Kirjoittaja Aihe: Jane Austen  (Luettu 13569 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

poro

• Ankeuttaja
Jane Austen
« : Joulukuu 15, 2003, 21:23:04 »
Kukaan ei ole tänne maininnut yhtä maailman parasta kirjailijaa Jane Austenia!
Onko kukaan muu lukenut hänen kirjojaa ja jos on, mitä on pitänyt niistä?
Hänen kirjoistaan on myös tehty useita elokuvia ja sarjoja, joten täällä voi reilusti puhua myös niistä.

Omasta mielestäni yksi hänen parhoista kirjoista on ylpeys ja ennakkoluulo, josta on myös tehty 6 osainen sarja, joka myös on aivan mahtava. Suosittelen! (Englantilaisetkin ovat kanssani samaa mieltä. He ovat äänestäneet kyseisen kirjan toiseksi pidetyimmäksi romaaniksi.)

Kommentteja kiitos!

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Jane Austen
« Vastaus #1 : Joulukuu 15, 2003, 21:34:18 »
Jeps jeps, täältä ainakin löytyy yksi suuri Austenin ystävä. Ylpeys ja Ennakkoluulo on minunkin lempikirjani Austenin tuotannossa, mutta pidän kovasti myös teoksista Järki ja tunteet, Emma ja Persuasion (oliko se nyt sitten Viisasteleva sydän suomennetulta nimeltään.)

Kaikista näsitä olen nähnyt myös filmatisoinnit, ensin mainitusta sen maanmainion televisiosarjan, muista elokuvat. Ja kaikista pidin kovasti, vaikka ovatkin tyyliltään hiukan erilaisia. Varsinkin Järki ja tunteet on elokuvana mainio, pidän siitä jopa enemmän kuin kirjasta. Siinä on sellaista hillittyä huumoria, jota kirjasta ei ihan samassa mitassa löydy. Ja tietysti Alan Rickman eversti Brandonina on niin loistava, että sekin jo nostaa elokuvan pisteitä. Myös hieno musiikki on kovasti mieleeni, varsinkin ne kaksi Mariannen esittämää laulua (etsin jopa niihin nuotit, lainasin soundtrackin kirjastosta ja opettelin laulamaan molemmat =)).

Toki Austenkin on saanut aikaan myös vähemmän hyviä kirjoja. Esimerkiksi Kasvattitytön tarinaa en koskaan jaksanut lukea loppuun, eikä se myöskään elokuvana ollut erityisen kiinnostava. Enimmäkseen hänen teoksensa ovat kuitenkin todella viehättäviä ja viihdyttäviä kepeän humoristisine näkökulmineen ja autenttisine ajankuvineen. Eikä niihin väsy, niitä jaksaa lukea uudelleen ja uudelleen.
Constantem decorat honor

helzie

• Ankeuttaja
Jane Austen
« Vastaus #2 : Helmikuu 23, 2004, 14:31:26 »
Oi. Kyllä vaan olen lukenut Austenin kirjoja. Ylpeys ja ennakkoluulo, Järki ja tunteet on tullut luettua. Ja sitten se Y&E:n jatko-osa joka Austenilta itseltään jäi kesken ja joku toinen kirjoitti loppuun. Itse asiassa innostuin Austenista Ylpeys ja ennakkoluulo -tv-sarjan perusteella, ja Järki ja tunteetkin näin ensin leffana ja sitten vasta luin kirjana. Pakko sanoa, että nuo molemmat olivat nähtyinä myös aivan mainioita! Kirjassa toki on oma tunnelmansa, ja Austen on tehnyt upeaa työtä. Rakastan tuon ajan Englantia. Tanssiaisia, kohteliaita herrasmiehiä, tytärten naimisiin saattamista, hyvää käytöstä...olen joskus haaveillut eläneeni tuona aikana. Oi, se olisi ollut niin mielenkiintoista. :) Onneksi Austen on kirjoittanut siitä niin pystyn edes haaveilemaan :). Pitäisi lukea lisää hänen kirjojaan. Kipin kapin kirjastoon...

Ja näin offtopiccina on vielä ihan pakko hehkuttaa Rickmanin ja Firthin erinomaisuutta! UPEAT roolisuoritukset :)!!!

Tutta

• Ankeuttaja
Jane Austen
« Vastaus #3 : Marraskuu 12, 2004, 13:33:17 »
Sainkin tätä aihetta jo kotvan ettiä :)

Mun Austen-innostus lähti siitä ku näin Ylpeys ja Ennakkoluulon minisarjan, mutten sen loppua, joten lainasin kirjan kirjastosta ja luin sen sit sieltä. Loistava kirja ja minisarja. Todellakin, Colin Firth Mr. Darcyna on kyllä ihan nappiin mennyt roolijako.

