Kirjoittaja Aihe: J.R.R.Tolkien Taru sormusten herrasta  (Luettu 80249 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: J.R.R.Tolkien Taru sormusten herrasta
« Vastaus #200 : Huhtikuu 16, 2009, 18:13:07 »
Lohikäärmevuori on loistava =) Itse en ole lukenut Hobittia ollenkaan, koska se tuntui niin omituiselta ja vähemmän lastenkirjamaiselta Lohikäärmevuoreen tottuneessa mielessäni. Lukupiirissä runojen ja erilaisten lausahdusten käännöksiä vertaillessa olemme myös tulleet siihen johtopäätökseen, että vaikka Hobitti on uskollisempi alkutekstille, Lohikäärmevuoressa on paljon enemmän särmää ja kielellä leikittelyä. Mutta toisaalta ymmärtäähän tuon: Kun käännös tehtiin, Taru ei ollut vielä ilmestynyt suomeksi ja kääntäjä saattoi suhtautua teokseen kuin mihin tahansa lastenkirjaan, josta oli tarkoitus saada aikaan mahdollisimman hauska ja suomalaistettu (siis henkilöiden ja otusten nimien suhteen) käännös. Luovaa mielikuvitusta saattoi siis käyttää silloin paljon vapaammin kuin uutta käännöstä tehtäessä, jolloin Tarun käännös oli jo olemassa ja Hobitti piti sovittaa sen tyyliin.

Makusteltavaa niille, jotka eivät Lohikäärmevuorta ole lukeneet: Kirjan päähenkilö ei ole hobitti Bilbo Reppuli vaan hoppeli Kalpa Kassinen. Hänen matkaseuranaan ovat kääpiöt Ukonnuoli Tammikilpi, Vili, Kili, Pihnu, Puhnu, Kuhnu, Toppo, Poppo, Jorri, Norri, Orri, Ontti ja Klontti. Heidän tavoitteenaan on saada takaisin kääpiöiden aarre, jonka on ryöstänyt lohikäärme Kyty, ja matkallaan he tapaavat mm. Keijukkaan, Kulpsinin ja Otson.

Tietysti myös Tove Janssonin käsialaa oleva kuvitus on aivan omaa luokkaansa. Ja siinäkin on otettu iloisia taiteellisia vapauksia: esimerkiksi Kulpsinista on tullut vallan hirmuisen kokoinen ja pelottavannäköinen otus.
Constantem decorat honor

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #201 : Huhtikuu 16, 2009, 18:19:31 »
Lohikäärmevuoressa henkilöistä ei pidä unohtaa Elrondia, tässä kirjassa hänen nimensä on tosin Keijukas. Repeilin useinkin kirjan henkilöiden nimille, mutta Keijukas on kaikkein pahin. Tolkienhan ei itse pitänyt keijuista, joten tämä on osasyy miksi Keijukas nimi on aika huippu.

Joka tapauksessa, Lohikäärmevuori ja Hobitti kannattaa lukea ihan vain mielenkiinnosta edes tähän suurempaan kirjaan, jota me kaikki niin uskollisesti palvomme jollain tavalla.
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #202 : Huhtikuu 17, 2009, 22:12:20 »
Keijukas on omiakin lemppareitani, ja siksipä mainitsin sen omassakin viestissäni. Eikä unohdeta myöskään, että Lännen haltiamaa on Lohikäärmevuoressa nimeltään Lännen Keijula =)

Mutta muutamista hassuuksista huolimatta olen kuitenkin sitä mieltä, että Lohikäärmevuori on huomattavasti mielenkiintoisempi, värikkäämpi ja omaperäisempi lukukokemus kuin Hobitti. Tosin on toki mahdollista, että olen vain puolueellinen, koska Lohikäärmevuori on jo muinaisesta lapsuudestani tuttu, kun taas Hobitti on uusi ja omituinen käännös, josta puuttuvat kaikki tutut lauseenparret ja sanonnat.
Constantem decorat honor

Poissa jerusa

• bibliofiili
  • Vuotislainen
« Vastaus #203 : Syyskuu 20, 2009, 14:13:31 »
Löysin Tolkienin kirjat melko vähän aikaa sitten. Fanitin leffoja toki jo pitkän aikaa, mutta eräänä päivänä päätin lainata kirjastosta Hobitin. Olen onnellinen, että sen tein, sillä tajusin että kirja oli aivan mahtava. Heti Hobitin luettuani aloitin lukemaan Sormuksen ritareita. Omistan kaikki kolme osaa, sain ne lahjaksi joskus kauan sitten, enkä ollut kertaakaan niitä lukenut. Tai no, yritin joskus nuorempana aloittaa, mutta silloin kirja tuntui niin tylsältä, että jätin sen ihan alussa kesken. Luin kirjat melko nopeasti, ehkä kolmessa viikossa. Jonkin aikaa sitten sain Kuninkaan paluunkin luettua.

