Kirjoittaja Aihe: Kotimaisen musiikin alennustila  (Luettu 5140 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Nimismies

• Ankeuttaja
Kotimaisen musiikin alennustila
« : Joulukuu 16, 2003, 10:10:17 »
Eikö ala jo huolestuttaa? Vain muutama viikko sitten uutterista pizzanvääntäjistä valmistettu pilkkalaulun esittäjä Pizza Enrico heilui listaykkösenä. Miten se voi olla mahdollista, miten suomalaiset voivat olla niin juntteja että pitävät moisesta roskasta? Kappaleella ei ole minkäännäköistä musiikillista arvoa eikä sen enempää taiteellistakaan, se on tehty vain ja ainoastaan rahankiilto silmissä kiiluen. Häpeällistä.

Entäs pikkuräppärit sitten? Pikku G oli ensimmäinen, ja mielestäni hän on artistina ja musiikintekijänä melko onnistunut. Vaikka biisit eivät minua suuremmin nappaakaan, on niissä hyvä henki ja sanoituksissa on usein pätevää asiaa(ellei lasketa niitä väkisin väännettyjä rakkauslauluja). Lisäksi kaveri ei esitä räppäreille tyypillistä uhoa ja on haastatteluissakin esiintynyt nöyrästi. Noh, Pikku G on yli sadantuhannen levyn myyntinsä ilmeisesti ansainnut, ei siinä mitään. Mutta entäs sitten Raimssi?. Aivan järkyttävää. Kaverilla ei ole vielä edes äänenmurros alkanut ja laulut kertovat siitä, miten kamalan raskasta on herätä seitsemältä kouluun ja miten kuuden tunnin koulupäivät ovat hirveitä. Kyllä on kaverilla angstiinsa syyt. Ja se mikä minua tässä eniten suututtaa on se, että Raimssin ainoa syy päästä levyttämään on se, että Pikku G myi niin hirveästi, ja pikkuräppärit ovat nyt muoti-ilmiö. Musiikillisten kykyjen takia Raimssi ei ole päässyt levyttämään. Asian voitte varmentaa täältä: http://www.raimssi.com

Esimerkkejä olisi varmaan kymmeniä, mutta nuo ovat mielestäni räikeimmät. Kertoilkaa mielipiteitänne.

Moguta

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2003, 11:55:01 »
Musiikintuotannossa vallitsevat samat kilpailun lait kuin muussakin bisneksessä. Mielestäni musiikin kuitenkin tulisi olla taidetta eikä liiketoimintaa.

Muoti-ilmiöitä tulee ja menee jatkuvasti. Levytysyhtiöiden on pysyttävä selvillä siitä, mikä myy milloinkin. On kausia, jolloin saamme tusinoittain tyttöbändejä ja kausia, jolloin taivaalta sataa pikkuräppäreitä. Sille ei voi mitään. Jos joku saa lyötyä läpi jonkin idean tai nostaa vanhan ajatuksen taas pinnalle, siihen samaan markkinarakoon änkeää niin monta musiikin(tai muun mölinän)tuottajaa kuin vain suinkin mahdollista.
Pidemmän päälle tilaa ei ole kuitenkaan kuin yhdelle tai parille samaa ideaa käyttävälle kokoonpanolle/artistille ja muut sitten unohtuvat. Näin meille valikoituvat kappaleet, joita me kuuntelemme innoissamme seuraavien sukupolvien katsoessa kauhulla.

Tämä selittää sen, miksi vanha musiikki usein sykähdyttää. Vaikkapa 70-luvulta ovat jääneet elämään juuri ne hyvät - tai ainakin poikkeavat - kappaleet, eikä meidän tarvitse enää seuloa helmiä sen kaiken hiekan seasta.

Ja löytyy meiltä paljon hyviääkin kotimaista musiikkia. Sitä vaan soitetaan radiossa vähemmän eikä hehkuteta mediassa muutenkaan...

Sinä kurja! Ei saa pitää tommosta signaturetekstiä. Nyt mulla soi päässä tuo "ei kannata miettiä muotoja" jne.

Poissa Claud Kishi

• höpöäjä
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Joulukuu 18, 2003, 17:15:42 »
Minusta suomalainen musiikki ei ole alennustilassa. Kyllähän niitä häpeäpilkkuja löytyy, etenkin kun Popstars ja Idols ovat tulleet. (esim. Gimmel) mutta suomalainen musiikki on nykyään alkanut myymään maailmalla ja täällä tehdään paljon sitä laadukastakin musiikkia. Ne Gimmelit ja Pizza EnRicot ovat vain ääriesimerkki huonosta suomalaisesta musiikista.
Ja muoti-ilmiöitä tulee ja menee. Nykyinen teinirap-muoti on vain yksi muiden joukossa, siitä ei kannata suuttua.

Poissa Krum the krummitus

• -
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Joulukuu 18, 2003, 17:33:23 »
Nykyään listaykköseksi pääsee tekemällä musiikkia mistä pitää suurin osa ostajista. Semmoisia ovat esim. Pikku-G. Toinen vaihtoheto on ylikaupallisuuden kautta. esim Gimmel. Suurin osa kuluttajista on sen verran sivistymätöntä, että ei ymmärretä hyvän musiikin päälle. Jos minulta kysyttäisiin, niin listaykkesenä olisi jotain klassista musiikkia, mutta eivät ihmiset halua musiikkia jossa ei ole jotain typerää sanomaa.

Sitten on bändejä joilla on uskollisia faneja ja joiden levyjen ostajat koostuvat lähinnä faneista. Esim. CMX:n levyt ovat Listoilla mukana normaalisi 2-3 viikkoa. Sen jälkeen suurimmalla osalla faneista on jo uusi levy.

Nykynuorisokulttuurrin kuuluu, että kuunnellaan muodikasta musiikkia. Nyt on muodissa Hiphop-tyylinen musiikki. Teinityttöjen mielestä Pikku-g on vaan niin suloinen.

Ei suomalainen musiikki ole huonoa, mutta kun listoille mahtuu niin suppea osa siitä.
-

Miranda

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Joulukuu 18, 2003, 17:47:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Krum the krummitus"
Suurin osa kuluttajista on sen verran sivistymätöntä, että ei ymmärretä hyvän musiikin päälle

Oletko itse muka parempi? Ei klassisen musiikin kuuntelu tee ihmisestä parempaa, sivistyneempää tai musiikkimaullisesti korkea-arvoisempaa kuin Britneyn fanista.

Eivät ne levyt myisi jos se musiikki olisi hyvää. En minäkään mistään Gimmelistä pidä mutta jotkut pitävät, ei niitä levyjä muuten ostettaisi. Tietysti jotkut mummot saattavat ostaa esim joululahjaksi ei-mieluisaa musiikkia mutta se on vain marginaalinen osuus ja näissä tapauksissa bändien pitää olla jo sen verran tunnettuja ja levyjä myyneitä että sen varaan sitä ei voi laittaa. Eikä kuluttajien aivopesemiseen voi vedota, vai pysyisikö sinut aivopesemään todella helposti ostamaan levy josta et pidä ollenkaan?

Ihmisillä on vain niin erilainen musiikkimaku. Raimssi osaa kyllä räpätä vaikkei minun makuun oikeastaan olekaan, ja aiheet kullakin. Pizza Enricolla taas oli "hauska" vitsi joka ei ollut tarkoitettu sinkkulistalle vaan pieneen nettilevitykseen, mistä minäkin sen ennen kuulin.

Ei suomalaisella musiikilla voi sanoa menevän huonosti, sillä hetkellä ei vain ehkä pidä nyt pinnalla olevista artisteista. En minäkään voi sietää Petri Munckia (?) enkä koskaan ostaisi sen levyä, mutta näköjään siitä pidetään koska biisi soi jatkuvasti radiossa ja levyäkin on taidettu myydä ihan kivasti.

Muok: Mielestäni on hienoa, että nuoret artistit voivat menestyä Suomen markkinoilla. Turha jotain Pikku G:tä on haukkua, pystyisikö itse parempaan? Kaikesta ei tarvitse pitää, mutta niitä, jotka pitävät, ei tarvitse halveksua. Ei Pikku G:n, Britneyn tai Christinan kuuntelija ole yhtään huonompi kuin Nirvanan, Dir en Greyn, Beethovenin tai vaikka Metallican kuuntelija eikä hänen musamakunsa ole yhtään huonompi. Vai miksi olisi? Ei mikään tee esim. Dir en Greystä parempaa kuin Pikku G:stä, toiset vain pitävät eri asiosta.

