Kirjoittaja Aihe: Anime-elokuvat ja -sarjat  (Luettu 36477 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Cukel

• Ankeuttaja
Anime-elokuvat ja -sarjat
« : Marraskuu 26, 2003, 21:28:32 »
Lyhyesti ja ytimekkäästi:
Mitä mieltä olette animesta? Pidättekö jostain anime-elokuvasta taikka sarjasta? Vihaatteko kenties animea? Onko joku anime-sarja erityisen lähellä sydäntänne? Eli siis kaikkia animeen liittyvää keskustelua...

Itse pidän kovasti Azumanga Daiohista, suhteellisen uudesta anime-sarjasta, jossa seurataan normaalien lukiolaistyttöjen elämää. Se käyvät koulussa, menevät kotiin, menevät treeneihin, tapaavat puistossa, tekeävt läksyjä... Kuulostaa tylsältä, mutta sarja onkin puhdasta tilannekomiikkaa, ja vieläpä harvinaisen hyvää sellaista. Kannattaa katsoa. (Osaka-san on paras ^^)

Sen lisäksi olen katsonut (tottakai) Neon Genesis Evangelionia, Furi Kuria, Video Girl AI:ta, ja noin tuhatta muuta sarjaa joiden nimeä en tiedä. Yhdessäkin enkeli kuorioutui simpukasta ja sen valokehä ei pysynyt paikallaan ja.... Mutta yksikään ei ole ylitse AMD:n :) Tietäisikö joku mistä voisi ostaa AMD teepaitoja? :)

//Siivoilin vähän. Kiltit ihmiset, älkää tehkö pelkkiä listauksia. :) -Eleanír
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2007, 18:52:20 kirjoittanut Eleanír »

pteek

• Ankeuttaja
« Vastaus #1 : Marraskuu 28, 2003, 15:37:52 »
Kyllähän tuota animea tulee katsottua, ihan liikaakin joidenkin mielestä, hehee.

Tällä hetkellä suosikkisarjat ovat Naruto, Prince of Tennis ja Hikaru no Go. Listan ensimmäinen kertoo ninjoista, toinen tenniksestä ja kolmas gosta. On sitä muitakin sarjoja tullut katsottua, mutta en nyt jaksa niitä tähän listata.. No, Ranma½ pitää tietenkin mainita, on se sen verran klassikko. *g*

Elokuvat ovat sitten juttu ihan erikseen. Hayao Miyazakin voittanutta ei ole, kaikki näkemäni elokuvat mieheltä ovat olleet käsittämättömän hyviä. Toki Ozamu Tezukan mangaan perustuva Metropolis oli ihan hieno, mutta ei se vielä ihan Miyazaki tasolle yllä. Cowboy Bebop elokuvasta pidin, varsinkin musiikkipuoli oli todella loistava ja animaation laatu hurja.

Mitäs vielä.. Ei kai mitään.

Hmm. Olet näköjään Oulusta päin, oletko kenties Omaken jäsen?

Misha

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Joulukuu 07, 2003, 21:52:19 »
Minä fanitan ^^

Oikeastaan olen enemmän mangan kuin animen ystävä, mutta sitäkin katselen aina kun aikaa riittää.

Yksi ensimmäisiä näkemiäni sarjoja oli Full Metal Panic!, josta pidin hauskuuden, piirrosjäljen ja loistavien henkilöiden takia. Kana on yksi harvoista naishahmoista, joista todella pidän, ja Sagara on ihanan idiootti. Tässä sarjassa läpi menivät myös metallimöröt, vaikka yleensä vierastankin niitä. Juonesta voi olla monta mieltä, mutta minusta se oli ihan hyvä, sopivan synkkä, vaikka hupaisat koulujaksot kevensivätkin sitä. Aivan toista mieltä olinkin sitten jatko-osasta Full Metal Panic Fumoffusta. Kaikki se, mistä olin pitänyt alkuperäisessä sarjassa, oli heivattu romukoppaan ja Sagarasta oli tehty pelkästään toilaileva hölmö.

Ehdottomasti suosikkeihin kuuluu myös Rurouni Kenshin huolimatta typeristä välijaksoistaan.  (Prince Yahiko- jakso sai minut lähes itkemään, eikä todellakaan liikutuksesta.) Tästäkin pidin suurimmaksi osaksi, koska kaikki henkilöt olivat niin ihania. Pelkäsin oikeasti heidän puolestaan. Myös mättökohtaukset olivat todella hyviä, vaikka niitä hiukan häiritsivätkin pitkät selostukset eri taistelutyyleistä. Vaikka toisaalta jos osasin ulkoa kaikki Kenshinin hyökkäykset ja suurimman osan muistakin, niin ehkä ne eivät sittenkään ärsyttäneet niin paljon… Myös molemmat OVAt olivat laadukasta, joskin aivan liian surullista katsottavaa. Elokuvasta taas en pitänyt lainkaan, se keskittyi aivan liikaa Yahikoon ja oli muutenkin typerä. Lisää Kenshinistä löytyy osoitteesta http://arcticnightfall.com/kenshin

Cowboy Bebob- leffan alkupuoli oli ehkä hiukan puuduttava, mutta kokonaisuutena tykästyin siihen. Musiikki oli hyvää, ja pidin suuresti myös Halloween- teemasta ja perhosista. Ed on ehdottomasti lempihenkilöni ^^ Mättökin oli varsin viihdyttävää. Tunnelmaltaan elokuva oli aika erilainen kuin sarja, ei niin, että se olisi haitannut.

Jos haluat nähdä kaunista piirrosjälkeä (ja kauniita miehiä), kannattaa harkita Yami No Matsueita. Sarjan päähenkilöt Tsuzuki ja Hisoka ovat shinigameja, siis jonkinlaisia kuoleman enkeleitä, joiden tehtävänä on tutkia epäselviä kuolemia. He ovat molemmat myös kuolleita, joten siinä on jo sarjaan mukavasti synkkyyttä. Juoni ei noudata mangan juonta kovinkaan pitkälle, ja se vaikuttaa koostuvan parin jakson mittaisista tapauksista, joita päähenkilömme selvittelevät. Mutta ei huolta! Oikeasti sarjan ideana on, päätyvätkö Tsuzuki ja Hisoka yhteen vai tuleeko väliin kaunis, sadistinen ja ah niin ihana Muraki-sensei, jolla on pakkomielle Tsuzukista. Tuo on ainakin minun käsitykseni aiheesta.

Nightwalkeria olen nähnyt kuuden jakson verran. Anne Rice- vaikutteita en ryhdy analysoimaan, mutta olihan vampyyrifanin pakko tämäkin nähdä. Jälleen kerran yksi sarja, josta pidän melkein puhtaasti henkilöiden vuoksi. Shido on niin pieni ^^ Oikeastaan vasta joskus neljännen jakson tuntumassa alkaa vaikuttaa siltä, että tässä voisi olla juonikin. Samalla myös piirrostyyli muuttuu tyylikkäämmäksi ja synkemmäksi. Nyt kun vain näkisi tämän loppuun. Tietääkö kukaan muuten, onko Nightwalkerista olemassa mangaa?

Pride

• Ankeuttaja
« Vastaus #3 : Tammikuu 02, 2004, 23:45:41 »
Kyllä kyllä, animea on tullut katsottua, ja (obviously) pidän siitä :). Animessa yksi parhaita puolia on japanin kieli. Se on niin kaunista :)

On muuten tosi rasittavaa, kun jotkut ihmiset sanoo animea lastenohjelmiksi..  Ja heti kun mainitseekin sanan 'anime' (jos käsite on edes tuttu, uskokaa huviksenne, on tullut törmättyä ihmisiin jotka ei tiedä animesta mitään) joku huutaa: "ai sä katot niitä pokemoneja".

Lempisarjoja on mm.
Hellsing (älyttömän tyylikäs sarja joka liittyy vampyyreihin. Alucard on kova tyyppi :D), Azumanga Daioh (sarja jonka en koskaan olisi halunnut loppuvan), Hikaru no Go (veli ei saanut innostumaan gosta, mutta Sai sai x)), Cowboy Bebob (Ed on hyvin piristävä; "baka baka baaakaaa!") ja Saint Seiya (täytyy yks sankarianimekin olla :D)

Elokuvista.. on Miyazakin leffoja nähty.. esim. Spirited away, Totoro, Mononoke Hime, Nausicaä of the valley of the wind, Kiki's delivery service.. Niin ja Porco Rosso pitäisi katsoa kun se on lainassa kaverilta

Mii pidän usein monen animen alku- ja loppumusista.. Olenko ainoa?

pteek

• Ankeuttaja
« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2004, 20:40:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Silver Dragon"
Varsinkin ne, jotka on eksyneet saksankieliselle Viva kanavalle joskus illasta, sieltä tuli ainakin joskus Angel Santacy (en oo ihan varma kirjotusasusta).