Joku mainitsi "Kasvattitytön tarinan". Liekö tämä Mansfield Park englanninkieliseltä nimeltään? Katsoin sen leffana joku aika sitten ku se tuli telkusta ja ite ainakin tykkäsin kovasti. Joku tossa Austenin romantiikassa se vaan viehättää.

Olettekos muuten huomanneet, että Clueless on Emman moderni versio ja Bridget Jones Diary puolestaan Y&E:n? Colin Firthhän vielä kaiken lisäksi näyttelee siinä jälleen Mr. Darcya... :)

NiillOnOmat

• Ankeuttaja
Jane Austen
« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2004, 16:17:19 »
Olen lukenut kaikki Jane Austenit, ja melkein kaikki löytyy kirjahyllystänikin (Neito vanhassa linnassa puuttuu). Hän on yksi lempikirjailijoistani.

Lemppareitani ovat (täällä usein mainittu) Ylpeys ja ennakkoluulo ja Viisasteleva sydän. Ylpeys & ennakkoluulo taisi olla ensimmäinen lukemani Austen. (Myös englanniksi on tullut kyseinen kirja luettua...)

Onneksi luin kaikki kirjat ennen kuin katsoin filmiversiot. Olen nähnyt Ylepys ja ennakkoluulo minisarjan (ah, Colin Firth...aivan mun lemppari), Järki ja tunteet leffan (Alan Rickman, tupla-ah), Mansfield parkista kaksi versiota ja Emman.

Jane Austenin kirjojen huumori on omaa luokkaansa. Ne ovat todella viihdyttäviä, ja yleensä aloitettuani täytyy lukea kirja heti loppuun. Olen kaikki kirjat lukenut ainakin kahteen kertaan.

Poissa Pastel

• Vuotislainen
    • http://www.livejournal.com/users/pastell
Jane Austen
« Vastaus #5 : Marraskuu 14, 2004, 03:31:01 »
Muistuu Austenista mieleen ensimmäisenä se kohtalokas kirjallisen taiteen kurssi jolle valitsin kirjakseni Emman >.>. Voi Kyoja, en tiedä mikä paha karma minua seurasi kun vedin tuon kirjan hyllystä. Todella harvoin tulee tilanne vastaan, jossa jätän kirjan kesken, mutta Emman luin vain kurssin läpipääsemiseksi. Tai sitten muistot ruostuvat ajan kanssa.

Clueless. Aivan... Olin kuullut että tuo sarja pohjaa Jane Austenin kirjaan nimeltä Emma. Se oli syynä tuohon onnettomaan kirjavalintaan. Vaikea nähdä teinihäröilyn ja romanttisen paikallaanjauhannan välillä mitään yhteläisyyksiä ja halusin ehdottomasti lukea tuon kirjan.

Ylpeys ja Ennakkoluulo, Järki ja Tunteet sekä Kasvattitytön Tarina taas ovat kaikki enemmän tai vähemmän loistavia kirjoja. Varsinkin Y&E kestää useamman lukukerran vaikka juoni onkin nimen takia heti alusta selvä. Henkilöthahmot ovat niin mielenkiintoisia, ettei yllättäviä juonenkäänteitä edes kaipaa.

Ja taas kerran alkuperäiskielellä saa enemmän irti.
Eikö tässä ollutkaan tämän syvempää?

Poissa hömppä

• pirtelö
  • Vuotislainen
Jane Austen
« Vastaus #6 : Lokakuu 05, 2005, 21:40:20 »
Minäkin tykkään, tai oikeastaan rakastan.. Aina kun minua alkaa vaivata romantiikannälkä tartun johonkin Jane Austenin romaaniin tai vaihtoehtoisesti katson Ylpeys ja ennakkoluulo minisarjan. Heti alkaa hymyilyttämään ja tulee parempi mieli. Parasta näissä Austenin kirjoissa on niitten romanttisuus ja ainakin minut ne saavat uskomaan että jostain löytyy se ikioma herra Darcy (tai vaihtoehtoisesti kuka muu tahansa näistä Austenin luomista ihanista miehistä).

Ehdoton suosikkini on Ylpeys ja ennakkoluulo, ollut jo ihan pienestä pitäen, kun näin sen minisarjan. En silloin vielä ymmärtänyt siitä muuta kuin että siellä oli tanssiaisia ja nättejä mekkoja. Joskus kymmen- tai yksitoistavuotiaana sitten luin sen kirjana ja jäin koukkuun :). Sen jälkeen pitikin lukea ne kaikki muutkin Austenit. Jos nyt uskaltaisin lukea ne englanniksikin.. Tuo vanhahtava englanti on vaan hieman pelottanut, mutta jospa se luonnistuisi.