Poissa Liina

• Kaihomieli
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #5 : Joulukuu 18, 2003, 18:17:34 »
Koko musiikkimaailma on vaan rahastusta. Kaikki haluaa vaan rahaa, kaikki pyörii rahan ympärillä. Bändejä tulee ja menee, suurin osa niistäkin on vaan 'tähdenlentoja'- pikkusen aikaa tuolla ylhäällä, ja niitä sitten soitetaan radiossa niin paljon että kaikki varmasti kyllästyy eikä kukaan ikinä osta niitten levyjä. Mutta se ei varmaan ole tarkoitus. Raha. Raha on kaiken pahan alku. No ei ihan, mutta mitä musiikki on tänäpäivänä verrattuna johonkin Beatlesiin ja muihin. Ei musiikki, vaan se bisnes. Sillon soitettiin musiikkia ihan soittamisen ilosta, oli sillonkin hienoa saada rahaa ja mainetta, mutta nykyään artisteja tulee liukuhihnalta, vähänaikaa loistaa, tekee yhen tai kaks hyvää biisiä joitten ansiosta niitten levy myy tarpeeksi hyvin että saa sen verran rahaa että jaksaa jatkaa elämää normaalina. Tai normaalina, kaikki ihmiset tuntee ja palvoo niitä ku ne on niin hyviä laulamaan ja soittamaan ja söpöjä ja muuta vaikka ne ei oikeesti oo tehny mitään muuta ku tanssinu levytysyhtiöitten pillin tahissa jotta ne sais rahaa. Onko siinä sitte järkee.

Kaikki musiikki on massamusiikkia. Tai siis tämä musiikki, jota suurinosa kuuntelee. Jota soitetaan radiossa, jota tulee joka paikasta. Se on vaan rahalla tehty, ei tunnetta mukana. No, tunnetta sen verran, että se myy, mutta ei enempää. Rahastusta.

Kaikki on rahastusta.
Soittaako lehmus, laulaako satakieli?

Miranda

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Joulukuu 18, 2003, 18:27:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Lii"

Kaikki musiikki on massamusiikkia. Tai siis tämä musiikki, jota suurinosa kuuntelee. Jota soitetaan radiossa, jota tulee joka paikasta. Se on vaan rahalla tehty, ei tunnetta mukana. No, tunnetta sen verran, että se myy, mutta ei enempää. Rahastusta.

Voi mikä sitten ei olisi? Ja onko se huono asia? Mitä väliä, who cares? Ja olivatko muka Beatlesit parempia kuin nykyartistit? Olen aivan varma, että Raimssi on nähnyt ihan yhtä paljon vaivaa kuin Beatlesin ihmiset.

Suurin osa kuuntelee. Ovatko ne jotka eivät "massamusiikkia" kuuntele jotenkin valioyksilöitä? Ja mikä ongelma siinä on että musiikki on "massaa"? Uskon, että jokainen kuuntelee musiikkia, josta pitää. Minulla on listalla Nerdeetä ja Nirvanaa sekä Dir en Greytä ja Don Johnson Big Bandia sulassa sovussa, vaikka ne erityyppisiä ja eri kastiin kuuluvia (jos tämän "massan" mukaan luokitellaan). En minä kuuntele niitä siksi, että muutkin kuuntelevat, vaan siksi, että pidän niistä. Ja uskon, että muutkin tekevät niin.

Tämä massa on nykyään yleinen naurettavuus. Jokainen on erilainen vaikka vain "massasta" väkisin erottuvia pidetään sellaisina.

vaikka ne ei oikeesti oo tehny mitään muuta ku tanssinu levytysyhtiöitten pillin tahissa jotta ne sais rahaa. Onko siinä sitte järkee.

Täh, miten voit sanoa noin? Mistä tiedät, tehdäänkö musiikkia vain rahan perässä? Mitä todennäköisemmin artistit _rakastavat_ sitä. Varmasti ovat tehneet muutakin. Eihän Rowlingkaan ole vain kirjoitellut kirjoja kustannustoimittajan sanelun mukaan? Ylös nousemiseen on varmasti nähty vaivaa, undergroundista sinkkulistalle matka ei ole ihan lyhyt.

• -
  • Hirnyrkki
« Vastaus #7 : Joulukuu 18, 2003, 19:02:33 »
Nykykulttuuriin tietenkin kuuluu, että makuihin vaikuttaa kaverit. En usko, että muotivaatteet menevät kaupaksi sen takia, että ne ovat hienoja, vaan sentakia, että muilla on myös semmoiset. Kun muut ajattelevat niin, tuntuu itsestäkin, että asia on niin. Olen itsekkin kokenut tämän.

Olen kyllä kavanut kodissa, jossa kuunnellaan klassista. Koulussa sain oikeastaan vasta kosketuksen viihdemusiikkiin. Nykyään teen itse sekä klassista, että viihdemusiikkia. Klassisen musiikin säveltäminen vie aikaa huomattavasti enemmän ja on monin verroin vaikeampaa kuin viihdemusiikin teko. Tietenkin voi vielä erotella, että progen tekeminen on vaikeampaa omalla tavallaan kuin hiphopin. Eritellä voi vielä musiikin ja sanat. En paljon ole PikkuG:n sanotuksia kuullut, mutta ne mitä minä olen kuullut ovat mielestäni melko tavanomaisia. Pitää tietenkin ottaa huomioon henkilön ikä. Miteen uskottavaa olisi jos 16 vuotias laulaisi vaikka kuolemanpelosta.

PikkuG on ihan ok omalla alueellaan, mutta rapin tekeminen vaatii ihmiseltä paljon vähemän taitoa kuin suuren sinffonian teko. Rapissa tarpeeksi kantaa ottavat sanat ja asenne riittää. Musiikki jää taka-alalle. Minusta rapissa pitäisi puhua enemmän runoudesta kuin musiikista, mutta antaa olla. Omapa on mielipiteeni.

He jotka kuunelevat PikkuGtä eivät ole huonompia ihmisiä eivät, mutta he eivät ole varmasi kovin paljoa klassista musiikkia kuulleet. Yleensä eivät heidän kaverinsa, eivätkä kunnolla vanhenpansakaan. Emme voi odottaa, että 5-6luokkalaiset, jotka tietääkseni muodostavat suuren osan PikkuGn kuunteliakuntaa tietäisivät mitään Vivaldista tai muusta vanhemmasta musiikista.

Voinen pitää musiikillisesti sivestyneempänä henkilöinä Musiikin ammattilaisia kuin ala-asteikäisinä. Yleensä ammattilaiset asettavat korkeammalle Wagnerin, kuin Gimmelin tai PikkuGn. Tietenkin nuoremmillekin täytyy olla musiikkia. En voi olettaa, että 10vuotias kuuntelee Nibelungin sormusta ihan hurmiossa ja sanoo: "Tämä on tosi hyvää musiikkia".

En haluaisi olla itsekäs narsistinen moukka, mutta musiikillisesti pystyn mielestäni tekemään parempaa jälkeä kuin PikkuG.
-

Miranda

• Ankeuttaja
« Vastaus #8 : Joulukuu 18, 2003, 19:40:32 »
Pikku G:n faniryhmän sanoisin kasvaneen keskiluokkaan ja ylempään keskiluokkaan kuuluvissa perheissä joissa vanhemmat kuuntelevat hyvin erilaista musiikkia radio novasta sibeliukseen.

Lainaus
Voinen pitää musiikillisesti sivestyneempänä henkilöinä Musiikin ammattilaisia kuin ala-asteikäisinä. Yleensä ammattilaiset asettavat korkeammalle Wagnerin, kuin Gimmelin tai PikkuGn.

Eh, miten määrittelet musiikin ammattilaisen? Pitkään alalla olleet rap-artistitkin ovat "musiikin ammattilaisia"

Lainaus
Nykykulttuuriin tietenkin kuuluu, että makuihin vaikuttaa kaverit. En usko, että muotivaatteet menevät kaupaksi sen takia, että ne ovat hienoja, vaan sentakia, että muilla on myös semmoiset.