Tarkoitat varmaan Angel Sanctuarya? En ole katsonut, mutta nimi on kyllä tuttu.

Lainaus käyttäjältä: "Sirie"
Mii pidän usein monen animen alku- ja loppumusista.. Olenko ainoa?

Heh, no et todellakaan ole ainoa. Minusta animen yksi parhaita puolia on nimenomaan se musiikki, yleensä kun se on vain niin yksinkertaisen mahtavaa (poikkeuksena Prince of Tennis, jonka musiikit huononevat kausi kaudelta, eivätkä ne olleet niin hyvät alun alkaenkaan. -_-). Esim. HikaGon ensimmäisen kauden loppubiisi, 'Bokura no Bouken', on aivan mahtava. Uusien sarjojen myötä tulee aina lisää mahtavia biisejä vastaan, kuten Naruton toinen alkubiisi 'Haruka Kanata', PoT:n kolmas (?) lopetus 'Walk On', ja viimeisimpänä Fullmetal Alchemistin aloitus 'Melissa'.  Itselläni on jo soittolista täynnä animebiisejä, pakkohan niitä on kuunnella...

Jeps. Muutamia uusia sarjoja on tarttunut matkaan tässä viimeaikoina. Fullmetal Alchemistia on mulle suositeltu jo vaikka kuinka pitkään, ja täytyy kyllä sanoa että se ei se turhaa ollut. Aivan mahtava sarja, kertoo kahdesta alkemisti-veljeksestä, jotka etsivät viisasten kiveä.

Toinen uusi tuttavuus on Peace Maker Kurogane, joka perustuu Japanin historiaan ja osaksi ihan oikeisiin henkilöihin. Päähenkilö on 15-vuotias poika, joka liittyy erääseen samuraijoukkoon kostaakseen vanhempiensa kuoleman. Melko verinen sarja, mutta vaikuttaa ainakin ensimmäisen viiden jakson perusteella ihan hyvältä.

ayu

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Tammikuu 04, 2004, 10:11:20 »
Minä(kin) fanitan animea. Nooh, se on muuten hankalaa katsoa animea, kun ei ole meillä sub-tv:tä tai lastenkanavia canal+:ssalla. Japanilaisia onnistaa, kun joka päivä näkyy sitä televisiosta.
Mangaakin tulee luettua, ja helpompaa sekin on, mitä katsoa animea.

Animea minä katson koneelta ja lainaan kavereiden vhs tai dvd filmejä. Minulla on vain muutamaa aniea ostettuna ja todella vähän tietokoneella.

Minä haluaisin Inuyashat, Chobitsit ja monia muita dvd:lle.
Onko videodivari.com ainoa nettikauppa, joka myy animeita?

Meillä on myös ikivanhat Superperhe 1 ja vanhoja Hopeanuoli kasetteja. Järkyttävät äänet, lady ladyssa äänet ovat samat. Minä jo pienenä tiesin että ne ovat japanilaisia, mutta sanaa animea en tiennyt.

ja mikä siinä animessa oikein viehättää? Minä pidän ensinnäkin siitä piirustustyylistä. Ensiksi en erottanut animea toisesta, mutta nyt kun katselee, jokaisessa on oma tyylinsä. Love Hinassa keskitytään paljon ilmeisiin ja Gravitationissa näkyvät myös chibi tyyliset silmät ja hahmot.
Excel saga..hmm siinä tyyli on loistava, kuin itse sarjakin. Tai pitäisikö sanoa outo? -_-

Anime sarjoissa hypitään seinien läpi, vaihdetaan paikkaa, ilman että vaihtaa asentoa,  ja etc. Toivottavasti tuosta saa vähän selvää..

Spoiler: Gravitation
Minun lempi animesarja on Gravitation. Se on niin kawaiita koko sarja! Se kertoo Shuichi nimisstä pojasta joka rakastuu Yuki nimiseen poikaan ja sitten koko sarja keskittyy heidän pulmiinsa ja risuihin ja ruusuihin. Se on niin kaunis ja ihailtava sarja! Minä olen ihastunut siihen.  
Ja lisäksi kaikki hahmot ja tavarat ..ihan kaikki on piirretty niin ihanasti. Yleensä se pätee kaikissa animeissa (paitsi jossain digeissä tai pokeissa)
ja mangoissa.

Minä haluaisin osata piirtää PALJON PAREMMIN anime tyylisiä hahmoja..:/

No kuitenkin, Gravitation ja Chobits ovat ihania (mutta olen lukenut chobitsista vain mangaa)

Skylighter

• Ankeuttaja
« Vastaus #6 : Tammikuu 05, 2004, 21:04:32 »
Ensin mangasta: hankin elämäni ensimmäisen mangakirjan vajaa puolitoista vuotta sitten Helsingin sarjakuvafestivaaleilla, ja nykyään omistan niitä enemmän kuin kukaan muu tuntemani. 40 kappaletta, ja siihen ei ole vielä laskettu mukaan sitä Yami no Matsuei -sarjaa kokonaisuudessaan (11 osaa) japaninkielisenä, jonka saan toivottavasti muutaman viikon sisällä nettikaupasta. Minulta löytyy Rayearthia, Inu-Yashaa, Demon Diarya, Fushigi Yûgia, Pet Shop of Horrorsia ja pari yksittäistä kirjaa, kaikista kaikki tähän mennessä käännetyt, vaikka Rayearth on ikävä kyllä ainoa kokonainen sarja. Uusin keräilykohde on Dragon Knights, jota tosin omistan vasta yhden kappaleen. Rahaa tähän harrastukseen menee, ja paljon. Varsinkin kun minulla on ihan luonteessa perfektionistinen keräily ja hamstraus, että jos jotain sarjaa on, se on pakko saada kokonaan.

Animeen tutustuin hieman mangaa myöhemmin, juuri vaikean saatavuuteensa vuoksi, ja vasta, kun olin jo lukenut pari kurssia japania ja kiinnostuin kielestä enemmän. (En osaa sitä vieläkään melkein ollenkaan, mutta välillä ymmärrän sitä, vaikka en itse kieltä osaisikaan tuottaa...) Ensimmäinen sarjani oli Inuyasha, mistä johtuen se lukeutuu vieläkin suosikkeihini, vaikka muissa olosuhteissa en ehkä olisi seurannut sitä uskollisesti tämänhetkisiä yli 130 jaksoa, mikä on animessa vähän liikaa. Inun castiin kuuluu kuitenkin yksi kaikkien aikojen tyylikkäimpiä pahiksia, eli Naraku. Henkilö, joka onnistuu suututtamaan ja usuttamaan peräänsä sarjan kaikki muut hahmot hyvä-paha-näkemyksistä riippumatta, ansaitsee täyden kunnioitukseni. Ja myötätuntoni, koska olen parissa larpissa tehnyt saman edes yrittämättä.

Muita hyviä animesarjoja... Rurouni Kenshinistä nautin kovasti, vaikka en syystä tai toisesta koskaan ehtinyt katsoa sitä loppuun saakka. Muistaakseni jaksojen äärimmäisen huonolla kuvanlaadulla oli jotain tekemistä asian kanssa. Yami no Matsuei on yksi visuaalisesti kauneimpia, joita olen nähnyt, vaikka senkään paria viimeistä jaksoa en ole onnistunut saamaan käsiini. Osittainen syy, miksi innostuin tilaamaan mangan, vaikka tiedänkin tarinan olevan tyystin erilainen. (Ja kaikki te Yami no Matsueita katsoneet tiedätte varoa minua, kun nyt paljastan, että saan kaikissa "Mikä Yami no Matsuei -hahmo olet"-nettitesteissä tulokseksi Murakin. Omoshiroi.) Niin erilainen tarina ei kuitenkaan ole kuin Violinist of Hameln -mangan ja -animen ero, jossa hahmojen luonteetkin ovat todella etäällä toisistaan...