Kirjat olivat aivan mahtavia. Yllätyin siitä miten vähän ne poikkesivat elokuvista. Tietenkin kirjoissa kaikki oli kuvattu monipuolisemmin, mutta elokuva ja kirja olivat kuitenkin melko samankaltaiset. Kun luin kirjoja, kuljetin mukanani lähes aina kulloinkin kesken ollutta kirjaa. Luin koulussa kaiket välitunnit ja kotonakaan en meinannut saada nenää irti kirjasta. Olen ollut jo pitkään vannoutunut Potter-fani, mutta yksikään Harry Potter, Kuoleman varjeluksia lukuunottamatta ei ole koukuttanut tällä tavalla. Olen opetellut riimuja, kirjoittelen niillä koulukirjoihin kaikkea kivaa, mistä kukaan muu ei saa selvää. Kuvittelen että joskus joku toinen onnellinen TSH-fani saa käytetyn kirjani ja löytää raapustukset.

Lohikäärmevuori kuulostaa kivalta, mutta tuskin rupean lukemaan sitä enää Hobitin jälkeen.. Silmarillionin sen sijaan aion lukea, se tosin täytyy metsästää kirjastosta. Ja tulen lukemaan TSH:n takuulla uudestaan monta kertaa. Pakko myöntää, että joitain kohtia en lukenut kunnolla, ne oli liian epäselviä tai muuten tylsiä. Tuntuu että jäi sellaisia koloja keskelle tarinaa. Kuninkaan paluun liitteet ovat lukematta, aion lukea nekin tässä lähipäivinä, toivottavasti selkiyttävät  tarinaa vähäsen.

Pitää vielä mainita että leffoissa lempparihahmojani olivat hauskat Merri ja Pippin sekä Gimli. Frodo vaikutti silloin ärsyttävältä ja oudolta, hänhän halusi koko ajan pitää sormusta itsellään ja oli Samille aika epäystävällinen. Yhdessä vaiheessa Frodo hylkäsikin Samin kokonaan. Nyt kun luin kirjat, hahmot ja niiden käyttäytyminen olivat paljon ymmärrettävämpiä. Tajusin hyvin miksi Frodo oli sellainen kuin oli ja aloin pitää Samia uskollisena ystävänä "paksun, tyhmän hobitin" sijaan. Klonkku oli kirjoissa tosi Klonkkumainen, juuri sellainen sormuksen riuduttama raukka kuin pitikin. Elokuvassa Klonkusta oli tehty liian söpö.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2009, 14:16:48 kirjoittanut jerusa »
Mielikuvitus on tärkeämpää kuin tieto.

Corneille

• Ankeuttaja
« Vastaus #204 : Lokakuu 04, 2009, 11:56:40 »
Luin TSH:t ja hobitin joskus viime vuoden loppupuolella. Ja rakastuin niihin totaalisesti. <3
Mä olen lukenut jopa satoja kirjoja, mutta en ole kertaakaan itkenyt. Ja sitten kun luin Kuninkaan paluun tokavikaa sivua repesin täysin. Istuin pahvilaatikon päällä, jossa oli akuankkoja :P, ja itkin antaumuksellisesti. Ne iskivät suoraan sydämeen. Mä olen vieläkin haltioissani.
Ostin tuossa jokin aika sitten Silmarillionin antikvariaatista ja ajattelin lukea TSH:t uudestaan ja sen jälkeen Silmarillionin. Hobitin olen jo lukenut kaksi kertaa.

En ollut aiemmin nähnyt elokuvia, joten katsoin ne vasta vähän aikaa sitten, kun ne tulivat TV:stä.
Enkä innostunut. Mä en ole koskaan pitänyt elokuvia kirjojen tasolla, eikä TSH elokuvatkaan mielestäni yltäneet lähellekkään kirjoja. Toki elokuvissa oli muutaman hauska kohta, mutta se siitä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2009, 12:00:49 kirjoittanut Corneille »

DooDI

• Ankeuttaja
« Vastaus #205 : Lokakuu 04, 2009, 22:18:13 »
Tolkienin tekemä sarja on kyllä upea, mutta kolmas kirja on musta lammas. Kaksi ensimmäistä, eli sormuksen ritarit ja kaksi tornia ovat parhaimpia kirjoja joita olen lukenut, mutta kuninkaan paluu on kieltämättä suhteellisen paskaa.

