Kirjoittaja Aihe: Turvallisuus/turvavälineet  (Luettu 5608 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Alimalff

• Ankeuttaja
Vs: Turvallisuus/turvavälineet
« Vastaus #25 : Heinäkuu 18, 2007, 11:52:28 »
Hmm no voin ainakin sanoa etten enää pyöräile, joten kypärää ei tarvita. :P
Omistan mopon. Derbin näin tarkennettuna. Tietty on aina kypärä mukana, eihän ilman sitä uskaltaisia edes nousta kyytiin! Muita suojia ei ole ajellessa, paitsi joskus ajokengät.

En veneile kauhean usein. Mutta jos lähdemme ystävän kanssa soutelemaan, pelastusliivi on mukana! Ettei vaan huku. ;) Vaikka olenkin käynyt uimaseuran.

Turvavyö on ihan perusjuttu. Se on aina ollut itsestäänselvyys ja se tulee iha automaattisesti!

Yleensä en edes ole tietoinen metsävaroituksista! -.- Saan aina tietää sen viime tingassa kaverilta ja silloin retken peruuttaminen tuntuu tosi katkeralta, joten lähdemme kuitenkin sinne. Aina on ollut tarkoituksena tarkistaa varoitukset, mutta aina unohtuu!

Punaiset valot. Useinmiten tulee noudatettua, mutta jos ketään ei missään näy, en jää odottelemaan. Tai tuossa tilanteessa menen vähän matkan päähän, jolloin en joudu ylittämään tietä liikennevaloissa, joten en kävele punaisia päin. :D Mutta kuten sanoin, mopo on käytössä. Sillä en tietenkään en aja koskaan päin punaisia, vaikka ketään ei olisi kilometrinkään säteellä.

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #26 : Heinäkuu 19, 2007, 21:10:03 »
No niin, turvallisuuden perikuva Moondancer kertoo... että edellinen lause oli sarkasmia.

Turvavyötä käytän, on kokemusta kahdesta kolarista. Ensimmäinen oli porokolari, mutta selvittiin kyllä säikähdyksellä. Toinen oli ihan perus ojaanajo jäisellä tiellä, ei vakavaa sattunut silloinkaan. Koulutaksi ajoi molemmat kolarit. Pitää varalta käyttää turvavyötä, jos vaikka sattuisi onnettomuus tulemaan kolmannen kerran. Ei kahta ilman kolmatta. Veneily on jäänyt vähemmälle, ja täytyy myöntää, etten käytä pelastusliiviä kovin usein. Soutelen joessa, joka virtaa talomme vierellä ja tuttu on vesistö kivineen ja syvänteineen päivineen. Siinä on aika matalaa eikä rantaan ole pitkä matka. Tosin, jos vene kaatuu ja pää osuu vaikkapa kiveen, voi mennä taju ja voi hukkua, vaikka kuin olisi matalaa.

Liikennesääntöjä pyrin noudattamaan, en lähde ylittämään katua punaisen palaessa. Mutta ei meilläpäin ole kyllä liikennevalojakaan, etteipä sillä. Pyöräilen paljon mutta kypärän käyttö on jäänyt vähemmälle. Täällä kulkee erittäin vähän autoja, enkä ole kaatunut kertaakaan vuosikausiin. Tiedän että kypärää pitäisi käyttää ja ettei ole järkevää ajaa ilman sitä. Sitten kun muutan kaupunkiin, hankin viimeistään kypärän, sillä siellä on paljon liikennettä ja ties mitä voi sattua. Metsäpalovaroituksista en tiedä yleensä mitään, mutta vanhempani ovat ajantasalla niistä (ainakin isä).

~Moondancer (turvallisuuden tunne vaaran uhatessa)

Poissa Tinde

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #27 : Heinäkuu 24, 2007, 19:58:42 »
Minä pyöräilen aika paljon.Varsinkin kouluaikoina tulee pyöräiltyä kouluun ja koska liikkatunnit pietään ehkä muuallakin niin on kätevä käyttää pyörää.
Minultä löytyisi pyöräilykypärä, mutta en käytä sitä.Syy on se, että ei ole paikkaa minne sen laittaisin koulussa.Kaapitkin, kun ovat aika pienikokoisia, että hyvä, kun kirjat edes mahtuu sinne.

Veneillessä tulee kyllä aina käytettyä niinä harvoina hetkinä pelastusliivejä.Kerrankin, kun olin matkalla vastentahtoisesti tuli kunnon myräkkä ja jos olisi käynyt pahiten liivit ois kyllä auttanu paljon.

