Kirjoittaja Aihe: Taistelu-, kamppailu- ja itsepuolustuslajit  (Luettu 11462 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Zamira

• Valehymy
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: GhostPumpkin31142
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Taistelu-, kamppailu- ja itsepuolustuslajit
« Vastaus #175 : Maaliskuu 19, 2011, 11:27:41 »
Harrastan nyrkkeilyä, mutta en siksi, että osaisin paremmin puolustaa itseäni. Tuskinpa nyrkkeilystä nyt onkaan itsepuolustuksessa paljon hyötyä? Jos joku tyyppi nyt tulisi kadulla uhkailemaan, niin voin myöntää, etten tiedä riittäisikö meikäläisellä pokkaa motata ketään namaan - en ole ihan sitä rohkeinta sorttia.
Olen käynyt pienestä pitäen (satunnaisesti ja aika harvoin, tosin) isäni kanssa harjoittelemassa, sillä isäni on harrastanut kyseistä lajia nuoresta asti ja on joskus kilpaillutkin, muttei paljon. Enhän minä silloin vielä mitään osannut, mutta isäni mieliksi löin pistareihin aina silloin tällöin. Kun isäni tuossa n. puolitoista vuotta sitten nosti kavereidensa kanssa yhden vanhan nyrkkeilyseuran pystyyn, lähdin sinne treenamaan. Nykyään käyn treeneissä kaksi kertaa viikossa ja minusta se on hauskaa, säkin hakkaminen on kyllä erinomainen tapa purkaa stressiä.
En siis mitään matsia ota tms., vaan harjoittellaan tekniikoita, lyödään parin hanskoihin/pistareihin, hakataan säkkiä ja tehdään lihaskuntoharjoituksia. Kyseisellä salilla käy ihan kaiken ikäistä- ja tasoista porukkaa, enimmäkseen täysi-ikäisiä miehiä, mutta eipä tuo haittaa. ;)

Sitten on myös toinen laji, jonka kokeilusta haaveilen - miekkailu. Jotenkin laji vaikuttaa kiinnostavalta, mutta en tiedä lajista perjaatteessa mitään. Voisiko joku, kenties shembem, kertoa minulle lisää kokemuksia/tietoa lajista? Jos lajin aloittaa, pitää varmaankin hankkia kaikki välineet, suojat, kypärä yms...? Tietääkö kukaan, onko kovinkin kallis harrastus?

Poissa Joulupukki

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #176 : Heinäkuu 14, 2011, 23:26:45 »
Thainyrkkeilyä jonkin aikaa tullut harrastettua, mahtava laji vaikka itse sanonkin, ei itsepuolustuslajien lähelläkään vaan täyskontaktilaji. Thainyrkkeily on suunniteltu tappamaan ja näin ollen melko rankkaa. Sitten on lajin ns. alkuperäinen muoto Muay Thai josta on sitten sovellettu tämä thainyrkkeily. Lajissa käytetään Nyrkkejä, Kyynärpäitä, polvia ja jalkoja, näillä siis melko kovaa hittiä saa aikaan. Ite olen nuorin henkilö ketä koko salilla käy (pian 13) ja tästä syystä saan siis hyvin paljon apua myös salin ottelijoilta, jos kiinnostusta lajiin helsingin suunnalla niin käy ihmeessä kurkkaamassa osoitteessa www.htbc.fi

Poissa Lola

• Dagens böna
  • Vuotislainen
« Vastaus #177 : Heinäkuu 25, 2011, 21:41:35 »
Oon tainnut kirjottaa tänne aiemmin, mutta en jaksanut ruveta selaamaan jokaista miljoonaa sivua läpi. Nyt oon sitten virallisesti lopettanut Taekwondon. Tulee kyynel silmään. Eli en ole harrastanut nyt 6 kuukauteen. Elämä on täysin erilaista. Joskus jopa tylsää. En oikeastaan yhtään tykkää siitä, etten mene enään treeneihin.

Lopetin oikeastaan sen takia, etten jaksanut enään pyöriä salilla niin paljoa. Itse taekwondo on ihanaa, ihanat ihmiset Hipkossa ja näin, mutta en vain jaksanut.

