Kirjoittaja Aihe: mp3 ja piratismi  (Luettu 9584 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
Vs: mp3 ja piratismi
« Vastaus #75 : Kesäkuu 02, 2009, 21:36:56 »
En kyllä ihan ymmärrä, miksi joku tinkisi vähän kaikesta saadakseen yhden levyn? On niitäkin jotka eivät vain pysty vähentämään kulujaan eivätkä sen takia hankkimaan jokaista eteen sattuvaa roinaa.

Et ymmärtänyt pointtia. Jos rahaa on vähän niin joutuu tinkimään joka tapauksessa monista tärkeistäkin asioista, kuten ruoasta ja vaatteista. Aivan samalla tavalla pitää tinkiä musiikista jos ei ole rahaa sen ostamiseen. Näin ei kuitenkaan tehdä vaan perustellaan waretus sillä ettei ole rahaa. Perustelu on kestämätön, koska ilmaisella musiikkitarjonnalla tulee toimeen vallan mainiosti. Hätätilanteessa vaikka kokonaan ilman musiikkia.

edit: Ja niin, ei, warettaminen ei ole maailman pahin rikos enkä pidä sitä erityisen tuomittavana, ainakaan jos pysyy kohtuudessa. Mutta sitä en ymmärrä miksi pitää selitellä ja yrittää kääntää asiaa itselle parhaiten päin. Jos haluaa toimia laittomasti niin muiden rikosten tapaan asiasta voisi olla ihan hissukseen eikä leveillä teoillaan.

Poissa Sheridan

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: SkyHazel4429
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #76 : Kesäkuu 03, 2009, 11:02:43 »
Missään vaiheessa en ole sanonut juuri sinun, Credence, olevan sellainen ihminen kuin kuvailin. Monilla muilla foorumeillakin ja ihan irlissäkin näitä ihmisiä vain on harmillisen paljon, jotka sallivat monia muita waretustakin pahempia asioita. Ja kyllä, monet yhtiöt(kuten EA) eivät laske hintojaan koska saavat siitä vieläkin enemmän rahaa - mutta todellisuudessa, köyhtyvätkö ne sekunnissa, jos hintoja lasketaan edes muutaman prosentin? Uskoakseni eivät.

Julmaa, mutta millä todennäköisyydellä se lempileffa tulee juuri silloin kun haluat nauhoittaa sen, eikä sinulla ole mitään erikoista leffakanavaa? Lisäksi, vaikka tallentavat digiboksit ovat yleistymään päin, eivät kaikki edes halua sellaista kotiinsa, tai eivät vain jostain syystä omista. Ja kyllä, vuokraaminen ja lainaaminen on myös sallittua, mutta silloin ei voi "ihailla" sitä omassa hyllyssään.

Itse en ole huomannut vielä missään viestissä mitään tyyliin "waretan eli oon paras!!!" Ja ei, en minäkään ole sen puolella että waretetaan/varastetaan aivan kaikki mitä eteen sattuu, mutta jos silloin tällöin jotain albumeita tai leffoja lataa, so what? Kuten olen jo sanonut, eikös ficcailukin ole tekijänoikeuslain rikkomista, ja usein ne tungetaan vielä kaikkien esille. Uskoakseni kuitenkaan monikaan warettaja ei kaupittele ladattuja leffoja jokaiselle vastaantulijalle, vaan usein katsovat niitä itse tai perheensä kanssa, mutta ficcejähän voi katsella aivan kaikki.

Ehkä, jos rahat on tiukalla että joutuu säästämään monista tärkeistäkin asioista, uskoakseni pelien/leffojen/levyjen ostaminen ei ole sitä halvinta huvia. Pelit maksavat usein päälle 40€, albumit ja leffat yli 20€, ainakin uutuuksien kohdalla. Voihan sitä odottaakin nätistikin, mutta vaikka joku niin tekee, se ei tarkoita että kaikki ovat yhtä kärsivällisiä. Enkä sano, että warettajat ovat köyhiä ja kärsimättömiä, mutta olemmehan loppujen lopuksi erilaisia ihmisiä.

Monet sallivat kuolemantuomionkin, mutta eivät waretusta. Mutta onko kuolemantuomion langettanut ihminen yhtään sen parempi kuin siihen tuomittu? Onko waretus oikeasti niin paha asia, että sitä ei voi hyväksyä? Onhan se varastamista siinä missä kaupasta pöllitty hiusharjakin, mutta tuntuu kuin ihmiset olisivat enemmän warettajia vastaan. Hey c'mon, maailmassa on paljon pahempiakin asioita.