Gravitation on oikein söpö, ja minä itse asiassa pidän Gravin musiikista. Gravi on myös yksi niitä harvoja sarjoja, joista pidän enemmän animena kuin mangana. Excel Saga on aivan loistava, ja ainoaksi katsomisen arvoiseksi magical girl -animeksi sanoisin Puni Puni Poemin, ellen pelkäisi aiheuttavani jollekin vakavia traumoja. Tosikot ja hyvän maun omaavat älkööt vaivautuko. Eniten pidän komediasta, jopa slapstick-huumorista ja suoranaisesta parodiasta, mutta vakavatkin sarjat ovat tiensä animekokoelmaani löytäneet, kenties parhaana esimerkkinä Hellsing. Hellsing ja etenkin sen päähenkilö Alucard ovat vain niin uskomattoman tyylikkäitä ja sairaitakin, että täyden ihailuni tuo sarja ansaitsee. Mikäköhän on mahdollisuus, että Hellsingin kaltaista sarjaa tullaan koskaan näyttämään Suomen televisiossa? Hyvin Pieni, ja tässä epätodennäköisessäkin tapauksessa saisimme kuulla vanhempien ja fanaatikkokristittyjen (ei, agnostikkona minulla ei ole kerrassaan mitään uskovia tai ei-uskovia vastaan, paitsi niitä, jotka ovat valmiita menemään äärimmäisyyksiin uskonsa vuoksi) valitusta siitä, miten mitään niin väkivaltaista voidaan näyttää lapsille, vaikka kieltämättä idiootinkin pitäisi tajuta Hellsingin kohderyhmän olevan huomattavasti varttuneempaa.

Tällä hetkellä kiinnostavimmalta vaikuttavat kenties .hack// -alkuiset sarjat. Näitä on pari animena ja pari mangana, ja tietääkseni vielä pari peleinä. Kyseessä on suuri multimediailmiö, josta koko tarinan tietääkseen täytyisi hankkia käsiinsä kaikki sen eri osa-alueet, mutta rahastukselta vaikuttavasta luonteestaan huolimatta mielestäni juuri tämä luo .hack// -ilmiön viehättävyyden. Jotain voi kertoa se, että pidän palapeleistä, ja lisäksi tämä on sarja, joka luottaa katsojiensa/lukijoidensa älykkyyteen.

Suurimpana syynä siihen, miksi pidän mangasta ja animesta, on varmastikin niiden piirustustyylin kauneus. En pidä mistään tietystä tyylistä erityisesti, vaan keräilen kokoelmiini vähän laidasta laitaan animeja ja mangoja eri genreistä ja piirustustyyleistä. Kaikissa niissä on omat huonot ja hyvät puolensa, ja piirustustyylin laatu vaikuttaa paljon myös itse tarinaan. Inu-Yasha olisi hyvin erilainen manga/anime, jos se olisi piirretty shoujo-tyylillä (tyttömangatyylillä), ja Yami no Matsueista pitäisi tuskin kukaan, jos se olisi tehty shouneniksi (shounen=poikamanga). Shoujosta pidän noin yleisesti enemmän kuin shounenista, jo pelkästään senkin vuoksi, että shounenista harvemmin löytyy niin syvällisiä hahmoja tai edes bishouneneja (poikkeuksia tietenkin löytyy, kuten Inu-Yashan Sesshoumaru ja Naraku), jotka ovat ainakin minulle tärkeä osa mangan ja animen viehätystä verrattuna länsimaiseen sarjakuvaan. Tosin pidän kovasti myös länsimaisesta sarjakuvasta, ja sitäkin hyllystä löytyy enemmän kuin siihen olisi varaa. Välillä uskallan myös olla seikkailullinen ja lataan netistä jotain vain siksi, että se kuulostaa kivalta. Todellisia löytöjä on tehty tällä tavalla.

Japanilaisilla tarinat ovat hyvin usein syvällisempiä kuin tusinafantasia (niin kliseiseltä kuin Records of Lodoss Wars alussa vaikuttaakin, niin kyllä se loppujen lopuksi hakkaan tullen mennen Dragonlancet ja Forgotten Realmsit) tai Disneyn piirretyt, joissa pahiksilla ei oikeastaan ole mitään syytä olla paha kuin se, että heistä nyt on kivaa olla paha, ja joissa hyviksen kuolemaa/tappoyritystä kyllä kauhistellaan, mutta pahiksen saa surmata surutta. Animepahikset myös harvoin ovat rumia ja tyhmiä, niin kuin jotkut Disneyn onnettomimmat tapaukset. Lyhyesti sanottuna, anime on useimmin harmaan sävyjä kuin mitään ääripäitä. (Kuka voisi luokitella esimerkiksi Alucardin mihinkään hyvis-pahis-lokeroon?) Jo lapsena minua häiritsi suuresti se, miten törkeän väärin pahiksia piirretyissä kohdeltiin.

Manga ja anime ovat nykyisin kohtalaisen suosittuja, mutta en silti lukisi sitä muoti-ilmiöksi. En ainakaan tunne ketään, joka kertoisi pitävänsä niistä "vain siksi, koska muutkin pitävät". Enemmänkin kyse on siitä, että ilmiön levitessä ihmisillä on suurempi todennäköisyys poimia jostain jokin anime tai manga ja huomata pitävänsä siitä. Tämä suosio aiheuttaa tietysti myös ongelmia, kuten ihmisiä, jotka vihaavat animea ilman muuta syytä kuin se, että lähellä olevat ihmiset pitävät siitä liikaakin. Ymmärrän, että liiallinen fanittaminen varmasti häiritsee muita, jotka eivät tiedä, mistä koko asiasta on kysymys, mutta ennakkoluuloinen tuomitseminen on erittäin typerää. Ei kaikkien tietenkään täydy pitää kaikesta, mutta siedän yhä huonommin ihmisiä, jotka eivät tajua kuinka laaja käsite anime ja manga on ja miten erilaisia sarjoja on olemassa ja päättävät sitten vain periaatteesta vihata sitä kaikkea. Tietenkin näitä löytyy jokaisen vähänkin laajemman ilmiön parista... (Vai kuka ei ole joskus törmännyt todelliseen antipotteristiin, joka ei ole kirjoja elämässään vilkaissutkaan?)

Haluaisin näin lopuksi vielä herättää keskustelua kysymyksestä: miten kauan luulette animen tulon Suomen televisioon kestävän, ja luuletteko, että tulemme saamaan sitä dubbaamattomana, siis japaniksi? Juuri kieli on yksi asian suurimmista ongelmista, koska en usko että kukaan animea japaniksi katsellut suostuu kuuntelemaan niitä hirveitä suomen- tai englanninkielisiä dubbeja, joita on tarjolla. En minä ainakaan. Ja toisaalta juuri tämä ryhmä olisi tärkeä osa kohderyhmää, joten jotta asialle saisi minkäänlaista huomiota tai kannatusta, pitäisi sarjoja saada tänne japaninkielisinä, mikä tuottaa ongelmia, kun televisioyhtiöiltä puuttuu kielitaitoisia kääntäjiä. Kieliasia ja tietysti sarjojen saatavuus on ensimmäinen seikka, ja toinen on kohderyhmä, erityisesti ikäasia. Vaikka se onkin viime vuosina hellittänyt, niin Suomessa elää yhä varsin sitkeä harhaluulo, että piirretyt ovat vain lapsille, ja niin kauan kuin tästä ei päästä eroon, emme tule myöskään saamaan tänne muita kuin lapsille tarkoitettuja ohjelmia. Aiemman esimerkkini Hellsingistä toin esille lähinnä, koska ajattelin, ettei kukaan voi kuvitella sen olevan lapsille suunnattu. Tai sitten se vain pahentaisi asiaa...

Adressien kirjoittelun ja televisiokanavien ahdistelun lisäksi en oikein keksi mitään, millä tilannetta voisi parantaa, varsinkin kun useimmat animefanit ovat täysin tyytyväisiä nykyiseen asiaintilaan, kun sarjoja saa netistä. Mutta minä pitäisin sitä Suurena Voittona, jos Suomen televisiossa näytettäisiin kunnollista, aikuisille tai vanhemmille teineille suunnattua animea ja vielä japaninkielisillä äänillä.

Pride

• Ankeuttaja
« Vastaus #7 : Tammikuu 12, 2004, 20:46:41 »
Hmmh.. Tuosta animen tulosta Suomeen.. epäilen ettei animea ainakaan lähiaikoina olisi tulossa, koska suurimmalla osalla ihmisistä on vielä liian pinttynyt kuva animen olevan lastenohjelma, ja hyvä esimerkki on juuri se Hellsing, jota.. no, kuvitelkaa nyt jos joku lapsi kattoisi sitä ajatellen että se on normaali piirretty, ja sitten siinä onkin Alucard tappamassa kaikkia niitä mielenkiintosia otuksia. Toisaalta lähetysaika saattais vaikuttaa siihen ketkä sitä kattoisi. Jos se olis tarpeeksi myöhänen, niin moni lapsi ei sitä kattelis varmaan.
Japanin kielestä taas.. Miusta se saattaisi olla mahdollista että ne näyttäisi animea ihan alkuperäiskielellä. Yleensähän kaikki mikä dubataan on lastenohjelmia, joita dubataan sen takia ettei kaikki osaa lukea tekstejä tai jtn. Hyihyi, en halua edes kuvitella esim. Hellsingiä jollain englantilaisilla saati sitten suomalaisilla äänillä. Cowboy bebop leffassa (jonka muuten katsoin tuossa muutama päivä sitten) kuulin vahingossa vähän englannin kielisiä ääniä (jotka vaihdoin aika törkeen nopeesti pois). Ja ne kuulosti ihan kamalilta verrattuna niihin japanilaisiin jotka on siinä sarjassa. Sitäpaitsi se kieli on muutenkin aika olennainen osa animea.

