Kirjoittaja Aihe: Vanhat tietokonepelit  (Luettu 6709 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Bupu

• Ankeuttaja
Vs: Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #50 : Lokakuu 04, 2007, 20:15:42 »
Onhan niitä vanhoja, hyviä pelejä vaikka millä mitalla. Josko joku sattuisi tietämään Turrican-pelin? Se on myös oman aikansa klassikko. Vanhat tietsikkapelit eivät kuole koskaan!

Voi, kyllä kyllä! Turrican (vai olisiko se ollut TurricanII?) oli lempparipeleitäni pienenä. Oikeastaan olin aika huono siinä, mutta pidin kovasti katselemisesta, kun isoveljeni pelasi sitä. Minulla on jopa tietokoneellani sen TurricanII taustamusiikki!
Terry Pratchettin kiekkomaailmaan perustuva peli Discworld on myös hyvin lähellä sydänäni.

Meillä on ollut Amiga ja sitten vain Dos- ja Windows-tietokoneita. Kaipaan paljon Amiga- ja Dos-pelejä! Sääli, että Amigamme ei toimi enää.

Alfred Chicken oli yksi ensimmäisistä peleistä mitä pelasin. Siinä ollaan joku kukko ja siirrytään maailmasta toiseen, keräten timantteja ja rahoja ja tapetaan vieterihiirejä. Maailmoilla oli aina jokin teema, kuten wood- tai book-world. Ainoa mikä pelissä ärsytti, oli se kun piti joystickissä painaa yhtä nappulaa voidakseen ampua ammuksia (mikä oli joskus välttämätöntä), eivätkä mitkään talon joystickit koskaan toimineet kunnolla.

Sitten muistan yhden oravapelin (hieman sonicin tapainen) ja panssarivaunupelin. Panssarivaunupelissä oltiin siis panssarivaunu ja ajeltiin ympäri ja ammuttiin muita panssarivaunuja ja kerättiin lippuja.

Muita tavallisia pelejä mitä olen pelannut ovat Aladdin, Leijonakuningas, Asterix ja Obelix ja Superfrog.

Poissa Odey

• miss marauder
  • Vuotislainen
  • I think I need a HUG <3
« Vastaus #51 : Joulukuu 14, 2007, 20:58:09 »
Oi supaplex! Sitä minäkin muistan pelanneeni. Muistaakseni pääsin siinä melko pitkällekin, aivan varma en ole, sillä pitkään aikaan ei ole tullut pelattua mitään. Nytkin muistin sen vasta, kun joku mainitsi siitä.

Hain tuossa netistä supaplexia ja samalla tuli eteen vanhat tutut Jazz Jackrabbit, jota pelasin kaverillani. Yksi johon törmäsin myös, oli liero.

Jazz Jackrabbitissä oli se vihreä kani joka seikkaili ympäriinsä. Olin erittäin kateellinen, sillä meillä ei ollut tuota. Lieroa pelasin kotona isoveljeäni tai konetta vastaan.

Oi! nyt rakastuin uudelleen. Pelasin joskus muksuna, noin kuusi vuotiaana Duke Nukemia. Äitini kuitenkin kielsi sen minulta pelin raakuuden vuoksi. Pelissä siis seikkailee sellainen kaveri, joka ammuskelee.

Erittäin ärsyttävää, kun en muista yhtäkään peliä kunnolla.
Some days just have more memories than others

ankkalaps

• Ankeuttaja
« Vastaus #52 : Tammikuu 07, 2008, 10:46:01 »
OIj voisinkin etsiä jostain Jazz Jackrabbitin ja tahkoa sen läpi :)

Crab

• Ankeuttaja
« Vastaus #53 : Helmikuu 09, 2008, 23:17:26 »
Itse löysin tässä hiljattain netistä pelin nimeltä The Incredible Machine (aka TIM). Muistan yhä kuinka tätä päiväkodissa pelasin. Olen etsinyt tätä peliä koneen saamisesta asti ja vihdoinkin löysin sen! Pelissä pitää ratkaista tasot rakentamalla erilainen koneisto, jolla saat tehtyä tietyn jutun. Esim. Koeta saada tennis-pallo pois ruudusta. Pelin oikeassa reunassa on laatikko, josta voi vetää hammasrattaita, köysiä, palloja, kissoja ja kaikkea muuta pelialueelle, jotta koneisto toimisi.

Wikipediassa...
Kuva!

