Kirjoittaja Aihe: Tuska Open Air Metal-Festival  (Luettu 14359 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Crimson

• Ankeuttaja
Tuska Open Air Metal-Festival
« Vastaus #50 : Huhtikuu 06, 2005, 19:38:13 »
Multa taitaa jäädä tän vuoden Tuska väliin, ei näy yhtään mua kiinnostavaa bändiä. Toki siellä muutama ihan ok bändikin löytyy, mutta edellis vuosina on löytynyt enemmän minuun makuuni suuntautunutta musiikkia. Ehkä ensi vuonna sinne, jos EToS:kin pääsisi sillon paikalle. :D

Envu

• Ankeuttaja
« Vastaus #51 : Huhtikuu 10, 2005, 21:32:35 »
Liput tulivat perjantaina postissa, joten minä olen jälleen paikalle tulossa, tällä kertaa jopa kolmeksi päivää.

Tosin miittiin ei välttämättä jää aikaa, kun paikalle tulee kauheasti tuttuja muutenkin joita pitäisi nähdä, jossain bändien lomassa ääh. :p

TKTH

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Huhtikuu 15, 2005, 13:43:27 »
Jep niin minultakin jää Tuska väliin tältä vuodelta. Raha ei piisaa, kavereita ei tule jne. jne. Sen sijaan luultavasti Ruisrockiin katsomaan Within Temptationia asuntovaunulla. ;)
Vähän harmittaa tuo Testamentkin mutta siitä luultavasti toipuu. Toivottavassti edes Nummirockiin pääsee.

keikku

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Huhtikuu 17, 2005, 00:49:25 »
No nyt on liput ostettu kolmeksi päiväksi ja tottahan toki Tuskaan täytyy päästä. Sinne menoani ei estä, kun kuolema. Jos sekään.

Ja tottahan toki siellä on taas helkutin kiinnostavia bändivalintoja. Finntroll, Ajattara ja Amoral eniten ehkä kuitenkin houkuttavat. Ja kai Apocalyptica täytyy katsastaa. Ja jospa vaikka Teräsbetonillekin voisi naurahdella. :D

Mietin juuri myös sitä Potter-kirjan ilmestymistä. Muttatoisaalta. Voihan silloin sunnuntaina käydä aamupäivällä ostamassa kirjan ja sitten hilpasta Tuskailemaan. Ja miitti tietenkin.. Viime vuonna se miitti vähän jäi, koska olin LAISKA. (..olen edelleen..)

Haluisin sellasen kivan kangaslaukun, jossa lukee Tuska Open Air Metal Festival. :D Niitä myytiin kai FME:ssä, jos oikein muistan.

Poissa Starpiks

• ヘルムットじゃないよ
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • "Olette sangen rumia ollaksenne keijuja"
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #54 : Huhtikuu 17, 2005, 11:55:30 »
Pe 15.7 : Apocalyptica, Finntroll
 La 16.7 : Dimmu Borgir
 Su 17.7 : Sentenced, Accept, Evergrey

En halua kolmeksi päiväksi, mutta nuo bändit olisi kiva nähdä. Sunnuntaina olen aika takuuvarmasti siellä (Sentenced on nähtävä viimeisen kerran, niin kuin olen jo jossakin höyrynnyt, Accept pitää katsoa vielä melkein alkuperäisessä kokoonpanossa ja Evergreytä on suitsutettu niin paljon, että pitää katsastaa. Muttamutta. Apocalyptica olisi ERITTÄIN mukava nähdä, ja Finntrollin suhteen olen utelias. Joudunko siis perjantainakin vaivautumaan paikalle? Dimmu olisi mukava nähdä (kuuluu yleissivistykseen ;)), mutta en kyllä taida silloin tulla vain yhden bändin takia.

Että ärsyttää tuo Apocalyptica. Olisi nyt ollut sunnuntaina. Vaikeaa tämä elämä. :P
"The shortest verse in the Bible is, "Jesus wept". The only thing wrong with it is the past tense." -Fred MacIntire, Something Positive

No oonhan mä sentään sukua insinöörille... *pnish*?

Merenze

• Ankeuttaja
« Vastaus #55 : Huhtikuu 17, 2005, 23:57:17 »
Kyllä nuo jaottelut taas ottaa päähän.

Perjantaina Apocalyptica, Fintroll ja Teräsbetoni :).
Lauantaina Dimmu, Testament ja Pain Confessor kun Amoral ja Rotten Sound tuli juuri katsastettu Tavastialla.
Sunnuntaina Sentenced ja Bodom. Ehkä Viikate ja Turmion Kätilöt.

Ärsyttää. Toisaalta tekisi mieli lähteä, mutta kun Saunassa on Sentenced ja (heh) Teräsbetoni ja sinne kun on kuitenkin lähdössä niin...

Tähän saumaan ei voi muuta kun siteerata telkkarista tuttua; ELÄMÄ ON!