Poissa Myy

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Tammikuu 13, 2004, 21:54:03 »
Kaverini lainasi mulle pari päivää sitten pari 1989-1990 valmisunutta mangaa. Nimet olivat "Superperhe 1" ja "Lady Lady!", joka jäi kesken, kun kähdin kaupungille.
Superperhe 1 kertoo jostain perheestä jolla (yllätys yllätys!) on supervoimia. He joutuvat muuttamaan eri paikoista toiseen, ettei heidän salaisuutensa paljastuisi. Päähenkilö Kari (kaikki nimet in muutettu suomalaisiksi, kuulostaa järkyttävältä) ihastuu luokkatoveriinsa Leenaan, joka on varsin kylmä ja kaukainen. Hän polttaa ja juo ja kari on kauhistunut. Juuri kun Leena alkaa kiinnostua karista (ilman että kari tajuaa) hänen kaverinsa Linda ihastuu Kariin ja he alkavat hengata yhdessa (eivät siis virallisesti seurustele mikäli oikein ymmärsin) vaikka Kari tykkää yhä Leenasta. leenan ja karin välit lämpenevät videon lopussa ja olisin kiinnostunut näkemään jatko-osan vaikka suomalaiset duppaukset olivat surkeita. Ja samat äänet eri ihmisillä (+ smurffeilla ja hopeanuolen henk... koirilla)

Lady Lady! Sitä en ole katsonut loppuun. Lillin (vai mikä se nyt olikaan) äiti kuolee oonnettomuudessa ja hän muuttaa isänsä luo, joka on paljon matkoilla. Isoon kartanoon, jossa Lilli asuu muuttaa ilkeä äitipuoli, joka sortaa lilliä. En osaa/jaksa kirjottaa enempää, eikä kukaan varmaan jaksanut lukeakaan^^  Tarina on paikoin surullinen ja tässä kin ovat suomalaiset duppaukset pilanneet osan videota, mutta pidän siitä silti.

Tykkään Animesta. En osaa selittaa (okei, sanon rehellisesti, että en jaksa kirjottaa enempää...)

Poissa Gawd

• Riistaeläin
  • Vuotislainen
  • Perkele.
    • Kaniinin
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #9 : Tammikuu 13, 2004, 23:57:32 »
No juu, animesta min tyksin myös.^^; En ole mitenkään erityisen paljoa nähnyt, mitä nyt SubTVltä katsellut mitä sieltä tulee, kai noin vuoden ajan. Sailor Moonia siis vähän, eikä mitenkään säännöllisesti, ja tätä Magic Knight Rayearhtia (nimi ei oikein tiedossa.).
Omana sitten on tämä Sen to Chihiro no Kamikakushi, Henkien kätkemä. Pidän tästä paljon, ja olen kauan jo halunnut nähdä muitakin Miyazakin elokuvia (Mononoke Hime, Totoro (Näkymätön ystävä)) joista olen kuullut paljon hyvää, mutten tiedä oikein mistä niitä saisi käsiinsä. Kai Tampereelta löytyisi jokin paikka joka on ihan animeen erikoistunut, ei kukaan osaisi suositella? Näkymätön ystävä tuli joskus vuosia sitten TVstä, mutta silloin en sitä kukaan ottanut nauhalle enkä nähnyt.

Minulla on myös videolla episodit 1-8 Hellsingiä, ja minua häiritsee aivan jumalattomasti se että en saa todennäköisesti koskaan nähdä sitä sarjaa loppuun. Hillittömän hyvähän se anime on, vaikka tällä videollani kuvan laatu onkin aika heikko. Lisäksi, kun lähes jokaisen jakson ovat kääntäneet eri ihmiset, en kai saa koskaan tietää hahmojen oikeita nimiä. Vaikka siinä ei paljoa eroa ole, Alucard vai Arucard, minusta Arucard vain kuulostaa jotenkin paremmalta.... vaikka se ei sitten olekaan enää kääntäen Dracula.^^;
Sitten hyllystä löytyy Metropolis - ihan ok luulisin, mutta piirustustyyli on vähän kummallista minun mielestäni; tai siis, vanhaa. Kyllähän siihenkin toki tottuu elokuvan aikana. Koneella vielä noin kymmenen jaksoa Hunter X Hunteria, joka kuitenkin toimii niin paljon paremmin mangana, etten jaksanut kaikkia jaksoja alkaa etsimäänkään.
Trigunia olen nähnyt myös aika kiitettävästi (Vaaaaaash!), ja Kenshiniä ihan vähän. Niin, ja tietysti se vähän järkyttäväksi leikelty Hopeanuoli, Digimon (Taito!) ja Pokemon, kahdesta ensimmäisestä nähty kaikki mitä suomessa on näytetty (Hopeanuoli on videolla), ja viimeisestä sitten parin vuoden ajan tuijotusta lauantaiaamuisin. Juonesta en kyllä muista enää yhtään mitään, jos sellainen oli.

Eli siinäpä se lähinnä. Mangasta pidän ehkä jopa enemmän kuin animesta, ehkä siksi että mangaa on huomattavasti helpommin saatavilla, mutta enimmäkseen luultavasti siksi että ihkutan sarjakuvia noin yleensäkin paljon enemmän kuin elokuvia, koska sarjakuvissa....
*ei osaa selittää kunnolla ja turhautuu*
...tuota, on tekstiä ja kuvia. Siis hahmojen ajatuksia, ja saa samalla ihastella sivuja niin nopeasti kuin haluaa, ja kuulostan idiootilta, älkää välittäkö.^^; Perusajatuksena, mangasta min enemmän pidän, vaikka animen värit ja musiikki...hm, no, ovat niin ihastuttavia että joskus sitä animeakin pakko nähdä.
 Ensimmäinen manga jota koskaan luin oli Miyazakin 'Nausicaä of the Valley of the Wind',  tai jotain sen tapaista. En ole varma, pari vuotta siitä jo on. Hirveästi kuitenkin pidin, ja aloin etsiä lisää...ja lisää... ja lisää.-_-
En paljoa ole ostanut itse, mutta nyt ajattelin senkin aloittaa, kun rahaakin vaihteeksi on. Vaikka kyllähän koneellakin on ihan täydet sarjat  HikaGoa ja HxHta - siinä on vähäksi aikaa lukemista.

Hmh. Toivottavasti ei tullut liian mangapainotteinen viesti...anyway, manga ja animehan kuuluvat yhteen, enemmän kuin tavallaan.
^^

Poissa Joku

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: MarauderIce16727
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2004, 19:07:53 »
Ihmettelen kuinka en ole vielä käynyt tänne höpisemässä... Kuitenkin, minä myös kuulun niihin, jotka pitävät enemmän mangasta kuin animesta. Itselläni on mangana Inu-Yasha 2, 3, 7, 13 ja 14, ja Ranma ½'n 2 (suomennettuna). Ja nyt on sattunut niin onnettomasti, että olen tilaillut niita Inuja eräästä kaupasta, ja nyt niitä ei voikaan enää sieltä tilata. Yhyy.

Kuitenkin, ensinmäinen anime-sarja johon tutustuin oli tämä legendaarinen Lady Lady! Minulla (ja siskollani) on ne ykkönen ja kakkonen videolla, kähä kähä... Ne oli pienenä minun lempi videoitani, vaikka en silloin viellä tiennyt, että niitä nimitetään animeksi. Sitten näin Italiassa yhden Sailor Moon jakson (josta en tietenkään ymmärtänyt hölkäsen pöläystä). No, sitten seuraava anime, josta sain tietoa, oli Hopeanuoli. Serkullani oli (ja on varmaan edelleenkin) niitä videolla, ja mehän sitten katottiin niitä aivan onnesamme. Sillonkin oli vielä aikas pieni. Sitten kuitenkin sain nähdä samaiselta serkultani Dragon Ball Z'taa, siitä ei olekaan vielä kuin yksi ja puoli vuotta. Ja samana syksynä eräästä tietystä kaveristani oli tullut Inu-Yasha -fani, ja esitteli minullekkin Inun. Ja niin minä sitten kiinnostuin Inusta hieman enemmänkin, ja minustakin tuli Inu-Yasha -fani. En oo kuitenkaan nähnyt sitä animena, tää meidän kone kun onkin niin huono, ettei suostu lataamaan yhtään mitään. Bah. Paitsi olen "lukenut" siitä yhden animekirjan, joka oli, yllätys yllätys, japaniksi. Ha-haa. Ai niin joo, neljännellä luokalla ollessani, olin aivan hulluna Pokémoniin, kaikkihan (täällä ainakin) oli. Ja tässä vähän aikaa sitten olen nähnyt kaverillani Princess Mononokea. Oliko se se? No, aivan sama.