Ja noista filmatisoinneista. Y&E oli aivan loistava, rakastuin Colin Firthiin, mutta kukapa ei.. Olen nähnyt myös Emman (Gwynethillä) sekä Järjen ja tunteet. Molemmista taisin tykätä, mut siitä on kauan ku näin ne. Täytyypi varmaan kipsiä kirjastoon lainailemaan ne..
Whoever said "let the best man win" forgot to ask girls to play.

Poissa Vela

• Vuotislainen
Jane Austen
« Vastaus #7 : Lokakuu 09, 2005, 17:10:27 »
Olen lukenut vain Ylpeyden ja ennakkoluulon, mutta seuraavaksi aloitan Kasvattitytön tarinan. Pidin todella paljon tuosta Ylpeydestä ja ennakkoluulosta, se oli kertakaikkiaan loistava. Austen pääsi oikopäätä lempikirjailijoideni joukkoon. Austenin tarkkaa ja hiottua kieltä oli mukava lukea.
Romantiikan nälkään Ylpeys ja ennakkoluulo sopii täydellisesti. Ihastuin heti Mr. Darcyyn, hän on kertakaikkiaan niin ihana.
Englannninkielisiin opuksiin en ole vielä tarttunut, mutta jossain vaiheessa uskallan ehkä senkin tehdä. Varmasti olisi kannattavaa lukea niitä englanniksi, se toisi varmasti uutta ulottuvuutta kirjoihin.

Tietääkseni tuosta Ylpeydestä ja ennakkoluulosta on tulossa tämän vuoden lopulla joulukuussa elokuva. Odotan sitä innolla. Haluaisin kovin mielelläni nähdä Y&E minisarjan, mutta en ole tilaisuutta siihen ainakaan vielä saanut.

Muoksista. Nyt olen tutustunut hieman laajemmin Austenin upeaan tuotantoon. Olen lukenut  Austenin kirjat Emma, Sanditon -leikkiä ja totta, neito vanhassa linnassa... ja olen jopa onnistunut hankkimaan itselleni tuon BBC:n kertakaikkiaan upean sarjan! Toivon vain että Austen olisi ehtinyt kirjoittaa elämänsä aikana enemmän. Tuntuu kuin olisin kohta kahlannut suurimman osan hänen teoksistaan läpi ja jään janoamaan uusia.
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

Haru

• Ankeuttaja
Jane Austen
« Vastaus #8 : Lokakuu 09, 2005, 20:03:47 »
Yhden vain olen lukenut, Kasvattitytön tarinan, mutta pitäisi varmaan kokeilla noita muitakin, kun kuulostavat noin hyviltä... Mitään elokuvia en ole nähnyt, mutta haluaisin kyllä.
Kasvattitytön tarina oli todella mielenkiintoinen, mutta pakko sanoa, että monta kertaa teki mieli lukea jotakin muuta. Ikäväkseni minun oli pakko lukea kirja koulutehtävää varten, eikä pakkolukeminen kuulu mielipuuhiini. Jos olisin lukenut Kasvattityön tarinan aivan rauhassa ja ilman kiirettä, se olisi luultavasti avautunut minulle paremmin.
Luultavasti minuun vaikutti kirjassa juuri romantiikka ja vanhanaikainen tyyli. Voi miksei enää eletä tuolla tavalla? Tanssiaisia...

Tera

• Ankeuttaja
Jane Austen
« Vastaus #9 : Lokakuu 17, 2005, 17:58:07 »
Minäkin pidän Jane Austenin kirjoista. Oma suosikkini on, yllätys yllätys, Ylpeys ja ennakkoluulo, jonka lisäksi olen lukenut myös Emman ja Neidon vanhassa linnassa. Neito vanhassa linnassa ei nyt minun mielestäni mikään mestariteos ollut. Omasta kirjahyllystä löytyy Ylpeyden ja ennakkoluulon lisäksi Kasvattitytön tarina, joka on juuri kesken ja Järki ja tunteet, joka odottaa lukemistaan. Ja se BBC:n Ylpeys ja ennakkoluulo-sarja on kyllä todellakin hyvä. Kun olin kyseisen kirjan lukenut, tahdoin nähdä myös sarjan ja omanahan se nykyään on. Sen katselemiseen ei kyllä kyllästy. :)

Kyllä kirjoissa varmasti minuun vetoaa sekä romantiikka että vanhanaikaisuus. Niiden kahden seikan lisäksi kirjoista löytyy myös hyviä henkilöitä ja kohtia, jotka saavat suun hymyyn.

Aikeissa on siis lukea lisää Jane Austenin kirjoja ja ehdottomasti myös englanniksi.

