Kirjoittaja Aihe: Metal  (Luettu 23783 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Metal
« Vastaus #200 : Heinäkuu 31, 2008, 00:37:27 »
Mutta tältä kertaa haen sellaista Opethin Damnation ja Katatonian Discouraged Ones levyjen tyylistä musaa/bändejä. Myös Progressiivinen metalli kiinnostaa ja musa missä on industrial vaikutteita, mutta ei olisi 100% Industrialia Rammsteinin tyyliin. 8)

Anathema, Anathema ja vielä kerran Anathema! Bändin kehityskäyrä kulkee melkein identtisesti samoja polkuja kuin Katatonialla, paitsi ettei niillä ole enää häivääkään metallia musiikissaan mukana. Ainakin neljä uusinta levyä kuuluu asiaan täydellisesti. Toinen vähän samanlainen on the Gathering, joka on tavallaan jo askel Anathemasta uuteen suuntaan tuonnemmaksi Katatonian kaltaisista bändeistä. Kävi vielä Tiamatin uusi tuotanto mielessä, voi tosin olla riski ottaa neuvosta oppia sillä olen itse hiljattain hurahtanut bändiin niin täysin että voisin suositella sitä aivan kaikille.

Progemetallin itsestäänselvyys on nimeltään Dream Theater, mutta jos se ei sano mitään uutta niin on olemassa muita hieman vähemmän tunnettuja jotka ovat monien mielestä paljon parempaa. Ayreon, Evergrey, Pain of Salvation, Symphony X noin alkuun. Industrialiin joku muu varmasti osaa vastata paremmin, koska toistaiseksi tulee vain mieleen Samaelin uudet joihin itsellänikin on vielä tutustuminen kesken.
My gramma has this joke where she says "Knock knock"
I say "Who's there?"
She says "I can't remember" and starts to cry

Poissa Villi Lohi

• Pasi
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Morning is working.
« Vastaus #201 : Heinäkuu 31, 2008, 10:53:26 »
Industrialiin joku muu varmasti osaa vastata paremmin, koska toistaiseksi tulee vain mieleen Samaelin uudet joihin itsellänikin on vielä tutustuminen kesken.

Samaelilta kannattaa ehdottomasti ottaa kuunteluun Reign of Light, ihan älyttömän hyvä levy. Eternalillakin on hetkensä, mutta se on mielestäni aika tavanomainen. Reign of Lightillahan on sekoitettu varsinainen soppa, löytyy muun muassa itämaisia vaikutteita, mutta tyylejä on sotkettu ihan hyvällä maulla. The Kovenant taitaa sitten jo olla liian industrialia jos Rammsteinkin kerran on sitä, mutta on niilläkin muutama hyvä biisi.

Ja noihin muihin vaatimuksiin taas voisi hyvin vastata sellainen bändi kuin Riverside. Ehkä jonnekin progeiluun päin kallellaan, hyvin tunnelmallista välillä, mutta jonkin verran vilahtelee esiin se aggressiivisempikin puoli. Ota kuunteluun ainakin Second Life Syndrome, mielestäni bändin paras levy ja muutenkin yksi parhaita tuon tyylisiä levyjä koskaan.

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #202 : Heinäkuu 31, 2008, 12:56:08 »
Tulipas pitkä lista bändejä, mutta se on vaan hyvä juttu. Villi Lohi mainitsikin, että Samaelilta kannattaa kuunnella Reign of Light. Mutta muilta, mistä levyistä kannattaa aloittaa kuunteleminen? Ja onko levyjä mitä ei kannata ostaa esim. huonon soundin takia?

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #203 : Heinäkuu 31, 2008, 13:47:02 »
Mutta muilta, mistä levyistä kannattaa aloittaa kuunteleminen? Ja onko levyjä mitä ei kannata ostaa esim. huonon soundin takia?

Anathema - Judgement (taitaa olla melkeinpä virallisesti se bändin "tutustumislevy")
The Gathering - Sleepy Buildings (varmuuden vuoksi vain jos Anathema kolahtaa, koska tällä ei ole oikeastaan mitään yhteistä esimerkiksi Katatonian kanssa)
Tiamat - Prey (muistuttaa vähän Katatonian keskituotantoa, mutta heittäytyy välillä hyvinkin psykedeeliseksi)
Tiamat - A Deeper Kind of Slumber
Tiamat - Judas Christ
Tiamat - Amanethes (samat sanat kaikista näistä, mutta kannattaa kuitenkin hankkia Prey ensin ja sitten päättää etenisikö näihin muihin)
Dream Theater - Images and Words
Ayreon - The Human Equation (tällä levyllä on vieraina mm. Mikael Åkerfeldt, James Labrie ja Devin Townsend)
Evergrey - Recreation Day
Pain of Salvation - The Perfect Element part I (itsekään en ole kuullut levyä vielä kokonaan, mutta olen lukenut pelkkiä kehuja)
Porcupine Tree - Deadwing (tämän progerock-bändin perustaja Steven Wilson on tuottanut Opethin kaksi levyä (Deliverance, Damnation), laulanut yhdessä kappaleessa (Bleak), sanoittanut toisen (Death Whispered a Lullaby) ja tämä on bändin helpoin ja paras levy)
Riverside - Second Life Syndrome (sitäkin suuremmalla syyllä että se on mainittu jo)
Symphony X - The Divine Wings of Tragedy

