Kirjoittaja Aihe: Roolipelaaminen  (Luettu 4665 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Raineri

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« : Helmikuu 27, 2004, 20:17:35 »
Vapaata keskustelua kaikenlaisesta roolipelaamisesta= kuinka moni harrastaa/ harrasti, onko kallistakin, pelaileeko jonkun seuran kanssa, peliarvosteluja...

Katsoin tuossa pari kuukautta sitten sellaista buusterin jaksoa jossa kerrottiin larppaamisesta, innostuin asiasta ja vierailin osoitteessa www.larp.fi  Sieltä sitten huomasin että onhan niitä muitakin roolipelin muotoja kuin pelkkä live-roolipelaaminen. Hankin alan kirjallisuutta kirjastosta ja innostuin lisää. Muutama kysymys itselleni jäi: Mikä on "normaali" ikä roolipelaajalle? Kuinka paljon maksavat roolipeli paketit?

//Fredina siirsi oikealle osastolle.

Poissa Adéa

• On
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Uruz
  • Tupa: Tuvaton
Roolipelaaminen
« Vastaus #1 : Helmikuu 27, 2004, 21:04:45 »
Itse olen sitä mieltä, ettei ropettajalle ole mitään tiettyä ikää jolloin on hyvä aloittaa (tai lopettaa) roolipelaaminen. Ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilaisia ajatuksia. Kannatan kuitenkin ropettamisen aloittamista vasta sitten kun osaa pelata ns. järkevästi. Eli ei tahdo tehdä hahmostaan kaikkien palvomaa prinsessa-haltia-velhotarta, joka voimakkaampi kuin luonnonvoimat ja kauniimpi kuin aamunkoi. Eli sitten kun tuntee pystyvänsä pelaamaan juoppoa, tumpeloa kääpiötä niin on mielestäni sopivan ikäinen ja kypsä ropettamaan. Tosin aika moni alkaa ropettamaan siinä 14-18 ikävuoden kieppeillä, joskin jotkut aloittavat jo ala-asteella esim. sisarusten vaikutuksesta ja jotkut vasta 35-vuotiaina törmättyään johonkin, joka on antanut kipinän kokeilulle.

Roolipelipakettien hintalaatusuhteesta en tiedä oikein mitään, mutta uskon etteivät ne mitään halpoja ole. Roolipelejäkin on sen verran useita variaatioita, että hinnat vaihtelevat siinäkin. On lautaa, figua ja kortteja, eli siitä vain valkkaamaan. Entisessä koulussa muutama ihminen oli kehittänyt oman roolipelin joka perustui D&D:n sääntöihin. Mutta niin kuin kaikissa harrastuksissa, kannattaa aloittaa "halvalla", sillä sitä ei tiedä vaikka harrastus ei sattuisikaan mieleiseksi.
Mens agitat molem.

Rabastan

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #2 : Helmikuu 27, 2004, 22:27:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Adéa"
Kannatan kuitenkin ropettamisen aloittamista vasta sitten kun osaa pelata ns. järkevästi. Eli ei tahdo tehdä hahmostaan kaikkien palvomaa prinsessa-haltia-velhotarta, joka voimakkaampi kuin luonnonvoimat ja kauniimpi kuin aamunkoi. Eli sitten kun tuntee pystyvänsä pelaamaan juoppoa, tumpeloa kääpiötä niin on mielestäni sopivan ikäinen ja kypsä ropettamaan. Tosin aika moni alkaa ropettamaan siinä 14-18 ikävuoden kieppeillä.

Älä ota tätä nyt vakavana palautteena, sillä ymmärsin täysin mitä tarkoitit ja että eri ihmiset aloittavat eri aikaan. Minua vaan huvitti tuo kommentti,  itse kun aloitin ropettamisen 8-vuotiaana 3. luokalla. =) Ja täytyy myöntää ettei siinä mitään itse-herra-täydellisyys-hahmoja pelattu, vaan ihan asiallisia kaartin poikia. Mutta samoilla linjoilla olen Adéan kanssa tuosta iästä, eli riippuu ihan pelaajasta. Tosin täytyy muistaa, ettei kukaan ole seppä syntyessään ja että pelaajanakin kehittyy ajan myötä (vaikka tästä kehittymisestä kovasti keskustellaankin), eli edes pitkään pelanneilta ei voi aina odottaa täydellistä peliä, aloittelijoista puhumattakaan.

Roolipelien hinnoista minun varsinaisesti piti tähän kirjoittaa, itse kun pelaamisen ohessa harrastan eri pelisysteemien lueskelua. Suomessa en kovin montaa roolipelien lähdekirjoja myyvää liikettä ole Fantasiapelien a.k.a. Fantsun lisäksi tavannut. Kirppareilta löytää yleensä hieman vanhempia ja hyvin halpojakin pelejä (näistä monet ovat varmasti kokeilun arvoisia ja antavat vastinetta rahalle), varsinkin kun verrataan siihen ryöstöhintaa, jolla Fantsu uusia pelejään myy. Itse olenkin nykyään siirtynyt enemmän ulkomailta tilaamisen vaihtoehtoon, siellä kun pelit ovat 50-70% Fantasiapelien hinnoista. Eli esim. Englannin Amazonilta saa pelejä huomattavasti halvemmalla, ja kun niitä tilaa useamman samaan pakettiin, niin postimaksut mukaanluettuna hinta jää selvästi alle Fantasiapelien vastaavaan. Toimittavat vielä paketin kotiinkin, jos vaan ensin jaksaa odottaa sen tuloa ulkomailta.

Roolipeleistä kiinnostuneelle minun täytyy heti alkuun suositella supisuomalaista Ville Vuorelan Praedoria, joka ainakin allekirjoittaneen käytössä on paljastunut hyvin kompaktiksi paketiksi, jonka säännöt eivät ole liian monimutkaiset aloittelevalle ryhmälle, ja tarjoavat silti jotain uutta kokeneemmillekin. Petri Hiltusen grafiikat ovat se viimeinen silaus, ja kyseessä onkin käsittääkseni myydyin kotimainen roolipeli kautta aikojen. Aloittelijoiden kannattaa myös tutustua Praedorin tuottaneen Burgergamesin englanninkieliseen ilmaisroolipeliin Mobstersiin (HUOM! Pdf-tiedosto, eli vaatii pdf-tiedostojen lukemiseen tarkoitetun ohjelman, esim. Acrobat Readerin.) Hyvä pienoisroolipeli Yhdysvaltain 20-30-lukujen gangsteriaikoihin.

Muista suomalaisista alan teoksista täytynee mainita Mike Pohjolan uudehko roolipelikirja Myrskyn aika, joka on myös hyvä osoitus suomalaisesta roolipelinteosta. Valenorin fantasiamaailmaan sijoittuvassa kirjassa on myös larppiohjeita ja se on muutenkin selkeä teos, joka selventää varmasti useille henkilöille hieman hämäräksi jäänyttä roolipelaamisen käsitettä.

Hieman kehittyneemmille pelaajille täytyy suositella esim. White Wolfin Vampire- ja Exalted-roolipelisarjoja. Nämä ovat kuitenkin jo monimutkaisempia systeemejä, ja vaativat ehkä aloittelijoilta suhteentonta sääntöjen opettelua, kun pääpainon kannattaisi kuitenkin aluksi olla ehkä enemmän siinä pelaamiseen tutustumisessa...

Bloody Aeliah

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #3 : Maaliskuu 09, 2004, 20:12:03 »
Olen harrastanut lähinnä larppausta. Ensimmäisessä pelissäni olin 13-vuotiaana pitkän kiinnostuksen jälkeen, ja sen jälkeen olen käynyt harvakseltaan viidessä pelissä. Siis olen nyt melkein 16.

Larppausta enemmän minua kiinnostaisi pöytäpelaus, mutta ainoat pöytäropettajat jotka tunnen asuvat Helsingissä ja Joutsenossa ja itse asun Kuopion lähellä. Eli ei oikein onnistu. Muutamaan kertaan olen pöytäpelausta harrastanut, mutta ne eivät olleet mitään nk. vakavia pelejä. Ei todellakaan. [Hahmoni oli känninen örkkibarbaari, joka söi kaiken eteentulevan ja lopulta meni naimisiin Gary Oldmanin kanssa.]

ayu

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 13, 2004, 11:44:42 »
Minä parhaillani roolipelaan Aamukaste nimisessä foorumissa, joissa pelataan omilla kani hahmoilla. Aihe keksittiin Ruohometsän kansa kirjoista. Todella hyvä paikka, vaikka minä olen siinä aika ..huono?

http://kanirope.cjb.net <---Kaikki sinne!

ps: muokkaan tätä joskus..:)

Firena

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #5 : Maaliskuu 13, 2004, 11:58:38 »
http://www.sunpoint.net/~eviel/

Minä pelaan tuolla Raptornetissä. Siellä ollaan raptor dinoja.Mukava paikka pelaamiseen ^ ^

En ole koskaan pelannut suurempaa larppia, kuin hobittileikkiä livenä. Se oli ihan tuosta vaan vedetty. Pöytäropea pelaan veljeni kanssa. Se kuulostaa aluksi tylsältä, mutta kun on vähän aikaa pelannut, niin se on hauskaa ^ ^

Kesällä olisi tarkoitus tehdä kunnon larppi oman foorumin jäsenten kanssa. Sitä me ollaankin  jo suunniteltu hyvin.
Minusta larpissa/ropessa ei tarvitse olla mitään kunnon ikää, kunhan tietää miten pelaa jne.

Netissä juuri tuollaiset hyvät ropet näyttävät olevan aina remontissa :(

Nyyti

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #6 : Maaliskuu 13, 2004, 16:56:20 »
Minä olen myös samaa mieltä siitä, ettei roolipelaamisen aloittamiselle ole ns. oikeaa ikää, se riippuu täysin pelaajasta, miten kukin ajattelee.

Itse aloitin roolipelaamisen viime vuonna, (15-vuotiaana) ja tähän mennessä olen pelannut kahta, Sormusten herraan liittyvää pöytäroolipeliä. Myönnän, että ensimmäinen kerta oli aika kaaos, emmekä vielä toisellakaan kerralla osanneet oikein eläytyä rooleihimme. Seuraavana olisi tarkoitus pelata jo hieman isompi pöytäroolipeli, kunhan vain saamme rahat kokoon sitä varten, ja kesällä ajattelin mennä kokeilemaan larppaamista.