Päiväkodissa pelailin myös peliä nimeltä Prince of Persia. Peli oli siis tasohyppely ja DOSsille suunnattu. Pelissä piti hyppiä Persian prinssillä luolistoissa (missä liekään) ja taistella Jafarin sotureita vastaan.
Tosin päiväkodissa luulin tätä Aladdin-peliksi. :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 09, 2008, 23:21:48 kirjoittanut Crab »

Poissa Odey

• miss marauder
  • Vuotislainen
  • I think I need a HUG <3
« Vastaus #54 : Helmikuu 10, 2008, 10:58:33 »
Crab: mistä löysit tuon TIMin? Koska minäkin muistan tuon pelin! Olisi kiva päästä taas koittamaan sitä, että onnistuuko vielä :)
Some days just have more memories than others

Neoreina

• Ankeuttaja
« Vastaus #55 : Maaliskuu 08, 2008, 18:33:08 »
Meillä on pelattu Megaman 2,4 ja kuutosta.Ne oli ihan hirveen hyviä pelejä.Naapurissa oli joku disneyn peli.Taisi olla pelivimma.Mun isosisko on pelannu Mariota.Ducktalesia oon pelannu muutama kuukausi sitten.

Lizlego

• Ankeuttaja
« Vastaus #56 : Maaliskuu 21, 2008, 03:19:14 »
Lainaus
Toinen peli jota pelasimme urakalla oli Winter Games, jossa sananmukaisesti harrastettiin eri talviurheilulajeja. Taitoluistelu, ampumahiihto ja mäkihyppy kuuluivat ainakin lajeihin, muita en muista. Samasta pelistä oli myös Summer Games versio, mutta siitä en muista ainoatakaan lajia.

Haa! Kultainen 80-luku! Tämä quottaus on jostain ikivanhasta viestistä, mutta koska olen pelannut noita pelejä joskus, oli pakko quotata. Siinä Summer Gamesissa oli lajeina ainakin rullaluistelu, frisbeen heitto ja surffaus. Winter Gamesissa oli ainakin pujottelu ja joku sellainen laji, jossa hypättiin tynnyreiden yli.

Minun pelikokemukseni alkavat jostain 80-luvun puolestavälistä ja kova sana pelinä oli Who Dares Win ja Ghost 'n Goblins. :D Myös Nemesis oli kiva ja Soccer 2. Pelaaminen jäi minulta pitkäksi aikaa, kunnes tuli Playstation 1 ja NHL '98. :)

Poissa manta

• Kajahtanut potteristi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
    • Tassujengi
« Vastaus #57 : Maaliskuu 23, 2008, 14:02:26 »
Kaverillani on kivikaudelta peräisin oleva Nintendo- konsoli ( http://www.gratisfoton.com/images/nintendo.jpg ). Sitä pelaillaan aina silloin tällöin. Parhaita pelejä ovat tietenkin Tetris, Little Samson ja Super Mario 3. Kaverillani on myös vanhempi versio Super Mariosta, mutta sitä minä suorastaan inhoan, se on jo liiankin vanha.

Meilläkin on jonkin sortin Nintendo, vanha siis. Se on harmaa ja siinä pystyi pelaamaan myös Game Boy- pelejä, jos oli semmoinen juttu. Valitettavasti, aina niin ihastuttava koirani söi ohjaimen johdon, ja pelaaminen jäi siihen. Paras peli oli tietenkin Donkey Kong Country ( http://www.mywii.com.au/img/game/large/Donkey-Kong-Country-3.jpg )! Muistan, kun siinä oli noita vihreitä majavia joiden päälle piti pomppia, lisäksi oli liskoja. Pelissä oli hauskoja kenttiä, muistan myös sen musan, jos kuoli, aah, tuo oli kyllä niin loistava peli.

Pitäisi katsoa netisät, jos saisi ostettua ohjaimen, ja jos löytäisin vielä nuo vanhat pelit jostain kaapista. DK.n lisäksi meillä on mm. Mega Man X ja kaikenlaisia Super Marioita.

-manta
Aivojen tilalla ilmapalloja.

Poissa Asoalian

• : W
  • Vuotislainen
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #58 : Huhtikuu 12, 2008, 16:45:24 »
Vanhat pelit on aika mahteja ^^ Nykyisin minulla ei kyllä oikeastaan ole enää melkein yhtään sellaista koneella, mutta aikoinaan on ollut.

