Kirjoittaja Aihe: Kelmien kartta  (Luettu 36566 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Skylighter

• Ankeuttaja
Vs: Kelmien kartta
« Vastaus #25 : Tammikuu 06, 2004, 12:04:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Fey"
Samoin veikkaisin, että kaikki kartän näyttämät henkilöt täytyy tuntea, niinkuin vaikka se, että täytyy tietää, että Peter Piskuilan on animaagi, että pystyy näkemään hänen nimensä kartalla.

Ei toimi. Vai miten sitten olisi mahdollista, että Harry nelosessa näki Mad-Eye Moodyn sijasta kartassa Bartemius Crouch Jr:n, vaikka ei (muistaakseni) ollut tuossa vaiheessa henkilöstä kuullutkaan eikä ainakaan ihan varmasti tiennyt Mad-Eyen olevan huijari?

Poissa mag

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #26 : Tammikuu 11, 2004, 13:15:12 »
Kiinnostavia teorioita. Mä aina kuvittelin et se kartta olisnoin 10x10 cm.  Sit jäin miettii kun sitä sanottiin että se oli pieni pergamentinpala niin siinä kuitenkin näkyi koko Tylypahka ja Tylyaho ja Harry joka koputti taikasauvalla noidan kyttyrää ja sanoi "halkhios!" . Luulempa että kartan lukialla taytyy olla tosihyvä näkö!

Sit vielä sitä, et jos se näyttää vain sen kerroksen jossa olet, niin kohtaus nelosessa, jossa Harryn jalka putos kompaportaan läpi ja Voro, Norriska, Kalkaros ja Villisilmä tuli niin Harry oli kahden kerroksen välillä. Miten se sit näkyy? Luulis et se on niinku pohjapiirros periatteella mut sit Harry kuitenkin näki pienikokoisen itsensä naputtavan noitaa sauvalla (sivustapäin??) (Vai ylhäältäpäin? Miten se sit tunnisti sen itsekseen? Äh, siinhän luki niin!!!) Vai onko kartta niinku sivuleikkaus, mut yhdessä kerroksessa on luokkia varmaan molemmin puolin käytävää! Niin siin näkyis kaikki kerrokset, mut sit se kumoo ton Ron teorian.

Saitteko jotain selvää?

Alice

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Helmikuu 04, 2004, 15:04:57 »
Kelmien kartta on kuitenkin TAIKAesine. Vähän kuin pohtisi, miten ne on saaneet kuvat liikkumaan. Minä oon kuvitellut kartan A4-kokoon ja kirjassahan sanotaan että kaikki jutut kartalla ovat pikkuriikkisiä. Ehkä kartta näyttää hieman isommin ja selkeämmin aina sen, mitä kartasta etsii, ja muut osat kartasta tuolloin painuvat kasaan tmv. Ja Harryn piti siristää silmiään nähdäkseen mitä pienissä nimikylteissä lukee.

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #28 : Helmikuu 04, 2004, 19:05:49 »
Ehkä kartassa pystyy zoomaamaan juttuihin, jotka haluaa nähdä tarkemmin ja muulloin näkyy koko alue ylhäältä päin. Kartassa täytyy voida katsoa myös muihin kerroksiin, koska Harry saattoi monta kerrosta ylempää vilkaista oliko Kalkaros huoneessaan. Eikö Kalkaroksen työhuone ole tyrmissä? Tuo teoria siitä, että vain Kelmit näkevät muut Kelmit kartalla, on ehkä uskottavin teoria, jonka olen kuullut siitä, miksei kukaan ollut aikaisemmin äkännyt Peteriä. Kutkahan kulki Ronin mukana melkein koko ajan. En tiedä, millainen "tekoäly" kartassa oikein on, mutta Kalkaros esitteli itsensä professori Kalkarokseksi yrittäessään saada sitä sylkäisemään tietonsa ulos. En sitten tiedä, miten kartta tiesi Severuksen nenästä tai hiuksista, elleivät Kelmit todella laittaneet siihen kouluaikoinaan erityistä anti-Snapu -loitsua. Muuten olisin valmis uskomaan, että Lupin puhui osittain totta sanoessaan, että pergamentin tekijät olivat loihtineet sen loukkaamaan jokaista, joka puhutteli sitä väärillä sanoilla.
If God does not understand, then he is not God, and we have nothing to fear.