En oikein osaa sanoa hinnasta, ovathan useat roolipelit (puhun nyt pöytäroolipeleistä) aika kalliita, mutta ainakin meillä hinta on täysin vastannut laadusta. Ja samaa mieltä olen, mitä Adéa jo sanoikin, että kaikkein kalleimmasta pelistä ei kannata aloittaa, jos roolipelaus ei tunnukaan mieleiseltä. Hinta riippuu myös paljon roolipelin tyypistä ja variaatiosta. Meillä nuo halvemmat aloittelijoiden pelit ovat toimineet ihan hyvin, ja olemme olleet hyvin tyytyväisiä niihin.

chihiro

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #7 : Maaliskuu 16, 2004, 19:37:29 »
ropetan itse,kyllä kyllä. on tullut ropetettua jo pari vuotta. joskus tulee sellainen fiilis,että ei jaksa..ei mitenkään. mutta yleensä pidän siitä.
ropetan eräässä virtuaalityliksessä,ihan mukava paikka,muttei kaikki aina ihan ajan tasalla. jotkut kuuluvat oppilaisiin,vaikka eivät ole ehtineet käydä ikinä tunneilla tai muuta..
itselläni ropettamiseen kuluu aikaa muutama tunti viikossa,joka päivä ei ehdi omien harrastusten takia.
suosittelen kaikille,jotka omaavat hiukankin mielikuvitusta,ja osaavat eläytyä hahmoonsa niin,etteivät samalla yritä pelata offina tai vastaavaa..
olipa taas niin selkeää.. ^__^

Hdot

• Ankeuttaja
jep jep
« Vastaus #8 : Maaliskuu 31, 2004, 18:46:06 »
Itse olen pelannut vain netissä board pohjaisia RPG:tä. Pidän kovasti, vaikka vaatiikin vaivannäköä ja sitoutumista (tai tämä nykyinen, koska olen modina ja juonikehittelijänä)

Olen kyllä aina ollut kiinnostunut Vampire:The Masquarade -pelistä ja muutamaan kirjaan olen aiheesta sijoittanut, mutta pelannut en ole koskaan... :( Mutta ehkä jonakin päivänä! You never know with these things...
Jollakin kokemuksia/kertomuksia jaettavana kys. pelistä? *kiinnostunut*

H.
J.K. *lämmin hymy* Lisää pelaajia kaivataan! *nudge nudge, wink wink*
Heitä pöllö jos kiinnostaa...
http://pub7.ezboard.com/bthephoenixst

Riio-Kola

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 10, 2004, 22:07:38 »
Tässä mietiskelin että miten esim. joku roolipeli porukka ottaa (vai ottaako?) vastaan aloittelijan, joka ei koskaan roolipelejä ole koskaan pelannutkaan. Totta kai osa peliporukoista koostuu suurimmaksi osaksi kavereista, mutta esim. itselläni tuskin aiheesta kiinnostuneita kavereita on.

Itse olen muutaman demo pelin pelannut gw:n (games-workshopin) Inquisitor peliä. Se ei varsinaisesti roolipeli ole vaan ns. Narrative Battle game, mutta siihen saa itse rakenneltua suht helposti roolipelimäistä ilmettä.

Saor

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #10 : Huhtikuu 11, 2004, 11:02:41 »
Minun roolipelaamiseni alkoi aika mielenkiintoisesti: laitoin eräälle foorumille viestin, että etsitään halukkaita ropettajia pääkaupunkiseudun alueelta. Eräs tyttö sitten vastasi siihen, ja pelattiin siskoni ja sen tytön ja vähän aikaa sen pikkuveljen kanssa. Minä olin pj. :P Netistä etsin sen takia, etten tuntenut ketään roolipelaajaa joka olisi asunut Järvenpäätä lähempänä. Olin kyllä pelannut pari kertaa aiemmin jotain D&D:tä, juuri niiden järvenpääläisten kanssa, joten ihan tyhjästä en sentään aloittanut.

En tiedä mikä on "paras" pelisysteemi. Itse inhoan D&D:tä, sen rajoituksien takia, ja vähän sen yleisfantsuilufiiliksen takia. Nykyään käytämme GURPS:ia, ja on se ihan hyvä.

Ai niin, olenhan minä larpannutkin. Olen kuitenkin aika satunnaislarppaaja, sillä en jaksa yleensä panostaa siihen niin paljon kuin jotkin himolarppaajat. Sitäpaitsi se tuntuu jotenkin elitistiseltä harrastukselta. Tai sellaiselta, missä hyvin helposti syntyy elitismiä. Tjsp. Äh. Sitäpaitsi kun lukee jotain larppien kuvauksia, näyttää siltä, ettei kukaan ole vieläkään keksinyt mitään mielenkiintoisempaa kuin "haltiat vs peikot"-mättöä tai hovijuonittelua renessanssihepeneissä. Mut joo, ainahan voisi keksiä itse, mutta kuten sanottua, en jaksa panostaa. ;) Sitäpaitsi ropettaminen on kivempaa, varsinkin kun meillä on nyt maailman paras pj. :)

Harry Potter-larppi oli kyl tosikiva...

merkityksetön

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 17, 2004, 14:24:13 »
Kaksi vuotta sitten, noin kymmenen iässä alko ropettaminen. Siis ei vielä mikään, larppi, mutta kuitenkin rupesin kiinnostumaan aiheesta. Nyt on larppauskin alkanu tulla mukaan.

Eihän sillä iällä niinkään ole väliä, onhan niitä yli 40-vuoden ikäisiä pelaajiakin, en mä häpeis pelata :)
Mielestäni vaikka seitsemän ikäinen kolli voi olla ihan hyvä larppaamaan tsp. mutta pelin sisältö kannattaa ehkä vetää sillälailla iän mukaan.
(olishan jollekkin seittemän ikäselle aika järkytys, jos esim seksiä harrastetaan tjsp.)

Poissa Natalie

• Loitsuetsijä
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SpellSeer**
  • Tupa: Luihuinen
Roolipelaaminen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 17, 2004, 23:06:52 »
Olen harrastanut roolipelaamista erään hyvän ystäväni kanssa Habbo Hotel kultakalassa... Siihen liittyvät lähinnä Haltiat ja Vampyyrit....

Minusta roolipelaaminen on mukava ajanviete...  ;)
Kun me roolipelaamme eli ropetamme, kuluu aika hirveän nopeasti...
Ja oikeastaan tämäkin ropetus on salainen... :PP
En kerro tämän ropetuksemme hiaanoja sivuja...

Itse en ole koskaan larpannut... Mutta kaiketi sitäkin voisi kokeilla, kunhan vain saisin tehtyä itselleni Tylypahkan koulupuvun...
Voisin joskus ihan hiipiä jonnekkin larppiin katselemaan vain sivusta...
*virnistää ilkikurisesti*
Aina ja ikuisesti Luihuinen. Voldemortin palvelija. Uni, jonka näin (K-12, Scifi, Kauhu)

Poissa Sarana

• Vuotislainen
Roolipelaaminen
« Vastaus #13 : Huhtikuu 18, 2004, 11:21:40 »
Ensimmäinen roolipelikokemukseni oli 90-luvun puolivälistä: olimme serkkuni kanssa kamalan otettuja, kun isoveli pyysi peliinsä. Jaksoin tappelujuttuja n. kymmenen minuuttia, kunnes lähdimme kaverin kanssa uimaan. Seuraavaan peliin ajauduin vasta tällä vuosisadalla.

Olen puoliaktiivinen larppaaja ja satunnaisroolipelaaja. Olen vetänyt yhden Vampire-kampanjan (yäääk, ei koskaan enää!) kunnialla ja toisesta alun sekä osallistunut pariin veljen / satunnaispj:n peliin. Hänellä on aina meneillään kaikenlaisia jännittäviä projekteja, joihin pääsisin varmasti mukaan, jos kysyisin. Pelkään vain isoveljeni kavereiden, vanhojen köriläiden, seuraa. Poikabakteerei.

Innostun aina välillä uudestaan pöytäpeleistä, mutta peliporukan puutteessa annan innon kuihtua. Sen sijaan kuuntelen ja jelpin suunnitteluvaihteessa veljeäni. Ei ole harvinaista, että pelistä juuri kotiin päästyään veli etsiytyy seuraani ja puhumme pel(e)istä myöhään yöhön. Minäpäs tiedän, mikä siellä Pohjolan meressä on!

Kokemusta löytyy Vampiresta, Ars Magicasta, jostain perusfantsusta ja pelinjohtajien itse kehittelemistä maailmoista. Vampire oli minulle ehdottomasti väärä valinta, koska en ole lainkaan synkkistyyppiä. Vampire vaatii lahtentahten-meininkiä, jota minä en kauheasti jaksa tukea. Säännöt eivät toimi kovin hyvin. Ars Magica vaikutti ainakin kokemani pohjalta aika kivalta, perusfantsu hyvinkin johdettuna sivumakuisesti mälsältä ja omat kampanjat parhailta.

Minun ja veljeni näkyvin ero roolipelaajina on suhtautuminen sääntöihin. Minä en niistä juuri välitä, nopat eivät kiinnosta ja pj:n valinnat & tunnelmointi sopivat paremmin. Konfliktit ovat melko vähissä, kun minä johdan. Veli taas rakastaa sääntöjä ja kehittelee itse sellaisia, kun valmiit eivät tunnu tarpeeksi napakoilta, joustavilta ja pelin henkeen sopivilta. Ja minähän olenkin pääasiassa larppaaja, hän ropettaja. :)

Anjame

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #14 : Kesäkuu 28, 2004, 17:09:53 »
Minä pelaan vain netti-roolipelejä, mutta paikka josta pidin kovasti, lopetti pelaajien puutteen takia :(. En olekkaan pelaillut sen jälkeen paljon.

Roolipelaus on mielestäni hauskaa. Omat hahmoni eivät ole mitään täydellisyyden perikuvia. Esim. eräs hahmoni on kömpelö mutta sanavalmis.

Eikä minunkaan mielestäni ropettamiseen ole oikeaa ikää.

Poissa Tha Lil' Dobby

• Vuotislainen
    • http://www.geocities.com/teealdee/twilight.html
Roolipelaaminen
« Vastaus #15 : Heinäkuu 09, 2004, 21:33:10 »
Umh. Olen tosi pahoillani, kun en ihan kaikki viestejä jaksanut lukea. Eh. Luen ne joskus. Lyökää, jos teen jotain ihan tyhmää.. ^^;.

No, kuitenkin. Eka syy, miksi tulin tämän topicin ääreen on se, että minulla on kauhea ropetus-himo juuri nyt. Arrgh! Enkä saa tyydytettyä sitä mitenkään. Ihan hirveää. Kuulun perätin kai neljään 'nettiroolipeli-yhdistykseen' tjsp. (Sinlar, Hprp, ja kaksi eri foorumia..), mutta mikään niistä ei ole kovin aktiivinen, tai sitten piirit ovat pienet ja ahtaat :p. Argh.
No, piti purkaa turhautumistani.
Jos joku tietää minkä tahansa suht. aktiivisen, ja suht. avoimen peli-jutskan. Niin, hey, minä olen täällä! ^^

Kirjoitan myöhemmin lisää jostain tärkeästä..