Turvavyötä käytän, mutta jos tulee kiireinen lähtö niin saatan unohtaa sen ja kun matka on jo melkein taitettu saatan muistaa sen, mutta kyllä sitäkin tulee käytettyä.Se on kyllä semmonen kaikista selkein turvajuttu vaikka kyllä esim. pelastusliivien ja pyöräilykypärien pitäisi myös olla niin silti ne tahtoo kuitenkin olla mitättömämmässä arvossa.
"There's something beautiful inside you".

Poissa Lilyca

• Vuotislainen
« Vastaus #28 : Heinäkuu 26, 2007, 16:50:24 »
Pyöräilykypärä

Myönnettäköön, en käytä. Nuorempana käytin, mutta nykyään se äidin kehotuksesta huolimatta jää aina kotiin. Ja lapsellinen syyni, minä en kehtaa käyttää sitä. Ja on siihen toinenkin, ei niin painava syy, en pysty kunnolla kuuntelemaan musiikkia, koska kuulokkeeni eivät mahdu kypärän alle, ja en pysty pyöräilemään ilman musiikkia. Pyöräilen kuitenkin aika paljon, ja suurin osa ystävistänikin käyttää kypärää. Minulle se vain on jotenkin vastenmielistä. En taida olla erityisen fiksu. Mutta rullaluistelessa se on aina päässä, koska olen huono rullaluistelemaan. Ja rullaluistinsuojatkin ovat matkassa, tosin kämmensuojia ei aina huvita pitää.
Myös ratsastuksessa ehdottomasti kypärä, koska ratsastan todella harvoin.

Metsäpalovaroitus

Minä en liikuskele lähes lainkaan metsissä, ja vielä vähemmän sytyttelen nuotioita, mutta jos nyt niin aikoisin tehdä, katsoisin ilman muuta kaikki metsäpalovaroitukset kyseiseltä alueelta. Tosin nuotiota tuskin alan ainakaan lähiaikoina sytyttelemään, koska pelkään tulta.

Pelastusliivit
Niin harvoin kun minä veneilenkin, niin kyllä käytän ja olen aina käyttänyt. Vaikka matka olisi lyhyt, niin haluan ne silti tuomaan turvallisuudentunnetta. Pelokas ihminen kun olen.

Turvavyö
Turvavyö on itsestäänselvyys, ja jos en saa sitä syystä tai toisesta kiinni, pitelen sitä kädellä ympärilläni, vaikkei siitä silloin mitään hyötyä olekaan. Se on vaan oltava siinä. Automaattisesti sen napsauttaa kiinni kun lähdetään autolla.

Liikennesäännöt
Tarkoitan tällä lähinnä liikennevaloja, punaisia päin kävelyä. Ruotsissa sitä tuli harrastettua, koska kukaan muukaan siellä ei jäänyt odottelemaan valojen vaihtumista. Ehkä siellä säännöt näissä ovat höllemmät, en tiedä. Mutta Suomessa olen kyllä kuuliaisesti aina mennyt vihreillä, tai ehkä joskus saattanut rynnätä punaisia päin jos autoja ei näy ja on kiire bussiin.
Järki on nimittäin siinä, ettei ole mitään järkeä siinä, että tulee hulluksi, kun yrittää olla tulematta hulluksi. Sitä voi yhtä hyvin antaa periksi ja säästää järkeään.

Poissa Odey

• miss marauder
  • Vuotislainen
  • I think I need a HUG <3
« Vastaus #29 : Heinäkuu 26, 2007, 19:50:35 »
Pyötäilykypärää en käytä. En edes muista, milloin viimeksi olen käyttänyt. Sitä ei vain ole tullut pistettyä päähän. Muutenkin, kun nykyään on tuo koulumatkakin sen verran pidempi, niin ei sitäkään tule enään pyöräiltyä, joten pyöräilen suhteellisen harvoin. Enkä jaksa raahata pyöräilykypärää jokapaikkaan mukaan.

Soutuveneessä tai muussa vastaavassa en käytä pelastusliiviä, poikkeuksena tietysti kanootit ja kajakit yms. Silloin ollaan kuitenkin järvellä ja luotan uimataitooni sen verran hyvin. Moottoriveneessä liivit ovat sitten kyllä poikkeuksetta päällä.

Silloin kun ratsastin, käytin poikkeuksetta kypärää (tähän kohtaan nyt kyllä muistan, että Italiassa käydessäni ja siellä ratsastaessani minulla ei ollut kypärää, mutta muuten kyllä). Turvaliivinkin omistin ja sitäkin käytin usein esteillä, maastossa ja varsinkin maastoesteillä. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä maastoon ilman, sillä kerrankin kaaduin hevosen kanssa ja jäin sen alle. Pelasti minut luultavasti paljolta, sillä noustessaan ratsuni astui selälleni.