Alice

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Helmikuu 24, 2004, 17:47:26 »
Kalkaros näki Lupinin kartalta, kun tämä juoksi tunnelia pitkin Rääkyvään Röttelöön. Muidenkin siis täytyy pystyä näkemään kelmit.

En muista Harryn kertaakaan katsoneen kartalta omaa makuusaliaan, missä Kutka todennäköisesti koko ajan oli. Olisiko voinut olla niin, ettei F&G myöskään koskaan vaan katsoneet sitä kohtaa kartasta niin tarkasti. Se on kuitenkin pieni kartta, jossa pieniä yksityiskohtia.

Poissa Hopeanuoli

• Vuotislainen
« Vastaus #30 : Helmikuu 24, 2004, 18:50:41 »
Tää Kutka juttu... niin ehkä Lubin näki Siriuksen ja Peterin heidän lempinimillään, olivathan he kelmejä ja tekivät itse sen kartan ja 'allekirjoittivat' siihen nimensä Kuutamo, Sarvihaara jne. Ja Lubin kertoi Harrylle ja kumppaneille näkemänsä Anturajalan ja Matohännän  heidän oikeilla nimillä sillä tuskin Harry + muut olisivat tienneet keitä he olisivat olleet.
hieman vaikeesti selitetty.
"Are we there yet?"
"No"

Poissa Elosäde

• Wanhus
  • Vuotislainen
« Vastaus #31 : Helmikuu 24, 2004, 19:01:08 »
Minä luulisin että kelmien kartalta näkee sen osan mitä haluaa nähdä. Mutta toisaalta, tuntuu vaikealta kuvitella sen toimivan niinkään sillä miten silloin Harry tajuaisi katsoa joka kerroksesta eikä vain siitä miisä on. Kartan käyttäjä todella tarvii hyvän näön.

Minun teoriani siitä miksi Fred ja George eivät nähneet Kutkaa Peterinä on sellainen, että Ron tuli Kutka mukanaan Tylypahkaan kun F&G olivat kolmannella ja antaessaan kartan Harrylle he sanoivat muistavansa kartan ulkoa eivätkä siis käyttäneet sitä enää paljoa. Eli luultavmmin he eivät paljoakaan tarkkailleet Ronin ja Kutkan liikkumisia. Vaikka minä olisin kyllä mieluusti urkkinut sisaruksieni toimintaa :)
"Insinööri on ihmisenä osaamistaan suurempi ihme" -Esa Saarinen

Poissa Cache

• Vuotislainen
« Vastaus #32 : Helmikuu 24, 2004, 20:54:37 »
Minusta F & G eivät vain ole tajunneet että se olisi SE Peter Piskuilan eivätkä siis välittääneet siitä yhtään. En edes muista näyttikö kartta animaagi muodossa olevia henkilöitä. Olisihan Lupinkin nähnyt Siriuksen. Mutta muistaakseni siinä ei ainakaan mainittu että Lupin näki Siriuksen mutta se ihmetyttää miksi sitten Peter näkyi? Ja jos Harry on nähnyt Peterin hän ei pakolla tiennyt nimeä yms. Mutta sitten taas että eikö ala jo pikkasen ihmetyttämään että Peter olisi koko ajan Ronin mukana ku katsoo karttaa. Aika kinkkinen juttu.

Mäki oon pohtinu et miten kaikki pystyy näkymään samalla kartalla. Vois kuvitella et se ois vähintään A3:n kokone. Sitä paitsi mistä voi tietää mitä sillä pienellä tarkotetaan. Minkä kokone niille pergamentti pala on pieni.

Aika sekavaa mut laitoinpa vaa... :P

Poissa Myy

• Vuotislainen
« Vastaus #33 : Helmikuu 26, 2004, 12:23:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Cache"
En edes muista näyttikö kartta animaagi muodossa olevia henkilöitä. Olisihan Lupinkin nähnyt Siriuksen. Mutta muistaakseni siinä ei ainakaan mainittu että Lupin näki Siriuksen mutta se ihmetyttää miksi sitten Peter näkyi?

Animaagit näkyvät, koska lupin näki peterin kartalla kun harry & co. lähtivät Hagridin mökistä. Samoin hän näki Siriuksen juoksevan heitä kohti.

