Kirjoittaja Aihe: Koulu  (Luettu 41302 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Myar

• Ankeuttaja
Koulu
« Vastaus #75 : Marraskuu 28, 2005, 17:21:27 »
Itse en ole koskaan ollut erikoisen hyvä oppilas, ennen en tiennyt mistä kiikastaa mutta nykyään vanhempana, olen huomannut sen johtuvan motivaation puutteesta, varsinkin jos aine ei ole kiinnostava.

Koen todellakin olevani laiska, en tosiaankaan tyhmä. Tiedän että jos yrittäisin kovemmin saisin paljon parempia numeroita. Myös se on ilmiselvää että jos nyt jatkan laiskottelua koulussa, saan myöhemmin korvata sen kovalla työllä ja huonolla palkalla.

Kotiolot vaikuttavat mielestäni aika olennaisesti koulumenestykseen. Esim. Jos vanhemmat vaativat tekemään läksyt ja kuulustelevat kielten sanoja, koulu sujuu paremmin. Vaikka se sillä hetkellä sylettää kun olisi muutakin tekemistä, mutta myöhemmin sitä vielä kiittää vanhempiaan.

Kielipään parantamiseen en tiedä oikeastaan muuta vaihtoehtoa, kuin kova sanojen ja kieliopin pänttääminen. Sieltä saa ainakin perusteet vaikkei muuten asiaa liiemmin auttaisikaan.

Poissa Eleanír

• Lähes vaaraton
  • Reservi
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Minäkö?
    • Blogi
  • Tupa: Tuvaton
Koulu
« Vastaus #76 : Marraskuu 30, 2005, 09:05:10 »
Kuvittelin, että olen kirjoittanut tänne jo? Mutta enpäs sitten löytänytkään viestiäni. Outoa.

Minusta koulu menestykseen ja kiinnostukseen liittyy montakin asiaa.
No ensimmäisenähän ovat nämä mielipiteet, jotka ovat jokaisella omansa. Yksi pitää kielistä, toinen matematiikasta ja kolmas kuvaamataidosta, yhtä ei kiinnosta mikään. Kaikkia ei voi kiinnostaa kaikki, eikä jokainen voi ola hyvä kaikessa, jotkut eivät ole hyviä juuri missään.
Miksi kouluun ei tahdota mennä? En usko, että se johtuu vain siitä ettei huvita opiskella, vaan enemminkin siitä, millaisia opettajat ja muut oppilaat ovat. Eihän kukaan halua mennä kouluun, jos siellä kiusataan.
Jos opiskelu ympäristö ei ole miellyttävä, ei ole mielestäni ihme jos motivaatio ja opiskelu halu laantuu.
Kaikilla ei ole luontaisia lahjoja osata kaikkea ja he tarvitsevat apua. Opettajien kuuluisi opettaa ja auttaa, mutta kaikki eivät näin tee. Numerot tippuvat ja mieli laskee entisestään. Ei kovin reilua minusta.
Menetin kaiken kiinnostukseni psykologiseen analyysiin siitä lähtien kun tiedostin, että ihmiset tuntevat mitä he kuvittelevat tuntevansa.
Siitä oli hyvin lyhyt askel ajatukseen, että he kuvittelevat tuntevansa mitä tuntevat

Ninde

• Ankeuttaja
koulu.
« Vastaus #77 : Joulukuu 04, 2005, 11:25:14 »
Olen itse törmännyt huonosti pärjäävien kavereitteni kanssa että jotkut eivät halua saada esimerkiksi 8 parempaa numeroa. tämä johtuu siitä että hyvin pärjääviä haukutaan hikeiksi.
Ne jotka haukkuvat ovat vain kateellisia. Itseänikin haukutaan välillä koska pärjään koulussa, mutta sillä ei ole väliä koska ne jotka haukkuvat eivät ole kavereitani.

Esimerkiksi: kuviksessa opettajat kehottavat tekemään jotain mitä ei haluaisi tehdä koska pelkää että se pilaa koko työn. sitten jos se epäonnistuu niin he sanovat että ei se nyt niin iso juttu ole. ärsyttävintä kaikessa on että työn arvosana laskee kuitenkin vaikka `eihän se niin iso juttu ole...´

figappel

• Ankeuttaja
Re: koulu.
« Vastaus #78 : Joulukuu 07, 2005, 12:19:51 »
Näinkin on, mutta usein "en halua saada hyvää, koska en halua olla hikari", lause on itsepuolustusta, selitetään kavereille ja itselle että ei haluta sitä, koska on todella vaikeaa myöntää se ettei onnistu jossain mitä haluaisi. Ja tottakai tämä hikettely perustuu kateuteen. Mutta se on kurjaa, että osan koulu-mielekkyys menee kun tulee huonoja numeroita, ja paljon vaikuttaa myös opettaja. Esimerkiksi meidän luokallamme kaikki alkoivat kiinostua matematiikasta kun opettaja vaihtui, ja hikettely jäi siinä suurimmalta osin, ne saivat oikeasti kiittelyä tai kehuja muilta, joilla meni hyvin. Yksi hyvä keino on olla kertomatta arvosanoja muille, se vain että silloin kavetrit voivat helposti sanoa että "tyyppi elvistelee numerollaan".
Mutta joka tapauksessa suomalainen koulu kunniaan!