Luen toista kertaa koko sarjaa. Ensimmäisellä kerralla pidin sarjaa kirjoina aika tylsistyttävänä, mutta leffoina parhaimpina. Olin lukenut toissa kesänä sarjan alusta loppuun ja aloitin tämän kesän alkupuolella lukemaan uudestaan ja kirjat olivatkin mielestäni parhaimpia (jopa hp:ita parempia). Hämmästyin kuinka kiinnostavia kirjat onkaan joten ahmin kaksi ensimmäistä osaa nopeasti, mutta kolmannessa osassa vauhti hidastui, joten pidin noin 2kk tauon ja jatkoin siitä mihin jäin ja nyt olen kolmannen kirjan puolivälissä.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #206 : Lokakuu 07, 2009, 11:13:58 »
Kaksi ensimmäistä, eli sormuksen ritarit ja kaksi tornia ovat parhaimpia kirjoja joita olen lukenut, mutta kuninkaan paluu on kieltämättä suhteellisen paskaa.

Olisin kiinnostunut kuulemaan perusteluja tälle näkemykselle.
Constantem decorat honor

Poissa castlevania

• Enterpricen kapteeni.
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Nihilisti.
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #207 : Lokakuu 07, 2009, 12:50:35 »
Tolkienin tekemä sarja on kyllä upea, mutta kolmas kirja on musta lammas. Kaksi ensimmäistä, eli sormuksen ritarit ja kaksi tornia ovat parhaimpia kirjoja joita olen lukenut, mutta kuninkaan paluu on kieltämättä suhteellisen paskaa.

Oh noez, taas tämä tulkinta että LOTR olisi trilogia. "Osajako" johtui pelkästään sodanjälkeisen talouden huonosta tilasta jolloin paperi oli kallista ja tuli halvemmaksi julkaista yksi kokonaisuus eri niteissä. Tolkien alunperin halusi julkaista koko romaanin yhtenä niteenä, ja ilmeisesti hänellä ei edes ollut päätäntävaltaa "osien" nimien suhteen.
"Oh, my offense is rank, it smells to heaven! It hath primal elder curse upon it; the brother's murder.

Poissa Pyry P

• Vuotislainen
« Vastaus #208 : Lokakuu 15, 2009, 20:17:51 »

Oh noez, taas tämä tulkinta että LOTR olisi trilogia. "Osajako" johtui pelkästään sodanjälkeisen talouden huonosta tilasta jolloin paperi oli kallista ja tuli halvemmaksi julkaista yksi kokonaisuus eri niteissä. Tolkien alunperin halusi julkaista koko romaanin yhtenä niteenä, ja ilmeisesti hänellä ei edes ollut päätäntävaltaa "osien" nimien suhteen.
Ei tullut halvemmaksi julkaista kolmessa osassa vaan sillon riski ei ollut niin suuri (jos kirja ei olisi menestynytkään). (sori, oli vaan pakko viilata pilkkua :-D)

Ja tavallaan olen samaa mieltä Doodin kanssa, koska Frodo + Sam osuudet ovat minusta aika tylsää luettavaa, mutta toisaalta muut osat kolmoskirjasta ovat hyviä.

Näin yleisesti kirjoista olen huomannut että lukemalla ''trilogian'' saa vain pintapuolisen käsityksen koko lotr maailmasta. Itse olen lukenut ''trilogian'' lisäksi hobitin, silmarillionin ja keskeneräisten tarujen kirjan ja täytyy sanoa että taustatietoa on todella paljon.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2009, 20:23:14 kirjoittanut Pyry P »
Asd

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #209 : Lokakuu 15, 2009, 20:26:39 »
Luin joskus jonkun kiilusilmäkristityn varoituskirjoituksen, jonka mukaan Kuninkaan paluu ei ole ollenkaan Tolkienin kirjoittama vaan jonkinlainen pahojen satanistien juoni kristinuskon vastaisten aatteiden edistämiseksi. Tästä johtuen kenekään ei tietenkään pitäisi lukea sitä ollenkaan vaan tyytyä vain kahteen ensimmäiseen osaan ;D
Constantem decorat honor

