Kirjoittaja Aihe: Varastaminen  (Luettu 39914 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Tobin

• aka Tinna
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • leeroy
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Varastaminen
« Vastaus #175 : Tammikuu 17, 2011, 14:09:53 »
Joskus ihan pikkusena kun oltiin äidin kanssa ruokakaupassa olin kulma syönyt irttareita lattialta ja muutaman suoraan niistä kulhoistakin. Äiti oli lähtenyt hakemaan vessapaperia ja jätti mut yksin karkkihyllyille, irtokarkkihyllyjen viereen. Kukaan ei onneksi tullut sanomaan mitään, äiti jätti vessapaperinkin ostamatta ja lähdettiin vaan äkkiä pois. Ne oli niitä pehmeitä vaaleanpunasia sienikarkkeja mitä sieltä lattialta löysin. :D naminami

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #176 : Tammikuu 18, 2011, 12:31:00 »
minähän varastin suurelta liikeketjulta (tai mikälie onkaan), se ei vaikuttanut mitenkään kenenkään ihmisen elämään.

Kauppojen vuotuinen hävikki näpistysten ja varkauksien takia on huomattava menoerä. Se on kaikki pois mm. henkilökunnan palkoista (=vähemmän henkilökuntaa -> huonompi palvelu), siivouskuluista (=harvempi siivous -> sottaisempi ja epäviihtyisämpi kauppa) ja korjauksista/uudistuksista (=ränsistynyt, nuhjuinen kauppa). Monessa kaupassahan on nykyään vartijat, eikä vartiointisopimus turva-alan yrityksen kanssa ole kaupalle mitään halpaa lystiä. Silti se tulee halvemmaksi kuin vartioimatta jättäminen, koska vaikka vartijoidenkin avulla saadaan yleensä vain osa näpistyksistä ja varkauksista estettyä, näin säästynyt summa on selkeästi suurempi kuin mitä vartiointisopimukseen joudutaan käyttämään - eiväthän kaupat muuten moisia sopimuksia tekisikään. Se, että yksi teinityttö pöllii parinkympin meikkisatsin ei tietenkään ole paljon. Mutta kun niitä teinityttöjä - ja aikuisia naisia ja poikia ja miehiä - on pilvin pimein, jotka tuntuvat ajattelevan, ettei juuri heidän tekemänsä näpistys/varkaus haittaa, kun onhan kaupassa niin paljon tavaraa. Logiikka on sama kuin niillä ihmisillä, joiden mielestä juuri heidän hiilijalanjälkensä ei haittaa koko ilmastonmuutoksen perspektiivissä, kun onhan se niin pieni koko maailman mittakaavassa. Pienistä puroista syntyy kuitenkin suuria virtoja, ja seurauksena on se, että minunkaltaiseni ihmiset tekevät kahdeksantuntisia työpäiviä valvontakameroiden takana ja sitten on kiinniottohuoneissa tutkittavina ja poliiseille luovutettavina itkeviä ihmisiä, joiden kasseista ja taskuista löytyy milloin mitäkin kauppiaalle kuuluvaa omaisuutta.  Ei hyvä,ei hyvä ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2011, 18:30:12 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor

Poissa Miss Zora

• nordist [nu'dist]
  • Vuotislainen
  • As cold as the night
« Vastaus #177 : Tammikuu 18, 2011, 15:18:51 »
Minä en ole kaupasta varastanut kertaakaan, paitsi kerran pienenä otin irtokarkkia hyllystä. Kun äiti sanoi, että poliisi tulee ja vie minut vankilaan, sylkäisin yhden karkin lattialle joka oli ollut suussani. :D Siis ihan oikeasti. Olin kai pelästynyt niin etten syönyt sitäkään karkkia loppuun, joka oli suussani. Äiti vei minut autoon odottamaan ja häpeämään.

Toisen kerran varastin, mutta kaveriltani. Voiko sellaista kutsua varastamiseksi, jos kaveri on ensin varastanut sinulta, ja sinä sitten otat sen takaisin? Minä otin takaisin pienempänä yhden kaverini varastaman Bratzin paidan takaisin itselleni.
den eneste måten å ha noe i uendelig tid, er ved å miste det

Poissa Ihmeolio

• Massuupukki
  • Vuotislainen
  • It really wasn't me...
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #178 : Tammikuu 18, 2011, 22:50:17 »
Minun suurin varkaus taitaa olla niitä pakastimesta haettuja pullia :'D Joskus pienenä en uskaltanu kysyä lupaa saako hakea pullaa joten hain omin luvin, äiti ois kyllä saattanu luvatakkin mutta enpä menny kysymään. Yhä nykyäänki oon sellanen etten viitti kysyä muuta ku joskus harvoin että saako lämmittää pullaa. Nykyään oon ilman.