Ja minunkin mielestäni anime/manga on aivan mielettömän kaunista. Se on ehkä se suurin syy, miksi siitä pidän, ja sitten myös se, että niiden hahmot on niin monisävytteisiä. Tottakai, onhan Disneyn piirretyissäkin joitain kauniita kohtia, mutta animessa niitä tulee vähän väliä. Tai no, eihän nyt tietenkään kaikissa animeissa sellaista ole, mutta suurinmassa osassa. Ainakin shoujoissa, ja on shounenissakin. Ja Disneyn hahmoissa hyvä on hyvä ja paha on paha. Välimuotoja ei ole. Sen sijaan, animessa voi olla henkilöitä, jotka ovat välillä tosi julmia ja pahoja, välillä taas oikeinkin -uh- päinvastaisia. (esim. Sesshoumaru. Välillä tyyppi tuntuu keräilevän ihmisten (ja muidenkin) päitä ja sitten yhtäkkiä herättääkin henkiin jonkun pikkutytön ja lähtee kuskaamaan tätä mukanaan. Vau, mikä mies.) Khrm, eh-heh. Ja muutenkin.

Mitä tähän voisin vielä sanoa? No, sen ainakin, että kiroan tämän "kaupungin" (ja samalla menee tietokoneemmekin) alinpaan tuonelaan, koska täältä on lähes tulmkoon mahdoton löytää mitään animea/mangaa. Feh.

Matron

• Ankeuttaja
« Vastaus #11 : Tammikuu 21, 2004, 14:05:09 »
Hyvä aihe x)

Nojaa, en nyt sanoisi, että olen maailman suurin animefani, mutta tuleehan tuota kyllä katsottua jonkin verran. En ole kyllä nähnyt mitenkään hirveästi animea muutenkaan, mutta kuitenkin.

Olen nähnyt muutamia anime-elokuvia/sarjoja. Henkien Kätkemä, Totoro, Hamtaro, Pokémon ja Digimon :D, Ranma½, Candy candy, Hopeanuoli, Sailor Moon, Taikasoturit ja tässä vähän aikaa sitten Princess Mononoken (ääk, unohdin, että miten tuo edes kirjoitetaan. toivottavasti meni oikein) Mitään suosikkia en osaisi mainita. Mutta ehkä elokuvista tuo Henkien Kätkemä oli ihanin...Ehkä. En ole kovinkaan varma, koska pidän noista kaikista.

Joidenkin ihmisten mielestä on hassua, että katsoo piirrettyjä. Itse en näe siinä mitään omituista tai noloa. Niin, ehkä ahdasmieliset ihmiset ajattelevat noin tai jotain. Ensimmäinen anime-elokuva oli kyllä Pikku Naisista tehty animeversio. Pitäisikin kaivaa se joku päivä tuolta kaapista, että voisi taas katsoa sen. Pienempänä olin myös hulluna Candyyn ^^ Niin ja onhan minulla myös Animatrix, mutta se nyt ei hirveästi liity tähän.

Animen musiikki on taivaallista. Musiikki on niin suuri osa koko elokuvaa. Rakastin esimerkiksi Henkien Kätkemän musiikkia melkeinpä liikaa. Anime-elokuvien loppu- ja alkusoitotkin ovat aivan ihania. Hyvin kaunista. Aah, anime on jotain aivan ihanaa, vaikka en edelleenkään ole mikään pakkomielteinen fani enkä omista hirveästi animeleffoja. Sob.

Mary Leathert

• Ankeuttaja
« Vastaus #12 : Helmikuu 07, 2004, 16:36:01 »
Ah, anime , syy jonka vuoksi elän. Tai selkeämmin sanottuna rakastan animea siinä missä kaikkea muutakin japanilaista.

Useita sarjoja olen katsonut, suosikkeinani ovat Weiss Kreuz, yami no Matsuei, Digimon, Wolfs Rain ja Fruits Basket. Eli minulla on nähdäkseni suhteellisen laaja maku. Tärkeimpiä valintaperiaatteita ovat piirroslaatu ja juonen kiinnostavuus. Eikä muutama bishikään ole pahitteeksi. :wink:  

En minä osaa sanoa mikä minua animessa viehettää. Piirrostyyliä rakastan ja japanikieliset laulut iskevät ja kovaa. Lisäksi niissä on hienoja juonia. Omaperäisempiä kuin länsimaisissa animaatioissa. Hahmoille on usein kehitetty kunnon taustat, mikä on hyvä. Useimmiten ne ovat kuitenkin synkkiä.

Ei minulle enempää tule mieleen. *painuu tutkimaan animesivuja*

maniac

• Ankeuttaja
« Vastaus #13 : Helmikuu 07, 2004, 19:35:39 »
Joop, tykkäilen animesta. Tässä suunnilleen puolen vuoden aikana olen kiinnostunut animesta, ja kaikesta muustakin Japaniin liittyvästä aina vaan enemmän. Kokonaisia sarjoja en ole vielä nähnyt kovin paljoa, enkä ainuttakaan elokuvaa, koska animea on kuitenkin aika vaikeaa hankkia, ellei halua tuhlata kovin paljon rahaa. Nopea netti on tietysti kätevä ^^

Hellsing oli ensimmäinen kokonainen animesarjani, ja se on edelleenkin toinen lemppareistani. Alucard on niin mahtava ja kun tällainen vampyyrifriikki olen, niin tykkään todella paljon. Hellsingissä on hyvää musiikkia.

Toinen lempisarjani, ehkä jopa parempi kuin Hellsing, on Gravitation. (Kiitos Asrun kun suosittelit^^) Se on vaan niin loistava, koska siinä on huumoria, bishejä, shounen aita, musiikkia (tosin se on välillä ehkä vähän liian pirteää poppia minun makuuni, mutta sopii siihen sarjaan). Sitä ei vaan voi jättää kesken ja sarjoja on katsottava aina uudelleen. Se on todellakin söpö sarja (Yuki/Shuichi, kawaii!!^^;;) , kun taas Hellsing on aika synkkä. Tykkään kummastakin, sopii vain vähän eri mielentilaan.

Olen nähnyt myös Neon Genesis Evangelionia, Wolf's Rainia, Ranma ½:a, Noiria, Cowboy Bebopia.. Hyviä sarjoja. Varsinkin Wolf's Rain ja Cowboy Bebop, vaikken ole nähnyt vielä jokaista jaksoa. Yami no matsueita ja Chobitsia olisi tarkoitus alkaa katsomaan seuraavaksi. (=eli ensi yönä ei tule nukuttua... siinä ehkä animen huonoin puoli, sarjoihin jää koukkuun ja yöllä on parasta aikaa katsoa.)

Lainaus käyttäjältä: "Ayumi"
-Henkien kätkemät: Tarvitseeko edes kommentoida? Kaikki jotka eivät ole nähneet tätä ja lukevat tätä topicia nostakaa käsi. Upea, upea elokuva.

\o  Niin, en ole nähnyt, vaikka olisi kai pitänyt.. Suunnittelin ostavani, mutten viitsinyt koska se vaikutti jotenkin niin lapselliselta. Mutta koska olen kuullut niin paljon kehuja, niin ostan sen varmaankin vielä lähiaikoina.

Äh, en jaksa odottaa kun menen hiihtolomalla Ulvilaan anime-allnightereille. Koko yö animea putkeen ^^ Siellä tulee sitten nähtyä varmaankin paljon lisää sarjoja ja ehkä joku leffa. Jos sattumalta joku muukin on tulossa sinne, niin voisi yksätä. (Mary Leathert: Sinä ainakin asut Porissa?;)

Edit: Näin Henkien kätkemän! Hyvä leffa, todellakin.

Alamea

• Ankeuttaja
« Vastaus #14 : Helmikuu 07, 2004, 22:34:10 »
Rrrakastan animea ja mangaa yli kaiken :)

Ensimmäiseksi tykästyin Pokémoniin,mutta en edes tiennyt, että se on animea. Faniuteni siihen lakkasi, kun alkuinnostus meni ohi.Nykyään mielestäni ääninäyttelijät ovat ihan surkeita ja kauhean kuulloisia.Vanhat ääninäyttelijät olivat paljon parempia.
Sitten löysin Magic Knight Rayearthin(Taikasoturit). Se tuli SubTv:llä keväällä 2002.
Aloin seuraamaan sitä aika alusta.Taisi jäädä jotain 8 jaksoa näkemättä.
Kyseisen sarjan avulla pääsin animen ja mangan maailmaan *khih*
Sitten oli Sailor Moon syksyllä 2002.Aloin seuraamaan sitä heti ensimmäisestä jaksosta alkaen.
Sitten löysin mm. Chobitsin ja latasin sitä netistä. Innostuin hirveästi, kun kuulin että Ranma½ on tulossa suomeksi mangapokkareina ^^
Tällä hetkellä katselen Chobitseja ja Tokyo Mew Mewiä ja luen Ranmaa.