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #56 : Kesäkuu 15, 2005, 19:16:23 »
//Joopa joo, muutakin kuin voivotteluja kun kaikki pändit ei ole samana päivänä lavalla... Jos mietitte kerran tai kaksi niin mitä annettavaa tuossa on?

Niin, itse olen tulossa tänä vuonna Tuskaan kolmeksi päiväksi. Tarkoitus on katsastaa sitä sun tätä, Finntroll oli itse asiassa ensimmäinen syy miksi tahdoin Tuskaan, ja sitten varmistui muitakin helmiä joten kolmen päivän lippu oli paras valinta. Odotan innolla nähdäkseni Teräsbetonin lavalla, toisaalta myös yleisön reaktion, kun suuri osa tuntuu pitävän bändiä pitkälle menneenä vitsinä. Finntrollia odotan kuin kuuta nousevaa, tuskan kirkkain tähti. Minulle.

Sentecedin pojat kun ovat kuulemma pistämässä pillejä pussiin, niin suorastaan onni onnettomuudessa, että meikäläinen pääsee katsastamaan nekin ennen kuoppajaisia. Mielenkiintoista kyllä.

Erään toisen vuotislaisen kanssa mietittiin että mitäköhän tuskailusta tulee, kun lauantaina on töitä ja pitäisi mennä vielä linepartyilemaankin, mutta kaipa sen voi sovittaa hyvin yhteen. Ainoastaan hiukan kaivelee Monster Magnetin sijoitus aikataulussa. Olisi ollut kiva päästä kuuntelemaan bändiä joka oli alkuhevihuumani ykkösnimiä (oi niitä aikoja...) mutta toisaalta enää bändi ei niin kovin nappaa, ja vuotislaiset ovat lähempänä sydäntä, sekä rahakukkaro joka täyttyy töissäkäymisellä.
Mens agitat molem.

Ayasha

• Ankeuttaja
« Vastaus #57 : Kesäkuu 24, 2005, 12:24:54 »
Tuskaan siis olen minä myös taas tänä vuonna tulossa, viime vuonna oli kivaa, tänä vuonna toivottavasti vielä kivempaa.

Ja kun tosiaan valitellaan tuota bändejen jakamista, niin tottakai Tuskan järjestäjät yrittävätkin laittaa bändejä päiville niin, että joka päivälle tulisi jokaiselle jotain kiinnostavaa, että saataisiin mahdollisimman paljon lippuja myytyä. Ja näköään tässä on myös onnistuttu, koska ainoastaan perjantaille ja lauantaille on enää lippuja myynnissä ja niitäkin aika vähänlaisesti. Sunnuntai on kyllä minun mielestäni mielenkiintoisin päivä. <:

Minä tulen lähinnä katsomaan Gamma Rayta, Stam1naa, Evergreytä ja Sebtencediä. Joka päivälle kuitenkin löytyy jotain, mitä jaksaa katsoa ja kuunnella ja mielenkiinnolla odotan minulle vieraita bändejä.

Noirre

• Ankeuttaja
« Vastaus #58 : Heinäkuu 01, 2005, 21:30:26 »
Lainaus käyttäjältä: "keikku"
Ja tottahan toki siellä on taas helkutin kiinnostavia bändivalintoja. Finntroll, Ajattara ja Amoral eniten ehkä kuitenkin houkuttavat. Ja kai Apocalyptica täytyy katsastaa. Ja jospa vaikka Teräsbetonillekin voisi naurahdella. :D

Finntroll. Oon kosketinsoittajan pikkuveljen kaveri. Hassuja tyyppejä ovat :) Teräsbetoni on ihan lame :{ Tai ainakin oli Provinssissa, noin niinkuin kaukaa katsottuna kun edessä oli tungosta. Olihan se ihan hupaisaa kun nämä puhuu yleisöstä sotureina ja oluesta sotureiden juomana, keikasta taisteluna ja muuta kivaa, mut kun ne biisit vaan ovat liian samanlaisia, ei siellä voinut fiilsitellä kuin Orjatarta ja Taivas Lyö Tulta :>

Joo hei, olen siis minäkin tulossa kolmeksi päiväksi. Siellä törmätään.

Xaphania

• Ankeuttaja
« Vastaus #59 : Heinäkuu 02, 2005, 15:29:58 »
Vai että valkea pellavahame, no onhan se kyl kauheeta.

Menen perjantaiksi. Ystäväni on Finntrolliin kovin mieltynyt, joten sen katsonemme. Mua kiinnostaa Apocalyptica ja Monster Magnet. Teräsbetoni on aika hauska, mutta en tiedä kestänkö sitä enää - juhannusfestaroinneilla telttanaapurit soittivat kyseistä orkesteria vähän liiankin kanssa...

keikku

• Ankeuttaja
« Vastaus #60 : Heinäkuu 09, 2005, 19:52:59 »
Huip.. Enää viikko. Toivottavasti ei ole samanlaista keliä, kun viime vuonna. Oli kyllä tuskainen Tuska (ehehehehe, vanha vitsi), kun aurinko paisto ja vähintäänkin 30 astetta paisteessa.