Tosin on kyllä semmonen mielikuva että oisin joskus pönässy kaverilta jonku pikkusen (korkeutta ehkä peräti 3cm) possulelun, joku minimaalinen. En ole tästä ihan varma mutta muistelisin näin, toivotaan että muistan väärin, varastamista sekin on :'D Tosin oikein mahdan muistaa kun on sellanen olo että oisin myös palauttanu sen. En tykkää yhtää ideasta varastaminen, varsinkaa kaupoista.. Ja yleensäkkin, mielestäni se on epäreilua ja säälittävää, jos jotain oikein kovasti tahtoo itelleen eikä ole rahaa niin sitten säästää eikä varasta. Ite ainaki kannatan pyydä-porukoilta-tai-osta-ite-tai-säästä-rahaa-senkin-paviaaninpyllerö-menetelmää.
Cadillac.

Poissa Vesi Y

• Muppet
  • Vuotislainen
« Vastaus #179 : Tammikuu 21, 2011, 04:11:43 »
minähän varastin suurelta liikeketjulta (tai mikälie onkaan), se ei vaikuttanut mitenkään kenenkään ihmisen elämään.
Isilmirën listaamien asioiden lisäksi näpistely haittaa myyjien hommaa. Näppärin kiinniotto ja vahtaaminen vievät aikaa muilta töiltä - kiireisenä iltana kun olisi tsiljoona asiakasta ja neljä häkkiä purettavaa jo yksi näpistelevä idiootti voi saada koko aikataulun aivan sijoiltaan kun ensin pitää pysäyttää tyyppi ja kutsua vartijat ja sitten selvitellä tilannetta vartijoiden ja mahdollisesti poliisienkin kanssa. Täytyy myös muistuttaa, että isomman liikeketjun omistamat kaupat eivät ole välttämättä ihan liikeketjun siiven alla, ja vaikkei yhden ripsarin vieminen jostain kaupasta kaada koko ketjua, vaikuttaa se kuitenkin yksittäiseen liikkeeseen.

Ja toinen juttu onkin se, että näpistelevien teinityttöjen lisäksi kaupoissa joudutaan ottamaan kiinni kaikenmaailman narkkareita sunmuita mahdollisesti väkivaltaisia ja arvaamattomia näppäreitä. Noista edelläluetelluista potentiaalisesti vaarallisista tapauksista kertyy aika huomattavat näpistelyhävikit jo ihan ilman kakaroiden apua, koska parimetriseltä, alkoholisoituneelta ex-linnakundilta voi ainakin tällaisen hintelämmän rillipään olla hieman hankala mennä tarkistamaan taskuja. :P

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #180 : Tammikuu 25, 2011, 22:18:56 »
Mä en ole ikinä varastanut mitään kaupoista tai muista vastaavista paikoista.. Koulusta olen ottanut jotain vihkoja ja muuta ilman lupaa, mutta omatuntoni ei ikinä kestäisi sen enempää varastamista..
Musiikkia, no. Voisin vaikka vannoa, että joka ikinen omistaa puhelimessaan/soittimessaan/jossain muualla, kappaleen joka on varastettu.

En ole itse ikinä varastanut, en ole koskaan halunnut enkä tarvinnut varastaa, aina olen mieluummin ostanut. Sen tuotteen tuoksu kun sen avaa, kun tietää että on itse ansainnut / saanut jotenkin ne rahat. Levyt ja muut. Tietenkin tunnen, katverit ovat varastelleet, ne olivat niitä "Kovimpia", jotka uskalsivat varastaa. Karkkia, limua, energiajuomaa, kaljaa plus jotain leffojakin kai ottivat. SItten hankittiin pariksi kuukaudeksi vartija kauppaan, ja se seurasi näitä herroja tiiviisti (kuuluipa muutama kommentti koulussa :D ) mutta lopulta toiminta lopetettiin kun pihistämisiä ei enää tullut.

Uskoisin että yksi viidestä ihmisestä on pihistänyt/nyysinyt/varastanut/pöllinyt jotain joskus. OKay, karkkia vedin joskus kaksivuotiaana taskut täyteen mutta vanhemmat ne maksoivat lopulta
xd tuota ei kai voi edes laskeakaan..

//ainiin, ja pahin - haeskelin aina koulun päiväkerhosta legoja.. taskut täyteen erikoislegoja ja kotiin...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2013, 20:10:39 kirjoittanut Affu »
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #181 : Tammikuu 29, 2011, 16:26:35 »
Lapsena varastin leluja muutamilta ystäviltäni sekä yhdestä hoitopaikastakin. Jotkut noista palautin, mutta jotkut jäivät silloin meille ja katosivat/myytiin eteenpäin kuin joskus leluja kirpputoreille myytiin. Mitään muuta en ole koskaan varastanut, ehkä yhden vihon koulusta + itse asiassa muutaman kirjan, joita en tosin tahallani itselleni ottanut. Toista en kehdannut palauttaa kun kissa oli sitä repinyt ja toisesta en muista että kuinka se minulle jäi. Aioin koko ajan palauttaa ne (jos muistiini on luottamista), mutta ne jotakin reittiä sitten jäivätkin minulle, ja omistan kummankin niistä edelleen.

Hmm, ja musiikkia tiettyä vaikka en itse sitä olekaan mistään lataillut, vaan muut ovat sitä minulle hankkineet.