Poissa Argetlam

• Vuotislainen
« Vastaus #210 : Joulukuu 05, 2009, 19:11:28 »
Sitten jos lukee Silman, Keskeneräisten tarujen kirjan ja TSH:n liitteet, seuraavaksi kannattaa etsiä jostain (helpoimpana netti) lisää tietoja, arveluja, julkaisemattomia osuuksia yms. Tolkieniin liittyvää. Lisätietoa paikoista, uusia henkilöitä, "profetointeja" ja Tolkienin muistiinpanoista koottua (joskus ristiriitaistakin) lisämateriaalia löytyy esim. lotr.wikia.com

Onko tässä topicissa tarkoitus keskustella vain TSH:sta vai saako täällä puhua myös Silmasta ja koko Ardan asioista yleensäkin?

Poissa Haltiamieli

• Vuotislainen
    • Photography
  • Pottermore: MirrorSand193 / NettleIce25622 / SickleNox2785
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #211 : Joulukuu 05, 2009, 22:56:03 »
Ja onhan täällä aikaisemminkin sivuutettu Hobitin ensimmäistä käännöstä, Lohikäärmevuorta. Niin miksei sitten saisi puhua Silmarillionista ja muista TSH:n hyvin paljon liittyvistä kirjoista?
If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world.

Poissa Suetus

• Tuulenhaltia
  • Vuotislainen
  • Namárië
    • Talath Rhune
« Vastaus #212 : Helmikuu 20, 2010, 17:09:45 »
Aaaaww <33. Ehdottomasti miun lempikirjani ^^. Tolkien on ollut nero kun on kirjoittanut tällaisen kirjan, keksinyt siihen oman kielen, oman historian yms! Siitä olen ylpeä että Kalevalla ja suomenkielellä on ollut osuutta Quenyan keksimisessä. Hahmot on mitä parhaimpia ja hyvin onnistuneita.

Minun on pakko kommentoida noihin edellisiin kommentteihin, että minusta kyllä kolmoiskirja on ihan yhtä onnistunut kuin ne muutkin! Rakastan Frodoa ja Samia ja noiden pikkuisten hobittien seikkailuista oli kiva lukea. Tosin eihän heidän kohdissaan tapahtunut niin paljon kuin muissa kohdissa joissa olivat mukana sota ja Aragorn ja Legolas yms. päivän pelastajat. Mutta niissä kerrottiin tunteista, kaikesta mitä nuo kaksi joutuivat kokemaan. Ja onhan niissä toimintaakin, Sam pelastaa Frodon ja sormuksen. Minusta kolmas kirja on parhain!

Niin tuosta haltiakielestä. Tosiaan Silmarillionin takaa löytyy pitkä lista Sindarin ja Quenyan kielisiä sanoja ja Taru Sormusten Herrasta kirjan takaa liitteistä löytyy kirjaimet ja vähän kielioppiakin. Myös www.arwen-undomiel.com sivustolta löytyy vähän jotain haltiakieleen liittyvää, tosin rakastuin sivustoon ihan jonkin muun takin :D.

Niin ja Taru Sormusten Herrasta lisäksi olen lukenut tosiaankin Silmarillionin, Hobitin ja Hurinin lasten tarinan (tai jotakin sinne päin se oli). Kesken eräisten tarujen kirjaa olen kanssa lukenut vähän, mutta se oli piiitkäästytäävää...

-Suetus-
Harry/Draco, James/Sirius, Frodo/Sam, Aragorn/Legolas, Merri/Pippin

Poissa Miukeli

• Blaubeere
  • Vuotislainen
  • Du schreibst Hilfe mit deinem Blut
« Vastaus #213 : Huhtikuu 02, 2010, 18:44:36 »
Joskus ku oli seittemän, nii äiti alko lukee näitä mulle iltasaduksi (joo, en kehtaa kertoo, kuinka vanha olin ku se lopetti lukemisen mulle). Tietty siin meni aikaa, mut rakastuin kertaheitolla. Sen jälkeen ku en kunnolla osannu viel lukee, nii kuuntelin CD:tä ne, ja nyt CD:t on varmaan jo puhki kuluneet, yli sata kertaa ku ne on läpi kahlattu. Tietysti oon lukenuki ihan ite kirjat, en vain sellasta voi välttää.

Yksinkertaisesti Tolkien oli nero, joka on periaatteessa melkein koko fantasiakirjallisuuden isä. Syvin kunniotukseni hänelle, mä en tiiä ketään muuta yhtä kirjoilleen antautunutta kirjoittajaa. Kaikki kirjat on yhtä hyviä musta, vaikka lemppari taitaa olla Kuninkaan paluu.