-TLD

Narsku

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #16 : Heinäkuu 19, 2004, 16:18:44 »
Minä olen pelannut kohta vuoden roolipeliä. En nyt tiedä miksi sellaista kutsutaann kun luodaan hahmo ja istutaan PJ:n(pelinjohtajan) ja muiden pelaajien kanssa esim. pöydän ääressä ja PJ kertoo millaista on paikassa missä olemme ja keitä siellä on.
Minulla on tällä hetkellä kaksi roolipeliä, Sormusten Herra ja Potter.
Minusta se on hauskaa, mutta jos ei ole tarpeeksi mielikuvitusta on TODELLA vaikea päästä kärryille, varsinkin Sormusten Herrassa.
Potter on sitten minusta vähän helpompi, mutta samalla hauskempi! :)
Kannattaa kokeilla joskus. Ryhmistä en tiedä missä niitä on kun meillä on vaan kaksi pelajaa ja PJ Potterissa, mutta TSH:ssa on ainakin kuusi, mutta nekin jaettiin kahteen eri ryhmään koska alkoi tulla aika tukalaa ja vuoroissa kesti kauan.
  Meillä on pelaajina: PJ joka on ihme kyllä TODELLA nuori 12, mutta osaa hommansa, kaksi 13-vuotiasta, minä ja kaverini 14-vuotiaita, yksi 16-vuotias ja yksi oisko 19-vuotias. Peli sujuu hyvin ja on jännää kun mielikuvitus toimii....! Mutta Potteriin oisi kiva saada lisää pelaajia... Jos jotain kiinnostaa niin voi lähettää viestiä.... :)

Hailie

• Ankeuttaja
Tylypahka roolipeli
« Vastaus #17 : Syyskuu 22, 2004, 18:30:22 »
Minä olen 21v ja olen pelannut muutaman vuoden. Meillä on viisihenkinen porukka ja ollaan pelattu kaikenlaista Sormusten herrasta villiin länteen.
Olen aiemmin peluuttanut muutaman kerran sormusten herraa ja nyt olisin aikeissa tehdä Tylypahkasta pelin. Olen siis aloitteleva pelinjohtaja ja haluasin kuulla teidän kokemuksianne Potter-peleistä. Millaisilla säännöillä pelasitte, tuliko taikuuden kanssa ongelmia. Ja onko jollain jotain systeemiä tuvan valintaan vai onko pelaajat saaneet päättää itse mihin tupaan kuuluvat.
Ja kaikenlaisia kertomuksia arvostaisin.

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
  • Tupa: Puuskupuh
Roolipelaaminen
« Vastaus #18 : Syyskuu 22, 2004, 21:59:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Tha Lil' Dobby"
Kuulun perätin kai neljään 'nettiroolipeli-yhdistykseen' tjsp. (Sinlar, Hprp, ja kaksi eri foorumia..), mutta mikään niistä ei ole kovin aktiivinen, tai sitten piirit ovat pienet ja ahtaat :p.

Nettiroolipeleissä on uskomattoman turhauttavia nuo sisäpiirit, minne ei pääse lainkaan. Ollaan sitten ulkopuolisia ja itse ainakin tunnen itseni huonoksi pelaajaksi tuon takia. (Pst, ainakin hprp:ssä on elämää suurin piirtein joka päivä, mutta peliä on harvemmin Tylypahkassa enää nykyään. Ottaa sekin päähän, kun aluksi sääntönä oli, ettei mitään ylimääräisiä hahmoja, vaan pelkästään tylypahkalaisia. Ja ketkä sitä sääntöä ekaksi rikkoi? :P) (Kyllä, minua ottaa ihan kamalasti päähän.)

Eli siis. Minäkin nettiroolipelaan, juuri hprp:ssä ja sitten Mesessä siskoni ja erään ystäväni kanssa.

Olen myös tutkinut erästä roolipelifoorumia, mutta kun sielläkin tuntuu olevan kovin ahtaat piirit.

Olen myös larpannut, nyt tasan viisi kertaa. Sekin on kivaa ja oikeasti rakastan sitä, mutta mutta. Kaikki pelit on niin jumalattoman kaukana tai sitten ei ole aloittelijaystävällisiä. En pidä itseäni hyvänä pelaajana enkä kutsuisi itseäni larppaajaksi. Viisi tuntuu niin kamalan vähältä.

Pitäisi muuten itse ehkä perustaa joku nettiropepaikka. Kuitenkaan sellaista jaksaisi pitää yllä, mutta kuitenkin. Jos joku perustaa ja sinne huolitaan pelaajia, niin töki. Etsitään hyvää paikkaa, jossa ei ole sisäpiirejä.
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Birkin

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #19 : Syyskuu 24, 2004, 13:04:14 »
Minäkin olen etsiskellyt itselleni jotain ropeltamispaikkaa, mutta en ole oikein löytänyt mitään aloittelijaystävällistä.
Moinissa paikoissa on niin tiiviit seurapiirit, ettei uusia ja kaiken kukkuraksi aloittelevia roolipelaajia katsota hyvällä. Muutamaa olen kokeillut, mutta vastaanotto oli niin viileä ettei pelaaminen enää huvittanut.

Sellaisille, jotka eivät ennen ole ropettaneet ei oikein tahdo löytyä paikkoja, missä pelata. Vai olnko etsinyt väärästä paikasta?
Minut on passitettu muutamasta nettiroolipelipaikasta pois kokemattomuuteni takia. Pelkäävätkö vanhat konkarit niin hirveästi, että aloittelija turmelee heidän hienon pelinsä, että ottavat nämä peliin vain pitkin kynsin, jos silloinkaan. Minusta vähän hassua, sillä aloittelijoitahan he itsekkin ovat joskus olleet.
Paria kaveriani olen yrittänyt saada pelaamaan meseroolipeliä kanssani, mutta he eivät jostain syystä oikein innostu:p

Tarun tapaan peräänkuuluttaisin nettiropepaikka, jossa ei olisi seurapiirejä ja aloittelijatkin olisivat tervettulleita.

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #20 : Syyskuu 24, 2004, 14:01:56 »
Minun roolipelaamiseni rajoittuu nettiroolipeleihin, joita pelaan parilla keskustelufoorumilla, jossa on oma osionsa roolipeleille. Fandom on Tolkien (Sormusten Herra lähinnä, pelien suhteen), ja olen tällä hetkellä mukana kahdessa pelissä. Yksi sallii pientä "taivutusta" kirjasta (käymme läpi "what if"-tyyliin kaikki Bilbon juhlista sormuksen tuhoamiseen asti), ja toinen on pelkkää spekulointia, koska se sijoittuu kirjan tapahtumien jälkeen.

Olen pelannut kaksi vuotta, ja jäänyt kyllä koukkuun. En osaa kuvitellakaan olevani pelaamatta, koska se on vaan niin hauskaa. Monet hahmoistani ovat olleet minulla niin kauan, että sitä on jo päässyt mukaan niiden sielunelämäänkin.. :P

Foorumin yhteisö on tiivis ja hyvä, jäseniä on ympäri maailmaa. Olen toisena johtajana yhdessä noista peleistä, ja pyrin siihen, että myös uudet ja kokemattomammat otetaan hyvin vastaan. Jos on kysymyksiä, neuvotaan, jos näyttää siltä ettei tiedä mitä tekee, neuvotaan ystävällisesti yksärillä.. Ja varsinkin tuossa em. pelissä on tällä hetkellä pikkuinen jäsenpula, joten senkin vuoksi vastaanotto on tervetullut. ;)

Varmasti riippuu paljon koko yhteisöstä ja sen hengestä, miten uudet tulokkaat otetaan vastaan. Jos on muutenkin skismoja sun muita, niin se heijastuu myös uusien pelaajien vastaanottoon. Mikä on tietysti ihan väärin, eikä ollenkaan mukavaa.

lulu

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #21 : Lokakuu 03, 2004, 12:43:12 »
Luettuani topicin nettiroolipelaamisesta ja roolipelaamisesta kiinnostuin siinä määrin, että haluaisin nähdä erilaisia foorumeita, joilla pelattaisiin esim. Potter- aiheella. Ja Tarun ja Birkinin tapaan peräänkuulutan aloittelijaystävällistä ja sisäpiiritöntä roolipelifoorumia.

Acheril

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #22 : Joulukuu 20, 2004, 20:44:47 »
Itse rakastan roolipelaamista netissä, mutta epäilen että englannin kielen taitoni estäisi sen minulta. No väärässähän tietysti olin, sillä satuin äskettäin kuulemaan paikasta nimeltä Roolipelien maailmankaikkeus. Se on uusi suomenkielinen foorumijoka kaipaa käviöitä...
http://kat5u.proboards41.com/index.cgi

Poissa Leamire

• Vampyyri
  • Vuotislainen
  • The sharpest lives are the deadliest to lead
Roolipelaaminen
« Vastaus #23 : Joulukuu 19, 2005, 14:06:13 »
Kuten moni muukin, minäkin peräänkuuluttaisin hyviä nettiroolipelifoorumeita! Roolipelien maailmankaikkeudessa jo olen, mutta kaipaisin jotain uutta...

Onko kellään ideoita?

kaname

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #24 : Joulukuu 22, 2005, 00:20:34 »
minä olen yhdessä larpissa, ja se on minusta todellakin mahtavaa :) itse tosin aloitin vasta 2 vuotta sitten ja olin 11. Vaikka sielä olikin paljon aikuisia ei se kauheaa ollut mennä sinne kun sielä oli kuitenkin tuttuja ja ystäviä.
eli minun mielestäni jos vaan on kiinnostunut niin kannattaa harrastaa :)

Everdreamer

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #25 : Joulukuu 23, 2005, 18:28:10 »
Roolipelaaminen on minulle yksi suurimmista harrastuksistani, ja pidän siitä paljon. Suuri osa roolipelaamisen viehästystä on ehdottomasti peliporukkamme, joka on ollut kasassa jo useita vuosia lähes samalla kokoonpanolla. Tällä hetkellä olen muuten porukan ainoa tyttö.

Pelaamme pöytäroolipelejä, eli siis noppia viskomme ja puhumme. Tällä hetkellä on menossa Call of Cthulhu-maailmanpelastuskampanja, joka ei kyllä ihan ongelmitta suju, ja pj varmaan menettää mielenterveytensä, samoin kuin pelihahmotkin. Muuten olemme pelanneet Cyberpunkkia ja Vampire: The Masqueradea. (Kai täällä on ihmisiä, jolle nämä pelit sanovat edes jotain? ^^)

En muuten ole koskaan pelannut mitään fantasiaropea (sillä Elhendiä ei lasketa ^^), eli en kai sitten ole ihan perusroolipelaaja. Enkä ole larpannutkaan, vaikka sitä on aina tehnyt kovasti mieli koettaa. Nettipelejä olen päässyt viimeaikoina koettamaan.

Roolipelit ovat kyllä ihan yleisesti harrastus, jota suosittelisin kenelle vaan. Sen verran hauskaa on itselläni niiden kanssa ollut.

Rime

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #26 : Tammikuu 01, 2006, 18:36:58 »
Haaa 8D Löytyihän täältä topikki jonne voisin tulla lörpöttelemään... Elih.

Minä tykkään roolipelasta, muta vikana on se, että olen kovin rajoittunut. Enkä löydä kovin helposti mitään paikkaa. Esim. foorumissa pelaaminen ei oikein innosta. Olen jo vähän aikaa kuulunut tähän Suomalaista Kelmit- ropetusta- juttuun, mutta hahmoni on siellä niin pieni ja lisäksi ainoa pelattu kakkosluokkalainen, että mitäpäs minä siellä tekisin. Ei kukaan halua pelatakaan minun kanssani, minulla ei useimmiten ole aikaa enkä millään keksi tekosyitä pelaamiseen. Nih.

