Kirjoittaja Aihe: Murteet  (Luettu 42730 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Larten

• Anarkisti tarhatäti
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: Nimbuspumpkin12006
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Murteet
« Vastaus #200 : Huhtikuu 28, 2014, 18:19:03 »
Marygold, ollaan samalla aaltopituudella tuosta viruttamisesta, nimittäin meillä se tarkoittaa juuri sitä että jotain huuhdellaan juoksevan veden alla. :) Ja vatulointi on, niin, vatulointia... Siis että jumitetaan tyhjän panttina, hidastellaan, ollaan tekemättä oikein mitään. Vetelehtiä voisi olla aika lähellä synonyymiä vatuloinnille.
Jos sanon että taivas on musta
se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja
jos sanon että maailma ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta

Poissa Polyjuicepotion

• lumipallo Oraven turbaanissa
  • Vuotislainen
    • HP-Pahkan noitien ja velhojen koulu
  • Pottermore: ThestralPhoenix64
« Vastaus #201 : Huhtikuu 28, 2014, 21:14:09 »
)Jep, viruttamisessa vaikka jotain vaatetta virutetaan eli huuhellaan vedessä. Vatulointi on melkein päivittäisessä käytössä, aamulla äiti saattaa sanoa että älä vatuloi tai myöhästyt bussista. Tai jos ei osaa päättää kahden asian välillä ja miettii kamalan pitkään vaihtoehtoja punniten niin silloin vatuloi myös.
Pohjois-Karjalasta olen itse ja äiti Pohjanmaalta. On hauska, kun mummolassa puhutaan aina "viheristä tooleista" ja "pimiästä" ja "tulekkonää" ja "olekkonää".
Mie taas puhun aivan erilailla. Mie ja sie ja myö ehdottomasti ja kaksoiskonsonantteja joka välliin. Tuutsie sinne ja ootsie menossa tänne. Todella monet kaverit puhuvat jo mä ja sä ja se kyllä kirskahtaa korvaan. Pikkuvelikin on tämän äidiltä oppinut ja joka kerta tekisi mieli huutaa että "mie, ei mä"! Ei miulla sinänsä mittään sitä vasttaan ole, mutta itse pidän eri murtteista. Murre tuo yhteenkuuluvuutta; olen pohjoiskarjalainen, en helsinkiläinen. Olisi ehkä hieman tylsää, jos kaikki puhuisivat tismalleen samalla tavalla. Tykkään meijjän murteesta :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2015, 17:25:03 kirjoittanut Polyjuicepotion »
Things never happen the same way twice.

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
  • Just smile, let it shine!
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #202 : Toukokuu 08, 2014, 14:44:20 »
Puhun kyllä kotipaikkani murretta, tosin se on kyllä vähän hävinny puheestani ku oon asunu koko kouluvuoden toisella puolen maata. Mutta aijon kyllä kiinnittää huomiota puheeseeni ja yrittää puhua sitä enemmän, koska tykkään meijä murteest ja oon ylipiä siit et oon Lapista ja haluun et se näkyy.

ps. viruttaminen on huuhtelemista
"You're never fully dressed
Without a smile!"

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #203 : Toukokuu 08, 2014, 20:13:19 »
Mä en ole koskaan kuullutkaan vatuloinnista :D Viruttaminen on kyllä tuttu ja tarkottaa huuhtelemista. Tai ehkä enemmän sitä, että liotetaan esim. vaatteita veessä tai jossain vadissa. Tosin viruttaminen kuulostaa kyllä joltain venyttämiseltäkin.

Hmm, itse en edes oo kauheen hyvin perillä siitä, mitä murretta puhun. Kotosin oon Pirkanmaalta, mutta asun nykyään Pohjois-Karjalassa, mutta sukua on Lieksasta, niin oon kuitenkin lapsuudessa kuullut pohjois-karjalan murretta. Välillä puhun enemmän pohjois-karjalan murretta ja joskus taas en ymmärrä ollenkaan, jos joku tulee mulle karjalanmurteella puhumaan. Jonkun äikäntyön kirjotin pohjoiskarjalanmurteella ja opettaja tykkäs :)

Omassa puheessa bussi on aina nimenomaan bussi, en osaa sanoa linkku, mut joskus se on syystä tai toisesta dösä (mikä ärsyttää kavereita). Tosin yleensä puhun sillain, että d:t tipahtelee pois. Ja jos joku menee metsästämään niin se menee metästään ja metsään menemisestä voi ihan helposti tulla huomaamattomasti sitä, että mennään mehtään. Välillä on pohjoiskarjalaisia päiviä ja välillä taas puhun niin korostuneesti Tampereen murretta, että ei ole tosikaan :D Savon murteesta en jostain syystä tykkää ollenkaan, mut Lapin ja Pohjois-Karjalan murteita rakastan.
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。
You've gotta believe that one day love will win.

