Kirjoittaja Aihe: Vanhat tietokonepelit  (Luettu 6708 kertaa)

0 vuotislaista ja 2 Ankeuttajaa kyttää tätä aihetta.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
Vanhat tietokonepelit
« : Elokuu 31, 2003, 19:42:56 »
Pelaatteko te joskus vanhoja tietokonepelejä? Mietä mieltä olette niistä? Vanhalla tarkoitan tässä tapauksessa 80-luvulta ja 90-luvun alkupuolelta olevia pelejä.

Minuun iski kauhea nostalgiavimma ja piti kaivaa esiin ne vanhat pelit mitä pienenä pelasin.

Alley Cat oli ehdoton suosikki. Niille jotka eivät tätä klassikkopeliä muista/ole koskaan nähneet:

Kyseessä oli peli jossa pelaaja oli kissa jonka piti yrittää hypätä sisään erään talon ikkunoista. Jokaisen ikkunan takana on jonkinlainen tehtävä jossa pitää esim. syödä bulldogilauman ruuat, napata kalamaljasta kaikki kalata tai jotain vastaava. Kun siitä tehtävästä on suoriutunut pääsee yrittämään pääsyä kissaneidon luo.

Alley Catia tuli pienenä pelattua tuntikaupalla, se oli ehdoton suosikki - vaikka siinä oli muistaakseni vain neljä väriäkin. Vähän eroa nykyajan upeilta näyttäviin peleihin.

Toinen peli mihin aina jäin jumiin tuntikausiksi oli Rockford, jonkinlainen Boulder Dash -klooni kai. Siis sellainen jossa ohjattiin pientä ukkoa ympäri ruutua ja yritettiin esim. estää kiviä putoamasta sen päähän. Tätä en ole mistään löytänyt, eli nostalgiannälkä on näiltä osin tyydyttämättä. Pitää kai käväistä vanhempien luona kaivelemassa kaappeja. Ehkä sieltä löytyisi vielä ne vanhat disketit...

Kolmas mainitsemisen arvoinen on Leisure Suit Larry in the Land of Lounge Lizards. Tämä oli siitä jännä että tämä peli oli periaatteessa K-18. Pelaajan piti kertoa ikänsä ja vastata oikein viiteen kysymykseen ennen kuin pääsi pelaamaan. Nuo kysymykset olivat todella vaikeita pikkuiselle joka ei kauheasti englantia vielä osannut. Pelaaja ohjaili päähenkilöä. Larry Lafferia, ja päämääränä oli päästä Larryn poikuudesta eroon. Minä ainakin vain onnistuin tappamaan Larryn johonkin epäilyttävään sukupuolitautiin tai jouduin taksikuskin mukiloimaksi kun unohdin maksaa matkan.

Larryssa kai houkutteli lähinnä se että se oli tuhma eikä lapsille sopiva... kaikki kiellettyhän aina kiinnostaa.

Huolimatta siitä että pelin teema oli noinkin "aikuinen" en usko että se nykyään olisi K-18. Jo pelkkä pelin ulkonäkö ja se että kaikki vähänkin ns. sopimaton toiminta on peitetty mustalla ruudulla jonka päällä lukee "CENSORED" tekisi siitä nykyään luulatavasti pikkulapsillekin sallitun. Niin ne ajat muuttuvat.

Tuossa muutama nostalgiaesimerkki. Ihmeen viihdyttäviä pelejä vanhana aikanakin tehtiin. Kai se oli niin että kun ei ollut hienoa grafiikkaa niin piti satsata juoneen enemmän. tai sitten ihmiset eivät olleet silloin niin vaativaisia. Mutta ainakin minua nuo vanhat pelit jaksavat viihdyttää silloin tällöin. Tänäänkin meni muutama tunti Alley Catin ja Larryn parissa.

Mitä pelejä te pelasitte pienenä? Muistoja?
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

annii

• Ankeuttaja
Nostalgiaa
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2003, 20:16:59 »
Voi, ihanaa. :)

Tulee ihan vanhat hyvät ajat mieleen, ne, jolloin minulla vielä oli tietokone omassa huoneessani, ja olin siitä niin ylpeä että... Vanha kunnon dos-kone, jota en ehtinyt opetella kunnolla käyttämään ennen Windowsiin siirtymistä. Käsittämättömän pieni muisti, piirustuksia tallennettiin vain erikoistapauksissa, ja pelien löytäminen koneen syövereistä oli pikkuiselle joskus todella hankalaa.

Minulle rakkaimpia pelejä muistellessa ensimmäisenä mieleen nousi Frack, kolmiulotteinen tetris-klooni, jota valtavankokoiset greipinkeltaiset palikat terrorisoivat. Niitä ei ikinä saanut järkevästi sijoitettua mihinkään. Tätä olen yrittänyt etsiä vaikka mistä, mutta kun ei löydy niin ei löydy.

Populous kului myös käytössä. Tässä oli kaksi kilpailevaa ryhmittymää, punaiset ja siniset, tavoitteena oli auttaa omiaan yhdyskuntien rakentamisessa ja parhaansa mukaan sabotoida vastapuolen rakennushankkeita. Peli oli todennäköisesti suunnattu täysin aivottomille, sillä se oli äärimmäisen helppo voittaa myös lapsen aivoilla. Joskus muutama vuosi takaperin löysin kaupasta uuden version samasta pelistä, ostin sen, ja petyin. Vanha yksinkertaisuus ja helppoudessaan kauniit maisemat oli korvattu kolmiulotteisuudella ja ylihankalilla säännöillä, joita en vaivautunut opettelemaan. Sääli.