Tässä vähän aikaa sitten (oliko se syyskuussa vai lokakuussa? :3) törmäsin livejournalissa tällaiseen Seireitei High Schooliin, eli siis erään Bleach-animen ropetusmuotoon aivan tavallisesta lukiosta. No, halusin tietysti oikopäätä liittyä, ja ilmeisesti aiheutin tällaisia tapahtumaryöppyjä (mm. sillä että kysyin, ett mitenkäs tämä toimii kun kaikki hahmot on varattu ja ehdottamalla erästä hahmoa tehtäväksi... kumpaakaan ei ole myönnetty todeksi.) No, kolmannella kerralla pääsin sisään eikä huono englanninkielentaitoni haittaa yhtään. En ole ehtinyt olla siellä edes kuukautta, mutta hyvin menee.

Nyt vain on niin, että on suomeksiropettamisnälkä. Haluaisin etenkin pelata mesessä jotain ihan ihmeellistä ninja- juttua, mutta yhden kaverin kanssa siitä ei koskaan tule mitään kun juttelemme kaikenlaisesta muusta... (No Haru, kuulitko tuon!? Juuri niin, puhuin sinusta!!) Joten tietääkö joku jotakin hyvää ropetusta mikä voisi olla makuuni? Ei tarvitse kertoa mitään, kunhan tulin tänne häiritsemään kaikkia...

Poissa socialriot

• mimicry
  • Vuotislainen
  • make some noiz
    • Livejournal
  • Pottermore: RookSnitch105
Roolipelaaminen
« Vastaus #27 : Tammikuu 04, 2006, 09:01:21 »
Minä olen kiinnostunut roolipelaamisesta mutta ongelmana on se että en löydä mitään mieleistä paikkaa. Tai jos sellainen löytyy niin siellä on taso sitten sellainen että se ei sopisi.
Missä roolipelipaikassa te olette aloittaneet pelaamisen? Niin ja millain siihen peliin pääsee helposti mukaan jos sellainen on aloitettu?

Anteeksi mutta haluan tietää.
It withers and withers.

Fizzy

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #28 : Tammikuu 11, 2006, 23:07:49 »
Ah. Ropetus = ihanuus.
Itse pelaan Kelmeissä Regulus Mustalla. Lokakuussa aloitin puhtaalta pohjalta. Kokemusta ei ollut, ja muut pelaajat reippaasti vanhempia (olen itse 13). Eipä ole haitannut. Aina löytyy pelejä, johon kaikki ovat tervetulleita. :) Suhteellisen aktiivista pourukkaa siellä liikkuu. Peli sijoittu Kelmien kuudenteen Tylypahkan vuoteen. Varsinaista aikaa ei ole, kaikki pelit sijoittuvat siihen aikaan kun topicin aloittaja päättää.
Larppaamista olen aina halunnut kokeilla, mutta suurin osa (Potter-) peleistä järjestetään pääkaupunkiseudun tuntumassa, eikä minulla oikein ol mahdollisuuksia päästä sinne Keski-Suomesta ([lievästi] ylisuojelevien vanhmpien hoivista). Mutta ehkä vielä joskus... *haaveileva ilme*
Lyhyen viestini päätän sillä, että minulla on kiire nukkumaan. :| (Koulu, tiedättehän...)

zombie

• Ankeuttaja
Roolipelaaminen
« Vastaus #29 : Heinäkuu 06, 2006, 22:03:56 »
Aah roolipelit... tuo paras huume minulle, jota on olemassa. Itse aloittelin muistaakseni 7 luokalla, kun olin hankkinut Star Wars d20:n ja silloinhan tuli oikein kunnon Star Wars taisteluita, kun sithien salaisuuksia tutkittiin ja loppujen lopuksi, kun Dark Side Sourcebook tuli hankittua pelaajat olivatkin sithejä...

Itse olen useimmiten pelinjohtajana, koska muut eivät yleensä jaksa tai selittävät olevansa huonompia pelinjohtajia (^^). Rakastan itse myös pelaamista, mutta kyllä pj:n työkin on kivaa, kunhan ei aina sitä joutuisi tekmään. Yleensä pelailen jonkinlaisella velholla, koska rakastan kaiken maailman taikojen säätämistä ja heikon näköisiä tyyppejä, jotka suuttuessaan tekevät valtavaa tuhoa (joo olen ottanut liikaa mallia Raistlinista). Hyllyyn on ilmestynyt aikamoinen kasa kirjoja ja niitä on nyt 20-30, koska minulla on jokin pelottava addiktio niiden lukemiseen.

Aloitteleville roolipelaajille suosittelen ehdottomasti kokeilemista.
Tässä vielä omat lempiropeni:

Vampire The Requiem: loistava peli, jossa koetaan miltä tuntuu olla vampyyri. Synkkään ja goottiseen makuun, ei porukalle, joka ei osaa pelata vakavasti. ''Gothic Storytelling Game''

Dungeons&Dragons: Tämä alkaa olla jo aika kliseinen peli, mutta kyllä se aina mukavaa on, kunhan ei liian usein pelata. Kyseessä on perinteinen fantasia peli, josta löytyvät kaikenmaailman haltiat ja lohikäärmeet. Sopii hyvin aloittelevalle peliporukalle, ainoa pelin huono puoli on, että usein varsinainen ROOLIpelaaminen saattaa jäädä vähemmälle.

BESM (Big Eyes Small Mouth): Antaa mielikuvitukselle usein täydellisen vapauden, sillä kyseessä on ''anime'' tyylinen roolipeli, eli kaikille animen ystäville kannattava ostos.

WFRP (Warhammer Fantasy Roleplaying Game): Perustuu warhammer fantasy battle nimiseen miniatyyripeliin. Loistava erilainen fantasia peli, jossa kuolema ei olekkaan niin kaukainen asia. Kerää pinnat loistavan synkästä tyylistä.

’’By me beard ye pointy eared freak I’ll split yer skull with me ax if you don’t shut yer mouth now !’’- Ragnar ‘’Oh shall we seek that out mine bearded friend ?’’ – Garand ‘’That’s it I’ll smash yer skull you tree loving pointy ear !’’- Ragnar

Muuten jos Merikarvialta löytyy roolipeleistä kiinnostuneista lähettäkää vaan viestiä *vihj vihj*

Poissa Angstisieni

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
Roolipelaaminen
« Vastaus #30 : Heinäkuu 19, 2006, 17:29:57 »
Ite alotin roolipelaamisen Runequestilla veljeni kanssa. Hän oli tätä jo pidempäänkin harrastellut, ja oma innostukseni lähti siitä pelikerrasta. PJ:nä pelasin ekan kerran reilu kaks vuotta sitten silloisten kavereitteni kanssa, ja peli oli ...öhöm... aika surkeeta. seiskalla sitten pyysin kavereita kokeilemaan, ja aloitimme HP-maailmaan vuoteen 1979 sijottuvan kampanjan. se kesti reilu puoli vuotta samoilla hahmoilla, ja sen jälkeen aloitimme uuden kampanjan omassa maailmassani, jossa pelaamme vieläkin.
Allways use Google before asking dumb questions.

shayonara

• Ankeuttaja
Vs: Roolipelaaminen
« Vastaus #31 : Lokakuu 08, 2007, 21:18:44 »
Ai että. Elämäni lähes ainoa merkitys - roolipelaaminen. Siitähän saakin pitkän tarinan, miten minun roolipelaaminen alkoi.
Olin nimittäin todella pieni, kun yksinhuoltajaisäni kävi muutaman tuttavansa, serkkuni isän ja setäni/isäni isoveljen kanssa pelailemassa aina perjantaisin mitä lie pelejä. Setäni oli tämä pelinjohto. Olin pienenä hyvin kiinnostunut, millaista tämä pelaaminen oikein oli, joten ollessani noin viiden isäni teki minulle ja veljelleni "pelin", johon hän piirteli karttaa ja selosteli sitä mukaa, kun minun ja veljeni niin mahtavat hahmot (vain nimi ja sukupuoli tiedossa, ehkä ikääkin taisi olla, en ole varma) kuljeskelivat pelissä kaikkialle. Tällaisia "pelejä" isäni piteli minulle ja veljelleni melko paljon ollessani pieni ja olin niin varma, että isompana menen niiden mukaan pelaamaan, mutta enpä ole mennyt enkä ole menossakaan. Isäni ei nimittäin enää käy pelaamassa siellä, enkä minä ole oikein kiinnostunut niistä noppapeleistä ja semmoisista, vaikka varmaan nekin menisivät.
Ollessani viidennen keväällä, eli tuossa kolme ja puoli vuotta sitten siirryin pelaamaan nettiroolipelejä (minkä jälkeen en ole ollut enää kiinnostunut isäni pitämistä "peleistä" minulle ja veljelle). Nämä nettiroolipelit tosin ovat olleet vain sellaisia kahden-viiden henkilön pelattavia, kirjoittamalla suoritettavia pelejä joko messengerissä tai eräällä sellaisella chatmaisella nettisivustolla. Mutta ihania hetkiä ja pelejä on ollut todella paljon! Nykyään olen ollut mukana hetken aikaa Norton's Private Schoolissa.
Larppasin seiskaluokalla erään silloisen ystäväni kanssa aina vähän väliä ja kahden muun henkilön kanssa parisen kertaa, joskaan meillä ei ollut asuja käytössä (emme me kyllä olisi tarvinneetkaan). Näin siirryin sitten noin vuosi sitten oikeaan peliin, nyt menneenä kesälomana yhteen uuteen peliin taas ja juuri nyt menneenä viikonloppuna yhteen peliin. Oi että jokaisessa pelissä on ollut ihanaa, etenkin kahdessa edellisessä verrattuna ensimmäiseeni. HP-aiheiset ovat niin mieleeni, ja etenkin kesälomaisesta olen saanut yhden pysyvän kontaktin elämääni. n____n Muutenkin roolipelit ylipäätään ovat tuoneet minulle ystäviä.
Kiitän ja kumarran, jos tämän selitykseni joku edes luki.

Sukkahousuagentti

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Marraskuu 01, 2007, 17:17:37 »
ahh, roolipelaaminen.
Itse harrastan lähinnä larppaamista, tämä nettiroolipelaaminen ei oo
oikeen koskaan auennu mulle. Larppaamisessa on hienoa se, että voi itse luoda
roolia voihan sitä nettipeleissäkin, ei siinä mitään, pukemaan kaikki
kivat roolivaatteet päälle ja joskus hyvällä tuurilla huitomaan miekalla.
Meillä on srk:n järjestämiä roolipelikerhoa, toista ohjaan ite ja toisessa käyn.
parasta siinä missä ite käyn on se, että siellä ei oo yläikärajaa.