celica

• Ankeuttaja
Koulu
« Vastaus #79 : Joulukuu 08, 2005, 17:38:27 »
Niimpä niin... Kaikki haukkuminen perustuu kateuteen (tai pahaan oloon) ja niinhän on tietysti tämän "hikettelynkin" laita. Ne ovat kateellisia.
Pärjään koulussa ihan mukavasti (en kehtaa sanoa loistavasti) ja saan kokeista usein hyviä numeroita. Siksipä minulta usein kysytäänkin koetuloksia. Ja jos koe ei ole mennyt osaltani loistavasti, mutta kuitenkin hyvin, minulle ihmetellään että mikä minuun on mennyt. Ja jos jossain tilanteessa kerron numeroni (tai opettajamme ilmoittaa sen...) ihmiset haluavat vain vertailla. Ja jos he itse ovat saaneet paremman numeron he ovat ylpeitä ja leveilevät numeroillaan muille joilla ei ole mennyt niin hyvin. Ja jos taas kokeeni meni paremmin kuin heillä saa sitä usein kuulla sanan hikke. Jopa eräs ystävistäni harrastaa tätä vertailua ja häneltäkin saan välillä kuulla olevani hikke. Vaikka olenkin häntä parempi joissain asioissa, hän on minua parempi joissain toisissa asioissa. Niin se vain menee! Ihmisillä on vahvuuksia ja heikkouksia. Joillakin se on asioiden koulussa pärjääminen, toisilla joku muu. Minä kuulun näihin koulussa pärjääviin enkä halua muuttaa sitä asiaa kenenkään takia joka kutsuu minua hikeksi.

Ninde

• Ankeuttaja
koulu
« Vastaus #80 : Joulukuu 11, 2005, 21:23:54 »
kolumenestykseen vaikuttaa myös vanhempien suhtautuminen.
kaipaisin oikeasti että äitini olisi ylpeämpi minusta. äiti ole kuulemma tosi hyvä koulussa joten omasta mielestäni hyvät numerot eivät aina ole tarpeeksi hyviä ja pitäisi olla parempi. se on lievästi masentavaa kun on itse itseensä tyytyväinen ja äidille se ei riitä. (rakastan kuitenkin äitiäni <3)

jos vanhemmille ei mikään riitä tai että he eivät valitä vaikuttaa koulumenestykseen. se että ei pidetä tarpeeksi hyvänä pahimmassa tapauksessa latistaa halua menestyä. joillain se lisää sitä. jos kukaan ei välitä ei nuori tunne tarvetta menestyä koulussa.

Sabrinean

• Ankeuttaja
Koulu
« Vastaus #81 : Joulukuu 13, 2005, 19:57:47 »
Tää en ehkä vähän outoa mutta: En koskaan lue kokeisiin, teen läksyt aina nopeasti hutaisten, en ole aktiivinen tunnilla ja niin edespäin... Saan kuitenkin tosi hyviä numeroita (9-10) kokeista johtuen kai hyvästä muististani... Luen aina kappaleen kerran läpi ja se riittää.

Mutta minua todellakin ärsyttää kun monesti haukutaan "hikuksi" hyvien numeroiden takia. Se on todella tyhmää. Mutta kyllähän se osoittaa, että haukkujat ovat kateellisia tai jotain... Toisaalta, jos minua haukutaan hikuksi, niin tiedän, että olen haukkujien mielestä hyvä koulussa! :) (toivottavasti tajusitte)

Sitten, minulla on  ongelma: Olen tosi surkea käsitöissä. Ja vielä enemmän ottaa päähän se, että käsityön opettajamme olettaa minun osaavan kaiken, eikä siksi neuvo tarpeeksi hyvin. En toki syytä opettajaa, oma vikani jos olen surkea!

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #82 : Maaliskuu 29, 2006, 16:18:34 »
Kouluviihtyvyys ei aina johdu siitä, ettei opiskelu kiinnostaisi. Koulun ilmapiiri voi olla kauhea. Meidän koulussamme ainakin. Koulussa on ihmisiä, joille koulu on maailman kamalin paikka. He pelkäävät sinne menoa. Heitä kiusataan ja heillä on päiviä jolloin eivät sano mitään, kenellekään. Heillä ei ole lainkaan ystäviä. Ympärillä kuiskitaan, ympärillä on erikuppikuntia, tuntuu ettei kuulu mihinkään. Voiko tällaisessa paikassa viihtyä? Itse en kuulu heihin, mutta tiedän ihmisiä, jotka kuuluvat.