Nyt kuitenkin ajattelin aloittaa jonkun uuden harrastuksen, ja huomasin, etten suostu treenaamaan mitään muuta, kuin taistelu/kamppailu/itsepuolustuslajeja. Joten onko kenelläkään hyvää ideaa, minkä lajin voisin aloittaa? Nielen kaiken paitsi bjj:n ja judon. Ja jos joku vielä tietäisi muita seuroja kuin Hipkon Helnsingissä, olisin kiitollinen :)

- Lola

Poissa Tarziki

• Vuotislainen
« Vastaus #178 : Lokakuu 08, 2011, 20:46:21 »
Oon tainnut kirjottaa tänne aiemmin, mutta en jaksanut ruveta selaamaan jokaista miljoonaa sivua läpi. Nyt oon sitten virallisesti lopettanut Taekwondon. Tulee kyynel silmään. Eli en ole harrastanut nyt 6 kuukauteen. Elämä on täysin erilaista. Joskus jopa tylsää. En oikeastaan yhtään tykkää siitä, etten mene enään treeneihin.

Lopetin oikeastaan sen takia, etten jaksanut enään pyöriä salilla niin paljoa. Itse taekwondo on ihanaa, ihanat ihmiset Hipkossa ja näin, mutta en vain jaksanut.

Nyt kuitenkin ajattelin aloittaa jonkun uuden harrastuksen, ja huomasin, etten suostu treenaamaan mitään muuta, kuin taistelu/kamppailu/itsepuolustuslajeja. Joten onko kenelläkään hyvää ideaa, minkä lajin voisin aloittaa? Nielen kaiken paitsi bjj:n ja judon. Ja jos joku vielä tietäisi muita seuroja kuin Hipkon Helnsingissä, olisin kiitollinen :)

- Lola

Helsingissä olis ainakii Shukokai Karate seura ;)

Ite harrastan Shukokai karatee :) Oon jo vuoden harrastanut sitä ja rakastan lajia. Olin harrastanut karatee joskus 3lk, mutta lopetin, kun en jaksanut. Sitten yläasteella tahdoin taas aloittaa karaten ja tässä sitä nyt ollaan. Lisäksi asiaan vaikuttaa se, että oon saanut tutustuu mahtaviin ihmisiin meijän seurassa :) Ja vielä karatesta tekee kivan se, että siellä on enemmän poikii kuin tyttöi ku viihyn paremmin poikien seuras kuin tyttöjen. On siel tietenkin muutama tyttö, mut yhen kanssa treenaan joka kerta ja siitä on tullut hyvä kaveri :)

Poissa Lola

• Dagens böna
  • Vuotislainen
« Vastaus #179 : Marraskuu 09, 2011, 16:32:56 »
Joo, kiitti Tarziki :) Mulla on kaveri, joka harrastaa Shukokaissa ja yrittää saada mut sinne treenaamaan. En vain tiedä, koska mitä oon videoita katsonut, niin vaikuttaa aika tiukkakuriselta. Enkä nyt tietenkään väitä, että Shukokai olis huono paikka, mutta... Kaipaan Hipkon lämminhenkisyyttä. Lisäksi olisi mukava harrastaa jotain, missä ei niinkään kilpailtaisi. Kiitos ramppikuume, ja ihmispelko. Vaikkei aina ole pakko kilpailla, niin suurin osa silti osallistuu edes pikkukilpailuihin enkä itse niistä hirveästi perusta.

Kaiken lisäksi monet kamppailulajit ovat hyvin pitkälle elämäntapalajeja, enkä haluaisi kiintyä liikaa johonkin, jonka tiedän joutuvani lopettamaan myöhemmin (ja vain koska en jaksa enää..)

Ehkäpä joku laji minullekin löytyisi :))

- Lola

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #180 : Marraskuu 10, 2011, 15:03:01 »
Lola, miten olisi Bujinkan Budo Taijutsu, japanilainen taistelulaji, jonka juuret ovat yhdeksässä vanhassa japanilaisessa taistelukoulussa? Se on monipuolinen laji eikä siinä järjestetä kilpailuja. Tai kuten asia Shinden Dojon sivuilla ilmaistaan:

"Harjoittelemamme koulut ovat sotajärjestelmiä, eli ne eivät ole kilpailu- tai urheilulajeja. Tämän vuoksi osa Bujinkanin kokonaisuudesta ei ole julkisesti opetettua. Emme myöskään järjestä kilpailuja. Päämestarimme onkin sanonut, että hän ei opeta voittamista, vaan selviytymistä."