Poissa Carabella Lëralondîr

• Mustasiipinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #33 : Marraskuu 02, 2007, 15:09:30 »
Minäkin roolipelaan, mutta vain netissä. Jotenkaan minua eivät ole koskaan kovemmin kiinnostaneet live-roolipelit ja jotenkin tuntuu, että en edes osaisi sellaisia tai olen liian ujo menemään sellaisiin. Aloitin kuitenkin nettiropettamisen erään kaverini suostuttelemana kolmisen vuotta sitten LOST-aiheisessa roolipelissä. Siellä kuitenkin sitten alkoi mennä porukat epäaktiiviseksi ja paikka kuoli. Pelailin samalla kouluropessa ja fantasiaropessa.

Vuosi sitten perustin samaisen ystäväni kanssa roolipelin, Castle's Realmin, ja lähti mukavasti käytiin. Kaikki pyrkivät pelaamaan kaikkien kanssa, vaikka pelaajia onkin ~20 näistä aktiivi-aktiivisia on tosin ehkäpä 5. Joskin tätä yritetään lähteä parantamaan taasen. Itse roikun siellä joka päivä melko monen hahmoni kanssa. Ja meillä saa aina kysellä toisia roolipeleihin (minä pyrin ainakin pelaamaan kaikkien kanssa, jotka vain haluavat pelata). Ja muutenkin henki tuntuu paljon mukavammalta, kuin suurimmassa osassa niitä pelejä, joissa olen pelannut (vaikka adminina sanonkin, mutta sen huomaa silti). Rentoa meininkiä, viesteillä ei ole pituusrajaa tai muutakaan (tietysti yhden rivin ropetuksia kannattaa välttää).

Tällä hetkellä pelaan omani lisäksi Juniper Street 54, The New World, Leap of Faith (jälkimmäiset HP-ropeja) -ropeissa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2008, 11:54:49 kirjoittanut Spectre »
Kaikki tarinat ovat lopulta vain sanojen säikeitä.
(Tervetuloa uudelle kirjoittamisfoorumille!)

Poissa Erizza

• Vuotislainen
  • diibadaabafggh
« Vastaus #34 : Huhtikuu 20, 2008, 20:15:31 »
En ihan harrasta, mutta kyllä roolipelaan vähän. Ensimmäisen roolipelini pelasin vähän aikaa sitten. Kivaa, siihen jää helposti koukkuun. Labyrintti-aiheiset ovat hankalia, kun ei tiedä, minne suuntaan pitää kääntyä. Ja missä loppu häämöttää... Olen yleensä roolipeleissä ihminen. Kaverini harrastavat myös tätä, jokainen pienimuotoisesti. Omaa pöytäpeliä en kyllä keksi.

Macy

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Toukokuu 03, 2008, 12:16:23 »
Pelaan erilaisia nettiroolipelejä foorumeilla, sähköpostissa ja messengerissä. Eräs sähköpostiroolipeli on ollut osa elämääni jo vuodesta 2005, eli kolmisen vuotta. Nyt pelaan foorumeillakin, muun muassa Norton's Private Schoolissa, mikä on mielestäni yksi parhaita foorumiropeja. Roolipelaaminen on vapauttavaa, mutta voi myös käydä varsin ahdistavaksi...

Poissa blue kelpie

• avaimen haltia
  • Vuotislainen
  • elämä on kovaa käytä avainta
Roolipelaaminen on parasta
« Vastaus #36 : Toukokuu 06, 2008, 07:55:14 »
Juup mitä roolipelaan eräällä hopsu + Weed sivulla :P siellä on toosi mukavaa sitten olen myös eräällä vamppyyri sivustolla...Olen hakenut myös parii netti tylypahkaan mutta minua ei taidettu koskaan huoli T  T ropettaminen on tapa kuluttaa aikaa ja harrastaa suomen kirjoittamista XD

Itse olen kokeillut kaiken laita mutta yleensä mnenen mukaan jos joku pyytää minua johonkin kun olen aika nirso pelin valikoitsia :P
dataa kotona ja koulussa

Poissa Spectre

• Wraith
  • Hirnyrkki
« Vastaus #37 : Toukokuu 06, 2008, 19:03:52 »
Pelaamme pöytäroolipelejä, eli siis noppia viskomme ja puhumme. Tällä hetkellä on menossa Call of Cthulhu-maailmanpelastuskampanja, joka ei kyllä ihan ongelmitta suju, ja pj varmaan menettää mielenterveytensä, samoin kuin pelihahmotkin. Muuten olemme pelanneet Cyberpunkkia ja Vampire: The Masqueradea. (Kai täällä on ihmisiä, jolle nämä pelit sanovat edes jotain? ^^)

*heiluttaa* Ropetan myös, Cthulhu-projekti on meneillään, pikkuisen väliin Paranoiaa ja suurempana kampanjana Heimoja viime syksynä. Kevennyksenä vähän Munchkinia silloin tällöin:). Noppien kolinaa, sokeri- ja kofeiinihumalaa ja hikisiä, haisevia nörttejä, se vaan on niin hienoa :P. Omalla porukalla pelaamme, välillä ongelmana on liian vähäinen pelaajamäärä, joskus sakki ei tahdo mahtua pj:n pikkuisen pöydän ympärille. Meillä on tasapuolisesti sukupuolet edustettuina, minä olen kylläkin porukan vanhin. Nuorimman ja minun välinen ikäero on melkein 15 vuotta mutta yllättävän hyvin menevät jutut yksiin. Johtuuko se siitä, että minä olen jotenkin jälkeenjäänyt vai että nuoret ovat niin fiksuja nykyään ^^.

Roolipelaan muuten lähinnä larppaamalla, mutta se onkin jo kokonaan eri tarina..

Poissa fascino

• Merirosvo
  • Vuotislainen
« Vastaus #38 : Toukokuu 17, 2008, 18:30:31 »
Onko sitten mitään ilmaisia roolipelejä jotka ovat silti hyviä? Ja mikä on roolipelien tarkoitus yms?

En ole kovin tietoinen asiasta mutta olisi kiva tietää.
Missä on aarteesi, siellä on sydämesi
RIP Elli 4.8.2008

Aura

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Lokakuu 19, 2008, 21:16:47 »
Meikä on harrastanut ainoastaan näitä kirjoittamalla toteutettavia roolipelejä - larppaamisesta tai pöytäroolipeleistä minulla on vain hyvin hämärä käsitys. xD

Kirjoittaminen on aina kiehtonut meikäläistä, ja eräs kaveri opasti minut roolipelien maailmaan kuudennella luokalla - roolaamista on siis tullut harrastettua suunnilleen viisi vuotta, sekä mesessä, chatissa että foorumilla. Hahmot ovat vaihdelleet aina demonivampyyreista (oi aikoja) mangahahmoihin, koulutyttöihin, CIA:n agentteihin ja susiin. Ja nyt on vihdoin nähty sekin päivä, kun meikä on mukana oman roolipelin perustamisessa: Sielujen säikeet on uunituore fantasiaroolipeli, jonka neljästä ylläpitäjästä olen yksi. Jos sinua kiehtoo maailma, jossa vesilouhet saattavat olla uhka matkalaiselle ja jossa ihmiset kykenevät ottamaan myös eläimen hahmon, suuntaa toki osoitteeseen www.sielujensaikeet.net
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2008, 21:21:47 kirjoittanut Aura »

Kromisade

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Lokakuu 20, 2008, 13:56:16 »
Minua kiinnostaisi hirveästi roolipelaaminen, niin netissä kuin livenäkin, mutta en ole vielä koskaan moista harrastanut. Netin kautta olen tähän yrittänyt paremmin perehtyä, mutta jos teillä täällä olisi antaa aloittelijalle jotain hyviä vinkkejä kaikesta mahdollisesta, niin olisin kiitollinen! (Yksärilläkin saa vinkkejä laittaa, jos ei tähän topikkiin saa.)

Grimhild

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Marraskuu 02, 2008, 10:09:14 »
Olen parikymppinen ja aloittanut roolipelaamisen netissä vuonna 1997, saman vuoden lopulla perustin ensimmäisen oman roolipelini, joka alussa luonnollisesti oli jotakin aivan kammottavaa, mutta kehittyi siitä sitten komeaksi peliksi. Lopetin pelin 2008 kesällä.
Nyttemmin perustin sitten isommalla porukalla Susien Renessanssin, joka on päivitetty / "järkevämpi" versio lopetetusta ValkeastaTaiasta ja siinä on toivottavasti sitä särmää, jota siihen yritettiin luoda. Mikäli kiinnostaa nähdä pelin sivut osoite on tässä: http://www.valkeaataikaa.com/ , pelissä on kaksi pohjaa; chatti ja foorumi. Pelattavat elukat ovat susia. SR ei ole "Puppejen peli".

Netissä pelattavien ropejen taso on laskenut viimeisen viiden vuoden aikana todella rankasti. Siinä missä aiemmin panostettiin komeaan tekstiin ja toimivaan, realistisesti/ loogisesti pelin tapahtumiin reagoivaan hahmoon nyt luodaan kymmeniä hirvityksiä, joilla pelataan muutaman kerran ja unohdetaan sitten. Myös uusia freewebsiin kyhättyjä persoonattomia ja tasottomia pelejä (toistensa kopioita ilman uusia ideoita) tupsahtelee kuin sieniä sateella, niitä ylläpidetään puolisen vuotta ja sitten lopetetaan. Nykyään kaksi vuotta pystyssä pysynyt roolipeli on vanha peli. Hoh?
Kaipaan niitä "vanhoja hyviä aikoja" hyvien pelien ja peliseuran parissa. Nyyh.

Pöytäroolipeleihin en ole koskenut, mutta larppaaminen on tuttua touhua, mielettömän kivaa ja olen harrastanut sitä välillä aktiivisemmin välillä vähemmän aktiivisesti kolmisen vuotta. Harmi vain, että se on kovin tyyristä mikäli mielii tehdä asunsa kunnolla. Kangas ja materiaali maksaa melkoisesti, jos meinasi tehdä kunnollisen puvun alusta loppuun, mitä ainakin alussa joutuu tekemään ennen kuin saa tarpeeksi asuja, joita sitten vain tuunailee uusia pelejä varten. Hahmoihin ja pelimaailmaan eläytyminen on kuitenkin jotakin aivan mahtavaa, etenkin jos peliseura on hyvää ja peli toimii. Nam.
Eniten larpeissa tykkään fantasiasta ja sotaan liittyvistä systeemeistä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2008, 10:48:20 kirjoittanut Grimhild »

Poissa Evilheart

• Kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
  • Taivaskiiturit, neiti kapteeni
« Vastaus #42 : Marraskuu 02, 2008, 11:04:19 »
Roolipeliä olen harrastellut tuosta -00 asti ja samaa mieltä olen Grimhildin kanssa siitä, että taso on laskenut kun mummo rollaattorilla mäkeä alas. Silloin vanhoina hyvinä aikoina roolipelit olivat tasokkaita ja varaa oli valita monesta hyvästä. Pääosin pelasin virtuaali-tyliksissä joidenka taso alkoi laskea TaikaKulman loputtua, sillä kyseinen koulu oli mielestäni se parhain ja rakkain. TK:laiset pakenivat Emyloniin joka oli kiitettävä pitkään auki ennenkuin sekin lopetti. Sen jälkeen en ole löytänytkään enää tasokkaita paikkoja vaan kaikki ovat hyvin minimaalisesti tehty valmis-ulkoasuilla. ¨
Nyt olen siirtynyt täysipäiväisesti foorumiropeihin ja ollut niihin muutamaan jotka minun kriteerini ylittävät, hyvinkin tyytyväinen.

