Kirjoittaja Aihe: Ihmisen aistit/kuurous/sokeus/mykkyys etc.  (Luettu 6920 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Goldenfake

• Contessa
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Roma ♥ Italia ♥
    • Questo inverno finirà
Ihmisen aistit/kuurous/sokeus/mykkyys etc.
« Vastaus #25 : Toukokuu 02, 2006, 21:00:17 »
Kuuro vai sokea... jaa-a, varmaan itsekin kallistuisin tuon kuuron puolelle. Vaikkakin kuuloaisti on minulle hyvin tärkeä, rakastan musiikkia (eritoten rakkaan ystäväni huilun soittoa, aah...) ja luonnon ääntä, pidän kaverieni äänistä, sokeus olisi minulle yhtä kuin elämänhalun kadottaminen. En pystyisi piirtämään, lukemaan, katsomaan elokuvia, näkemään mitään.  Se yhtäkkinen pimeys olisi luultavasti niin traumaattista ja epätodellista, etten kestäisi sitä yhtään. Sitä paitsi kuurona vain osa toimistani vaikeutuisi, sokeana saisin heittää hyvästi urheilulle, tanssimiselle ja kaikille näkemisen arvoisille, kauniille asioille. Kuuro voi elää kuitenkin suht'koht hyvää elämää, niin hirveätä kuin se kuulon menettäminen onkin, mutta sokealla tulee seinä heti vastaan. Mitä, kun ei enää koskaan voi nähdä, missä liikkuu? Ei voi nähdä omien rakkaidensa kasvoja, ei uutta asuntoa tai ylipäätänsä mitään. Kun yritän kuvitella elämäni ilman näköaistia, ihokarvani nousevat pystyyn. Ei, sitä en kestäisi. Ja toivottavasti en koskaan myöskään tule tätä kokemaan.

Hyvin kamalaahan se on näin ajatella, miten sitä kuuroutuisi tai sokeutuisi tai  miten itsestä tulisi mykkä. Kun on koko tämän asteisen elämänsä puhunut, nähnyt ja kuullut kaiken, ei sitä voisi kuvitella elävänsä ilman kyseisiä aisteja. Mutta entäs ne, jotka ovat syntymästään asti kuuroja/sokeita/mykkiä? Eiväthän he oikeastaan edes tiedä paremmasta, syntymästään asti sokea ei koskaan ole nähnyt ympärillään ollutta maailmaa, hänen menetyksensä ei ole mitään verrattuna vaikkapa aikuisena sokeutuneelle. Kun ei ole koskaan nähnyt, ei tiedä, mitä voisi nähdä. Sama asia puhekyvyn ja kuulon kanssa. Minä tunnen ihan hyvin erään syntymästään asti kuuron, hän on todella mukava ja me olemme kylläkin vain hänen äitinsä kautta jutelleet (itse en osaa viittomakieltä) joskus aikoja sitten. Ja hyvin on hän pärjännyt. Vähän sama asia, kuin kysyisi ihmiseltä, jolla ikinä ei ole ollut veljeä, ikävöikö tämä veljen puutetta. No, vastaus todennäköisesti olisi ei. Ei sitä suuremmin kaivata, ei sen vuoksi itketä itseään uneen, toki sellainen joidenkin mielestä olisi mukava omata (näin kuuroilla/mykillä/sokeilla). Onhan maailmassa toki asioita, joita ei ole hyvä nähdä tai kuulla, mutta tuskin kukaan nyt sanoisi vaikkapa sokealle: "Todella hyvä, että olet sokea, näin tuossa viime viikolla takapihallani kuolleen hiiren, aivan kuvottava näky, olisinpa itsekin sokea." On hyvä arvostaa sitä, että omaamme kaikki aistit ja vain tukea niitä, joilla yhtä hyvin ei ole käynyt (en halua vaikuttaa siltä, että kuurot, mykät yms olisivat jotenkin huonompiarvoisia, minulla on ajatukset hiukan sekaisin ja yritän niitä selventää tässä).