Typerä VLP lopetti sopimuksen Subin kanssa, joten meillä ei enää näy Subtv >:/

Envu

• Ankeuttaja
« Vastaus #15 : Helmikuu 08, 2004, 19:13:26 »
Jep.
Eli tännekin..

Olen nähnyt Hellsingit, Vampire Hunter D - Bloodlustin, muutaman jakson Rurouni Kenshiniä, ensimmäisen jakson Vampire Princess Miyusta, Totoron, Henkien Kätkemän.. Jäisiköhän se siihen? Kyllä varmaan.
Tosin odottamassa on ihka ensimmäinen Vampire Hunter D, Escaflownea ja Last Exilea, joten heti kun minulla on aikaa, katselen ne. ^^
( Mihin voi kyllä mennä aikaa, hoo. )

Mitä suosikkeihini tulee.. Hellsing. ^^ Alucard on hassu heppu. Ja se, ettei oikein saa selvää onko se hyvis vai pahis vai mitä se yleensäkin on (harmaita sävyjä!), on vain.. kiehtovaa.
Itse asiassa tilasin juuri netistä Hellsing Complete Collectionin, joten katsomme sen sitten Miian kanssa hiihtolomalla putkeen.
Olisi mukavaa vielä saada Hellsing-mangaa, mutta en ole oikein vielä paikantanut sitä mistään. Ideoita, ehdotuksia, mistä mokomaa voisi löytää?
Ja sitäpaitsi, Hellsingin piirrosjälkikin on jo älyttömän tyylikästä. Koska se on periaatteessa ensimmäinen anime, jotka olen katsellut ( No onhan siinä Totoro ja Henkien kätkemä, mutta.. ei lasketa niitä ^^ ), niin se etten katsonut enempää Miyuta tai Kenshiniä, varmaan johtuu juuri siitä piirrosjäljestä.
Hellsingin jälkeen kun on vaikea sietää yhtään tuhruisempaa ja epätyylikkäämpää. ^^

Vampire Hunter D - Bloodlustissa oli vähän sama juttu kuin Hellsingissä. Tai siis, se on aivan älyttömän tyylikästä se piirrosjälki, jotenkin tummaa. Tosin minua häiritsi niiden henkilöiden hassut nenät. ^^ Eikä siinä oikeastaan ollut laisinkaan niin hyviä henkilöhahmoja kuin esimerkiksi Alucard Hellsingissä, mutta missä toisaalta olisi? Alucard on Alucard, siitä ei pääse mihinkään.

Totoro ja Henkien kätkemä.. Toisen katselimme kaverilla. Tekstitykset vähän häiritsivät, kun ne pomppivat ja.. Nooh, se oli jotenkin hellyyttävä. Ei kuitenkaan sellaista animea, jota minä katselin. Henkien kätkemässä oli vähän sama juttu. Kyllä minä sen kertaalleen katselin Forssan Elävien Kuvien Teatterissa, mutta en tiedä jaksaisinko toista kertaa.

innoscent

• Ankeuttaja
« Vastaus #16 : Helmikuu 10, 2004, 18:40:07 »
*lääh lääh* mii lavs animeeee!!!

Niin siis vakavasti ottaen... Ensimmäiset animeni näin ehkä kolmivuotiaana, kun äiti osti ihme videoita kirpparilta. Olisikohan ollut Candybell tuon sarjan nimi? Noh, kaipa myös Tao-taon voi animeksi pitkin hampain luokitella... Sen jälkeen katselin sitä mitä telkusta tuli, siis pokemonia, ym. sarjoja, jotka suomennettiin surkeasti huonoilla ääninäyttelijöillä. Onneksi internetin ihmemaa on avoinna, ja löysin elämäni animen, Hellsingin (en ole ainoa sen ihailija replyistä päätellen). Katselin samaan aikaan iki-ihanaa Vandreadia, johon hullaannuin juuri huonon läpän takia. Heh, vieläkin ikävä Ditaa.. No tietämättömille tiedoksi, että se on sellainen avaruushörhöily, jossa miehet ja naiset ovat eriytyneet eri planeetoille ja taistelevat..
Muista sarjoista olen seuraillut Narutoa ( Kakashii sensei on IHANA!!!!) ja Teekoiria (en muista ulkoa oikeaa nimeä, anteeksi). Ihastuin myös sarjaan, jossa mies taistelee nenäkarvoillaan ( bobobo..jotakin). Kenshin ei koskaan iskenyt minuun, ei myöskään sailor moon. Ehkä en ole vain seurannut tarpeeksi?

Leffoista olen tuijotellut juuri Miyazakin tekemiä, samoin noita vampyyrihommia ja Akiraa (olikohan se elokuvana?). Muutaman hentain olen katsonut myös, tosin en pitänyt. Mitä mieltä te muut olette? Minua ne lähinnä naurattivat...

Minäkin muuten pidän anime-musiikista, varsinkin siitä Naruton loppubiisistä ja Hellsingin soundtrackistä. Ja tietenkin Vandreadista. Opiskelen japania, ja se helpottaa ihmeen paljon ymmärtämistä, vaikken suurinta osaa ymmärräkään. Kielestä sen verran, että animessa se on todella karkeaa, eikä sitä normaalitilanteessa (vaikka uuteen ihmiseen tutustuttaessa) saisi edes käyttää.Esimerkkinä sana "antta", sinä on todella rumasti sanottu. Kannattaa käyttää "anatawa"- sanaa, tms. Jos neuvon väärin, en ole vain lukenut läksyjäni... Joten älkää syyttäkö minua... :)

Ainiin, manga. Minä pidän Ranmasta ja Akirasta (ylläri). Ovat hieman turhan kalliita ostettavaksi. Enkä edes ymmärrä miksi Dragonballin ikärajaa ei ollut aluksi. Se ei ole tarkoitettu lapsille, vaikka suomalaiset niin yleisesti animesta ja mangasta luulevat. Ottaisivat selvää.

Hailie Jade

• Ankeuttaja
« Vastaus #17 : Helmikuu 13, 2004, 17:03:40 »
*muokattu 20.10.2004*

Saanko kirjoittaa viestini kokonaan uudelleen nyt, kun olen katsonut animea vähän enemmän kuin viimeksi kirjoittaessani? Guud.

Siiiis, kuten olen tässä selittänyt, minä (kuin myös monet muut) olen katsonut Pokémonit sun muut tämmöiset (ja Hopeanuolet pätkityt suomenkieliset versiot pienenä) ensimmäisenä animenani (vaikka en oikein tiedostanut että se on animea). Sitten seurasin joskus pienenä Galaxy Express 999-nimistä sarjaa, vaikka juoni meni minulta ja pari vuotta vanhemmalta kaveriltani täysin ohi (vaikka kaverini oli olevinaan kuin ymmärtäisi kaiken ;]). Sen jälkeen pidin vähän taukoa, ja aloin katsoa Digimonia (älkää, se on japaniksi ihan söpö edelleen), plus seurasin Dragon Ball Z:tä (jota katson nykyään huumorimielessä), Magic Knight Rayearthia (kuole Hikaru), ja of course katsoin myös Henkien kätkemän. Sailor Moonia en silloin hamassa menneisyydessä seurannut, mutta nyt kun uusinnat alkoivat niin katsoin yhden jakson. Enkä pitänyt yhtään (johtuu vissiin dubbauksesta).

Tällä hetkellä olen koukussa ainakin tähän juuri alkaneeseen Bleachiin, jota olen lukenut mangana netissä ja odotan animea innolla lisää, ja Samurai 7-sarjaan. Samurai 7 perustuu siis siihen Akira Kurosawan Seven Samurai-leffaan, minkä takia jotkut kai ovat ennakkoluuloisia katsomaan animea... ehkä on vain onni, etten ole itse nähnyt ko. leffaa, koska pidän animesta paljon. :D Ooh, minulla on kamala ikävä Fullmetal Alchemistia. Naruto on myös hyvä, mutta kaikki sen kai tietävät, jaaa... Inuyasha on minusta vähän turhan pitkä ja itseään toistava. Gravin musiikki rules ok. Yami no Matsuei on myös muuten hyvä - vaikka en yleensä ole hirveä yaoi-fani, ihastuin Tsuzuki x Hisoka-mahdollisuuteen välittömästi, vaikka Muraki is so creepy.