Ensimmäinen tietokonepeli jota koskaan pelasin, taisi olla sellainen loistava Super Mario-peli ikivanhalla, Windows 95:takin vanhemmalla, koneella. Siinä pelissä taisi olla huimat neljä tasoa, joista viimeistä ei ollut mahdollista päästä läpi, mutta silti sitä tuli tahkottua ihan hullun lailla.. Varsinkin äänitehosteet kyseisessä pelissä olivat ihan mahtavia. Tavallaan on sääli että se kone, ja sitä myötä ko. peli, lakkasi toimimasta.
Ja Jazz the Jackrabbitit!! Niistä kaksi osaa, se peruspeli ja jouluedition, minulla taitaa itseasiassa vieläkin olla koneellani. Niitä on varsin ihana pelata kaksinpelinä kaverin kanssa, sekä peruskenttiä että niitä missä pitää keräillä timantteja, juosta kilpaa ja näin. Niin perustasohyppely, että ei voi olla kuin loistava peli :)
Ja sitten vielä tälläinen peli, kuin Mission Kellogg's - the muropakkauspeli nimittäin, muistaako joku muu? Tämä ei edes oikeastaan ole kovin vanha peli, mutta koska itse olin korkeintaan 6-vuotias kun tämän pelin sain, luokittelen sen vanhaksi. Tätäkin peliä on tullut aikoinaan tahkottua aika paljonkin vaikka se onkin aika yksitoikkoinen ja ensimmäisen pelikerran jälkeen todella helppo (vaikka siinä onkin yksi taso, jota en edelleenkään pääse läpi itse :'DD).
"You think that's hard? Try auditioning for Baywatch
and being told they're going in another direction."

Poissa Blue Ice

• Pupilliinsa uponnut
  • Vuotislainen
  • Kihokki
    • Livejournal
  • Pottermore: AshLeviosa8992
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #59 : Huhtikuu 12, 2008, 18:16:07 »
Nostalogiaa, aah.
Meille tuli tietokone vasta vuonna 2000, joten ei tässä kovin paljon ehtinyt pelata minkään sortin vanhoja pelejä. Onneksi tutuilla oli koneita ja tutuiksi tulivat erityisesti Keen ja Transport Tycoon, oi joi. Ja sitten se putkipeli, mikä sen nimi olikaan? Kuitenkin.

Transport Tycoon oli jotain todella klassista. Naapurin pojilla oli se koneellaan ja aina piti päästä sinne kylään ja koneelle. Meitä oli neljä pientä ja yksi iso naapurin poika, joka pelasi peliä ja aina, kun kuljetusyhtiömme juna/auto/laiva/lentokone aloitti uudella asemalla ja tuli tämä "Kaupunkilaiset juhlivat .." myö hurrattiin hurjana. Vastaavasti jos jokin ajoneuvoista joutui kolariin, mutisimme pahasti. Se peli oli aivan loistava ja ainut, jonka muistan selkeästi.
Pakko on paras muusa.

Poissa Rainmaker

• Rukka-Peikko Takkutukka
  • Vuotislainen
« Vastaus #60 : Toukokuu 27, 2008, 22:40:19 »
Lainaus
Toinen peli jota pelasimme urakalla oli Winter Games, jossa sananmukaisesti harrastettiin eri talviurheilulajeja. Taitoluistelu, ampumahiihto ja mäkihyppy kuuluivat ainakin lajeihin, muita en muista. Samasta pelistä oli myös Summer Games versio, mutta siitä en muista ainoatakaan lajia.

En sitten ole ainoa, joka tuota on paasannut. :D Suosikkini niistä lajeista taisi olla se mäen laskeminen. Kieltämättä lumisotakin oli ihan hauska, mutta minua alkoi aina suututtaa, kun en koskaan pärjännyt siinä kovin hyvin. Tosin oli hauska tulittaa niitä outoja ölliäisiä (olisivatko ne olleet jotain lumimiehiä?), jotka hipsivät taustalla ja joista muistaakseni sai ekstrapisteitä. Pidin myös siitä, missä laskettiin jotain mäkeä kilpaa sellaisella ihme renkaalla. Oli hermostuttavaa, jos ei voittanut vastustajaa. :D Muistan myös tuon Summer Games -version. En tosin ole varma, oliko se sama peli, mutta yleisurheilua siinä kuitenkin harrastettiin. Muistan ainakin uimahypyt ja pyöräilyn.

Voi, Jazz Jackrabbit! Se oli aivan huippu! Muistan tarkemmin sen jonkun uudemman version siitä, jossa pystyi pelaamaan sillä punaisella jäniksellä. Sitä tuli pelattua kuin järkeä vailla. :D Olisin osannut pelata sen läpi vaikka unissani, mutta silti ei koskaan voinut koettaa pelata vaikeammalla pelimoodilla. Läpi pääseminen oli ilmeisesti niin tärkeää. 
Yhä, marras-iltana, kuljemme kahden. | "I AM VAMPIRE. HEAR ME TWINKLE." | Destination anywhere | There's a meaning to all that fades.

kauno

• Ankeuttaja
« Vastaus #61 : Kesäkuu 21, 2008, 20:18:01 »
Jazzjackrabbit 1. 2. versiot ovat olleet aina kivoja!