// Tähän mennessä on tullut luettua lisää Jane Austenin tuotantoa: Kasvattitytön tarina loppuun ja Viisasteleva sydän. Järki ja tunteet odottaa vieläkin lukemistaan. Sen lisäksi tuolla kirjahyllyssä on Pride and Prejudice ja Sense and Sensibility, joista ensimmäisenä mainitun olen lukenut. Voin tosiaan sanoa, että Jane Austenin tuotantoon tutustuminen alkuperäiskielellä oli antoisa kokemus, tykkäsin kovasti Ylpeyden ja ennakkoluulon lukemisesta myös englanniksi.

Bettiina

• Ankeuttaja
Jane Austen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2006, 20:12:00 »
Oijjoi. Minulle iski kauhea into tuossa joulun hujakoilla lukea vanhaa klassiko kirjallisuutta ja Jane Austenhan sieltä hyllystä lähti. Romantiikan nälkäinen kun olen. Ylpeys ja Ennakkoluulo meni yhdessä hujauksessa ja hyvä kirja olin. Luen varmaa joskus uudestaa sit ku kerkiän eli varmaa joskus kesällä.. Toisena luin Emman, joka oli ihan hyvä kirja, mutta se päähenkilö oli IHAN karmea. urggh. Minua vähän häiritsi siinä se Emman ja Knightleyn ikäerokin. Yleensä en semmoisesta tykkää.. Kolmas oli sitten Viisasteleva sydän, joka oli todella hyvä. Pidin siitä jopa enemmän kuin Ylpeydestä ja Ennakkoluulosta. Päähenkilöön pystyi samaistumaan ja se oli NIIN suloista kun he olivat odottaneet toisiaan niin kauan ja ah vääärinkäsityksiä. Niistä minä tykkään.
Sarjoista ja elokuvista olen nähnyt vain sen BBC:n tuottaman minisarjan ku se TV:stä tuli. Ihan hyvä kai se oli Tosin Elizabeth oli ihan erilainen miksi olin hänet kuvitellut. Haluaisin vielä nähdä sen mikä oli vasta elokuvissa, se missä oli Keira Knightley pääosassa. Pitää vissii odottaa, että tulee DVD:lle. Yksi lauantai tuli Neloselta se Järki ja Tunteet, mutta mä en voinu kattoo sitä nii kyllä harmitti vähän.. :(

Poissa Herttuatar

• Sekopää
  • Vuotislainen
Jane Austen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 02, 2006, 18:46:22 »
Minun täytyy nyt kyllä sanoa, etten ole lukenut kuin yhden kirjan ja etten ole nähnyt yhtään elokuvaa, joka pohjautuisi Jane Astenin tuotantoon.

Lukemani kirja on Emma ja huomasin, että se on täällä saanut kaikkein vähiten arvostusta :) Itse kuitenkin pidin, vaikka vasta kahden sadan sivun jälkeen alkoi kunnolla tapahtua.

Astenin kirjoitus tapa (uskaltaudun laajentamaan käsitystäni Emman ulkopuolelle) on tietyllä tavalla uuvuttavaa. Hänellä on melko vähän sellaisia vuoropuheluita, joita rakastan kirjoissa. Ja loppuratkaisun arvasin jo sadan sivun kohdalla, vaikka sitä hieman horjuttikin Frank Churchill. Minusta kirjassa kuului käydä juuri niin kuin siinä kävi: että Emma ja herra Knightley "paljastavat" tunteensa toisilleen.

Kirjasta päällinmäisenä tunteena on (luin sen loppuun noin neljä tuntia sitten) että jäin kaipaamaan selvempää ilmaisua sille, mitä Emman ja herra Knightleyn välillä tapahtui. Aion kuitenkin varmasti lukea lisää Jane Austenia ja siksipä olsi mukava tietää, mistä hänen kirjansa konkreettisemmin kertovat. Vaikkapa nyt tuo Ylpeys ja ennakkoluulo
"Ei paavi ole paha, vaan kelpaa sille raha. Siksi sillä paisuu, peräpää ja maha."
Prinssi Faisalin sormus

niimp

• Ankeuttaja
Jane Austen
« Vastaus #12 : Kesäkuu 18, 2006, 20:39:38 »
Lukion ensimmäisessä äikän kurssissa valitsin pakkopulla-lukemisekseni Austenin Kasvattitytön tarinan(Mansfield Park). En meinannut saada kirjaa luettua.

Nyt tarttui kirjastosta mukaani Ylpeys ja ennakkoluulo. Kirja oli aivan ihastuttava! Sitä ei voinut laskea käsistään. Halusin uppoutua kirjan maailmaan, tanssiaisiin, niihin mekkoihin, vanhaan kunnon Englantiin.

Itseäni viehättää Austenin ajan elämääntyyli ja -tapa. Olen varma, että rakastaisin tanssiaisia, romantikko kun olen. Toisaalta tässäkin topicissa tuli jo esille Austenin kirjojen "turvallisuus". Omasta mielestäni kirjat ovat melko samanlaisia(romantiikka, tyttö naitettavana, maaseutu).