Pukeudutko itse täysin samalla tavalla kuin kaverisi? Minä valitsen vaatteet mukavuuden ja ulkonäön perusteella, kavereilla ei ole niin suurta osuutta. Tosin joitan asiota ostan, koska kaverilla on sellaiset ja pidän niistä kovasti hänellä.

Lainaus
Klassisen musiikin säveltäminen vie aikaa huomattavasti enemmän ja on monin verroin vaikeampaa kuin viihdemusiikin teko. Tietenkin voi vielä erotella, että progen tekeminen on vaikeampaa omalla tavallaan kuin hiphopin

Jos tehdään täysin  tosissaan ja annetaan kaikki musiikkiin, noin ei voi eritellä vain kaikki on yhtä vaikeaa. Jos pistää koko itsensä kappaleeseen, ei voi sanoa, että se on parempi jos se on klassista kuin jos se on räppiä. En minä voi sanoa, onko taitouinti oikeasti vaikeampaa kuin itämainen tanssi, koska sitä en ole kunnolla kokeillut, mutta väitän silti niin koska olen nähnyt niin paljon vaivaa taitouinnin eteen ja näen sen haastavana lajina.

Lainaus
Tietenkin nuoremmillekin täytyy olla musiikkia

Lainaus
5-6luokkalaiset, jotka tietääkseni muodostavat suuren osan PikkuGn kuunteliakuntaa

Miksi nuoremmille kelpaisi vähän "huonompi" musiikki sitten? Eivät he ole mitään kaikkiruokaisia sikoja joille voi antaa joitain jätteitä, he tarvitsevat ihan yhtä tasokasta musiikkia kuin sinä ja muut "vanhat" ihmiset aikuisista puhumattakaan.

Lainaus
Vivaldista tai muusta vanhemmasta musiikista.

Miksi ihmeessä musiikin pitää olla vanhaa että se olisi hyvää? Jos säveltäisin tänään aivan uskomattoman hienon kappaleen, olisiko se samalla tasolla kuin joku ookoo-vanha biisi, koska se olisi uusi?

Lainaus
He jotka kuunelevat PikkuGtä eivät ole huonompia ihmisiä eivät, mutta he eivät ole varmasi kovin paljoa klassista musiikkia kuulleet.

Ovatko klassisen musiikin kuuntelijat kuulleet Pikku G:ltä muuta kuin me ollaanin, jolta ei voi välttyä? Eivät Pikku G:n kuuntelijat katso klassisen kuuntelijoita yhtään niin paljoa alaspäin kuin klassisen kuuntelijat Pikku G-faneja.

Lainaus
En paljon ole PikkuG:n sanotuksia kuullut, mutta ne mitä minä olen kuullut ovat mielestäni melko tavanomaisia

En minäkään paljoa klassista ole kuunnellut, mutta ne jotka olen kuullut ovat täysin samanlaisia. Emme vain taida ymmärtää toisiamme.

Lainaus
En haluaisi olla itsekäs narsistinen moukka, mutta musiikillisesti pystyn mielestäni tekemään parempaa jälkeä kuin PikkuG.

Sanoisin, että erilaista jälkeä. Se on tietysti mielestäsi parempaa, mutta yleinen mielipide on mielestäni väärässä jos se halveksuu Pikku G:tä. Mielestäni yli 100 000 myytyä levyä ja älyttömän rankka keikkakiertue on hyvin sen ikäiseltä.

Pahoittelen quotejen määrää.

Muok: Tarkoitukseni ei ole viilata pilkkua, yritän vain tuoda oman mielipiteeni ilmi.

Poissa Liina

• Kaihomieli
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #9 : Joulukuu 20, 2003, 23:25:36 »
Miranda, älä jaksa viilata pilkkua. Jokaisella on omat mielipiteet. Ja liian monesti ne menee ihan ristiin.

Mä uskon, että musiikkia tehdään rakkaudesta musiikkiin. Mutta ei se ihan aina oo niin. Musta tuntuu, että melkein kaikilla on rahan kiilto silmissä.

Eikä mustakaan massamusiikissa oo tavallaan vikaa. Tai siis, ihan hyvin se menee alas niinkuin klassinenkin. Enkä mä aina aattele kun kuuntelen musiikkia että joo ei tää oo musiikkia ku tehty rahan perässä.

Mut se on mun mielipide, ja tulee olemaan. Koita kestää.
Soittaako lehmus, laulaako satakieli?

Poissa Bambi

• Vuotislainen
« Vastaus #10 : Joulukuu 22, 2003, 18:56:55 »
Totta kai ihmisillä vilkkuu eurot silmissä kun he tekevät musiikkia, sillä se raha elättää sen artistin. Kaikki musiikki on kaupallista. Sen on tarkoituskin myydä. Mutta sitten on niitä bändeä jotka tekevät sitä musiikkia sen takia että he todella rakastavat sitä ja se näkyy sitten musiikin laadussa.

Sinä joka sanoit että suurin osa kuluttajista ovat liian sivistymättömiä ymmärtääkseen hyvän musiikin päälle niin perusteleppas mielipiteesi. Miten määrittelet siten huonon musiikin? Niin oman mielipiteesi perusteella. Mielipiteistä ei voi kiistellä, sillä kuka pystyy määrittelemään hyvän ja huonon musiikin ilman että omat mielipiteet vaikuttavat asiaan. Ei oikeasti pitäisi väittää mitään noin radikaalia ilman perusteluita. En tiedä oliko tarkoituksesi saada tuo väite kuulostamaan siltä että sinä olet sitten sivistyneisyyden huipentuma pelkästään sen takia että kuuntelet klassista.

Sanotaan näin että muoti uhkaa musiikin tulevaisuutta. Muoti saa hyvätkin bändit vaihtamaan tyyliään myyväksi. Sanotaan näin että suurin osa musiikista on muovia. Artistit vain laulavat lauluja joita kukaan ei enää muista vuoden päästä. Musiikki on taidetta ja sellaisena sen pitäisi pysyäkkin ei sellaista merkityksetöntä taustahälinää.

Varsinkin sen pizza-laulun jälkeen alkoi huolestuttaa ja kovasti se että kohta ei enää minkään muun laista musiikkia tehdäkkään.

Suomesta löytyy paljon hyviä artisteja ja bändejä, mutta tosiasia on että jossain vaiheessa niistäkin tulee sellaisia rahantekoautomaatteja, jotka käyvät vähän aukomassa kitaansa lavalla eli ovat laulavinaan, jonkun muun tekemää biisiä ja saavat siitä setelitukun. Masentavaa.
All you ever wanted was love
But you never looked hard enough

Moguta

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Joulukuu 25, 2003, 13:46:40 »
krääh teille kaikille jotka käytätte yleistäessänne sanoja "kaikki", "ei kukaan","aina" ja "ei koskaan"! Se on yhtä ärsyttävää, kuin sinä-passiivi.

Suurin osa musiikilleen omistautuneista muusikoista elää nälkärajalla, mutta tekee silti sellaista musiikkia, joka tuntuu omimmalta. Samoin kuin kirjailijat ja muutkin taiteilijat.
On tietenkin niitä kirjailijoita, jotka tekevät nuortenkirjoja massatuotantona ja niitä taiteilijoita, jotka tekevät töitään tilaustyönä. Mikä tekee sitten musiikkia "tilaustyönä" tekevistä sen huonompia?
Samoin kuin jokainen voi päättää, lukeeko sarjatyönä tehtyjä kirjoja, voi myös päättää, kuunteleeko levy-yhtiölle tilaustyönä tehtyä musiikkia. Kaikelle löytyy kannattajansa ja tilaa on meille kaikille, eikös?

Kaikki musiikki ei ole kaupallista eikä sitä tehdä vain rahankiilto silmissä. Tämän voinee todistaa jokainen, jonka kaveripiiriin kuuluu yksi tai useampia underground-bändejä.

Poissa Vesi Y

• Muppet
  • Vuotislainen
« Vastaus #12 : Joulukuu 25, 2003, 19:05:03 »
Moguta, luulisin että tässä keskustellaan niistä, jotka tietää suur'osa suomen kansasta? (Jos olen väärässä, niin anteeksi.)