Tosiaankin voisi taas yrittää jotain miittiäkin vaikka järjestää, kun kerran paljon varmasti on meitä vuotislaisia paikalla silloin.. Viime vuonna se kariutui lähinnä minun laiskuuteeni... *nolo*

Mitäs sanotte, kuomat? ;D

Noirre

• Ankeuttaja
« Vastaus #61 : Heinäkuu 14, 2005, 11:42:51 »
Lainaus käyttäjältä: "keikku"
Tosiaankin voisi taas yrittää jotain miittiäkin vaikka järjestää, kun kerran paljon varmasti on meitä vuotislaisia paikalla silloin.. Viime vuonna se kariutui lähinnä minun laiskuuteeni... *nolo*

Mitäs sanotte, kuomat? ;D

Sanon, että voi olla tässä vaiheessa jo mahdotonta, mutta yrittänyttä ei laiteta. Mihin se miitti järjestetäisiin ja mille päivälle?

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
« Vastaus #62 : Heinäkuu 18, 2005, 21:49:48 »
Tuska 2005

Tuli, oli ja meni. Sanoisinpa että Teräsbetonin keikka heti perjantaina Tuskan alkajaisiksi oli eittämättä hyvä, pojathan on parempia livenä kuin levyllä, eikä se paljas pinta haitannut yhtään. Wintersunin keikkaa tuli seurattua pullon pohjan läpi, ja myöhemmin pääsi tervehtimään laulajaa olut teltalla, että siinä Tuskan suurin julkkiskohtaaminen...
Apocalyptican keikka oli yksinkertaisesti mahtava, jaksan edelleen ihmetellä sitä kuin neljällä sellolla ja rummuilla saa aikaan sellaisen show'n... Mahtavan kuuloista ja näköistä.
 Lauantaina soittanut Mnemic yllätti energiallaan, porukka oli ihan messissä (ainakin siltä näytti) ja musiikki oli eittämättä hyvää. Uusi tuttavuus oli Pain Confessor, en ollut ennen lauantaita kuullut bändiltä yhtäkään biisiä, mutta katsominen kannatti. Sunnuntaina soittanut Children of Bodom upposi yleisöön kuin veitsi voihin, kaveri väitti että olisivat olleet tavallista vaisumpia, mutta poikien versio "Taivas lyö tulta" -biisistä oli Tuskan parhain läppä, ihan niinkuin ne makkaratkin. Sentencedin lopetuspäätös takasi mielettömät määrät yleisöä, viimeisiä viedään niin porukka havahtuu kiinnittämään huomiota...

Mutta miksi, oi miksi, vuoden 2005 Tuskan lopetti Accept, joiden laulaja tuntuu olevan karkuteillä oleva kahdeksas kääpiö, ja joiden kuunteleminen latisti Tuskan lopun nollaan, vaikka viimeisenä olisi pitänyt nousta jokin yliveto poppoo, jolloin olisi jäänyt hyvä maku suuhun lopetuksestakin.

Yhteenvetona sanoisin kuitenkin että suomalaiset bändit upposivat kaikkein parhaiten. Tuli ihan hel.... manalan hyvä fiilis kun suomipojat väänsi metallia kuin kuumaa rautaa.

Ja sitten seuraakin vuoden mittainen odotus...
Mens agitat molem.

Envu

• Ankeuttaja
« Vastaus #63 : Heinäkuu 23, 2005, 00:43:33 »
Teräsbetoni aloitti koko homman perjantaina. Olin ihan tuskastunut, kun päädyimme jonoon ( se oli joo sinne Kansallisteatterin kulmalle asti ), mutta menihän se nopeasti.
Teräsbetonista jäi eritoteen mieleen se "Onko täällä naiiisia?" kiljahdus, silloin tosin olimme jo paitapisteen luona.
Wintersun kuulosti hyvältä livenä, emme tosin olleet lavan edessä vaan ylhäällä nurmikoilla.
Perjantaina taisi vakuuttaa myös Scarve, jota tuli kuunneltua vähän kauempaa.

Lauantailta mieleen jäivät Deathchain ja Rotten sound, joka oli kyllä yllättävän kova ja toimiva juttu, joskaan en kauheasti tuollaisesta pidäkään. Ajattaraakin seurailin kauempaa, mutta ajatukset ihan muualla.
Ja tottakai me sitten katsottiin Dimmu Borgir, luonnollisesti! Olihan se ihan ok, eritoteen loppua kohti parani ( saatiinhan sitä Mourning Palacea odottaakin! ).

Sunnuntaina seurattiin hetkinen Hieronymus Boschia, mutta ei oikein enää jaksanut seistä. Children of Bodomin keikka katsottiin ( oli kyllä suhteellisen messevä lavashow ), ja Sentencedia vähäsen. Evergrey jäi kuuntelun asteelle, kunnes lähdimme etsimään ruokaa. Eli aika laiska sunnuntai.