Kaikkein eniten minä olisin kuuro. Menettäisin kuuloni tuntoaistinikin puolesta. Siis, kumpi, tuntoaisti vai kuulo, minä pitäisin tuntoaistin. Olisi hirveää,  jos en tuntisi toisen ihmisen kosketusta, vettä tai muita esineitä. Sitä paitsi, mikäli tuntoaisti olisi kokonaan vioittunut, ei vakavamman sairauden tullen tuntisi kipua... ja näin sairaus pääsisi kehittymään aika pitkälle.

Koitan ymmärtää itsekin, mitä minä tässä höpötän. Taas tulee huomenna Muokkaa -nappula ahkeraan käyttöön ;)
Fabrizio: Si, ti desidero, ti voglio con tutto me stesso, dalla prima volta che ti ho visto ti desidero, da settimane ti voglio fino ad impazzirne, e ti amo, io, ti amo, io ti amo e ti desidero e ti amo, potrei urlarlo se vuoi te lo giuro! Si, ti giuro... Nessuno, nessuno potrebbe dirmi che devo vergognarmi: Io amo Elisa!

ginepro

• Ankeuttaja
Ihmisen aistit/kuurous/sokeus/mykkyys etc.
« Vastaus #26 : Toukokuu 02, 2006, 21:34:09 »
ehkä mieluummin kuuro. Tai en tiedä. Kummassakin on lähes yhtä paljon huonoja puolia.

Olisi pelottavaa olla sokea. Ei katsoa elokuvia ja muutenkin ei hahmottaisi asioita niin hyvin. Ainakaan minä en. Pitäisi opetella pistekirjoituksella lukemista mikä kuulostaa hankalalta.
Ja olisi vaikea liikkua kun ei tietäisi missä mikäkin ovi on ilman avustusta.

Mutta jos taas olisin kuuro. Ei voisi kuunnella musiikkia mikä on todella tärkeä osa elämääni. Ja pitäisi opetella viittomakieltä tai huulilta lukemista.

Lilithea

• Ankeuttaja
Vs: Ihmisen aistit/kuurous/sokeus/mykkyys etc.
« Vastaus #27 : Heinäkuu 15, 2007, 17:43:22 »
Kyllä sokeat voivat elää ihan yhtä hyvää elämää kuin muutkin. Liikkuminen toki voi olla vähän vaikeampaa, mutta tutuissa paikoissa... no, ette ehkä tahtoisi nähdä, kuinka sokot juoksevat ympäriinsä. Se voi välillä olla vähän pelottavaa. *virnu*

Ihmisillä on näköjään kauhean suppea käsitys sokeista. Miksi suuri osa luulee, etteivät sokot voi piirtää/kirjoittaa/lukea? Kyllä sokeat voivat piirtää, tämän olen kokenut karvaasti, kun sokkoystäväni piirtää minua paremmin. Lukeminen on sokeille, mieluummin käytän sanaa 'sokko', yksi tärkeimpiä harrastuksia. Näkövammaisilla on oma kirjastonsakin. Ääni- ja elektroniset kirjat ovat tietty nykyaikaa, mutta kyllähän niillä pisteitäkin voi käyttää. Kokeilkaapas kirjoittaa silmät kiinni tietokoneella. Kyllä se onnistuu. Apuna on sokoilla pistenäyttö. Entäs elokuvat sitten? Teatteri? Mykkäelokuva voi toki olla vähän tylsä - tai pantomiimi - mutta olen itsekin muutaman elokuvan kuvailutulkannut eli selostanut elokuvan tapahtumia ja lukenut tekstejä. Eh, ja karu totuus on, että sokot jumittavat netissä. Netissä sokeutta kun ei voi huomata, ja... no, ihan niin kuin kaikkien näkevienkin kohdalla: nettiin vain hukkuu.