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #204 : Toukokuu 20, 2014, 20:51:58 »
Mie puhun aika selvää karjalanmurretta, äidinpuoleista sukua on lähtenyt evakkoina Koiviston Patalan kylästä, ja mummoni puhuu karjalanmurretta.  Isän puolelta sukua on Tyrväältä, mutta isä on viettänyt varhaislapsuutensa Tampereella, ja osaan mää myös vähän tampereenmurrettakin, Nysse tulee! Kuka arvaa, mitä sanoin kursivoidulla tekstillä? :D
Ite puhun ihan mä, sä-tyyliin, joka itse asiassa skin on eräs hämäläinen murre, vaikkei sitä murteeksi myönnetäkään.
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
« Vastaus #205 : Kesäkuu 19, 2014, 19:57:21 »
Hesarin murretesti

Oli ihan mielenkiintoista kokeilla tuota testiä, vaikka siellä olikin muutama kohta että oikeaa vastausta ei ollut (en esim. juo kahvia tai kahvetta vaan kaffet). Ei kuitenkaan osunut kaupunki kohdalleen, mutta olisi ollut pieni ihme jos olisi onnistunut. :) Itse en jossain vaiheessa edes tiedostanut puhuvani mitään murretta vaan luulin puhuvani ihan tavallista yleiskieltä, kunnes työkaveri kertoi pitävänsä murrettani söpönä. :D Silloin piti hetki ihan miettiä. Lisäksi opetin päiväkodissa pari lasta sanomaan "ei mittä hättää!" kun tuolla päin pitäisi sanoa kaiketi ihan kirjakielellä tuo sama (tai ainakin melkein, "ei mitää hätää!" olisi kaiketi oikein tuolla).

Muutkin on arvuutelleet täällä sanoja, niin kuinka moni tietää mikä/mitä on roitit?
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
  • Pottermore: SparksWolf20852
« Vastaus #206 : Syyskuu 08, 2014, 23:36:49 »
Murteissa on se tosi jännä puoli, miten yks ja sama sana voi tarkottaa paikasta riippuen ihan eri asiaa. Kävin ammatillisen koulun toisella paikkakunnalla. Meijän luokalla oli sekä paikallisiä, että kauempaa tulleita. Suunnilleen parinsadan kilsan säteellä kuitenki kaikki, tosta Pohjois-Pohjanmaan seudulta aika lailla kaikki. Saatiin kuitenki monet pitkät keskustelut aikaseksi murteisiin liittyen.
Yks iänikuinen kiistakapula oli vasta vs. vihta. Minun mielestä se on vasta, luokkakavereiden mielestä vihta.
Toinen hämmennystä herättävä sana oli verkkaisesti. Minun mielestä, jos joku "kulkee verkkaisesti", hän kävelee hyvin hitaasti ja rauhallisesti. Luokkakaverin mielestä se taas päinvaston tarkottaa, että kulkee nopeasti.
Ja entä, jos ruoka on tuimaa? Onko se silloin suolaista vai suolatonta. Sekin jakoi mielipiteet aika lailla kahtia.
Mua ittiä taas hämmästytti, ku ihmiset ei ymmärtäny, mitä pahki tarkottaa. Siis jos minä ajan puuhun pahki, sehän meinaa että mä törmään siihen puuhun. Mut osa ihmisistä oli aivan ymmällään, eivät olleet koskaan kuulleetkaan sellaista sanaa.
Lisäksi kerran oli yks aika hassu tilanne, ku pijin yhtä vauvaa sylisä. Yks toinen naisihminen tuli tälle vauvalle juttelemaan, totesi jossain vaiheessa, että "Voi voi voi, ku sulla on pitkät kynnet! Tulee venttejä jos raavit naamaa!" Olin ihan ymmälläni, mun mielestä "ventti" tarkottaa sitä valkosta pikkupötköä, mikä on tupakassa, se mistä pietään kiinni! Joo, en polta, en tiedä mikä sen virallinen nimi on... Ja olin ihan ymmälläni, että miten tupakat nyt yhtäkkiä vois liittyä siihen vauvaan. Tää täti selevitti, että heilläpäin ventti tarkottaa haavoja tai ruhjeita.
"Tuntematonta me pelkäämme, kun katsomme kuolemaa ja pimeyttä, siinä kaikki."
- Harry Potter ja Puoliverinen prinssi

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
« Vastaus #207 : Syyskuu 09, 2014, 17:24:39 »
Meillä oli just yhdellä kurssilla yliopistossa kinaa siitä, sanotaanko sanko vai sankko. Itse olen sanko-koulukuntaa, vaikka noin muuten puhe on kyllä itäsuomalaistunut. Samalla kurssilla sain myös kuulla puhuvani aika selkeesti kotipaikkakuntani murretta ja käyttäväni erinäisiä kuulemma ärsyttäviä sanoja, joista mulla ei ollut hajuakaan. Koskaan en oo saanu kuulla, että mun murteeni olis söpö. Yleisin kommentti lienee "ärsyttävä". Ilmeisesti onnistun puhumaan luonnostani murretta, josta kukaan ei vaan pidä.