Jos Klassisen kuuntelija on parempi kuin the Beatlesin tai Tiktakin tai Rehupiiklesin kuuntelija näin esimerkiksi, niin miten se on mitattu? Voiko sanoa, että "Minä, klassisen kuuntelija olen 67,43% parempi/sivistyneempi kuin tuo, joka kuuntelee diskoa ja 83,97% parempi/sivistyneempi kuin tuo, joka kuuntelee rappia"?

En kuuntele paljoa kotimaista musiikkia, mutta on ihan kuunneltavaakin musiikkia. Ja musiikki voi olla hyvää, vaikka sitä olisi tehty dollarimerkit silmissä. (Tähän väliin pitää huomauttaa, että klassistakin on varmasti tehty myös rahankiilto silmissä. Ei Mozartkaan musiikkiaan pelkkää hyvyyttään tehnyt, täytyi hänen saada rahaakin!) Noh, sanoisin, että voisi olla kyllä huomattavsti parempaakin musiikkia, mutta kuitenkin. Ei kaikki ole niin huonoa, ei kaikki ole niin hyvää.
Kotimainen musiikki voi nousta ylemmäs ja vajota alemmas.

Lainaus
Tietenkin nuoremmillekin täytyy olla musiikkia

Lainaus
5-6luokkalaiset, jotka tietääkseni muodostavat suuren osan PikkuGn kuunteliakuntaa

No voi kiitos. Ei ainakaan minulle mikä tahansa musiikki kelpaa, eikä monelle muullekkaan. Yhtä hyvin me voisimme sanoa, että teille vanhemmille voisi jo antaa huonompaa musiikkia, koska olette kuulleet jo tarpeeksi hyvää.
Meille ei kelpaa omasta mielestämme huono musiikki.

• -
  • Hirnyrkki
« Vastaus #13 : Joulukuu 25, 2003, 20:00:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesi-Y"
Jos Klassisen kuuntelija on parempi kuin the Beatlesin tai Tiktakin tai Rehupiiklesin kuuntelija näin esimerkiksi, niin miten se on mitattu? Voiko sanoa, että "Minä, klassisen kuuntelija olen 67,43% parempi/sivistyneempi kuin tuo, joka kuuntelee diskoa ja 83,97% parempi/sivistyneempi kuin tuo, joka kuuntelee rappia"?

Eihän sanat sivistynyt ja hyvä ole lähelläkään synonyymia. Keski-aikana lähinnä papit olivat sivistyneitä, koska he lukivat eniten kirjoja jne. Eihän tavaliset köyhällistön edustajat olleet huonompia ihmisiä. Nykyäänkin 20 vuotta musiikkia opiskellut ihminen on yleensä musiikillisesti sivistyneempi kuin 10 vuotias lapsi, jonka kokemukset musiikkiin tulevat lähinnä radiosta ja Cd-iltä. Silti Tämä nuori lapsi ei ole sen huonompi ohminen vaikka hän ei tietäisi mikä on viulu.

Ei Mozartkaan musiikkiaan pelkkää hyvyyttään tehnyt, täytyi hänen saada rahaakin!

Otit kyllä vahingossa vähän huonon esimerkin. Mozart kuoli köyhyydessä, vaikka syntyikin sunht hyvään kotiin verrattuna viimeisien elinvuosien oloihin. Lyhyen elämänsä aikana hän omistautui liikaakin musiikille. Nykyään emme valitettavasti edes tiedä minne tämä yksi musiikin historian merkittävimiä hahmoja haudattiin. Sen tiedämme, että hänet haudattiin rutiköyhien joukkohautaan. Toki klassisestakin musiikista löytyy rahan perässä juoksijoita.

No voi kiitos. Ei ainakaan minulle mikä tahansa musiikki kelpaa, eikä monelle muullekkaan. Yhtä hyvin me voisimme sanoa, että teille vanhemmille voisi jo antaa huonompaa musiikkia, koska olette kuulleet jo tarpeeksi hyvää.
Meille ei kelpaa omasta mielestämme huono musiikki.

En toki voi sanoa, että koska olette musiikillisesti sivistymättömämpia teidän pitäisi tyytyä vähempään. Mikä sitten on hyvää musiikkia. Voikun tekisi mieli sanoa, että Wagnerin Tristan ja Isolde on miljoona kertaa parempi kuin PikkuGn nuorisolaulu. Nyt en voi kuitenkaan sitä vielä sanoa. Jos viidenkymmenen vuoden päästä kumpaakin vielä soitetaan niin takulla myönnän, että Ne ovat yhtä hyviä. Hyvän ja huonon musiikin erottaa yleensä se kuinka kauan niitä soitetaan. Toki voitte sanoa, että PikkuG on ollut listoilla jo yli puoli vuotta ja on myynyt yli 100 000 levyä. Toisaalla Bachin Matteuspassio vetää joka vuosi salit täyteet ympäri maailmaa. Ilman Bachia, Motsartia, Beethoovenia, Pallestrinaa, Wagneria jne. ei nykyajan viihdemusikkikaan olisi sellaista kuin se on. On viihdmusiikissakin sellaisia vaikuttajia kuin Beatles ja ABBA. Heitä soitetaan edelleen ja nostan heidät omalla alallaan samalle tasolle kuin klassisessa Wagnerin ja Bachin. Ei teidän tarvitse vähempään tyytyä. Omasta mielestäni te vain tyydytte. Muista kuitenkin, että ihmisillä on oikeus omaan mielipiteeseen. Tosin Wagneriltakin oletta varmaan lähinnä kuullut valkyyrioiden ratsastuksesta pätkän televisiomainoksessa.

Lainaus käyttäjältä: "Miranda"
Eh, miten määrittelet musiikin ammattilaisen? Pitkään alalla olleet rap-artistitkin ovat "musiikin ammattilaisia"

Tarkoitan pitkään alalla opiskelleita. kuten jo yllä sanoin. Pahoittelen väärinkäsitystä. Ilman muuta artistitkin ovat ammattilaisia.

Jos tehdään täysin  tosissaan ja annetaan kaikki musiikkiin, noin ei voi eritellä vain kaikki on yhtä vaikeaa. Jos pistää koko itsensä kappaleeseen, ei voi sanoa, että se on parempi jos se on klassista kuin jos se on räppiä.

Jos annetaan. Se vain on harvinaista. Wagner käytti oopperansa tekemiseen yhtäpaljon aikaa kuin rapin aikakausi on nyt kestänyt. En sano, että se on yhtään sen parempaa sen takia. Voin kuitenkin sanoa, että johtoaihetekniikan kehittäminen on ollut melkoisen vaikeaa verrattuna minkä tahansa viihdemusiikin tekemiseen.

Miksi ihmeessä musiikin pitää olla vanhaa että se olisi hyvää?

Kuten sanoin. Jos kappale on säilynyt soittolistoilla satoja vuosia sen on oltava hyvää.
-

Iraida

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Joulukuu 26, 2003, 17:16:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Krum the Krummitus"

Kuten sanoin. Jos kappale on säilynyt soittolistoilla satoja vuosia sen on oltava hyvää.

Mutta tekeekö kappaleen ikä sen hyväksi? Nee, ei.

Musiikki on erittäin huono aihe kiistelemiseen, koska musiikkimakuja löytyy yhtä paljon kuin genrejäkin. Mutta aihetta pitäisi katsoa objektiivisesti. Klassista pidetään 'sivistyneiden musiikkina', koska siitä nauttivat lähinnä vanhemmat ihmiset. Rappia taas ei arvosteta sen syntyperän takia.

Itse kuulun enemmän klassisen musiikin ihailijoihin, mutta vaikken Pikku G:tä kuuntele, pakkohan hänelle on nostaa hattua. (Nee, Sonja. Tästä ei puhuta. -g-) En arvosta Pikku G:tä yhtään sen vähempää kuin vaikkapa Mozartia. Siis musiikintekijänä. Mutta kyllä minä enemmän Mozartista pidän. Mikään ei tee klassisesta parempaa musiikkia kuin rapista, eikä mikään tee klassisen kuuntelijoista parempia ihmisiä kuin Pikku G:n kuuntelijoista.