Poissa neatiitti

• Kiukkupussi
  • Vuotislainen
« Vastaus #182 : Tammikuu 30, 2011, 15:39:08 »
Kamala aihe. Ihan kamala.

Ensimmäisen kerran elämässäni varastin ensimmäisellä luokalla koulusta sakset. Näytin ne kaverilleni, joka kertoi vanhemmilleni. Joten jäin heti kiinni. Eipä suuremmin auttanut.

Menneenä syksynä varastelin kaupoista käytännössä päivittäin. Ja kaksi kertaa jäin kiinni. Ja kyllä kadun sitä ihan oikeasti. Ei sitä kiinnijäämisen tunnetta voi oikein kuvailla.

Aluksi se alkoi sillä ajatuksella että tämähän on iso kauppa, ei kukaan huomaa jos otan pari t-paitaa, ripsivärin ja huulikiillon. Sitten se pikkuhiljaa kehittyi jotenkin todella hallitsevaksi ajatukseksi. Päivisin koulussakin saatoin ajatella että menen koulun jälkeen tähän ja tähän kauppaan, ja saatoin joskus tehdä "ostoslistojakin".
Ensimmäisen kerrran kun jäin kiinni, ajattelin ettei tämä mitään, minä jäin kiinni koska en ollut tarpeeksi hyvä tässä. Toinen kerta herätti enemmän ajatuksia.
Loppua kohden siitä tuli vähän niinkuin peli. Tärkein pointti oli siinä etten minä niitä tavaroita laukkuuni missään käytävällä tunkenut. Olin "fiksu" ja menin sovituskoppiin. Varastamisesta tuli iso "pakkomielle". Se mikä oli alkanut kokeilusta oli kasvanut hallitsemattomiin mittoihin. Sitä en kylläkään ennen toista kiinnijäämistä tajunnut

Jäädessäni kiinni toista kertaa tajusin kuinka suuri ongelma siitä oli minulle tullut. Muistan kun laukkuni tutkittiin ja sanottiin että tavaraa oli yhteensä useamman sadan euron arvosta. Tiedän kyllä että se oli todella paljon, mutta ongelma olikin siinä, että se kertyi hitaasti, ja olin käynyt useammassa kaupassa.

Sen jälkeen olen lopettanut varastamisen. Jos koko asia jotain opetti, niin ainakin sen että jää siitä aina ennen pitkää kiinni.

Poissa Modera

• Bodari
  • Vuotislainen
  • We are waiting for you, Coraline
« Vastaus #183 : Helmikuu 13, 2011, 01:57:19 »
No minä lopetin sen väähn aikaa sitten koska
Kamala aihe. Ihan kamala.

Ensimmäisen kerran elämässäni varastin ensimmäisellä luokalla koulusta sakset. Näytin ne kaverilleni, joka kertoi vanhemmilleni. Joten jäin heti kiinni. Eipä suuremmin auttanut.

Menneenä syksynä varastelin kaupoista käytännössä päivittäin. Ja kaksi kertaa jäin kiinni. Ja kyllä kadun sitä ihan oikeasti. Ei sitä kiinnijäämisen tunnetta voi oikein kuvailla.

Aluksi se alkoi sillä ajatuksella että tämähän on iso kauppa, ei kukaan huomaa jos otan pari t-paitaa, ripsivärin ja huulikiillon. Sitten se pikkuhiljaa kehittyi jotenkin todella hallitsevaksi ajatukseksi. Päivisin koulussakin saatoin ajatella että menen koulun jälkeen tähän ja tähän kauppaan, ja saatoin joskus tehdä "ostoslistojakin".
Ensimmäisen kerrran kun jäin kiinni, ajattelin ettei tämä mitään, minä jäin kiinni koska en ollut tarpeeksi hyvä tässä. Toinen kerta herätti enemmän ajatuksia.
Loppua kohden siitä tuli vähän niinkuin peli. Tärkein pointti oli siinä etten minä niitä tavaroita laukkuuni missään käytävällä tunkenut. Olin "fiksu" ja menin sovituskoppiin. Varastamisesta tuli iso "pakkomielle". Se mikä oli alkanut kokeilusta oli kasvanut hallitsemattomiin mittoihin. Sitä en kylläkään ennen toista kiinnijäämistä tajunnut

Jäädessäni kiinni toista kertaa tajusin kuinka suuri ongelma siitä oli minulle tullut. Muistan kun laukkuni tutkittiin ja sanottiin että tavaraa oli yhteensä useamman sadan euron arvosta. Tiedän kyllä että se oli todella paljon, mutta ongelma olikin siinä, että se kertyi hitaasti, ja olin käynyt useammassa kaupassa.

Sen jälkeen olen lopettanut varastamisen. Jos koko asia jotain opetti, niin ainakin sen että jää siitä aina ennen pitkää kiinni.