Tietenkin on näitä, joita opiskelu ei kiinnosta lainkaan. He eivät viihdy koulussa opiskelun takia. Täytyy sanoa, että heillä ei tulevaisuudessa kovin hyvin tule menemään. Hyvä että pääsevät yläasteen läpi.

Itse kuulun porukkaan, joka viihtyy koulussa. Koulurakennus ei ole mikään mainio, meillä on aina kylmä ja viemäriongelmia. Ja haisee. Kuulostaa ihanalta. Näinä päivinä koulussa ei oikein kukaan viihdy. Ihmisetkään eivät ole mitään maailman ihanimpia. Kouluamme kutsutaankin Teinix-landiaksi. Onneksi minulla on ystäviä, jotka tekevät koulun käynnistä mielekkäämpää. Lähden innoissani kouluun, tietäessäni että koulussa saan viettää aikaa heidän kanssaan. Oppitunneistakaan ei ole mitään pahaa sanottavaa. Tietenkin opettajatkin voivat tehdä koulunkäynnistä epämieluista esimerkiksi ottamalla suosikkeja ja silmätikkuja. Meillä sitä ei kovin paljon tapahdu, eli meillä vallitsee tasa-arvo.

En osaa sanoa voiko kouluviihtyvyyttä parantaa mitenkään. Ainakin näitä kylmyys ja hajukysymyksiä voisi vähän remontilla korjailla. Mutta taas näitä kiusaus ja eristymiskysymyksiä ei oikein onnistuta mitenkään korjaamaan. Vaikka luokalle puhuttaisiinkin kiusaamisesta, ei sillä saada mitään aikaan, monta vuotta ollaan yritetty.

Poissa Damien

• greatest hit
  • Vuotislainen
    • erinomainen ihmislapsi
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #83 : Maaliskuu 29, 2006, 17:08:02 »
Minun kouluviihtyvyyteni ei riipu ollenkaan siitä, millaiset seinät luokassamme on, vai onko koulurakennus jotenkin hirveän tylsä. Minun viihtyvyyteni riippuu ihmisistä.
Minulla on aina kaikenlaisia välivaiheita. Joskus inhoan koulua enkä viihdy siellä ollenkaan, joskus on sellainen neutraali vaihde, että ihan sama, ja välillä taas koulussa on ihan mukavaa ja siellä viihtyy hyvin.
Tällä hetkellä meneillään on vaihe, jostain neutraalin, ja viihtymisen välillä. Koulussa jaksan yksinkertaisesti käydä ainoastaan sen takia, että nyt ihmiset ovat enemmän seurassani, eivätkä kaikkoa läheltäni. Ennen he tekivät niin.
Opiskeleminen ei kiinnosta, ainoastaan ihmiset, joista on nyttemmin tullut ystäviäni. Ehkä ajattelen että jos en käy koulussa heidän luonaan, he taas irtaantuvat luonani. Eikä minulla kyllä kotonakaan mitään parempaa tekemistä olisi.

Aikaisemmin olisin voinut tehdä mitä vain että olisin päässyt pois koulusta. Mutta siitä ei sen enempää. Se on sen verran henkilökohtainen asia, että en rupea sitä täällä selittelemään, edes nickin takaa.
23 seconds on the floor Is all (s)he needs, And not a minute more

Loimu

• Ankeuttaja
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #84 : Maaliskuu 29, 2006, 19:40:17 »
Minä inhoan koulua. Ihan oikeasti! Siellä on niin raivostuttavaa olla! Ei jaksa. Melkein joka päivä kahdeksaan, huonot opettajat, tylsät oppiaineet, kiusaajat... Kaikki! Pitää herätä aikaisin, vaikka ei millään jaksaisi nousta. Ja sitten koulussa heti kaikki alkaa kartella ja haukkua. Eikä sille koskaan mitään voi! Ja sitten pitäisi jotain ryhmätöitä alkaa väkertämään. Hyvin niiden kanssa pystyy mitään tekemään kun ei edes suostu istumaan vieressä. Voiko lapsellisempaa olla? Kyllä minä tulisin toimeen, mutta ei. Itse aina on idiootteja.
 Ja opettajatkin on ihme tekopyhiä paskoja! Ärsyttää koko elämä! Ja sitten pitää kokoa ajan ravata luokasta toiseen. Ja vielä toiseen kouluunkin! Rehtorikin on niin idiootti vanha kääkkä. Kuolis. Tai siis ei tietenkään*köh köh* Ala-asteella oli paljon kivempaa.
No niin, sainpa purettua paineita. Ja jos joku kohta tulee sanomaan, että: "Sitä se elämä on", tai "Sulla on huono asenne" niin heitän kohta koko koneen seinään.

