Kirjoittaja Aihe: Kirjeet ja kortit  (Luettu 977 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
Kirjeet ja kortit
« : Lokakuu 28, 2016, 14:09:06 »
Meiltä löytyy keskustelua jo esimerkiksi sähköpostista, ketjukirjeistä sekä fanipostista - kaikki erilaisia viestinvälitysväyliä toki nämäkin. Haluaisin kuitenkin nostaa esille tavalliset kirjeet ja kortit.

Viime keväästä lähtien olen ilahduttanut ihmisiä, niin kavereitani kuin sukulaisiani, kirjeillä. Olen saanut kuulla, kuinka paljon ne ovat saaneet aikaan iloa ja hymyä vastaanottajissa. Mielestäni on hienoa, että näinkin pienellä eleellä voi olla paljonkin positiivisia vaikutuksia. Olen saanut myös pari vastausta, mikä on lämmittänyt mieltäni.

Paljon on kuitenkin ollut puhetta siitä, kuinka kirjeiden ja korttien lähettäminen vähenee vähenemistään. Mietipä vaikka, milloin olet viimeksi lähettänyt itsekirjoitetun kirjeen tai kortin muualta kuin esimerkiksi ulkomailta, saati milloin olet itse saanut joltakulta postia! Siitä voi olla tovi.

Mutta miksi sitten kirjeiden ja korttien lähetystä, kun nykyään viestit kulkevat helposti sähköisesti? Mielestäni perinteinen posti on kuitenkin jotenkin henkilökohtaisempaa, ja siinä on mielestäni enemmän tunnetta. Ja kuten aiemmin totesin, yllättäen saadut kirjeet ja kortit voivat yllättää positiivisesti. Itse kirjoitetut kirjeet ja kortit kertovat myös, että lähettäjä on paneutunut asiaansa jako on ajatellut vastaanottajaa. Toki, joku voisi urputtaa postimerkkien kalleudesta, mutta eivät nekään paljoa budjettia syö, jos tarvitsisi esimerkiksi kymmenen postimerkkiä vuodessa.

Kuinkas teillä muilla? Mitä mieltä kirjeiden ja korttien lähettämisestä? Entä milloin viimeksi olet lähettänyt tai saanut perinteisen kirjeen tai kortin?
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Säihkyväsauva

• Luudankatkoja
  • Vuotislainen
  • Pottermore: Rosestorm2626
Vs: Kirjeet ja kortit
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2016, 16:51:27 »
Itse olen myöskin sitä mieltä, että kirjeet ja kortit ovat enemmän henkilökohtaisia. Itsekini ainakin tekee kovin iloiseksi kun saa kirjeen tai kortin joltakin.

Itse lähetin viimeisimmän kirjeen eilen. Minulla on tapana pitää yheyttä ulkomaalaisiin kavereihin toki myös netin kautta, mutta usein tulee lähetettyä kirjeitä, pieniä lahjoja tai kortteja.
Onhan se aika ihanaa kuulla kuinka he ovat iloisia saadessaan esim. Piirustuksia tai vain kirjeitä jostain turhastakin aiheesta.
Itse olin todella iloinen kun viimeviikolla sain hyvältä ystävältäni Liettuasta paketin jossa oli piirustus tärkeästä laulajasta, kirje ja levy suklaata!

Jatkakaa kaikki toki kirjeiden ja korttien lähettelyä, tuskin kukaan kuolee siihen pariin euroon joka menee postimerkkiin. Saathan sillä rahalla ainakin ystävät ja sukulaiset onnelliseksi!!
After all this time? -Always

Poissa Hopeakettu

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Syyskuu 01, 2017, 21:26:26 »
Minä rakastan käsinkirjoitettuja kortteja ja kirjeitä. Liekkö mitään ilahduttavampaa kuin saapua kotiin ankean päivän jälkeen ja huomata, että postin mukana on tullut kirje tai postikortti... ♥

