Kirjoittaja Aihe: Hercule Poirot  (Luettu 5251 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
Hercule Poirot
« : Marraskuu 06, 2003, 09:33:36 »
No niin, kaikki tänne, jotka rakastatte/ihannoitte/vihaatte tätä suloista Belgialaista pikkumiestä! Itse kuulun suuriin faneihin, ja jaksan aina ällistyä sitä kuinkas hyvin hänen pienet harmaat aivosolunsa toimivat. Omasta mielestäni paras jakso on ollu golf-kentän murha, mutta on niitä monia muitakin hyviä. Mutta tänne keskustelua, piditpä sitten hänestä tai et, tai mietintöjä siitä että miten englannin kieli sopii sarjaan, tykkäätkö vai inhoatko?

Entäs ootteko lukeneet näitä kirjoja tai muita Agatha Christieitä?

//Huomauttaisin, että olemme Elokuvat ja TV osastolla, Agatha-tädin kirjoista puolestaan keskustellaan täällä. *hymy*
-Sarah Musta

Walda

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #1 : Marraskuu 09, 2003, 22:10:25 »
Joskus kun eksyn teeveen ääreen lauantai-iltaisin niin saatampa jäädä katselemaan tätä ohjelmaa. Se on ihan hyvä, loppuratkaisuja on aina jäätävä odottamaan sillä Poiron tavat ratkaista ne on niin kivoja. :)

Mielestäni tässä sarjassa on harvinaisen hyvin onnistuttu jäljittelemään alkuperäistä kirjasarjaa tv-ohjelmaksi. Poirot on ainakin tosi hyvä rooliinsa ja juuri sellainen kun Christien jotain Poirot kirjaa lukiessa tulee mieleen ainakin minulle. ^^

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
Hercule Poirot
« Vastaus #2 : Marraskuu 13, 2003, 23:36:02 »
Poirotin näyttelijä on niin ihana! *ihkuttaa* Oon myös nähnyt mr.Dursleytä esittävän miehen esittävän Poirottia, mut ei se ollut ollenkaan niin hyvä. Hän on niin loistava aksentteineen ja pienine viiksineen joita hän silloin tällöin vahaa.

Snivellus

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2003, 11:20:22 »
Snivellus taas suuresti ihmettelee miksi arvoisa hörhömme Sarah Musta on huomauttanut siitä että tämä aihe kuuluisu Agatha Christien kirjojen otsikon alle sillä tv:stä tulee sarja Poirot:ista.

Itse pidän sarjasta. Katson aina kun muistan, tänäänhän se tulee. Hyvin on sarja tehty.

// Snivellus pahoittelee komennettiaan ja lisää tähän viestiin lisää tekstiä.

Olen samaa mieltä siinä asiassa että Poirotin näyttelijä sopii rooliin täydellisesti. Hän on samanlainen minunkin mielessäni. Myöskin Poirotin apulainen on hauska ilmestys.
Poirotin ja poliisipäällikön "kilpailu" rikosten selvittämisestä tuo huumoria sarjaan.
Itse en ole montaa kertaa pystynyt selvittämään kuka on murhaaja. Joten hyvin ovat ne suunnitelleet.

MandyMoon

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #4 : Marraskuu 17, 2003, 14:26:17 »
Minä tykkään. Katson melkein joka kerta, ainakin alun. En ole katsonut kuin pari jaksoa ihan loppuun. Empä muuten tiedä miksi.

Poirotin näyttelijä, en taaskaan  muista nimeä, on aivan samanlainen kuin olin hänet kuvitellutkin.

Poirot on ihana, sellainen hauskan höpsö, mutta kuitenkin terävä. Hänen aksenttinsa on loistava.