Poissa Carmelie

• menninkäinen
  • Vuotislainen
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #85 : Maaliskuu 29, 2006, 20:41:58 »
Minä inhoan koulua syvästi ja yleensä kuolussa haluan tappaa itseni, että pääsisin pois kuolusta. Meidän koulussa on ihan sika tylsää!Opettajat ovat ihan tyhmiä ja kaikilla tunneilla on tylsää, paitsi meidän luokassa. Meidän luokkalaiset pojat on välillä ihan huippuja ja on välillä ihan pakko nauraa! Muuten koulu on ihan p:stä!!!Kuka hemmetti jaksaa istua koulun penkeillä ja opiskella, kun voi olla kotona!Vaikka pidän aika paljon oppimisesta kuolustani en pidä! Koulussa yleensä lasken minuutteja tylsällä tunnilla ja toivoisin kellon soivan ja sitten lohdutan itseäni ajatuksella "enää 2 tuntia jäljellä ja kaksi välkkää". Sepä lohduttavaa....^^'
Koulu on muuten niin epäreilua! Tänään tuli sellainen tapaus, että joka ikinen rupes kiroilee meidän luokassa ja se meni sillein:
No kun meidän oma opettaja on ollut meillä huikeat 4 päivää (en jaksa selittää miksi!) ja meillä on ollut pitkin vuoden sijaisia. No tänään oli joku oppilaslautakunannan koukous(jotain sinnepäin se oli) ja puolet koulun opettajista meni sinne, mutta kun tämä sijainen ei ole opettaja vaan joku nuorisoohjaaja, niin puolet koulusta pääsi 13.00! Epäreilua ja meillä jatkui lukkarin mukaisesti eli kolmeen. Ja sitten B-ryhmä pääsi jo kahdelta, koska enkun tunti peruuttiin ja sattumoisin minä olen a-ryhmässä....tosi kiva.....Maailman on hirveen EPÄREILUA!
xD

Iria

• Ankeuttaja
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #86 : Maaliskuu 30, 2006, 11:08:26 »
Rehellisesti sanottuna: en viihdy koulussa. viihtyvyyshän riippuu aika paljon siitä, millaisessa seurassa joutuu kuljeksimaan. Itselläni ei koulussa ole paljoakaan hyviä ystäviä, varmaan olisi mukavampaa, jos olisi. Kaikki ajattelevat sitä paitsi minun olevan joku nörtti tai jotain, koska tyypit, joiden kanssa olen, ovat sellaisia. Tämän takia minun on vaikeaa hankkia koulustani ystäviä. Monimutkaista. Olen kiitollinen, ettei minua kiusata.

Oppitunneilla viihdyn ja koulussamme on muutenkin hyvät opettajat. Mutta eihän se oikeastaan oppitunneista johdu, jos ei huvita mennä kouluun.

Iria

• Ankeuttaja
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #87 : Maaliskuu 30, 2006, 20:22:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Unic"
Kaikki tämä ja silti haluan jo kovasti ylä-asteelle!

Itsekin halusin kovasti yläasteelle... No, ala-asteella oli minun kohdallani kivempaa, viime kesän jälkeen asiat muuttuivat niin paljon. Voi joutua tietysti eroon kavereistaan, mutta useimmiten kysytään, kenen kanssa haluat samalle luokalle. Minä taisin valita luokalleni vääriä tyyppejä...

Poissa talitintti

• Vuotislainen
  • Skeptinen pessimisti
  • Tupa: Korpinkynsi
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #88 : Huhtikuu 02, 2006, 13:08:00 »
Minä viihdyn koulussa oikeastaan todella hyvin. Valittamista ei ole. Koulussa on kaverit, joita näkee ja joiden kanssa on hauskaa. Tietysti koulussa on niitä puuduttavan tylsiä tunteja, mutta nekin kestää.

Koulussamme on todella ihanat opettajat. Vaikka minulla on paljon aineita joita vihaan on niiden opettajat tosi mukavia ja hyviä niin minäkin saatan joskus viihtyä niillä tunneilla. Kuten historia, jota vihaan koko sydämestäni, meidän historia yhteiskuntaopin opettaja on aivan loistava. Hän on samalla meidän ryhmän ohjaaja ja sitä hommaa hoitaessaan huonompaa vailla. Kuitenkin silloin kun hän vaivaantuu ryhmän ohjaukseen paikalle hän kertoo asiat niin kuin ne ovat. Kuitenkin huonoja tai sanottaisiinko tylsiä opettajijakin löytyy. Kuitenkin heidänkin tunneistaan pystyy selviämään hengissä.