Ainoa miinus tulee siitä, että jatkuvasti tunnun osuvan niiden henkilöiden lähelle jotka alkavat sauhutella. Pienessä sievässä se ei toki haittaa, mutta muuten kyllä. Eritoteen, kun jonkun keikan alussa lauma esiteinejä ryykää eteesi ja alkaa poltella siinä.

Tuska 2005 tosiaankin on ohi, jäädään odottamaan ensi vuotta!

Ayasha

• Ankeuttaja
« Vastaus #64 : Heinäkuu 23, 2005, 18:47:37 »
Tuskailtua tuli joo taas niin.

Perjantaina siis ensimmäisenä oli Teräsbetoni, en välittänyt. Oli lähes täysin samanlainen keikka mitä Saunassakin, joten tuon ajan pyörin sitten lavan viereisessä kojussa katselemassa korsetteja ja muuta kivaa ja olin muuten pettynyt, kun niitä korsetteja oli siellä vain yhden päivän ajan (siis niitä, joilla saisi jotain vähän poiskin vyötäröltä).

Finntroll oli kiva, Wilska on aika äijä. (: En ole kauheasti kuunnellut tätä bändiä vielä, mutta kyllä sieltä muutamia tuttujakin kappaleita tuli. Alussa oli äänet niinkun niin perseelleen kuin voi olla, laulusta ei saanut yhtään mitään selvää, mutta parani keikan aikana onneksi.

Malediction tuli katsastettua vieraana nimenä, oli ihan katsottava keikka kyllä. Laulajan ääni ensin vähän järkytti, mutta kun keikan aikana siihen kyllä tottui. Ranska kuulosti korvaan varsinkin spiikeissä aika hassulta. (:

Apocalyptica oli huippu, toisesta/ensimmäisestä rivistä tuo tuli katsottua ja oli oikein kova keikka. Oli kivaa, kun yleisö oli niin mukana keikassa, ympäriltä löytyi kyllä ihmisiä jotka lauloivat kaikki Metallican kappaleet mukana, itse en valitettavasti kaikista sanoja osannut. Sello on kaunis soitin ja pojilla oli mukava lavashow. Näiden keikkaa olin odottanut kovin kauan, enkä joutunut pettymään.

Lauantaina ei muuta miellyttävää oikeastaan ollutkaan kuin Gamma Ray. Muista bändeistä minulla ei juurikaan edes ole suurempia muistikuvia, eli en ole ollut kovin keskittynyt kuuntelemaan niitä.

Sunnuntaina kovimmat olivat Sentenced ja Evergrey. <3 Sentencedin keikka oli lähes samanlainen kuin Saunassa, mutta toimi mulle nyt huomattavasti paremmin.
Evregreytä tuli lähinnä kuunneltua kaukaa, mutta tykkäsin ihan tosi kamalasti, I'm Sorry on ehkä hienoin. Muutenkin, oikein ihana bändi, vaikka ei ehkä parhaimmillaan festari-bändinä olekaan ja ainakaan päälavalla ei olisi toiminut.

Bodom oli ihan kiva, mutta kun ei tuo ole koskaan minuun kauheasti bändinä iskenyt.

Stam1na oli myös ihan omaa luokkaansa.

rokkienkeli

• Ankeuttaja
« Vastaus #65 : Heinäkuu 26, 2005, 18:15:43 »
Kolme päivää tuli Tuskailtua tosiaan.

Perjantai alkoi Teräsbetonilla josta en tosin suuremmin välittänyt. Wintersunia katoin keikan alkuosan, soundit eivät olleet erityisen hyvät, mut pidin silti. Sleeping Stars oli se biisi jota odotin eniten. Loppuajan seurailin sit Maledictionia ja pitää sanoa et kyllä ranskan kieli sopi niihin biiseihin. Pitää yrittää bändin tuotantoon tutustua paremmin joskus.
Finntrollin keikkaa seurasin ns. toisella silmällä ja tulihan sieltä sit monta tuttua biisiäkin.

Destructionin keikka tuli kuuneltua nurmikolta käsin. Pitäisi ko. yhtyeeseen varmaan tutustua hieman paremmin kun vaikutti kuitenkin ihan hyvältä. Apojen keikkaa kuuntelin vähän aikaa ja pakko sanoa että niiden omat biisit eivät mielestäni kovin hyvin toimineet mut Metallica-coverit toimi kyl. Primal Fear veti ihan hyvän keikan ja repeilin kunnolla Running In The Dustin aikana(älkää kysykö). Monster Magnetia jaksoin seurata ehkä 6 biisiä ja päätin poistua alueelta.

Lauantaina tuli Deathchain, Naglfar ja Mnemic kuunneltua alueen ulkopuolella puistossa. Eivät kovin vakuuttaneet meikäläistä. Ajattaraa tsekkasin vähän aikaa ja kuulosti ihan hyvältä, tuskin mä tosin levyjä meen heti hommaamaan.

