Kirjoittaja Aihe: Hammaslääkärit  (Luettu 32711 kertaa)

0 vuotislaista ja 2 Ankeuttajaa kyttää tätä aihetta.

Theodor

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #75 : Elokuu 07, 2005, 16:55:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Nuitari"
Himputti se on kamalaa kun hampilääkärit tunkee kumihanskoilla suuhun

Niinpä, mutta entäs kun omalla hammaslääkärillä ei ole kumihanskoja ja on karvaiset kädet?

Elewyn

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #76 : Elokuu 07, 2005, 20:18:45 »
En oikeastaan pelkää hammaslääkäriä, mutta en sinne kyllä kovin mielelläni mene. Kauhukokemuksia minulla ei niinkään ole, mutta muistan kyllä miten inhottavaa poraus on... Olin vähän aikaa sitten hammaslääkärillä, ja ei edes sattunut, paitsi että lääkärit olivat ärsyttäviä... Eivät tuntuneet osaavansa asiaansa kunnolla ja sitten vielä puhuivat omia juttujaan siinä samalla kun repivät suutani, (ajattelivat varmaan etten kuule mitään...??) Se oli raivostuttavaa, mutta eipä hammaslääkärillä käynti nyt niin kamalaa ole. Se on sitä paitsi äkkiä ohitse. Itse (vaikka vastahakoinen olenkin) menen hammaslääkäriin jos särkee, sittenpähän ei tarvitse niellä niitä inhottavia särkylääkkeitä koko päivää...

Ei se hammaslääkäri niin kamala paikka ole...kyllä siitä hengissä selviää!:) Ei mikään lempipaikkani, mutta en myöskään kammoksu.

shakalachiga

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #77 : Elokuu 08, 2005, 23:53:06 »
minä en varsinaisesti kammoa hammaslääkäreitä,mutta vastaaotolle mentäessä tämä tyttö jännittää niin kauheesti,että menen käytännössä lukkoon. siinä on sitten kiva mennä vedettäessä syvähenkitys (tai mikä ikinä se nimi onkaan) harjoittelua samaan aikaan,kun kävelee vastaanottoon ja tuoliin.

reikiä on monesti löytynyt tämän tytön suusta ja porattu on oiken mukavasti. joskus on sattunut oikein kunnolla ja joskus taas ei ollenkaan.
yhdeltä hammaslääkäristä sain aika kivan vinkin kun porataan, niin pyöritä nilkkoja. joskus tepsii joskus ei

perjantaina poistettiin ekan kerran hammas ja jännitti tottakai ihan hirveästi,kun on kuullut kauheita juttuja siitä,että mitä siellä tapahtuu. mutta eihän se sitten sattunutkaan kauheesti mitä nyt pikku paniikki tuli kun verta alkoi valua suuhun ^_^
kohta pitäisi poistaa toinenkin.

aattelimpa muuten kysäistä littyen tohon hampaiden poistoon kun sen poiston jälkeen (jos on otettu irti juurineen päivineen) jää se kolo siihen ikeneen ja se saattaa olla arka paikka (mulla on se aika arka paikka )
niin että olisiko kenelläkään teistä mitään vinkkejä,että mitä keinoja kannattaa käyttää (esim. millä nesteellä se kannataa puhdistaa ? kuinka usein ? mitä ruoka kannattaa syödä ? jne),jos haluaa suojella sitä ruuanmurusilta,bakteereilta ja kaiken maailman pöpöiltä,kun en haluaisi että se tulehtuu
(toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin ^_^)

Poissa Founa

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Hammaslääkärit
« Vastaus #78 : Elokuu 09, 2005, 08:23:24 »
Aina ennen hammaslääkäriä jännitän aivan hirveästi. Tärisen koko ajan ja on kylmä, vaikkei mulle ole ikinä tehty mitään muuta, kun porattu yksi reikä! Oon silti joutunut katsomaan vierestä kun sisko käy kaikissa hammasleikkauksissa yms.
Tänään, klo 9 oli tarkoitus repäistä kaksi hammasta pois (sen takia, koska multa ei vaan jostain syystä ole lähtenyt vielä maitohampaat, niin että ne rautahampaat ei kasvaisi kitalaesta, kuten siskollani) ja olin niiin hermona, että tärisin ihan hervottomasti. Oikeasti. Olin jännittänyt tätä samaa juttua puoli vuotta, ja sitten olin tänään sinne menossa, kunnes huomasin, että se olikin oikeasti ollut jo kahdeksalta!  Olin nimittäin katsonut ajan väärin, se olikin sitten kahdeksalta eikä yhdeksältä.. Hyvä minä. Mun onnekseni en joutunut taas puolen vuoden jonoon, vaan sain ajan jo vajaan kuukauden päähän.
i am my own life, own harm