Haastetta pikkuiselle tarjosi Lemmings (miten lienee nimen oikeinkirjoitus...) jossa yritettiin pelastaa pieniä, typeriä ja vihreähiuksisia miehiä köysien, kuoppien, sateenvarjojen, siltojen, pommien, stop-merkkien sun muun avulla. Ihana.

Pakko myös mainita Hearts, jossa autettiin kääpiöitä ulos sokkeloista sydämiä siirtelemällä.

Ei kuulu ihan samaan kategoriaan, mutta pelasin myös paljon isäni vanhaa, kuusikymmenluvulta peräisin olevaa tietokone- ja videopelien esiastetta, televisioon kytkettävää, yksin tai kaksin pelattavaa tennispeliä. "Mailat" liikkuivat ylös ja alas, ja palloa saattoi pompotella seinää vasten tuntikausia.

Kaikki nämä olivat yksinkertaisuudessaan niin ihania, ettei mikään nykypeleistä taida arvostuksessani yltää samalle tasolle. Osansa lienee myös sillä, että todellakin olin pieni näitä pelatessani, ja selkeiden muistikuvien sijasta mielessäni on sumuisia käsityksiä ja varauksetonta lapsuuden ihailua. Toisaalta olisi hienoa nähdä, mitä nykyään näistä ajattelisin, mutta luultavasti vain pettyisin.

Hilkka

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2003, 20:40:42 »
Ensinnäkin minä kaipaan ihan hirmuisesti kivikautista Nintendoa, joka on toki tarpeeksi lähellä tietokonepelejä tullakseen mainituksi tässä topicissa. Se ilmeisesti aivan ensimmäinen kömpelö Mario-peli, jossa sienet kasvattivat Marion isoksi ja vihreät putket siirtävät kerroksesta toiseen oli aivan ihana. Ilmeisesti myöhemmätkin Mario-pelisarjan pelit toimivat samalla idealla, mutta ei niissä voi olla samaa tunnelmaa kuin nostalgisessa muinaisversiossa...!

Tietokonepeleistä puhuttaessa en muista mitään nimiä. Se saattaa johtua siitä, ettei kotonani ollut lapsuudessani tietokonetta, vaan pelailin vain naapureideni luona. Muistikuvani ovat hivenen hatarat, mutta joku ehkä tunnistaa pelit, jotka hallitsivat lapsuuteni nörttäilyhetkiä :)

Läheslempparini oli peli, jonka ideana oli etsiä jollekin mukavalle hahmolle sen kadottama esine. Siinä liikuttiin erilaisten muiden hahmojen luona aurinkoisissa maisemissa ja etsittiin sitä kadoksissa ollutta esinettä. Tämä ei kovin paljon valaise, koska en muista, mikä pelin idea ihan oikeasti oli. Eli mitä piti tehdä, jotta saisi esineen tai mitä iloa oli, jos mukava hahmo sai hukkaamansa tavarat takaisin. Ehkä idea oli jotenkin sellainen, että kaikki pelimaailmaan piilotetut esineet piti viedä mukavalle hahmolle jossakin järjestyksessä. Mikä vaati kai muistia. Eli hahmo saattoi ensimmäisenä pyytää vaikka kakkulapion (hypoteesi), jota etsiessä saattoi törmätä palloon ja kirjaan ennen kuin itse asia osui kohdalle. Seuraavaksi mukava hahmo pyysikin sitten ehkä juuri kirjaa, ja sitten piti muistaa, missä se oli ollut. Niin se taisi olla! Minulla on epämääräinen mielikuva, että Maija ja hänen karitsansa olisivat olleet jossakin osassa tuossa pelissä. Hmm... Se taisi olla aika kummallinen viritelmä.

Toisen lapsuudestani tutun pelin monet muutkin varmasti tunnistavat. Sen nimi oli Bubble Bobble tai jotakin sellaista. Bubble Bobblea pelattiin joko yksin tai kaksin. Pelihahmojen nimet taisivat olla juuri Bubble ja Bobble (tai mikä pelin nimi nyt oikeastaan onkaan). En muista, mitä otuksia B&B olivat - jotain vesiolentoja muistaakseni. Peli sijoittui tilaan, jossa oli monia hyllyjä, joiden päälle putoili jotain viinirypäleterttuja ja sellaista sälää, jota B&B:n piti keräillä. Pelin alussa B&B laskeutuivat tilan pohjalle ilmakuplissa ja alkoivat sitten rypälejahdin. En tosin muista, mikä ajatus tässäkään pelissä itse asiassa oli, mutta jotenkin siinä pääsi aina seuraavalle, vaativammalle tasolle. Ja vaativimmilla tasoilla oli tosi pelottavia haita, jotka vahingoittivat Bubblea ja Bobblea, mikä teki minut hurjan surulliseksi :)

Lisäksi naapureillamme oli kiva Disney-peli, josta muistan lähinnä sen, ettei se koskaan toiminut, vaikka pidin siitä kaikkein eniten. Siinä Roope koordinoi jotakin aarteenmetsästystä tai sellaista ja pelaaja saattoi joutua minne maailmankolkalle hyvänsä. Ja eri paikoissa oli aina erilaiset haasteet. Ideana oli kerätä suurempi omaisuus kuin Kroisoksella (?), ja pelitilannetta mitattiin isolla vaa'alla, jossa oli sekä Roopen että Kroisoksen omaisuus, ja se tietysti johti, kumman kultakasa painoi enemmän. Oi niitä aikoja...