Koulurakennuskin on uusi ja nykyään lukio on erillään peruskoulusta. Ennen lukio oli samassa pihapiirissä kuin yläaste (vai pitäisikö sitä nykyään sanoa peruskoulun 7-9 luokat..). Itse olen käynyt lukion kokoajan tässä uudessa rakennuksessa, joka on minusta ainakin tosi hyvä koska kaikella kunnioituksella yläasteelaiset osaavat olla äänekkäitä. Onpa meillä nyt oma rauhallinen paikka lukiolla, joka on kaiken lisäksi lähempänä keskustaa kuin edellinen paikka..:)

Minä valitin yläasteella miten koulussa oli tylsää ja epämukavaa. Olin jopa arempi viittaamaan tunneilla, koska pelkäsin, että muut naurausivat jos vastaus menisi väärin. Lukiossa kuitenkin on aivan toisenlainen ilmapiiri ja täällä uskallan avata suuni vaikka en olisi varma asiasta. Muutenkin yläasteella oli jotenkin paljon epämukavampaa. Jokaista liikettä vahdittiin ja katsottiin suurennuslasin alla. Koulun alueilta ei saanut poistua jollei ollut todella hyvää syytä. Nyt lukiossa kukaan ei katso mitä teet välitunneilla (tietysti sitä valvotaan, mutta ei niin tarkkaan kuin yläasteella..) , oletko sisällä vai ulkona, lähdetkö kauppaan vai et. Tunnelma on vapaampi.

Nykyään kouluun tulee paljon mielummin kuin yläasteella. Silloin tietysti koulussa oli koko kaveriporukka joka on hajottautunut ympäriinsä nyt, mutta kuitenkin se oma tuttu porukka on siellä vastassa aamulla ja hyvästelemässä iltapäivällä. Vaikka sanotaan, että lukio on rankkaa niin minusta lukio on ollut minun elämäni parasta aikaa.
Kirk: My Nikon is state of the art. Max: Oh, I've got a Nikon too. It's an N64 with 3D matrix metering, 35 to 210 zoom. What have you got? Kirk: It's a Nikon. (Gilmore Girls)
---
Rory: I just don’t want to be queen. Tristan: Me either [pause] King - I don’t want to be king. (Gilmore Girls)

Mato

• Ankeuttaja
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #89 : Huhtikuu 03, 2006, 16:05:08 »
Meidän koulussa on turha luulla, että siellä joku viihtyisi, koska siellä on näitä 8-9 luokkien kiukkuisia teinejä, jotka vain haukkuvat toisia.
En mainitse nyt ketään tänne nimeltä, mutta ne haukkuvat ihmisiä, joita eivät edes tunne tai ei ole heidän kanssaan koskaan jutellut edes kahta sanaa.
Koulussa olisi kivaa, jos tunnilla saisi työrauhan, eikä ylempi luokkalaiset haukkuisi alempi luokkalaisia - se on typerää.
Ja saisi olla useammin ehkä viikon pituisia lomia, koska tulee tressiä eikä jaksa keskittyä ja koulun käyti menee päin puuta - ei pahempaa kieltä.

No mutta. Ei muuta, moi. :D

Romulus

• Ankeuttaja
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #90 : Huhtikuu 03, 2006, 17:30:21 »
En osaa oikeastaan enää vastata tähän kysymykseen.
Aina välillä on okei, joskus taas haluaisi jäädä kotiin. Mutta en voi oikeastaan sanoa viihtyväni koulussani.

Seiskan lopussa ei ollut hauskaa. En ollut oikeastaan kenenkään luokkalaiseni kanssa puheväleissä. Yritin oikeastaan aina vain katsoa lamppuihin, etten olisi purskahtanut itkuun. Uskotte varmaan, ettei se onnistunut, ja itkun nielemiset huomattiin. Eikä todellakaan helpottanut silloista koulunkäyntiäni. Motivaationi laski kuin vesiputous ja pelkällä tahdonvoimalla ja sisulla kestin koulupäivät. Ei varmaan tarvitse sanoa, että se oli yhtä helvettiä. Tämä näkyi myös kotona, vaikka minulla vapaa-ajalla oli ystävä. Koulu vie kuitenkin päivästä paljon aikaa.

Sitten tutustuin ysiluokkalaisiin (silloisiin kaseihin) ja koulumotivaationi alkoi pikkuhiljaa taas nousta. He oikeastaan pelastivat minut jonkinlaiselta masentumiselta.

Edelleen jaksan aina välillä mennä kouluun vain, koska tiedän, että ysit ovat siellä. Koska Tartsan on siellä. On koulussa kuitenkin helpompi olla, kun ei tule sellaisia yhtäkkisiä itkukohtauksia.

Opettajissa ei ole mitään vikaa. Minulla on käynyt hyvä mäihä, kun olen saanut opettajat, jotka ovat kivoja ja osaavat opettaa ainettaan kiinnostavasti. He ovat myös yksi asia, jonka avulla jaksoin/jaksan.