Ei Pikku G:n, Britneyn tai Christinan kuuntelija ole yhtään huonompi kuin Nirvanan, Dir en Greyn, Beethovenin tai vaikka Metallican kuuntelija eikä hänen musamakunsa ole yhtään huonompi. Vai miksi olisi? Ei mikään tee esim. Dir en Greystä parempaa kuin Pikku G:stä, toiset vain pitävät eri asiosta.

Viimeinen lause osui naulan kantaan. Mutta itse olen sitä mieltä, että Dir en grey on parempaa musiikkia tekevä yhtye kuin Pikku G on artisti. En väitä, että se olisi yleinen fakta, koska se ei sitä tosiaan ole, mutta omassa mielessään ihmisellä on oikeus kaikkiin mielipiteisiin. Niitä on myös oikeus ilmaista, kunhan muistaa, että kyseessä on vain yhden ihmisen mielipide. Oma mielipide.

Edit.

Joo, Hedwig's sidekick on oikeassa. Ajattelin tuossa samaa hetki sitten, ja päätin tulla muokkaamaan nyt vielä oman mielipiteeni suomalaisesta musiikista.

Niin. Pakko myöntää, että ajatellessani asiaa en löydä pinnalla olevista yhtyeistä yhtäkään omaa suosikkiani. Toisaalta CMX:n ja Kotiteollisuuden kaltaisia bändejä tuskin voi moittia mistään.

Itse olin oikeasti kauhuissani tämän Pizza Enricon takia. Minua huvitti ja ärsytti suuresti se, että tällainen selkeästi vitsiksi tarkoitettu pilabiisi nousi listoille saakka. Siis luoja sentään. Pidetäänkö sitä oikeasti hyvänä musiikkina vai ostetaanko sitä, koska se on hauskaa? Minä en edes näe senkaltaisessa huumorissa mitään... No siis mitään.

Luna Lovegood

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Joulukuu 27, 2003, 12:07:36 »
Koko musiikkimaailma on vaan rahastusta. Kaikki haluaa vaan rahaa, kaikki pyörii rahan ympärillä. <snip>
Kaikki on rahastusta.

Miksi esimerkiksi sairaanhoitajat, kaupan tädit, opettajat, toimitusjohtajat ja kaikki muut työtä tekevät käyvät töissä? Jonkin ihanteen takia vai? Anteeksi vain Lii, mutta rahasta siinäkin on kyse. Rahaa tarvitaan elämiseen, siitä ei pääse mihinkään. Jos haluaa rahaa "helposti" niin kannattaa varmaan valita joku muu kuin muusikon ammatti, sen verran epävarmaa tuo touhu tuntuu olevan. Miksi muka musiikki olisi jotenkin parempaa jos sitä tehtäisiin jonkinlaisen ylevän aatteen takia? Ei kukaan taatusti ala muusikoksi jos ei oikeasti pidä soittamisesta/laulamisesta/säveltämisestä ja ole valmis satsaamaan siihen - luultavasti paljon enemmän kuin ns. rivityöläinen omaan työhönsä.

Krummitus - asuukohan sinussa pieni snobbailija? Minun mielestäni sinä et nyt puhu asiaa. Puheidesi (kirjoitustesi)  perusteella sinusta saa sen käsityksen että haluat antaa itsestäsi sellaisen kuvan että olet jotenkin muita parempi koska pidät klassisesta musiikista.

Ajattelepas tätä ennen kuin haukut muita: lyön vetoa että esim. ihailemasi Mozartin aikana oli "tusinasäveltäjiä" joiden klassinen musiikki ei ole elänyt tähän päivään asti. Koska Mozartin aikainen musiikki on peräisin muutaman vuosisadan takaa vain ne parhaimmat helmet ovat säilyneet, kun taas se muu "roska" on unohtunut. Saman huomaa jo nyt kun jotkut hehkuttavat vaikka 1960- tai 1970-luvun musiikkia - vain ne helmet jäävät elämään kun kaikki roska unohtuu. Oletko sinä mielestäsi jotenkin muita parempi koska kuuntelet musiikkia jonka joku muu on jo erotellut sinulle valmiiksi? Raivostuttava asenne, joka antaa muillekin klassisen musiikin kuuntelijoille huonon maineen.

No niin, siis takaisin "suomalaisen musiikin alennustilaan".

Kukaan joka muistaa laulavan talonmiehen Sepi Kumpulaisen tai Kikan "Mä haluun viihdyttää" -renkutuksen tai Pam-pam-pam-pa-Pamelat ei voi sanoa että suomalainen musiikki olisi tällä hetkellä jossakin erityisessä alennustilassa. Roskaa on aina tehty ja roskaa on aina myyty. Kyllä se aikanaan unohtuu ja niin kuin jo aikaisemmin tuossa selitin se paras musiikki jää elämään.

Helpoin tapa vaikuttaa musiikkituotantoon on äänestää lompakollaan - jos et pidä jostain musiikistä, älä osta sitä. Mitäs vaikeaa siinä on? Kukaan ei pakota sinua aseella uhaten kuuntelemaan Pizza Enricoa tai PMMP:tä tai mitä noita nyt onkaan. Siinä radiossa on Off-nappula. Käyttäkää sitä jos ette halua kuunnella sitä musiikkia.

Poissa Tohvelieläin

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Joulukuu 28, 2003, 21:10:37 »
Suomalainen listamusiikki on alennustilassa - aivan kuten ulkomainenkin. Mutta onhan meillä vielä CMX, Y.U.P. ja Absoluuttinen nollapiste jne.

On niin helppoa mennä siitä missä aita on matalin. Suuret levy-yhtiöt ovat huomanneet tämän, ja jo pitkän aikaa he ovat valmistaneet uusia artisteja liukuhihnatyönä. Artisteja, jotka tuskin kestävät kahta albumia ja paria simppeliä hittiä kauemmin.

Mutta sitten on olemassa niitä sitkeitä vanhan hyvän ajan bändejä ja artisteja, jotka jatkavat hienoa työtään. Esimerkiksi juuri CMX. Jos menee levyostoksille ja yrittää havitella itselleen joitain muita kuin Pikku-G:n tai Raimssin levyjä, on parempi hakea erikoisliikkeistä tai edes Anttilasta. Mutta etsivä löytää aina.

Ei suomalaisella musiikilla niin huonosti mene, usko pois.

Ja kaupallisuudesta ja rahanhimosta. Suomi on pieni maa, ja täällä on hyvin vaikea rikastua laulamalla. Joko pitää myydä 100 000 albumia, tehtävä jatkuvasti keikkoja tai hankittava joku oikea työ siihen rinnalle. Se että tekee ns. helposti myyvää musiikkia ja rikastuu, ei ole mielestäni yhtä kunniakasta, kuin että tekee yhteiskunnallisesti ja musiikillisesti merkityksekkäitä kappaleita ja levyjä, vaikkei rikastuisikaan sillä.

Lisäys:

Tällä hetkellä on monta hyvää esimerkkiä yli 60-vuotiaista ihmisistä, jotka yhä keikkailevat ja tekevät vielä jopa uusia levyjä. Rahanko vuoksi? Tuskinpa - he olisivat voineet varallisuudensa puolesta siirtyä eläkkeelle ajat sitten. He tekevät musiikkia rakkauden (ja ehkä kunnioituksensa säilyttämisen) takia.

Neuvoni onkin: Kuunnelkaa musiikkia, josta hehkuu se rakkaus, jolla se on tehty. Itse en perusta soittolistoista. On paljon hyviä ja vakavastiotettavia bändejä tai artisteja menneiltä vuosikymmeniltä, jotka on (sääli vain) unohdettu. (Eikö muuten juuri ABBA ollut melko kaupallinen aikanaan...)

Miranda

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Joulukuu 29, 2003, 23:04:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Luna Lovegood"
jotenkin muita parempi koska pidät klassisesta musiikista.

Aivan raivostuttava asenne jolle ei ole mitään totuuspohjaa.