LBA LITTLE BIG ADVENTURE: On ehkä parhain peli mitä oon ikinä pelannut. Se oli vaan jotenkin niin aito ja pelottava kun funFrog yritti räjäyttää ja twinsenparka oli kokoajan vankilassa! kakkosversio oli aika liian hienoksi yritetty väsätä; kuvakulmatekniikka oli vaikea käyttää ja aika sci-fi aiheinen tarina siinä, Mutta aina oli semmonen huojentunu olo kun ne lapset ja se paldino tulee sillä raketilla sieltä alhaalta!

Raymaneja on tullut pelailtua...

Keenit on kaikki mulla tallessa ja en ymmärtänyt pienenä sitä storya mikä siinä oli mut nyt vanhempana on tullu mietittyä että kaikissa vanhoissa peleissä on aina ollut surullinen tarina. :(

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #62 : Lokakuu 28, 2008, 19:52:49 »
Mitään omia pelikonsoleita minulla ei pienenä ollut, mutta sairaalassa soluttauduin aina kasibittistä nintendoa hakanneeseen poikalaumaan pelaamaan Mariota ja sorsanmetsästystä (ah, ne oranssit muovipyssyt). Niin ja Supernintendon Donkey Kongit olivat tottakai myös kova sana, niitä olen myöhemminkin ikävystymiseeni näpytellyt tietokoneen emulaattorilla. Niissä oli aika korviahivelevät musiikit siihen nähden, mitä se pelien äänimaailma vielä siihen aikaan oli x)

Ehdoton lempipelini Supernintendolla oli joku sellainen, missä joku kissa-kettu-mikälie elämänmuoto keräsi lankarullia erilaisissa 2d-ympäristöissä, mm. huvipuistosta ja junassa. Loppuvastuksina oli aina sellaisia järjettömän kokoisia lankarulla-avaruusaluksia :DD

Tietokoneella ykköspelejä olivat kyllä jo aikaisemmin moneen kertaan mainitut Commander Keenit sekä tietysti Ski, jonka hirveän lumihirviön kitaan tuli pudottua kerran jos toisenkin. Kaupasta ostettujen pelien ykkösiä olivat joskus hamassa menneisyydessä Manu ja Matti 2 ja Vaaleanpunainen pantteri, molemmat sellaista samaa juonipeligenreä, vähän lastenleffatyylistä tavaraa. No, pienenä nämä molemmat olivat musta hurjan pelottavia; Manussa ja Matissa oli joku saamarin hautakammio, johon kummitukset piti houkutella takaisin että peli pääsi eteenpäin, ja Vaaleanpunaisen pantterin lopussa lauma lapsia oli vaihdettu bugittaviin robotteihin. Voi meidän Marya seitsemän vee ;)
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Lemmonleikko

• Tom
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Velho
  • Soulshine!
    • Herra Hahmo
« Vastaus #63 : Helmikuu 22, 2013, 11:15:27 »
Höhö, Ski Free ja se kammomörkö on kyllä vissiin lähtemättömästi jokaisen muistissa, joka koskaan käytti Windows 3.1-järjestelmää tai sen työryhmäversiota (3.11). Ski Free, Rodent's Revenge ja Pipe Dream muistaakseni kaikki kuuluivat Win3.1:n vakiopelipakettiin. Oli siellä myös Minesweeper tietysti ja pasianssi ja muut sellaiset... Prince of Persia on mainittu ja Keenit monasti, mikä on oikein.

Larryt kyllä muistetaan, mutta eikö kukaan todellakaan pelannut saman valmistajan samaan tekniikkaan perustuvia Police Quest ja King's Quest -sarjoja? Hero's Quest oli kanssa kova aikoinaan.

Erityisellä lämmöllä muistelen legendaarista Alone in the Darkia, jota pikkupoikina pelattiin salaa pimeässä huoneessa tukka pystyssä. En ole sen jälkeen nähnyt kuin pari peliä, joissa on samanlainen jännite ja tarinankerronta. Jotenkin nykyään tuntuu siltä, että huikeaan grafiikkaan ja sulavaan freeroamiin keskitytään huikean tarinan ja hypnoottisten mysteerien kustannuksella. Aikoinaan grafka oli kämäistä, mikä paikattiin vangitsevuudella. Kotimainen luolalentely Wings oli kanssa erottamaton osa pienten poikien sosiaalista elämää joskus, ja V-Wing ennen sitä. Triplane Turmoil oli kolmas kova kotimainen.