Niin ja Taru Sormusten Herrasta lisäksi olen lukenut tosiaankin Silmarillionin, Hobitin ja Hurinin lasten tarinan (tai jotakin sinne päin se oli). Kesken eräisten tarujen kirjaa olen kanssa lukenut vähän, mutta se oli piiitkäästytäävää...
Oon lukenu samat, jo yrittäny kanssa Kesken eräisten tarujen kirjaa, mut se on todella hidas ja mun mielestä vaikeaselkonen

Ja sit ne elokuvat jotka näihin pohjautuu, on ehdottomasti parhaimmat kirjoista tehdyt ikinä. Ne seuraa niin tarkasti juonta, kaikki asusteet, maisemat ja lavasteet on upeat, ja näyttelijävalinnat mahtavat. Odotan innolla Hobittia :)

Rosecliff

• Ankeuttaja
« Vastaus #214 : Huhtikuu 10, 2010, 12:32:53 »
Kirjoitetaanpa ensin tänne. :) Taru sormusten herrasta on Pottereiden ohella lempikirjani (eikä pidä unohtaa muitakaan Tolkienin kirjoja).

Luin TSH:n ekan kerran vasta pari vuotta sitten. Leffat olin katsonut monenmonta kertaa, olin ihan rakastunut niihin, mutta ajattelin, että kirja on ehkä liian raskaslukuinen. Rohkaistuin kuitenkin lopulta, ja kun sain kirjan alkuun, en olisi malttanut lopettaa lukemista. Toki välillä olikin kirjassa semmosia kohtia, mitkä jäi vähän junnaamaan paikalleen, mutta muuten ihan huippulukemista!
Lempihahmojani ovat Éomer ja Pippin. Éomer siksi, kun hän on niin viisas (mutta ei sillä lailla viisas kuin esim. Gandalf), ja rohkea. Yksinkertainen, mutta aito ja hyvä tyyppi. Pippin on taas huoleton koheltaja, vähän samanlainen kuin itse olen joskus. :D Elokuvissa myös Arwen kuului lempihahmoihini, mutta petyin hieman, kun kirjoissa Arwen olikin ollut niin pienessä roolissa.
TSH:n lukemisen jälkeen innostuin lukemaan myös Silmarillionin, Húrinin lasten tarinan ja Hobitin. Silmarillion oli väliin hieman raskasta tekstiä, mutta mielenkiintoisia tarinoita! Hobitti oli hauska ja kepeä kirja, Húrinin lasten tarina taas oli surullinen ja aivan ihana.

Kesällä varmaan luen näitä kirjoja taas pitkästä aikaa, kun on enempi vapaata aikaa. :)

Poissa Samiwais

• Tähtipölyä..
  • Vuotislainen
  • Be different.
  • Pottermore: MoonMarauder12
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #215 : Huhtikuu 14, 2010, 21:57:37 »
Hmm... LOTR on parhaimpia lukemiani kirjoja. Tosin Tolkienilla oli kovin pitkästyttävä tapa kuvailla asioita, tällä tarkoitan esim. Jos joku hahmo on yksin Tolkien kirjoitti jtn. Puut olivat hyvin vihreitä, niistä loisti kevään upeat värit, -tyyliin... Tämä alkaa välillä ärsyttää ja pakoltakin hyppää parin sivun ohi. Olen siis lukenut sormuksen ritarit ja kaksi tornia kokonaan. Kuniinkaan paluusta on edelleen jäljellä puoli kirjaa...

Lempi hahmoikseni nousi heti ensimmäisen kirjan myötä Sam ja Aragorn!

Sam oli niin hauska persoona. Ihan omanlaisensa verrattuna Frodoon, niin ja tokihan nimimerkkini juontuu Samvais:ista. Tuo hahmo on minulle hyvin "tärkeä"!

Aragorn sitten oli niin salaperäinen ja tälläinen... miten sen nyt kirjoittaisi? Taistelijan luonne :] Kuitenkin rakastan tätä samooja kohtausta pomppivassa ponissa !  Se vain pakostakin alkaa jännittämään kun tuntuu siltä että Aragorn tietäisi elämästä paljon enemmän kuin hobitit yhteensä [ja niinhän se taitaa ollakkin]

viimmeisenä tykästyin Faramiriin. Tästä hahmosta en osaa selittää miksi. Jotenkin vain...?