Sen jälkeen tuli yks festarin odotetuimmista eli Gamma Ray joka vetikin sitten loistavan keikan, tuli Rebellion In Dreamland, New World Order ja parhaimpana kaikista oli keikan lopetus eli Helloweenin I Want Out jonka Hansen veti pirun hienosti ja yleisö lauloi loistavasti mukana. Lake Of Tearsia seurasin hetken mut menin sit venaamaan Testamentia. Vetivät kanssa hienon keikan ja vanhaa materiaalia, josta siis pidän. Thunderstonen keikan katselin lähes kokonaan. Toimi hienosti myös uusimman levyn biisit. Dimmusta en suuremmin välitä. Ok keikka heiltä kuitenkin, soundit tosin oisivat voineet olla hitusen paremmat. Vetivät Progeniesin ja Mourning Palacen mikä on kyl hyvä juttu.

Sunnuntaina tuli mentyä sisälle vähän myöhemmin ja tsekattua Hieronymus Boschia vähän aikaa. Vois laittaa yhtyeen tuotantoa kyl hankitalistalle. CoBin keikkaa tuli kans odotettua innolla. Hyvän keikan vetivät ja uus biisikin toimi aika hyvin. Parasta oli Laiho-Wirman -kaksikon "Kummeli"-hupailut. :D Tynnyri lyö tulta takavasemmalla jne.. Skycladin folkki toimi ihan hyvin ottaen huomioon etten bändistä tiennyt mitään ennen keikkaa.

Päätin tosin mennä ajoissa venaamaan Sentencedin keikkaa. Itku oli silmässä jo intron aikana ja koko keikka tulikin nähtyä laidasta tokasta rivistä. Olisivat saaneet soittaa vähintään 10 minsaa pidemmän setin ja vetää sen End Of The Roadin jota eivät Saunassakaan juukeli vetäneet. Itku tosin oli silmässä useampaankin kertaan keikan aikana. Suuri ketutuksen aihe pari kertaa oli ne järkkärit jotka suihkuttivat vettä niskaan. Tokihan se on helteellä kiva, mut ei oo kiva kun se vesisuihku tulee yllättäen ja kädessä on muutaman sadan euron hintainen digikamera. Evergreyta katsoin joku 7 tai 8 biisiä ja vaikutti tutustumisen arvoiselta bändiltä. Accept veti mielestäni järjettömän hienon keikan. Settilista täynnä toimivia hittejä kuten London Leatherboys, Metal Heart ja keikan päättänyt Balls To The Wall. Udo on kyllä kitaristeihin verrattuna kääpiö mutta hienosti hän sen keikan veti.

Kaikenkaikkiaan hienot kolme päivää ja ensi vuonna taas uudestaan. (tuli taas pitkä selostus)

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #66 : Heinäkuu 26, 2005, 21:14:43 »
Olin paikalla kaikkina kolmena päivänä, enkä osaa valita suosikkiani niistä, se on mahdotonta. Korkeimmat odotukseni olivat Evergrey, Gamma Ray, Dimmu Borgir ja Naglfar, joten odotin perjantain olevan tylsä, mutta yllättäen se kääntyikin suunnilleen tasavertaiseksi muihin päiviin nähden.

Teräsbetoni siis aloitti. Ihmiset joukon etupäässä vaativat joka ikisen siellä olemaan yläosattomissa, muuten ei eturiveihin ole mitään asiaa. Tämä oletus siis koski molempia sukupuolia, tietenkin. Teräsbetonihan tunnetaan siitä iskulauseestaan että "aito soturi paljastaa rintansa" - ja he ovat hyvin tosissaan tämän säännön kanssa, ovathan he tosissaan kaikessa muussakin mitä tekevät, kuten jokainen hyvin tietää. Opeth-paita taskussani sitten vietin senkin tunnin, olin ensin varuillani jos joku nappaa sen minulta pois, mutta näin ei onneksi käynyt. Vaikka Teräsbetonin musiikki ei minulle mitään erikoista merkitse, oli show todella hyvä ja mielenkiintoinen. Mukava kokemus kaikenkaikkiaan.

Menin katselemaan Maledictionia seuraavaksi, ja he soittivat aika kivan setin ranskaksi laulettua heavy/power metallia. Kappaleiden nimet menivät ohi korvien, mutta hyviähän ne toki oli. Pitää joskus tutustua tuotantoon paremmin. Finntroll soitti seuraavaksi, mutta en kiinnittänyt heihin paljon huomiota. Ainoa minulle etukäteen tuttu kappale heiltä oli Trollhammaren, ja siinä olikin kaikki mitä tuosta enää muistan. Aika heidän kanssaan kului aika nopeasti joten menin Sue Stagelle kuuntelemaan Destructionia. Kuuntelemaan vain, en oikeastaan katsomaan. Pidin taukoa heidän vuorollaan joten istuin vain lauteilla kuuntelemassa. Kappaleista en mitään erikoista osaa sanoa, ei ollut joukossa mitään erittäin huonoja tai hyviäkään. Nailed to the fucking cross, jihuu.