En minä oikeastaan ole vielä keksinyt yhtään todellista, oleellista rajoitetta, jonka sokeus asettaisi. Tietenkään ei voi ajaa mopoa tai autoa eikä pääse armeijaan, mutta ilman niitäkin pystyy elämään. Riippuu aivan täysin sokeasta henkilöstä, mitä tämä pystyy tekemään: oma toiminnallisuus ja persoona vaikuttavat paljon. Tunnen itse monia, monia sokkoja ja heissä on kyllä näitä paikallaan nyhvääviä ja sitten ympäriinsä juoksevia ja kaikessa mukana olevia tapauksia. Eivät kaikki näkevätkään ole aktiivisia vaan on myös niitä hiljaisempia. Sokean kohdalla vain ajatellaan herkemmin, että "passiivisuus" johtuu siitä, ettei voi tehdä, koska on sokea.

Jep, joo, itselleni on todellisuutta, että jonain päivänä saatan menettää näköni. Nykyäänkin kuljen valkoisen kepin kanssa, olen heikkonäköinen, yleistermi 'näkkäri'. Eikä ole minun elämääni näön puute paljoa haitannut. Ennemminkin se on aiheuttanut päänvaivaa muille, kun ovat siitä suutaan aukoneet, mutta se on heidän ongelmansa. :D

Varmaan voikin arvata, että mieluummin menettäisin näköni kuin kuuloni. minua vain ahdistaisi elää ilman ääniä: puhetta, musiikkia... Mykkä en voisi olla, koska suuni käy jatkuvasti enkä viittomaan voi koskaan oppiakaan. Ja totta kai minun tulisi ikävä näköänikin. Kun ei auringonlaskustakaan olisi enää mitään iloa.

Pakko nyt vielä kommentoida, että sokot voivat myös tehdä käsitöitä (yllättävän suuri osa tekee jopa työkseen) ja tanssia, näytellä... Itsekin kaikkea edellä mainittua teen, vaikken nyt täysin sokko olekaan. Monet sokot ystävänikin tekevät.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 15, 2007, 17:59:28 kirjoittanut Lilithea »

Poissa Lady Asensio

• Nilkanvilauttaja niinikään
  • Vuotislainen
  • DH luettu 9.12, KV 11.3
  • Pottermore: HeartWitch62
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #28 : Heinäkuu 16, 2007, 00:21:40 »
Olisi kamalaa olla kuuro tai sokea. En näkisi kauniita värejä, maisemia, elokuvia, en kuulisi musiikkia, linnunlaulua...

Lukiossa samaan aikaan oli eräs sokea poika. Juttelin kerran hänen kanssaan ja hän kertoi että oli menettänyt näkönsä vauvana erään silmäsairauden johdosta.

Kaikkein vähiten ehkä kaipaisin hajuaistia. Vaatteet pitäisi pestä joka päivä mahdollisen hienhajun takia, kun joskus riittää pesu muutaman päivän välein. Ongelmana ehkä olisi ettei haista palaneen hajua, mutta tuskin tällaista kovin monta kertaa elämän aikana tapahtuu. Makuaisti on hajuaistin kanssa tekemisissä, joten ruoan maku on oikeasti sen tuoksua. Siksi esim. nenä tukossa voi olla vaikea maistaa.

Tuntoaistin menetys voisi olla hieman ongelmallista, jopa riskialtista. Ei tuntisi kipuja, jotka voivat ilmetä vakavan sairauden aikana.
Mun blogi: http://www.pointblog.fi/?go=milluska    (HUOM! OSOITE HIEMAN MUUTTUNUT)
Vuoden 2008 kotitonttu  tässä, terve!

sallutus

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Heinäkuu 16, 2007, 13:55:36 »
hmm mutta on myöys sellaisia sairauksia että ei ole täysin kuuro tai sokea vaan ei näe esim ruumiin/vartalonkielestä muiden ihmisten mielialoja ja ajatuksia sellasta kutsutaan sosiaaliseksi sokeudeksi silloin käsittää puhutun ja kirjotetun puheen kirjaimellisesti.

Tavallisesti ihmisillä on huomattava luontainen kyky havaita muiden ihmisten mielialoja ja ajatuksia. Suurin osa ihmisistä kykenee päättelemään keskustelukumppaninsa ruumiinkielestä ja muista pienistä vihjeistä huomattavan paljon.  <-- lainattu Wikipediasta aiheesta Aspergerin oireyhtymä.