Who is the more foolish, the fool or the fool who follows him?"
- Obi-Wan Kenobi

Mansikka

• Ankeuttaja
« Vastaus #216 : Huhtikuu 15, 2010, 07:49:17 »
 Olen nähnyt kaikki elokuvat ja lukenut ensimmäisen kirjan ja Hobitin. Vähän mä tykkään Legolaksesta, vaikka Orlando onkin ihan sikasikaouto. Samiwaisin kanssa olen samaa mieltä siitä että jotkut kuvailut ovat ärsyttäviä. Toisaalta onhan se ihan hyvä että tietää millaisista maisemista lukee. Sam on kamala kännikala. Frodo on söpö. Ruusa on ihan kiva paitsi että sillä on huono maku valita itselleen poikaystävät. En ole mikään fani, tämä on melkein ainoa fantasiakirja joka ei ole pannut aivojani rullaamaan. Tähänkö muka saatu inspiraatio Kalevalasta??? Se selittääkin tylsyyden! Siis huom, minä en vihaa näitä, nämä vain ovat tylsiä.

Poissa Mustepullo

• Vuotislainen
« Vastaus #217 : Huhtikuu 17, 2010, 12:55:39 »
Ahh, olen lukenut kirjat vasta kerran, ja kiinnyin jo niihin.
Tolkien on kuvaillut upeasti kirjan maisemat ja henkilöt, taruun pääsee hyvin mukaan. Kunhan saan luettua kultaisen kompassin, niin luen koko sarjan uudestaan.
Näin ensimmäisen kerran leffat, koulussa kun luokassa katsottiin. Pidin elokuvista niin paljon, että tahdoin lukea kirjatkin. Silmarillion & keskeneräiset tarut pitäisi lukea siihen päälle vielä.
Mutta niin, lempihahmot ovat aivan ehdottomasti Aragorn, Legolas ja tietysti Sauron. Harmittelin vain sitä, että Sauronista annetaan kovin vähän tietoja verrattuna muihin henkilöihin. Hän on kuitenkin kirjoissa ratkaisevassa osassa.
Aragorn ja Legolas ovat tyypillisiä sankareita, mukavia mutta halutessaan vaarallisia. Aragornista huokuu arvovalta ja rohkeus, ja hän on kuitenkin sympaattinen henkilö. Siksi pidän hänestä.
Sauron on tyypillinen pahis, kuitenkin hänkin on vaarallinen, mutta kuten edellämainitusti, hänstä olisin halunnut tietää lisää.
Kyllä huomaa, että Tolkien käytti aikaa kirjojen tekemiseen. Senkin huomaa, että hän taisi ruveta näkemään tonttuja tosielämässäkin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2010, 13:11:00 kirjoittanut Mustepullo »
Who knows which is which and who is who

Poissa Argetlam

• Vuotislainen
« Vastaus #218 : Huhtikuu 21, 2010, 19:35:02 »
Lainaus
Tähänkö muka saatu inspiraatio Kalevalasta??? Se selittääkin tylsyyden!

Tolkien otti Kalevalasta inspiraatiota melko vähän, oikeastaan kunnolla vain Húrinin lapsiin Kullervon tarinasta. Toisin kuin koulussa (ainakin oman muistikuvani mukaan) opetetaan, Tolkienin pääinspiraationlähde ei ollut Kalevala vaan anglosaksiset Beowulf, Der Ring des Nibelungen, norjalaiset Edda ja Völsunge sekä monet muut 1000-1500 -aikavälillä kirjoitetut tarustot sekä jotkut uudemmatkin runot, joista hän otti inspiraatiota ainakin Keski-Maan luontoon. Kalevalaakin hän käytti, kuten jo aikeisemmin sanoin, muttei todellakaan niin paljon kuin edellä mainittuja. Se, että Väinämöinen olisi Gandalfin esikuva, on jo mielestäni turhan paljon arvuuteltua. Ja suurhaltiakieli Quenya on otettu suomen kielestä, ei Kalevalasta, kuten joissain koulukirjoissa mainitaan.

Haluaisitko selventää, mikä tekee TSH:sta tylsän? Saat ihan rauhassa olla sitä mieltä, mutta haluaisin kuulla syyn. Se, että teksti voi joissain kohdissa olla hieman vaikeaselkoista ja kirjoitustyyli nykyaikaisesta poikkeavaa ei mielestäni tee kirjasta tylsää.