Angora

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Helmikuu 26, 2004, 15:35:22 »
Mä olen kanssa kuvitellut Kelmien kartan sellaiseksi pieneksi, korkeintaan A4-kokoiseksi. Ehkä se toimii samalla tavalla kun ne Taikaministeriön autot, että siihen mene enemmän kuin pitäisi. Se on kuitenkin taikaesine.

Row on hyvinkin saattanut mokata. Tai sitten ei.

Ehkä karttaa ei pysty hämäämään, ja siinä lukee aina oikea nimi eikä mikään animaagimuodon lemmikkinimi. Kartaa ottaa oikean nimen. Scrabbers ei vaan olut koskaan Ronin mukana oikealla hetkellä tai sitten siinä oli aina vaikka porukkaa ympärillä, ettei ne kiinnittäneet yhteen nimeen mitään huomiota. Eihän ne voineet tietää, kuka Peter Pettigrew on.

Kukaan ei ole vaan kiinnittänyt huomiota siihen, koska kartan ollessa Fredillä ja Georgellä, ne tuskin käytti karttaa pikkuveljensä vahtimiseen. Saattoihan ne luulla Peter Pettigrewtä vaikka sen kaveriksi, joka vaan pyörii sen kanssa sillä hetkellä. Eikä ne taatusti tietäisi veljensä kavereiden nimiä. Miksi niitä ne kiinnostaisi? :) Kaksosmurut taisi tähyillä karttaa lähinnä opettajien ja muiden ikävien, huumoria ymmärtämättömien tyyppien varalta. Ja kun kartta siirtyi Harrylle ja kumppaneille, ne taisi tähyillä sitä lähinnä samassa tarkoituksessa, joskaan ei niin usein. Kukaan niistä tuskin oli kuullut Peteristä, ja jos olikin, niin ei varmana muistanut kun kuulleensa nimen.

Lupin oli varmasti ainoa, joka osasi ajatella asiaa. Se tiesi animaagisalaisuuden, se tiesi ainakin osatotuuden koko salaisuudenhaltijajutusta, sillä pyöri varmaankin ne tapahtumat mielessä kun Sirius oli niin paljon esillä ja molemmat kartalla näkyneet, muille mitään sanomatomat nimet oli tuttuja.

Hee. Anti-Snapu-loitsu. Ehkei siinä suorastaan sellaista ole, mutta varmasti Kelmit on ohjelmoineet (...olen tietokoneaikakauden lapsi, en tiedä toista termiä...) karttansa kettuilemaan Snapulle juuri nimenomaan noista asioista, nenästä ja tukasta. :D

Poissa Jénaminya

• Keiju
  • Potterismin ylipapitar
    • Jénaminyan Omat Sivut
  • Pottermore: MoonCauldron3945
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #35 : Helmikuu 29, 2004, 13:32:07 »
Minä uskoisin Kelmien tallentaneen itsensä karttaan vähän samaan tapaan kuin Voldemort päiväkirjaansa, niin että tämä ko. taikaesine ajattelee itsenäisesti samoin kuin tekijänsä. Kelmit inhosivat Kalkarosta, ja se sama mielipide oli kartalla, kartta vaan sanoi samat asiat kuin Kelmit itse olisivat sanoneet tuon ikäisinä professori Kalkarokselle.

Minusta se "vain Kelmit näkevät Kelmit" -teoria on hyvä. Jos kartta mukamas näyttäisi vain ne henkilöt, jotka katsoja/lukija haluaa nähdä, miksi se näytti Peterin? Lupinhan luuli Peterin kuolleen ajat sitten.

Toinen vaihtoehto on ettei kukaan kiinnittänyt nimeen mitään huomiota, koska kuinka moni ylipäätään tiesi Piskulanista? Kaikki vaan sanoivat Siriuksen tappaneen kolmetoista jästiä ja yhden velhon, eiväthän edes F&G tienneet pakosti koko Piskulan -nimestä. Ja tuskimpa kukaan noin isossa koulussa yhteen nimeen huomiota kiinnittäisi.
Sitten kun Harry, Ron ja Hermione saivat tietää Piskulanista, Harry oli liian vihainen Siriukselle katsoakseen tarkemmin karttaansa, eihän hän edes tainnut käyttää sitä kun silloin, kun meni seuraavan kerran Tylyahoon, jossa hänellä oli muuta ajateltavaa kuin tutkia omaa makuusaliaan. Ja sittenhän Lupin jo ottikin häneltä kartan pois.