Fleur

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #5 : Marraskuu 18, 2003, 18:16:29 »
Olen lukenut melkein kaikki Agatha Christien dekkarit (ja kaikki joissa Poirot esiintyy), joten silloin kun kyseistä tv-sarjaa katson, katson lähinnä siksi että haluan nähdä kuinka paljon tarinaa on muutettu (ja onhan toki murhaajaa kiva seurata -kuinka paljon vihjeitä hänen henkilöllisyydestään annetaankaan?)
Useimmat ovat tarinakokoelmista, ja jutut ovat melko lyhyitä -ohjelma saadaan tunnin mittaiseksi mm. siirtämällä tapahtumapaikkaa (eri mantereelle...), lisäämällä ihmissuhteita/romansseja jne. Parasta jaksoa en osaa sanoa enkä kuitenkaan muistaisi yhdenkään nimeä; jokin aika sitten tullut jakso, jossa oltiin Egyptissä arkeologisilla kaivauksilla oli ihan viihdyttävä. Viimeksi tullut "Suklaarasia" ärsytti (kts. kohta "lisäämällä ihmissuhteita/romansseja" -sitäpaitsi sehän nyt oli aivan selvä, kuka oli murhaaja)
Poirotin näyttelijä on tietenkin loistava. Ykköseltä tuli joskus minitv-sarja, jossa sama näyttelijä esitti aivan erilaista roolia (työ liittyi jotenkin rautateihin -mies oli ahne ja hankaloitti tyttärensä elämää) enkä meinannut edes aluksi tunnistaa häntä -aivan erilainen olemus ja puhetyyli!
Miss Lemon on kirjoissa kuiva, vain kirjanpidosta kiinnostunut sivuhenkilö, joten minua vähän ärsytti se että hänet on muutettu aivan erilaiseksi. Mutta jos en tietäisi millainen hänen kuuluu olla, en valittaisi.

Crna Gora

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #6 : Marraskuu 20, 2003, 16:53:05 »
Lähes ainoa sarja jota vaivaudun säännöllisesti seuraamaan. Suurena Christie-fanina vertailen luonnollsiestikin tarkasti kirjoja ja ohjelmaa.

Poirot on täydellinen, ei voisi paremmaksi kuvitella. Näyttelijä on todella osannut sisäistää hahmon. Kaikki, kävelytyylistä puheeseen, on pikkutarkasti poirotmaista.
Hastings on ainakin luonteen puolesta onnistunut myös hyvin. Mutta neiti Lemon on liian kaunis ja tavallinen; hänen pitäisi mielestäni olla jäykempi ja nenä kiinni papereissa-tyyppiä. Mutta kyllä hänkin menettelee.

Onko joku muuten huomannut Hastingsin ja Lemonin välille sovitettua pientä romanssinpoikasta? He tuntuvat olevan todella hyvissä väleissä. Yhdessä jaksossa, olisiko ollut joku Italialaisen murha tai vastaavaa, Hastingsin ilme oli korvaamaton kun hän kuuli, että Lemon tapailee jotain miestä... ;)

helzie

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #7 : Marraskuu 20, 2003, 19:18:42 »
Poirot on aivan huima. Se rooli sopii sille kuin valettu. Ja mikä aksentti! Ah. Kaiken lisäksi se on semmoinen idealtaan mukava sarja, ei turhia toimintakohtauksia tai vastaavaa. Ja se Poirotin ja Jappin kisa tuo kyllä lisää mielenkiintoa sarjaan ;). Muistan kun jo about 5-vuotiaana kattelin äitin kanssa ihan innoissani Poirotia. *ja se lausuttuna on ihana...Ärkyl Puarooo...*;)

Karen Hill

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #8 : Marraskuu 21, 2003, 14:47:17 »
Olen lukenut kaikki Christien salapoliisitarinat, kaikkia agentti-juttuja en ole jaksanut lukea. Poirot on mielestäni paremmin toteutettu kuin Miss Marple-sarja, ja näyttelijä on kuin luotu Poirotin rooliin.
Välillä muutokset juonessa ärsyttävät, mutta paljon on tarinoista silti onnistuttu sarjaan siirtämään tyylillä.