Englanniksi saisin varmasti kirjoista enemmän irti, mutta pelkään että siitä tulee pelkkää sanakirjan lukemista...

Galanen

• Ankeuttaja
Jane Austen
« Vastaus #13 : Heinäkuu 05, 2006, 19:29:56 »
Minuun Northanger Abbey ei iskenyt yhtä paljoa kuin muut lukemani Austenit (Y&E, Viisasteleva Sydän). Oli vähän hidastempoinen ja en jaksanut oikein kiinnostua koko tarinasta. Ihan viihdyttävää lukemista sinäänsä, mutta ei mikään maatamullistava kirja.

Ylpeydestä ja Ennakkoluulosta sensijaan pidin paljonkin, mr. Darcy oli mahtava hahmo. Lisäksi päähenkilönä oli kerrankin oikein vahva naishenkilö, minusta Elizabeth Bennet on yksi kaikkien aikojen parhaista naishahmoista. Jotenkin hänessä oli sitä luonnetta. Rakastuin myös kirjan ajankuvaukseen - tanssiaisia, isoja kartanoita jne. (:
Viisasteleva Sydän oli myöskin aika nannaa, hahmot olivat siinäkin loistavat. Nimiä en valitettavasti muista, mutta muutama hahmo sai ainakin minut hykertelemään (esim. Annen sisko, jonka nimi oli ... Mary? Voi pliis, ruikuttavampaa hahmoa sa hakea. Koko henkilö nauratti minua kamalasti :D)

Yhteenvetona sanottakoon, että Austen oli hyvä kirjailija ja aivan verraton luomaan henkilöhahmoja.

Vätte

• Ankeuttaja
Vs: Jane Austen
« Vastaus #14 : Maaliskuu 01, 2007, 10:08:28 »
Ooh.. Jane Austenin kirjat on huippuja!!
Minun innostukseni alkoi viime keväänä kun luin Bridget Jonesin päiväkirjoja ja Bridgethän kovasti hehkutti tätä Herra Darcya sekä erästä tiettyä kohtausta Ylpeys ja Ennakkoluulo elokuvasta. Ensimmäisenä luin juuri Ylpeyden ja Ennakkoluulon. Se oli mainoi kuvaus tuon ajan elämästä ja ihmisistä, Herra Darcyn ja Elisabethin suhde oli kutkuttava ja muutkin henkilöt hyvin aitoja. Tapahtumat olivat melko todentuntuisia, tai siis ne olisivat voineet oikeasti tapahtua. Pidin kirjassa myös siitä, että siinä kuvailtiin asioita, mutta juoni toisaalta eteni nopeasti.

Y&E:n jälkeen luin Järki ja Tunteet. Sekin oli miellytävä lukukokemus, mutta ei aivan niin hyvä kuin Ylpeys ja Ennakkoluulo. Henkilöt eivät tuntuneet yhtä kiinnostavilta, mutta luultavasti johtui siitä, etten ollut tästä kirjasta aiemmin kuullut. Tämänkin kirjan tapahtumat olivat hyvin kuvailtuja, mutta juoni eteni ehkä hieman liian hitaasti. Luin tämän kirjan kesällä, siitä johtuen Jane Austen on minulle lähinnä kesäkirjailija. Hänen kirjojaan on mukava lukea ulkosalla kun aurinko paistaa. Silloin voi oikeasti kuvitella olevansa yksi tarinan henkilö keskellä maaseutua. Melkein alkoi itsekin puhua vanhalla tyylillä ja kumarrella jokaisen lauseen jälkeen.     

Poissa Miléna

• Ryppykuu
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: LumosQuest8
« Vastaus #15 : Maaliskuu 03, 2007, 12:10:07 »

Lainaus käyttäjältä: hömppä
Häiritseekö teitä Austenissa lainkaan se, että oikeastaan kaikki kirjat päättyvät sovinnaiseen avioliittoon kunnioitetun ja rikkaan miehen kanssa, eikä esimerkiksi köyhän ja kunniallisen kuten Brönten sisarusten teoksissa?

1800 -luvun kirjallisuus on käsittääkseni juuri tälläistä. Minua ei tälläinen ainakaan YE:ssä häirinnyt tämä yhtään, herra Darcy oli mielestäni ihana!

