Kirjoittaja Aihe: Boikotit  (Luettu 8168 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Quercita

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #25 : Helmikuu 14, 2006, 15:29:38 »
Minä(kin) boikotoin Mäkkäriä.
Jaa, että miksi?
Voi syitä muun muassa:
1) Mäkkärin ruuat ovat (siis minun mielestäni) ällöttöäviä rasvakasoja, joista tulee paha olo
2) Vaikka niitä söisikin, tulee melkein heti taas nälkä.
3) Mäkkäreitä löytyy nykyään kaikkialta, esim. kävelee(tai yleensä enemmänkin matkaa laivalla) kauniissa Venetsiassa, ja yhtäkkiä tulee vastaan maiseman rumentaja, hyvintunnettu myös Mäkkäri-nimellä (tuo oli siis vain esimerkki, mutta kyllä kai Venetsiassa on Mäkkäri?). Nykyään kaikissa paikoissa on Mäkkäri maisemaa rumentamassa! *mulkoilee siihen suuntaan, jossa uskoo lähimmän mäkkärin sijaitsevan*
En minä ole kauaa boikotoinut Mäkkäriä, aloin hiukan ennen joulua, mutta boikottini on sitäkin päättäväisempää !;)

Ultrabra kirjoitti:
Lainaus
Onkos teille tullut mieleen, paljonko Mäkkäri työllistää suomalaisia?

Jos Mäkkäriä ei olisi, olisi varmasti muita tämän tapaisia (ei pikaruokaloita!), jotka työllistäisivät nämä ihmiset. Ne ihmiset, jotka kävivät ennen Mäkkärissä alkavat käydä muualla, joten siellä, missä he käyvät tarvitaan enemmän työntekijöitä jne...

En tarkoita enkä tarkoittanut näitä mitenkään loukkaaviksi ketään kohtaan, tämä on vain minun mielipiteeni ja jokaisella ihmisellä on oikeus omaansa. Saatte minun puolestani olla millä kannalla tahansa, tämähän on vapaa maa, ja jokaisella on sanavapaus. Elikä siis toivon, että kukaan ei loukkaantunut, sillä en tarkoittanut sitä mitenkään loukkaavaksi ketään kohtaan...
-Quercita-

carolina

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #26 : Helmikuu 14, 2006, 17:34:52 »
lost lullaby, google on kaveri, mutta luepa vaikka tämä.

Lainaus
Mäkkäreitä löytyy nykyään kaikkialta, esim. kävelee(tai yleensä enemmänkin matkaa laivalla) kauniissa Venetsiassa, ja yhtäkkiä tulee vastaan maiseman rumentaja, hyvintunnettu myös Mäkkäri-nimellä (tuo oli siis vain esimerkki, mutta kyllä kai Venetsiassa on Mäkkäri?).

Tämä on aivan totta ja todella surullista. Eipä ole kovin kivat fiilikset, jos ensimmäinen asia, jonka ulkomailla (vaikka matkustaisi kauemmaskin) näkee, on Mäkin kuuluisat kultaiset kaaret. :|

Ameliah

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #27 : Helmikuu 14, 2006, 17:55:37 »
Lainaus käyttäjältä: "ginerva"

Joo, totta. Mutta edesauttavatko nämä tehtailijat sitten asian hoitamista mitenkään? Noup.

Miten nämä tehtailijat ja ''rahoissaan lilluvat'' osakkeenomistajat voisivat sille jotakin tehdä? Eikö monet tuhannet ja tuhannet ihmiset ole yrittäneet saada asioita siellä jotenkin hoitoon? Yksi tehtailija ei maan taloustilannetta muuta. Eikä edes kaksi.

Nämä tehtailijat ei ole se suurin ongelma tässä. Maan köyhyys ja huonot lakisäätelyt eivät ole heidän käsissään.

Ja pakkotyötähän se työ taitaa olla, oli siellä töissä sitten kukatahansa, missä tahansa. Ilman rahaa ei pärjää ja rahaa saa töistä.

Poissa talitintti

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Skeptinen pessimisti
  • Tupa: Korpinkynsi
Boikotit
« Vastaus #28 : Helmikuu 14, 2006, 18:55:26 »
En tietoisesti boikotoi mitään. Oikeastaan minusta on hieman höhlää boikotoida jotain (okej, en tarkoittanut niin, että moni olisi nyt juuri kurkussani kiinni). Minä kuitenkin olen tottunut olemaan sellainen, joka ajattelee asiosta hieman erilailla kuin muut, joten olen myös tottunut ymmärtämään muita. Kuitenkin kun maantiedon tunnilla opettaja suunnilleen (tai noh okei ei läheskään) sanoi, älkää käyttäkö nikeä, koska se käyttää lapsityövoimaa. Silloin minulla meinasi keittää yli. Olisin niin halunnut sanoa, että hänen ei tarvitse meille tyrkyttää omaa ajatusmaailmaansa, mutta sain hillittyä itseni.

Kuitenkin vaikka sanoin, että en boikotoi mitään niin kuitenkin tajusin, että on jonkun verran sellaisia asioita joita en suoranaisesti boikotoi, mutta silti minulla on jonkin tyyppinen asenneongelma. Tästä voisin ottaa esimerkiksi sen, että minulla on hienoinen asenneongelma kuukaudenketjuja ja synttäri topiceja kohtaan. En todellakaan tiedä mistä ongelma kuukaudenketjuja vastaan on tullut, mutta niihin en ole kirjoittanut, enkä tule kirjoittamaan. (tälläkään en halua puolta vuotista kurkkuuni kiinni...) Synttäritopiceja vihaan, koska siellä saattaa olla kymmeniä peräkkäisiä viestejä joissa lukee "en kyllä tunne, mutta onnea!!!" . Jee..

En minä kuitenkaa ala boikotoimaan jotain McDonald'sia, koska se ruoka on jotenkin rasvaista tjs. kuitenkin minä käyn siellä äärimmäisen harvoin niin ei se minun elämääni pilaa jos syön siellä kerran kahteen vuoteen. Jos jonkun elämää se vaikuttaa niin siitä vaan.
Kirk: My Nikon is state of the art. Max: Oh, I've got a Nikon too. It's an N64 with 3D matrix metering, 35 to 210 zoom. What have you got? Kirk: It's a Nikon. (Gilmore Girls)
---
Rory: I just don’t want to be queen. Tristan: Me either [pause] King - I don’t want to be king. (Gilmore Girls)

carolina

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #29 : Helmikuu 14, 2006, 19:22:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Ameliah"

Nämä tehtailijat ei ole se suurin ongelma tässä. Maan köyhyys ja huonot lakisäätelyt eivät ole heidän käsissään.