Denila

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #79 : Elokuu 09, 2005, 10:10:47 »
En kammoa hammalääkäreitä, miksi pitäisi? Joudun käymään oikomahoidossa, olen jo monen monen vuoden ajan käynyt, vähintään seitsemän vuoden ajan. Kai siksi olen tottunut hammaslääkäreihin, joka kolmas kuukaisi ne kun tunkeutuvat suuhuni.

En tosin tykkää yhtään, että he tunkevat sormensa muiden laitteiden lisäksi suuhuni. Oikojallani on vielä paksut nakkisormet, eikä hän käytä edes hanskoja. Hrr, oksettavaa. Harjaan hammaslääkärin jälkeen hampaitani useamman minuutin, on pakko. Vaikka kesken koulupäivän.

Yleensä minun oikoja-ajat ovatkin keskellä päivää. On aivan hirveää olla pois koulusta hammaslääkärin takia. "Anteeksi, että olen myöhässä, olin hammaslääkärissä ja luokanvalvojani on saanut tästä allekirjotetun lapun äidiltäni..." joudun höpöttämään välillä kemianopettajalle, välillä kotitaloudenopettajalle. Se on niin kyllästyttävää.

Yleensä ottaen inhoan hammaslääkäreitä, en pelkää. Minulta on poistettu kai kuusi hammasta ja porattu pari koloa umpeen. Siis ei reikää vaan koloa. Ei se sattunut, kun älysin pyytää puudutuksen ajoissa.

Semino

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #80 : Lokakuu 25, 2005, 20:27:12 »
Aloitetaan sillä, että pelkään hammaslääkärissä käyntiä ja tänään oli varmaan kurjin päiväni siellä ikinä.

Minulla ei ole koskaan ollut yhtään traumaattista kokemusta, ei verta tai kivusta kiljumista, mutta silti pelkään siellä käyntiä. Puudutettu on (puudutus taisi toimia muistikykyyn asti, en oikein muista sattuiko se), mätäpaiseita leikattu ja hampaita revitty, sekä rautoja olen käyttänyt.

Se on yhtä piinaa, kun rautoja varten otetaan muotit. Oksennusreaktio on silloin pahimmillaan, kuin ikinä ja tuntuu, kuin henkeä ei saisi. "Hengitäppäs rauhallisesti nenän kautta", no miten voisin, kun sattui olemaan flunssa!

Raudat eivät ole ikinä olleet suuria ongelmia, sillä ne ovat olleet niitä vaaleanpunaisia kitalakirautoja, joissa on joku kuvio (minulla oli kaksi sientä ^^).

Vihaan sitä, kuinka ensin siellä tungetaan neljäkymmentä letkua suuhusi pumpuleiden ja muiden sellaisten kera ja SITTEN kysytään: "Mites koulussa menee?" Helppohan siinä on sitten öristä vastaukseksi, kun puhumaan ei pysty. Jo hammaslääkärin haju saa minut voimaan pahoin, en ole ikinä tilannut sinne vapaaehtoisesti aikaa.

No, miksi tänään ollut koululaisten normaali tarkastus osoittautui hirveäksi?
A) Ensin jouduin odottamaan puoli tuntia vuoroani, vaikka olin kymmenen minuuttia ajoissa (tuntuu, että sinne ei koskaan pääse ajallaan)
B) Minulla on jokaikisessä hampaan ienrajassa liitukariesta, eli alkavia reikiä ja jos niitä ei saada kuriin, ne revitään irti -----> ei hammaslääkärin mukaan enää ikinä tippaakaan limsaa tai mitään sokeripitoista, ihminen kuulemma elää pelkällä vedelläkin
C) Ajattelin, että kun siirryin itse hammaslääkärille (ensimmäinen oli pelkkä tarkastaja) ja minulle sanottiin, että reikiä ei ole, vaikka alkuja kaikkialla, hammaslääkärikäyntini kääntyvän hyväksi, mutta ei:
D) Minulla on saksipurenta, eli hampaani eivät ole niin kohdallaan, että niiden purupinnat kohtaisivat, lähettävät kuulemma ajan, joka liittyy jotenkin siihen, että minulle annetaan kumilenkkejä (?)