Mulle tuima ei liity ruokaan mitenkään vaan ennemminkin ilmeisiin. (mutta pahki ja ventti taas on tuttuja sanoja, vaikka meillä haavat ja ruhjeet on yleensä ollu vekkejä.)
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
« Vastaus #208 : Syyskuu 10, 2014, 17:41:56 »
Joo, kyllä munki mielestä tuima on ilmeisiin liittyvä termi, mut olen kuullut sitä käytettävän, kun puhutaan ruoan suolaisuudesta. Siihen en ota kantaa, onko sanko vai sankko, molempia sanoja tulee käytettyä. Ja kyllä viruttaminen on ihan huuhtelemista, eikä venyttämistä.
Entä mitä toosa ihmisten mielestä tarkottaa? Jos minä puhun toosasta, tarkotan televisiota. TV = televisio, telkku, töllötin, töllö, toosa.... (Kai sillä rakkaalla lapsella on monta nimiä...)
Kerran sanoin kaverille jotain "Laitakko sitä toosaa isommalle?" tai vastaavaa, en muista enää tarkalleen, mitä sanoin, mut käytin kuitenki televisosta sanaa "toosa." Kaveri järkytty ja katto mua silimät iha selällään, "MITÄ sää oikee sannoit?"
Kaverin mielestä toosa meinas naisen alapäätä, eikä hällä ollu käyny mielessäkää, että se vois merkata televisiota.

Poissa Gil

• Vuotislainen
  • Pottermore: LightHowl8815
« Vastaus #209 : Syyskuu 11, 2014, 22:30:02 »
Musta tuima tarkottaa ilmeen lisäksi suolatonta. Verkkaisesti tarkottaa mustakin hitaasti ja pahki että kävelee jotain päin. Mullekin tulee toosasta mieleen telkkari. Mulle taas tulee ventistä ekana mieleen kortti peli.

Ite käytän sanoja puliska ja vatkula, joita ei kai käytetä yleisesti. Puliskan oikea nimi taitaa olla puusurvin, se on siis sellanen puinen juttu mitä käytetään pottujen ja marjojen survomiseen. Vatkula taas on sähkövatkainten vatkain osat jotka menee taikinaan. Tuli tossa survomisesta mieleen että saatan puhua marjojen kohalla litsaamisesta tai tilssaamisesta survomisen sijasta.

Poissa Luna Helmiina

• Tonttu vain ei saa unta
  • Vuotislainen
  • Älä häiritse! Luen Harry Potteria!
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #210 : Syyskuu 12, 2014, 17:50:48 »
Ite käytän sanoja puliska ja vatkula, joita ei kai käytetä yleisesti. Puliskan oikea nimi taitaa olla puusurvin, se on siis sellanen puinen juttu mitä käytetään pottujen ja marjojen survomiseen.

Meilläpäin kyseisn puujtun nimitys taasen on ollut putspulikka, tiedä sditten tuleeko Karjalanmurteesta vai mistä
Tuima on itselleni merkinnyt ankarannäköistä ilmettä, ja kuulen ensi kertaa tuiman tarkoittavan myös ruokaan.
Itellenikin "toosa"tarkoittaa TV:tä, telkkaria, töllöä.. Oliko mainitulla kuvalaitteella vielä muitakin nimiä. :D

Murteet on kyllä aika hauska juttu, itse en meinaa hyvällä tahdollakaan ymmärtää savonmurretta, eikä tämä ole mikään sotakutsu tai riitahaaste savolaisille.

Oma murteeni on lähinnä mä-sä tyylistä, ja Karjalan murteen sekameteliä, ja voipa jokunen Tampereenmurteen sanakin kuulua puheesssani joskus.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2018, 22:39:53 kirjoittanut Luna Helmiina »
"Puh?"
"No mitä, Nasu?
"Ei mitään", vastasi Nasu hiljaa.
"Tarkastin vain, että olet vielä ystäväni".       Helmiina -> Luna Helmiina

Poissa Rantsake

• Ei mikään surkkimus
  • Vuotislainen
« Vastaus #211 : Syyskuu 15, 2014, 14:18:03 »
Meillä täällä Oulun seudulla on joittenki mielestä tosi outo tapa sanoa, että "kehtaakko", niin että tarkotetaan oikeesti voisitko/viitsitkö...
Siis esim: "Kehtaakko käyvä hakemasa postin?" jolla me tarkotetaa ihan vaan sitä, että voisitko hakea postin. Ne jotka ei tiiä, että sillä meinataan tuota, ottaa tuosta helposti nokkiinsa. "Ai eikö mun pitäis kehata? Oonko mää jotenki tyhmän näkönen, vai?"
Sillä ei tosiaankaan tarkoteta, että siinä toisessa ois joku vika!
"Puliska" ja "vatkula" oli kyllä ihan uusia sanoja, en oo aikasemmin kuullukaan...