Kannattaa välttää vain Evergreyn toistaiseksi uusinta (Monday Morning Apocalypse) koska se on yksinkertaisesti avuttoman surkea levy. Kuulemma Pain of Salvationin Scarsick on myös aika huono.
I say "Who's there?"

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #204 : Heinäkuu 31, 2008, 14:06:19 »
Noniin kiitoksia näistä, tuli taas vähän ostelemista ja uusia hankitoja levyhyllyyn. 8)

Enskuli

• Ankeuttaja
« Vastaus #205 : Elokuu 03, 2008, 22:56:08 »
Pain of Salvation - The Perfect Element part I (itsekään en ole kuullut levyä vielä kokonaan, mutta olen lukenut pelkkiä kehuja)

Tuo levy kannattaa ehdottomasti hankkia. PoSilta täytyy suositella myös Remedy Lanea, todella loistava albumi sekin. Ja niiltä kannattaa jossain vaiheessa hankkia myös livelevy 12:5. Käsittämättömän hyvä levy, ainakin mun mielestä :D

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #206 : Elokuu 03, 2008, 23:13:50 »
Remedy Lane on aika hyvä, mutta tykkäsin kuitenkin BE:stä vielä enemmän, vaikka sitä pidetään aika hankalana levynä. En olekaan kuunnellut vielä mitään muita.
I say "Who's there?"

Enskuli

• Ankeuttaja
« Vastaus #207 : Syyskuu 14, 2008, 12:11:38 »
Gojiralta on 13. lokakuuta ilmestymässä uusi levy The Way of All Flesh. Niiden Myspace-sivulla pystyy kuuntelemaan Vacuity biisin tuolta levyltä. Kuulosta todella loistavalta! Tuo levy on kyllä pakko hankkia.

The the

• Ankeuttaja
« Vastaus #208 : Syyskuu 20, 2008, 23:21:27 »
Tuotanoin, siitä että Cradle of Filth ei ole black metallia niin sen verran, että se on melodista black metallia (melo black metallia, miten tahdotte)..
Eli siis siihen kuuluu enemmän semmonen melodinen pimputus taustalle, naisen korkea ääni ja niin edelleen..
eihän mikään bändi ole puhtaasti jotain genreä (melkein) eli siis jotain vaikutteita on pakosti jostain muusta genrestä.. Cradle of Black ja Dark metallia..

Ja ei se ole minun mielestä oikein, että jos kuuntelee Black Metallia niin heti on saatananpalvoja jne.. Siis minä kuuntelen MELKEIN vain sitä, ja siltikin olen imo aika normaali, ei-uskovainen ei-saatananpalvoja.. eli se yleistäminen on suorastaan häiritsevää...

Muoksista..:

ja laitetaanhan tähän samaan kyytiin tuo lista noista metallilajeista, että ei varmasti jää epäselväksi.. eli jos tällainen tässä topicissa on jo niin ei se mitään, sori siitä.. ja lähde: wikipedia..

alternative metal
avant garde metal
black metal
death metal
doom metal
extreme metal
folk metal
glam metal
goottimetalli
grindcore
hard rock
heavy metal
industrial metal
kristillinen metalli
metalcore
neoklassinen metalli
power metal
progressiivinen metalli
stoner rock
thrash metal
viikinkimetalli
sinfoninen metalli
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2008, 23:30:20 kirjoittanut The the »

Gluubori

• Ankeuttaja
« Vastaus #209 : Syyskuu 20, 2008, 23:56:43 »
Glub goes pilkunviilaja.