Jos jollakulla on ollut saksipurenta arvostaisin SUURESTI, että minulle kerrottaisiin tähän aiheeseen tai yksärillä KAIKKI, jonka asiasta tietää. Kiitos.

Selestina Taigor

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #81 : Lokakuu 25, 2005, 21:37:59 »
Itse olen jo tottunut hammaslääkäreihin, olen kohta seitsemän vuotta siellä käynyt, niin paha oikomishoito meneillään...
Aluksi kyllä jännitin hamppulääkäriä, mutta nyt olen oppinut luottamaan häneen. Yksityisellä aion käydä jatkossakin.

Poissa Tunturipöllö

• Tuplanolla
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • That last hand... nearly killed me.
Hammaslääkärit
« Vastaus #82 : Lokakuu 25, 2005, 23:30:29 »
Sain kuulla viime talvena hampaitteni olevan vähän liian suuret suuhuni, joten niitä tarvitsee "repiä" ja oikoa. Neljä hammasta on jo riistetty, ja ensi keväänä lähtee toiset neljä. Saan luultavasti nappiraudat, mutta ei siitä sen enempää, eihän tämä ole oikomisketju.
Itselleni on kehkeytynyt sellainen piilevä hammaslääkärikammo tuon repimisen vuoksi. Se ei tunnu kovinkaan mukavalta. Olen käynyt tuon jälkeen kahdesti tai kolmesti(ei meinaa muistaa) hammaslääkärissä, ja joka kerta on iskenyt pieni paniikki kun tuoli on alkanut kallistumaan. Saa nähdä pystynkö ottamaan raudat, kun sen jälkeen täytyy käydä kerran parissa viikossa hammaslääkärillä. Semmoinen ruljanssi ei oikein houkuttele.
Shaken, not stirred.

Selestina Taigor

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #83 : Lokakuu 26, 2005, 12:29:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Tunturipöllö"
Sain kuulla viime talvena hampaitteni olevan vähän liian suuret suuhuni, joten niitä tarvitsee "repiä" ja oikoa Saa nähdä pystynkö ottamaan raudat, kun sen jälkeen täytyy käydä kerran parissa viikossa hammaslääkärillä. Semmoinen ruljanssi ei oikein houkuttele.

Heih, minulla on ollut raudat! Mulla on ollut sama juttu, että hampaat ei meinaa mahtua suuhun. Lisäksi on ollut tuo purentavika, mistä ei millään meinaa päästä eroon vaikka hampaat ovatkin jo ihan suorat *mutinaa*.
Raudoissa ei oikeasti ole mitään pahaa,  vaikka ne alussa hirvittikin.
Mua v****** suunnattomasti, kun sain tietää saavani raudat. Raudoissa on ainakin hyvä puoli: Hampaista tulee ihanan suorat! Huonoja puolia sitten on niiden vaivalloinen puhdistus, mutta sekin hoituu kunhan on oikeanlainen hammasharja, raudoille suunnattu. Rautojen kanssa kävin hammaslääkärillä kerran kuukaudessa. Aluksi pelkäsin, että joudun ravaamaan siellä useinkin "telaketjujen" takia. Mutta... Nyt tämä oikominen alkaa olla ohi (viimeinkin!). Enää purentavika korjataan ja sitten olen vapaa!

Lenn

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #84 : Lokakuu 26, 2005, 17:29:51 »
Minä INHOAN hammaslääkäreitä.  Kerran kun olin, otin puudutuksen, ja odotimme että se vaikuttaisi. Mutta hän oli laittanut puudutuksen väärään kohtaan. >< Ehkä pelkoni johtuu siitä? :D

Poissa Snowfaerie

• Kissa
  • Vuotislainen
  • Lily/James <3
    • RoPe-hahmojeni sivut
Hammaslääkärit
« Vastaus #85 : Lokakuu 26, 2005, 17:36:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Leviathan"
Olen jo monta vuotta käynyt oikomishoidossa, ja vihdoin hammasrivini alkaa olla suora. Minulla on ollut kiinteät raudat, syönnin ajaksi pois otettava "levy", kahdet erilaiset yöraudat.