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
« Vastaus #212 : Syyskuu 15, 2014, 18:48:28 »
Meillä täällä Oulun seudulla on joittenki mielestä tosi outo tapa sanoa, että "kehtaakko", niin että tarkotetaan oikeesti voisitko/viitsitkö...

Tämäkin taitaa olla ihan vaan seutu kysymys, sillä olen ite asunut elämäni ekat 18 vuotta Oulun seudulla ja meilläpäin kehtaakko meinaa tosiaankin kehtaamista, eikä voida/viitsiä. Oulun seudulla asumisen jälkeen olen kesän asunut Pohjanmaalla ja sen jälkeen Pirkanmaalla ja puheeni on nykyään kaikkien noiden urteiden sekoitusta. Oulun murteesta on syviten jäänyt sana nää mikä tarkottaa sinua "Annakko nää tuon lehen. Voikko nää alakaa" Pohjanmaalta asuessa tuli sellanen leveä puhetyyli ja pirkanmaalta on tarttunut moeon käyttö. Muutenkin olen aina pitänyt Tampereen murteesta ja rakastan sellasta oikeaa surisevaa tamperelaista ärrää. Vain harvat osaa sen oikein lausua. :D

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
« Vastaus #213 : Syyskuu 15, 2014, 19:55:38 »
Puliska ja vatkula on kyllä jänniä sanoja. Mä en edes tiedä, mikskä ite sanon sitä perunanmuussausjuttua :D

Kynttiläkäärme, täällä on yksi tamperelaisittain koko ikänsä puhunut :) Ite taas en tamperelaisesta ärrästä tykkää yhtään ja jotenkin tuntuu että omassa puheessa se korostuu vielä jotenkin tosi paljon. Muutenkin mulla on joku vihasuhde Tampereen murteen kanssa, koska se kuulostaa musta idioottimaiselta. Musta jotenkin tuntuu, että harva ei-Tamperelainen osaa tehdä tamperelaisen ärrän sikälimikäli sellasta on, en tiedä onko mun oma ärrä sellanen, mitä tarkotat, mutta ainakin omaan korvaan se on melkosen korostunut verrattuna muihin kirjaimiin.

Mä käytän tota kehtaamista vähän sekasin. Joskus se on oikeesti se kehtaaminen ja joskus lähinnä sitä että ei viitsi. Ihan parasta on kun on kunnon murrepäivä ja suusta lipsahtaa vähän savolaisittain, että "ei kehttoo". Sen siitä saa, kun yks parhaista ystävistä on savolainen ja vääntää savonmurretta melko tukevasti. Se tarttuu ihan kivasti ja välillä tulee itsekin selitettyä, että "en mie ossoo" tai "mut kun en mie kehttoo".
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #214 : Syyskuu 17, 2014, 21:31:13 »
Äiti tokaisi, että tointaako tuota. Kuka tietää mitä mutsi tarkoitti?

Poissa huispauskotka

• Teddy Lupinin vaimo
  • Vuotislainen
  • Se uniikki ja lahjaton.
  • Pottermore: MarauderHeart20696
« Vastaus #215 : Kesäkuu 11, 2015, 17:20:57 »
   No mie nyt kirjotan täl Lappeenrannan puhetyylil ku en muuta esimerkkii oikee osaa antaa :D

Mut siis miulle tää murre on sillee aika tärkee koska heti jos huomaan et joku puhuu muual Lappeenrantalaisittai ni kyl siit tunnistaa aika hyvi et jos joku on täält päi :D

Mut sillee vähä harmittaa ku tännekki on aika lailla rantautunu toi mä ja sä ja sit jotkuu häpee tätä murretta ja yrittää puhuu vaik stadii tai jotai muuta... mut mie tykkään <3
"Kaunis puukko rinnassa haavoittaa ruostuneen lailla"
-Apulanta

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
« Vastaus #216 : Kesäkuu 17, 2015, 00:32:48 »
Puhun sujuvaa mää/sää murretta, vaikka netissä useimmin käytän kirjakieltä. Kerran katsoin yhden vlogaajan reagoimista ensimmäiseen videoonsa, ja sitten hän videon loputtua sanoi: "Huomasitteko ton mun söpön oululaispojan murteen?" Jouduin katsomaan videon uudestaan, en kyllä ollut huomannut. Siellä oli kyllä "Emmää tiiä" kohtia, mutta kun siihen on tottunut niin se tuntui korviin ihan luonnolliselta o_O
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.