Poissa Moonbeam

• Vuotislainen
Hercule Poirot
« Vastaus #9 : Marraskuu 23, 2003, 16:22:46 »
Poirot on mahtava. Minusta on jotenkin mielenkiintoista seurata sitä, miten kussakin jaksossa Poirot'n asiakkaat ääntävät hänen nimensä. Esimerkiksi eilen se Chevenix, mikä olikaan, "Här-kjyyl".
Tietty se on käsikirjoituksen mukaista, mutta minusta on turhauttavaa, että Jappista on tehty niin taukki. Näyttelijääkin varmaan potuttaa.

Muttah, kaikkein mielenkiintoisinta oli saada tietää, että Poirot'n näyttelijä onkin pesunkestävä britti. En olisi kyllä aksentista uskonut (juu juu, monipuolinen näyttelijä osaa aksentteja), eikä nimikään (David Suchet) ole mitenkään erityisen enklantilainen.

Ainoa sarja joka voisi mahdollisesti mennä Poirot'n ohi on Midsomerin Murhat.

Colin Kriivi

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #10 : Joulukuu 16, 2003, 20:32:34 »
Kun lauantai-iltana ei muuta tekemistä ole, niin koko perhe kerääntyy sohvalle television ääreen katsomaan nerokasta salapoliisisarjaa... Puaroo jaksaa aina yllättää!

*oudoksuvat katseet seuraavat minua pelehtiessäni omituisesti*

Asiaan. Kyllä katson Poirotinjos telkka sattumoisin on päällä, muita poliisisarjoja en sentään viitsi katsoa. Ehkä se johtuu siitä, että tietää, että sarja on hyvä, tietää, että jaksot perustuvat kuulun dekkarikirjailijan kirjoihin.

Äitini on lukenut kaikki Agatha Christien kirjat ja muistaa ne ulkoa (meillä onkin aivan hirveä hyllyllinen niitä kotona). Hän ihmetteleekin, miksi ihmeessä useimpien sivuhenkilöiden nimet ja tapahtumakylien nimet on vaihdettu, vaikka asialla ei sinällänsä ole mitään merkitystä. Kysyn aina ennen joka jakson alkua, että "oletko lukenut tämän Poirotin" ja aina hän vastaa "kyllä".

Poirotin näyttelijä on hyvä, mutta mielestäni Hastings on parempi, luultavasti persoonallisuuden takia (vaikka kyllä Poirotillakin on persoonaa, myönnän). Joskus sarjan jaksot ovat mielestäni ikäänkuin irvikuva jäljitelmä alkuperäisteoksesta, mutta minkäs silleen mahtaa...

Pihlaja

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #11 : Joulukuu 17, 2003, 17:46:48 »
Katson aina äidin kanssa(hän kun on Christie-fani), harmi kun jäi tauolle.

Pientä spoileria!

Olin viikonlopun Lontoossa (LOTR näyttelyssä!!!), ja siellä rupesi sunnuntai-iltana juuri tulemaan uusia, vasta-tehtyjä(2-tuntisia) jaksoja!
Tämähän oli mahtavaa, Poirotista kun tykkään, mutta se oli erilainen kuin ennen. Ei ollut sellaista letkeää tunnelmaa ja musiikia niin kuin yleensä vaan pikemminkin pelottava , Poirot tutki kauan aikaa sitte tapahtunutta murhaa,tosin tämä ei ole täysin uutta, eikä ollut ketään muuta tuttua hahmoa kuin itse Poirot! Ei Ms. Lemonia, ei Hastingsia eikä komissario Jappia. No, toivottavasti vielä joskus nähdään heitäkin.

Ayumi

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #12 : Joulukuu 17, 2003, 18:42:52 »
Minä ihan rakastan sitä belgialaista pikku herrasmiestä, jonka aksentti on korville hunajaa. ^^ Se rajaton itsevarmuus, herttaisuus ja pieni loukkaantuneisuus jos häntä erehdytään luulemaan ranskalaiseksi, tekevät hänestä ainutlaatuisen, puhumattakaan hänen neroudestaan.

Kun Poiroteja vielä tuli tv:stä vähän aikaa sitten, katsoin ne aina kun muistin. Minä ja äitini, joka myös pitää kyseisestä sarjasta, koitimme aina arvailla kuka on syypää mihinkin. Lopulta onnistuin arvaamaan oikein ainoan yhden kerran. :) Se yllättävyys on yksi sarjan hyvistä puolista ja ikinä rikoksen tekijä ei ole itsestäänselvää tunnistaa. Se on ihanan jännittävää.