Eli yrityksillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää tilannetta hyväkseen. (Ja joo, jos näin ei olisi, koko länsimaalainen talousimperiumi romahtaisi, mutta eihän boikotointi tee muuta kuin korkeintaan heiluttaa venettä. Siksi onkin hieman outoa, että sitä pidetään idioottimaisena hippeilynä.)

Lainaus
Ja pakkotyötähän se työ taitaa olla, oli siellä töissä sitten kukatahansa, missä tahansa. Ilman rahaa ei pärjää ja rahaa saa töistä.

Ei pärjää? Riippuu tilanteesta. Vaikka ihmisten elämää koko ajan yritetään ajaa tilaan, jossa "ilman rahaa ja työntekoa eläminen on mahdotonta", ei se ainakaan vielä ole täysin onnistunut. Raha pyörittää maailman rattaita, mutta on edelleen mahdollista hypätä pois kyydistä mikäli on onnea ja uskallusta.

Freak on a Leash

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #30 : Helmikuu 14, 2006, 19:29:39 »
Päätin ryhtyä vittuboikottiin. Ja syynä on rakas luokkani, joilla joka toinen sana tuntuu olevan juuri tämä sana. Tähän tyyliin:
"V mitä meil on ens tunnilla?"
"V meil on matikkaa v!"
"V!"
"V älä muuta sano v!"
"V se v:n [opettajan nimi] on ihan v:stä!"
"V niin onkin v!"

Menetin hermoni, ja ryhdyin vittuboikottiin. Hyvää palautetta on tullut, ja olen saanut muutaman ihmisen ryhtymään tähän samaan boikottiin kanssani. Mielikuvituksen käyttö on aina hyvästä näissä kirosanaboikoteissa, ja siksipä sanonkin yleensä voi lentotukialus. ^-^ Ja tämä liittyy etäisesti suureen yritykseeni nostaa käytösnumeroa...

malla

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #31 : Helmikuu 15, 2006, 10:27:57 »
Hmm. Boikotoin itse Mäkkäriä, ja Cokista. Ja ehkä joitakin satunnaisia juttuja, mitä ei nyt tule heti mieleeni.

Mäkkäriä boikotoin aika samoista syistä, kuin mitä muutkin ihmiset täällä ovat sanoneet. Jonkun aikaa olen ehtinyt boikotoimaan jo, ja nykyään kaikki Mäkin hampparit lähinnä kuvottaa. Kauhean rasvaisia siitä päältä, yöks. Mielummin syön jotakin, mistä en näe viiden kilometrin päähän, paljonko se sisältää rasvaa.

Cokista boikotoin lähinnä totutusta tavasta. Kaverini on boikotoinut Cokista ihan pienestä lähtien, ja sitä on tässä samalla alettu myös boikotoimaan. Syitä en sen enempää osaa kertoa.

Boikotit on kivoja.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
Boikotit
« Vastaus #32 : Helmikuu 15, 2006, 11:26:54 »
Minä olen erittäin boikottimyönteinen ihminen. Vaikkei boikotoinnilla ajetakaan mitään konkurssiin, voi olla kuitenkin varma siitä, että maailmassa on vähintään yksi pieni sälli(tär) vähemmän vierittämässä harvoja markkojaan ryönärottien taskuun.

Itse boikotoin Coca-Cola Companya siinä määrin, etten koskaan itse osta mitään, mistä menee sille tuottoa, ellei muuta mahdollisuutta ole. Myös McDonaldsia kartan niin pitkälle kuin mahdollista, mutta toisinaan tulee lajitoverien kanssa poikettua. En diggaa sitä ruokaa, enkä diggaa sitä meininkiä. Viime aikoina olen ajatellut ryhtyä täydelliseksi McDonald's -boikotteriksi, konsapa meni tuo jenkkiläinen paskasakki nostamaan oikeusjutun tuota erästä brittiläistä pubia vastaan, joka on kantanut nimeä McDonald's jo 1600-luvulta saakka. Lisäksi nämä jenkkiellokkeet voittivat kiistan, saivat valtavan korvauksen arvokkaalta pubilta ja pubin täytyi muuttaa nimensä 400 vuoden jälkeen.

Se on minusta väärin. Pubikulttuuri on hienoimpia asioita tässä maailmassa. Purilaiskulttuurilla voisin pyyhkiä yhden paikkani. Sitten paluu itse boikottihommaan. Kaikenlaisen ylikansallisen jenkkiskeidan (nimenomaan jenkki-, etelävaltiolaista ja intiaanien tuotantoa tuen) lisäksi boikotoin israelilaisia tuotteita. Tämä siksi, että Israel on keinotekoinen valtio, joka sijaitsee ryöstetyllä maalla. Lähi-itä olisi paljon rauhaisampi paikka ilman Israelia. Ihan oikeasti, kokonainen uskontokunta, joka on ollut yli tuhat vuotta hajallaan ympäri maailmaa, palautetaan "luvatulle maalleen"... Maa ei kuulu kenellekään. Jos se todella on ollut heidän, olisivat pysyneet siellä. Joka persiinsä nostaa, se paikkansa menettää.

Lisäksi israelilaiset ovat syypäitä valtavien palestiinolaumojen menehtymisiin. Huomautettakoon, että minulla ei ole mitään juutalaisia vastaan - vanha ja viisas uskonto, jonka ainoat viat ovat monoteistisuus ja (pata)vanhoillisuus. Minä en vain suvaitse sitä, että valtava sekalainen seurakunta pistetään omaksi valtiokseen laillisesti toiselle valtiolle kuuluvalle maalle. Mitä ikinä tulee Israelin ja Palestiinan välisiin kiistoihin, tekivät palestiinot mitä vain, olen tiukasti heidän puolellaan. Israelin olemassaolo on vääryys. Siksi en tue mitään, mikä tulee Israelista.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Ameliah

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #33 : Helmikuu 15, 2006, 21:13:02 »
Vaikka ihmisten elämää koko ajan yritetään ajaa tilaan, jossa "ilman rahaa ja työntekoa eläminen on mahdotonta", ei se ainakaan vielä ole täysin onnistunut. Raha pyörittää maailman rattaita, mutta on edelleen mahdollista hypätä pois kyydistä mikäli on onnea ja uskallusta.