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
« Vastaus #77 : Kesäkuu 03, 2009, 18:55:57 »
Julmaa, mutta millä todennäköisyydellä se lempileffa tulee juuri silloin kun haluat nauhoittaa sen, eikä sinulla ole mitään erikoista leffakanavaa?

Tämä kysymys heijastaa minusta harvinaisen selvästi kaikkihetinyt-asennetta. Miksi kaikki pitäisi saada juuri sillä hetkellä kuin sitä itse haluaa?

Lainaus
Kuten olen jo sanonut, eikös ficcailukin ole tekijänoikeuslain rikkomista, ja usein ne tungetaan vielä kaikkien esille.

Fanficien tekijänoikeudellinen asema ei ole aivan niin yksiselitteinen vaikka pääsääntöisesti niiden voikin katsoa rikkovan tekijänoikeuksia. Olennaisin ero on, että kyse ei ole toinen työn kopioinnista vaan sen muokkaamisesta ja käyttämisestä oman työn pohjana. Ne eivät millään tavalla korvaa alkuperäistä teosta.

Lainaus
Uskoakseni kuitenkaan monikaan warettaja ei kaupittele ladattuja leffoja jokaiselle vastaantulijalle, vaan usein katsovat niitä itse tai perheensä kanssa, mutta ficcejähän voi katsella aivan kaikki.

Useimmat nykyiset tiedostojenjakotekniikat perustuvat siihen, että kaikki lataajat myös jakavat lataamiaan tiedostoja eteenpäin. Käytännössä suurin osa warettajista siis nimenomaan jakaa niitä "jokaiselle vastaantulijalle".

Lainaus
Voihan sitä odottaakin nätistikin, mutta vaikka joku niin tekee, se ei tarkoita että kaikki ovat yhtä kärsivällisiä.

Kärsimättömyyskään ei oikeuta rikkomaan lakia.

Kaupat päättävät milla hinnalla peliä myyvät, ei EA.

EA päättää millä hinnalla myy pelinsä kaupoille.

Poissa Sheridan

• Vuotislainen
  • Pottermore: SkyHazel4429
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #78 : Kesäkuu 03, 2009, 19:21:35 »
Aina kun lataan jonkun leffan, poistan sen katsottuani koneelta. Mutta hyllystäni löytyy myös levylle poltettuja leffoja, joten ne eivät ole vain "ykkösiä ja nollia." Muiden tavoista en sitten tiedä, eikä sen paremmin kiinnostakaan. En ole missään vaiheessa väittänytkään muiden toimintatavoista leffojen kohdalla, vain omasta tyylistäni miten toimin.

Ja joo, joltain osin kuulun näihin "kaikkitännenytjaheti"- ihmisiin, mutta ikävä kyllä en voi sille mitään. Se ei tarkoita, etten jaksaisi odottaa kärsivällisestikin. Jokaisessa meissä ihmisissä on virheitä, mutta silti warettajien määritteleminen "kaikkitännenytjaheti" on aivan liian turhaa yleistystä.

Ja minulle tosiaan tuli ajatusvirhe tuossa tekijänoikeuslain kohdalla, vaikka kuulunkin vittuilijoihin/kaikkitännenytjaheti- ihmisiin/teini- ikäisiin angstaajiin/moniin muihin luokitteluihin, en sentään vajoa niin alas etten voi myöntää tuota virhettä. (Kuulen jo jonkun huutavan "puolustelua!")

Kärsimättömyys ei oikeuta rikkomaan lakia, se on aivan totta. Mutta silti minulle ei tule ollenkaan paha mieli vaikka latailenkin leffoja, pelejä ja musiikkia. Oikeuttaako vihakaan lyömään toista? Ei, mutta kyllä monet senkin sallivat tuosta vaan, väkivaltaahan sekin on. Väkivalta on yhtälailla rikos kuin waretuskin, olkoon kuinka vihainen tahansa.

Poissa Browey

• Vuotislainen
« Vastaus #79 : Kesäkuu 03, 2009, 20:45:13 »
En jaksa kokea huonoa omaatuntoa siitä että harrastan musiikin laitonta lataamista. Ensinnäkin siitä syystä että lataamani musiikki koostuu pääsääntöisesti bändeistä, joiden musiikkia joko en arvosta niin korkealle että olisin siitä valmis maksamaan tai sitten sitä ei yksinkertaisesti ole suomalaisista levykaupoista saatavilla. Joku voi tietenkin ruveta jakamaan moraaliaan todeten että tosifani tekee mitä tahansa ihannoimansa musiikin eteen, mutta rajalliset ovat minunkin resurssini. En rajoita kaikkea musiikin hankkimistani laittomaan lataamiseen, ja joidenkin tutkimusten valossa eniten musiikkia lataavat myös ostavat sitä eniten.