Aloin miettimään tätä. Itse en ole lukenut kuin Charlotte Brontën Kotiopettajattaren romaanin ja Emilyn Humisevan harjun, mutta näiden pohjalta minun on hieman hankala ajatella, että kyseisten kirjojen avioliitot olisivat jotenkin parempia kuin Austenin teosten. Kotiopettajattaren romaanissahan Rochester pimittää Janelta tärkeitä tietoja ja lähestulkoon pakottaa Janen naimisiin, Humisevassa harjussa taas avioliitot eivät ole hirveän sopuisia vaan kaikki ovat suurimmanosan ajastaan onnettomia. Austenissa taas kaikki liitot ovat enemmän tai vieläkin enemmän onnellisia (tai no niitähän ei hirveästi kuvailla kuten Brontëjen teoksissa jälkeen häiden). Austeneiden ja Brontëjen välillä on se suuri ero (ja tämä on täysin henkilökohtainen mielipiteeni, jos joku on erimieltä niin olkoon), että Brontëissa avioliitot solmitaan vastahakoisesti kun taas Austeneiden parit pariutuvat omasta tahdostaan ja mielestäni se on tärkeämpää kuin miespuolisten henkilöiden varakkuus.
Voima on massa kerrottuna kiihtyvyydellä (F = ma)

Poissa kesäjakärpäset

• Vuotislainen
  • ...mutta sydänhän on aina ollut vahvin lihakseni..
« Vastaus #16 : Maaliskuu 03, 2007, 12:35:50 »
Oih... Tästä aiheesta voisin puhua loputtomasti:)
Minun Austen-ihastukseni tuli tätini kautta, jonka kanssa katsoin Ylpeys ja Ennakkoluulo-minisarjan. Niinkuin kaikki muutkin täällä, ihastuin heti. Miten jossain ohjelmassa voivatkaan näyttelijävalinnat niin nappiin! Katsoin hetki sitten uuden Y&E-elokuvan, josta alon pitämään vasta kolmannella katsomiskerralla, näyttelijät vaikuttivat aluksi liian kiiltokuvamaisilta ja aikaan sopimattomilta... Nyt kuitenkin aloin saada siihenkin uusia ulottuvuuksia:)

Seuraavaksi luin suomeksi Persuasionin (Viisasteleva sydän)...Pidin kirjasta kovasti ja käännyin taas tätini puoleen jolta löytyi Järki ja Tunteet-elokuva. Vaikka en rakastunut siihen kuten Y&E:hen, pidin sitä silti loistavana. Näyttelijät olivat taas kaikki upeita ja sopivat rooleihinsa. Joten kun matkustin Englantiin, en voinut vastustaa kiusausta ostaa kirjakaupan tarjouksesta englanniksi Y&E:tä, J&J:tä ja Emmaa. Vanhahta´va englanti tuntui ensin hiukan vaikealta ja hitaalta luettavalta, mutta alkoi luonnistua nopeasti. (En kuitenkaan suosittele ennen englanninkoetta;)). Pidin Y&Estä aivan yhtä paljon kuin sarjanakin, Järkeen ja Tunteisiin hieman petyin, koska mielestäni elokuva oli parempi.Mutta, mutta... Aluksi kuvittelin Emman olevan se tylsin kirja ja lykkäsinkin sen lukemista pitkään. Lopulta kuitenkin tartuin opukseen ja luin sen (yli 400 sivua) viikossa!Pakko oli myöskin katsoa heti elokuvat, joista pidin enemmän Gwynethin Emmasta. Eihän Emma ilkeä ole, vähän vain ajattelematon:)Viimeiseksi kiskaisin myös Persuasionin englanniksi ja rakstuin siihen paaaaaljon enemmän kuin suomeksi. Englanti vain sopii kirjoihin paremmin.
Emma, Y&E, J&J ja Persuasion muuten löytyvät netistä englanniksi, wink wink!

Nyt olisi vielä jäljellä Northanger Abbey ja Mansfield Park, jotka aion lukea ensitilassa. Ne eivät kyllä kuulemma yllä näiden neljän tasolle, mutta eihän sitä tiedä:)
So hard for it, honey.

di Napoli

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Maaliskuu 27, 2007, 19:10:27 »
Ylpeys ja Ennakkoluulo kuuluu minun suosikkilukemistooni, joten olen brittien kanssa yhtä mieltä siitä, että Jane Austen on yksi maailman parhaista kirjailijoista.

Elizabeth Bennet ja Mr. Darcy <3

Minun eräs ystäväni monta vuotta sitten suositteli minulle Jane Austenin kirjojen lukemista. Silloin nauroin hänelle, ettei minua kiinnosta romanttinen kaunokirjallisuus. Pari, kolme vuotta sitten sain kuitenkin joululahjaksi kyseisen kirjailijan teoksen. Luin sen heti ja rakastuin Mr. Darcyn hahmoon.

Sitten näin televisiosta vanhemman elokuvaversion kyseisestä kirjasta. Uutta elokuvaa en ole nähnyt, mutta aion kyllä joskus katsoa.