Katsomiani sarjoja:
- Pokémon (duh)
- Hopeanuoli (suomeksi dubattu & pätkitty)
- Digimon (kaikkia kausia - wha, se on edelleen ihan söpö)
- Magic Knight Rayearthit, DBZt, Sailor moonit sun muut
- Naruto
- Inuyasha
- D.N.Angel
- Fullmetal Alchemist
- Elfen Lied
- Gravitation
- Samurai 7
- Samurai Champloo
- FLCL
- Chrno Crusade
- Matantei Loki Ragnarok
- .hack//Tasogare udewa no densetsu
- Bleach
- Fruits Basket
- Fullmoon wo sagashite (aloitin vasta vähän aikaa sitten)
- Saiyuki RELOAD
- Henkien kätkemä (elokuva)
- Gundam SEED (yhdeksän ensimmäistä jaksoa. Köh, köh)
- Yami no Matsuei (aiee! Tsuzuki x Hisoka!)
- Azumanga Daioh

ja joitakin random-sarjoja joista olen nähnyt tyyliin yhden jakson...

Poissa Pastel

• Vuotislainen
    • http://www.livejournal.com/users/pastell
« Vastaus #18 : Helmikuu 18, 2004, 23:34:45 »
En määrittelisi itseäni varsinaiseksi otakuksi. Olen muuten vain anime-riippuvainen. Manga on niin kallista että siihen pääsen harvoin kajoamaan, netistä imutetut sivut eivät aja samaa asiaa kuin paperi.

Olen kokeillut monia kymmeniä sarjoja ja useampaa jaksanut seurata pitempäänkin. Ainoa joka varsinaisesti kolahti on Fruits Basket. Viime koeviikko meni pulpetin alle kun en voinut miettiä kuin Fruits Basketia ja sitten minä nukahdin biologian s1-kurssin kokeessa ja siinä unessa oli Yuki ja sitten minä tipahdin tuolilta ja... ja... Muita erinomaisia sarjoja on Yami no matsuei, NGE, Gravitation ja Ranma ½. Azumanga Daioh olisi listallani kakkonen Furuban jälkeen, Sakaki-san on sielunsiskoni.

Gravitationia katsoessani olen puolet ajasta pää punaisena. Mr Pinkkipää on niin noloa katsottavaa, kun se kyntää Tokion katuja päällään ja suree Yuki Eirin perään. Hellsingiä en ole kokeillut jaksoakaan, alkutheme oli niin synkkä ja se koira pelottava, että minä katsoin viisi jaksoa Fruits Basketia unohtaakseni sen o.o.  Toinen karmiva kokemus oli Grave of Fireflies, sen koko tarina ja piirrokset olivat niin karuja... Joku sanoi sitä kauniiksi? Angst ei sovi minulle.
Eikö tässä ollutkaan tämän syvempää?

Lord Azog

• Ankeuttaja
« Vastaus #19 : Helmikuu 27, 2004, 23:19:38 »
Tjahas, tälläinenkin topikki oli tänne postattu, enpä ole huomannut.

Animeharrastukseni alkoi jo silloin kun olin pieni palleroinen. Vaikkakaan en tiennyt tarkalleen että ne kaksi elokuvaa pystyttiin luokittelemaan sanalla "anime", pistin silti huomioon sen faktan että ne olivat japanilaisia.
Nämä kaksi elokuvaa olivat nimeltään "Naapurini Totoro (Tonari no Totoro)" ja Punainen Sika. Iän voi se ,joka tietää näyttämisvuodet Suomessa, laskea syntymäpäivästäni (7.12 1989).

Aikaa vieri, ja nauhojen päälle nauhotetttiin jotain muuta. Sitten Suomeen iski Pokemon-villitys. Elämäni pahinpia virheitä, pääasiassa siksi että tulhasin yhdellä kerralla 300 mk niihin kirottuihin kortteihin, ja koulussa löin kaveriani kun hän ärsytti minua pienestä typosta. Onneksi olen päässyt yli siitä.

Vuonna 2002 siirryin yläasteelle, ja tapasin Cukelin. Cukel opasteli satunnaisten mainintojen kautta minut animen pariin. Ensimmäinen sarja minkä katsoin oli Azumanga Daioh. Mahtava sarja, sen parissa meni kesäloma rattoisasti.

Vuoden 2003-2004 uutenavuotena sain vihdoin laajakaistan 56 kpbs-modeemin tilalle. Samaisena uutenvuodenaattona pidimme lanit, joilla minulla upposi 11 h RahXephon-nimiseen sarjaan (lanit kestivät 24 h :) )
Katsoin myös Revolutionary Girl Utenan, se oli yksi oudoimmista sarjoista mitä olen koskaan nähnyt. Lanien jälkeen kuulin radiosta vain japania, ja pääni oli muutenkin sekaisin (näin ruudulla jotain merenrantaa...)

Tässä lista elokuvista/sarjoista mitä olen katsellut:

Tonari no Totoro
Punainen sika
Pokemon (harharetkiä, älkää tuomitko minua tämän perusteella)
Azumanga Daioh
RahXephon
Revolutionary Girl Utena (elokuva)
Chobits (jaksoon 9 asti)
Ghost in the Shell (elokuva)
Ghost in the Shell - Stand Alone Complex (jaksoon 9 asti)
Sen to Chihiro no Kamikakushi (Henkien kätkemä)
Gundam Seed
Great Teacher Onizuka
Super Dimensional Fortress Macrossin ensimmäinen jakso
Macross Zero
FLCL
.hack//sign (jaksoon 4 asti)
Gunbuster
Naruto
----------------

Mielipiteitäni sarjoista? Olen pitänyt pääasiassa kaikesta mitä olen katsonut. Parhaita ovat ehkä GITS, AMD, GTO ja Henkien kätkemä.

(turhaakin turhempaa tekstiä, ei tarvitse miettiä tuota kovin syvällisesti koska tuollaista roskaa ei tarvitse kovin tarkkaan pohtia, lukee vain läpi...)

Kagome

• Ankeuttaja
« Vastaus #20 : Helmikuu 29, 2004, 14:51:11 »
Superperhe? Eikös se ole aivan legendaarinen Kimagure orange road vai muistanko väärin? o_O;

Nojuu. Kaikenlaistahan tuota on tullut katsottua (Gunslinger girlistä Chobitsin kautta Yami to boushi to hon no tabibitoon, sieltä Bobobobo Boboboohon ja sieltä Reccaan jnejne.) mutta ärsyttää kyllä tämä Suomi. Jos Suomeen pitää tuoda vain ja ainoastaan (minun mielestäni) huonoa mangaa & animea, niin kannattaako sitä tuoda ollenkaan? Magic Knight Rayearth on Clampin _typerin_ sarja koskaan ja Sailor Moonista näytettiin vain ensimmäinen ja toinen kausi, vaikka vain viimeinen on oikeastaan katsomisen arvoinen.. -_-;  Mangapuolen Dragonballista ja Ranmasta (eteneekö juoni oikeasti minnekkään?!) on turha puhuakkaan.

Mutta, loistavia sarjoja ovat jo mainitut Fruits Basket, Gravitation, Yami no Matsuei ja Princess Tutu. Nuo ovat kaikki melkein aina piirretty loistavasti, vaikka Gravista ja Furusta löytyy liikaa niitä kohtia, joita katsoessa tekisi mieli itkeä ja nauraa yhtäaikaa. Gravin musiikit ovat myös aivan loistavat, vaikka yleensä tekno ei uppoa sitten millään.