Minullakin oli tällaista, mutta onneksi se on ohi. Kerran minulta revittiin pysyvä hammas irti ja toisen kerran sain pienessä leikkauksessa (ihan pikkuinen, vain yksi jänne) puudutuspiikin kitalakeen. Kumma kyllä, hammaslääkäriä en silti enää kammoa. En sen jälkeen, kun tajusin, että hekin ovat vain ihmisiä.

talvi

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #86 : Lokakuu 26, 2005, 17:54:17 »
Lainaus käyttäjältä: "shakalachiga"

aattelimpa muuten kysäistä littyen tohon hampaiden poistoon kun sen poiston jälkeen (jos on otettu irti juurineen päivineen) jää se kolo siihen ikeneen ja se saattaa olla arka paikka (mulla on se aika arka paikka )
niin että olisiko kenelläkään teistä mitään vinkkejä,että mitä keinoja kannattaa käyttää (esim. millä nesteellä se kannataa puhdistaa ? kuinka usein ? mitä ruoka kannattaa syödä ? jne),jos haluaa suojella sitä ruuanmurusilta,bakteereilta ja kaiken maailman pöpöiltä,kun en haluaisi että se tulehtuu
(toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin ^_^)

hmm.. Nuo kaikki kysyväsi jutut kuuluisi selvitä sinulle hammaslääkärissä, joko selitettynä tai/ ja kirjallisena. Monet nimittäin antavat mukaasi lappusen(tai ainakin pitäisi antaa), josta selviää tuon hampaan poiston jälkihoito, riippuen tietysti siitä, että minkä hampaan poistosta on kyse. Pysyvän hampaan kolo on usein isompi kuin maitohampaan(jonka alta usein pysyvä hammas jo pilkottaakin, jos niitä poistellaan).
Ensinnäkin sitä kangas sykeröä, joka on laitettu kolon päälle ja sinua käsketty puremaan hampaat yhteen, kannattaa purra n. 15-20 minuuttia, jotta verenvuoto tyrehtyy hyvin.
Tämän jälkeen kolon sörkkimistä ym. kielellä tai muulla kaivelemista pitää välttää. Sillä on tärkeää, että koloon saa rauhassa kehkeytyä verihyytymä, joka estää kaiken lian pääsemisen kolosta pidemmälle elimistöösi ja kolo pääsee paranemaan. Tuo verihyytymä muodostuu ihan itsellään. Täten koloa ei tarvitse puhdistaa millään, vettä tai mietoa suuvettä voi purskutella kevyesti, ei mitään älytöntä jylläämistä. Hampaita pestessäkin koloa kannattaa vähän varoa; silloinhan se tulee suorastaankin, jos kolo on arka, kuten sulla ja monella muullakin, ettei harja tökkää koloon ja 'vaurioita' verihyytymää.
Eli täten paras hoito hampaan poiston jälkeen on yksinkertaisesti antaa kuopan elellä ja parantua omia elojaan.. Ja totta kai, jos jotain erityistä ilmenee esim. kuoppa tulee kipeäksi, täytyy ottaa yhteyttä hammaslääkäriin.
Ruoan kannattaa olla pehmeämmän oloista eli, että ei heti rouskuttele kotiin päästyään näkkileipää ja sitä kovinta ruisleipää mitä löytyy.

Näistäkin jutuista kannattaa kysellä rohkeasti paremmin siltä hammaslääkäriltä tai hoitajalta. Vastaavat(tai heh.. vastaamme) kyllä mielellään, parempi kysyä, kuin miettiä kotona päätä puhki jos jokin mietityttää ;)

Poissa Linnea

• Vuotislainen
Hammaslääkärit
« Vastaus #87 : Marraskuu 25, 2005, 18:53:47 »
Hammaslääkäri. Pelkkä sanakin kuulostaa kauhealta... *kylmiä väreitä* Elikkäs ei ole minun suosikkipaikkani. Onneksi siellä ei tarvitse käydä kuin noin kerran vuodessa. Tosin siellä tulee helposti vietettyä tunnin verran, kun ensiki joutuu odottamaan 45 minuuttia, että pääsee sisään tarkastushuoneeseen. Ja sitten se tarkistus siihen päälle.