Onko Hard rock metallin alalaji? Itse laittaisin Hard Rockin ihan omaan kastiinsa. Mutta taitanee olla mielipidekysymys taas. Sama koskee omasta mielestäni tuota Extreme metallia. Käsittääkseni se ei ole oma genre, vaan niputtaa kait (ainakin wikin mukaan) yhteen nuo raskaimmat genret eli Bläkin, Deathin, Doomin, Grindin ja Rässin/Speedin. Ja extreme - metal genrestatus ollaan (tai ainakin itse olen huomannut) yleensä annettu silloin jos bändi yhdistelee montaa eri genreä musiikissa esim. nyt Children of Bodom

Mutta juttu on aikas kaksipiippuinen

Poissa Graveheart

• Vesijuoppo Yrjäläinen
  • Vuotislainen
« Vastaus #210 : Syyskuu 22, 2008, 00:19:21 »
Hard rock taitaa tosiaan olla mieluummin yksi rockin alalajeista. Extreme metal myös on pelkkä luokkanimi johon sisältyy kaikennäköinen black, death ja thrash metal. Kaikki -coret ovat lähtöisin punkista eivätkä liity metalliin, vaikka metalcore vähän onkin siinä rajalla (ainakin siis grindcoren heivaisin pois listalta). Kristillinen metalli on sanoituksellinen käsite joka ei tule musiikissa esiin, eli mikä tahansa noista muista voi olla sitä (samalla perusteella listassa voisi olla vaikka muslimimetalli, juutalaismetalli, tai uskonnon ulkopuolelta vaikka politiikkametalli, ihmissuhdemetalli, fantasiametalli tai mikä tahansa lyriikkoihin liittyvä piirre). Myös progressiivinen ja sinfoninen ovat termejä joista kiistellään ovatko ne oikeita genrejä vai vain lisäinformaatiopalkkeja lätkäistäväksi jonkin toisen lajin nimen eteen. Perustelut ovat sitä luokkaa, ettei ole olemassa mitään "puhdasta" progemetallia tai sinfoniametallia, ne ovat aina esim. progressive heavy metal tai symphonic gothic metal. Ja etteivät ne ole ensisijaisesti metalliin sidottuja juttuja toisin kuin vaikka black, death tai power ovat. (toisaalta muukin musiikki voi olla folkkia, goottia tai industrialia)

Noista aika moni vielä jakautuu yhä alemmas. En lisäisi ihan kohtuuttomasti joka ikistä olemassaolevaa alagenreä, mutta ehkä hyvä idea olisi erotella ainakin melodinen death metal brutaalista death metallista ja traditionaalinen doom metal modernista doom metallista. Silloin kyse on jo ihan keskenään erilaisesta musiikista. Luulen kuitenkin että tuonne Wikipediaan on kasattu ne pääryhmittymät joista varmaan viedään linkeillä eteenpäin mikäli tarkennuksille on tarvetta. Jotain tuossa listassa kuitenkin on erittäin oikein: speed metal puuttuu. Aika moni luulee että sellainen genre on, mutta oikeasti sillä kuvaillaan vanhaa power tai thrash metallia joka on vuosien saatossa kehittynyt ja jakautunut. Kyse ei ole siitä että yksi genre olisi kuollut eikä kukaan enää soita vanhaa kunnon speed metallia - vaan siitä että sillä on nykyään kaksi uutta nimeä joista power metal on yleisempää Euroopassa, varsinkin Saksassa (Helloween, Blind Guardian) ja thrash metal Amerikan Yhdysvalloissa (Slayer, Metallica). 80-luvulla kaikki mainitut bändit kuulostivat hyvin pitkälti samalta.
I say "Who's there?"

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #211 : Lokakuu 20, 2008, 18:01:07 »
Kävipä kyllä tuuri ja maanantaikaan ei tuntunut enää yhtään masentavalta. Siskoni onnistui nimittäin saamaan kaksi lippua Metallican Hartwall Areenan keikalle! Maanantaillehan se kyllä meni, mutta ei asia sinänsä haittaa - vaikka en bändin suurin fani olekaan, on kyseessä kuitenkin sellainen yhtye, joka pitää nähdä livenä. Metallicalla kuitenkin on paljon hyviä kappaleita. Siskoni arveli, että oli saanut liput ihan viimeisten joukossa, joten tuuria kyllä oli matkassa. Eivätkös nuo suunnilleen 40 minuutissa menneet? Ja jos sattuu tulemaan joku ylipääsemätön este, ettei pääsekään silloin paikan päälle, niin eiköhän jostain huuto.netistä löydy halukkaita lipunostajia. Onko joku muu teistä vuotislaisista mahdollisesti näillä näkymin tulossa Metallicaa katsomaan?
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Poissa Magic girl

• Vuotislainen
  • Valar Morghulis
  • Pottermore: WhitchThorn22397
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #212 : Syyskuu 26, 2011, 18:03:02 »
Kuuntelen itse lähinnä Metallicaa ja Evanescencea, joka on kai heavy metallia??
Enkä missään nimessä menisi sanomaan, että olisin mikään maailman suurin metalli musiikin  kuuntelia/fani.
Mutta olen huomannut että on muutamia tosi hyviä bändejä ja biisejä.
Kuitenkin olen kuuntelen myös paljon muuta kuin metalliaa.
Olen huomannut ettei se kuitenkaan ole palkästään ärjymistä ja karjumista.
"Push me and I'll push back
I'm done asking, I demand"