Larppaaminen on minullekkin tuttua hommaa, onhan sitä tultu harrastettua jo jonkin aikaa. Seuraava peli olisi Tammikuussa ja ensimmäinen oma hp-larp Heinäkuussa.
Riippuu omasta mieltymyksestä larppien aiheeseen, onko homma kallista. Itse asun kovinkin kaukana Etelä-Suomen larp keskuksista, joten matkoihinkin menee jonkin verran. Muutaman koulu pelin pelanneena se ei ole hyvin tyyristä lystiä, sillä samat vaatteet pienillä yksityiskohdilla kelpaavat pitkälle.
Tottahan on, että historia- ja fantasia-larpeissa   toki puvun tekeminen maksaa. Onneni oli ensimmäisen hp-pelin satuttua kohdalle se, että minulla oli kaapu potterjonotuksesta jo valmiina ^^ 
I wanna spend my nights and days between your arms
Every day breathing your love
And even in my dreams I wanna be kissing your lips
Baby, breathing your love

Poissa Parvenue

• Ranskalainen ´eittiö
  • Vuotislainen
  • Pottermore: CharmSpirit92
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #43 : Marraskuu 02, 2008, 19:28:34 »
Täältä löytyy myöskin larppaaja, tosin aloitteleva sellainen :) parissa larpissa olen käynyt kokeilemassa, ja täysin olen jäänyt koukkuun! Harmittaa vain, kun täällä päin ei nyt talvella ole oikeastaan minkäänlaisia pelejä, ja kauemmas lähteminen on vielä melko suuri kynnys näin aloittelevalle pelaajalle. Tarkoitus olisikin nyt talven aikana kartuttaa vaatevarastoa, joka on varsin köyhä keskiaikaan sijoittuvia pelejä ajatellen ;) eli siis täytyy opetella ompelemaan :D Aivan rakastunut olen kyllä larppaamiseen, tutustuu niin ihaniin ihmisiin, ja saa käyttää mielikuvitusta eläytymällä rooliin :)

Nettiroolipeleistä minulla ei ole kokemusta, mutta kiinnostus on nyt syksyn aikana herännyt. Vaikuttaa kuitenkin niin aikaavievältä, että kenties ehkäpä jää tämän tyyppinen pelaaminen toistaiseksi vain haaveeksi. Toki jos oikein mukava paikka löytyisi, niin voisi kokeillakin.

Poissa Evilheart

• Kuolonsyöjä
  • Vuotislainen
  • Taivaskiiturit, neiti kapteeni
« Vastaus #44 : Joulukuu 19, 2008, 22:27:47 »
Pitää vain olla reipas ja nousta junaan, kun kiinostava peli sattuu kohdalle.
Itsekkin ensimmäinen pelini oli sellainen, etten tuntenut sieltä oikeastaan ketään. Olin nuorin, untuvikko ja kaikkea muuta. Kyllä minullakin matkaa tulee, Tampereelle jossa peliä pelaillaan edelleen, tulee melkein neljän tunnin junamatka, että kilometrejä kertyy.
Mutta se pitää vain hyväksyä, säästää ja antaa mennä!
I wanna spend my nights and days between your arms
Every day breathing your love
And even in my dreams I wanna be kissing your lips
Baby, breathing your love

Poissa Teatterikärpänen

• Kotitonttu
  • Vuotislainen
  • Rotta kiusaa muita ottamalla liikaa lääkkeitä.
« Vastaus #45 : Lokakuu 26, 2010, 18:30:45 »
Minä roolipelaan soturikissat foorumilla, ja minulla on siellä kaksi hahmoa. Innostuin ropettamisesta ( vasta ) lokakuussa, ja ainakin tähän asti siellä on ollut oikein mukavaa! Yllätyin, kuinka hyvin minut vastaanotettiin sinne, koska minut otettiin heti mukaan peleihin. Foorumilla roolipelatessa myöskin kirjoitustaidot kehittyvät, sillä itse para-aikaa kirjoitan kirjaa. Suosittelen!
Rottanda kuuntelee J-rockia, lukee mangaa, suttaa ProMarkereillaan, roolipelaa ja pukeutuu decoraan.

Poissa Marsi

• Vuotislainen
« Vastaus #46 : Lokakuu 26, 2010, 22:26:12 »
Pelaan foorumiroolipelissä nimeltään Aston High Reborn. Kyseessä on siis kouluroolipeli, jossa klikit vallitsevat... Olen siellä viihtynyt 1,5 vuotta, ja peli on hyvinkin aktiivinen ja uusia pelaajia tulee usein. Suosittelen kokeilemaan :)

Poissa rosenrot

• Satutäti
  • Vuotislainen
    • The Next Generation RPG
  • Pottermore: AccioBludger100
« Vastaus #47 : Lokakuu 28, 2010, 17:07:41 »
Roolipeli-intoni laittoivat alulle erilaiset virtuaalitylypahkat vuonna 2002. Siinä vaiheessa ne olivat vielä aika uusi ilmiö netissä, ainakin suomenkielisessä skenessä, enkä tainnut edes tietää, että se mitä tein, oli tosiaan roolipelaamista. Viihdyin virtuaalitylypahkoissa suunnilleen kolme tai neljä vuotta, jonka aikana ehdinkin käydä läpi monenmoisia kouluja ja ylläpitää useita omia. Virtuaalitylypahkat olivat silloin huomattavasti suositumpia kuin nykyään, samaten niiden suosio: joka kouluun oli jatkuvasti tunkua. Pelaaminen tapahtui yleensä chateissa, sillä foorumit olivat Tylypahkoille siinä vaiheessa aika tuntematon ilmiö - homma pyöri siis chattien ja vieraskirjojen varassa.

Suunnilleen vuoden tauon jälkeen aloin pelata Antanyassa, joka oli jotain ihan erilaista kuin virtuaalitylypahkat. Ylläpitäjän ja pelaajien kehittelemä fantasiamaailma, huimasti infoa ja pelaaminen tapahtui foorumilla eikä chatissa kuten olin tottunut. Foorumiroolipeleistä tulikin sitten Antanyan myötä itselleni mieluisempia kuin chat-vaihtoehdoista, mutta erosin kuitenkin vajaan vuoden liittymiseni jälkeen, koska maailma ei jaksanut kiinnostaa, ja siirryin takaisin Potter-peleihin. Nykyään pelaan ainoastaan omassa Harry Potter -maailmaan sijoittuvassa The Next Generation -pelissä.

Larppaukseen tutustuin kai alunperin HP-larppien kautta ja kävin yhdessä koulupelissä vuonna 2004. Sen jälkeen olen larpannut enemmän tai vähemmän aktiivisesti, lähinnä Potteria ja fantasiaa - viimeisin larppi, jossa kävin, oli kesällä 2009. En usko palaavani enää larppien pariin. Olen todennut tarinankerrontatyyppiset foorumiroolipelit omaksi jutukseni, sillä rakastan kirjoittamista, eivätkä muut roolipelaamisen muodot jaksa kiinnostaa. Ehkä vielä joku päivä käyn larpissa, jos joku oikein mielenkiintoinen tulee vastaan... Mutta se jää nähtäväksi.

Poissa sunnywolf

• Vuotislainen
  • kettutyttö
« Vastaus #48 : Marraskuu 25, 2010, 15:34:00 »
Oi, kiva topic tämä. Mie olen roolipelannut ainoastaan joskus kauan sitten netissä, Joensuu on semmoinen paikka että en usko täällä ropeporukkoja hirveesti olevan. Nettiroolipelit kiehtoo, Pahkaropetukseen tutustuin, mutta tuntuu että moneen paikkaan on jo muodostunut ns. sisäpiiri, johon uusien pelaajien on hankala päästä. Myös Hopeanuoli/Weed/Disney aiheiset ropet kiehtoisi. Ja furry ^_^"
Living like this is a full-time business.

Poissa Samiwais

• Tähtipölyä..
  • Vuotislainen
  • Be different.
  • Pottermore: MoonMarauder12
« Vastaus #49 : Marraskuu 25, 2010, 16:03:06 »
Ihana roolipelaus <4

Minä en ole koskaan liveroolipelannt, mutta netissä sen puolestakin.
Aina ensimmäisenä, kun koneelle menen, kirjaudun sisälle lemmikki.se:hen, koska siellä on muutama pitkäaikainen roolipeli, jossa käyn.
Joskus silloin, kun vasta aloittelin roolaamista, roolasin aina hevosilla. Myöhemmin ihmisillä, ja sen jälkeen susilla. Nyt on sitten alkanut tulla tälläinen kissaropevillitys.
Muutamaan Tylypahka/velhokoulu ropeen olen hakenut, mutta harmiksi ne on yleensä lopetettu ihan muutaman viikon aikana..

Aloittelin roolaamista joskus 3. luokalla, jolloin se rajoittui muutamiin *syön* roolauksiin. Nykyään sitte roolaan aktiivisemmin ja pidemmin :D Larppaaminen kiinnostaisi valtavasti, mutta useimmissa sellaisissa larpeissa, mitkä minua kiinnostaisivat on joko liian korkea ikäraja, tai älytön matka. Saa muuten sitten laittaa yksäriä, jos tietä netissä jonkun kiinnostavan roolipelifoorumin, jossa olisi jonkinmoista Star Wras roolausta.
Who is the more foolish, the fool or the fool who follows him?"
- Obi-Wan Kenobi

Poissa Soul Spirit

• Silli
  • Vuotislainen
  • Herra merirosvokapteeni-ninja-salamurhaaja Kenway
    • Warrior Cats RPG
  • Pottermore: Silagul
« Vastaus #50 : Kesäkuu 13, 2013, 22:09:24 »
I love roleplaying! Olen roolipelannut ehkä noin neljä tai viisi vuotta. En muista tarkkaan, milloin aloitin, mutta jäin nopeasti koukkuun ja olen jatkanut ropettamista nyt viisitoistavuotiaaksi asti. Aion jatkaa vielä luultavasti aika pitkään. Minulla ja siskollani on jopa oma roolipeli, Warrior Cats RPG, joka perustuu Soturikissat-kirjasarjaan (kirjoittanut Erin Hunter). Ropen ns. "toinen versio" on ollut toiminnassa vuodesta 2011 lähtien ja siellä on jo monta kävijää. Ensimmäinen versio kulki netissä nimellä Warrior Cats RP, ja oli toiminnassa noin vuoden ajan. Se kuitenkin poistettiin mainitsemattomien ongelmien takia. Toinen versio (WCRPG) on jatkanut roolipelin tapahtumia siitä, mihin ne ensimmäisessä versiossa jäivät.  Mutta jätetäänpä mainostus taka-alalle.
Nykyään minua nolottaa, miten typerästi käyttäydyin aluksi aloittaessani ropettamisen. En osannut melkein mitään, mutta nykyään äidinkielen opettajat antavat tarinoistani kymppejä. Äidinkielen taitoni on siis kasvanut huomattavasti. Ropettaminen kannattaa! En nyt ehdi kirjoittaa tähän läheskään kaikkea, mitä haluaisin sanoa ja joudun kirjoittamaan tämän kiireessä, joten tästä tulee tosi tönkkö. Muokkaan sitten myöhemmin. Älkää välittäkö kirjoitusvirheistä! ;D

//Muoks. Korjasin kirjoitusvirheitä ja lisäsin vähän tekstiä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2013, 22:27:59 kirjoittanut Soul Spirit »
The darkness descends on quiet earth,
the night cannot know how much it's worth
Inspiring the shadows with fading
And horizon with ending

Poissa Marrasmurhe

• Vuotislainen
    • Pahkaropetus
« Vastaus #51 : Tammikuu 01, 2014, 08:30:56 »
En voinut olla huomaamatta aihetta, joka käsittelee itselleni tärkeää harrastusta.