*kurk*

Poissa Kameli

• Noitakokelas
  • Vuotislainen
  • Surukin voi olla kaunista -aikansa.
« Vastaus #30 : Syyskuu 18, 2007, 17:53:30 »
Päätin minäkin tulla kommenttia heittämään. Ensin tämä ollako kuuro vai sokea. Minä vastaisin kuuro, JOS olisi pakko valita. Mieluummin pitäisin kummatkin. Sokkona en tietenkään kuulisi musiikkia, joka on tietenkin harmi, enkä kyllä muitakaan ääniä. Pidän kuuntelemisesta, ja joskus keskityn oikein kunnolla kuuntelemiseen. Sokeana oppisin kyllä kotona kulkemaan hyvin, kun jo nyt osaan. Koulussa kyllä opin kuuntelemalla aika lailla hyvin, mutta kirjoittamalla ehkä vielä paremmin.

Ensimmäinen syy, miksi olisin kuuro on, että haluan nähdä maailmaa. Tämä on pääsyyni, mutta tavallaan en käsittänyt tätä, ennen kuin luin Bjorn (o:n yli vetäisty viiva, en vain tiedä miten tällä näppäimitöllä tehdään sellainen) Sortlandin kirjan Silmätyksin. Toiseksi haluan lukea. Kirjat ovat yhtä kuin toinen elämäni. Kirjoihin pääsee pakenemaan niin kuin Aradhel sanoi. Jäisin pois niin paljosta mitä ei voisi kuin nähdä. Ja minusta olisi oikein, oikein kiva opetella lukemaan huulilta. En vain harmikseni osaa. Viittomakieltä en kyllä haluaisi harrastaa. Viimeiseksi vielä, että minulle puhumattomuus ei tuota ongelmaa, mutta jotenkin alkaa tuntua, että en pitäisi yhtään jos en kuulisi omaa ääntäni. Eli siis ottaisin mieluummin näön kuin kuulon.

Sitten jos pitäisi verrata näköä ja tuntoa, en tietäisi kumman ottaisin. Tunto on kuitenkin niin tärkeä aisti. Varmaan tärkein, mitä ihmisellä voi olla. Tunto kuitenkin varmaan voittaisi.

Satuin tässä yksi päivä miettimään, että entä jos ihmisellä ei olisi lainkaan aisteja. Ei kuulisi, tuntisi, näkisi, haistaisi tai maistaisi. Toisin sanoen, minulla ei olisi ainakaan elämää ja uskon, että ei muillakaan. Ei pystyisi kuin ajattelemaan järkevästi. Ja se vasta olisikin kauheaa. Ajattelist kuinka et pysty muuta kuin ajattelemaan. Tietenkin pystyisi liikkumaan, mutta eihän siinäkään olisi mitään mieltä, kun et pystyisi aistimaan mitään. Et edes omia jalkojasi. Kammottavaa. Tästä tulinkin johtopäätökseen, että aivot, järki tai millä nimellä sitä nyt kutsutaan, pitäisi laittaa kuudenneksi aistiksi, koska silloin, jos ei olisi aisteja ei pystyisi elämään ja se olisi hyvä sellainen nyrkkisääntö juttu. (Nyt meni jo yli oudoksi. Kukaan ei tajua teksteistäni enää mitään.)

Ja tulinpahan miettineeksi, että jos olet kuuro tai sokea tai vastaavaa, on oletettavasti paljon vaikeampaa tutustua vaikkapa ihastukseen tai ylipäänsä kadulla kulkeviin ihmisiin.

Nyt taidan lopettaa tämän epäselvän selostuksen. Taidan vielä tulla lisäilemään, kun tuntuu, että jotain puuttuu. Ja ehkä selvennän tuota tekstiäni.
Unohdutaan tähän...