On kyllä todella harmi, että kirjekulttuuri on kuolemassa käsiin, sillä ei kylmä sähköpostiviesti voita oikeaa kirjettä millään. Toisaalta ymmärrän sähköisten viestien suosion, ovathan ne nopeita, vaivattomia ja ehkä halvempiakin oikeisiin kirjeisiin nähden, mutta jälkimmäisissä on sitä jotain, mitä sähköisissä viesteissä ei ikinä ole. Toisaalta sähköiset viestit ovat kattavampia: jos oma kissa tekee jotain hassua, voi siitä lähettää ystävälleen valokuvan - tai videon! - vaikka sosiaalisen median kautta ja saada vastauksen saman tien, mutta kirjeen tapauksessa vastausta voi parhaillaan odotella viikkoja (riippuen maasta). Lisäksi sähköisen kuvan tai asian voi nopeasti jakaa useammallekin henkilölle - perinteinen kirje kun osoitetaan yleensä vain yhdelle ihmiselle. Tästä huolimatta arvostan oikeita kirjeitä enemmän - mutta toisaalta, jos niitä tulisi samalla lailla ovista ja ikkunoista kuin someviestejä, katoaisiko viehätys? Tarkoitan, että ainakin itselleni kirjeitä tulee harvakseltaan, joten niistä innostuu enemmän kuin päivittäisistä sähköisistä viesteistä.

Minusta on ihanaa, kun voin käyttää kirjeessäni kivoja papereita ja kuoria ja postimerkkejä, valikoida niitä ja katsella, mikä sopii yhteen minkäkin kanssa. On myös mukava ilahduttaa ystävää panostamalla kunnolla kirjeen ulkonäköön - itse ainakin arvostan enemmän kirjeitä, joiden eteen on selvästi nähty vaivaa kuin viesteistä, jotka ovat hätäisesti sutaistu ruutupaperille. Lisäksi on mukava lähettää kirjeen mukana kaikenlaista pientä ja kevyttä: teetä, namia, tarroja... :)

Postimaksuista vielä. On valitettava tosiasia, että kirjeiden ja korttien lähettäminen kallistuu koko ajan, ja se saattaakin olla osasyy sille, miksi touhu on menettämässä suosiotaan. Vaikka Säihkyväsauva totesi osuvasti:

- - tuskin kukaan kuolee siihen pariin euroon joka menee postimerkkiin.

Mietin, mikä hintojen nousemisen lisäksi voisi olla kirjeiden ja korttien lähettämisen vähenemiseen. Eivätkö ihmiset yksinkertaisesti jaksa ostaa kortteja/kirjepaperia ja -kuoria sekä merkkejä, keksiä kirjoitettavaa ja postittaa viestejään? Koetaanko kirjeen kirjoittamisen nykyään liian hitaaksi, pitkäpiimäiseksi tai muuten muinaiseksi harrastukseksi?

Oli niin tai näin, toivon, että kirjeiden ja korttien lähettäminen "palaa taas muotiin". Olisi kiva kuulla aiheeseen näkökulmaa sellaiselta, jota ei kirjeily tai kortteilu juurikaan kiinnosta. Miksi et kirjoita kirjeitä tai kortteja? Itse voisin tiivistää ajatukseni muutamaan sanaan: minä lähetän kortteja ja kirjeitä, koska haluan ilahduttaa sekä yllättää muita, se on hieno tapa tutustua uusiin ihmisiin ympäri maailman ja nautin siitä, kun saan käyttää luovuuttani kortteja ja kirjeitä tehdessä. :)

Mistä te ostatte kirjepaperinne ja -kuorenne vai teettekö ne itse? Itse yritän koluta kirpputoreja kivojen papereiden toivossa, mutta myös Suomalaiseen Kirjakauppaan tulee turvauduttua, vaikka siellä onkin aika ankeat valikoimat. Kuoret väsään yleensä itse - niin niistä saa persoonallisemman näköisiä ja ainakin ne erottuvan muun, arjenharmaan postin seasta. :)

Lähetättekö kirjeidenne mukana koskaan mitään? Kuten aiemmin mainitsin, tykkään lähetellä kirjeideni mukana jotain pientä, kuten teetä ja karkkia, mutta vaihtelu virkistäisi. :) Vinkit ovat siis tervetulleita!

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Syyskuu 03, 2017, 13:55:38 »
Kirjeitten harrastaja ilmoittautuu.

Keräilen postikortteja ja tällä hetkellä mulla on kolme kirjekaveria, joitten kanssa kirjoittelen ihan paperikirjeitä. Muutamille ystävillekkin tulee ihan perinteisiä kirjeitä mieluummin kirjoitettua kuin soiteltua. On totta, että netin välityksellä on helpompi ja nopeampi lähettää kuvia tai vieoita, mutta itse viestien kirjottaminen on minusta kynällä muakvampaa. Käsialasta näkee persoonan ja tykkään kirjeet koristella tarroilla ja kiiltokuvilla. Viimeaikoina myös vanhoista lehdistä (tai sellasista mistä on kaksoiskappaleet) leikkelen ja liimaan kuvia kirjeisiin. Ovat todella kauniin näköisiä.