Miten voit hypätä sellaisten rattaiden kyydistä pois, jotka ovat hyvinvointisi perusta? Kukaan ei voi minulle väittää, että ilman rahaa tulee toimeen. Varsinkin kun puhutaan maista, jossa lapsityövoima on ''ongelma'', ei siellä ole mitään kelan tukia ja laupiaita samarialaisia jakelemassa rahaa ja ruokaa köyhille ihmisille. Jos siellä rikastuu, rikastutaan niin, että sitä rahaa ei muille hirveästi jaeskella. En voi toki väittää ettei Punainen risti ja muut tukijärjestöt veisi sinne apua, mutta haluaisitko sinä elää sellaisen avun turvissa, jonka jatkumo ei ole taattu? Kerjäläiseksikään ei meistä kovinkaan monesta ole, onhan se häpeä kaikille perheessä ja rahantulo on , noh mitä on.

Täällä meidän on hyvä sanoa, että miksi mennä töihin, kyllä sitä rahaa muualtakin saa ja pla pla. Hyvä meidän on sanoa, täällä me opiskellaan ja asutaan tuilla, syödään tuilla ja meidän hoidetaan terveeksi myös tuilla, jos meillä ei ole rahaa. Siksi meiltä verojakin kerätään, mutta miten voit köyhässä maassa mennä ihmiseltä ottamaan veroja ''yhteiseen hyvään'' josta he itse eivät saa siivuakaan. Eihän näillä todella köyhillä ihmisillä ole varaa maksaa mitään veroja, joten siellä ajatellaan, että ''miksi heitä pitäisi hoitaa''.

carolina

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #34 : Helmikuu 15, 2006, 22:22:20 »

Miten voit hypätä sellaisten rattaiden kyydistä pois, jotka ovat hyvinvointisi perusta?

En nyt tiedä puhutko länsimaista vaiko pikkuhiljaa teollistuvista (esim.) Aasian maista vaiko jopa kehitysmaista. Hyvinvointia sellaisena minä me sen käsitämme on lähes kaikille tarjolla vain ensimmäisessä, eli...?
(Ja itse puhuin tuossa lainaamassasi kohdassa yleismaailmallisesti, eli sori, minun mokani, kun johdin kavalasti harhaan.)
Lainaus

miten voit köyhässä maassa mennä ihmiseltä ottamaan veroja ''yhteiseen hyvään'' josta he itse eivät saa siivuakaan.

Eikö asialle olisi aika sitten tehdä jotakin? Hyväksikäyttö tuskin on paras keino?

Ai niin, laittaisitko muuten itse lapsesi työskentelemään tehtaalle vai antaisitko hänelle mieluummin mahdollisuuden hyvään lapsuuteen ja koulunkäyntiin? Todennäköisesti valitsisit jälkimmäisen. Miksi siis lasten täytyy mennä töihin Aasiassa, kun heidän työnsä voisivat tehdä länsimaiden miljoonat työttömät? Niinpä, koska se on aivan liian kallista. Eikö olekin käsittämätöntä kuinka rahan ja maksimaalisen tuoton nimissä ihmisiä riistetään ja heidän oikeuksiaan ihmisarvon edellyttämään elämään rajoitetaan? Mikäli heillä joidenkin tahojen mielestä edes ihmisarvoa on.

Muuten tuo toinen kappaleesi olikin suurin piirtein ihan asiaa, mutta silti on jotenkin jäänyt sellainen kuva, että asia on yksi ja sama, kunhan täällä on asiat hyvin. Se on toki (minullekin) tärkeätä, mutta mielestäni ei kuitenkaan pitäisi unohtaa ja suhtautua välinpitämättömästi suuriin epäkohtiin. Jokaisella on toki omat mielipiteensä siitä mikä on oikein ja väärin, kannattavaa tai kannattamatonta, ja ajoittaisesta kärkevyydestäni(?) huolimatta kunnioitan sitä ainakin vähän, mutta joskus on mahdotonta olla ihmettelemättä. :)

Lorindel

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #35 : Helmikuu 15, 2006, 23:42:52 »
Njaa..

En kai minä tietoisesti mitään boikotteja ole aloitellut. Sitä ei vaan tule ostettua mitään tietynlaista tavaraa/tietynlaisen valmistajan tavaraa. Mäkkärissä ei ole tullut käytyä kolmeen vuoteen, eikä liion missään muussakaan 'purilaisravintolassa. Grillit ja kepab toimivat hyvin aamuyöstä/krapula-aamuina. Ja muutenkin kannatan mieluumin pienempiä ruokapaikkoja, kuin suuria ketjuja ja lafkoja.

Coca-Cola Companyn tuotteita ei ole myöskään tullut ostettua pitkään aikaan. Pommac on aina ollut minulle se juttu, jos limonaadia pitää litkiä, ja nykyään tulee kuitenkin jo juotua aika paljon kaikkea muuta.. Muutenkin halvempaa korvaavaa nestettä saa nykyään jokaisen Coca-Cola Companyn juoman tilalle, jos vain haluaa. Minä mieluumin käytän nimenomaan niitä. Liekö tämä linjani ketään auttaa, mutta olen tyytyväinen tällä polulla, joten näin olkoon.

Vaatteita tulee ostettua aika pitkälle vain kirppiksiltä/kavereilta/yksityisiltä valmistajilta, joten siinäkin mennään pienen yrittäjän puolelle. Ja cd:t ja älppärit ostetaan kaikki Levy-Eskoilta, muu ei tule kuuloonkaan. Samoin käyttämättä jäävät ilmakehää tuhoavat tökötit ja eläimillä testatut tuotteet. Näin ollen, voi kyllä ajatella että aikamoinen boikotoija minäkin olen.

Ameliah

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #36 : Helmikuu 16, 2006, 00:05:22 »

Ai niin, laittaisitko muuten itse lapsesi työskentelemään tehtaalle vai antaisitko hänelle mieluummin mahdollisuuden hyvään lapsuuteen ja koulunkäyntiin?