Tajusin juuri puhuvani peleistä imperfektissä. Miksiköhän...? Varmaan jostakin voisi vielä löytää vaikka kaikki mainitsemani pelit ja päästä kokeilemaan niitä taas. Mutta en oikeastaan edes tiedä, haluaisinko. Vaikka mielikuvani ovat hataria, ne ovat jännittäviä ja mukavia. Pelkään, että kyllästyisin kuoliaaksi, jos joskus oikeasti pääsisin vielä kokeilemaan sitä tavaroiden etsintää Maijan ja karitsan kanssa, enkä haluaisi sillä tavoin turmella lapsuuden onnellisia muistoja :)

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2003, 20:45:29 »
Lainaus käyttäjältä: "terho"
Siinä Roope koordinoi jotakin aarteenmetsästystä tai sellaista ja pelaaja saattoi joutua minne maailmankolkalle hyvänsä.

Olisikohan tuo Ducktales? Muistelen että olen joskus pelannut tuollaista koulussa, mutta en koskaan päässyt loppuun asti kun pelata sai vain jos oli saanut muut tehtävät valmiiksi ennen tunnin loppua. Eikä se peli koskaan toiminut kunnolla ja siinä piti odottaa lataamista minuuttikaupalla... Hauska se silti oli.
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Kosminen Poro

• Vuotislainen
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2003, 21:16:18 »
Elin tietokoneettomasti huomattavan suuren osan elämäni varhaisista vuosista. 8-bittinen Nintendo oli kylläkin ehdottomasti mullistava ostos. Sorsanmetsästystä ja Super Mario-veljeksiä. Iiks. Lisäksi olin koukussa johonkin yleisurheilupeliin, jossa piti juostessa rämpyttää kahta nappulaa. Keksimme siihen apuvälineeksi sellaisen suklaamunan sisältä löytyvän yllätysmuovikotelojutun puolikkaan, sellaisen keltaisen.

Ensimmäisen kerran olin tietokoneiden kanssa tekemisissä ekaluokalla, kun meidän koulussa oli kaksi konetta, jotka kiersivät luokasta toiseen. Niissä koneissa oli yksi hyvä peli. Se oli hurjan jännä. Siinä piti yrittää saada helikopterista tippuvat ihmiset laskeutumaan pehmeästi heinäkärryihin, muuten ihmisparat kuolivat, ja se jos mikä järkytti pientä mieltäni kovasti.

Myöhemmin sitten tutustuin legendaarisiin Amiga-peleihin paremmin, koska kaverillani oli Amiga. Bubble Bobble on kyllä upea. Ja ei saa unohtaa Stunt Car Raceria. Niin ja kaikki järjettömät tekstiseikkailut, joissa lopulta turhautuneena tuli kirjoitettaneeksi käskyjä tyyliin: "Kill house", "Kill yourself". Joo. Vaarallista. Lisäksi kaverillani oli sellainen hieno laivanvarustajapeli, jossa voi tehdä kaikkea jännää, kuten vaikkapa harjoittaa salakuljetusta (mutta auta armias, jos salakuljetuksesta jäi kiinni ... ). Ja mitähän vielä? Pinball Dreams! Hahaa, flipperiklassikko. Sitä tuli pelattua joskus. Sitten oli vielä joku peli, jossa piti ohjailla vankeja ja esimerkiksi kuoria perunoita tai tarjoilla soppaa. Senkään nimeä en muista, mutta kiehtova se oli.

Minulla oli joskus koneella joku emulaattori, ja pelasin sillä satunnaisesti Ducktalesia. Mutta se ei koskaan oikein toiminut. Sangen yllättävää.

Seikkailupelejä on totisesti ikävä. Niin monet nykypelit ovat vain sellaista toimintamättöä ilman mitään jännittävää juonta. Mielummin pelastan Sienimaan prinsessan kuin listin alieneita.

Xaphania

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #5 : Elokuu 31, 2003, 21:30:57 »
Lainaus käyttäjältä: "terho"

Lisäksi naapureillamme oli kiva Disney-peli, josta muistan lähinnä sen, ettei se koskaan toiminut, vaikka pidin siitä kaikkein eniten. Siinä Roope koordinoi jotakin aarteenmetsästystä tai sellaista ja pelaaja saattoi joutua minne maailmankolkalle hyvänsä. Ja eri paikoissa oli aina erilaiset haasteet. Ideana oli kerätä suurempi omaisuus kuin Kroisoksella (?), ja pelitilannetta mitattiin isolla vaa'alla, jossa oli sekä Roopen että Kroisoksen omaisuus, ja se tietysti johti, kumman kultakasa painoi enemmän. Oi niitä aikoja...

Sama juttu, minäkin pelasin sitä naapureilla, ja voi, se oli peleistä paras. Muumiojuttu oli kovin vaikea ja valokuvaaminen helppoa... jos oikein muistan.

Serkullani taas pelasin jo Lupinin mainitsemaa Alley Catia.

Kaverillani oli kaksi aivan mainiota Nintendo(?) peliä, mutta en nyt kuollaksenikaan muista niiden nimiä. Toinen oli tasohyppely vaaleatukkaisella pojalla, usein liikuttiin pyramideissa ja vastaavissa. Toinen oli tosi jännä, siinä tavallaan tulitettiin avaruusaluksella sellaisia hienografiikkaisia "hirviöitä"/muodostelmia ja yritettiin osua eri kohtiin.

Yönlilja

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #6 : Elokuu 31, 2003, 21:44:14 »
Meillä oli kanssa (on muuten edelleen) se kivikautinen nintendo, jolla pelasin ihan hulluna Marioita silloin 6-vuotiaana. Muistan siitä vain sen, että taustalla oli ulkoilmatasoissa ihania herkkusieniä.
Tietokonepeleistä minulle on jäänyt mieleen Lemmings (sitähän pelattiin Rafalla viime vuonna ihan hulluna) ja äitini ikivanha MacIntosh, jossa oli aivan älyttömän ihana Tetris, jota silloin 4-vuotiaana jaksoin räpeltää tuntikausia. Se opetti minulle kärsivällisyyttä.
En ole koskaan ollut mitään pelityyppiä, mutta nuo ovat jääneet mieleen.