Minä tein sitä paljonkin vähän aikaa sitten, treenikassiin työnsin tavaraa ym, koska käyn kuntosalilla jne minulla on usein se mukana, nyt kun olen käyny jossain usein olen joskus vartijan perään ja myyjät katseleevat perääni. Onko tuo oikeutettua? kun en ole kertaakaan jäänyt kiini mistä he sen tietäävät? Vai katsoovatko he treenikassiani mihin voi tavaraa mättää. Kahdesti on vartija kävellet vähän matkan päässä toljottamassa, on todella inhottavaa kun myyjät soittavat vartijan nenän edessä paikalle. Ikinä ei ole tutkittu tavaroita tai mtn.

Poissa Surkimus

• niin boheemi, kuten sinä
  • Vuotislainen
  • Voi löytää onnen kärsimyksestä
« Vastaus #184 : Helmikuu 13, 2011, 10:43:56 »
En ole. En sitten mitään. Ellei lasketa sitä että eräs karkkipokepallo unohtui käteeni joskus viisivuotiaana kaupassa, ja ulkona tajusin sen olevan kädessäni. Muuten en ole mitään vienyt, omatuntoni soimaisi ihan liikaa siitä.

Tuli tuota Danielin viestiä lukiessa, jossa hän kysyi "mitä pahaa on yhdessä suklaapatukassa, niitä on niin paljon!", niin mieleen vaan se miten mahtaisi mennä, jos jokainen ajattelisi noin. Lisäksi näin ollen alkaisi lähteä myös muuta pienempää tavaraa, purkkapaketteja, hammaslankaa yms. Ja ihmiset ajattelee erilailla, joidenkin mielestä joku C-luokan komediaelokuva ansaitsee tulla varastetuksi kun on niin halpa, kun taas jonkun mielestä niitä karkkipusseja ja irtareita on kasoittain, tottakai niitä voi sen kuutisentoista pussia takin salataskuissa kuljettaa.

MUOKS//Ai niin, onhan meillä valitettavasti monta lainattua esinettä joita en ole muistanut palauttaa. Kuitenkin omatunnon soimattua pitkään kerroin tälle kaverille jolta olin lainannut, eikä hän asiaan oikein mitenkään reagoinut. Nyt olen oppinut palauttamaan, joten antaa menneiden olla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2011, 11:07:23 kirjoittanut Surkimus »
"Tärkeintä ei ole määränpää, vaan se, että nousee kyytiin"

Poissa Mansikkarahka

• Vuotislainen
« Vastaus #185 : Helmikuu 23, 2012, 09:48:41 »
Oletteko koskaan varastanut mitään?
En. Varastaminen on väärin, enkä suoraan sanottuna uskaltaisi. Siitä tulisi huono omatunto ja syyllisyys painaisi. Ei sitä varastettua asiaa huvittaisi sitten edes käyttää/syödä, kun omatunto kolkuttaisi. Ja onhan se elämänarvojani vastaan.

Onko teiltä varastettu jotain?
Meiltä varastettiin vuosia sitten auto ja siskoltani pyörä, sillä välin, kun hän kävi kaupassa. Molemmat saimme takaisin.

Mitä mieltä olette varastamisesta yleensä?
En hyväksy varastamista. Siinä mielessä ymmärrän, jos varastaa vaikka ruokaa nälkäänsä tai vaikka peiton tms. pysyäkseen lämpimänä, vaikka en niitäkään hyväksy, sillä varastamistahan sekin on.
En ymmärrä miksi pitää varastaa. Jos ei itsellä ole mahdollista ostaa kyseistä asiaa, niin säästäisi tai jotain muuta järkevää. Ystävältäni varastettiin kerran yöllä pihalta kuivumassa olleita vaatteita. Yksi hänen lempivaatteensakin meni siinä. Minua ärsyttää vieläkin hänen puolestaan, vaikka tuosta tapauksesta on jo ainakin kahdeksan vuotta aikaa.
Vaikka varastettu asia olisi pikkujuttu varkaalle, se voi olla todella arvokas tavaran omistajalle.

Ei tästä ole hirveän kauan, kun lehdessä oli juttua kuinka paljon tappiota varkaudet aiheuttavat kaupoille ja olikohan sitä kautta myös veronmaksajille. En ole ihan varma miten se meni, mutta kauppojen tappiot ovat jokatapauksessa melkoiset. 
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2012, 18:05:11 kirjoittanut Mansikkarahka »

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #186 : Helmikuu 23, 2012, 13:14:37 »
Minä tein sitä paljonkin vähän aikaa sitten, treenikassiin työnsin tavaraa ym, koska käyn kuntosalilla jne minulla on usein se mukana, nyt kun olen käyny jossain usein olen joskus vartijan perään ja myyjät katseleevat perääni. Onko tuo oikeutettua?

Tottakai on. Sekä myyjien että varsinkin vartijoiden yksi tehtävä on ehkäistä hävikkiä. Jos käyt samoissa paikoissa, treenikassisi ja naamasi aletaan yhdistää tuotteiden samanaikaiseen katoamiseen ja sinua pidetään tietysti silmällä vielä tarkemmin kuin muita kävijöitä. Tavaroitasi taas ei saa tutkia, ellei sinua ensin oteta kiinni. Kiinniottoon puolestaan pitää olla konkreettinen peruste, pelkkä epäluulo sinua kohtaan ei riitä. Siksi sinua pidetään silmällä ja odotetaan, milloin annat sellaisen perusteen.