Constantem decorat honor

Poissa Tarziki

• Vuotislainen
« Vastaus #181 : Joulukuu 06, 2011, 21:26:26 »
Lola, shukokaissa ei oo pakko kilpailla et se on semmoin hyvä laji :) Ja karate on siitä hyvä et se ei oo nii semmone et siun on pakko kilapilla jos meinaat harrastaa :D ja ainakii mei seuras välil ei kuunnella oikee kunnolla ja sähelletää omii siellä ;D mut toivottavast joku kiva laji löytyy josta tykkäät :D

Poissa Brenda

• Vuotislainen
  • Potteristi, hetalisti ja mitähän vielä
  • Pottermore: OwlNettle504
« Vastaus #182 : Huhtikuu 30, 2012, 20:44:00 »
Muoksmuoks// **miten nää vietit poistetaan?**
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2014, 21:12:22 kirjoittanut Brenda »
Elä kuin jokainen päivä olisi viimeisesi. Jonakin päivänä olet vielä oikeassa.

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
« Vastaus #183 : Toukokuu 01, 2012, 13:40:21 »
On ruvennut pikkuhiljaa kiinnostamaan harrastamisen aloittaminen, kun koululiikuntatraumat ovat vihdoin alkaneet hellittää... Olen puolisen vuoden ajan ottanut selvää eri lajeista, ja erityisesti Bujinkan Budo Taijutsu kuulostaa hyvältä. Joten haluaisin nyt kysellä josko joku tietäisi tästä lajista jotain! Sitä lähinnä mietin, että ehtiikö vielä aloittaa vaikka on jo 19-vuotias. Jos kaikki muut olisivat aloittaneet jo joskus 12-vuotiaana, ei treenaaminen oikein onnistuisi. Myös se huolettaa, että vaaditaanko lajia aloittaessa hyvää kuntoa? Ja haittaako jos on lyhytkasvuinen? Olen siis mies ja 157-senttinen, ja huolettaa että pääsisinkö mukaan jos kaikki muut ryhmässä olisivat mua 30 senttiä pitempiä. Enkä ikinä ole harrastanut mitään liikuntaa, eli kunto on aika huono.

Harjoitusajatkin pistävät pohtimaan, kun missään ei niitä selkeästi ilmaista. Usein näkee että samaa kurssia voidaan vetää tosi monta kertaa viikossa, mutta meinaako se, että jokaiselle tunnille pitää tulla pysyäkseen mukana vai sitä, voi valita joukosta yhden joilla käy? Esim. että menisi aina perjantain tunnille ja skippaisi muut viikonpäivät. Mä olen nääs iltalukiossa, ja tietenkin kaikki treenit maanantaista torstaihin menisi sivu suun kun ne ovat illalla. Eli pääsisin vain perjantaisin ja viikonloppuisin... Vai onko tämä ylipäätään laji, mitä voi harrastaa opiskelun ohella, vai pitääkö siihen keskittyä niin täysipainoisesti ettei ehdi samalla käydä koulua?

Olisi muutenkin kiva kuulla jos jollain olisi kokemusta lajista. Millaista aloittaminen oli? Kuinka nopeasti asioita opetellaan, ja pysyykö tahdissa mukana hyvin? Onko meininki rentoa, vai tuleeko suorituspaineita? Muidenkin lajien suosittelu kelpaa mainiosti, mutta ensisijaisesti kaipaan infoa Bujinkan Budo Taijutsusta. :)
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #184 : Toukokuu 03, 2012, 14:57:44 »
Kami, aloitin itse Bujinkan Budo Taijutsun viime tammikuussa, ja olen 35-vuotias. Samassa ryhmässä oli yksi minua vanhempi naisihminen, ja hyvin sovimme joukkoon. Minun kestävyyskuntoni on kaikkea muuta kuin hyvä ja lihaskuntokin aika onneton, mutta ihan hienosti olen pärjännyt. Eikä haittaa, että moni mukana oleva mies on minun 167-senttistä persoonaani huomattavasti pidempi ja järeämpi. Bujinkanissa jokainen kilpailee vain itseään vastaan ja treenaa omien edellytystensä mukaan. Sitä on joskus sanottu "vanhojen miesten ja pienten naisten lajiksi", koska menestyminen ei ole kiinni koosta eikä voimasta. Kisoja lajissa ei järjestetä ollenkaan, koska siinä keskitytään oikeisiin taistelutekniikoihin (kuten shidoshimme asian ilmaisi, "nää on sellaisia tekniikoita, että joku on tullut hengissä taistelukentältä ja sanonut että hei, tein tällä tavalla ja se toimi"), jotka tosissaan tehtyinä tekisivät rumaa jälkeä.