Mangaa? Japanilainen manga on ihan päst. Myös englanniksi menee, saksaksi on yksi pokkari (Tanemuraa^^). josta en niin paljon pidä mutta japanilaiset olivat jo menneet niin piti ostaa saksaksi. ;_; Sarjoja? Planet Ladder, Demon Diary (nipotus: Ei tämä ole mangaa!), Gravit, Tanemurat ja muut jotka eivät tule mieleen.
Ja sumimasen jos jotakin meni pieleen, minä en nyt todellakaan jaksa ajatella. -_-;

Meirami

• Ankeuttaja
« Vastaus #21 : Maaliskuu 01, 2004, 21:27:08 »
Minä en itse kamalasti pidä animesta. Suurin osa on jotenkin yliampuvaa ja aivan liian vakavissaan tehtyä. En ole edes kovin paljoa nähnyt, mutta olen kuitenkin klassikot Ghost in the Shell ja Akira nähnyt. Sekä pari osaa Trigunia, se tosin ei ole hassumpi. :)

Mutta.. Lupin III! Herranpieksut! Saimme sitä isän kanssa puolivahingossa jostakin kai lainaan, raavittiin päätä ja takamusta ja päätettiin katsoa, josko se olisi ihan huono. Kyseessä oli Lupin III - The Castle Of Cagliostro -elokuva. Katsoimme sen ja olimme myytyjä. Nyt olemme penkoneet käsiimme niin paljon näitä elokuvia kuin vain mahdollista. Paras on ehdottomasti Lupin III - The First Contact, sillä siinä on loistelias piirrostyyli; musiikki, joka svengaa kuin hirvi; todella taitavat ääninäyttelijät; ällistyttävän hyvä juoni; hillitöntä huumoria; upeaa actionia ja tietysti koko loistava hahmokaarti. The First Contact lukeutuu all time -lemppareihini. :)

Päähenkilö on nimeltään Arsene Lupin III. Joskus kauan sitten joku ranskalainen mies kirjoitti kirjasarjaa herrasmiesvarkaasta nimeltään Arsene Lupin ja Lupin III on hänen pojanpoikansa ja maailman kuulu mestarivaras. Lupin todella on taitava ja kovastikin naisten perään, kuten kuuluu.

Lupinin rikostoveri ja paras ystävä on nimeltänsä Jigen Daisuke, ja hän on cooooool. Musta puku, musta hattu aina silmillä, tupakka suupielessä, sarkasmi ja epäilys ja M19 Combat Magnum -revolveri. Hän on luultavasti maailman parhain ampuja ja hänen revolverinsa on kuin naisensa - hän ei luota naisiin sitten pätkääkään. Ehdottomasti lempihahmoni. :D

Kaksikkoa on usein avustamassa japanilainen samurai sensei, Ishikawa Goemon. Hän ei puhu paljoa, on hyvin kunniallinen ja elää askeettisesti, kuten samurain kuuluu. Hänellä on miekka, Zantesu-Ken, joka leikkaa mitä tahansa auringon alla (mm. terästä, esim. panssarivaunuja ja aseita; salamoita; aaltoja; puuta... ihan mitä vain!).

Naispääosaa pitää hallussaan Mine Fujiko. Bitch. Fujiko on hurjan kaunis, hän on hoikka, käyttää lyhyitä hameita, korkeita korkoja ja hänellä on valtavat ryntäät. Kuten asiaan kuuluu. Lupin on rakastunut Fujikoon, toisinsanoen hänen vartaloonsa, mutta Fujikokin on alamaailman hiippareita ja myöskin varas. Hän on Lupinin kilpailija ja yleensä nappaa aarteet Lupinin nenän edestä. Fujiko käyttää hyväkseen seksuaalisuuttaan ja on loputtoman ahne. Jigen ei luota Fujikoon sitten pätkääkään.

Ja eihän tarina olisi mitään ilman poliisia, Zenigataa, jolla on obsessio. Hän on kansainvälisen poliisijärjestön ICPO:n poliisi ja hänen elämäntehtävänsä on saada Lupin kiinni.

Klisheistä, ihastuttavan klisheistä! Nämä kaikki hahmot esiintyvät jokaisessa tarinassa, ja kun mukaan heitetään loistavaa musiikkia ja kahjohuumoria upean actionin kanssa, niin elokuvanautinto on taattu! Lupin on alunperin ilmestynyt mangana, mistä se kehittyi 60-70-luvulla tv-sarjaksi ja siitä elokuviksi. Lupin III on saavuttanut legendaarisen maineen Japanissa ja kaiketi myös Italiassa, mutta meillä suomessa Lupin on kovin tuntematon. Jos jollain soittaa kelloja, jos joku on nähnyt ja pitänyt tai jos joku tietää mistä voisin saada Lupin III (mielellään DVD:llä), niin yhteyttä minuun heti! :D

Shikoku Gin

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Maaliskuu 23, 2004, 16:53:59 »
Katson animea (enemmän kyllä luen mangaa, mutta silti.)!
Kaikki tämä japanilainen "hömppä" olisi minulle varmasti ihan outoa, jos Hailie Jade ei olisi maininnut tästä. [Että kiitosta vain taas! ^^]

Mutta siis. En ole kovin montaa anime-sarjaa seurannut, koska a) meillä ei ole SubTV:tä jolta tulee enemmän animea ja b) minulla ei ole ihan hirmuisia määriä rahaa, jolla ostaa animea.

Tässä silti pari sarjaa, jota katson: Digimon on oikein mukavaa ja hauskaa katsottavaa. Daisuke ja Ken on ne lemppari henkilöt. Niistä Digimoneista en niinkään välitä, mutta olisihans e vähän köyhää katsottavaa, jos kaikki ne ihmiset vain tappelisi.
Hopeanuoli; hyvin kuvitettu ja juoni on kohdallaan. Jännitystäkin on ja henkilöt [tässä tapauksessa koirat] ovat fanitettavia ja suurin osa niistä ihan järkeviäkin.
Ja lempparini on... Hellsing!! Jännitystä, vampyyreja, mahtavia henkilöitä, hyvää musiikkia ja juoni on todella hyvä. Onhan siinä tappamista ja aseiden kanssa heilumista, mutta pidän sitä vain kiehtovana. Eis iis sillä,e ttä olisin tappamisen ja väkivallan puolella, ei todellakaan. Hellsing on vain niin kerrassaan hieno anime!

Isabella

• Ankeuttaja
« Vastaus #23 : Maaliskuu 24, 2004, 22:04:22 »
Miten mä en oo ennen huomannu tätä topiccia? Järkyttävää.

Manga on iloni, anime intohimoni. Hurahdin totaalisesti viimesyksynä Gravitationiin ja sen musiikkiin. Piirrosjälki on todellakin mun mieleen, kaunista ja huoliteltua. Ja vaikken olis ikinä uskonu, niin tällanenkin kaikkea koneella tehtyä musiikkia henkeen ja vereen halveksiva musiikillinen nirppanokka ihastui täysin NG:n popituksiin. Paras kipale Shining Collection tai Sleepless Beauty. Unohtamatta tietenkään Gravin iki-ihanaa alkutunnaria^_^
Toinen loistava animesarja on Fruits Basket, johon tutustuin vähän Gravin jälkeen. Se on semmosta söpöilyä alusta loppuun. Lempihahmo on ehdottomasti lehmäksi muuttuva komistus Hatsuharu<3 En voi vastustaa sen eläimellistä vetovoimaa^_^
Lisäksi pidän Yami no Matsueista (johon en kuitenkaan oo vielä kunnolla tutustunut) ja Narutosta (vaikkakin olen sitä mieltä, että jos Kakashi ja Iruka ei ole yhdessä, koko sarjassa ei ole mitään mieltä.)
Karmeinta, mitä oon koskaan nähnyt oli jostain syystä mun tietokonepöydälle ilmestynyt levyke Jungle wa itsumo hale nochi guu, jossa pieni tyttö teki itselleen peruukin vanhan (ja pelottavan) miehen rintakarvoista. Älkää, hyvät ihmiset sekaantuko siihen sarjaan. Alkutunnaria on yksinkertasesti mahdoton saada pois päästä pyörimästä. Myös Superperhe (tjsp) oli aivan kaameeta. Saatto johtuu myös aliarvosesta suomenkielisestä dubbauksesta^_^ Hrr. Saan kylmiä väreitä, kun mietinkin sitä.

Muoksista. Unohdin mainita Trigunin, joka sekin on aivan loistava^-^ Tosin ensimmäisiä jaksoja ei jaksa oikeestaan katsoa, kun niissä ei vielä esiinny maailman ihanin pappi Nicholas D. Wolfwood, joka kantaa mukanaan valtavaa ristiä, joka on täytetty aseilla. "It's full of mercy." <3 Itseasiassa ilman Wolfwoodia koko sarja olis luultavasti tylsä, en hirveästi perusta äksönistä.

Pohjantähti

• Ankeuttaja
« Vastaus #24 : Maaliskuu 30, 2004, 21:52:48 »
Hellsing on erinomanen vampyyri-anime. Tosin siinä mangassa on enemmän huumoria, mutta sitä ei saa suomesta käännettynä vielä. Mangassa ja animessa on myös pikkusen erilainen juoni... Ja anime loppuu täysin käsittämättömästi, mulla ei oo hajuakaan mitä siinä ihan viimesessä kohtauksessa tapahtuu. Ne kyllä tekee toisenki kauden, joten ehkä siinä selviää vähän.

Mut siinä on hyvä hahmosuunnittelu. Ja Integra on söpö ^_^ Tosin mun käsittääkseni suurin osa fanitytöistä kilahtaa Arucardiin (tai Alucardiin), joka on cool hahmo, muttei saa mun verta lämpenemään.