Terveisin vartija.

//Saa tutkia, ettei kiinniotetulla ole mitään, millä vahingoittaisi itseään tai muita. Tiedän, etteivät kaikki tätä tarkastusta halua tehdä vaan jättävät sen mieluummin poliisille, toisten ihmisten taskujen penkominen kun ei ole erityisen hohdokasta puuhaa.

Kaksi viestiä yhdistetty. ^^ -gamma
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2012, 14:36:49 kirjoittanut gamma »
Constantem decorat honor

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #187 : Helmikuu 23, 2012, 14:59:46 »
Sekoitin koko ketjun, pahoitteluni!

Joka tapauksessa olisin kiinnostunut siitä, että kun vartijalla on nimenomaan kiinniotto-oikeutta käyttäessään oikeus tarkastaa kiinniotettu tämän kimpsut ja kampsut sen varmistamiseksi, ettei kiinni otetulla ole hallussaan vaarallisia esineitä tai aineita, niin onko tämä se nimenomainen peruste pyykätä myös 11-vuotiaan pikku-Misun laukut? Tarvitseeko vartijan ikään kuin lähtökohtaisesti olettaakaan, että kiinniotetulla voisi olla pyssyjä ja piikkejä? Voihan toisaalta ajatella, että varhaisteinit ovat lähtökohtaisestikin epävakaita. ;)
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #188 : Helmikuu 23, 2012, 16:08:55 »
Kellä tahansa saattaa olla mukanaan jotain, jolla voi tehdä jotain harkitsematonta ja itselle tai muille vaarallista. Myös 11-vuotiaalla. Ja jos tarkastuksen yhteydessä löytyy näpistettyä/varastettua tavaraa, se tottakai otetaan pois ja kirjataan raporttiin. Mutta kuten sanoin, kaikki vartijat eivät tarkastusta halua tehdä vaan jättävät sen poliisille. Ja poliisihan on kutsuttava paikalle aina, kun kiinniotto on suoritettu. Ketään ei saa ottaa kiinni varmuuden vuoksi, pöyhiä omaisuutta läpi ja päästää sitten menemään, kun mitään mielenkiintoista ei löytynytkään, vaan kiinniotolle on aina oltava selkeä perustelu. Ts. kiinni saa ottaa vain sellaisen henkilön, jonka on nähty syyllistyneen johonkin kiinniottoon oikeuttavaan tekoon kuten näpistykseen tai varkauteen.

Ja kyllä, tarkastuksen saa suorittaa myös vastoin tarkastettavan tahtoa. Ääritapauksessa niin, että tarkastettava makaa maassa kädet raudoissa selän takana. Tarpeettomia voimakeinoja ei kuitenkaan saa käyttää.
Constantem decorat honor

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #189 : Helmikuu 23, 2012, 22:39:15 »
Minä olen aina ollut varastamista vastaan, pidän sitä alhaisena. En muista, että olisin koskaan varastanut mitään. Noh, koulusta minullekin on joitakin pientä jäänyt kynäpenaaliin ynnä muuta sellaista. Joskus jokin laina on myös saattanyt jäädä ajelehtimaan nurkkiin, mutta mitään tahallista varastamista en muista. Silti kerran jouduin vartijan kiinniottamaksi. Ikävä kyllä aiheesta.

Olin suurehkossa marketissa ja menin ensin meikkiosastolle, josta mukaani tarttui eyeliner. Sen jälkeen suuntasin vaateosastolle, jossa sovitin varmaan puoli tuntia vaatteita. Koska käteni olivat täynnä eikä minulla ollut mitään koria tai vastaavaa niin mitäs teen sille eyelinerille siksi aikaa? Kyllä, laitan sen taskuuni. Ja kyllä unohdan sen sinne. Yllätys oli aika mukava, kun maksettuani vaateostokseni (kohtuu kalliit) minua odottaa vartija, joka pyytää mukaansa. Sillä silmän räpäyksellä kun tajusin hänen kutsuvan minua muistin "voi perkele, se eyeliner". Harmitti ihan älyttömästi, ihan oikeasti vain unohdin sen sinne. Mielessä ehti pyöriä siinä, että jos tästä nyt jotain seuraamuksia tulee niin suoraan sanottuna vituttaa kyllä älyttömästi. Minä kun en koskaan tahallani varastaisi, ja ärsytti vielä kun se oli se saamarin meikkikynä, niin tyypillinen "tyttöjen näpistys" : DD

Onneksi vartija kuitenkin uskoi minua, että se oli täydellinen vahinko, sanoi heti että siltä se vähän näyttikin. Ostin kuitenkin aikamoisen määrän muutakin tavaraa, olisi typetää olla ostamatta muutaman euron arvoista kynää sitten. Poliisitkin kuitenkin oli pakko kutsua paikalle, sellainen oli käytäntö. Mitään ei sitten onneksi käynyt, ei tullut merkintöjä, maksoin eyelinerin ja pääsin lähtemään.