Poissa Mysteeri

• Matkakuumeinen
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #91 : Huhtikuu 03, 2006, 19:27:53 »
no meillä ei voi opettajia ylistää. osa on ihan siedettäviä, mutta jotkut ovat täysin sietämättömiä. Eräskin miesope kurkki tänään paidankauluksestani sisään. Yök.

Ja sit se viihtyvyys. En voi sanoa viihtyväni koulussa. Kauhee laitos, jossa ei minkäänlaista ilmastointia ja opettajat on jo aikoja sitten kyllästyneet työhönsä. No harvemmin sitä kukaan osaa mitään positiivista omasta koulustaan sanoa. Mä en ainakaan. Pidän sitä vaan pakkopullana.
Murehtiminen on kuin keinutuoli. Vauhtia on, eteenpäin ei pääse.

Punainen atlas

• Ankeuttaja
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #92 : Huhtikuu 05, 2006, 17:23:19 »
No meidän koulu ainakin on tosi epämukava. Ja homeinen.
Mut muuten, kyllä se koulu siinä menee.

Poissa Tuulenpuuska

• aistiharha
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SwordHeart86
  • Tupa: Rohkelikko
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #93 : Toukokuu 05, 2006, 20:02:36 »
Mä viihdyn koulussa ihan hyvin... tai siis tietysti on sellasia aikoja, et olis mielellään missä tahansa muualla, mut noin yleensä kyllähän se menee. Suurimmaksi osaksi siksi, että mulla menee hyvin ja se on oikeastaan ainoo paikka jossa täällä peräkylässä näkee kamuja. Ellei sovi tapaamista n. viikkoa aikasemmin.

Opettajat tuo tietysti aina omat miinuksensa, mutta eihän se pelkkää hupia voi olla. Eikä kaikki maikat ole edes niin kamalia, vaikka aina joukkoon mahtuu niitä vähemmän mielyttäviäkin.

Mä olen käynyt koulua hetkonen... viidessä eri koulurakennuksessa ja palaan ensivuonna parhaimpaan tähän astisista. Tämä nykyinen on ihan hieno ulkoa ja moderni, mutta siellä on kamalan ahtaat ja hiukan hämärät käytävät sekä liian pienet luokat: meidän luokalla on muistaakseni 23 oppilasta ja meidän kotiluokka on tarkotettu kuudelletoista. Et silleen. Mutta onneksi "luokkahenki" on suht koht hyvä, niin kyllä se kestetään.
There's nothing to be afraid of in the dark but the unexpected.

Poissa Loreal

• Vuotislainen
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #94 : Toukokuu 06, 2006, 22:58:27 »
Olen sitä mieltä, että koulussa voi viihtyä kuka tahansa, JOS:
-Mieliala on hyvä
-Terveydentila on hyvä
-Omistaa ystävän tai pari
-EI KIUSATA!
-Ei ole liian kuuma/kylmä/vetoisaa
-Opettaja ei hauku tms.
-On tehnyt läksyt (se oikeasti vaikuttaa, uskokaa minua!)

Mutta, kuten sanottu, on muitakin syitä toki. Ja jos jokin noista uupuu, ei ihme, ettei viihdy. Itselläni on usein päiviä, jolloin ei tekisi mieli lähteä kouluun vain siksi, että siellä on niin t-y-l-s-ä-ä! Oikeasti, kuulisittepa pari matematiikan tuntiamme, aina samalla kaavalla suoritettua opetusta, josta minä en tajua sanaakaan! Kaipaan VAIHTELUA!
Ja jos jotakuta kiusataan, tai ei ole ystäviä, koulussa viihtyminen on lähes mahdotonta, ellei viihdy yksin.
Minua on kiusattu, ja koulussa käyminen oli ajoittain kamalaa. Olisi tehnyt mitä tahansa mieluummin, kuin mennyt sinne muiden haukuttavaksi. Sitä tunsi itsensä epäonnistuneeksi, ja oli saanut sellaisen roolin, josta ei enää edes kehdannut tulla pois.
Koulussa viihtymättömyys EI TODELLAKAAN VÄLTTÄMÄTTÄ ole mikään mainekysymys. Minä en ihan oikeasti vieläkään viihdy koulussa kunnolla, vaikka minulla ON ystäviä ja olen itse asiassa aika hyvää pataa kaikkien kanssa, ja ihan vain siitä syystä, että siellä on niin uskomattoman TYLSÄÄ.
Oikeasti, minä elän ihan yhtä hyvin, vaikken tietäisikään miten funktioita lasketaan. (enkä tiedäkään, teen niillä tunneilla jotain hyödyllisempää. Kehitän ristinollan taitojani.)
Jos

enggineeri

• Ankeuttaja
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #95 : Toukokuu 07, 2006, 10:44:42 »
Itse viihdyn koulussa hyvin :) Mutta tiedän, että moni ei viihdy yhtä hyvin, eikä se niinkään riipu kouluympäristöstä vaan siellä opiskelevista ihmisistä. On typerää tehdä ns. 'kouluviihtyvyys' kyselyitä oppilailta jossa vain kysytään, että onko tarpeeksi huonekasveja ja toimiiko ilmastointi hyvin, koska ne eivät ole se oikeasti niin paljon kouluviihtyvyyteen vaikuttava asia. Ne joita kiusataan eivät tietenkään viihdy koulussa tai ne joilla ei ole kavereita.