Minusta on kauheata maata siinä tuolissa aurinkolasit silmillä. Lääkäri työntää metallikeppejä suuhuni ja minä vain tuijotan sitä kauheata vaaleansinistä suunsuojusta. Sitten yhtäkkiä lääkäri tökäisee piikillä hampaaseen ja kaivelee siellä jotakin. (Se varmaan ne reijät aiheuttaa :)

Poraaminen on inhottavaa. Varsinkin kun puudutus ei ole onnistunut. Kun minulta viimeeksi porattiin, niin puudutus ei auttanutkaan. Poski kyllä puutui, mutta suu ei sitten yhtään. Sitten lääkäri päätti siirtää toimenpiteen tuonnemmaksi. "Tulet sitten parin viikon päästä uudestaan." Minä tallustelin kiukkuisena kotiin toinen poski tunnuttomana. Kotona sitten läiskin toista poskeani, kun kerran oli tilaisuus.

Sitten uusi yritys. Taas puudutettiin (tällä kertaa unnistui), ja sitten vaan pora kouraan. Toimenpiteen aikana yritin ajatella jotakin aivan muuta. Sitten kun se oli ohi lääkäri ilmoitti, että paikka jonka hän oli laittanut oli väliaikainen. Se pitäisi siis vaihtaa jossakin vaiheessa. "Siis mitä?!" ajattelin itsekseni. Parin kuun päästä olen menossa vaihdattamaan paikkani. Saa nähdä miten sitten käy.
Kind of dumb with her finger and her thumb
In the shape of an "L" on her forehead

Nevyn

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #88 : Marraskuu 25, 2005, 19:48:47 »
Hui...hammaslääkärit.
En kai minä niitä niin hirveästi pelkää. En siis paikkaamista tai sellaista. Jonkinlaisen kammon puudutusta kohtaan olen kyllä onnistunut saamaan siinä kahdeksan ikäisenä. Sen verran vaikeaksi se on jäänyt, että ilman esilääkitystä ei minulta hampaita poisteta. Ehkä kuukausi takaperin jouduttiin poistamaan viisaudenhammas ja etuhammas *hui*. Etuhampaan poistosta en hierveästi muista kun sen verran vahva oli lääkitys, mutta pakko myöntää että huusin varmaan ensimmäisen puolituntia.

Se on niin kamalan noloa, kun on viimeisen yhdeksän vuoden aikana joutunut oikomishoitojen (parit yöraudat, muutama poisto, hieman kiinteitä, nykyään ei mitään.) ja kaatumisten (pyörällä lähinnä, kaksi katkennutta hammasta ja kaksi juurihoitoa) kuluttamaan hirveän usein hammaslääkärinpenkkiä ja silti pelkää jotain puudutusta niin että pelkkä neulan näkeminen puistattaa...

Chirai

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #89 : Marraskuu 25, 2005, 23:14:24 »
Hammaslääkärit. Minun elämäni olisi hirveää jos pelkäisin niitä kuollakseni.

Olen käynyt koko pienen ikäni oikojalla, pari vuotta sitten hampaani haroittivat vähän mikä minnekin. Nyt tilanne on siinä että pidän vielä semmoista tukilevyä öisin, että ei lähde valumaan takaisin ja sitähän en halua. Jos aloitettaisiin kaikki alusta, kuolisin ;____;.

Hammaslääkärini on aika kiva. Tai siis, ei ollenkaan ikävä. Yleensä vain makaan siinä tuolilla ja pidän suutani kuuliaisesti auki tai laitan kiinni, miten pyytävät. Ehkä se on juuri siitä, että olen jo niin tottunut. Yleensä pelkään kamalasti kaikkea lääkäreitä (tai siis rokotuksia ja muita).

Minulta ei ole varmaan kertaakaan jouduttu poraamaan. Kerran oli joku reiänalku ja sitä sörkittiin. En edes muista. Ja muistaisin kyllä jos se olisi ollut niin kamalaa ^__^.

Että. Kivin hammaslääkäri oli varmaan se, jolla olin vain kerran ja joka otti hampaista muotit tänä vuonna. Höpötettiin molemmat omiamme, ja se kertoi kuinka silloin, kun se oli opiskellut ja oltiin harjoiteltu muottien ottamista, sen pari ei osannut millään ja piti ottaa varmaan kaksikymmentä kertaa ennen kuin se oppi. Varmaan oli kivaa.

Ei, minusta hammaslääkärit ovat lähes kivoja. Kaikki ne kivat pikku välineet ja kaikki xD. Tunnen ne jo ja tiedän mitä tapahtuu milläkin kerralla. Tyyliin kymmenisen vuotta tungettu kaikkea kivaa suuhun.