Jälkikäteen ajattelin, että sen vartijan on ollut pakko kyylätä minua kameroista todella pitkään, vaeltelin kaupassa kuitenkin aika kauan, eikä vartijoita kuljeskellut missään. Vähän jännä olo kyllä siitä tiedosta, mahdoin näyttää heistä epäilyttävältä : D

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #190 : Helmikuu 24, 2012, 07:58:14 »
Jälkikäteen ajattelin, että sen vartijan on ollut pakko kyylätä minua kameroista todella pitkään, vaeltelin kaupassa kuitenkin aika kauan, eikä vartijoita kuljeskellut missään. Vähän jännä olo kyllä siitä tiedosta, mahdoin näyttää heistä epäilyttävältä : D

Aikoinaan kameravalvontaakin tehneenä voi vinkata, että kosmetiikkaosastot ovat yleensä yksi "erityitarkkailussa" olevista osastoista. Ja erityisen mielenkiintoisia ovat ihmiset, jotka menevät sovituskoppiin mukanaan muutakin kuin vaatteita.
Constantem decorat honor

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #191 : Helmikuu 24, 2012, 08:05:43 »
Onko siellä sovituskopeissakin kamerat? O____O
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #192 : Helmikuu 24, 2012, 10:46:26 »
No ei todellakaan ole kameroita sovituskopeissa =D Mutta kyllä koppeihin meneviä ja niistä tulevia ihmisiä tarkkaillaan. Tottakai on ihmisiä, jotka yksinkertaisesti dumppaavat osan kantamistaan tavaroista sovituskoppiin, kun päättävät siellä ollessaan, etteivät haluakaan niitä ostaa. Useimmat kuitenkin tuovat kopista ulos sen minkä sinne veivätkin, elleivät ole anastustarkoituksessa jemmanneet tavaraa laukkujensa tai vaatteidensa sisään.
Constantem decorat honor

Poissa Jarppa

• Pokemon Trainer
  • Vuotislainen
« Vastaus #193 : Helmikuu 27, 2012, 15:45:07 »
Minulta on Joksus varastettu kun olin pieni ja suoraan kädestä vietiin rannekello repäistiin irti varstaja oli sillon iältään 15 tai vanhempi ja minun ikäni oli joku 6 tai 8 se varasti sen silleen että pyysi katsoa kelloa ja minä tietenkin annoin sen katsoa kun luulin ettei se tee mitään sitten yhtäkkiä hän repäisi sen kädestä ja poistui paikalta nopeasti

Minä ise myönnän kans joskus varastaneeni Purkkaa kaupasta enkä ees tiedä miksi tein sillee joku tyhmä päähänpisto olin silloin muistaakseni  17 vuotias :D
She's just another lost soul, about to be mine again

Poissa Rantsu

• Vuotislainen
« Vastaus #194 : Helmikuu 27, 2012, 17:13:28 »
En ole joutunut ainakaan toistaiseksi varastelun uhriksi, ainakaan tietääkseni. En ole myöskään itse varastanut mistään. Olen luonnollisesti kaikenlaista varastamista vastaan, jopa nettipiratismia, vaikka ymmärränkin joissain tapauksissa esimerkiksi saatavuuteen liittyvät perusteet. Mutta yleisesti ottaen inhoan myös nettipiratismia.

Oli vähän hämmentävää, kun eräässä GameStop-liikkeessä noin 10-12v hemmo on pikkuveljensä (7-9v) tutkivat hyllyjä ja toteavat vähän väliä, että "ton saa ilmaseks PirateBaysta!"

Surullista. Varastamistahan sekin on, tavallaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2013, 21:26:43 kirjoittanut Rantsu »
"Yet pity is of two kinds: one is of kinship recognised, and is near to love; the other is of difference of fortune perceived, and is near to pride."
*Tumblr
Instagram

Poissa Weasleyn Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: MoonstoneSeeker27459
« Vastaus #195 : Tammikuu 08, 2013, 20:16:07 »
Allekirjoittaneena tiedän, miltä jokaisesta tuntuu, kun vartija pysäyttää sut kaupassa ja pyytää seuraamaan häntä. Paniikki ja hätäännys. Pelko siitä, mitä tulisi tapahtumaan.

Mutta niin siihen kokemukseeni. Olin käynyt kiertelemässä kaupungilla ja olin mennyt Sokkarin S-markettiin, kun yhtäkkiä vartija koputtaa olkapäähän ja kysyi, ett olinko pistänyt kahta kajalia laukkuun/taskuihin. Sanoin rehellisesti, etten ollut, olisihan minulla ollut rahaa maksaa ne kassalla. Vartija kumminkin pyysi minua mukaansa ja vei minut kiinniottohuoneeseen ja pyysi paikalle toisen kollegansa, että pystyisi käymään kattomaan nauhoitteelta, ett puhuinko totta. Selitin tälle toisellekin vartijalle tilanteen tämän kysyttyä homman nimen. Reilun kymmenen minuutin jälkeen minut pysäyttänyt vartija tulee takaisin ja varmistaa, että ne kaks kajalia oli menny varmasti sinne hyllyyn. Sanoin hätääntyneenä pistäneeni ne sinne hyllylle. Hän sanoi, että oli erehtynyt ja antoi minulle hyvitteeksi Sokoksen Pressokahvilaan lipukkeen.