Kortteja olen viimeaikoina lähettänyt vähemmän, vaikka niistä pidänkin ylikaiken. Ei ole nyt vain ollut aikaa postcrossingin harrastamiseen. kortteihin kirjoitan yleensä ihan lyhyet kuulumiset tai runon tai laulunpätkän.

nykyään kyllä ihmettelen miten postimerkkien hinnat ja postimaksujen hinnat ovat niin korkeat. Posti on mielestän ihinnoitellut itsensä ulos: hinnat on nykyään niin korkeita, ettei haluta postittaa ja koska postia käytetään vähmmän (ja luotetaan vähemmän) niin  hinotja pitää nostaa, mikä johtaa kierteeseen, ette postiä lähetetään vähemmän. Postin kulku muutenkin on nykyään mitä on, kirjeet kortit ja pektit katoilee milloin mistäkin syystä.

Harmikseni kirjepapereita ei myydä lähes missään. Käyn lähes kerran kuussa Suomalaisessa ja Akatemiassa etsimässä kirjepapereita ja aina kun kysyn henklökunnalta onko niitä, niin vastaavat ei oota ja että muutkin on niitä kysellyt. On kyllä ihme, kunihmiset niitä oikein pyytää, niin ei tule myyntiin. Ulkomailta ja kirpputoireilta löytää nykyään kirjepaperisettejä parhaiten. Ihan perus valkoisia kirjekuoria käytän itse, koristelen e yleensä tarroilla tai vastaavilla.

Kirjeiden oheen saatan laittaa muutamia kuvia tai tarroja, joskus karkkejakin. Teetä en ole lähettänyt, mutta olipa hyvä idea, laitan sen korvani taakse.

Poissa Kata Kotinoita

• Vuotislainen
    • Kotinoidan kolo
« Vastaus #4 : Lokakuu 17, 2017, 17:25:52 »
Minulla tulee lähinnä lähetettyä kirjeitä ja kortteja jouluksi. Joskus harvoin sukulaiset saavat kirjeitä myös syntymäpäiväksi. Olen sen verran epävarma kirjoittaja, että kirjoittaja, että kirjoitan mieluummin koneella ja oikolukuohjelman avulla. Usein myös kokoan pidemmän tekstin kokonaisuuden uusiksi ensimmäisen kirjoituskerran jälkeen ja se on helpompaa koneella kuin käsin. Niinpä kirjeistäni ei tule yhtään niin persoonallisia tai sitten niiden tekemiseen uppoaa tosi paljon aikaa, kun kirjoitan tekstin kahdesti. Kirjeiden kirjoittaminen on taitolaji, jossa en ole kovinkaan hyvä.

Haluaisin toki tehdä enemmän, mutta sitten aika ja energia menee muuhun. Eikä posti kyllä helpota lähettämistä mitenkään. Meidän lähin postilaatikko oli aiemmin 700 metrin päässä kotiovelta, mutta se poistettiin. Nyt lähimmät lähtevän postin laatikot löytyy 5 km päästä, joten niille ei enää kävele iltalenkillä. Eli posti nostaa hintoja, pitää huonompaa huolta lähetyksistä ja poistaa lähtevän postin laatikoita asutuilta alueilta. Palvelu huononee, kuten aiemmistakin viesteistä käy ilmi. Mutta postin saaminen on mukavaa ja olisi ihan hauskaa saada useamminkin muuta kuin pelkkiä laskuja...

Jossain vaiheessa mietin muuten ihan kirjekurssien järjestämistä eri aiheista. Olin suunnitellut muutaman osan kokonaisuuden Pohjoismaisten riimujen alkeista ja kirjeisiin olisi ollut tarkoitus kurssilaisen aina vastata ennen seuraavaa kirjettä. Laskeskelin, että yhden henkilön kurssi maksaisi minulle noin 15€, joten siitä pitäisi ainakin isommalta kurssitusporukalta kerätä osallistumismaksua. Mutta suunnitelma tyssäsi myös siihen lähtevän postin laatikon katoamiseen...