Kikaya

• Ankeuttaja
(ei mitään)
« Vastaus #90 : Marraskuu 26, 2005, 13:04:46 »
Minulla on ollut yöraudat noin puoli vuotta ja alaraudat saman verran.
En itseasiassa pelkää hammaslääkäriä, mutta minua inhottaa kun on raudat suussa ja ne tunkee sellaiset pihdit suuhun ja vääntää. Ai hitsi se sattuu, mutta sen kyllä kestää. Minulta ei ole koskaan revitty hampaita tai puudutettu, mutta uskon että se sattuu. Kaverini kävi ensimmäisen kerran kutsusta (ei tarkastuksessa) hammaslääkärillä, ja häneltä revittiin samalla kertaa viisi hammasta. Se oli minusta kamalaa.
Inhoan myös mallien ottamista. Metalliseen lusikanmuotoiseen kuppoon laitetaan vaaleanpunaista kovettuvaa tahnaa, ja se laitetaan ylä tai -alasuuhun. Sieltä tulee piikit, ja ei saa suusta henkeä, täytyy nenän kautta hengittää. Se ei kuitenkaan ole niin paha, kuin minä tässä uskottelen. Syytä ei ole siis pelätä millään tavalla. Vakiohammaslääkärini on tuttu minulle, kaverini äiti, joten en pelkää.
Uskon, että kaiken kestää. Ja niin se onkin, eivät he tekisi mitään, mikä sattuisi niin paljon että esimerkiksi pyörtyisi.
Nehän tekevät vain meidän takiamme SUORISTAVAT hampaitamme tai korjaavat purentavian.
Ei heidänkään työ ole suurenmoista, meidän tulee kiittää heitä. Kenellä on pepsodent -hymy, saavat olla onnellisia, mutta eivät koe niin paljon kuin me.

Glorfindel

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #91 : Marraskuu 26, 2005, 13:14:52 »
itse en henkilökohtaisesti pidä hammaslääkäreistä ollenkaan, päinvastoin pelkään ja inhoa käydä hammaslääkärissä. Tulee kylmiä väreitä kun vain ajattelee sitä poraa... *hur, ravistelee päätään* puudutuspiikkikin on kauhea, mutta sen jälkeen ei ainakaan poraaminen tunnu miltään... muulta kuin siltä (ainakin mulla) et taju lähtee.

Itse jouduin käymään hammaslääkärissä säännöllisesti, koska kulmahampaani eivät oikein olleet yhteistyössä muiden hampaiden kanssa, yrittivät oikomishoitoa mutta ei onnistunut. Nykyään kulmahampaani ovat kuin vampyyrilla... tosin olen jo tottunut siihen.
Kai sen takia en hymyile melkein koskaan niin että hampaani näkyvät, koska inhoan hampaitani.

Elanor

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #92 : Marraskuu 26, 2005, 18:55:49 »
En varsinaisesti pelkää hammaslääkäreitä, siellä vaan on niin inhottavaa! Eikä kukaan siitä varsinaisesti varmaankaan tykkää... Nyt on torstaille varattu aika hammashoitajalle, kun tuntuu että olis reikä... Puudutuksen kuulema saan jos muistan sanoa hoitajalle. ja ihan varmasti muistan. Vähän jännittää, varsinkin ajankohta... :P Ei tahtois mennä sinne, vaikka eiköhän siitä taas selviä:)

Poissa Pultti

• bois
  • Vuotislainen
Hammaslääkärit
« Vastaus #93 : Marraskuu 26, 2005, 20:49:00 »
Pelkään hammaslääkäriä.
Koskaan multa ei onneksi ole porattu tai revitty hampaita.
Käyntejäkin on vain joka toinen vuosi. Jännitän kauheasti ennen hammaslääkäriä. Tarkastusta edeltävän yönkin nukun yleensä huonosti ja aamulla en pysty syömään mitään. Koko päivän lasken tunteja hammaslääkäriin. Nyt tää kammo on kuitenkin jo hieman alkanu helpottamaan, onneksi. En oikeastaan tiedä, mitä edes pelkään hammaslääkärissä. Hyi. Mutta se on hyvä että meillä on sellainen mahdollisuus käydä huoltamassa hampaitamme :)