Lainaus
Harmittelin vain sitä, että Sauronista annetaan kovin vähän tietoja verrattuna muihin henkilöihin.

Silmassa kerrotaan vähän lisää, mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että Sauronista pitäisi ehdottomasti kertoa enemmän.

Poissa Suetus

• Tuulenhaltia
  • Vuotislainen
  • Namárië
    • Talath Rhune
« Vastaus #219 : Huhtikuu 26, 2010, 21:39:14 »
Lainaus
Tähänkö muka saatu inspiraatio Kalevalasta??? Se selittääkin tylsyyden!

Tolkien otti Kalevalasta inspiraatiota melko vähän, oikeastaan kunnolla vain Húrinin lapsiin Kullervon tarinasta. Toisin kuin koulussa (ainakin oman muistikuvani mukaan) opetetaan, Tolkienin pääinspiraationlähde ei ollut Kalevala vaan anglosaksiset Beowulf, Der Ring des Nibelungen, norjalaiset Edda ja Völsunge sekä monet muut 1000-1500 -aikavälillä kirjoitetut tarustot sekä jotkut uudemmatkin runot, joista hän otti inspiraatiota ainakin Keski-Maan luontoon. Kalevalaakin hän käytti, kuten jo aikeisemmin sanoin, muttei todellakaan niin paljon kuin edellä mainittuja. Se, että Väinämöinen olisi Gandalfin esikuva, on jo mielestäni turhan paljon arvuuteltua. Ja suurhaltiakieli Quenya on otettu suomen kielestä, ei Kalevalasta, kuten joissain koulukirjoissa mainitaan.

Haluaisitko selventää, mikä tekee TSH:sta tylsän? Saat ihan rauhassa olla sitä mieltä, mutta haluaisin kuulla syyn. Se, että teksti voi joissain kohdissa olla hieman vaikeaselkoista ja kirjoitustyyli nykyaikaisesta poikkeavaa ei mielestäni tee kirjasta tylsää.

Juuh. Ja sitten Tolkien otti vaikutteita kanssa kelttiläisistä kansansaduista ja Quenyaan kelttikielistä ja walesin kielistä. Kalevalasta Tolkien otti kyllä vaikutteita, mutta todella vähän. Ja Väinämöinen ei todellakaan ole Gandalfin esikuva. Meinaan luettiin justiinsa syksyllä Kalevala koulussa eikä sillä Väinämöisellä kyllä mitään yhteistä ole Gandalfin kanssa. Sinun mielipiteesi että TSH on tylsä. Ok. Mutta minäkin haluaisin kyllä kuulla syyn.. Kannattaisi kyllä lukea Silmarillion, sillä se on minusta tylsä. Siinä kyllä tapahtuu mutta kirja muistuttaa erehdyttävästi raamattua (ensin luodaan maa, sitten ihmiset jne..)

-Suetus-

PS. Niin vielä. Onko teidän mielestänne henkilö todellinen TSH-fani jos ei ole edes lukenut kirjoja, kuten yksi kaverini väittää olevansa. Hän on katsonut TSH-elokuvat pari kertaa ja fanittaa pääasiassa niissäkin vain Legolasta/Orlando Bloomia. Minusta todellinen fanitus vaatii vähän enemmän; kirjojen lukua, muidenkin kirjojen lukua (tässä tapauksessa esim. hobitti) ja asioista selvää ottoa.. Mutta tuo on toki vain minun mielipiteeni =)

Poissa Argetlam

• Vuotislainen
« Vastaus #220 : Huhtikuu 27, 2010, 15:04:37 »
Lainaus
PS. Niin vielä. Onko teidän mielestänne henkilö todellinen TSH-fani jos ei ole edes lukenut kirjoja, kuten yksi kaverini väittää olevansa. Hän on katsonut TSH-elokuvat pari kertaa ja fanittaa pääasiassa niissäkin vain Legolasta/Orlando Bloomia. Minusta todellinen fanitus vaatii vähän enemmän; kirjojen lukua, muidenkin kirjojen lukua (tässä tapauksessa esim. hobitti) ja asioista selvää ottoa.. Mutta tuo on toki vain minun mielipiteeni =)

Samoilla linjoilla liikun kanssasi, kyllä todellinen fanius on vähän enemmän, mutta se on taas vain oma mielipiteeni.