Eli mielestäni nuo ovat molemmat täysin hyviä syitä asialle. Itse en usko Rowlingille tulleen mitään virhettä asiassa.
Ai miksi Jo on jumala? Hän loi Pottereiden taikamaailman, joten hän on virallisesti sen maailman jumala. Voiko kukaan väittää vastaan?
Ja koska Rowling on Jumalamme ja Potterit Raamattumme, meillä täytyy olla myös uskontunnustus.

Orchid Black

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Huhtikuu 14, 2004, 17:11:12 »
En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta jäin ihmettelemään. Voisiko joku selittää...
Eli siis. Kun Lupin ja Kalkaros näki kaikkien niiden ihmisten juoksevan tällipajun alle käytävään, niin miksi he eivät nähneet Harryn ja Hermionen "tuplia". Eli niitä H&H:ta jotka olivat siirtyneet ajassa. Ku H&H oli kuitenkin niin lähellä, että näkivät muiden (ja itsensä) juoksevan käytävään. Siis puhe on AV:sta.
Saakohan tästä kukaan mitään selvää... olen todella huono selittämään. Jos ei saa selvää ni yritän myöhemmin muoksia viestiä.

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
« Vastaus #37 : Huhtikuu 15, 2004, 23:33:48 »
"Tuplat" kökkivät sillä hetkellä Kielletyn metsän rajassa. Ehkä metsä ei enää näy kartassa tai kukaan ei vain vilkaissut sitä osaa, koska varsinainen toiminta oli muualla.
If God does not understand, then he is not God, and we have nothing to fear.

kolmisilmä-Jack

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Heinäkuu 22, 2004, 13:00:00 »
Ehkä se on vain yksinkertaisesti kirjailian virhe. Mun mielestä siinä kyllä pitäisi nähdä animaagit koska Lupin näki Siriuksen vetävän kolimikkoa tällipajun juureen. Silloinhan Sirius oli koiramuodossaan. piskulanin pitäisi näkyä siinä nyt taitaa olla virhe.

Marizki

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Heinäkuu 22, 2004, 14:20:40 »
Kelmien kartassa olisi pitänyt näkyä myös Pörrö, jos kartta kerran oli koko Tylypahkan kartta. Ei se varmaankaan niin pieni ollut, ettei sitä olisi voinut havaita. Näkyvätkö aaveet kelmien kartassa, sillä Riesu ainakin näkyy. Olisi hauska tietää.
Entäs Salaisuuksien kammio sitten, näkyiköhän se tyttöjen vessasta johtavana käytävänä? Itse en ainakaan usko, koska tuskin kelmit tiesivät edes sen olemassa olosta. (Kivaa vastata itse esittämiinsä kysymyksiin)
Mitä mieltä olette?:)

Eziga

• Ankeuttaja
« Vastaus #40 : Heinäkuu 22, 2004, 15:21:13 »
Mutta mitä jos se on semmonen taiteltava kartta. Sit vaan avaa sen aina sen alueen kohdalta missä on. En tiedä.. tää on vaan mun veikkaus. Must Harry sanoo kaksosille siin vaiheessa kun saa sen et "tämähän on tylypahkan kartta" tosta ymmärtäisin et se näkyy kokonaan.. tarkistan, on kyl vaan englannnin kielinen versio nyt.. tuun sit muoksii tätä..

//edit:
Lainaus
It was a map showing every detail of the Hogwarts castle and grounds. But the truly remarkable thing were the tiny ink dots moving around it, each labeled with name in minuscule writing.

Ja Harry kyllä näkee siinä henget ja eläimet..
Lainaus
the caretaker's cat, Mrs. Norris, was prowling the second floor; and Peeves the Poltergeist was currently bouncing around the trophy room.

Jackpot

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Heinäkuu 23, 2004, 21:44:00 »
Katsokaa elokuva. Ikävä sanoa näin koska ensi-iltaa ei ole suomessa vielä ollut mutta siinä kartta on toteutettu hyvin. En tiedä saako täällä kertoa mutta se oli sellainen taiteltava kartta.

Omia ajatuksiani:
En oikein tiedä siitä että miksi F & G ei olleet nähneet Piskuilania. Mutta ajattelin sen niin että kartta näyttää sen kenet haluaa nähdä. Tai sen ketä ympärillä on tulossa tai menossa.

