Kirjoittaja Aihe: Bullet journal  (Luettu 222 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Aurican

• vinokas
  • Vuotislainen
  • Kirjoittaa liian pitkiä viestejä.
  • Tupa: Puuskupuh
Bullet journal
« : Syyskuu 12, 2017, 13:25:59 »
Bullet journaling on lähiaikoina noussut aika isoksi ilmiöksi ja monet isommat kirja- ja askartelukaupat ovat pykänneet pystyyn oman pienen pöydän tai hyllynpätkän bullet journaleille. Kyseessä on siis periaatteessa itse järjestettävä kalenterin korvaaja, joka noudattaa tiettyjä raameja. Perus osaset bujolle ovat sisällysluettelo, vuosi-/tulevaisuusloki, kuukausiloki ja viikko- tai päiväloki. Sisällysluettelo nyt on aika selviö.

Vuosilokiin (future log) tulee jokaiselle kuukaudelle jo nyt tiedossa olevat tapahtumat ja asiat; muistettavat syntymäpäivät ja vaikka konsertit, conit, lomareissut, leffojen ensi-illat tai mitä nyt ikinä tietää tapahtuvaksi jo kuukausia etukäteen.

Kuukausiloki luodaan aina kuukauden alussa. Yleensä se näyttää seinäkalenterin sivulta tai vaikka rivi per päivä listalta. Siihen merkitään kaikki kuukauden tapahtumat katsomalla ensin future logista sinne merkityt tapahtumat kyseiselle kuulle ja mahdollisesti edelliseltä kuulta siirtyvät jutut. Kuukausilokin yhteydessä voi olla myös muuta sälää. Itselläni esim on sivu, johon merkitsen kuukaudessa kuluvat rahat ja toinen sivu, jossa minulla on yksinkertainen taulukko, johon merkitsen aina rastin, jos olen suorittanut sinä päivänä toimintoja, kuten pyöräillyt, tiskannut, juonut tarpeeksi vettä yms.

Sitten on vielä viikko- tai päiväloki, joka vähän vaihtelee omien tarpeiden mukaan. Itse teen yleensä aukeaman, jonka jaan kahdeksaan laatikkoon; yksi joka viikonpäivälle ja ylimääräinen irrallisille muistiinpanoille ja tehtäville. Siihen sitten merkkaan päivän hommat bullet pointteina. Tehtäviä voi myös sirrellä eteenpäin merkitsemällä nuolen bulletpointin päälle ja kirjoittamalla tehtävän uudestaan uudelle päivälle.

Lisäksi bujoon voi tehdä kaikenlaisia teemasivuja, esim. tv-sarjoja ja leffoja, joita on pitänyt katsoa, kirjoja, joita on pitänyt lukea, harrastukseen liittyviä sivuja.

Osana bujoiluun kuuluu se, että porukka koristelee bujoaan tosi hienoksi tarroilla ja kiiltokuvila ja piirroksilla. Mutta perusbujo voi olla ihan yksinkertainenkin. Ja hetki menee siinäkin, että hahmottaa itselleen millaisia sivuja tarvitsee ja onko järkevää tehdä itselleen koko aukeaman kokoinen viikko vai riittääkö pelkkä sivu. Tai joskus voi tulla tarve tehdä yksittäinen päivä sivun kokoiseksi jos vaikka on lähdössä reissuun ja on paljon aikatauluja ja muistettavaa.

Linkkejä:
Alkuperäinen bujo-video
Bullet journaling 101 kehittäjän sivuilta
Suomenkielinen Nörttitytöt-artikkeli aiheesta

Onko joku muu täällä innostunut bujoilusta? Jakakaa ihmeessä suosikki-sivujanne omasta bujostanne tai mielenkiintoisia linkkejä ja ideoita, joita netistä löytyy. Tai jos joku on tässä vasta innostunut ja aloittelee, niin täältä voinee kysellä tarkentavia kysymyksiä.
Lily:"You're disgusting, Black -- I don't know what Remus sees in you. If you were my boyfriend I'd poison your morning pumpkinjuice."
Sirius:"If you were my girlfriend, I'd drink it"
-Casting Moonshadows, chapter 59
deviantArt | Tumblr | instagram