Toinen hyvä asia on jaksojen monipuolisuus. Ikinä niihin ei voi kyllästyä, kun rikokset, henkilöt ja paikat ovat niin erilaisia. Jos joku jakso sijoittuu argeologisten kaivausten pariin, niin toinen jakso käsittelee kruunun jalokiviä.

Dolphin

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #13 : Lokakuu 10, 2005, 19:24:47 »
Hyvä ohjelma.

David ( en tiedä miten sukunimi kirjoitetaan), siis tämä tyyppi, joka esittää Poirottia tekee loistavan roolityön. Nyt kun töllöstä tuli joku ihme avaruus- leffa, niin yllätyin suuresti, kun David oli siinä. Siihenkin rooliin oli tarttunut muutamia Poirotmaisia kulmien kohotuksia ja pieniä eleitä, niin, että kokoajan odotti, milloin se alkaa puhua harmaista aivosoluista. Näin ei odotuksista huolimatta käynyt.( Tai en tiedä, kun en kattonut leffaa, kuin 15 min.)

Parempi, kuin Sherlock Holmes.

Hyvät tarinat, ei tiedä kuka on syyllinen. Loppu selvittelyt ovat aina parhaita.

Delfino

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #14 : Lokakuu 15, 2005, 10:02:04 »
Ihana Poirot, Hercule. Rakastan sen miehen aksenttia, kohteliaisuutta, viiksien sivelyä, teräviä silmiä ja ainaista siisteyttä. Ja tietenkin harmaita aivosoluja. Mahtava huomata, kun miehen silmiin syttyy se tietty pilke ja juttu on ratkaistu, muut vain katsovat ihmeissään ja syyllinen ei tiedä mikä häneen iski...:)
Olen jonkun verran siis sarjaa seurannut, en jokaista jaksoa tosin. Mieleen on jäänyt se murha, mikä tapahtui sellaisessa hienossa kartanossa ja jossa oli sukua minkä kerkes. Miehen (naimisissa) entinen työttäystävä muutti naapuriin (näyttelijätär) ja tämä hasahti siihen. Sitten tämä mies kuoli ja sitä alettiin selvittämään. Syyllinen oli miehen nykyinen vaimo, monen mutkan kautta.
Mahtavaa kerrontaa, piti todella otteessaan. Itsekin on aina pakko alkaa ratkoa näitä...:)

Nipsutin

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #15 : Lokakuu 16, 2005, 11:47:31 »
Poirot on ihanan omahyväinen ja sympaattinen heppu. :P Kun sarja tuli telkkarista, katsoin joka ainoan jakson. Se on niin taitavasti tehty sarja. Ei mitään veri lentää-väkivaltaa vaan jännitys tiivistyy-tunnelmaa: pikku hiljaa eteenpäin soljuvaa johtolankojen setvimistä - Poirotin kuuluisten "pienten, harmaiden aivosolujen" avulla - ja lopulta rikollinen tekijä paljastuu, mikä on melkeinpä aina täysi yllätys minulle.

Sarjan kolme muuta päähenkilöä ovat tietysti todella sympaattisia hekin: Japp, Miss Lemon ja erityisesti Poirotin harras apulainen Hastings joka on iiiihaaaanaaaa. ^__^ Rakastan.

Harmi vaan kun se ei ole kaikissa kirjoissa. Mrr! -.-

*~*~

Ja Hercule Poirot hakkaa Sherlock Holmesin sata-nolla, koska Poirot on niin paljon inhimillisempi kuin tunteettoman oloinen valkoinen haamu-Holmes.

Ja huomioikaa nyt pliis että puhun tässä vain ja ainoastaan niistä kirjojen pohjalta tehdyistä tv-sarjoista. Kirjatkin ovat tietysti hyviä.. olen lukenut yhden Poirotin, jossa oli viisi eri juttua, sekä yhden Sherlock Holmes-kirjan jossa oli kolme.