Tunnen itseni kamalan vanhaksi sanoessani että jo monta vuotta tarinankerronta foorumiroolipeli muodossa on ollut eräänlainen henkireikä. Kouluajat olivat mitä olivat ja kirjoittaminen toi hetken tauon läksyjen ja koulumaailman murheiden käsittelyyn. En ole oikeastaan pöytäroolipeleihin ja larppeihin varsinaisesti osallistunut. Joskus jotain pientä avustus tehtävää hoitanut ja auttanut tovereita, mutta siihen se jääkin. Ehkä sitä voisi kuitenkin joskus harkita pöytäroolipelailua, mikäli sopiva tilaisuus sattuu tulemaan.

Roolipelaamisen myötä on myös tullut tärkeitä ystäviä myös elämääni ja johtanut myös ajoittain seikkailulle toiseen kaupunkiin miittiin. En jättäisi tästä harrastuksesta mitään pois.

Olen ylläpitänyt vuodesta 2005 omaa roolipeliä, sillä on ollut omat jaksonsa aikanaan ja kehitys on aika valtava siihen nähden mistä se lähti liikkeelle. Ropen nimi on kovinkin luovasti nimetty "Pahkaropetus", helppo ja yksinkertainen nimi, sekä kulkee ihan pätevänä huolimatta siitä että juonet ovat kulkeneet eteenpäin ja maailma muovautunut. Pohjana on ollut Pottereista tunnettu taikamaailma, mihin on pelin kehityttyä lisätty yhtä sun toista ja muutettu joitain asioita. Kirjojen tai elokuvien hahmoja ei ole mahdollista pelata, vaan Pahkassa seikkaillaan itse luoduilla hahmoilla. Tällä hetkellä on tuloillaan ihmissusipainotteista juonta metsästäjineen, juonen julkistus on tammikuun 2014 loppupuolella.

Ketju vaikuttaa hieman hiljaiselta, joten huhuilenkin, pelaako monikin Vuotislainen vielä nykyään foorumiroolipelejä? Tai harrastatteko jotain muuta roolipelaamisen muotoa?
Viiman villin vitsomana, melkotuulen murjomana. Juoksi hukka hurjanlaine, läpi vuorten, tuntureitten.
Virrast' vettä hukka latki, kymikoskesta kulautti. Villi veri syömmessänsä, vuoksiköngäs suonissansa.

- Pahkaropetus

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
« Vastaus #52 : Tammikuu 01, 2014, 13:18:51 »
Viimeisin viestini tähän topikiin on vuodelta 2004, joten voisi kai kertoa mitä tänä päivänä kuuluu. :)

Minulla ja kahdella ystävälläni on hyvinkin eläväinen roolipelimaailma; pelaamme yleensä chattimuodoissa, vaikka "viime" aikoina sekin on jäänyt; itse peliä ei ole ollut... noh, moneen kuukauteen, mutta hahmot ja maailma elävät keskusteluissa ja suunnitelmissa. Maailma päivittyy koko ajan ja pitäisi vain ottaa itseään niskasta kiinni ja kirjoittaa rotutietoja ja kaikkea muuta mahdollisesti. Nyt piirsin kartan erään rodun maa-alueesta, mutta vielä on paljon kesken. :)

En ole hirveän innoissani foorumipeleistä, mutta nyt perustin sitä varten oman paikan. Tai siis, paikka on minulle ja yhdelle toiselle ystävälleni. Olemme jo kauan puhuneet, että olisi ihanaa pelata niillä ja niillä hahmoilla, mutta hahmojen alkuperäinen pelipaikka on jo joko lopetettu, ei koskaan syntynytkään tai sitten me olemme lähteneet sieltä. Mutta hahmot jäi sydämiimme ja haluamme pelata niitä. Jotenka, nyt vihdoinkin joululomalla sain aikaiseksi tehdä meille foorumin pelejä varten. :) Toivottavasti siitä tulisi suhteellisen aktiivinen. Hänellä on kuitenkin vauva ja elämä (toisin kuin minulla), mutta foorumipelissä on se hyvä puoli, että sinne voi vastata kun vain ehtii. Chattipelissä täytyy olla koko ajan läsnä (ja se siinä onkin ihanaa, kun tunteet vain vyöryvät <3. Foorumipelissä se ei ole sama.)

Kirjoittamismuotoisen roolipelaamisen lisäksi minä myös larppaan, vieläkin. Pelimäärä on noussut 5... johonkin. En muista. Yli 10 peliä varmaankin? Viimeisimmät pelit, joissa olen ollut, on ollut kamppanjapelejä; eli pelaan samaa hahmoa eri peleissä. Toinen peli sijoittuu rautakauteen ja siinä on yliluonnollisia asioita, esimerkiksi Kalevalan tapahtumat on tosia ja suomalaiset henkiolennot ovat myös totta. Hahmoni on ollut näissä peleissä Huotra-orja, joka on pikkaisen omituinen otus. Vaikka onkin aika pieni todennäköisyys, että joku muukin pelissä oleva lukee tätä, niin jätän kertomatta Huotran salaisuudet, ettei ne paljastu liian aikaisin. :)

Toinen pelikamppanja sijoittuukin sitten nykypäivään, jossa on myös yliluonnollisia asioita ja kauhuelementtejä. Hahmoni tässä on Pihla, nuori runoilijan alku, joka on aina nähnyt omituisia unia. Jälleen jätän kertomatta suurimmat asiat, koska kamppanjan viimeinen peli on nyt helmikuun alussa. Pelejä on jo 3 takana ja olen kiintynyt Pihlaan ja hänen ystäviinsä. Hänellä menee hieman huonosti, mutta saa nähdä mitä vielä tapahtuu. Toivon vain, että Pihla pysyisi elossa ja edes jotenkuten järjissään.

Roolipelaaminen on kyllä oikea henkireikä ollut ja tulee olemaan. Chattiroolipelaaminen alkoi joskus ala-asteen loppupuolella ja jatkuu vieläkin. Larppaamisen aloitin yläasteella. Larppaustani rajoittaa nykyään oikeastaan eniten se, että olen niin ujo ilmoittautumaan minnekään ja olen niin sosiaalisesti rajoittunut. Mikä on hassua, koska larppaushan on aikasta sosiaalista puuhaa... Mutta on helpompaa olla sosiaalinen toisena ihmisenä. Ei minun hahmotkaan kyllä mitään supersosiaalisia yleensä ole, mutta minusta on mukavaa kuinka Pihla sai ensimmäisessä pelissä uuden, todella hyvän ystävän ja seuraavassa pelissä kun tapahtui kauheita asioita, pystyi vain istumaan lattialla ja ottamaan häntä kädestä kiinni. :) Tapasin tämän hahmon pelaajan siis ekaa kertaa. Sitten oli hassua, kun peli loppui ja olin taas oma itseni, niin en osannut puhua hänen kanssaan enää ja olin taas oma sosiaalisesti vaivaantunut itseni. :'D
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Hupi

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #53 : Huhtikuu 29, 2015, 22:05:05 »
Täällä olisi yksi innokas pelailija, mutta pelikavereita ei vaan oikein tahdo löytyä :/ Kaikilla kun tuntuu olevan jo omat peliporukat. Oisko täällä ketään pelaamaan mun kanssa vaikka sähköpostiin? Mä tykkäisin pelata kyllä ihan kaikenlaisia pelejä, jos vaan olis joku kaveri :)

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #54 : Huhtikuu 30, 2015, 20:04:08 »
Täällä olisi yksi innokas pelailija, mutta pelikavereita ei vaan oikein tahdo löytyä :/ Kaikilla kun tuntuu olevan jo omat peliporukat. Oisko täällä ketään pelaamaan mun kanssa vaikka sähköpostiin? Mä tykkäisin pelata kyllä ihan kaikenlaisia pelejä, jos vaan olis joku kaveri :)
o/
Pelikaveri täällä hei :D
Olen itsekin hiukan pelikaveria vailla, joten tulin tänne huutelemaan.
Sähköpostiroolipelaaminen käy ainasikn meikäläiselle, ja muutenkin voin pelailla.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa Sinead

• Lahna
  • Vuotislainen
    • Tylypahka AM
« Vastaus #55 : Toukokuu 11, 2015, 23:16:46 »
Foorumipelissä on se hyvä puoli, että sinne voi vastata kun vain ehtii. Chattipelissä täytyy olla koko ajan läsnä (ja se siinä onkin ihanaa, kun tunteet vain vyöryvät <3. Foorumipelissä se ei ole sama.)
Komppaan tätä ihan täysillä!
Pelaan tässä samalla chat-peliä, ja pystyn niin samaistumaan tunteiden vyöryyn. :D Tilanne kehittyy jatkuvasti ja itsekin imeytyy pelitilanteeseen sisään. Kaksinpeleissä jää onneksi vähän aikaa ajatuksille, sillä moninpelit ovat tosi kaoottista seurattavaa, saati sitten pelattavaa. Vuoroja tulee jatkuvalla syötöllä, ja itsekin pitäisi ehtiä mukaan. :D
Foorumipelit ovat kuitenkin siitä hyviä, että niihin tosiaan voi vastata ihan koska vaan, ja niitä voi miettiä paremmin kuin nopeasti kirjoitettavaa chat-peliä. Hahmo pysyy paremmin muotissa, ja pääsee vähän kehittämään kirjallista taituruutta omassa tekstissään. Chat-peli sen sijaan on tosi riippuvainen lyhyistä, nopeista vuoroista, sillä vuoroa kirjoittaessa tilanne saattaa mennä jo ohi.

Pidän molemmista virtuaaliroolipelien muodoista, ja olen ollut chat-roolipeleissä mukana 11-vuotiaasta saakka. Foorumilla taisin aloittaa pelailun 13-vuotiaana. Siitä lähtien olen pelannut enimmäkseen virtuaalipahkoissa, mutta olin pari vuotta pelaamassa myös Naruto-aiheisella roolipelifoorumilla. Luulen, että Naruto-pelien aikaan opin tekemään ensimmäiset mielenkiintoiset hahmonikin. Muutama vuosi takaperin palasin vuosien tauon jälkeen Potterin maailmaan, tarkemmin sanottuna Tylypahka AM:iin. AM:illa oli sellainen koukuttava vaikutus, että vaikka olen tässä neljän vuoden peliurani aikana pitänytkin vuoden tauon, eksyn sinne aina uudelleen, koska porukka on parasta.