Hikka

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #7 : Syyskuu 01, 2003, 11:15:36 »
Meikäläisen ensimmäinen kone oli 8 bittinen Nintendo jolla pienempänä pelasin jos jonkinlaisia pelejä. Meillä ei itsellä ollut kovinkaan montaa eri peliä, mutta onneksi useilla naapureilla oli myös Nintendo ja meillä oli tapana lainailla toistemme pelejä. (Ja käydä toistemme luona pelailemassa... Muistan yhdenkin pojan jolla ei itsellään ollut Nintendoa, mutta joka kerrankin sai lainaan täälläkin jo mainitun Ducktalesin ja tuli meille pelaamaan... Istuin vieressä kun hän päivässä pelasi Roope-pelin läpi.)

No. Omat suosikkipelini tuolta ajalta ovat MegaMan 3 [muoks: jummi! kakkosta meinasin. Nappulat on liian lähellä toisiaan meikäläisen suurille sormille.], tasohyppely jossa sininen pikkumies, jolla on toisen kätensä tilalla ase, pelastaa maailmaa (ja jossa oli todella mukavat musiikit.. vaikkakin tietenkin niin kovin alkeelliset), Blades of Steel joka on semmonen alkeellinen jääkiekkopeli sekä North & South joka oli peli Amerikan sisällissodasta. Täytynee myös mainita Mario Bros, se ensimmäinen, jota yritin päästä läpi niin sata kertaa, mutta onnistumatta... Ja sitten nolotti suuresti kun oma äiti pelasi sen läpi tuosta vaan.

Nyt myöhemmin olen löytänyt vasta ensi kertaa joitakin vanhempia pelejä sen jälkeen kun sain jostakin ison kasan demoja sisältäneen mainos-CD:n. Levyn parhaimmistoon kuului ensimmäinen osa pelistä Castle of Winds jonka muutamaan kertaan läpi pelattuani kävin netistä lataamassa CoW:n kakkososankin. Sitä en ole saanut pelattua loppuun... Vielä. Peli on sellainen fantasiaroolipeli jossa keräillään tavaroita ja tapellaan örkkejä vastaan, hommataan hyviä varustuksia, tehdään taikoja ja pelastetaan maailma. Se on tähän mennessä yksi pelien suurimmista suosikeistani.

Poissa Tanya

• Vuotislainen
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #8 : Syyskuu 01, 2003, 12:12:38 »
Oi, nostalgiaa.
Minun rakkaimmat pelimuistoni sijoittuvat jonnekin tuonne toiselle tai kolmannel luokalle, kun suurin piirtein asuin silloisen parhaan kaverini luona ja yleensä juuri pelasimme 8-bittistä nintendoa. Kaverillani oli sellainen (piraatti?) peli, jossa oli monta sataa erilaista peliä ja suosikkimme oli sellainen tankkipeli, jossa yritettiin tuhota vastapuolen tankkeja ja suojella sellasita kotkapatsasta. Jos patsas tuhoutui, hävisi pelaaja pelin. Hauskinta oli, kun siinä pelissä oli mahdollisuus rakentaa itse omat kenttänsä. Rakensimme aina kenttiä, jotka olivat vihollisille aivan mahdottomia ja meille ylihelppoja :)

Joskus aivan pienenä, minulla oli sellainen näppäimistö (en muista nyt kuolemaksenikaan sen nimiä/merkkiä, mutta jonkin sorttinen tietokone se oli), joka liitettiin televisioon. Meillä oli siihen kaksi peliä, helkopteri- ja rosvo&poliisi peli.  Helikopteripelissä lennettiin joko merellä saarien yli tai sitten kaupungissa ja aina välillä oli laskeuduttava tankkaamaan tai poimimaan hätäapulaukkuja. Laskeutuessa piti varoa, ettei törmännyt alkuasukkaisiin, puihin tai taloihin... vai olikohan se sitten niin, että ensiapulaukut piti kuljettaa alkuasukkaille? No, en muista enää.
Rosvo ja poliisi peli oli sellainen Donkey Kong tyylinen yhden ruudun tasoloikka. Rosvo kiipesi pilvenpiirtäjää pitkin prinsessa mukanaan ja poliisin piti selvittää rata, päästäkseen ylemmäksi ja lähemmäs prinsessaa. Rosvo vaikeutti tietenkin ratoja heittelemällä palloja, pyörremyrskyjä sun muuta sellaista. Minä rakastin tuota peliä, vaikken koskaan ollutkaan siinä kovin hyvä.

Toinen omistamamme televisioon kytkettävä konsoli oli sellainen oranssi, johon ei saanut erillisiä pelejä vaan koko pelitarjonta oli koneen sisällä. Siinä ei ollut kuin sellaisia yksinkertaisia urheilupelejä (mm. jo aiemminkin mainittu tennis, jossa pailoina toimii kaksi viivaa/palkkia, joilla yiritetään osua nelikulmaiseen palloon :) Tämä vehjä kuitenkin hajosi aika nopeasti liikakäytön tuoleksena ja siksi, että kissa puri siitä johdot poikki... Likkö sitä ottanut korviin koneen karmivan kovat äänet, joita ei saanut millään pienemmälle, sillä äänetkin tulivat koneen sisältä eikä television kaiuttimista.