BlackWolf

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #16 : Lokakuu 17, 2005, 11:43:48 »
Katson aina kun telkkarista tulee Poirot-leffoja tai tv-sarjoja. Molemamt ovat toeutettu niin hyvin ja David Suchet (oliko hän sen niminen?) on aivan loistava näyttelijä ja juuri sopiva Poirotiksi. Hyvää on myös se että rikokset ratkaistaan pienten,m utta ttärkeiden johtolankojen avulla. Tässä ei ole semmoista kamalaa takaa-ajoa vaan murhaaja saadaan sulavasti kiikkiin.
Itse en osaa kovinkaan usein rvaamaan murhaajaa, koska arvoitukset ylittävät minun älytasoni. Parhaita hahmoja on iki-ihana Poirot ja Hastings.

Poissa Browey

• Vuotislainen
Hercule Poirot
« Vastaus #17 : Lokakuu 18, 2005, 18:11:00 »
Minä katson kyllä Poirotia televisiosta, mutta en ole koskaan lukenut Christien kirjoja. Edes Poiroteja.

Sarja ei taida tulla televisiosta tällä hetkellä eikä elokuviakaan vähään aikaan...? Harmi.

Minä tykkään sarjasta. Kyseiset salapoliisisarjat ovat aina mielenkiintoisia ja ne vetävät TV:n ääreen paljon katsojia. Koskaan ei kannata sanoa tietävänsä murhaajan tms.; Hercule voi todellakin yllättää koska tahansa.

Kyllä tästä sarjasta silti löytyy nipotettavaakin. Liian usein murhan motiivi on testamentti, se alkaa olla jo käytetty aihe (toisaalta huomautan tässä samalla, että Agathan aikana se tuskin sitä oli ja että Agatha todennäköisesti vasta teki siitä käytetyn.) Lähes joka toisen tai kolmannen jakson tappajan/murhaajan motiivina on testamentti.

Sinänsä harmillista, ettei sarjaa seuratessa voi itse toimia "salapoliisina", koska usein katsojille ei kerrota kaikkea, mitä Poirot tietää (vähän kuten Harry Pottereissakin). Se ei kuitenkaan hidasta menoa. Käytännössä murhia/tappoja olisi lähes mahdotonta tehdä kuten Poiroteissa. Ainakin nykyään.

Muistan nimittäin jakson, jossa yksi ihminen olikin kaksi ihmistä. Ensin nuori palvelijanainen ja sitten vielä rikkaan ihmisen vaimo. Miten se muka onnistuisi nykyään rikkaassa palvelussuvussa, jossa monet asuvat samassa kartanossa? Näitä mahdottomuuksia löytyy sarjasta enemmän ja enemmän, Murha Mesopotamiassakin oli aika mahdoton murha (hoidettiin murha katolta, sitten vielä kaikki junaonnettomuudetkin ja syövyttävät vedet).

Poirot on silti ihan paras.

Aravis

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #18 : Marraskuu 03, 2005, 10:21:12 »
Oi Poirot. Aivan mahtava. Viime kesänä esitetty "Kuolema Niilillä" on suosikkini, muutenkin rakastan tuota 1920-30 luvun arkeologiamaailmaa, egyptiä ja muita mitä silloin ihannoitiin ja tutkittiin, ne yhdistettynä herkulliseen rikokseen ja herra Poirottiin, ai ai.

Vinkki potterleffojen faneille, 70-luvulla tehdyssä "Kuolema Niilillä" leffassa on myös Maggie Smith.