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
Vs: Bullet journal
« Vastaus #1 : Syyskuu 13, 2017, 07:15:03 »
Mulla on bujo, mutta en käytä sitä niinkään kalenterina - huomasin nopeasti, että minulla ei vain toimi, jos pitää sinne piirtää vuosi-kuukausi-viikko-päivä-kalenterit. Bujon kauneus piilee siinä, että siinä ei oikeastaan ole mitään rajoja eikä sääntöjä vaan teet siitä sellaisen mitä haluat - se on sinun vihkosi, sinun sääntösi!

Tällä hetkellä minun bujossani on oikeastaan vain kuukausikalenteri, johon olen kirjoittanut tärkeimmät tapahtumat ja lisäksi kuukauden alla on ruudukot asioille, joita tahdon seurata; rasti ruutuun jos olen piirtänyt, kirjoittanut, kävellyt, pyöräillyt ja olenko ollut töissä/työtön/vapaalla. Ja olenko muistanut kastella kasvini. Se on tärkeää, koska muuten kastelen ne tuplasti tai en ollenkaan. :D

Jossain vaiheessa myös listasin kaikki elokuvat ja tv-sarjat, mitä olen katsonut, mutta se on valitettavasti jäänyt. Voisikin sen aloittaa taas.

Linkitän BuzzFeedin bujo-videon, koska minusta se on tosi innostava: https://www.youtube.com/watch?v=nasMrmSumBU
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Aurican

• vinokas
  • Vuotislainen
« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2017, 14:21:16 »
Oo, toi buzzfeed-video on kyl hyvä lisä tähän mun avaukseen, joka oli ehkä vähän raskas sellasen "näin se on tarkoitettu"-meiningin kanssa. Mut tosiaan itsekin olen kokoajan hionut sitä systeemiä mikä toimii mulle just siinä kuussa. Kun esim. kesällä oli aika turhaa pitää mitään kalenteria, kun aikatauluja oli vähän.

Samaistun kasvien kastelun unohtamisen kanssa. Mul on kans tollaseen trackeriin oikein merkitty ruutu joka viides päivä, et sillon kuuluu kastella. Kasvi-parka on sen ansiosta alkanu palata kuolemankielistä ja pukkaa nyt uusia lehtiä.

Mun tän hetkinen lempi-sivu on sivu, johon piirtelin kaikenlaisia syksy-jutuja, joita haluaisin tehdä ja tein siitä tavallaan samalla check-listin. Näin vastaavan jossain netissä ja kopioin idean. Se on vielä kesken siinä määrin, että uusille ideoille on vielä tilaa.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Lily:"You're disgusting, Black -- I don't know what Remus sees in you. If you were my boyfriend I'd poison your morning pumpkinjuice."

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2017, 00:49:53 »
Täältä löytyy yksi joka innostui kokeilemaan! Aloitin tällä viikolla, joten kovin paljoa en vielä ole ehtinyt tehdä. Tosin käsiini eksyi kirjakaupassa käydessä tarroja joita käytän tuon koristeluun... :D Bujoni sisältää nyt siis sisällysluettelon, tulevaisuuslogin, lokakuun kuukausilogin, tämän viikon login ja aukeaman jonka toisella sivulla on nanojuttuja muistissa ja toisella joulukalenterijuttuja muistissa. Viikkologissa on kalenterimerkintöjen lisäksi to-do-lista (joka sisältää mm. kukkien kastelun) ja joka päivällä kohta johon merkata päivän positiivisia asioita. Suhteellisen innoissani tästä olen tässä kohtaa. :) Saa nähdä tuleeko tästä pysyvä juttu vai sammuuko into ajanmyötä. (Voisi muuten piirtää sunnuntaihin eriparisukat... Hirveästi en ole vielä tuohon piirrellyt...)