Mutta juu, minusta ennen tehtiin oikeasti parempia pelejä. Minusta ainakin, sillä nuo yksinkertaiset pelit olivat oikeasti viihdyttäviä verrattuna nykyajan joukkomättöön...

scout

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #9 : Syyskuu 01, 2003, 15:07:22 »
Historian havinaa...
Ensimmäinen tietokoneemme oli ankeista ankein.
Hyvä ettei siinä ollut enää niitä lerppuja (?)
Mutta kyllä siinä joitain pelejä oli,
mm. tuo Alley Cat.
Minäkin tykkäsin siitä, vaikka en koskaan ollut tosi hyvä...
Sitten meilläkin oli myös joku Larry, taisi olla tuo sama kuin sinulla Lupin.
Sitä en kyllä koskaan pelannut.

Mutta kaikkein paras oli kyllä semmoinen kuin Dyna Blaster.
Siinä on sellainen ukko joka menee sellaista sokkeloa ja räjäyttää pommeilla örvelöitä ja seiniä.
Sitten niistä räjähtäneistä saa aina jotain, kuten esim. lisä elämän.
Sitä tuli pelattua, ja paljon! Muistan kun äitikin pelasi sitä ja sitten kun se oli päässyt tosi pitkälle niin otti ja kuoli (siinä pelissä siis!) ja minä olin kauhian vihanen...

Tämä nyt ei ehkä ole kaikkein vanhimpia, mutta klassinen Doom löytyy vieläkin koneelta.
Se on niin paras! Yksinkertainen päämäärä, eli tapa kaikki, huono grafiikka ja äänet aika ankeita mutta silti uskomattoman hyvä peli!

Poissa MissAlkupala

• Vuotislainen
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #10 : Syyskuu 01, 2003, 15:39:50 »
Meillä on vieläkin se kissapeli ja Bubble Bobble. Molemmat on -80 luvulta, niin on tietokonekin ^^
Kissapeli on ihan mukava, mutta Bubble Bobble on vieläkin yksi lempparini :)  

Ja sitten meillä on vieläkin Supa(plex). Oletteko kuulleet? se on semmoinen tomaatti, jota ohjataan ja semmoisia juttuja pitää kerätä tietty määrä, että pääsee maan läpi. Son aika hauska ^^

Kevät

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #11 : Syyskuu 01, 2003, 20:50:48 »
Minä pidän yhdestä pelistä jossa on semmonen pupu ja iso koira. (Se on kyllä hävinnyt koneelta ties minne. Epäilen roskista.) Se on muka, joskin helppo.  Se on aika samantyyppinen kuin vamhat Indiana Jones- pelit. Jos joku muistaa vanhan palin missä pelataan hullulla kanilla ja isolla koiralli, niin sanokoon sen nimen. En muista sitä nimeä. >.<

Irvikissa

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #12 : Syyskuu 02, 2003, 15:03:28 »
Joskus vuosia sitten muistan pelanneeni kaverini luona (tai ainakin katsoin vierestä) tuota Lupinin mainitsemaa Alley cattia. Itselläni ei tuolloin konetta ollut. Ja myöskin Lupinin mainitsemaa Larrya tuli seurattua vierestä, kaverini lintsasivat joskus koulusta vain pelatakseen koko päivän..
Supaplexia muistan pelanneeni toisen kaverini luona ja olin hirmu kateellinen, koska hän pääsi kentät läpi tuosta vaan. Oli pelannut hieman kauemmin kuin minä =)

Jos sitten mennään konsolipeleihin, niin Nintendoa on tullut tahkottua niin paljon, että Mariot (ykkösen, kakkosen ja kolmosen) muistan edelleen melkein kokonaan ulkoa ja muistan mistä pitää hakea mitäkin. Nintendoakaan minulla ei itselläni ollut, mutta parhaalla ystävälläni oli. Nintendolla tuli pelattua myös Little Nemo- peliä, muistaako tätä kukaan?
Toisella ystävälläni oli Sega, jolla pelasimme Sonicia. Idea samantyylinen kuin Marioissa, mutta Sonic on sininen siili joka kerää sormuksia kolikoiden sijasta. Sonicista pidin muistaakseni enemmän ja se johtui varmasti Marioiden ylikuluneisuudesta.

Ainoat konsolit jotka itse omistan, ovat Sega (vanhempi versio kuin ystävälläni), jossa ainoat pelit olivat metsästyspeli, jossa piti ampua mukana olevalla pyssyllä lintuja, karhuja ja muita enemmän tai vähemmän omituisia eläimiä ja moottoripyöräpeli, jonka sisältöä tuskin sen kummemmin tarvitsee selittää ja Game Boy.
Siis se ihan ensimmäinen, iso möhkäle ilman hienoja värinäyttöjä. Sitä tulee itse asiassa vieläkin pelattua, kotona käydessä. Game Boyn peleistä Mariot olen tosin kuluttanut lähes loppuun ja osaisin pelata ne läpi edelleen vaikka silmät kiinni. Mutta aina varma Tetris houkuttelee aina =)

innoscent

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #13 : Syyskuu 02, 2003, 18:17:10 »
Minäkin pienenä pelasin vähän kaikkea, mitä kotoa löytyi. Suurin osa jo mainituista peleistä on tuttuja jotakin kautta. Lisäksi tykkäsin pelata Spectrumilla(ko se nyt oli) sellaista tappelupeliä, olikohan siinä sellaisia karate-äijiä. International Karate taisi pelin nimi olla...
Vähän on jäänyt harmittamaan, kun menimme myymään kaikki vanhat koneet, nyt jonkinmoinen vanha demoparta maksaisi niistäkin paljon paljon enemmän...:)

Poissa Thomas Fletchley

• Totuustutkapoliisi
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Velho
  • Piu?
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #14 : Syyskuu 03, 2003, 19:24:00 »
Lainaus käyttäjältä: "pieni potterholisti"
Minä pidän yhdestä pelistä jossa on semmonen pupu ja iso koira. (Se on kyllä hävinnyt koneelta ties minne. Epäilen roskista.) Se on muka, joskin helppo.  Se on aika samantyyppinen kuin vanhat Indiana Jones- pelit. Jos joku muistaa vanhan pelin missä pelataan hullulla kanilla ja isolla koiralli, niin sanokoon sen nimen. En muista sitä nimeä. >.<

Mietin pitkään tuota nimeä ja musitinhan minä sen :D: pelin nimi oli Sam & Max. Siinä kuitenkin pelattiin noilla hahmoilla ihan ihmeellisiä juttuja. Muistan selvästi kohdat, joissa eräs kirje löytyi epätoivoisen kaikkialta etsimisen jälkeen ks. pupun mahasta tai kun suurelle ihmismarsulle, piti todistella jotain unimaailmassa (jotain sinne päin).