Lainaus käyttäjältä: "Krum the krummitus"

Eihän sanat sivistynyt ja hyvä ole lähelläkään synonyymia. Keski-aikana lähinnä papit olivat sivistyneitä, koska he lukivat eniten kirjoja jne. Eihän tavaliset köyhällistön edustajat olleet huonompia ihmisiä. Nykyäänkin 20 vuotta musiikkia opiskellut ihminen on yleensä musiikillisesti sivistyneempi kuin 10 vuotias lapsi, jonka kokemukset musiikkiin tulevat lähinnä radiosta ja Cd-iltä. Silti Tämä nuori lapsi ei ole sen huonompi ohminen vaikka hän ei tietäisi mikä on viulu.

Musiikin opiskelua voi olla monenlaista, jos räppäät koko ikäsi ja tutustut hiphop-kulttuuriin, olet yhtä "sivistynyt" kuin saman verran klassiseen tutustunut ihminen.

Lainaus
Nykyään emme valitettavasti edes tiedä minne tämä yksi musiikin historian merkittävimiä hahmoja haudattiin

Okei, Mozart voi olla "musiikin historian merkittävä hahmo", mutta niin on mm. Madonna ja Spice Girls jotka toivat jotain uutta eli tekivät hyvin merkittävän. Mozart on vain säveltänyt. Myös Pikku G on Suomen musiikin historian merkittävä hahmo, ensimmäinen hiphop-levy joka on myynyt ihan älyttömästi.

Lainaus
On viihdmusiikissakin sellaisia vaikuttajia kuin Beatles ja ABBA. Heitä soitetaan edelleen ja nostan heidät omalla alallaan samalle tasolle kuin klassisessa Wagnerin ja Bachin.
-> mutta klassisen "tasoa" arvostetaan silti enemmän. Ja myös edellämainitsemani artistit kuuluvat näihin vaikuttajiin.

Lainaus
Tarkoitan pitkään alalla opiskelleita.

Alalla opiskelleita? Eli klassiseen musiikkiin tarkemmin tutustuneita. Wtf, eikö joku Madonna ole musiikillisesti "sivistynyt"?

Lainaus
Voin kuitenkin sanoa, että johtoaihetekniikan kehittäminen on ollut melkoisen vaikeaa verrattuna minkä tahansa viihdemusiikin tekemiseen.

Eli viihdemusiikki on aliarvostetumpaa? On viihdemusiikissakin elementtejä, joita pitäisi arvostaa. Viihdemusiikki on mielestäni ihan yhtä kunnioitettavaa kuin klassinen?

En minäkään paljoa klassista ole kuunnellut, mutta ne jotka olen kuullut ovat täysin samanlaisia. Emme vain taida ymmärtää toisiamme.

Anteeksi, mutta et taida ymmärtää klassisesta musiikista paljoakaan. Kuullostaa siltä, että olet kuullut ainaostaan kaksi Vivaldin viulukonserttoa. Löydän enemmän vaihtelua Andante festivosta kuin monesta viihdemusikin albumista. Klassinen musiikki on todella vaihtelevaa. Ja siihen kuuluu sellaisa tyylejä joista et ole kuullutkaan.[/quote]

Lainaus
Tosin Wagneriltakin oletta varmaan lähinnä kuullut valkyyrioiden ratsastuksesta pätkän televisiomainoksessa.

Anteeksi nyt vaan, mutta näen tuon todellisena aliarviointina. Kyllä, olen kuullut Valkyrioiden ratsastuksen kokonaan, samoin kuin lähinnä Sibeliusta kotona, mutta myös Per gyntin (en tiedä kirjoitusasusta) musiikit ovat olleet suht. aktiivisessa soitossa kotona. Sekä isoisäni, isoisäni isä että paras kaverini ovat pianovirtuooseja (ihan todellakin. en tarkoita mitään soittanut neljä vuotta ja osaa soittaa fur elisen). Ja silti, vaikka myös klassista olen kuullut, kuuntelen nyt musiikkia josta pidän. Eli ei, minua ei ole aivopesty kuuntelemaan poppia vaan olen ihan itse valinnut sen koska näen sen hyvänä ja arvostettavana musiikkisuuntana. Ja rap-musiikistakin löytyy tyylejä, mistä sinä "musiikkisivistynyt" et ole kuullutkaan. Ne ovat ihan samaa tasoa ja sivistysastetta.

---

Pizza Enrico on hirveä, mutta se oli tarkoitettu vitsiksi. PMMP:n ihmeellisyyttä en sinäänsä ymmärrä, tytöt eivät osaa laulaa, mutta onhan se biisi ihan tarttuva ja hyvää biletysmusaa.  Myöskään Zen Cafen biiseistä en ihmeellisemmin välitä, mutta silti sanoisin, että kotimaisessa musiikissa ei yleisesti ottaen ole mitään vikaa. Maija Vilkkumaa on ollut viisi vuotta listoilla ja taso ei ole laskenut yhtään, lähinnä parantunut, uusimmalla levyllä ei ole yhtään "täytekappaletta". Samoin Nightwish ja Him, jotka suomalaista musiikkia ovat maailmalle kunnioitettavasti vieneet. Gimmelkään ei jäänyt yhden levyn ihmeeksi, vaikkei uusi levy mitään suurta suosiota tule saavuttamaankaan, ja Tiktak, josta kukaan ei odottanut Lopeta-biisin jälkeen mitään, on jatkanut pitkään. Nylon Beat ehti tehdä pitkään hienoja kappaleita. Idolsin finalistit laulavat hyvin eikä kamalia rääkyjiä kisassa ole.

Lainaus
Se että tekee ns. helposti myyvää musiikkia ja rikastuu, ei ole mielestäni yhtä kunniakasta, kuin että tekee yhteiskunnallisesti ja musiikillisesti merkityksekkäitä kappaleita ja levyjä, vaikkei rikastuisikaan sillä.

Entä jos kappaleet eivät ole tarkoitettu "helposti myyväksi musiikiksi" vaan ne oikeasti ovat "massan" mielestä hyviä? Esimerkkinä Vilkkumaa, joka itse tekee musiikkinsa. Vaikka levyt myyvät älyttömästi, niin onko siinä mitään epäarvostettavaa että ihminen tekee uskomattomasti töitä tehdessään musaa, levyttäessään sitä, saadessaan sen ulos ja vetäen rankan keikkakiertueen? Jotain Satumaa-tangoa soitetaan vieläkin radiossa. Samoihin aikoihin tehtiin Sillanpään bum bum bum -hitti, jota ei sen kesän jälkeen ole kuultu - thank god.

Lainaus
Roskaa on aina tehty ja roskaa on aina myyty. Kyllä se aikanaan unohtuu ja niin kuin jo aikaisemmin tuossa selitin se paras musiikki jää elämään.

Niin. Just niin. Mutta esimerkiksi Pikku G - niin kuin Spice Girls, Madonna yms - toi jotain uutta ja se on aina arvostettavaa.

Poissa Tohvelieläin

• Vuotislainen
« Vastaus #18 : Joulukuu 31, 2003, 19:08:01 »
Aivan oikein. Maija Vilkkumaa kuuluu artistina ja ihmisenä siihen ryhmään, jota kunnioitan suuresti. Se että Ei-levy on myynyt niin älyttömästi on suurelta osin Maijan tiheän keikkakalenterin ansiota. Kesälläkin hänellä oli pitkälle yli kolmekymmentä keikkaa, mikä on jo melko suuri määrä. Ja onhan hän totta kai musiikillistenkin ansioidensakin takia menestynyt, sitä en kiellä.

Pikku-G taas... En haluaisi olla mitenkään ilkeä tai skeptinen hänen tulevan musiikkiuransa suhteen, mutta uskon suuresti ettei hän pysty enää koskaan tekemään toista Räjähdysvaaran kaltaista levyä (ajatellen lähinnä myyntilukuja). Siihen ei valitettavasti pystynyt Anssi Kelakaan, (vaikka mielestäni levyn perusteella siihen olisi ollut edellytyksiäkin). Pikku-G kuuluu tämän päivän trendiin. Levy-yhtiön pomo keksii idean, pukee lapsen Eminemin näköiseksi ja laittaa sen laulamaan populistisia lauluja ("me ollaan nuoriso, me ollaan tulevaisuus"). Se että G on myynyt 120 000 levyä ei kerro mistään muusta, kuin onnistuneesta markkinoinnista ja tuottamisesta. Varoittavia esimerkkejähän löytyy menneisyydestä. Historian on nimittäin tapana toistaa itseään.