Turvavyötä käytän kyllä. Se on jonkinlainen rutiini, että kun menee autoon istumaan, niin pistää sen turvavyön automaattisesti kiinni.
Some days just have more memories than others

Phoebe

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Heinäkuu 28, 2007, 23:19:28 »
Pyöräilen aika paljon, mutten käytä kypärää. Pienenä käytin aina pyöräillessä kypärää, mutta jotenkin sen käyttäminen on jäänyt pois.
Turvavöitä pidän autossa aina. Joskus saattaa unohtua laittaa, mutta yleesä ensimmäinen asia mitä teen kun olen istunut autoon, on se että laitan turvavyön kiinni.
Pelastusliivejä käytän myös aina silloin kun olen soutuveneessä. En kuitenkaan järvelläkään ole ehkä kuin pari kertaa kesässä, mutta pidän pelastusliivejä silloin.
Liikennevaloissa en yleensä mene punaisia päin, paitsi jos ketään ei ole tulossa, niin saatan mennä jos en jaksa jäädä odottamaan.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #31 : Heinäkuu 29, 2007, 11:22:55 »
Mää olen aina ollut erityisen tapaturma-altis, joten pidän suurinta osaa turvavälineistä aivan itsestään selvyytenä.

Pyöräilykypäräkin oli itsestään selvyys seitsemännelle luokalle asti. Teimme aika paljon pyöräretkiä, jossa ilmoitettiin, että on kypäräpakko. Noh tullaampas kouluun sitten ja kolmella kuudesta kymmenestä on kypärä päässä. Opettajat eivät tee asialle mitään ja kypäräpäiset saavat osakseen virnuiluja ja huvittuneita katseita. Silloinhan se oli tietenkin niin noloa ja empähän sen jälkeen kypärää käyttänyt. Kumminkin sain skootterin joskus ja sen jälkeen en ole pyörällä ajellut, joten en ole miettinyt paljon kypärä asiaakaan. Kumminkin niitä pelottavia esimerkkejä tässä on viime aikoina tullut niin voisihan sitä kypärääkin harkita, jos pyörällä tulee polkemaan joskus enemmän kuin ajaa skootterilla. Skootterilla ajaessani en voisi kuvitellakkaan lähteväni ilman kypärää. :>

Veneillessä käytän aina pelastusliivejä. En voisi kuvitellakkaan lähteväni ilman niitä, koska hukkumiskuolema olisi ehkä hirveimpien kuolematapojen joukossa. Olen vielä sellainen ihminen, jolla helposti tulee suonenveto jalkaan ja joka helposti menee säikähtämisestä aivan sekaisin, niin pelastusliivit ovat kyllä itsestäänselvyys. Mökillä huolehdin myös siitä, että muut perheessäni käyttävät pelastusliivejä. Isäni ei oikein ole innokas pitämään niitä, mutta saa minulta kivat huudot aina kun lähtee ilman niitä. ^^

Autossa käytän aina turvavöitä. Olen myös huolehtinut pienestä asti, että kaikilla muilla autossa istuvilla on myös vyöt kiinni. Joskus lomareissulla pienenä huusin autossa täyttä kurkkua että "Mihinkään ei lähdetä ennenkö mummo on kiinnitetty!". :'> Jossain vaiheessa televisiossa, radiossa ja netissä kaikkialla pyöri niitä hirveitä mainoksia, missä kerrottiin joku hirveä tarina henkilöistä, jotka eivät olleet käyttäneet turvavöitä. Ne purivat ainakin minuun ja vieläkin valitan pikkusiskolleni, koska hän ei oikein tykkäile turvavöistä. Isäni on nykyään pakko pitää turvavöitä, koska nykyään autoissa on se piippausjuttu, että alkaa heti hullun korkea piippaus jos ei ole vyöt kiinni. Se piippaus aiheuttaa äidilleni tinnitystä, joten vyöt on oltava äkkiä kiinni. :>

Retkeillessä ja mökillä en tietenkään sytytä nuotiota metsäpalovaroituksen aikana. Luonto on ollut aika lähellä sydäntä niin kauan, että eipä ole oikein halua pilata sitä. ^^

Liikennesäännöistä sen verran, että skootterilla todellakin tulee noudatettua, mutta joskus sitä saattaa lähtä nopeutta vähän enemmänkin kuin se 45km/h. Pyörällä en suuntamerkkiä näytä, pikkukaupungissa kun olen aika kauan asunut, eikä siellä kukaan muukaan näytä. Punaisia päin en yleensä kävele, paitsi joskus jos on hullu kiire, eikä autoja näy missään. ^^

Mutta minut on kyllä tosi pienestä asti kasvatettu sellaiseksi, että turvavälineitä pitää käyttää, mutta kaveriseura vaikuttaa myös paljon siihen, miten siellä liikenteessä käyttäytyy.