Joanne

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #19 : Marraskuu 16, 2005, 18:01:15 »
Mäkin kattoin Poirot leffoja silloin kun niitä tuli. Oli kauheaa tuskaa kun Hollow (en muista suomeksi) oli loppunut ja niitä ei enään tullut:(.David Suchet on aivan ihana Poirotina,loistava näyttelijä.Olisi kivaa nähdä Suchet oikeastikin ja pyytää nimmari:D. Aloin lukemaan Hercule Poirotia, kun elokuvat loppui.Olen lukenut nyt varmaan 15 Poirot kirjaa. Tulisipa Tv-sarja uusintana, kun en ole nähnyt sitä. Vuodatin vähän sydäntäni ;D
                           Rakastan Poirotia!!!

cadogan

• Ankeuttaja
Hercule Poirot
« Vastaus #20 : Marraskuu 20, 2005, 19:56:44 »
Se on ihan hyvä. Poirotin loppuratkaisut ovat aina jännittäviä ja ohjelma on niitten takia aina pakko katsoa loppuun. En osaisi kuvitella muuta näyttelijää Poirotin tilalle. David Suchet on loistava Poirotin roolissa! :)

Poissa Milgia

• Clandestine
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Miittiriippuvainen
Vs: Hercule Poirot
« Vastaus #21 : Lokakuu 17, 2007, 12:29:46 »
Poirot ja Marple pureman sain kun äiti kertoi että telkkarista tulee Hercule Poirot mestarietsivä illalla,ja minä sitten kysyin että voinko katsoa. Antoi luvan ja sen jälkeen olenkin sitten kaikki telkkarista tulleet katsonut ja joitakin nähnyt dvd:llä

Oon nähny kaikki mitkä on tullu 2000-luvun puolella telkkarista.. aivan mahtava henkilö, sitten kun sen pitää järjestellä niitä tavaroita koko ajan,varsinkin silloin kun se kyselee tai ratkaisee :D
mun mielestä David Suchet on ainoa oikea Poirot, mä rakastan sen niitä viiksiä ja harmaita aivosoluja ..

Mun suosikki leffani on Paddingtonin juna 16.15 mut siinä on kyl Marple.. ja mun Poirot suosikkini on ... hmm.. emt varmaan se teetä kolmelle tai viis pientä possua tai se tv-sarja tai se korti pöydällä,en osaa oikein päättää.
Ja kun niitä leffoja katsoo sitä ei voi jättää kesken,ei tosiaan..ei voi käydä edes vessassa koska voi jääfä joku johtolanka väliin ja se on huono juttu koska yritän aina itsekin niitä ratkaista.. :D
(Ei oo kyl kertaakaan osunu oikiaan... eikun on kerran..)
Mä tykkään myös niistä joissa edellisissä versioissa oli se harmaa hapsi ja sit niistä tehtiin uudet versiot jossa oli Suchet..

Oon lukenut yhden kirjan; Ja yksikään ei pelastunut,koulussa luettiin oli vallan loistava juoneltaan.
Agathan kerronta hakkaa Sir Conanin kerronnan sata nolla

Olisiko kellään jotain suositusta mikä Christie kannattais lukea?

nyt en kirjoita enää yhtään..
"Summer lovin' had me blast
Summer lovin' happened so fast
I met girl crazy for me
Met boy cute as can be."

Blue Raven

• Ankeuttaja
« Vastaus #22 : Toukokuu 27, 2008, 18:23:56 »
Olen katsonut näitä Agatha Christie -filmatisointeja TV:stä pienestä asti, ja Poirot on ehdoton lemppari :) Olen myös lueskellut niitä kirjoja ja omistankin pari. Nyt niitä tulee taas ykköseltä lauantaisin ja sunnuntaisin, muistaakseni lauantaisin tulee Marplea ja sunnuntaisin Poirot. Niitä keissejä on ollut mukava palautella mieleen, kun muistan aina vaan tarinan ja ehkä seuraavan murhan, itse syyllistä harvemmin.

Ja David Suchet on aivan paras Poirot :) Ja paras jakso ehkä... äh, en tiedä. Nerokkain juonensa puolesta on aika selkeästi "Kuolema Niilillä".