Ainakin kerran viikossa olisi hyvä ehtiä treeneihin mukaan, peruskurssilla varsinkin. Maailma ei kuitenkaan kaadu, vaikkei ihan joka viikko ehtisi paikalle. Sinun kannattaa kuitenkin itse jutella asiasta shihanin/shidoshin/kuka-nyt-sitten-vetäjänä-onkaan kanssa peruskurssin alkunäytösessä/ensimmäisellä treenikerralla tai kysyä vaikka etukäteen sähköpostitse, eri dojoilla kun saattaa olla vähän eri näkemykset asiasta. Käyn itse harjoituksissa kerran - pari viikossa (kävisin kyllä vaikka joka päivä jos voisin ;)) ja joudun lapsenvahtiteknisistä syistä lähtemään usein pois jo treenien puolivälissä, ja ihan kelvollisesti koen pysyväni kelkassa mukana. Toki edistyisin paljon nopeammin, jos ehtisin käydä harjoituksissa useammin, mutta pyrin paikkaamaan vajetta harjoittelemalla perustekniikoita itsekseni aina tilaisuuden tullen.

Bujinkan on rento ja hauska laji, jossa on kuitenkin mahdollista halutessaan asettaa itselleen hyvinkin tiukat tavoitteet ja omistautua harjoittelulle. Minun harrastamiseni on tällä hetkellä hyvin "sivutoimista" (on päivätyö, kaksi lasta joista toinen on ihan pieni ja toinen aktiivinen jalkapallon ja koripallon harrastaja, ja lapsilla vuorotyötä tekevä isä), mutta onhan tässä loppuikä aikaa opetella - ja lasten kasvettua keskittyä lajiin vakavammin. Minä olen joka tapauksessa menettänyt sydämeni Bujikanille täysin <3
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2012, 16:04:05 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
« Vastaus #185 : Toukokuu 03, 2012, 21:48:25 »
^Kiitos hyvästä infopläjäyksestä! Tuo selvensikin aika paljon. Mitä enemmän mä tuosta lajista kuulen, sitä paremmalta se kuulostaa. :) Täytyy varmaan järkätä aikatauluja sopiviksi, ja katsoa josko syksyllä pääsisin aloittamaan. Olisi kiva ehtiä kaikkiin treeneihin, niin pitää varmaan heittää muutama lukiokurssi itsenäiseksi että saa iltoja vapaaksi. Onneksi mä kuitenkin asun sen verran hyvässä paikassa, että voin vertailla useamman eri paikkakunnan treeniaikoja ja mennä sitten sinne missä on parhaiten yhteensopivat aikataulut.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Always

• Tittelitön
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PatronusSpell15386
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #186 : Toukokuu 04, 2012, 14:01:53 »

- Lola

Miten olisi taido? :D Jokainen mainostaa omaa lajiaan ;) Mä olen viihtynyt hirveen hyvin taidotreeneissä ja taido on tosi jees laji. Taidolla on oma seura Helsingissä, itseasiassa kaksi seuraa, jotka ovat Helsingin Taido (HeTa) ja Yliopiston Taido. Tässä linkki HeTan sivuille: www.helsingintaido.net Yliopiston Taido harjoittelee ihan keskustassa, HeTa puolestaan kaapelitehtaalla.
Taido on lajina monipuolinen ja miellyttävä. Salikuri, muiden kunnioitus ja oppiminen ovat tärkeitä teemoja Taidossa. Taidossa yhdistyvät vauhti, jännitys, liike – vartalon taidokas hallinta ja strategisuus.