Poissa Mariapaige

• Noita-akka
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Korpinkynsi
Hammaslääkärit
« Vastaus #94 : Marraskuu 29, 2005, 00:12:20 »
Minun ensimmäiset kokemukseni hammaslääkäristä on koulun ekalta luokalta 70-luvun alusta ja voin vannoa, että nykyään on ihan erilaista käydä hammaslääkärissä kuin silloin "vanhan koulukunnan" aikana. Vai onko monelta muulta revitty 7 hammasta yhdellä käynnillä pois? Minulta on, tosin ne olivat maitohampaita. Hammaslääkäri päätti kuitenkin poistaa niitä ennen kuin ne varsinaisesti liikkuivat. Siinä pakollinen kauhujuttu :)

En pelkää hammaslääkäriä. Menen sinne vapaaehtoisesti joka vuosi tarkastukseen. Minulla on ihana hammaslääkäri, joka on saanut koulutuksen asiakkaiden rauhoittamiseen. Hänellä näyttää olevan diplomi seinällä siitä. Heti kun hän tervehtii tulee rento olo, ja tiedän että voin luottaa häneen, eikä hän aiheuta minulle enempää kipua kuin mitä itse sanon voivani sietää. Hän puhuu koko toimenpiteen ajan matalalla pehmeällä äänellä kertoen mitä milloinkin tekee. Minuun se tehoaa. Olen joskus ollut vähällä jopa nukahtaa tuoliin. Olen käynyt jo vuosia samalla yksityisellä hammaslääkärillä ja onneksi toistaiseksi ei ole ollut tarvetta vaihtaa. Pidän hammaslääkäristäni :)

Minulla on muuten viisi viisaudenhammasta, joten minun täytyy olla viisas :P

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
Hammaslääkärit
« Vastaus #95 : Marraskuu 29, 2005, 10:56:33 »
Arvatkaa, keneltä leikattiin tänään viisaudenhammas? Jep. Minulta.

Suurimman osan ajasta en edes tiennyt, mitä hampaalleni oikein tehtiin. Koko alaleuka ja puolet kielestä oli somasti ihan puutuneina. Ovat vieläkin. Välillä kyllä tuntui vähän ilkeältä, kun hammaslääkäri oikein antaumuksella kaivoi hammasta irti. Heh. Kuulostaako mukavalta? Niin minustakin.

Alussa kyllä hirvitti, kun hammaslääkärini sanoi, että hammas jouduttaisiin ehkä poraamaan kolmeen osaan, kuten sitten jouduttiinkin. Ja siitä porasta lähti hirveä ääni. Luojan kiitos ylläni oli sellainen vihreä peitto, etten joutunut näkemään omaa vertani kuin pari kertaa, kun se apulainen siinä toisella puolella imuroi sitä sellaisella imuputkella.

Nyt poskeni on kuin hamsterilla ja suussa maistuu hirveältä, en nimittäin saa vielä vähään aikaan juoda mitään. Kouluun en enää viitsinyt mennä, kun ei siitä kuitenkaan olisi tullut yhtään mitään. Onneksi veli antoi kyydin kotiin, ja saan täällä hautoa poskeani kylmäpussilla. Ah, ihanaa.
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

Herra Tohtori

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #96 : Marraskuu 29, 2005, 11:49:21 »
Minä olen ihan oikeastikin nukahtanut hammaslääkärin tuoliin.

Aikanaan tehtiin oikomishoitoa, niin siinä vaijerien tiukkuutta säätäessä tuli aika pitkäksi potilaalla, ja sitäpaitsi takana oli kuitenkin koulupäivä. Siinähän sammahdin. Menipähän aika nopeammin.

Hyvä hammaslääkäri olikin.

kami

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #97 : Marraskuu 29, 2005, 21:50:21 »
En pelkää hammaslääkäriä, mutta eihän siellä kivaakaan ole. Kerran menin hammaslääkäriin kuukauden(!!) etuajassa ja se ei ollut kivaa :/

// Miksi ei? -Martina

Hanna

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #98 : Marraskuu 29, 2005, 23:39:51 »
Mistäköhän sitä aloittaisi kertomaan.

Alusta. Minulta siis alkoi 3 vuotiaana maitohampaat irtoilemaan. Ala-asteella tätä siten alettiin tutkimaan kun ei tullutkaan pysyviä hampaita ollenkaan. Todettiin että minulla oli ylimääräisiä hampaan paloja ikenissä.

Minulla oli myös hampaat vinksin vonksin suussa ja laitettiin 2-3 luokalla raudat suuhun.