Minkä näköisiä muiden viikkologit on? En tiedä olenko tyytyväinen tuohon miten jaoin tämän ensimmäisen viikon aukeaman osiin, joten josko saisi muilta parempia ideoita...
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Aurican

• vinokas
  • Vuotislainen
« Vastaus #4 : Lokakuu 12, 2017, 13:21:49 »
Mun tänhetkinen viikkoaukeama on ihan tällanen yksinkertainen:
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Periaatteessahan esim. ton "Notes" laatikon voi korvata millä vaan mitä tarttee. Mulla se on vaan selllanen, mihin laitan kaikki jutut, mille ei oo mitään tiettyä päivää, jollon ne pitä tehdä.

En oo ite koskaan tehny nanoa, mut bujossa on kyl varmaan ihan kivaa just pitää yllä jotain laskuria sivumäärästä ja sen edistymisestä ja jostain tärkeistä jutuista mitä ei saa unohtaa.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #5 : Lokakuu 18, 2017, 22:39:34 »
Aika saman näköinen mullakin on Aurican. Paitsi että sulla on hienompi. :> Olin tosin ensimmäisen viikon kohdalla pistänyt päivät tyhmään järjestykseen siihen. Toisella viikolla on samassa järjestyksessä kun sulla ja heti on paljon parempi. :D Itselläni on siinä kahdeksannessa ruudussa "Yleistä" eli asioita joita pitää sillä viikolla muistaa, mutta jotka eivät liity mihinkään tiettyyn päivään suoraan.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Aurican

• vinokas
  • Vuotislainen
« Vastaus #6 : Lokakuu 19, 2017, 19:39:36 »
No siis munkin ekat viikot oli mun mielestä tosi rumia/huonosti järjestettyjä. Sitä huomaa kokeilemalla, et mikä toimii tai näyttää hyvältä. Mä aina kadehdin, ku mun kavereilla on hienoja tarroja ja kiiltokuvia ja ne osaa jotenki asetella niiden sivut tosi nätisti ja järkevästi. Mut ajan kanssa ja jokainen omalla tyylillään ja silleen. Mulle tää on kuitenki pääasiassa kalenteri ja riittää et se on toimiva.

Poissa Kata Kotinoita

• Vuotislainen
    • Kotinoidan kolo
« Vastaus #7 : Lokakuu 23, 2017, 16:02:47 »
Mä olen oikea muistikirja/-vihkofriikki. Aiemmin oli oma vihkonsa nettisivuille ja lisäksi muille harrastuksille. Ja kalenterin pitää olla kokoa A5 ja joka viikolle melkein puoli sivua leveä kirjoituslaatikko ja siihenkin kalenteriin tuli miljoona post-it lappua. Ja tietenkin oli aina muistettavat asiat hukassa, kun ne oli jossain muussa vihkossa tai kalenterissa lapulla, tai tiskipöydän kulmassa paperilla, tai pahimmillaan bussissa lehden reunaan kirjoitettuja... Tehtävien muistaminen kun ei oikeasti ole ollut minun juttuni koskaan ja siksi ne pitää kirjoittaa paperille joka välissä.

Nyt perehdyin tähän Bullet journal systeemiin ja viikon verran olen koonnut kaikki söherrykset yhteen kovakantiseen kierrevihkoon. Tämähän on ihan loistava systeemi! Tuntuu ainakin itselle todella luontevalta. Mutta siis viikkojen suunnittelu niin lasten neuvolakäyntien, lasten harrastusten kuin oman nettisivujentekoharrastuksenkin osalta on nyt samoissa kansissa. Eikä kirjoitustila lopu kesken eikä muistilaput putoa matkalla kalenterin välistä...

Kiitos tämän keskustelun aloittajalle! Vuosia olen jotain tämänkaltaista ideaa tietämättäni kaivannut ja nyt sain palaset loksahtamaan paikoilleen. Ehkä elämäni alkaa taas olla hivenen organisoidumpaa, vaikka pitää kahden lapsen asiat onnistua pyörittämään kaiken muun arkisen ohella. Muistikirjaan tulee kirjattua asioita 3-5 kertaa päivässä ja ainakin viime viikon hahmottaminen oli harvinaisen helppoa.