"Pyrimme toiminnassamme painottamaan taidon erityispiirteitä ja monipuolisuutta sekä mahdollisuutta harrastaa lajia ikään ja sukupuoleen katsomatta. Hyvän taidohengen ylläpitäminen ja positiivinen suhtautuminen asioihin - niin salilla kuin salin ulkopuolellakin - ovat olleet perusarvoina kaikessa tekemisessämme." Lainaus oman seurani sivuilta. Taidossa tuo toteutuu hyvin; eri-ikäiset harrastavat sujuvasti keskenään ja tunnelma on huippu! Taidoa olen harrastanut useilla saleilla, joten tiedän mistä puhun. :D Vierailijoista pidetään ja aina saa tulla tutustumaan lajiin! Vantaan Taido on myös hyvä seura, mutta käsittääkseni hait helsinkiläistä seuraa?

Taidosta löytyy kaikille jotain, ja voit itse päättää harrastatko omaksi iloksesi, vai tähtäätkö kilpailuihin, ehkä jopa maajoukkueeseen! Taido tarkoittaa vartalon ja mielen tietä, ja taido koetaan usein elämäntavaksi. Taidon harrastaminen on elämän mittainen matka. Suosittelen suuresti tutustumaan taidoon! :)

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #187 : Toukokuu 04, 2012, 17:45:42 »
Kami, tarkennuksena vielä sen verran, että Bujinkania opettaa Suomessa käsittääkseni kaksi seuraa: Bujinkan Shinden Dojo, jonka harjoituksissa itse käyn, ja Bujinkan Dojo Finland, joka on ymmärtääkseni pienempi, lähinnä Helsingissä toimiva seura.

Bujinkanissa käytetään aseettomien tekniikoiden lisäksi myös monenlaisia aseita. Treeneissä on kuitenkin yleensä mahdollista lainata aseita ohjaajalta tai pidempään harrastaneilta, joten niiden hankkimisesta ei tarvitse ottaa paineita. Minä sain juuri mieheltäni etukäteissynttärilahjaksi ensimmäiset omat aseeni, bokkenin ja pehmokatanan, ja vähänkö olen nyt täpinöissä, että pääsisin kokeilemaan niitä treeneissä =D

Bujinkan on suhteellisen edullinen harrastus: Bujinkan Shinden Dojon peruskurssimaksu on 90 euroa, johon sisältyy ensimmäinen puolivuotismaksu, sen jälkeen puolivuotismaksu on 85 euroa. Lisäksi kerran vuodessa pitää maksaa 25 euron hintainen Hombu-kortti eli Japanin päädojon jäsenkortti. Sillä rahalla saa peruskurssin jälkeen käydä treeneissä niin usein kuin haluaa (peruskurssilaiset saavat periaatteessa käydä vain niissä treeneissä, joiden kohdalla lukee "peruskurssi") ja kuulemma ihan millä Bujinkan Shinden Dojon paikkakunnalla haluaa (minä tarkistan nykyään esikoisen turnausmatkoille mukaan lähtiessäni, olisiko Shinden Dojolla osastoa kyseisessä maankolkassa ja sattuisiko siellä olemaan treenejä tarjolla juuri paikkakunnalla oleskelumme aikana; toistaiseksi ei ole tärpännyt). Lisää rahanmenoa toki koituu, jos innostuu ostamaan aseita, ja vyökokeista pitää myös suorittaa 35 euron graduointimaksu (vastineeksi saa hienon diplomin). Ja tietty lajille ominainen musta harjoitusasu olisi hyvä hankkia ennemmin tai myöhemmin, samoin asianmukaisen värinen vyö. Verkkareilla ja t-paidallakin pärjää kuitenkin pitkään.