Poissa Yono

• Tangokuningatar
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #23 : Toukokuu 28, 2008, 19:36:20 »
Oletteko muuten myös huomanneet tämän myös vai olenko vain vetänyt johtopäätöksiä yksittäisistä jaksoista? Olen nimittäin katsellut näitä suht uusia Poirot- ja Marple-filmatisointeja, ja varsinkin edellisissä on aina vaihdettu syyllistä (eihän siinä mitään, hyvä että jännittää vaikka onkin jo lukenut kirjan), mutta sen lisäksi hommaan on vedetty myös kaikenlaisia, varsinkin siihen aikaan, paheksuttavia seksisuhteita. Homoseksuaalisuutta en pidä mitenkään paheksuttavana, mutta Christien aikaan se laskettiin sairaudeksi. Muitakin seksuaalisuuksia on siellä minusta vilissyt, ja ne saattoivat hyvinkin olla laittomia jopa nykyään. Yksi esimerkki on vaikka Viisi pientä possua, joka tuli vähän aikaa sitten. Taloudenhoitaja (nainen) oli filmatisoinnissa auttamattomasti rakastunut emäntäänsä, ja eräs mies rakastunut lapsuuden kaveriinsa (mies), vaikka kirjassa rakkauden kohteena oli muistaakseni aikaisemmin mainittu emäntä.

Ihan kiva, että filmatisointiin on tuotu vähän dramaattisuutta, kirjat kun ovat vähän kilttejä siinä mielessä. Keinoa vaan käytetään melkein joka filmatisoinnissa, joskus useitakin kertoja yhdessä jaksossa. Se menetti tehonsa nopeasti, koska se on todella halpa keino luoda sitä dramaattisuutta.

Muuten kyllä pidän filmatisoinneista. Ainakin nämä nykyiset Poirotin ja neiti Marplen näyttelijät ovat aivan täydelliset rooleihinsa. Filmatisoinneista näkee, että niihin on syydetty rahaa runsaasti, mutta ne ovatkin varmasti hyvin suosittuja sekä Briteissä että ulkomailla.

Poissa Felis silvestris catus

• Vuotislainen
« Vastaus #24 : Toukokuu 29, 2008, 17:13:17 »
^Minä en pidä siitä, että kirjan filmatisoinnissa tehdään radikaaleja muutoksia juoneen. Ymmärrän tietynlaisen soveltamisen, jotta tarina toimisi elokuvana, mutta en sitä että perusasetelma ja henkilöhahmot muuttuvat hurjasti. Syyllisen vaihtumiseen en sentään ole törmännyt näissä mitä olen itse nähnyt -onneksi, sillä se on minusta jo törkeää. Kirjoittaisivat sitten ihan itse koko tarinan jos ei alkuperäinen kelpaa. Inhottavinta on, että tehdyt muutokset eivät yleensä palvele tarinaa mitenkään vaan ovat lähinnä naurettavia.

Homoseksuaalisia suhteita toki oli Christien aikanakin, ja joissakin kirjoissakin oli hienovaraisia viitteitä. Ei siinä mitään vikaa ole, mutta näiden korostettu osoitteleminen on kovin 2000-lukulaista.

Poissa Niënor

• Murheenkryynihkö
  • Vuotislainen
« Vastaus #25 : Toukokuu 30, 2008, 15:28:15 »
Joo, tää on tosi mainio "sarja". :D
Oon nähny muistaakseni kaikki, mut vaikee kyl sanoo mikä ois paras.
Aina katon kyllä, jos tulee telkkarista Hercule Poirot.
Ja vaikka olis nähnyki jonku jakson ja katsoo sen uudestaan niin ei voi kyllä yhtään muistaa (ainakaan minä), et kuka oli murhaaja.
Ja vielä vaikeempi arvata! Nykyään tuskin viitsin ees arvata kuka on murhaaja, kun ainaa veikkaan väärin. ;)
- Merri.
- What?
- I'm hungry.

Poissa Catnip

• Mestarietsivä
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #26 : Elokuu 09, 2009, 20:24:12 »
Oooo ihana miekkonen! :--D Sininen juna on paras jakso. Tykkäsin todella. Äidin kanssa olla suuria faneja ja Poirotia DVD:lläkin löytyy varmaan kolme. Kuolema Niilillä oli myös hyvä.
Poirot on mahtava hahmo viiksineen kaikkineen. :--D Hastings on kanssa hauska hahmo. ^^