Tuohan nyt on aivan kaksipiippuinen kysymys. Me täällä länsimaissa arvostamme lapsuutta niin, että haluaisimme olla lapsia vielä parikymppisinäkin. Enkä usko, että ne vanhemmat laittavat ne lapset sinne tehtaalle väkipakolla, vaan lapset kokevat sen velvollisuudekseen, koska ovat työkykyisiä ja ymmärtävät perheen tilanteen. Toisaalta en osaa niin hyvin mukautua köyhän ihmisen ajatusmaailmaan, että voisin sanoa, ettenkö laittaisi lastani töihin, jos siihen olisi mahdollisuus ja jos se perheen taloudellista tilannetta hyödyntäisi. Enkä osaa ajatella että näillä köyhillä ihmisillä olisi kauheasti edes valinnan varaa, jokaista työkykyistä tarvitaan töihin, ja jokainen lapsi vastaa yhtä ruokittavaa suuta, johon se ruoka on saatava.

En osaa myöskään nähdä lapsityövoimaa pelkkänä hyväksikäyttönä, sillä tavalla tai toisella se työ, pienipalkkakin auttaa näitä ihmisiä. Meillä länsimaissa on toki paljon työttömiä, mutta kyllä ne työttömät toimeen tulevat, ilman töitäkin. Nämä ihmiset eivät. Tottakai on epäeettistä ottaa 10-vuotias lapsi töihin, mutta ajatellen niin, että tehtaan työvärvääjä on itsekkin varmasti ollut joskus samassa tilanteessa, hän tietää millaista se elämä on. En usko, että kukaan näistä lapsia töihinsä ottavista saa minkäänlaista tyydytystä siitä, että nimenomaan ne lapset siellä ovat. Enkä myöskään usko, että nämä ihmiset ovat jotenkin mielettömän kylmiä ja julmia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä lapsuuden ja ihmisarvon merkitystä. Tilanne siellä on vain niin erilainen, että meidän maailmannäkemyksillämme se ei ole koettavissa.

Poissa Blue Ice

• Pupilliinsa uponnut
  • Vuotislainen
  • Kihokki
    • Livejournal
  • Pottermore: AshLeviosa8992
  • Tupa: Puuskupuh
Boikotit
« Vastaus #37 : Toukokuu 17, 2006, 14:08:26 »
Suoranaisesti en ole koskaan sanonut olevani boikotissa, mutta välttelen tiettyjä tavaramerkkejä ja liikkeitä.

En ole sen jälkeen tietoisesti ostanut Nestlen tuotteita, kun sain kuulla tästä surullisen kuuluisasta äidinmaitokorvike jupakasta. Ennen söin paljonkin Nestlen vauvanruoka pilttejä, mutta vaihdoin sitten merkkiä halvempaa, ei suurtuotantoyhtiöön. Lopetin myös Nestlen suklaapatukoiden syönnin ja käännyin Rainbow tuotteisiin.

En myöskään ruokaile Mäckissä, sillä mielestäni suomalainen Hese tarjoaa paremmat ruuat. Kotimainen kunniaan. Toisaalta, en syö paljoakaan pikaruokalaruokia, vaan jos olen kaupungilla ja tulee nälkä, käännyn jonkun pienen pitserian tai ruokakahvion puoleen. Täytetyt patongit ja kivennäisvesi ovat oikeastaan paljon parempia kuin hampurilaiset ja cokis.

Kaupassa olen vaihtanut limpparit Kevyt olo kivennäisvesiin. Muistaakseni nämä kivennäisvedet ovat Olvin tupttamia. (oikaiskaa, jos olen väärässä.)
Toisaalta, en näitäkään osta kuin erikoistilanteisiin, mutta se on taas sivuseika. ^_^

En myöskään osta Niken vaatteita lapsityövoiman käytön takia.

Lidliä en enää tue, koska olen kuullut huhuja, että sen työntekijät pakotetaan kaiken maailman vaitiolovelvollisuuksiin ja muutenkin, Saksa ei ole koskaan kuulunut lempimaihihini. Voisin vedota historiallisiinkin piirteisiin, mutta niistä on kuitenkin aikaa. En kuitenkaa pidä siitä, että tällaiset ulkomaalaiset halpisliikkeet tulevat ja myyvät halpoja mehuja ja limuja. Ostan kuitenkin mieluummin sen kalliimman suomalaisen kotimaassa tuotetun sipulin kuin saksasta ostetun.

Kuten täällä edellä on tullut jo useasti mainittua, ei suurkansallisten yhtiöiden boikotointi ole mitenkään helppoa. On Siemensiä, Sonya, Coca-colaa, mäkkiä .. Mutta yrittänyttä ei voi laittaa.
Pakko on paras muusa.

amarie

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #38 : Toukokuu 18, 2006, 09:10:11 »
Tuosta Lidlin boikotoinnista, mitä aika moni tuntuu harrastavan. Minä en boikotoi Lidliä, koska se on halvin kauppa, mikä tässä lähellä on, ja joskus on tehtävä uhrauksia. Mutta esimerkiksi isosiskoni boikotoi Lidliä mm. sen takia, että Puolassa Lidlin työntekijät joutuvat pyytämään luvan käydäkseen vessassa, ja kuukautisten aikaan naisten tulee laittaa otsaansa punainen naru, josta tietää, että he saavat käydä vapaasti vessassa. Tuollainen on mielestäni ihmisarvon alentamista. (Tästä oli keskisuomalaisessa jokunen vuosi takaperin, en tosin tiedä asioiden nykytilannetta.) Muuten nuo Lidlin tuotteet ovat aivan yhtä hyviä, kuin muissakin kaupoissa. Jos katsoo vaikka Lidlin jogurtin ja valion jogurtin tietoja sieltä purkin kyljestä, niin samat raaka-aineet ja muistaakseni vielä samat tehtaat.

Itse boikotoin McDonaldsia, isoa osaa amerikkalaisista tuotteista (esim. tietyt huulirasva- ja muut kosmetiikkamerkit, jne.), Nestleä ja siinä ohella tietysti Valion jäätelöitä (en muita tuotteita, koska Valio ei myynyt nestlelle muita. Tosin, ostan mielummin ingmania, en silti tahdo tukea firmaa, joka on tukenut Nestleä), israelilaisia appelsiineja ja muita hedelmiä, chiquitaa ja pääosin myös Coca Colaa.