Vasta kakkossijalla kouluviihtyvyydessä on se ympäristö. Koen että itselläni on mukava näin kavereiden osalta olla koulussa niin minuun vaikuttaa ehkä tuo ympäristö sitten enemmän. Ja meidän koulussa on ainakin kaikki oikein kivasti ^___^

Toivottavasti joku edes ymmärsi tämän selitykseni jotenkin päin :D Mutta niin. Sen sijaan siis että mietitään ilmastointia ja huonekasveja, pitäisi keskittyä oppilaiden hyvinvointiin koulussa ja siihen, että kiusataanko heitä etc. Itse olen lukiossa nyt ja eihän täällä tietenkään kukaan enää kiusaa, joten yksi huoli vähemmän :) Että niih.

Poissa Loreal

• Vuotislainen
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #96 : Toukokuu 07, 2006, 12:19:37 »
Lainaus käyttäjältä: "enggineeri"
Itse olen lukiossa nyt ja eihän täällä tietenkään kukaan enää kiusaa, joten yksi huoli vähemmän :) Että niih.

Kuule, näytä minulle koulu jossa ei kiusata, näytä minulle lukio, jossa ei kiusata. Olen iloinen puolestasi, jos koulussasi sattuu olemaan vähän kiusaamista ja niin, ettei sinun itsesi tarvitse sitä nähdä eikä osallistua siihen (siis tarkoitan tällä sitä, ettet ole nähnyt kenenkään päätä työnnettävän vessanpönttöön, ja tuskin lukiossa nyt enään niin suoranaisesti väkivaltaisia ollaan.)
Mutta työpaikoillakin kiusataan, me ihmiset nyt vain olemme tällaisia. Isäni on varatoimitusjohtajana eräässä firmassa, ja hän juuri kertoi kuinka yksi hänen työntekijöistään valitti joutuneensa työpaikkakiusaamisen uhriksi. Se, että kasvamme, ei tarkoita sitä, että ei kiusata. Lukioissakin kiusataan. Kiusaaminen voi muuttaa muotoa, mutta se ei koskaan häviä lopullisesti, niin kauan kuin tässä maailmassa elää enemmän kuin yksi ihminen.

Ja anteeksi, jos meni offiksi. Tunteeni nyt vain kuohahtavat sellaisesta "kiusaamista ei ole" -puheesta. Säälin kiusattuja.[/s]
Jos

Poissa Quinetta

• Vuotislainen
    • http://kat5u.proboards41.com
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #97 : Toukokuu 07, 2006, 12:50:00 »
Kouluviihtyvyys on todellakin tärkeä asia. Mitä paremmin viihtyy koulussa, sitä paremmin oppii/haluaa oppia, jne. Olen ollut elämäni aikana kolmessa eri koulussa, ja tämänhetkinen koulu on kyllä ehdottomasti kaikkein viihtyisin, ihanin ja... no, paras.

Ensimmäinen kouluni oli Suomessa, joku Karamzini... joku. En viihtynyt, kamala koulu. Pieni, pimeä, tunkkainen. Luokat eivät olleet kovin yhtenäisiä. En tuntenut ketään muita kuin oman luokkani ja ehkä pari tyttöä rinnakkaisluokalta... kaikki muut luokat olivat ihan jotain uppo-outoja ihmisiä. Piha oli harmaa ja tylsä, jne. En viihtynyt siinä koulussa, ja onneksi jouduin olemaan siellä vain noin 5 kuukautta :D

Saksan koulu, Münich International School. Parempi kuin se Suomalainen koulu, muttei kovin kiva. Tämä oli aivan ylisuuri, siis niin jättimäinen että eksyin enemmän kuin liian monta kertaa siellä. Oli 4 eri suurta koulurakennusta, 6 futiskenttää, jne. En viihtynyt, koska jälleen kerran en tuntenut ketään muita kuin oman luokkani. Opettajat olivat liian tiukkoja ja  niin edespäin. Täällä olin vain 6 kuukautta onneksi.