Ja siis en ole mikään koristelija, värikynille ei riitä aikaa jne. Kuulakärkikynä menee sopivasti kierrevihkon kierteiden väliin ja kulkee mukana kaikkialle. Käsialakin on huomattavasti rumempi kuin mitä teidän linkittämillä sivuilla kirjoista. Mutta pääasia on, että toimii ja saan kaiken muistamisen arvoisen paperille.

Poissa Aurican

• vinokas
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Lokakuu 31, 2017, 13:14:48 »
Voi ei, ihanaa kuulla Kata että tämä oli hyödyksi! Itsekin olen aina ollut vähän sellainen, et mul on ollu joku random ruutuvihko ja muistilappuja, joihon aina tein muistilistoja. Ruutuvihosta yleensä avasin vaan ensimmäisen tyhjän sivun joka sattui vastaan, joten sen seurauksena en koskaan löytänyt mitään, kun olisin sitä kaivannut.

Joo, todellakin pääasia on, että toimii. Itsekin koristelen omaani lähinnä silloin kun ei ole muuta tekemistä ja tekee mieli vähän askarrella jotain, muttei ole energiaa aloittaa mitään oikeaa, isoa juttua.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #9 : Toukokuu 12, 2018, 12:08:42 »
Bullet journal ei sovellu ihan täysin omaan käyttööni, mutta hyvä puoli siinä on, että tuo kalenteri/päiväkirja/yms -yhdistelmä on erittäin muokattavissa. Ennen bullet journaliin tutustumista olin kyllä taiteillut itselleni vuosikalentereita ihan vain siksi, että nirsoilen kaupoista löytyvien kalenterien kanssa todella paljon, mikään niistä ei oikein kelpaa. Tälle vuodelle lähdin vähän muokkaamaan kalenteria bullet journalin tyyppiseksi, mutta karsastan tuossa tyylissä sitä listojen tekemisen määrää. Tee sitä tätä tota ja oho, ne jäi tekemättä, joten lista siirtyy ensi viikolle/kuukaudelle, ja sekin hoidetaan piirtämällä rivin eteen tietyn tyyppinen piste, viiva tai jokin sulkumerkki. Ja sama lista taas kirjataan ylös. Toisaalta, moni netissä näkemäni bullet journalin käyttäjä on ollut lähinnä opiskelija (läksyt, kokeet) tai henkilö, joka työskentelee ehkä enemmän luovalla alalla, jolloin listojen tekeminen vähentää sitä kuormitusta, jossa pitäisi muistaa kaikki mielessään. Minun ei tarvitse tuoda töitäni kotiin, joten kustomoitu kalenterini täyttyy pääsääntöisesti päivän syömisten ylöskirjaamisesta, laskujen maksupäivistä ja tyhjien kohtien täyttämisestä washiteipeillä. :P

Muutoin tämä kalenterin ja päiväkirjan yhdistäminen on kätevää, kun voi seuraavalle mahdolliselle sivulle sitten aina liimailla niitä leffalippuja tai kirjata ylös kaikki tähän mennessä luetut kirjat/katsotut TV-sarjat. Tavallinen kalenteri ei yleensä anna siihen mahdollisuutta. Bullet journalissani suurimpana huonona puolena on se, etten vielä ole saanut vuosilokia toimimaan juuri niin kuin haluan; mulla on kuitenkin suunniteltuja menoja esimerkiksi joulukuussa, joten sellaiset asiat pitää saada kirjattua ylös heti, kun se on tiedossa. Perinteisessä kalenterissa riitti, että selaa sinne kalenterin loppuun ja kirjaa tapahtuman ylös, mutta nyt kun tekee viikkoaukeamia vain viikon tai kaksi kerrallaan, ei sitä mahdollisuutta ole.

Kuulemma kokeilun ja erehdyksen kautta bullet journalin saa toimimaan itselleen sopivalla tavalla. Kaipa tämä tästä.