Minulle boikotointi on lähinnä mielenilmaisua ja olen saanut kavereitani mukaan tähän. Yksi ystäväni ei syö enää valion jäätelöitä, kun kerroin hänelle nestlestä ja niin edelleen. En boikotoi mitenkään mahdottomuuksiin asti, enkä siten että oma elämäni olisi jotenkin vaikeampaa. Pyrin levittämään mielipidettäni (sitä tyrkyttämättä).

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
Boikotit
« Vastaus #39 : Toukokuu 18, 2006, 12:05:56 »
Tottakai on epäeettistä ottaa 10-vuotias lapsi töihin, mutta ajatellen niin, että tehtaan työvärvääjä on itsekkin varmasti ollut joskus samassa tilanteessa, hän tietää millaista se elämä on. En usko, että kukaan näistä lapsia töihinsä ottavista saa minkäänlaista tyydytystä siitä, että nimenomaan ne lapset siellä ovat. Enkä myöskään usko, että nämä ihmiset ovat jotenkin mielettömän kylmiä ja julmia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä lapsuuden ja ihmisarvon merkitystä. Tilanne siellä on vain niin erilainen, että meidän maailmannäkemyksillämme se ei ole koettavissa.

Olen samaa mieltä siitä, että vanhemmat eivät laita lapsiaan välttämättä ilkeyttään töihin, vaan pakosta. Tuosta ylläolevasta olen kyllä eri mieltä. Käsittääkseni lapsia joskus myös käytetään seksuaalisesti hyväksi työpaikoillaan. Ei ole mitään todisteita siitä, että tehtaiden pyörittäjät olisivat olleet samassa tilanteessa lapsina, puhumattakaan, että se oikeuttaisi heitä mihinkään. Pitkät työpäivät eivät ole minkään kulttuurin lapsille hyväksi. Ja luulisi, että noihin tehtaisiin riittäisi aikuisiakin töihin. Lapsia kannattaa ottaa, koska heille ei tarvitse maksaa niin paljon ja heidät saa myös tottelemaan helpommin.

Sitten vielä kysymys Unileveristä. Miksi sitä pitää boikotoida? Tiedän, että varmaan sivistymätön kysmys, mutta silti. Mäkkäri tunnetaan huonoista työoloista ja sademetsistä, Nestle äidinmaidon vastikkeesta, Nike lapsityövoimasta ja Shell alkuperäiskansojen oikeuksien polkemisesta. Onko Unilever vain yleisesti boikotissa siksi, että se on ylikansallinen yhtiö, vai mitä sillä on taustallaan?

Vielä noista lapsityövoima-asioista. Miten te kaikkia lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita boikotoivat oikein ostatte vaatteenne? Kaikki kirpputorilta ja pelkästään kotimaisia vai? Olen itse päätynyt vaatteiden suhteen H&M:n, Niken ja muiden isojen brändien boikotointiin, mutta samalla ostanut vaatteita esim. Seppälästä. Tekopyhää, mutta mitä muutakaan voisi tehdä? Seppälän tuotteet tuskin tulevat Suomesta. Löytyykö jostain selkeää faktatietoa tavallisista vaateliikkeistä, kuten esim. Vero Modasta tai Seppälästä?
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Poissa Angel of death

• Senbonzakura
  • Hirnyrkki
  • Whiskey lullaby
    • Deviantart account
Boikotit
« Vastaus #40 : Toukokuu 18, 2006, 12:37:03 »
Lainaus
Mäkkäreitä löytyy nykyään kaikkialta, esim. kävelee(tai yleensä enemmänkin matkaa laivalla) kauniissa Venetsiassa, ja yhtäkkiä tulee vastaan maiseman rumentaja, hyvintunnettu myös Mäkkäri-nimellä

Juuri tätä minäkin pohdin! Itse olen törmännyt tähän samaan asiaan harmittavan usein. Olin tässä pari vuotta sitten Thaimaassa lomailemassa Koh Samuin saarella, joka on ihan älyttömän pieni saari. Se kiertämiseen menee about tunti. No, mepäs sitten sen kahden viikon aikana lähdimme tälle kiertoajelulle ja maisemat olivat aivan upeita! puuterihiakkarantoja monien kilometrien verran ja kristallin kirkasta vettä silmän kantamattomiin ja kuniita korkeita raikkaita palmupuita ja muita kasveja koko saarellinen vesiputoksineen. Juuri tätä minä lomalta kaipaan. Noh, olihan se aika surullinen ja kammoksuttava juttu kun sen pienn saaren kiertomatkan aikana törmäsimme peräti kahteen mäkkäriin! Kahteen! Ja saari on kärpäsenkakkaa kartalla! Mihin tämä maailma on menossa...

No itse en tavallaan boikotoi mitään firmaa tai muita, mutta en kyllä käy esim. Mäkkärissä, enkä osta nestlen tuotteita. H&M en osat yleensä mitään koska en sieltä mitään löydäkkään. Aika huonmo paikka minusta. :/  Kaverini boikotoi vaikka ja mitä. Nestleä, Lidliä ja kaikkea muutakin... Ei tosin kovin uskottavasti. Ainakin hän juo lidlin limsaa.

Mutta sitä minä olen miettinyt mikä ajaa ihmiset ostamaan halvemmista kaupoista? Otetaanpa esim. tämä Lidl. Siellä hinnat ovat noin puolet esim. Sparin tai Citymarketin hinnoista. Ja lisäksi nämä tuotteet ovat ihan yhtä hyviä jos eivät parempiakin. Siihen siis mikä ajaa ihmiset kääntymään näihin, ehkä ei niin puhtoisiin firmoihin. Raha. Kaikki on kiinni rahasta. Euron myötä hinnat ovat nousseet melkein puolella. Siinä misää ennen sait jonkun linnunpöntön markkinoilta 20 markalla saat sen nyt 20 eurolla. 120 markaa! satasen kalliimpaa! Jos ennen se olisi maksanut niin paljon olisi jäänyt pöntöt ostamatta. Verotus on noussut, sähkön hinta hipoo pilviä, bensa maksaa maltaita, ihmisille annetaan lopputilejä joka päivä kun tehtaat ja muut viedään kiinaan. Harva se viikko näet uutisissa otsikon se ja se vähentää 200 työntekijää. Ja kaiken kukkuraksi palkat ovat pysyneet samana. Mihin se raha enää riittää? Ei ihme jos ihmiset kallistuvat halvempiin kauppoihin. Ei ketään enää kiinnosta miten tuotteet on tuotettu kun muuhun ei ole varaa.