Muoks

Päivitystä sen verran, että ainakin omalla alueellani kausimaksut nousevat vuodenvaihteessa. Lisäksi on paikkakuntia, joilla kausimaksu on muita korkeampi, koska käytössä on kokonaan oma tila ja harjoituksia pidetään useammin. Kannattaa siis aloittamista harkitessa kysellä kaikki yksityiskohdat juuri oman alueen dojolta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 03, 2012, 12:52:39 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor

Poissa Lagarto de oro

• Yksi oppugnon kanarialinnuista
  • Vuotislainen
  • Pieni, vikkelä, kullanvärinen lisko
« Vastaus #188 : Joulukuu 19, 2012, 16:39:15 »
Tänne ei olla näemmä vastattu pitkään aikaan joten haluaisin mainostaa Vantaan Jukaraa (www.jukara.fi). En tiedä onko sitä jo mainostettu täällä, koska en jaksanut lukea noin montaa sivua.
Vantaan Jukara toimii Vantaalla ja seuraan kuuluu karate-, judo- ja aikidojaosto. Itse olen karatessa ja olen ollut yli kaksi vuotta, ja laji tuntuu vieläkin mielenkiintoiselta, vaikka useampi kaveri on lopettanut. Karate on monipuolista ja mielenkiintoista, mutta on siinä melko tiukka kuri. Toisin kun tutustuu muihin ja harjoittelee tuttujen ihmisten kanssa niin kuri voi ehkä hieman lipsua.. ;) Karaten ja judon voi aloittaa syyskuussa tai tammikuussa kun peruskurssit alkavat. Eli ihan heti ei joudu kokeneempien sekaan vaan voi kolmisen kuukautta kerätä taitoa ennen kuin siirtyy vyöarvoryhmiin. Ainakin karatessa saa peruskurssia kokeilla ilmaiseksi kaksi viikkoa ennen kuin tarvitsee maksaa sitä. Aikidossa ei ole peruskurssia vaan sen voi aloittaa suoraan menemällä tunnille. 15-vuotiaat ohjataan suoraan aikuisten peruskurssille, 13-14 vuotiaat voivat valita juniori- tai aikuisten peruskurssista ja sitä nuoremmat juniorikurssille (kuitenkin vähintään 8-vuotiaat).
Varusteet  (puku, vyöt,käsi-ja jalkasuojat, myöh. puinen harjoitusveitsi) eivät ole kalliita, puku sisältyy peruskurssin hintaan (150€) ja suojat, vyöt ja veitset ovat 5-15€
Karatessa harjoitellaan Kokusai Shorinjiryu-tyylisuuntaa, joka perustettiin 2004. Perustaja asuu Helsingissä missä voi ainakin harjoitella tätä tyylisuuntaa. Suomen Shorinjiryu-yhdistyksen sivuilta (www.shorinjiryu.fi) näkee kuulemma muiden Shorinjiryu-tyylisuuntaa harjoittavien seurojen kaupungit (mm. pääkaupunkiseudulla, Imatralla, Varkaudella, Kemissä, Ivalossa, Oulussa ja Rovaniemellä)
Lagarto de oro   -Hiljaisuudessa sana, pimeässä valo, kuolemassa elämä: huikea kuin haukan lento taivaan autiudessa.  Éan luomistaru

Poissa Lunar

• In Noctem
  • Vuotislainen
  • Pottermore: OwlPurple13890
« Vastaus #189 : Syyskuu 21, 2013, 12:53:44 »
Tulen nyt tänne herättelemään tätä topicia, koska olen viimein astunut kamppailulajien ihmeelliseen maailmaan. Tai jotain sinne päin... En ole ihan varma miksi tuota harrastustani kuuluisi sanoa. Budo-lajiksi ainakin.

Kiinnostukseni kamppailulajeihin alkoi vasta vähän aikaa sitten. Olen parin viime vuoden aikana kokeillut vaikka minkälaisia harrastuksia, eikä mikään ole ollut se juttu. Poikkeuksena jousiammunta, sitä aloinkin sitten harrastaa ihan "virallisesti". Halusin kuitenkin löytää jousiammunnan lisäksi vielä jonkun muun harrastuksen ja tajusin, etten ole kokeillut yhtäkään itsepuolustus-/kamppailu-/taistelulajia. Etsin sitten googlesta muistaakseni hakusanalla kamppailulajit ja löysin sivun, jolla oli listattuna hirveä määrä kaikenlaisia itsepuolustus-/kamppailu-/taistelulajeja ja missä niitä voi harrastaa. Niitä tutkiessa meni muutama päivä, jonka jälkeen minulla oli muistaakseni kolme eri lajia, jotka kaikki kiinnostivat. Mietin pari päivää lisää ja onnistuin saamaan lopullisen päätöksen asiasta.