Sitten se kaikkein ihanin, Copenhagen International School. Paras koulu ikinä. Niin ihana, rakas. Suurempi kuin mikään suomen kouluista, muttei liian suuri kuitenkaan. Koulurakennukset ovat täydellisiä; puhtaita, valoisia, viihtyisiä. Oma elokuvateatteri, uima-allas ja todella suuri ruokala jossa on lasikatto... mukavampaa koulua saa hakea. Tykkään erityisesti siitä, että tunnen suurinpiirtein kaikki keskikoulua käyvät (koulussani on siis alakoulu (1-5lk), keskikoulu (6-9lk) ja sitten yläaste (10-12lk) yhdessä) ovat kavereita keskenään. Itse olen kavereita 7-11 luokkalaisten kanssa, ja parin ala-astelaisenkin kanssa :D Luokissa on todella hyvä luokkahenki. Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutten nyt jaksa.

Ehkä ainoa "huono" puoli koulussani on se, että se on niin hemmetin vaikea koulu. Pitää oikein kunnolla yrittää, että saa hyviä arvosanoja... mutta toisaalta, näyttäkää minulle joku muu koulu mistä joka vuosi pääsee miltei 100% ylioppilaista haluamiinsa hyviin lukioihin ;D

Lainaus
Kuule, näytä minulle koulu jossa ei kiusata

Tule katsomaan kouluani niin näytän ;) Ala-asteella ei kiusausta ole ollenkaan, sen voin luvata. Uskoisit jos näkisit miten hyviä kavereita kaikki 1-5 luokkalaiset ovat keskenään. Keskikoulussa ei näy kiusausta, mutta on kyllä näitä selän takana puhujia ja muita sellaisia, mutta ketään ei suoraan kiusata. Yläasteesta en tiedä, mutten ainakaan ole kuullut/nähnyt/huomannut kiusaamista sielläkään, ja minulla on sentään 12 kaveria yläasteella jotka välittävät tietoja minulle :D

Minusta koulussa on tärkeintä hyvä yhteishenki, viihtyisät tilat ja hyvät/kiinnostavat opettajat. Nuo kolme asiaa saavat jo koulun hyvin viihtyisäksi minulle.
Roolipelien Maailmankaikkeus - (melko) aktiivinen Roolipelifoorumi.

Poissa Loreal

• Vuotislainen
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #98 : Toukokuu 07, 2006, 12:55:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Quinetta"

Lainaus
Kuule, näytä minulle koulu jossa ei kiusata

Tule katsomaan kouluani niin näytän ;) Ala-asteella ei kiusausta ole ollenkaan, sen voin luvata. Uskoisit jos näkisit miten hyviä kavereita kaikki 1-5 luokkalaiset ovat keskenään. Keskikoulussa ei näy kiusausta, mutta on kyllä näitä selän takana puhujia ja muita sellaisia, mutta ketään ei suoraan kiusata. Yläasteesta en tiedä, mutten ainakaan ole kuullut/nähnyt/huomannut kiusaamista sielläkään, ja minulla on sentään 12 kaveria yläasteella jotka välittävät tietoja minulle :D

Jos tämä koulu olisi suomessa, tulisin heti sinne:)
Olen kuitenkin varma, että sieltäkin löytyy joku yksinäinen, joka tuntee olonsa epävarmaksi. 100% varma. Joku, jolla ei olekaan hyvää ystävää, joku, joka jätetään ulkopuolelle. Minä lasken sen kiusaamiseksi, vaikkei se sitä suoranaisesti olekaan. Lapsi, jota kohdellaan kuin ilmaa, voi kokea olevansa huonommin kohdeltu kuin kiusattu.
Minua itseäni on kiusattu joskus ala-asteella. Se johtui täysin siitä, että olin lahjakas. Kiusaajani oli kateellinen, näin lyhyesti kerrottuna.
Sinun koulusi kyllä kuulostaa aikamoiselta unelmalta. Samanlaisia suomeen, kiitos :)
Ja anteeksi jos taas tuli offia..
Jos

Poissa Quinetta

• Vuotislainen
    • http://kat5u.proboards41.com
Kouluviihtyvyys
« Vastaus #99 : Toukokuu 07, 2006, 13:03:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Loreal"
Olen kuitenkin varma, että sieltäkin löytyy joku yksinäinen, joka tuntee olonsa epävarmaksi. 100% varma. Joku, jolla ei olekaan hyvää ystävää, joku, joka jätetään ulkopuolelle. Minä lasken sen kiusaamiseksi, vaikkei se sitä suoranaisesti olekaan.

Jos tuo lasketaan kiusaamiseksi, niin kyllä koulussani tietenkin sitten sitä on. Onhan täällä pari kolme sellaista hiljaista/ujoa tyyppiä, jotka välttelevät muita ja menevät joka välkällä koulun kirjastoon lukemaan. Tosin näihin oppilaihin on vähän vaikea tutustua kun ne suorasanaisesti välttelevät kaikkia muita. :/
Roolipelien Maailmankaikkeus - (melko) aktiivinen Roolipelifoorumi.