Tämä on minun mielipiteeni. Omasta mielestäni en suurentele asioita vaan ne ovat näin. Ja vaikka olenkin kuinka pihi en käytä mitään tuotteita jotka ovat testattu eläimillä maksaisivat vaikka kuinka vähän. Piste.
Aishi ai sarete kono inochi wa memory de saite - I'll protect my memories of how I loved and was loved

karvanoppa

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #41 : Toukokuu 18, 2006, 16:14:01 »
Minusta on erittäin hienoa ja mainiota kun jotkut jaksavat boikotoida. Minusta siinä on vain yksi epäkohta. Kun siis jotkut boikotoivat Mäkkäriä ja jotkut lapsityövoimaa, niin nehän ovat molemmat huonoja ja ns. pahjoa juttuja. Tästä päästään siihen, että käytännössä joka tuotteesta löytää jotain valittamista... Miten päätätte mitä boikotoitte, kun kaikki asiat on itselle tärkeitä, mutta sittenhän ei pysty tekemään muuta kuin kasvattaa omia porkkanoita tai jotain.

Hyvänä esimerkkinä toimii vaikka se, että tässä kun lueskelin näitä viestejä, niin mietin et ei, mulhan on Niken-reppu. Päätin heti vaihtaa sen ja mietin mitä muita reppuja mul on. Yks pieni H&M- laukku, Marimekon olkalaukku, ja pari muuta pikku käsiveskaa. Eli käytännössä jos haluaisin olla ympäristö ystävällinen joutuisin ostaan uuden, ja sitten reijata muut kaatopaikalle..Tai voihan ne kantaa kirpputorille, mut tajusitte kai pointin.

Kätevintä olisi, jos ois joku yksinkertainen opas, jossa olisi "huonot" merkit, ja sitten vaikka nämä "hyvät" vaihtoehdot niille. Onko niitä? Mistä niitä saa?

Itse yritän suosia aina halvinta, mutta myös ympäristöystävällisintä tuotetta. Mäkissä tulee silloin tällöin käytyä, mutta armottomia rasvapaukkujahan ne jutut on. Eli ostan huulirasvani ja kaikki tälläiset TBS:ssästä ja olen kiinnostumassa UFFista.

Tosiin sanoen, en boikotoi mitään, mutta yritän tehdä pikkuisessa mielessäni "oikeita" päätöksiä.

Ps. Mä oon muuten käynyt siel Venetsian Mäkis. Kauhee ryysis!. Joku oli jossain vittu-boikotissa. Mäkin olin pari kuukautta takaperin kiroilulakos. Teki gutaa.

Kiitos Mortal! Toi linkki selvensi vähän.. Aika paljon niit huonoja oli. :( Eikö niil pomoil oo omatuntoo tai jotain kun suurrinpiirtein tuhoo maailmaa? En tie..

Poissa Mortal Illusion

• Vuotislainen
Boikotit
« Vastaus #42 : Toukokuu 19, 2006, 11:26:24 »
Lainaus käyttäjältä: "karvanoppa"
Tästä päästään siihen, että käytännössä joka tuotteesta löytää jotain valittamista... Miten päätätte mitä boikotoitte, kun kaikki asiat on itselle tärkeitä, mutta sittenhän ei pysty tekemään muuta kuin kasvattaa omia porkkanoita tai jotain.

Kai se on kuitenkin parempi yrittää boikotoida edes jotain kuin olla boikotoimatta mitään? En tiedä, kai se on tekopyhää, mutta jotenkin tuntuu helpommalta, jos boikotoi edes jotain kaikkien mahdollisten sijaan. Helpointa on boikotoida jotain Mäkkiä ja Nestleä, jotka eivät tuota mitään välttämättömiä tuotteita ja ne voi helposti korvatakin. Olen tosin huomannut, että boikottini lipsuvat välillä. Ulkomailla olen käynyt surutta esim. Burger Kingissä. Ja syön esim. muutakin kuin reilun kaupan suklaata, vaikka kaakaota tehdään ihan orjatyövoimalla. En tajua, miksi en saa itsestäni enempää irti. Samoin Coca-colan kanssa on vähän niin ja näin. Esim. Hesburger myy pelkästään Coca-colan juomia - Fantahan kuuluu noihin kanssa. Vettä tietysti voi juoda.

Eli käytännössä jos haluaisin olla ympäristö ystävällinen joutuisin ostaan uuden, ja sitten reijata muut kaatopaikalle..Tai voihan ne kantaa kirpputorille, mut tajusitte kai pointin.[/size]

Joo, ei minusta kannata heittää pois jo ostettuja tuotteita, ellei sitten tosiaan vie kirppikselle. Kun vahinko on jo tapahtunut, niin sitten se on. Voihan noita logoja yrittää irrottaa, jos se siitä on kiinni.

Kätevintä olisi, jos ois joku yksinkertainen opas, jossa olisi "huonot" merkit, ja sitten vaikka nämä "hyvät" vaihtoehdot niille. Onko niitä? Mistä niitä saa?

Masentavan pitkä lista löytyy ainakin Rauhanpuolustajien nettisivuilta.
http://www.rauhanpuolustajat.fi/kulutaharkiten/kuluttajan_muistilista.html

Vaikka noita kaikkia ei jaksaisikaan boikotoida (ja lista on vissiin jo vanhentunut), niin siellä sivuilla on myös paljon tietoa kehitysmaatuotteista yms.
Ja katso! Voiko toista niin ylvästä näkyä olla kuin hiljaisten liekkien kurotus tähtiä kohti? (Moonsorrow: Sankaritarina)

Strano

• Ankeuttaja
Boikotit
« Vastaus #43 : Toukokuu 19, 2006, 16:32:31 »
Boikotoin eläimillä testattua kosmetiikkaa.
Se vain on niin väärin, että jonkun ripsivärin takia eläimiltä viedään henkiä. Älkääkä vain luulko, etten ole perehtynyt asiaan! Lääketeollisuuden eläinkokeille ei minulla ole kantaa, mutta jos on mahdollista olla testaamatta kosmetiikkaa eläimillä, miksi testata? Ostan siis esimerkiksi Body Shopin tuotteita, vaikka kalliita ovatkin.