Enää nykypäivänä Elviksen tai The Beatlesin kaltaisia, useita vuosia pinnalla pysyviä, useita ikivihreitä kappaleita tekeviä bändejä tai artisteja ei synny. Viimeisiä pitkäikäisiä supermenestyjiä ovat olleet Madonna, U2, R.E.M. ja Bruce Springsteen ja suomessa Nylon Beat, Apulanta ja CMX. Nykyään artistit ja bändit ovat pelkkään kertakäyttöön.

Suurimmaksi syylliseksi tähän nostaisin, niin surullista kuin se onkin, ohjelmat kuten Idols tai Pop Stars. Niitä kun tulee joka vuosi. Yksi artisti/yhtye voi olla pinnalla vuoden tai kaksi ja sitten seuraava idoli tulee tekemään menestyslevyn, ihan vain siksi että vaipuisi pian unholaan. Muistetaan vaikka Britney Spears. Ei taida olla tyttö enää kovin in (tosin en tiedä tuliko Britney kykyjenetsijäkisan kautta julkisuuteen, mutta periaate on sama).

Tämä on syy miksi olen osittain samaa mieltä Krummituksen kanssa; Klassinen musiikki ei ole ainakaan tuotteistettua tai rahan kiilto silmissä tehtyä. Muut syyt sitten aiheuttavat sen, että en kuuntele klassista musiikkia (muuta kuin joskus rentoutumistarkoituksessa). Olen kuitenkin eri mieltä siinä, että klassinen musiikki olisi ainoa oikea musiikkisuuntaus (semmoisen käsityksen sain Krummituksen kirjoituksesta).

Maailmassa on vielä paljon musiikkia, jota ei ole tehty pelkkä raha taka-ajatuksena. Esimerkkejä on monia.

Ja Zen Café on muuten yksi hyvä esimerkki.

• -
  • Hirnyrkki
« Vastaus #19 : Joulukuu 31, 2003, 20:10:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Tohvelieläin"
Tämä on syy miksi olen osittain samaa mieltä Krummituksen kanssa; Klassinen musiikki ei ole ainakaan tuotteistettua tai rahan kiilto silmissä tehtyä. Muut syyt sitten aiheuttavat sen, että en kuuntele klassista musiikkia (muuta kuin joskus rentoutumistarkoituksessa). Olen kuitenkin eri mieltä siinä, että klassinen musiikki olisi ainoa oikea musiikkisuuntaus (semmoisen käsityksen sain Krummituksen kirjoituksesta).

No mielestäni kyllä Muutkin musiikit käyvät ihan hyvin. Itse kuuntelen eniten CMXää ja YUPta. En viitsinyt ottaa näitä esimerkeikisi, kun jotkut eivät siedä sitä, kun aina ylistän niitä taivaisiin.

Pitänee pyytää anteeksi sitä, että vähän ilkeästi puhuin joistain asioista. Semmoista se aiheuttaa, kun jotkut ei voi hyväksyä muiden mielipiteitä. Minä muiden joukossa. mutta olemmehan vain ihmisiä.

Suomessa on edelleen hyviä bändejä, jotka jaksavat yllättää. Aion on CMXän kymmenes albumi ja silti se myy kuukaudessa kultaa ja arvostelijat antavat viittä tähteä. Jostain syystä CMX vaan ei näy niin näkyvästi medioissa. Johtunee siitä etteivät he tee trendimusiikkia. He tekevät juuri sitä samaa mitä vielä kymmenen vuotta sitten. Muuttuuhan musiikki heilläkin hieman, mutta ei trendin mukaan. Se on niin hieno saavutus, että kuuntelisin heitä varmaan vaikken heidän tyylisestä musiikista pitäisi. Tietenkään Yrjänän sanoitukset eivät iske nuorisoon(poikkeukksia lukuunottamatta). Usein Nuoriso ei ymmärrä tai ei kaksa ymmärtää yrjänän sanoituksia. Itsekään en ymmärrä läheskään kaikkea.

Kuunnelkoot silti ihmiset mitä haluavat. Haukkukaa minua miksi tahansa, mutta minun mielestä CMX on parempi kuin PikkuG. Kaikesta huolimatta. Piste.
-

Merenze

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Helmikuu 04, 2004, 12:19:27 »
Nyt kyllä pistää räikeästi silmään ettei tässä topicissa keskustella kuin siitä musiikista jonka kaikki tietävät ja joka pyörii listoilla.
Puhutaan siitä miten rap-musiikki on alkanut myydä ennen näkemättömiä määriä jne. jne.
Esimerkkinä metalli.
Pidättekö te ihmiset pienten piirien suosimaa musiikkia edes musiikkina?
Myönnän mielelläni että esim. Children of Bodom ja Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus ovat molemmat sellaisia bändejä joiden musiikki on suosiosta johtuen muuttunut kaupallisemmaksi. Ei siinä mitään.
Mutta on myös paljon sellaisia suomalaisia metallibändejä jotka joutuvat tekemään "oikeata työtä" musisointinsa ohella.
Silloin ei mielestäni ole missään nimessä kyse kaupallisesta "rahan perässä" tehdystä musiikista.  

Ja Krum, se ettei "massa" kuuntele klassista musiikkia, ei tee siitä mitenkään hienompaa ja siten "parempien ihmisten" musiikkia.
Omassa levysoittimessani pyörii paljon Black Metallia ja silti otan välillä esiin Vivaldin, Bachin ja Motzartin levyni.
Se, että joku kuuntelee myös ns. massamusiikkia ei tarkoita sitä ettei ko. henkilö osaisi arvostaa myös "hienostuneempaa" musiikkia.
Älä puhu noin vakavasti aiheesta jota et selkeästi todella ymmärrä.

ankkalaps

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Elokuu 28, 2005, 18:35:59 »
Suomailaisesta musiikista lähes kaikki teinit valitettavasti tietävät vain ja ainoastaa nämä pinnalla olevat bändit. Ja sen perusteella haukkuvat huonoksi muusiiksi ja väittävät että "amerikkalaisessa musiikkissa on paljon paremmat sanat" ja kissanp*skat sano minä. Suomalaista musiikkia on niiiiiin paljon erilaista kun olla ja voi. En voi sanoa että kaikki suomalainen olisi hyvää mutta pidän enempi suomaisesta kuin amerikkalaisesta. Sanokoot muut mitä vaan mutta minä olen tätä mieltä

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #22 : Elokuu 29, 2005, 08:57:40 »
Otetaanpa nyt sen verran kantaa tähän, että suomalainen musiikki todella on syvemmässä kuopassa kuin pitkään aikaan.

Ainoa toinen tällaisen kauheuden kuilu oli ennen '50-lukua. Eli ennen rock-musiikkia. Tuolloin ei Suomessa tiedetty bluesistakaan mitään, ja kantribiisitkin väännettiin hirveiksi Jussista saan miehen armaan -kammotuksiksi. Toisinaan saattoi joku pätevämmän oloinen klassisen musiikin mies tulla soittamaan joitakin niitä harvoja oikeasti rankkoja klassisen musiikin tuotoksia, kuten Saint-Saënsin Dance Macabrea.

Suomalainen musiikkihan oli aivan mieletöntä tavaraa '50-luvun lopulta 80-luvulle asti. Eero Jussi & The Boys, Hurriganes, Hullujussi, Apollo, Topmost, Rehupiikles, etenkin Juice Leskinen & Coitus Int. & Slam & Grand Slam jne., Freud Marx Engels & Jung, Eput, Hassisen Kone, SE, Pelle Miljoona, Pepe Ahlqvist, Harri Marstio, Tuomari Nurmio, Idän pikajuna, Haukka... Siinä muutamia aivan mielettömiä suomalaisia yhtyeitä.

Ne ovat lähes kaikki kadonneet. Ensin oli rockin puutostila kaameine kappaleineen, sitten suomirockin kultaiset ajat ja nyt... Rockin vääristystila yököttävine yritelmineen. Uniklubi, The 69 Eyes, HIM, The Rasmus jne. Jokaista on sanottu "Suomen rokeimmaksi yhtyeeksi" jonkun nuoren fanin toimesta, ja monesti mediassakin on mollattu rockia nimittämällä Uniklubia rock-yhtyeeksi. Ismo Alanko rokkaa jokaisen noista pöydän alle itkemään. Rockissa ei ole kysymys koreista kamppeista ja sympaattisuudesta tai ihanuudesta, vaan pohjimmiltaan samasta kuin bluesissakin: On ihminen, on soitin (tai useampi) ja heidän yhteinen asiansa. Ja helevetinmoenen asenne!