Niin, Väinämöisen ja Galdalfin "yhteydestä" vielä, eli kuten sanoit, niin heillä ei juuri ole yhteistä - paitsi se, että kummatkin ovat vanhoja, vahvoja ja omaavat valkoisen parran. Luonteissa ei ole mitään samanlaista. Siinä missä Galdalf on asiallinen, lähes pyhimysmäinen maiariin kuuluva einakin semijumala, on Väinämöinen enemmän Eddingsin Belgarathin tapainen irstauksineen ja kielenkäyttöineen.

Lainaus
Ja sitten Tolkien otti vaikutteita kanssa kelttiläisistä kansansaduista ja Quenyaan kelttikielistä ja walesin kielistä

Saatan muistaa väärin, mutta eikö kymriä käytetty lähinnä sindariin?

Poissa Suetus

• Tuulenhaltia
  • Vuotislainen
  • Namárië
    • Talath Rhune
« Vastaus #221 : Huhtikuu 27, 2010, 16:48:41 »
Lainaus
Ja sitten Tolkien otti vaikutteita kanssa kelttiläisistä kansansaduista ja Quenyaan kelttikielistä ja walesin kielistä
Saatan muistaa väärin, mutta eikö kymriä käytetty lähinnä sindariin?

Voi olla, minäkin saatan muistaa väärin mutta jonkin sortin haltiakieleen kuitenkin :D

Rosecliff

• Ankeuttaja
« Vastaus #222 : Huhtikuu 28, 2010, 20:59:53 »
Sindarin kieleen Tolkien otti vaikutteita Walesissa puhutusta kymrin kielestä ja quenyan kieleen suomen kielestä.

Poissa Blackie

• Summer girl
  • Vuotislainen
  • Eksentrinen ja ristiriita.
« Vastaus #223 : Huhtikuu 30, 2010, 20:54:12 »
TSH on lempikirjani. Omani on ihan rikki ja sivut (irronneina) levällään ympäri taloo. Niin paljon sitä on luettu. Pidän ihme kyllä melkein kaikista hahmoista, paitsi pahiksista ja Frodosta, jota inhoan! Frodo on niin ärsyttävän uhrautuvainen ja kunnollinen! Kuitenkin elokuvat ovat mielestäni jopa parempia, kuin kirjat. Vaikka yleensä olen kova tuomitsemaan ja moittimaan kirjojen filmatisointeja. Elokuvissa Arwen ja Eowyn ovat saaneet kaipaamaansa lisätilaa ja muutoksia kirjan hahmosta. Moni muukin hahmo ja tapahtuma on muutoksia saanut. Ja elokuvan ratkaisut ovat mielestäni parempia, kuin J.R.R Tolkienin alkuperäiset.

Olen lukenut lähes kaiken muunkin suomeksi ilmestyneen TSH:on ja Keskimaahan liittyvän aineiston.
Onko mitään ihanampaa kuin uiminen, aallokko ja ksätuuli vartalollasi!?

Uusi alku elokuussa.

Poissa Argetlam

• Vuotislainen
« Vastaus #224 : Toukokuu 04, 2010, 19:01:03 »
Lainaus
Murh! Frodo on trilogian ihanin henkilö! Onhan se uhrautuvainen, mutta en kyllä siitä täydellisyydestä tiedä. Se on haavottauvainen ja loukkaantuu helposti. Mutta kyllä minusta kirjat on parempia kuin elokuvat, vaikkei kyllä elokuvia voi noin vain kritisoida. Ne on ihan parhaita ^^

Se, mitä ihmiset eivät usein tiedä, on että Frodo oli itse asiassa 50-vuotias lähtiessään Konnusta, ei siis todellakaan mikään teini (sen kuvan elokuvat, joita vastaan minulla ei todellakaan ole mitään muuta, antavat). Vaikka hobitit vanhenevatkin hitaammin kuin ihmiset, hyväksyttiin Frodo 50-vuotiaana jo täysikasvuiseksi ja aikuistuneeksi. Tämä kommenttini ei siis millään lailla kohdistunut ketään vastaan vaan oli vihainen äyskähdys Peter Jacksonin näyttelijävalintaa kohtaan. Elijah Wood on ärsyttävä teiniangst, joka käyttää puolet ajastaan tuijottaen siniset silmät suurina jonnekin kaukaisuuteen...

Hobitit ovat kyllä kirjoissakin paikoin vähän säälittäviä, kun ovat täysin avuttomia, mutta kirjoissa niillä on sentään sisua tehdä jotain, ja RotK:n lopussa tapahtuva Konnun puhdistus tuo niistä esille sentään vähän selkärankaisemman version.