Alley Cat myös minun yksi suosikki peleistäni.

Hurjaa suosiota koki myös Commander Keenit, joita oli kaikkiaan 7 osaa. Siinä ylivilkas poika lensi omatekoisella raketilla (joka osassa) avaruuteen ja pelasti jonkin planeetan asukkaat toisilta avaruushörhöiltä. Loogista tasohyppelyä parhaimmillaan :).
Huomasin vasta äsken samaa peliä koskevan kommentin:

Lainaus käyttäjältä: "Xaphania"
Kaverillani oli kaksi aivan mainiota Nintendo(?) peliä, mutta en nyt kuollaksenikaan muista niiden nimiä. Toinen oli tasohyppely vaaleatukkaisella pojalla, usein liikuttiin pyramideissa ja vastaavissa. Toinen oli tosi jännä, siinä tavallaan tulitettiin avaruusaluksella sellaisia hienografiikkaisia "hirviöitä"/muodostelmia ja yritettiin osua eri kohtiin.

Hauskoja hetkiä kaverin kanssa tuotti myös Triplane. Suomalainen peli, joka matki lentokone taistelua. Ruutu oli jaettu kolmeen osaan ja 4 eri väristä laivuetta kilpaili keskenään, yrittäen tiputtaa toiset pommeja ja aseita käyttäen.
Narf - Still too sexy
...nostalgiaa vuodelta 2005-2006

...Aika vanhoja kääpiä

Naurava Kulkutauti

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #15 : Syyskuu 09, 2003, 17:37:11 »
Meillä on tietokone(ei tämä, jossa tällä hetkellä olen)jossa on aivan ihania vanhoja pelejä. Niiden grafiikka on niin ihanaa!
Parhaimmistoa on Bubble Bobble, Jetpack ja Ducktales. Aivan ihania.

BB on aivan ihana kaksinpeli. Siinä on kaksi semmosta pientä ja todella söpöä lohikäärmettä, jotka ampuu kuplia ja tappaa niillä semmosia örvelöitä(vihollisia). Se on niin sulonen. Siinä on muistaakseni tehtävänä pelastaa niiden kahden lohikäärmeen mami, joka on joutunut vangiksi ja siinä on sata erilaista kenttää. Täytyy myöntää, että en ole koskaan päässyt loppuun saakka:)

JP on myös aivan ihana peli. Siinä on semmonen joulupukki, joka keräilee lahjoja ja yrittää väistellä örvelöitä, jotka tappaa.

DT olikin jo puhetta. En voi muuta sanoa kuin, että se on ihana peli:)

Täytynee myöntää, että pelaan niitä pelejä edelleen. Ensimmäisen kerran pelasin siinä yhdeksän vuotiaana. Saimme silloin sen tietokoneen. Se on pysynyt meillä ja tällä hetkellä se on minun huoneessani:) Eikä vain pölyttymässä...

Aamun Aurinkoinen

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #16 : Syyskuu 09, 2003, 21:42:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Kosminen Poro"
Siinä piti yrittää saada helikopterista tippuvat ihmiset laskeutumaan pehmeästi heinäkärryihin, muuten ihmisparat kuolivat, ja se jos mikä järkytti pientä mieltäni kovasti.

Minä myös, minä myös! En kuollaksenikaan muista missä tilanteessa, koska ja kenen kanssa olen tuota pelannut, mutta muistan pelin silti hämärästi. Sitä jaksettiin pelata vaikka idea olikin yksinkertainen ja tylsä, näin ajatellen myöhemmin.

Nitendo on upea kone. Pelasin sitä ensimmäisen kerran vasta vuonna 1995, sellaista antiikkiromua. Muistan sen selvästi kuinka Mario-peliä pelatessani en onnistunut ensimmäistäkään rataa pääsemään kunnialla läpi. Pelien yksinkertaisen tylsä tunnelma oli kuitenkin niin mieleenpainuva että aivan ihanaa!
Samoin toinen nintendopeli antiikkikoneelle, dinosauruspeli jota muut eivät muista, kuin minä. Siinä piti pelata jollakin ihme kivikautisella ihmisellä, joka ratsasti dinosauruksilla ja tappoi vihollisia. Jännittävintä oli kun pääsi taistelemaan itse päävastusta vastaan!

Bubble Bobble on myös mahtavan ihana, mutta se onkin jo uudempaa mallia, sitä pelasin kavrullani rakkaalla öpaut vuonna 1998. Toki peloi on vanhempaa mallistoa, ainakin ykkösosa siitä. Onhan niitä joitakin kakkosia ja kolmosia ja mitä lienee ^^ . Suloisia musiikkeja radoissa, kaksi ihanaa palleroa seikkailemassa ja muuta suloista. Kaikki varmasti tiedättekin, luulen.

Irvikissa

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #17 : Syyskuu 09, 2003, 22:02:17 »
Miten unohdinkaan!