Ja juuri se riivaa nykyhetken suomalaista hittimusiikkia: Asenteen puuttuminen. Yhtyeiden tyypit pelleilevät vaikka sun mitä miellyttääkseen fanilaumojaan. Rock EI miellytä! Rock-menestyksessä kyse on ihmisen henkilökohtaisesta taidosta ja karismasta, jota ei tarvitse yrittääkään tukea minkäänlaisella hihhuloinnilla. Jonne Aaron näyttää naiselta ja Ville Valo siltä, kuin olisi unohtanut käyttää kaulaliinaa pakkasilla lenkkeillessään. Mnjoo, voihan ne poikaset olla söden näköisii tuolloin, mutta rockiin ei kuulu moinen hippastelu.

Asenteen puuttuminen ja korvautuminen miellyttämisellä ja rahanhakemisella syö suomalaisen musiikin jaloa ydintä. Minne on kadonnut rockissa olennainen kapinahenki? Minnnnne? Vaikka joku Uniklubi saattaa vaikuttaa aika repäisevältä sotkusine tukkineen ja niitteineen, niiden takaa puuttuu se sielu! Aito asenne ei ole kaupallinen temppu! Herrajumala, katsokaa vaikka Jussi Raittista, yli kuusikymmpistä, paksua setää, joka pitää pukua päällä! Silti kun hän alkaa rokkaamaan, kyse on menosta eikä meinaamisesta. Sielu tulee sisältä, ei ulkoa.

Ja pizzaenricojen kaltaiset ötväilykset voi laskea hupaisan kertakäyttövitsailun piikkiin.
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Villilapsi

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Syyskuu 04, 2005, 13:17:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Lemmonleikko"
Otetaanpa nyt sen verran kantaa tähän, että suomalainen musiikki todella on syvemmässä kuopassa kuin pitkään aikaan.
...
Ensin oli rockin puutostila kaameine kappaleineen, sitten suomirockin kultaiset ajat ja nyt... Rockin vääristystila yököttävine yritelmineen.
...
Ja juuri se riivaa nykyhetken suomalaista hittimusiikkia: Asenteen puuttuminen. Yhtyeiden tyypit pelleilevät vaikka sun mitä miellyttääkseen fanilaumojaan. Rock EI miellytä!

Onko rock mielestäsi ainota musiikkia, jota nykyään tehdään? Jos tarkoitat, että kuuntelet vain rockia, ja suomalainen rock on mielestäsi alennustilassa, sano sitten niin. Suomalainen musiikki ei ole sama asia kuin suomalainen poser-rock.

Minun mielestäni suomalainen musiikki ei missään nimessä ole alennustilassa. Listamusiikki on kyllä, mutta ei yhtään sen pahemmassa kuin muuallakaan länsimaissa. Häpeän kyllä kaikkien niiden puolesta, jotka ovat ostaneet "DJ Crazy Frogin", vai mikä se nyt on, Suomen albumilistan ykköseksi, mutta eipähän se mikään suomalainen keksintö ole. Monet Suomen albumilistan karmeimmista "artisteista" tulevat mielestäni joko USA:sta tai Briteistä. Parempi vain minun mielestäni, että ostetaan jotain suomalaista roskaa kuin ulkomaista, varsinkin jos levy-yhtiö sattuu olemaan suomalainen. Pysyy edes raha kotimaassa.

Jos puhutaan vähemmän myyvästä musiikista, Suomella ei ole tosiaankaan mitään hävettävää artistien suhteen. Melkein kaikista kevyen musiikin alalajeista löytyy suomalaisyhtyeitä, joista ei ole Suomessa kuullut paljon kukaan, mutta ulkomailla löytyy arvostusta. Eihän sitä välttämättä voi sanoa, että musiikkipiireissä osattaisiin arvostaa "parempaa" musiikkia kuin mitä suuri yleisö ostaa, mutta persoonallisempaa ainakin.

Oma lukunsa on suomalainen metallimusiikki, joka on ollut maailmalla suosittua jo vuosia. Nightwishin ja Apocalyptican tietysti tietävät nykyään jo kaikki, mutta erityisesti Etelä-Amerikassa, Etelä-Euroopassa ja Japanissa suomalainen hevi on kohta ollut suosiossa sellaiset kymmenen vuotta. Luultavasti en liioittele, jos sanon, että Suomi on väkimääräänsä nähden vähintään viiden tärkeimmän "metallimaan" joukossa. Suomesta on tullut laadukasta heviä jo sen verran kauan, että tietyissä maissa alkaa olla oletuksena, että jos bändi on Suomesta, se on taatusti hyvä.

Ymmärrän sen hyvin, että raskaampi musiikki ei kiinnosta läheskään kaikkia, eikä sen tasosta jaksa sitten olla kiinostunutkaan, mutta turha silti on mennä sanomaan, että kaikki suomalainen musiikki olisi alennustilassa, jos suosituimmat rokkarit ovat hirveitä tai joku teiniräppäri juhlii listaykkösenä. Jopa listoilla on esimerkiksi sellaisia bändejä kuin Sentenced ja Mokoma, jotka todella osaavat asiansa.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #24 : Syyskuu 04, 2005, 13:41:48 »
Villilapsi, huomasin juuri itsekin kääntyneeni hieman yksipuoliselle taholle. Minusta koko maailman musiikki on alennustilassa, kun rap on keksitty ja nuorten mustien naisten etova persmusa ristitty rhythm & bluesiksi, josta se on todella kaukana. Mutta tuosta ei sen enempää.

No joo, tulin siis ensisijaisesti haukkumaan suomalaisen rockin alennustilaa. Yleensä suomalaisesta musiikista puhuttaessa rock pomppaa minulla ensimmäisenä ylös siksi, että se on suurin piirtein ainoaa mitä Suomesta kuuntelen. Suomalainen blues kukoistaa Erja Lyytikäisen, Pepe Ahlqvistin ja Harri Marstion myötä, jazzia täällä ei osaa kunnolla kukaan, koska jazz todella vaatii oikean ihonvärin onnistuakseen. Blues on väljempi rotuasian suhteen, valkoisetkin osaavat sitä toisinaan. Hiphopista ilmaisin jo mielipiteeni.

Suomalainen kantri on ihan jees, Freukkarit ja AP Sarjanto Club (joka esiintyy keskiviikkoisin kotikaupunkini irkkupubissa soittamassa bluegrassia) pitävät siitä huolen. Klassisen musiikin puoleen Suomessa osataan kyllä, oikeastaan paremmin kuin missään muualla. Vain Camille Saint-Saëns pistää Dance Macabrellaan kovan vastapalan. Ketään muuta ranskalaista musiikintekokykyistä ihmistä en sitten muistakaan...

Ja suomalainen heavyhan on omaa luokkaansa! Apollo 1970-luvun lopulta (Suomen ensimmäinen heavybändi), Nightwish, Amorphis, Ajattara, Kiuas, Moonsorrow, juurikin se Sentenced ja niin ikään, nehän ovat kaikki loistavia. Minun piti kyllä niitä ylistää, mutta kiire jätti edellisen viestin ihan vain suomalaisen nyky-"rockin" haukunnaksi. Pahoittelen.

Mutta minusta suomalainen musiikki on silti alennustilassa kun vertaa tilanteeseen muutama vuosikymmen takaperin. Silloin oli hyvin harvoja kehnoja yhtyeitä.

Ja niin. Suomalainen musiikkikenttä ei kai koskaan saavuta täydellistä hohtoa, sillä tänne sikiää jostakin kivenkoloista aina joitakin onnettomia iskelmänikkareita, kuten kaiken maailman juhatapiot ja einogrönit. Mikäli kyseessä oleva artisti yhä eläisi, olisin suorilta valmis liittymään isäni, enoni ja heidän kaljakaverinsa Jukan kansanliikkeseen:

Lopettakaa arkipyhät ja Meiju Suvas!
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!