Sendy

• Ankeuttaja
« Vastaus #18 : Huhtikuu 04, 2007, 13:03:29 »
Minä olen lukenut Jane Astenilta:

Ylpeys ja Ennakkoluulo, joka oli minusta todella ihana kirja :) Lisäksi olen tilannut ja katsonut sen sarjana, joka kesti yli 5 tuntia (Onko kukaan muu katsonut?). Olen katsonut myös tämän aika uuden elokuvan.
Järki ja Tunteet, Ihana myös. Nämä kaksi kirjaa ovat aika samankaltaisia, mutta se ei haittaa (joskin tykkään enemmän Ylpeydestä ja Ennakkoluulosta). Olen katsonut myös tämän elokuvana. :)

Tarkoitus olisi lukea muutakin Austenilta, mutta en ole vielä ehtinyt...

Nyt olen myös katsonut Emman ja lukenut Viisastelevan sydämen. Pidin molemmista, mutta Y&E on yhä Austenin kirjoittamista lempikirjani.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2007, 16:38:04 kirjoittanut Sendy »

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #19 : Huhtikuu 21, 2007, 13:33:38 »
Minä luin joku aika sitten tuon Ylpeyden ja ennakkoluulon. Ei ehkä ihan sellainen kirja, joita tavallisesti luen, mutta osoittautui tuo silti mielenkiintoiseksi luettavaksi. Ehkä vähän liian avioliittokeskeinen (^mikä lienee ollut kirjan tarkoituskin) minun makuuni, mutta silti tuota jaksoi lukea, ja välillä jopa tuli sellainen tunne, ettei millään malttaisi lopettaa sen lukemista. Tykkäsin melkein kaikista kirjan hahmoista, jotka tosin tuntuivat aika samanlaisilta ainakin näin ensimmäisellä lukukerralla, mutta suosikikseni kohosi ehkä Lydia. Piristi kummasti muuten liiankin hillittyä ja kohteliasta hahmojoukkoa.
Tuota elokuvaa tai sitä sarjaa en ole nähnyt, mutta ehkä jos Ylpeys ja ennakkoluulo-elokuva näytettäisiin TV:ssä, voisin kuvitella katsovani sen. Siitä sarjasta en oikein tiedä, mutta ehkä sekin tulisi katsottua, jos se joskus uusitaan.

Muita Austenin kirjoja en ole toistaiseksi lukenut, mutta jos joskus kirjastoon eksyessäni sattuu löytymään joku niistä muista kirjoista, niin ehkä minä sitten saattaisin lukea sen. Pitäisikin jossain vaiheessa mennä katsomaan ^^
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Poissa Citrus

• Vuotislainen
« Vastaus #20 : Huhtikuu 26, 2007, 12:43:37 »
...mutta suosikikseni kohosi ehkä Lydia. Piristi kummasti muuten liiankin hillittyä ja kohteliasta hahmojoukkoa.

Itse olisin ollut valmis heivaamaan Lydian vaikka Jäämereen milloin tahansa, niin ärsyttävä hahmo. Hyvin omahyväinen, itsekeskeinen ja hemmoteltu vekara. Sellainen, joka huutaa kaupassa karkkia, takoo pienillä nyrkeillään lattiaa ja äiti tekee mitä tahansa, jotta lapselle tulisi taas parempi mieli; ja ihmiset tuijottavat paherksuvasti.
Lydia on kuitenkin siitä mielenkiintoinen hahmo, että hän ei kaikessa ärsyttävyydessään ole kirjalle turha tai muuten vaan hermoja raastavan, yksiselitteisen idiootti; hänessä(hahmona ja kirjan juonen kannalla) on omituista pinnallista syvyyttä, joka istuu Bennetin perheepotrettiin kuin nenä päähän.

Rakastan Austenin tyyliä vetkutella juonta. Myönnetään, se on erittäin piinallista, mutta siihen myös jäin aivan yhtä koukkuun mihin tahansa kunnon saippuaoopperaan, juoka on pakko katsoa viikosta toiseen. Erona tosin se, etten pidä saippuasarjoja juuri missään arvossa, eivätkä niiden tapahtumat ole yleensä järin kiinnostavia. Austen kuvailee henkilöidensä sielunelämää hienosti, ja saa luotua suurimmalle osalle vähäisemmistäkin hahmoista hyvin moniulotteisen olemuksen.
Tästä esimerkkinä Y&E:n Mr Bingley, joka kuvataan läpi kirjan hyväntahtoisena ja miellyttävänä henkilönä, mutta silti hän ei ole jokaisen naisen unelmien täyttymys ja hänelläkin on vikansa, jotka eivät ole "juo kahvinsa aina kylmänä"-tyylisiä, pitkästyttävän minimaalisia, mutta, ah, silti niin megalomaanisia vikoja.
Kuka nyt kylmää kahvia juovan miehen haluaisi?