Minulla oli myös Commodore 64, sain sen tietokonenerolta pikkuserkultani enkä tietenkään osannut käyttää koko vehjettä. Alle 10-vuotiaana tietokoneiden ihmeellinen maailma oli täysin utopiaa minulle.
Jotenkin saimme ystävieni kanssa jotkut pelit toimimaan ja joitain niistä jopa osasimme pelata. Uuno Turhapuro muuttaa maalle oli aika mielenkiintoinen. Muistaakseni siinä ajettiin ruohonleikkurilla kivikkoisella pellolla ja tehtävänä oli väistellä kiviä.

Toinen peli jota pelasimme urakalla oli Winter Games, jossa sananmukaisesti harrastettiin eri talviurheilulajeja. Taitoluistelu, ampumahiihto ja mäkihyppy kuuluivat ainakin lajeihin, muita en muista. Samasta pelistä oli myös Summer Games versio, mutta siitä en muista ainoatakaan lajia.

Poikaystäväni kaverilla on edelleen Commodore ja joskus hänen luonaan käydessämme olemme juuri Winter Gamesia pelanneet. Yllättävän hyvin pelit ovat jääneet takaraivoon, osasin edelleen taitoluistella paremmin kuin muut =)

Katariina

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #18 : Syyskuu 10, 2003, 16:19:55 »
Niin, siis, muistaako joku Sierran Silpheedin? Se oli Keenien ohella ihan lempipelini :) Loistava.
Muoks: Niin siis mikäli muistan nimen oikein, niin silpheedissä oli se idea että siinä oli avaruusalus, jolla sitten ammuskeltiin vastaan tulevia meteoriitteja. Siinä oli sellainen hauska tietokonemusiikki, mikä oli niin alkeellinen että, just perus piip-piip-bliip-ääntä. Tosi yksinkertainen mutta hauska peli.

Xaphania

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #19 : Syyskuu 13, 2003, 14:51:22 »
Niin, Commander Keenithän se olikin! Kiitos, Thomas Fletchley.

Niin, ja pitää mainita vielä, että yhden toisen kaverini kanssa saatoimme hakata tuntikausia pelkkää pasianssia, miinaharavaa tai tetristä. Joskus pelailen niitä vieläkin. =)

Poissa James

• Vuotislainen
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #20 : Syyskuu 22, 2003, 21:00:47 »
Nintendolla meillä on ollut aivan parhaita pelejä. Ja koulun vanhoilla romukoneilla oli myös kaikkea kivaa, samoin naapureiden amigalla, jota me pelattiin aina niiden kanssa monta tuntia kesällä (A).

Mieleen tulee ainakin Mariot. Nintendolla ja tietokoneella. Tietokoneen versiosta en tykännyt niin paljoa, mutta pelasin sitä aina koulun koneilla, kun jäi aikaa. Joskus 6-7 vuotta sitten...? Hyvin mahdollista. Keen oli toinen, mitä kaikki aina tahtoi pelata. Se löytyi tosin vain yhdeltä koneelta, mutta minä satuin olemaan onnekseni sillä koneella ^^

Sen lisäksi oli joku lentokonepeli, jossa piti lentää ja pudottaa sieltä kaikkia höskiä. Minusta siinä ei ollut mitään mieltä, mutta pelasin sitä silti aina (A).

Duck Tales oli ehdoton lemppari!11 Se oli Nintendolla ja amigalla (?). Pelasin sen sinne Atlantikselle asti, mutta Atlantis oli ihan liian vaikea paikka :P

Onhan näitä muitakin, mitään ei vaan nyt tule mieleen.

mpd

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #21 : Syyskuu 22, 2003, 21:16:24 »
Mikähän liene, no Monkey Island saaga tietenkin. Varsinkin MI 2 tuotti äärimmäisiä onnistumisen tunteita, kun kymmenenvuotias pikkupoika tajusi mikä on monokkeli ja mitä sillä tekisi.  :P

Sääli, että "piratisminestokiekko", mistä niitä koodeja piti katsoa aina pelin käynnistyksen yhteydessä, hävisi minulta jossain välissä. (Olisikohan jollakin se vielä tallella? Jos on, lähetä privaatti messua)

Dwal

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #22 : Syyskuu 22, 2003, 21:30:20 »
Tuosta Supaplexistä voisin ainakin mainintani antaa... Tutustuin siihen silloin kun muutimme keskustasta syrjäkylälle. Siellä oli ne kaksi tietokonetta, ja niissä oli supapeli... Piti aivan päästä varaamaan aika tietokoneelle, jotta sai pelata. Ja minähän olin aivan surkea, ainakin kun verrataan niihin vikkeläsormisiin. Ja pirun mustasukkainen. Silloin olin neljäsluokkalainen. Myöhemmin olen sitten joskus yläasteaikoinani pelannut, ei se kuitenkaan enää tuntunut samanlaiselta.

Ducktales ei meilläkään toiminut kunnolla. Muumioista en tykännyt ollenkaan.

Superfrog oli jotenkin ehdoton amigalla, sitä tuli pelattua iltamyöhään veljien kanssa. Sitä paitsi ainakin jääkenttä oli aivan loistava, pidin siitä. Loppuvastus olikin paperia, vaikka kentän kanssa jouduinkin puuhastelemaan melko kauan. Muutenkin kaikki vanhat amigapelit herättävät näin jälkeenpäin paljon tuntemuksia. Ei minulla riittäisi kärsivällisyyttä pelata niitä, mutta on niitä mukava muistella.