Narsku

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Heinäkuu 25, 2004, 09:56:33 »
Luultavasti kaksoset ovat huomannet siellä lukevan "Peter Piskuilan" Mutta eiväthän he mistään Piskuilanista tienneet.
Ja "Kutka" siellä ei lue. Lukihan Siriuksellakin siellä "Sirius Musta" vaikka tämä oli koira.
Ja kun Lupin tutki karttaa hän sanoi nähneensä pienen lapun liikkuvan Ronin mukana "Peter Piskuilan" ja silloinhan hän oli rotta.
Eli kyllä Fred ja George ovat huomanneet Peterin, mutta eivät tienneet kuka hän on ja luultavasti luulivat vain tavalliseksi oppilaaksi.

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #43 : Heinäkuu 25, 2004, 14:11:30 »
Mielestäni J.K itse on selittänyt tämän sillä, että Fred ja George luulivat Piskuilania joksikin oppilaaksi. Mistä he olisivat voineet muistaa jokaisen Ronin luokalla olevan pojan nimen?

Purukumi

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Heinäkuu 25, 2004, 15:31:44 »
Hmm... Miksiköhän Peteriä ei oikeasti näkynyt? Minulla ei ole kirja kuin 780 km päässä, joten asiaa en pystynyt tarkastamaan. Näyttikö kartta muka Siriuksen, kun tämä oli koira? Mielestäni ei. Muutenhan Harry olisi tappanut koira-Siriuksen (sillä Sirius Musta oli vankikarkuri ja mitä). Eli käsittääkseni se näyttää vain rekisteröityneiden animaagejen nimen... Jotain Jamesin, Siriuksen, Remuksen, ja Peterin neronleimauksia. Kuka niistä ymmärtää? x]

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
« Vastaus #45 : Heinäkuu 25, 2004, 16:05:43 »
Kyllähän se näytti Kyyry jr:nkin, vaikka hänhän muutti itsensä monijuomaliemellä Vauhkomieleksi. Ja kyllähän näkymättömyysviitan alla olevat näkyvät, joten kyllä se näyttää animaagitkin, rekisteröityneet ja rekisteröimättömät.

Narsku

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Heinäkuu 25, 2004, 22:26:27 »
Kyllä kartta näytti Siriuksen koska Remushan näki kuinka Musta raahasi kaksi Harryn porukasta (Ron ja Piskuilan). Joten yksinkertaisesti Siriuskin piileskeli kartan ulkopuolella yksin kertaisesti.

Thalin

• Ankeuttaja
« Vastaus #47 : Lokakuu 17, 2004, 16:58:46 »
Uskoisin sen näyttävän kaiken, mihin sen tekijöillä oli valtaa. Siis heidän animaagiutensa, jotkut yksinkertaiset muodonmuutosloitsut yms.

Lisäksi uskoisin sen näyttävän vain sen mitä sen käyttäjä tarvitsee tai luulee tarvitsevansa.(huomioikaa mikä on tekijöiden mielipide tarpeesta)
Sitä paitsi elokuvasssa älä lue eteenpäin, jos et ole nähnyt elokuvaa Harry näki Peterin, vaikka tämä oli rotta(en muista oliko niin kirjassa)...

Mikseihän Dumbledore ole tehnyt itselleen samanlaista seuratakseen koulun tapahtumia?

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
« Vastaus #48 : Lokakuu 17, 2004, 17:14:10 »
Mistä tiedät ettei hänellä jo sellaista ole? On hyvinkin mahdollista, että hänellä on jokin samankaltainen "kartta" tms. jolla hän seuraa koulunsa toimintaa poissaollessaankin.

Missy

• Ankeuttaja
« Vastaus #49 : Lokakuu 20, 2004, 13:57:14 »
Hmm... Ehkä Fred ja George eivät ole koskaan katsonut karttaa kunnolla! He eivät välttämättä ole katsonut koskaan juuri sinne missä Peter oli, eiväthän he voineet tietää, että Peter olisi Kutka! Joten oli ehkä hieman vaikea päätellä asioita, ja voi myös olla, että kun Peter kerran oli animaagi, niin sen nimi todellakin olisi ollut kartalla Kutka. Se voisi olla minun mielestäni yksi syy, mutta varma en tietenkään voi olla. Siihenhän on monta arvausta, mutta totuus taitaa läytyä vain itse Rowlingilta.