Niitä on sitten oiottu ja siitä lähtien myös tehty pienimuotoisia leikkauksia missä ikenen sisältä kaivettiin se ylimääräinen luupala pois ja siten saatiin hammas raudoilla vedettyä alas paikoilleen..

No pari vuotta sitten todettiin että ei auta enää oikomiset. Minulla oli vääränlainen purenta edelleen ja oikea puoli hampaistossa ylempänä kuin vasen puoli joten siellä oikealla puolella oli rako.

Päätettiin leikata kun täyttäisin 18 vuotta. Todettiin tässä välissä että minulla on joku kleidokraaninen dysplasia tms. josta johtuu kaikki aikaisemmat ongelmani että sairastun paljon ja luut ei luudu kunnolla.

No nyt sitten 8.9. minulla oli tämä leikkaus. Piti olla jo keväällä mutta sitä siirrettiin.

Kerronpa tästä leikkauksesta. Minut nukutettiin. Revittiin poskionteloiden kautta auki ien. Luusahalla sahattiin yläleuka kahtia. Valitettavasti toinen etuhammas kärsi siitä myös joten se irtosi. Siirrettiin yläleukaa eteenpäin ja oikeaa puolta kallistettiin alaspäin. Tuettiin metallilevyillä ja tikattiin paikat umpeen. ihmettelin lääkärille että miksi nenän vierestä on myös joku haava. Kertoi vaan että siitä tuli piikki kun piti jotain sulkea tms. hyi kauheata.

Kerran minulle tuli yksi pikkulikka itkemään kun sai raudat puoleksi vuodeksi. Empä siinä tilanteessa oikein lohduttaa osannut.

Hammaslääkäripelkoa ei ole mutta tajuton piikkikammo on!!!

Vielä pitäisi tuolle oikealle puolelle laittaa tekohampaita (ihan kiinniolevat) ja toinen etuhammas mutta pelottaa jo etukäteen.

leikkauksesta on jo 2,5 kk mutta edelleen kun kitalaki on jotenkin outo. Sattuu esim. pestä hampaita, kosketushäiriöitä siis. Samoin jos suutelen niin tuntuu välilä jossain ihan muualla.

Itsetuntokriisi myös seurasi tästä. Tuntuu, että nenä on levinnyt ja huulet ihan oudot. Eräs hyvä ystäväni (mies) sanoi että huuleni näyttää nyt paljon paremmilta. Se auttoi vähän. Mutta muuten arvostelen itseäni koko ajan. Muutenkin ei ole ollut helppoa ja sitten vielä leikkauksen myötä ulkonäkökin muuttuu..

Ja sitten vielä alkaa ärsyttämään ihmiset jotka poraavat kun saavat puoleksi vuodeksi raudat tai itkevät sitä kun kerran puudutettiin paikatessa. Ei heru säälipisteitä.

(juu vähän alkoi vatuttaan oma tilanne)

Etelämanner

• Ankeuttaja
Hammaslääkärit
« Vastaus #99 : Marraskuu 30, 2005, 09:23:08 »
voi karmeus, en tosiaan pelkää hammaslääkäreitä, pelkään vain rautojen laittoa. Hammaslääkärit yrittävät parantaa meitä mutta :....

tarina mnee yleensä näin. tyttö tassuttelee kiltisti sisään hammaslääkäriin ja istuu . suuhun työnnetään kumihanskaiset kädet ja tutkitaan. Jaellaan neuvoja, jutellaan (lääkäri ja äitini, kuka nyt suu ammollaan juttelisi?)

lopulta tulee se plottava totuus. Yörautojen laitto. Kammoksun sitä sillä kaverini ovat kertoneet siitä kauhukertomuksia. Myöhemmin tullaan uudelleen hamppilääkäriin, jutut toistettaan, varataan uusi aika muta rautoja ei laiteta. Sitä vaan pitkitetään ja pitkitetään. Sitä on pitkitetty jo reilu viisi vuotta! (kohta)

oikreastaan jotkut hammaslääkärit ovat tyhmiä. Eräs sanoi että rautojani ei voi laittaa koska se tulisi niin kalliiksi jollekin kunnalle. Oikeastaan haluaisin jo ne riivatun raudat. Se samainen hammaslääkäri muuten oli puhunut samaa kaveristani. Etä niin :/

ei ole ollut reikiä, ei ole porattu. Reiänalku joskus oli mutta kummallista kyllä sille ei tehty mitään ja itssekseen parani...