Porukan vaikutus pelaamiseeni näkyy myös siinä, että pelasin lukioaikoinani pöytäroolipelejä seurakunnan kerhossa, ja se oli mielettömän hauskaa. Oma jännityksensä on siinä, kun näkee muiden pelaajien reaktiot ja pystyy pelaamaan naamatusten. Olen aina pitänyt pöytäroolipeleistä, ja silloin tuli pelattua Keskimaa-tyyppistä fantasiaropea (Roolimestarin pohjalta); Antarktiksen tiedetukikohtaa, jossa kaikki ei ihan mennyt suunnitelmien mukaan (olisikohan ollut Heimot-pohjalla) ja paljon muita erilaisia pelejä, joissa useimmiten pohjana oli Roolimestari tai ABCD.

Larppaamaan olen päässyt kerran seurakunnan leirillä, ja se oli tosi hauskaa. Erityisen siistiä siitä teki se, että oltiin Saarenmaalla keskiaikaisen kirkon läheisyydessä! Olisi kiva päästä larppaamaan muuallakin, ja sellaisella hahmolla, jonka saisi puolittain ainakin itse suunnitella. Varsinkin tuolla nykyisessä virtuaalipahkassani olen miettinyt, kuinka hauskaa olisi larpata omaa hahmoa jossakin miitissä. Haastavaa, mutta varmasti hauskaa. :D

Voin roolipelailla myös täällä olevien ihmisten kanssa, mutta voi olla, että Tylypahka AM syö roolipeliaikaani aika runsaasti. Parhaiten minut tavoittaa sieltä, jos jaksaa nähdä vaivaa ja tehdä hahmon. Sitten voin pelata teidän kanssanne hyvinkin. :D
Tietysti AM:in ulkopuolellakin voin kokeilla jotain, mutta se vaatii hiukan enemmän hahmojen ja asetelman kehittelyä. Ottakaa yhteyttä, jos tekee mieli pelailla, muttette jaksa raahautua AM:iin saakka. ;)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2015, 23:24:58 kirjoittanut Sinead »
Jotta pääsisi perille, on eksyttävä tieltä.

Poissa Luna Helmiina

• Vuotislainen
« Vastaus #56 : Heinäkuu 21, 2015, 17:53:02 »
Itse raahasin itseni AM:iin, mutta AM:issa oloni on kyllä  ollut aika antiaktiivista viime aikoina. :(
Pitäisi vähän ryhdistäytyä.

Olisi kyllä mukava roolipelata taas jotain. :)
"Puh?"
"No mitä, Nasu?

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
« Vastaus #57 : Elokuu 11, 2015, 20:17:00 »
Minä ainakin olen ROPEttanut (ROoliPEli), toisaalta periaatteessa ilmaiseksi. WhatsAppissa eräs ystäväni P**** järjesti roolipelejä, johon yhteen hakeuduin. Roolipelien pelaaminen on kivaa, ja vaikka aluksi saattaa tuntua oudolta, konkariksi oppii nopeasti ;) Maksullisiin roolipeleihin ei äiti tai isä kumpikaan suostu sijoittamaan, eikä omankaan kukkaroni sisältö riitä. Joskus vanhempana pitää kai kokeilla...

//Jottei mitään erehdyksiä kävisi, huomautan että erään ystäväni nimi vain alkaa P:llä (henkilökohtaisuussyistä en voi kertoa hänen nimeään).
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2015, 20:42:12 kirjoittanut My Name Is »
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #58 : Elokuu 23, 2015, 16:53:36 »
Ketju vaikuttaa hieman hiljaiselta, joten huhuilenkin, pelaako monikin Vuotislainen vielä nykyään foorumiroolipelejä? Tai harrastatteko jotain muuta roolipelaamisen muotoa?
Olen pitäytynyt enimmäkseen tekstipohjaisissa nettiroolipeleissä, vaikka muitakin muotoja varovaisesti ja pikaisesti testannut joskus aikoinaan. IRL minulla ei ole näistä jutuista innostuneita kavereita.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2015, 22:54:46 kirjoittanut Ana »

Poissa Sinead

• Lahna
  • Vuotislainen
    • Tylypahka AM
« Vastaus #59 : Syyskuu 02, 2015, 23:00:06 »
^ Aina kannattaa syöksyä foorumiroolipelien maailmaan, jos tekee edes vähän mieli. :D

Mietin tuota itsekin silloin, kun minua kysyttiin 18-19-vuotiaana taas virtuaalitylypahkailemaan pitkän tauon jälkeen. Ajattelin silloin, että teen kokeeksi hahmon ja kokeilen, miltä pelaaminen tuntuu vielä teinivuosien jälkeen. Nyt ikää kohta 23, ja edelleen foorumiroolipelit jaksavat kiinnostaa. Lohduttavaa on se, että noissa virtuaalipahkoissa on enemmän vanhempaa porukkaa kuin aloittaessani - mikä tietysti on aika luonnollista, kun samat ihmiset jatkavat pidempään pelaamista.

Iän myötä vaikeus on ehkä enemmänkin ollut se, ettei tee mieli pelata eka- ja tokaluokkalaisia hahmoja. 14-15-vuotias on ehkä näin yli 20-vuotiaalle se alaraja. Jotenkin naurattaa ajatella, että 11-vuotiaana sitä helposti pelasi parikymppistä hahmoa ilman mitään samaistumisongelmia. Tieto lisää tuskaa.

Ai niin, ja en tiedä tuntuuko muista siltä, että foorumiroolipeli on menneiden aikojen juttuja. Nykyään monet virtuaalipahkat tuntuvat olevan tarinatylypahkoja. Itse kuitenkin tykkään foorumeista enemmän, koska niissä pelaaminen on paljon vuorovaikutteisempaa kuin tarinan kirjoittaminen vain omasta hahmosta. Kuulisin mieluusti argumentteja tarinatylypahkojen tai samalla periaatteella toimivien muiden roolipelien puolesta. Olisi hauska tietää, mikä niissä kiehtoo.
Jotta pääsisi perille, on eksyttävä tieltä.

Poissa Luna Helmiina

• Vuotislainen
« Vastaus #60 : Syyskuu 02, 2015, 23:29:11 »
Enpä tiedä tarinatylypahkoista.
Itse juutuin Taikakoulu Chateauhun, ja aina ylläpitotiimin jäseneksi pääsin.
(Nuuh. Täällä haisee omakehu, Hyi Helmiina)
Muutenkin perinteinen roolipelailu virtuaalitylypahkoissa on se oma juttu.

Yhteen tarina tylypahkaan laitoin haun jota ei hyväksytty. :/
"Puh?"
"No mitä, Nasu?

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #61 : Lokakuu 17, 2015, 04:10:53 »
Miksei hyväksytty? Oliko ylläpitäjien vaatimustaso liian korkea/vahva ropekokemusvaatimus/ropemaailman tilanne epävarma/tjms? Ei minuakaan suoralta kädeltä aikoinaan hyväksytty johonkin fantasiaropeen, piti muokata hahmoa.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2015, 23:00:06 kirjoittanut Ana »

Poissa Luna Helmiina

• Vuotislainen
« Vastaus #62 : Lokakuu 19, 2015, 23:12:40 »
Miksei hyväksytty? Oliko ylläpitäjien vaatimustaso liian korkea/vahva ropekokemusvaatimus/ropemaailman tilanne epävarma/tjms? Ei minuakaan suoralta kädeltä aikoinaan hyväksytty johonkin fantasiaropeen, piti muokata hahmoa.
Mulla ei hyväksytty hakemusta koska unohdin alkujaan hahmon luonnekuvauksen pois, hups.
Lisäsin luonteenkuvauksen.
Pahaksi onneksi en muista sen tarinatylypahkan nimeä,  mutta peli liittyi Pottereihin.
Aika moni tarinatylypahka tuntuu olevan alhaalla,  minne pelaajat ovat hävinneet..
"Puh?"
"No mitä, Nasu?

Poissa Ana

• Vuotislainen
« Vastaus #63 : Helmikuu 12, 2016, 09:28:16 »
Harmittaa, kuinka varsinkin foorumiroolipelien pelaajat ovat hajaantuneet ympäriinsä, yksi peli kituuttaa kolmella aktiivisella, kun toisessa pelailee parikymmentä. Ikäjakaumakin on vaihteleva ropejutuissa, mikä on todella hyvä asia. Foorumiroolipelien yhteishenki ja yleinen ilmapiiri on todella tärkeä! Keskityn yleensä kaksinpeleihin, useamman osallistujan kesken menee helposti monimutkaiseksi. Parasta on juuri se, että voi tehdä oman pelivuoron rauhassa ja toisenkin vastaus tulee yllätyksenä, se voi tulla samana päivänä tai viikon päästä.

Kuinka monessa ropessa olette mukana? Itse olen tasan kahdessa, koska mielenkiintoisia ei ole löytynyt enempää. Arkirealismi-ropet on liian tylsiä. Lopuksi kysymys: Jos joku läheinen tyyppi (puoliso, seurustelukumppani, veli, äiti) saisi tarkasti selville nimimerkkisi ja ropehahmosi, vaikuttaisiko se itse pelaamiseen? :-D Monet kaverit tietää, että pelaan ja kirjoittelen netissä, joten paljastuminen ei olisi mikään ongelma. Voisin jopa kehottaa liittymään mukaan!
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2016, 09:36:10 kirjoittanut Ana »

Poissa Dimitri

• Veturinlämmittäjäharjoittelija
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Foorumilla Dimitri, muualla joku muu.
« Vastaus #64 : Elokuu 12, 2016, 15:52:00 »
Itse olen roolipelannut Syke-sarjaan liittyvää roolipeliä. Foorumiroolauksesta ei ole kokemusta. Itse suosin chattiryhmä (whatsapp, facebook) roolipelejä.

Poissa Melppe

• Vuotislainen
« Vastaus #65 : Kesäkuu 17, 2017, 09:13:03 »
Täällä yksi roolipelaaja myös! Viimeisin viestin näyttää olevan viime vuodelta, joten herätellääs tätä eloon...

Pelailen parissa taikakoulussa, myös Tylypahka AM:issa, mistä täällä on aikaisemminkin mainittu. Tykkään enemmän chatroolipelaamisesta, kuin foorumista. Se on paljon helpompaa ja nopeampaa :D Pelaan kuitenkin myös foorumilla mm. soturikissaropeissa ja muualla. Roolipelaamista myös whatsapissa on kokeiltu. Se on ehkä vähän hankalaa, mutta toimii.

Poissa Sverre

• Vuotislainen
« Vastaus #66 : Lokakuu 13, 2018, 17:09:33 »
Aika hiljaista tuntuu olevan, mutta löytyisköhän täältä mulle joku rope kaveri?:) pelaan homoparituksella kaikkee laidasta laitaan ja tällä hetkellä kiinnostais joku walking deadiin liittyvä peli. Mulle voi laittaa sähköpostia, kun ehkä unohdan käydä täällä :D vipsuttaja@gmail.com