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #21 : Huhtikuu 26, 2007, 22:54:43 »
Itse olisin ollut valmis heivaamaan Lydian vaikka Jäämereen milloin tahansa, niin ärsyttävä hahmo. Hyvin omahyväinen, itsekeskeinen ja hemmoteltu vekara. Sellainen, joka huutaa kaupassa karkkia, takoo pienillä nyrkeillään lattiaa ja äiti tekee mitä tahansa, jotta lapselle tulisi taas parempi mieli; ja ihmiset tuijottavat paherksuvasti.

Krhm. Uhmaikäinen pikkulapsi on hiukkasen eri asia kuin tyhmä, hemmoteltu ja huonotapainen teini. Imo Lydia on pikemminkin oman aikansa pissis kuin mikään kiukutteleva pikkukersa.
Constantem decorat honor

Poissa Serious

• Tillintalla
  • Vuotislainen
« Vastaus #22 : Toukokuu 02, 2007, 13:55:21 »
Austenin pääteos, Ylpeys ja ennakkoluulo, on yksi lempikirjoistani. Olen nähnyt myös elokuvan, ja sekin oli kauniisti toteutettu. Kirjasta (ja samalla elokuvasta) löytyy ärsyttäviä ja ihania hahmoja. Juoni ei ole mitenkään liian nopea tai liian hidas. 1800-luvulla kirjoitetuksi kirjaksi se on yllättävän moderni. Elisabeth Bennet on mainiosti oman aikansa kapinallinen.
Mr Bingley on elokuvassa hurjan söpö. :) Hän on taitaa olla kirjoissakin sellainen kaikkien naisten unelmien täyttymys.
Elämän tarkoitus on etsiä se.

Poissa vennu

• Vuotislainen
« Vastaus #23 : Toukokuu 10, 2007, 18:21:40 »
Ylpeys ja ennakkoluulo on minun lempparini kirjoista ja siitä tehdyn sarjan (1995) ja elokuvan (2005) omistan. Siitä on kyllä aikaa kun sen viimeksi luin mutta elokuva tulee katsottua aina silloin tällöin. Se on minun ns. itkuelokuva, aina kun tuntuu että maailma murjoo ihmistä liikaa ostan suklaata ja nenäliinoja, linnoittaudun nojatuoliin ja katson Ylpeyden ja ennakkoluulon. Mutta itse kirjaa en omista, aikomuksena on kyllä ollut ostaa, mutta sitä myydään yleensä sarjan tai elokuvan valokuvilla kansikuvitettuna, enkä jostain syystä lämpene niille ja odottelenkin sitä päivää kun minulla on tarpeeksi rahaa ja törmään kyseiseen kirjaan joskus divarissa kauniimmilla kansilla.

Muita Austenin kirjoja olen lukenut Mansfield Parkin (eli Kasvattitytön tarina) siitäkin tykkäsin. Ei se tosin yltänyt Ylpeyden ja ennakkoluulon tasolle mutta oli ihan mukavaa luettavaa. Sitten olen aloitellut lukemaan Emmaa, mutta se jäi kesken, kun en jaksanut päähenkilön (Emman) luonnetta. Kyllä aikomuksena on vielä joskus lukea loppuun se kirja, mutta silloin jäi kesken juuri tuon päähenkilön ärsyttävyyden tähden.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Toukokuu 11, 2007, 00:08:19 »
Sitten olen aloitellut lukemaan Emmaa, mutta se jäi kesken, kun en jaksanut päähenkilön (Emman) luonnetta. Kyllä aikomuksena on vielä joskus lukea loppuun se kirja, mutta silloin jäi kesken juuri tuon päähenkilön ärsyttävyyden tähden.

Jos kirja ei maistu, suosittelen 1997 tehtyä elokuvaversiota, jossa Emmaa näyttelee Kate Beckinsale. Toki hahmo on ihan yhtä ärsyttävä kuin kirjassa, sillä elokuvaversio on hyvin uskollinen alkuperäisteokselle, mutta elokuvana tarina on ehkä helpommin lähestyttävä. Ja raina on muutenkin miehitetty todella loistavasti rooleihinsa sopivilla näyttelijöillä (toisin kuin vuotta vanhempi versio, pääosanäyttelijänään Gwyneth Paltrow Xb). Esimerkiksi herra Knightleytä esittävä Mark Strong istuu rooliinsa kuin nenä päähän, Harriet Smith on juuri niin suloinen, herttainen ja naiivi kuin pitääkin, Jane Fairfax hillitty, kaunis ja hyvinkasvatettu, herra Elton juuri niin komea ja omahyväinen kuin pitää etc. Kertakaikkiaan loistava filmatisointi!
Constantem decorat honor