Apocalyptica oli suurin yllättäjä, jos ei vain perjantain esiintyjistä niin sitten koko hoidosta. En odottanut heidän vaikuttavan minuun millään tavalla, mutta yhtyeestä tulikin kertaheitolla sangen mielenkiintoinen. Olin muutaman Metallica-coverin kuullut ennenkin, mutta nyt kun ensi kertaa kuulin niitä livenä, se muutti mieleni näistä tyypeistä heti. Ei kuitenkaan niin paljon että rupeaisin hankkimaan levyjä... Ja sitten oli Primal Fear, joilla oli heilläkin ihan nautinnollinen esitys vaikka he eivät olleetkaan mitään mitä en ennen ollut kuullut. Saksalaista power metallia, keskitasoa vähän parempaa, mutta silti kalpenee Gamma Rayn viereen... heistä ehdin kertoa sitten myöhemmin. Perjantain sulki Monster Magnet, taas yksi sellainen yhtye josta en mitään osannut sanoa ennen mutta osasi todella vakuuttaa jälkeen. Jotkin heidän tarttuvista kertosäemelodioistaan jäi päähäni soimaan vielä pitkän ajan jälkeen, ja jos näin tapahtuu ilman että se häiritsee minua, sanoisin että yhtye on hyvä. Heidän esityksestään jäi erinomainen jälkimaku.

Lauantai seurasi perässä. Deathchain ei mikään ehdoton ainesosa minulle ollut joten ohitin sen ja aloitin päiväni Naglfarilla sen sijaan, yhtyeellä joka oli yksi tärkeimmistä syistäni tulla koko festivaaleille. Mikrofonin takana oli minulle täysin uusi kaveri mutta se ei meininkiä lannistanut ollenkaan, esitys oli loistava ja kappaleet voimakkaita ja energisiä. Huippuhetkeni oli lempikappaleeni I Am Vengeance, jonka lyriikat tiesin ulkoa kokonaan ja niitä oli mahtavaa sähistä mukana. Heidän esityksensä tuntui vain kovin lyhyeltä, odotin heidän tulevan takaisin lavalle lähtönsä jälkeen, mutta ohi oli mikä ohi meni. Näin kun Mnemic tonttuili päälavalla, mutta lopetin huomion kiinnittämisen heihin sen jälkeen kun päätin etten pitänyt heistä. Ajattara oli mukiinmenevä, ei mitään mistä innostua. Lähdin ajoissa pois päälavan suuntaan jotta saisin hyvän paikan seuraavaa esiintyjää varten, jotta voisin kunnolla nauttia katsellen yhtyettä nimeltä...

Gamma Ray! Paikkani oli jossain keskellä toista tai kolmatta riviä, ja siitä tuli yksi koko festivaalin ehdottomasti muistoisimpia hetkiä, joka sekunti siitä oli parasta mitä vain voi toivoa. Settilista alkoi yllättäen kappaleella New World Order, yhdellä uuden levyn suosikeistani. Siellä sai kuunnella monia vanhojakin, sekä yhden entuudestaan kokonaan tuntemattoman nimeltä Blood Religion. Mutta kappale joka teki esityksestä niin upean oli eeppinen mestariteos Rebellion in Dreamland. Sanoisin että se on yksi yhtyeen parhaimmista kappaleista, ja aika moni näytti olevan samaa mieltä kanssani. Kokemus on varmasti ollut unohtumaton myös heidän keikkarumpalilleen soittaa yhdessä lempiyhtyeensä kanssa. Jos tajusin oikein, mies tietääkseni soittaa myös suomalaisessa Gamma Ray -tribuuttiyhtyeessä nimeltä Guardians of Mankind.

Gamma Rayn jälkeen oli taas siestan paikka. Jalkoihin, selkään ja niskaan särki niin pahasti etten voinut ottaa osaa mihinkään mitä seuraavaksi oli käynnissä. Se olikin sopiva hetki levätä sillä Rotten Soundin ja Lake of Tearsin vuoro oli seuraavana enkä olisi heidän väliltään osannut päättää muutenkaan, joten päätin jättää molemmat väliin. Myös Testament meni korvastani toiseen kiertäen tyylikkäästi niiden keskellä sijaitsevan alueen, selailin silloin nimittäin sinisen teltan levyvalikoimaa, katsellen mitä voisin ostaa sitten kun lauantai olisi esiintyjineen ohi. Tätä kaduin vähän, sillä tulin sivuttaneeni aika ison nimen lähes kokonaan. Toisin sanoen siinä meni "once in a lifetime" -tilaisuus ohi aistien. Levyteltta olisi kuitenkin jäänyt kiltisti paikalleen odottamaan.

Amoral/Thunderstone oli toinen hyvin hankala valinta. En vain osannut päättää niiden väliltä joten päädyin aika kummalliseen ratkaisuun. Katsoin ensin Amoralia 20 minuuttia ja sitten vaihdoin lavaa katselemaan Thunderstonea lopun 20 minuutin ajan. Ensimmäinen puolisko Amoralin kanssa ei maistunut miltään, joten mietin sitten mitä toisella puolella aluetta tapahtuu ja vietin loput ajastani katsellen sitä mitä Thunderstonesta oli vielä jäljellä. En kumpaankaan yhtyeeseen ollut aikaisemmin tutustunut, mutta loppupuolisko tuosta jaetusta tunnista oli selkeästi vakuuttavampi.