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #31 : Joulukuu 17, 2009, 19:51:32 »
Kun kaikki ihmisen tavalliset aistit ovat itsellään ollut koko elämänsä ajan, ei sitä välttämättä pysty kuvittelemaan elämää ilman jotakin yksittäistä aistia. En ainakaan minä pysty, sillä sitä olen tottunut hyödyntämään jokaista aistisopukkaani elämäni jokaisessa tapahtumassa.

Ajatellessa tätä, haluaisinko mieluummin olla sokea vaiko kuuro, mieleeni tulvii samoja ajatuksia kuin muillakin kirjoittajilla. Kuurona lakkaisin näkemästä kaiken minulle rakkaan konkreettisesti omin silmin, kuurona en kuulisi maailman mullistavia ääniä. Jos näistä kahdesta tulisi valita toinen uhrattavaksi, luopuisin kuulosta: tätä aistia luultavasti tarvitsisin vähemmän tulevaisuutta ajatellen.

Ja mitä muihin aisteihin tulee, niin en haluaisi menettää mitään niistäkään. Makuaistin menetys minulle hyvän ruuan ystävälle olisi hirveää. Tuntoaistinkin menetys olisi sinänsä jo vaarallista. Olen huomannut, että hajuaistini on heikompi kuin muilla, mutta onneksi sentään en ole täysin hajuaistiton.

Osaan olla kiitollinen siitä, että minulla on kaikki aistien palaset kohdallaan. Elämäni olisi totaalisesti erilainen sekä ajatus- ja kokemusmaailmani aivan jotain muuta kuin nykyään.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Salmiakki

• Tittelitön
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #32 : Syyskuu 08, 2012, 21:17:32 »
Tosi moni näköjään tuntuu kuvittelevan ettei sokkona voi tehdä yhtään mitään D: Tyypillistä.

Itse tunnen henkilökohtaisesti yhden sokon (siskon kaveri) joka juurikin tekee useimpia tässä keskustelussa mainittuja asioita, joita sokkona ei muka voi tehdä. Siis lukee äänikirjoja ja pisteitä, kirjoittaa ties mitä tarinoita tietokoneellaan, harrastaa yleisurheilua ja käyttää nettiä pistenäytön avulla. Pärjääpä vielä koulussa hyvin, ja on mielestäni jotenkin tosi fiksu ja avarakatseinen (katseinen?!) 11-vuotiaaksi.

Itse olisin mieluummin ehkä sokea kuin kuuro. Kuurona niistä asioista joista joutuu luopumaan (musiikki lähinnä) joutuu luopumaan täysin, sokeille taas on olemassa paljon erilaisia apuvälineitä joiden avulla voi tehdä asioita likimain normaalisti.
"Olisi kauheata, jos maapallo särkyisi. Se on niin kaunis."

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Syyskuu 08, 2012, 22:20:19 »
Itse olisin mieluummin ehkä sokea kuin kuuro. Kuurona niistä asioista joista joutuu luopumaan (musiikki lähinnä) joutuu luopumaan täysin, sokeille taas on olemassa paljon erilaisia apuvälineitä joiden avulla voi tehdä asioita likimain normaalisti.

Tätä on mielenkiintoista, joskin jopa ahdistavaa pohtia. Jos olisi pakko valita kuurouden ja sokeuden väliltä, en kyllä yhtään osaa sanoa. Pidän visuaalisista ärsykkeistä, onhan sitä elokuviinkiin kuurojen tekstityksiä ja lukemista ei ainakaan haittaisi, jos ei kuulisi. Tietysti äkkikuuroutuminen toisi mukanaan tiettyä turvattomuuden tunnetta, kun ei koe voivansa niin hyvin pysyä kartalla ympäristön tapahtumista. Toisaalta äänettömyys tai aisteista riippumattomien äänien kuuleminen voisi olla rauhoittavaa eri tavalla kuin sokeus - heijastukset aiemmasta kuulemasta, kyllähän kappaleita jää soimaan päähän, miksei siis kuuroillekin? Eli siis tavallaan aivot peilaavat aistiärsykkeitä. Luulevathan joskus raajarikotkin, että amputoitu raaja tuntee, vaikkei se fyysisesti ole mahdollista. Tavallaan pidän sekä kuuloa että näköä välttämättömänä. Ehkä kuitenkin paremmin kykenisin arkeen kuurona kuin sokeana. Lasken paljon visuaalisen viestinnän, kuten foorumien ja sosiaalisen median varaan, joten muutos saattaisi olla melkoinen, jos pystyisin vain puheviestintään, hmmh.