Toisaalta olen äärimmäisen kyllästynyt suurten levy-yhtiöiden pyörittämään bisnekseen (muistakaamme esimerkiksi Lex Karpela), jossa musiikin tekijänoikeuksien kestoa on pidennetty jatkuvasti ja takautuvasti. Esimerkiksi vuonna 1957 kuolleen Sibeliuksen musiikki vapautuu näillä näkymin vuonna 2027, vaikka alun perin moisen olisi pitänyt tapahtua jo; samanaikaisesti tänään keksittävien lääkkeiden patentit taitavat olla voimassa viisitoista vuotta tästä päivästä eteenpäin. Tähän joku voisi sanoa että musiikin takana oikeasti olevat säveltäjät ja soittajat kärsivät eniten, jos minä protestoin levy-yhtiöiden ja niiden lobbareiden ylivaltaa vastaan. Niin. Tiedän. Eikä edes hävetä.

Toivotan Piraattipuolueen tervetulleeksi suomalaiselle poliittiselle kartalle. Tuskin minusta on sen pysyväksi kannattajaksi, mutta jos kuvioihin saadaan mukaan puolue, joka ei myy periaatteitaan - ja on sinänsä ironista että näihin periaatteisiin kuuluu sananvapaus, vielä tänäänkin - hallituspaikkaa vastaan, niin mikä sen hienompaa.

Poissa Aranda

• Piipo
  • Vuotislainen
  • Heath Ledger's the Joker <3
« Vastaus #80 : Kesäkuu 03, 2009, 22:04:35 »
edit: Ja niin, ei, warettaminen ei ole maailman pahin rikos enkä pidä sitä erityisen tuomittavana, ainakaan jos pysyy kohtuudessa. Mutta sitä en ymmärrä miksi pitää selitellä ja yrittää kääntää asiaa itselle parhaiten päin. Jos haluaa toimia laittomasti niin muiden rikosten tapaan asiasta voisi olla ihan hissukseen eikä leveillä teoillaan.

Sille, miksi ihminen toimii niin tai näin, on yleensä jokin syy ja minulla nimenomaan se rahanpuute on syynä siihen miksi lataan musiikkia laittomasti netistä enkä osta levyjä kaupasta. Kukin ajatelkoon asiasta niin kuin tahtoo (eli onko se ko. henkilön mielestä tekosyy vai nk. oikea syy), mutta se ei ole silti aina "selittelyä" jos kertoo toiminnalleen jonkun syyn (tietysti tuonkin jokainen käsittää omalla tavallaan). Enkä esimerkiksi minäkään leveile tai ainakaan tarkoitukseni ei ole leveillä sillä, että lataan lähes kaiken netistä vaan se on enemmänkin sitä, että uskallan tuoda oman mielipiteeni asiasta esille ilman, että välittäisin toisten paheksunnasta.

Et ymmärtänyt pointtia. Jos rahaa on vähän niin joutuu tinkimään joka tapauksessa monista tärkeistäkin asioista, kuten ruoasta ja vaatteista. Aivan samalla tavalla pitää tinkiä musiikista jos ei ole rahaa sen ostamiseen. Näin ei kuitenkaan tehdä vaan perustellaan waretus sillä ettei ole rahaa. Perustelu on kestämätön, koska ilmaisella musiikkitarjonnalla tulee toimeen vallan mainiosti. Hätätilanteessa vaikka kokonaan ilman musiikkia.

Niin, ja tähän vielä sanoakseni, ikävä kyllä ainakin minä olen sen verran itsekäs ihminen, etten suostu tinkimään musiikin suhteen vaikka joudunkin muusta sitten tinkimään. (Ja hei, ostanhan sentään elokuvat aitoina kaupoista - tosin tähänkin on oma selityksensä - piraattikopioissa ei ole yleensä ekstroja ja aidoissa on eli oma itsekkyys taas korostuu.)

Tuohon lain rikkomiseen vetoamisen ymmärrän, mutta oikeuttaako se jotakuta arvostelemaan toista, ettei ole "tosifani", kun tämän toimintatavat, moraali ja periaatteet poikkeaa omista?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2009, 22:27:29 kirjoittanut Aranda »
Madness, as you know, is like gravity. All it takes is a little… push.
I believe… whatever doesn’t kill you simply makes you… stranger.