Poissa Giliath

• Cassiopeian pikkusisko
  • Vuotislainen
  • Jensen Ackles :D
« Vastaus #32 : Kesäkuu 02, 2008, 01:06:01 »
Pyöräily kypärä

Minä käytän. Minun ei ole pakko käyttää,mutta käytän kuitenkin. Ihme kyllä,nuorempa en käyttänyt, mutta käytin koko seitsemännen luoka ja aijon käyttää vieläkin. Syynä ei ole se, että pelkään saavani valitukset ym.
Minulla ei ole sellaista kultaista syytä,en ole joutunut pahaan onnettomuuten tai tuttuni ei ole kuollut.
Yksi syy on se, että eihän sitä koskaan tiedä milloin joku autoilija joko vahingossa tai kännissä ajaa päältäni. Ratti-juoppoja on valitettavasti liikenteessä,eikä sitä koskaan tiedä mihin aikaan sellainen ajaa päältä.

Haittoja ei ole sinänsä, paitsi jotkut aukovat päätänsä kypärän käyttöni takia. Yleisesti ovat joitain teini-pissiksiä,mutta heistä en välitä,en kuole siihen että pilkkaavat/nauravat.
Pikkulapset, jotka eivät käytä kypärää ja kysyvät "Miksi käytät tuota naurettavaa pottaa päässäsi" *repeän aina* Selitä heille jotain turvallisuudesta ym.
Joskus on huvittavaa että jos pistän pyörääni lukkoon,ihmiset katsovat vieressä olevaa kypärääni sellaisella pahalla-omatunnolla-miksi-en-itse-käytä-katseella.
*Miettii ja lukee, mutta harvemmin kirjoittaa*

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #33 : Joulukuu 12, 2009, 19:30:53 »
Voi elämä... *punastuu, kävelee nurkkaan ja odottaa syyttelevien sormien osoittelua*

En ole käyttänyt pyöräilykypärää varmaan milloinkaan. Vanhempani eivät ole kypärää minulle hommanneet, eivätkä täten siis velvoittaneet minua sitä pitämään. Pyöräilen kyllä paljon, ja kerran kovassa vauhdissa kaaduinkin ojaan, mutta tästäkin selvisin pelkällä säikähdyksellä. Luulen myös, että sitä mitä olen tottunut ajattelemaan pyöräilykypärästä (halpa henkivakuutus, mutta turha minulle), jatkuu pitkälle aikuisikään. Myöskään luistellessa en ole käyttänyt kypärää miesmuistiin, sillä en muista, että käytimmekö ihan ensimmäisillä luokilla kypäriä...

Pelastusliivejä en ole aina käyttänyt. Ne olen päälleni vetäissyt, jos olemme lähteneet soutelemaan pidemmälle ja syvälle alueelle. Kummallista kyllä, kuinka suhtaudun pelastusliiveihin myönteisemmin kuin pyöräilykypäröihin, mutta jostain tämä ajatus on vain tullut.

Metsäpalovaroitus?!? Juu ei, ei ole kuulunut minun yleissivistykseen!

Autoissa käytän pitkillä matkoilla turvavyötä, lyhyillä en. Minusta vain tuntuu tyhmältä, että jonkun viiden kilometrin takia pitäisi köyttää itsensä auton takapenkille kiinni, vaikka pian nousisi pois autosta. Liikennesäännöistä näin jalankulkijana ja pyöräilijänä olen yrittänyt pitää kiinni, mutta huomaan kyllä, että ylittelen esimerkiksi katuja sellaisista kohdin, joissa suojatietä ei ole mailla eikä halmeilla.

Turvallisuus on mielestäni tärkeä asia, mutta silti turvallisuusteoissani ja -tavoissani on parantamisen varaa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2009, 22:14:27 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Salaruman

• joulumusikaali
  • Vuotislainen
  • joulu.....
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #34 : Joulukuu 12, 2009, 20:25:38 »
en käytä pyöräillessä kypärää,koska en koskaan ikinä pyöräile.luistellessa käytän koska koulussa on kypäräpakko :D Luistelukypärän lisäksi ainoa turvaväline on laastaripaketti jonka otan kaikkein vaarallisimpiin paikkoihin mukaan(esim.seinäkiipeilyyn).

//OT// luulin että tässä topassa puhutaan ehkäisyvälineistä kun aihe on turvavälineet.*reps*
Under the coconut tree we stay,watch as the night turns into day.We let the fire be the light.Sky is the floor tonight. Fly me with your gentlest away...