Boikotoin myös häkkikanaloita
olen eläinrakas ihminen, enkä kestä ajatusta siitä, että monta kanaa saattaa elää A4 -paperin kokoisella alueella. Sen sijaan pysin ostamaan luomu kananmunia ja lattiakananmunia.

sen lisäksi boikotoin nestleä
vammaisa, ylikansallinen roskajuttu.

...ja turkiksia
se on väärin. viime vuosituhannella Suomessa turkikset saattoivat olla elintärkeitä, mutta ei nykyään. Turkistarhaaminen on Suomessa valtaisaa bisnestä, joka pitäisi lopettaa, tai turkistarhojen oloja kohentaa. (ikään kuin siihen olisi varaa tai haluja) en jaksa nyt ruveta saarnaamaan.

siinä ne tärkeimmät taisivatkin tulla.

Poissa charmed

• Sourcream and onion!
  • Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Boikotit
« Vastaus #44 : Toukokuu 21, 2009, 09:23:16 »
Minä en sinänsä boikotoi mitään, mutta Mäkkiä oon vältellyt siitä asti, kun sieltä hampparin välistä löytyi luita. Elikkä aika kauan. Sen jälkeen en ole sinne jalallani astunut :D Hesestä siis tykkään.

Mulle on aivan sama, ostanko minä vaatteita jotka on tehty lapsityövoimalla vai en. Ja (älkää teurastako minua jos väitän näin eikä se ole totta, mistäs minä tämmösiä juttuja tiedän 8<) eikö ne lapset oo tuolla Idässä ainoa elättäjä niiden perheissä? Tai siis että kun ne perheet on köyhiä ja sen semmosta, että ne vanhemmat ei mee töihin niin sitte laitetaan lapsi työhön.

Sitä paitsi Mäkissä on maskottina pelle. Minä pelkään pellejä 8----(

Hetkonen, tuli tuossa mieleen että ostanhan minä sentään vapaan kanan munia! :) Eikä minulla silleensä oo melkein mitään turkistarhausta vastaan, mutta jos ne elukat ei oo kuolleita ennen ku ne nyljetään ni sillon mulla palaa hihat ja tekis mieli nylkeä ne nylkijät >:(
so then i was like AVADA KEDAVRA
and he was like *dead*

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #45 : Toukokuu 21, 2009, 19:05:05 »
Boikotoin molempia iltapäivälehtiä. Niiden nettiuutisia saatan satunnaisesti lukea, mutta lehteä en osta. En yksinkertaisesti halua tukea kyseisten journalismin likakaivojen toimintaa. Niiden otsikointikin liikkuu jossain harhaan johtamisen ja suoranaisen valehtelun välimaastossa.

Poissa Minsvo

• shakes all over like a jellyfish
  • Vuotislainen
    • dA
« Vastaus #46 : Toukokuu 27, 2009, 21:54:52 »
Minä olen jo hyvän aikaa boikotoinut Arnold'sia. Syynä ihan vaan naurettavan kalliit hinnat. Olen ylpeä, että olen onnistunut boikotissani ongelmitta. Ja en ole ainoa. Kouvolan Hansan Arnold's on nykyään aina lähes tyhjä - siellä käyvät vain eläkeläiset, ja satunnaiset ihmiset joilla sattuu olemaan rahaa törsättäväksi.

Poissa Mysteeri

• Matkakuumeinen
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #47 : Kesäkuu 02, 2009, 17:08:44 »
Boikotoin ehdottomasti joka ainoaa Rainbow-tuotetta, jota kaupoista löytyy. Hinta-laatu-suhde ei alkuunkaan täsmää. Ehkä olen liian tarkka, mutta mielestäni jopa ananas-purkkien sisältö on pahempaa kuin muut mahdolliset vaihtoehtoiset.

Sitten boikotoin muovikasseja. Olen kehittänyt itselleni pakkomielteen ja saan hirveät omantunnontuskat, jos joku minulle muovikassin tyrkyttää. On raivostuttavaa, kun esim. H&M-liikkeessä ostokseni pussitettiin jo ennen kuin ehdin kieltää. Ja ne Top tenin pussit, joihin mahtuu yksi cd-levy, ovat sietämättömiä.

Ja rakas ystävämme mikroaaltouuni kuuluu myös näihin. En edes muista koska viimeksi olen sitä käyttänyt, koska olen varma, että se vie ruuasta vähintäänkin kaikki vitamiinit. Ja ei ole kovin herkullisen näköistä ruokaa se sieltä lämpimänä ulos tuleva. Mikrossa on takuulla jotain epäilyttävää, koska raskaana olevat naisetkaan eivät saisi sen edessä seistä. Kai siitä jotain säteilyä lähtee. Olen säteilyfriikki. Vihaan ydinvoimaloita. Juu taisi mennä vähän liian pitkälle, mutta osasyynä mikron käyttämättämyyteeni on sekin, että olen lahjakkaasti onnistunut sulattamaan mikroastian sinne sisälle käyttäessäni sulatusohjelmaa viisi minuuttia. En tiedä sitten oliko kipossa joku vika, mutta niin vain pääsi käymään. Ja voitte kuvitella, että palaneen ja sulaneen muovin katku on jotain yököttävää.

Mutta sitä minä olen miettinyt mikä ajaa ihmiset ostamaan halvemmista kaupoista? Otetaanpa esim. tämä Lidl. Siellä hinnat ovat noin puolet esim. Sparin tai Citymarketin hinnoista. Ja lisäksi nämä tuotteet ovat ihan yhtä hyviä jos eivät parempiakin. Siihen siis mikä ajaa ihmiset kääntymään näihin, ehkä ei niin puhtoisiin firmoihin. Raha. Kaikki on kiinni rahasta. Euron myötä hinnat ovat nousseet melkein puolella. Siinä misää ennen sait jonkun linnunpöntön markkinoilta 20 markalla saat sen nyt 20 eurolla. 120 markaa! satasen kalliimpaa! Jos ennen se olisi maksanut niin paljon olisi jäänyt pöntöt ostamatta. Verotus on noussut, sähkön hinta hipoo pilviä, bensa maksaa maltaita, ihmisille annetaan lopputilejä joka päivä kun tehtaat ja muut viedään kiinaan. Harva se viikko näet uutisissa otsikon se ja se vähentää 200 työntekijää. Ja kaiken kukkuraksi palkat ovat pysyneet samana. Mihin se raha enää riittää? Ei ihme jos ihmiset kallistuvat halvempiin kauppoihin. Ei ketään enää kiinnosta miten tuotteet on tuotettu kun muuhun ei ole varaa.