Nintendolla tuli tietenkin pelattua kaikenmaailman Marioita läpi, Chip'n'Dales oli minun ja ystäväni ehdoton suosikki. Minä sen taisin ensinnä läpi pelata, vaikka peli olikin ystävän. Kerran natusteltiin kultarahanamuja ja pelattiin... olin silloin kaverilla yötä. Se oli hauskaa. Kirby's adventure kuului myös ehdottomiin suosikkeihini. Taisi olla vain yksi paikka, jota en sataprosenttisesti pelannut. Kaikki minipelit olivat ihania :D Samaan sarjaan kuuluu myös mr. gimmick, vihreä pieni olento. Muitakin pelejä tuli tutkittua, mutteivat ne sen enempää tuntemuksia herättäneet.

Ai niin, kaverilla oli joskus pienenä sellainen apinapeli, jossa pikkuapinan piti pelastaa iso apina. Sekin piippaili minun käsissäni ahkerasti.

Walda

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #23 : Syyskuu 23, 2003, 18:38:58 »
Sitä vanhaa nintendoa (sitä harmaata järkyttävää lootaa) tuli kyllä hakattua tosi paljon ennen kun se päätti lakata toimimasta. Sitä ennenkin se toimi monta vuotta vaan erityisillä konsteilla ja pölyä pois puhaltelemalla jne. Sitä aloin pelaamaan jo joskus alle kouluikäisenä.

Suosikkipelejä oli tietenkin nämä legendaariset Super Mario 1 ja Super Mario 3. Kolmonen varsinkin oli tosi kiva. Sitten se Ducktales ja The Flintstones ja Tinytoons ja mitä kaikkia niitä oli. Meillä oli myös se kasetti jossa oli yli 200 (?) peliä. Sitten oli semmoinen "huijauslaite" joka kiinnitettiin siihen kasettiin ja siihen laitettiin semmosia koodeja pelin alussa ja sitten sai kaikkia erityisiä ominaisuuksia. Esim. vakioina Super Mario 3 oli kuolemattomuus ja taivaskävely koodit  :roll: . Siinäpä sitten oli hienoa "päästä peli läpi" kun ei voinut käydä mitään. :D No, sillon se tuntui hauskalta.

Koneella mulla on nyt semmonen Nintendo homma mistä löytyy noi kaikki vanhat nintendo pelit ja niitä tulee joskus tosi tylsinä hetkinä pelailtua. Harmi vaan ettei se tunnu samalta kun sillä vanhalla ihanalla nintendo laitteella pelattuna. Jotain nostalgiaa kuitenkin. ^^

Jotain vanhoja tietokonepelejä löytyy myös, esim. pari Keen peliä (en nyt muista mitkä numerot) ja sitten jotain muita joiden nimet ei nyt tuu mieleen. x)

zith

• Ankeuttaja
Vanhat tietokonepelit
« Vastaus #24 : Lokakuu 16, 2003, 16:23:17 »
Veljelläni oli (ja kyllähän se meillä vieläkin on) Commodore 64. Mieleenpainuvimmat pelit olivat Ghosts'n Goblins, Mario Bros. ja Boulder Dash.

Ghost'n Goblins on klassikko, jonka moni varmaan tietää. Todella mainio peli, ja ne musiikit..

Mario Bros., eli nykyisten Mariojen esi-isä. Tätä pelasin paaaljon.

Ja Boulder Dash.. siinä vasta peli, meillä kun oli vielä sellainen ohjelma jolla sai itse tehdä uusia kenttiä. Yksi eniten pelattu peli meidän Commodorellamme.

Paljon muitakin hyviä pelejä on tullut pelattua...

*etsii vanhat lerput käsiinsä*

Ahh... nytpäs muistuu taas monta peliä kun näitä katselee, Ghostbusters, Way Of The Exploding Fist, Pyjamarama

---

Sitten oli tietenkin kaikille tuttu NES, elikkäs se tavallinen Nintendo, harmaa lootikko ;).

http://www.atarihq.com/tsr/nes/nes-controldeck.jpg

Ehdottomasti parhaita pelejä olivat Super Mariot (varsinkin 2 ja 3), pidin myös Tiny Toons -pelistä, jota en kyllä itselleni koskaan saanut. Myös Snake Rattle'n Roll oli hyvä, samoin Star Wars. Ja Turtlesit.

Tuntuu hassulta, kun annoin Nintendon ohjaimet kahdelle kaverilleni, jotka ovat 15, eivätkä olleet koskaan pelanneet Nintendolla, niin eihän siitä pelaamisesta tullut mitään. :)  Jotenkin tuntuu, että paljon nuoremmat ihmiset oppivat ohjaimen käsittelyn nopeammin.

Omasta mielestäni NESin Super Mario Bros.it olivat kyllä parempia, kuin esim. Mario 64, Mario Sunshine, tai muut kolmiulotteiset Mariot. Ja mihin Luigi on jätetty? Luigi oli lempparini, mutta nykyisiin peleihin hän ei enää mahdu :/. Paitsi onhan GameCubelle joku Luigi's Mansion, mutta miksei Mario ja Luigi samassa pelissä? Noh, eipä minulla Nintendon Cubea olekaan, eli ei siitä minulle olisi hyötyä, vaikka Luigi olisikin nykyisissä peleissä.

---

Sitten veljelläni oli Amiga (senkin hän omistaa yhä). Sieltä mieleenpainuvimmat pelit olivat The Settlers, Lemmings, Populous, yksi flipperipeli, ja yksi minkä nimeä en ikinä muista, siinä kumminkin liikuttiin sellaisella pienellä avaruusaluksella tai jollain, kuvakulma oli aluksen ulkopuolella.

---

Ja muistan ensimmäisen PC:mme, jossa ei vielä Windowsia ollutkaan, ja sen ajan kun siinä oli Windows 3.1. Ainakin Leijonakuningasta, Giana Sistersiä ja Aladdinia tuli pelattua.