Siinä vaiheessa olikin jo Dimmu Borgirin aika tulla lavalle, ja he olivatkin jo aloittaneet Vredesbyrd-kappaleella ennen kuin palasin Sue Stagelta katselemaan heitä. Enempää heistä ei ole sanottavaa kuin todeta että esitys oli erinomainen. Mutta jotain vikaa siinä näytti miksauksen kanssa olevan, ei ollut nimittäin helppoa erottaa kosketinsoittimia ja kitaramelodioita rumpujen takaa. Tämä asia nakersi kokonaisuutta aika paljon, mutta se ei ollut mikään ongelma sellaiselle joka tuntee kappaleet jo etukäteen, joten kuvittelin vain melodiat niihin kohtiin joissa niiden olisi kuulunut soida, ja esitys oli pelastettu, ei mitään hätää, kaikki hyvin. He lopettivat melko ajoissa ja sitten kävin ostamassa pari levyä ja valmistauduin sunnuntaihin.

[Muokattu 21. helmikuuta 2006:]
Taisi jäädä sunnuntai sittenkin lisäämättä. No jaa, parempi onni sitten ensi... ei vaan tänä vuonna.
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry

Ayasha

• Ankeuttaja
« Vastaus #67 : Helmikuu 21, 2006, 11:22:40 »
Nyt on mielestäni taas tullut aika, jolloin Tuska-topicin voi herättää uudestaan henkiin!

Tuskahan järjestetään tänä vuonna muutamaa viikkoa totuttua aikaisemmin, 30.6-2.7, eli juhannuksen jälkeisenä viikonloppuna Kaisaniemen puistossa.

Tähän mennessä julkistetut esiintyjät ovat tässä:

Venom (UK)
Celtic Frost (CH)
Opeth (SWE)
Diablo
Sonata Arctica
Mokoma
Amorphis
Tarot
Stam1na
Wintersun
Gojira (FRA)
Swallow the Sun
Norther
April
Impaled Nazarene
Timo Rautiainen

Niin hyvältä näyttää esiintyjälista suomalaisten nimien osalta, että vaikka puolet nimistä vielä puuttuu, aika varmasti tulee tuonne lähdettyä. (: Hotelli on jo varattu ja jos muut hotellissa mielivät yöpyä, kannattaa alkaa metsästämään niitä saman tien, alkavat olla jo täynnä.

Lähinnä noista nimistä kiinnostaa Tarot, Diablo, Mokoma, Stam1na, Norther, Swallow the Sun ja Sonata Arctica. Tosin kaikki nuo olen jo kerran tai muutaman aiemmin livenä nähnyt, paitsi Swallow the Sunia ja sekin kyllä jää katsomatta, jos jotain parempaa on sen kanssa päällekäin.

Poissa Villi Lohi

• Pasi
  • Hirnyrkki
  • Morning is working.
« Vastaus #68 : Helmikuu 21, 2006, 16:29:20 »
Jep, kyllä tuonne tänäkin kesänä on mentävä, eivätkä nuo tähän asti listatut bänditkään mitenkään innostusta laske. Ja puolethan on vielä ilmoittamatta, eikö? Mites se nyt menikään, puuttuivatko listasta perjantain ja sunnuntain pääesiintyjät? En muista, mutta ainakin kaksi isoa nimeä pitäisi siis vielä saada.

Noista julkaistuista haluan ehdottomasti nähdä Opethin, Diablon, Swallow the Sunin ja Gojiran, ja kyllähän monen muunkin voi katsomassa käydä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2008, 00:11:36 kirjoittanut Villi Lohi »

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #69 : Helmikuu 21, 2006, 22:36:38 »
Jäin Opethista kokonaan jälkeen viime syyskuussa kun keikkailivat täällä, joten tällä kertaa en salli itseni missata sitä. Sonata Arctican olen todistanut kahdesti mutta olen valmis näkemään heidät taas. Muut tähän asti ilmoitetut eivät ole niin pakollisia, mutta Swallow the Sun, Norther ja Amorphis voisivat olla ihan mielenkiintoisia, vaikka en paljon kuuntelekaan heitä.

Omia toivomuksiani vielä ilmoittamattomista esiintyjistä:

Eternal Tears of Sorrow (comebackin ja uuden levyn jälkeen sopisi niin mainiosti)
Emperor (toinen takaisintullut yhtye)
Shape of Despair (harmi etteivät he keikkaile juuri koskaan, mutta en ole ollut funeral doom metal -konsertissa aikaisemmin)
Iced Earth (olisi jo aikakin)
Nevermore
Tristania (en ole nähnyt myöskään naislaulua käyttävää yhtyettä livenä koskaan ennen)
The Gathering (eivät ole enää välttämättä metallia, mutta ei ehkä ihan mahdotonkaan idea)
Battlelore (meni marraskuun keikka kokonaan ohi, kun olin samaan aikaan katsomassa Helloweenia... josta tulikin mieleeni --)
Helloween
Dream Theater (uusi tuttavuus jonka löysin vasta sen jälkeen kun olivat soittaneet viime keikkansa täällä)
Communic (näiden debyytti oli vuoden 2005 paras levy)
I say "Who's there?"