Olen samaa mieltä. On hyvin ikävää, että esim. meidän perheessä ei tulisi mieleenkään mennä tekemään viikonloppuostoksia Stockmannille vaan on juuri juostava niiden tarjousjauhelihojen perässä Lidliin. Niin paljon kuin tekisikin mieli ostaa kaikkea kallista ja nimekästä. Tai ei se minulle niin hirveää ole kun olen tottunut siihen, että rahaa ei ylimääräistä ole. Oikeastaan inhoan kaiken maailman nimekkäitä suurketjuja. Ja lisäkysymyksenä: Kuka uskaltaa törsäillä, jos joutuu pelkäämään, että työpaikka lähtee huomenna alta? Ymmärrän hyvin, että kaikesta pitää tinkiä. Varsinkin kun oma päiväpalkkani on keskimäärin uutuus-dvd:n luokkaa. En saanut sitäkään kesätyöpaikkaa kovin helpolla.

Hups. Melkein unohdin Saarioisen. Ostin kerran lasagnea, jossa oli sipuli kuorineen päivineen ja sellaista jauhelihapastavuokaa jossa oli pelkkää tomaattimurskaa. Ja en voi sietää sitä mehua mitä lähnes joka koulussa tarjotaan. Kaikella kunnioituksella mummoa kohtaan, joka teki sitä viime vuoden lopulle asti, kunnes hänet irtisanottiin sopivasti pari vuotta ennen eläkeikään siirtymistä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2009, 17:14:10 kirjoittanut Mysteeri »
Murehtiminen on kuin keinutuoli. Vauhtia on, eteenpäin ei pääse.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
    • LiveJournal
« Vastaus #48 : Kesäkuu 02, 2009, 21:22:28 »
Boikotoin ehdottomasti joka ainoaa Rainbow-tuotetta, jota kaupoista löytyy. Hinta-laatu-suhde ei alkuunkaan täsmää. Ehkä olen liian tarkka, mutta mielestäni jopa ananas-purkkien sisältö on pahempaa kuin muut mahdolliset vaihtoehtoiset.

Rainbow-tuotteethan ovat pääsääntöisesti hinta/laatu-suhteeltaan oikein hyviä. Mitä pienempi jalostusaste, sen pienempi ero ns merkkituotteisiin. Itse en niitä enää juuri osta kun ei tarvitse leikkiä köyhää opiskelijaa, mutta se ei johdu siitä, että niissä olisi mitään vikaa.

Lainaus
Ja rakas ystävämme mikroaaltouuni kuuluu myös näihin. En edes muista koska viimeksi olen sitä käyttänyt, koska olen varma, että se vie ruuasta vähintäänkin kaikki vitamiinit. Ja ei ole kovin herkullisen näköistä ruokaa se sieltä lämpimänä ulos tuleva. Mikrossa on takuulla jotain epäilyttävää, koska raskaana olevat naisetkaan eivät saisi sen edessä seistä. Kai siitä jotain säteilyä lähtee.

Joo, sähkömagneettista säteilyä, joka ei ehjästä mikroaaltouunista pääse mihinkään eikä etenkään pilaa ruokaa millään tavalla, ainoastaan lämmittää.

Poissa Barella

• Vuotis-kuollut
  • Vuotislainen
  • <3
    • Lohikäärmeliiga - Vuotishuispausjoukkue
« Vastaus #49 : Kesäkuu 02, 2009, 22:02:00 »
En boikotoi periaatteessa mitään, ennemminkin välttelen. Pyrin kuitenkin boikotoimaan :)

Tämä alkoi siitä kun äiti toi kotiin WWF:n hienon vihon jossa kerrottiin sademetsistä ja niiden suojelusta. Siinä oli kaikenlaista mitkä tuhoavat sademetsää, suurimpana palmuöljy. Palmuöljyä saadaan puiden sisuksista (muistaakseni) joten se siis tuhoaa metsää ja sitä käytetään yli rajojen. Pahinta tuossa on se, että palmuöljyä ei tuoteselosteessa ole pakko mainita, sen voi korvata sanalla "kasviöljy". Tätä ainetta on lähes kaikessa mitä kaupasta saa (mur). Se on sen verran halpaa käyttä, että sitä käytetään mieluummin kuin rypsiöljyä.

Pakkohan minun oli sitten ruveta tätä boikotoimaan. Ja kaikenlaista muuta mitä siinä listassa oli. Biopolttoaineissa kulutetaan sademetsää palmuöljyn muodossa. Tee, kahvi, kaakao, huonekalut (sademetsäpuusta), tupakka, palmuöljy. Nuo ovat ehkä niitä pahimpia sademetsän kuluttajia, palmuöljy muistaakseni yli 50% kokonaismäärästä. Ja on ennustettu että palmuöljyn käyttö kaksinkertaistuu lähivuosina. En nyt odota saavani mitään mullistavaa aikaan tällä, mutta ehkä kun kerron siitä muille niin he ehkä ottavat opikseen ja rupeavat myös boikotoimaan tai ainakin välttelemään.

Palmuöljyä (kasviöljyä) on ainakin sipseissä, ranskanperunoissa, kekseissä, kakuissa, valmisruuissa, saippuoissa, kosmetiikassa... Nuo lähes kaikki sisältävät palmuöljyä (ainakin sipseissä, ranskiksissa ja kekseissä on erityinen maininta jos ne on leivottu jollain muulla, usein rypsiöljyllä). Huh, hulluksi siinä saattaa tulla, mutta kai se sen arvoista on :)

Juu, nyt kaikki palmuöljyboikottiin, säästetään maailman sademetsät...
~Barella
Maailma on tulvillaan ylimaallisia olentoja, jotka kärsivällisesti odottavat älymme terävöitymistä.
                 -Eden Phillpotts