Täytyy palailla lueskelemaan tarkemmin ja hehkuttelemaan vähän lisää kunhan on aikaa. Kohta minun täytyy kammeta koneelta veke, mutta sitä ennen jakelen mielelläni parhaan linkin, minkä nostalgiapelaaja voi saada: http://www.abandonia.com sisältää kymmenittäin 1980- ja 1990-lukulaisia legendapelejä ja sisältöä kartutetaan jatkuvasti. Olen itse löytänyt tuolta hyvin monta lapsuuden suosikkiani uudestaan (tällä hetkellä muuten jauhan tuolta imaistua Blood Omen: Legacy of Kainia, joka in niitä harvoja, jotka vetävät vertoja Alonelle).
"You don't have to be black to be a nigger. Being born penniless also makes you an outlaw." -Ronnie van Zant
         Row, row, row thy boat gently down the stream. Oh Charon, hast thou ever know'd that Death is but a dream?
Hyviä emme ole, pahoiksi emme halua tulla - olkaamme siis rumia!

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #64 : Lokakuu 25, 2015, 14:47:07 »
Vanhoista tietsikkapeleistä klassisimmat itsellen ioli varmasti Hugot. Omistin Golden Hubo pelin ja toisen rompun missä oli myös kivoja ratoja. Suosikki Hugo ratani oli moottoripyöräily, vuori, metsä, rullalautailu, resina ja kamalanvaikea labyrintti. En tainnut sitä ikinä päästä läpi.

Muumit meren aalloilla oli varmasti ihka ensimmäinen peli mitä tapitin tietokoneella jo vuonna 1994. Silloin Pikku Myyn tuolileikki Hattivatteja vastaan tuntui ihan mahdottomalta, kuin myös Tahmatassun kiinninappaaminen.

Barbie Super Sport peliä lainasin aina kaveriltani. Silläoli kiva mielikuvitella kuinka hienoja liikkeitä ite tekisin rullaluistimilla tai lumilaudalla, vaikken koskaan niillä ole osannutkaan kulkea. Musiikki pelissä on ihana ja aina talvi-iltoina jos oli uimassa niin sitä peliä teki mieli pelata.

Vaaleanpuaninen pantteri matkalippu vaaraan on myös niin klassikkopeli. Siinä on todella hulvattomat käännökset ja onhan sen ideakin ihan päätön. Jos peliä pelaa joka pikku asiaa tutkaillen putkeen (en osannut sitä lapsena tallentaa) sen läpimenoon meni jotain 6 tuntia. Siksi yleensä pelasinkin sitä viikonloppuiltaisin sipsipussin ääressä. Ihania muistoja.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #65 : Lokakuu 02, 2016, 14:24:37 »
Joitain tietokonepelejä minäkin olen pienenä eli tuolloin 90-luvulla pelaillut. Tykkäsin ehkä enemmän kuitenkin SNESsistä, mutta kyllähän noita pelejä tietokoneenkin äärellä tuli pelattua.

Oi supaplex! Sitä minäkin muistan pelanneeni.

Supaplex, tuo ihana palleroinen! Olisikohan ollut ihan ensimmäinen peli, jota tietokoneella pelasin, joten itselleni tuo on ihan nostalginen peli jo sinänsä! Muutama taso jäi hyvin mielen sopukoihin, ja hyvin nämä muistikuvat pitivät kutinsa - muutama vuosi sitten googlailin jotain vanhoja pelejä, ja tuo tuli vastaan. Pitihän sitä sitten lähteä netistä etsimään, ja löysinkin sen! En tosin muistanut, että siinä olisi ollut niin monta tasoa, mutta ainakin oli vähän aikaa hauskaa :D

Tietokoneella ykköspelejä olivat kyllä jo aikaisemmin moneen kertaan mainitut Commander Keenit

Supaplexin lisäksi muistan pelanneeni jonkinsortin Commander Keenea. Kovinkaan paljoa en tosin tästä pelistä muista, ainoastaan hahmon ja että piti kaiketi jotain jalokiviä tai jotain etsiä. Nostalgiaguuruissa löysin myös tämän pelin muutama vuosi sitten.

Sitten meillä oli kasa Hugoja, ja muistan pelanneeni myös Jazz Jackrabbit -peliä. Alakoulussa muistan tietokoneilla pelatuista peleistä ainakin jonkin mäkihyppypelin, jonkin Mario-pelin, sekä jonkin matematiikka-pelin, jossa taisi olla jotain avaruusolioita tai jotain.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.