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Uruz
« Vastaus #70 : Helmikuu 22, 2006, 13:42:03 »
Tuskaan suunnataan tänäkin kesänä, esiintyjälista on sen verran houkutteleva että reilisuunnitelmia pitää hiukan lykätä. Opeth, Diablo, Tarot ja Wintersun ovat bändejä, jotka tekisi mieli nähdä, kuulla ja kokea livenä. Wintersun tosin on tuttu jo viime vuoden Tuskasta, eikä paskemmin soittaneet silloin.

Celtic Frost ja Gojira ovat omalla listallani kohdassa "en tunne, mutta pakko nähdä", kenties siihen vaikuttaa niin sanotusti eksoottinen alkuperä, viime vuoden ranskalaisen (nimeltään..?) esiintyjän peruuntuminen oli sinänsä menetys, että ranskalainen metal on itselleni täysin tuntematon alue, ja olen sitä mieltä että yksi parhaimmista keinoista tutustua uusiin bändeihin on nähdä bändi livenä festareilla, parempi (ja laillisempi) keino kuin ladata musiikkia netistä.

Muita esiintyjiä odotellen...
Mens agitat molem.

Ayasha

• Ankeuttaja
« Vastaus #71 : Helmikuu 22, 2006, 16:42:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Adéa"
Celtic Frost ja Gojira ovat omalla listallani kohdassa "en tunne, mutta pakko nähdä", kenties siihen vaikuttaa niin sanotusti eksoottinen alkuperä, viime vuoden ranskalaisen (nimeltään..?) esiintyjän peruuntuminen oli sinänsä menetys, että ranskalainen metal on itselleni täysin tuntematon alue, ja olen sitä mieltä että yksi parhaimmista keinoista tutustua uusiin bändeihin on nähdä bändi livenä festareilla, parempi (ja laillisempi) keino kuin ladata musiikkia netistä.

Niin, no yksi ranskalainen yhtye ainakin Tuskassa viime vuonna oli, Malediction, joka tuli itsekin katsastettua. Katsaus viime vuoden ohjelmistoon paljastaa, että Ranskasta oli myös Scarve niminen bändi.

Ja tosiaan, yhteensä on tulossa 32 bändiä jos oikein muistan. Perjantain ja sunnuntain pääesiintyjät tosiaan puuttuu vielä.

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #72 : Helmikuu 24, 2006, 17:38:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Ayasha"
Lainaus käyttäjältä: "Adéa"

Niin, no yksi ranskalainen yhtye ainakin Tuskassa viime vuonna oli, Malediction, joka tuli itsekin katsastettua. Katsaus viime vuoden ohjelmistoon paljastaa, että Ranskasta oli myös Scarve niminen bändi.

Ja tosiaan, yhteensä on tulossa 32 bändiä jos oikein muistan. Perjantain ja sunnuntain pääesiintyjät tosiaan puuttuu vielä.

Ainoa viime vuoden peruuntuja oli Bal-Sagoth joka on brittiläinen (toinen brittiyhtye nimeltä Skyclad korvasi sen).

Minusta viime vuoden perjantaiesiintyjissä oli yksi aika mielenkiintoinen seikka: ensimmäiset neljä näkemääni yhtyettä lauloivat jokainen eri kielellä. Ensin oli suomea (Teräsbetoni), sitten ranskaa (Malediction), ruotsia (Finntroll) ja lopuksi englantia (Destruction). Näiden jälkeen oli vielä Apocalyptica joka ei laulanut ollenkaan.
I say "Who's there?"

Nordamien

• Ankeuttaja
« Vastaus #73 : Toukokuu 10, 2006, 17:28:53 »
Meinasin ostaa kolmenpäivän lipun, mutta tulin siihen tulokseen, että perjantain piletti riittää minulle varsin hyvin. Siellä on ne ultimaattisen parhauden hallitsijat.

Pääesiintyjäkin vielä uupuu perjantailta, eli se on se päivä jokatapauksessa kun Nordamien on Helsingissä & Tuskassa.

Perjantaina on ne parhaimmat mättöbändit, toivottavasti pääesiintyjä noudattaa samaa linjaa, eikä ole mikään hiton Within Temptation.

Sauerkraut

• Ankeuttaja
« Vastaus #74 : Toukokuu 10, 2006, 18:27:01 »
Tuskailemaan tottakai.

Lipun olen jo hankkinut ja matkaseurakin tiedossa :)
Sodomia ja Celtic Frostia lähinnä olen kuuntelemaan ja kattelemaan menossa, mutta onhan sitä toki pakko muutkin esiintyjät läpi katsastaa. Fiiliksen takia festareille ollaan aina menty.