Mutta ihan kunnon varkauden tein 12-13 -vuotiaana tietoisena siitä, mitä varastamisesta kiinnijäämisestä tapahtuisi. Olin jo pitkään suunnitellut tätä varkautta, kunnes yhtenä lauantaina ollessani isäni luona otin isäni lompakosta muistaakseni 60 euroo ja käynyt kaupungilla ostamassa High School Musical 1:n soundtrackin (olin siihen aikaan HSM -fani) sekä Tokio Hotel -fanipaidan. Palattuani valehtelin isälleni saaneeni ne tarha-aikaiselta kaveriltani ja hänen vietyään äitini luo ja kerrottuani äidilleni tilanteen meidän oltuamme kahdestaan ajattelin, ett tämä oli viimenen kerta, kun menen isäni luo tai pidän ylipäätään mitään yhteyttä tähän.
  No miksi varastin omalta isältäni? Koska hän työttömäksi jäätyään ei enää ostanut minulle CD -levyjä, joita halusin, eikä mitään muutakaan, tai antanut rahaa minulle, että saisin ostettua itselleni jotakin.

Kavereiden kanssa joskus kutos- seiskaluokalla yllytettiin toisiamme ottamaan yksi irtokarkki niistä irtokarkkijutuista, mitä kaupoissa ja elokuvavuokraamoissa on. En muista ottiko kaveriporukkani "kovis" tai kukaan muukaan yhtäkään irtokarkkia "salaa" muuta kuin minä. Tämä kierre jatkui Makuuniinkin asti, mutta se jäi siihen yhteen irtokarkkiin, koska mua ei huvittanut ruveta sellaiseen näpistelyyn.

Vaikken varastanutkaan tänään kaupasta mitään, opin ainakin sen, ettei varastaminen kannata. Ei todellakaan kannata. Mutta jos joku haluaa varastella, minun puolestani saakoonkin, mutta siitä koituu varastelijalle itselleen pelkkiä ongelmia tulevaisuudessa.

//muoks Minulta varastettiin elokuun puolessa välissä Jopo -pyörä, rikosilmoitus tehty ja vakuutusyhtiöltä sain vakuutusrahaa yhteensä 200€. Pyörä oli suhteellisen uus, olinhan ehtinyt käyttämään pyörää kutakuinkin puolen vuoden ajan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2013, 20:46:38 kirjoittanut Welhokaniini »
Welhokaniini -> Weasleyn Welhokaniini

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
« Vastaus #196 : Tammikuu 08, 2013, 21:56:07 »
En ole koskaan varastanut mitään, en ainakaan kaupasta. Työpaikan toimistolta olen saattanut kynän ottaa, mutta lasketaanko se varastamiseksi? Myönnän kyllä, että kerran kosmetiikka-ostoksilla kajal-kynä ei päätynyt kassalle vaan jäi ostoskassin pohjalle vahingossa. Ja myönnän, etten palannut ilmoittamaan tästä.

Olen myös onnekas, sillä minulta ei ole myöskään varastettu mitään.

Kerran olen joutunut kaupan vartijan kanssa tekemisiin. Hälytin alkoi huutamaan, kun menin SISÄLLE kauppaan! Se oli aika mielenkiintoista, käsissä ei tosiaan ollut muuta kuin oma olkalaukku ja ostokset vasta odottivat. Ei siinä, myyjä pysäytti ja pyysi odottamaan vartijaa. Miekkonen tuli ja johdatti sen koppiin. Kyllä se vähän kuumotti, vaikka tiesin, että mitään ei voi löytyä, sillä olin tosiaan vasta menossa kauppaan. Vartija pyysi tietysti tyhjäämään taskut ja laukut ja ottamaan ulkotakin pois. Sitten se muistaakseni veteli jollain metallinpaljastimen tapaisella jutulla minut ja ulkotakkini, samanlailla kuin lentokentällä. Mikään ei enää hälyttänyt ja siinä tuumailtiin muutama tovi, että mikäs tässä nyt mättää. Mies sattui sitten kysymään onko joku vaatteista uusi, eli olisiko johonkin voinut jäädä hälytin. Ulkotakkini oli uusi, mutta mielestäni siitä oli kaikki poistettu. Ruvettiin sitten tutkimaan tarkemmin takkia ja lopulta pesulapun takaa löytyi samanlainen paperinpala, hieman paksumpi vain ja se oli siis jonkinlainen hälytin. Vartija leikkasi sen pois, pahoitteli häiriötä ja minä palasin tekemään ostoksia. Ja hetken kuluttua kaikui kaupassa kuulutus "pahoittelemme aiheetonta hälytystä porteilla".
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #197 : Tammikuu 08, 2013, 23:56:56 »
^Aika kummallista kyllä, että joutuu moiseen syyniin, kun on tulossa kauppaan sisälle? Yleensä ei edes poistuessa, jos hälyttää välttämättä joudu :D