Jostain syystä sokeana oleminen kiehtoo jollain kummalla tavalla. En tietenkään haluasi olla sokea, mutta sokeana maailman "näkisi" ihan eri tavoin. Miten sitä esimerkiksi tuntisi ja aistisi erilaiset kokemukset, kun ei näkisi? Hämmentävä ajatus.

Vielä kiehtovampaa kuin aiemman pohdinta. Muut aistit varmaankin parantuisivat, korostuisivat. Lisäksi ihmiset varmaankin oppisi tunnistamaan kävelytavan ja kenkien ja muun sellaisen perusteella melko hyvin, ainakin päivittäiset kontaktit. Ihokontakti korostuisi, samoin kuulo. Entä jos on ollut visuaalinen oppija? Kuinka paljon koulunkäynti vaikeutuisi vai muuttuisiko oppimistyyli luontaisesti, kehittyisikö kuullunmuistaminen yhtä varmaksi opiskelutavaksi? Uh-huh.

Poissa The Dragon Wand

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #34 : Toukokuu 19, 2013, 10:18:29 »
Auttaa tosi paljo niitä kuuro/sokeita (ohjelman avulla) jotka lukee tän ku jotku sanoo tekevänsä itsemurhan.

Poissa Painajainen

• Emoileva iskelmävaris
  • Vuotislainen
  • Taivas itkee hiljaa
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #35 : Heinäkuu 14, 2013, 21:52:06 »
Oon ollut viime vuonna yhden päivän käytännössä sokea(piilarit hiersi sarveiskalvot rikki) ja siinä oikeasti tajuaa miten riippuvainen silloin on esim. toisesta ihmisestä. Veljeni ojensi minulle kengät ihan naaman ääreen ja äitini talutti mut esim. autoon, kun piti mennä tietty lääkäriin. Pelotti ihan sikana, että menikö se näkö nyt kokonaan. Eli ei, en ehkä haluaisi olla lopun ikääni olla sokea, mutta en silti tappaisikaan itseäni, jos sokeutuisin.

Pidän kaikkia aisteja aivan älyttömän tärkeinä, mutta parhaiten varmaan osaisin elää hajuaistitta tai mykkänä. Voisi edelleen elää lähes normaalisti. Jos olisin mykkä, voisin kuitenkin edelleen puhua ja kommunikoida eleillä. Oishan se tietty vaikeaa tällaiselle sumutorvelle kuin mä, mutta voisin silti edelleen puhua muiden kanssa.

Ilman hajuaistia ei tietenkään pystyisi haistamaan esim. märkää asvalttia tai muita lempituoksujani, mutta voisin silti elää normaalisti. Voisin laittaa ruokaa ja todeta sen makuaistilla hyväksi. Voisin kuunnella lempimusiikkiani. Lukea kirjoja ja laulaa onnesta.

Nautin kaikista aisteistani, ja arvostan niitä aivan älyttömästi, koska on tuota kokemusta aistin menettämisestä...
Don't fall in love. Fall off a bridge,
it hurts less.
Juukai -> Painajainen

Poissa Mehujauhepallo

• Vuotislainen
  • Pottermore: MoonPatronus27791
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #36 : Heinäkuu 15, 2013, 07:28:59 »
Olen ite sokea ja oon tottunu siihen, mut en haluais menettää enää toista aistia.
Mykkä en vois olla, koska oon sellanen hölö. Kuuro en haluais olla, koska rakastan musiikkia ja tykkään puhua ihmisten kanssa. Makuaistia en haluais menettää, koska sit ei olis kiva syödä. Hajuaistin ehkä menettäisin mieluiten, jos olis pakko. Onneks se ei oo kauheen todennäköistä. :D