Ja nyt se jodo on sitten aloitettu. Muutaman kerran olen siellä käynyt ja olen jo täysin rakastunut lajiin. Käyn harjoittelemassa kahdesti viikossa, tiistaina ja torstaina. Siitä tulee yhteensä viisi tuntia (tiistaina 2h ja torstaina 3h) ja tuntuu, että voisin käydä useamminkin. Jodo on kepillä (jo on lyhyempi ja kai myös ohuempi versio bo:sta) taistelemista miekkaa vastaan. Se ei oikeastaan ole urheilua, sillä siinä on tärkeintä hallita kehon liikkeet hyvin. Mutta kyllä siinä jalat tulevat kipeäksi... Jodossa ei myöskään ole vapaaottelua, vaan kaikki liikkeet ja liikesarjat ovat ennalta määrättyjä. Lajissa ei käytetä minkäänlaisia suojuksia, sillä tarkoitus ei ole satuttaa vastustajaa. Pieniä haavereita toki välillä käy, muttei mitään sen kummempaa.

En aluksi ollut täysin varma siitä, tulenko oikeasti pitämään jodosta, mutta halusin kokeilla. Ja onneksi kokeilin. Se on niin mahtavan ihanan täydellinen laji, etten edes keksi kunnon sanoja. Ja ne ihmiset siellä ovat myös ihania. Kun näitä viestejä olen lukenut, niin monessa kamppailulajissa ja muissa tällaisissa taitaa olla kova kuri, mutta jodossa ei oikeastaan ole muuta, kuin että dojolle tullessa ja sieltä poistuttaessa kumarretaan, samoin kuin ennen ja jälkeen harjoitusten ja kohdatessa ja erottaessa vastustajasta. Eli kumarrukset ovat tärkeitä. Aseiden yli ei saa kumartua tai astua ja niitä pitää muutenkin kunnioittaa. Mutta muuta ei oikeastaan taida olla. Jodoa harrastaa Suomessa kai noin 30 ihmistä, ettei mikään kovin suosittu laji ole kyseessä...

Minua ei oikeastaan kiinnosta sellasiet kamppailu-/itsepuolustus-/taistelulajit, joissa otetaan vartalolla kontaktia vastustajaan. Sellaiset eivät vain ole mun juttu. Siksi kaikki nämä judot ja sellaiset jäivät heti pois laskuista. Sellaisiakin olisi kyllä ihan hienoa osata, mutta jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin sellaiset lajit pelottavat minua vähän... Ehkä se on sattumisen pelko tai jotain, mutta joka tapauksessa en tuollaisia kontaktilajeja haluaisi harrastaa.
The end
The songwriter's dead

Poissa Minorea

• Pääkammotus
  • Vuotislainen
  • I am the one hiding under your bed
    • Minorealismi
  • Pottermore: Minorea
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #190 : Tammikuu 11, 2016, 14:17:26 »
Epätoivoisesti yritin pikaisesti kelailla, mutta ei tainnut kukaan täällä harrastaa Han Moo Do:ta? Kyseessä siis korealainen, Suomessa 1989 perustettu kamppailulaji, jotta treenataan pystyottelua, heittoja, mattopainia, lukotuksia, asetekniikoita (nunchaku, keppi, miekka) ja itsepuolustusta.

Aloitin kyseisen lajin 2014 syksyllä, kun mieheni alkoi tuota harrastamaan ja puolipakotti minutkin matkaan. Olin itse menossa shorinjin kempoon, mutta jäin sitten tuolle tielle. Aiempaa kokemusta löytyy taekwondosta 2v ja kickboxingin peruskurssista.

Han Moo Do:ssa olen nyt yllättävän kiinnostunut ottelemisesta, kisat olisikin tässä 30.1.2016 (: Viime vuonna ehdin käydä Jyväskylä Openingissa ja SM-kisoissa (taitoin nilkkani hyvin pahasti tuossa keväällä 2015, joka jarrutti osallistumisiani eri kisoihin) ja kävin SM-kisoissa nappaamassa kultaa alle 2v. harrastaneiden sarjassa omassa painoluokassa. Kannatti siis lähteä ^-^