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #198 : Tammikuu 09, 2013, 00:45:16 »
Yleensä se, että ei tutkita ollenkaan jos hälytin soi johtuu joko myyjien laiskuudesta tai tietämättömyydestä tai siitä, että hälytykselle on jokin suoraan näkyvä syy. Havaintojeni mukaan suurin osa hälytyksistä tulee koreista, joissa on hälytin (tietysti vain niissä paikoissa, joissa koreissa on hälyttimet). Tällaisissa tilanteissa ei ulkopuoliselle välttämättä välity, että hälyttimeen on reagoitu. :) Periaatteessa tuo hälytyksen syyn tutkiminen on ihan vakio toimenpide jos siis työntekijät on ammattitaitoisia (ja viitsivät tehdä sen). Kyse ei ole varsinaisesti asiakkaan epäilemisestä. Suurin osa hälytyksistä on sillä tavalla aiheettomia, että kukaan ei ole varastamassa mitään vaan juurikin jostain syystä jääneitä hälyttimiä kuten Dewien tapauksessa (ja niitä koreja). Tällöin se on periaatteessa asiakaspalvelua, että poistetaan hälytin huutamasta joka kaupassa. Toki siinä samalla varmistetaan ettei kyseessä ole nyt tai aiemmin tapahtunut varkaus(/näpistys), mutta asiakkaalle pitäisi välittää kuva, että otetaan vaan se vahingossa jäänyt hälytin pois, että ei hälyttele joka kaupassa.

Minulta ei ole taidettu ikinä varastaa mitään. Jos ei sitten lasketa kyniä yms, joita olen erehtynyt koulu"kavereille" lainaamaan ja joita en ole sitten ikinä takaisin saanut. (Tosin jos tarkkoja ollaan, niin arvottomassa tapauksessa kyseessä on näpistys paitsi jos sitä on selvästi etukäteen suunniteltu, mutta ehkä en ala näpistys/varkaus lainsäädäntöä selittämään. :D ) Itse en ole edes tuon tyyppiseen varasteluun mielestäni syyllistynyt. Netistäkään en ole ladannut mitään (sillä olen huono koneiden kanssa ja veljeni on tehnyt sen puolestani. ^^; ) Mielestäni netistä lataaminen, vaikka sekin väärin on, ei ole lainkaan niin paha kuin reealikaupasta varastaminen. Se ei ole otettu keneltäkään pois. Kaupalle ei tule siitä hävikkiä eikä kaupan työntekijöille tai vartioille lisähommia. Silloin vain jättää ostamatta sen jostain muualta ja niin se saattaisi jäädä muutenkin, jos ladattu musiikki/elokuva/sarja/whatever ei ole niin kiinnostava, että sen viitsisi ostaa, kuten minun tapauksessa yleensä on.

Varastamisesta ja näpistelystä on suurta haittaa kaupalle kuin kaupalle, niin pienelle kuin isollekin. Varsinkin kun sitä tapahtuu paljon. Yksi teini ei ehkä vaikuta suuresti, mutta entä kun niitä teinejä on kymmeniä ja aikuisia vähintään yhtä paljon päälle. Jostain se hävikki pitää ottaa takaisin -> hinnat nousee. Näpistely myös sotkee saldot kaiken muun luetellun lisäksi (okei, voi olla että tämäkin on mainittu, kun en koko topiccia sanasta sanaan lukenut). Ajatellaan nyt että kymmenen teiniä vie tietynlaisen ripsivärin. Kukaan ei tiedä sitä ja jos niiden uupumista ei huomata jossain kohtaa tilanne on se, että koneella lukee, että niitä on kymmenen jäljellä ja hylly on tyhjä. Ja taas tuli lisätöitä henkilökunnalle ja niillä rehellisillä teineillä ei ole kivaa, kun eivät saa ostettua sitä ripsiväriä. Sääli ettei nykyisin joudu maksamattomista sakoista vankilaan ja näpistelystä ei mitään sakkoa kummempaa käsittääkseni saa.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
« Vastaus #199 : Tammikuu 09, 2013, 15:24:29 »
Varastaminen on aina ollut mielestäni äärimmäisen tyhmää, mutta olen silti sortunut siihen.

Kun olin 2-luokalla, päällä oli niin kapinallinen vaihe, että oli aivan pakko saada se mitä tahtoi. No, äitini ei suostunut ostamaan jonkinnäköistä minipehmolelua ja pistin sen napakasti housujeni etutaskuun. Vanhempani huomasivat oudon käyttäytymiseni (jankkasin mm. "koska me lähetään täältä" vaikka pidin kaupoissa kiertelystä) ja peittelin taskua jatkuvasti lapasillani. Äitini suuttui suunnattoman paljon ja käski viedä lelun takaisin paikoilleen.

Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?