Kirjoittaja Aihe: Rahan ansaitseminen  (Luettu 1555 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Dancer

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
Rahan ansaitseminen
« : Kesäkuu 19, 2015, 00:19:45 »
Kuinka monella on joskus ollut rahapula? Minulla ainakin. Siksipä päätin tulla kyselemään tänne rahasta, sen ansaitsemisesta ja säästämisestä ja kaikesta vastaavasta.

Miten ansaitsette ns. "omaa rahaa"?
Saatteko esim. viikkorahaa tms?
Oletteko hyviä säästämään?

Itse ansaitsen rahaa mm. kesätöillä, joita minulla onkin tänä kesänä kaksin kappalein. Ainoa huono puoli siinä on, etgä ne menevät tilille ja tarvitsisin/haluaisin ne käteisenä... Sitten olen tässä yrittänyt myydä itse tekemiäni keppareita, mutta niihin ei oikein ole ollut kiinnostusta :/ (Instagram: myynkeppareita). Olen myös myynyt vanhoja kamoja kirpparilla.
En saa viikkorahaa, mutta saan aina kokeista tietyn määrän rahaa. Kympistä vitosen, ysistä kai 3€ jne.
En todellakaan ole hyvä säästämään! Löydän aina kaikkea "kivaa" pikku krääsää ja kun en omista omaa rahaa, niin pummaan aina äidiltä tai kavereilta ja sitten jään velkaa niille ja... Joo, en ole hyvä. Nytkin pitäisi säästää yli 300€ uuteen puhelimeen, 80€ kasassa ja 35€ velkaa äidille ja 15€ kaverille... Hyvin menee :D

Mutta kertokaa te teidän omia rahankeräys- ja säästövinkkejänne :)
The ones that love us, never really leave us. You can always find them in here❤

Poissa My Name Is

• V.I.P-tasoa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Rahan ansaitseminen
« Vastaus #1 : Kesäkuu 19, 2015, 00:39:17 »
Nooh, jos esim. hoidan pikkusisaruksia tai siivoan olohuoneen, niin saatan saada siitä ehkä 3-5 euroa, joka riittää minulle. Olen armoton tuhlari, on pakko tuhlata rahaa vaikka suklaaseen. Vaikka toisaalta, siivoan vain kun käsketään joten en saa kovinkaan usein rahaa. Ei mitään hajua.
Toistaiseksi epäsäännöllisen säännöllisesti täällä käyvä, en vastaa poissaoloista.

Poissa huispauskotka

• Teddy Lupinin vaimo
  • Vuotislainen
  • Se uniikki ja lahjaton.
  • Pottermore: MarauderHeart20696
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Kesäkuu 19, 2015, 02:30:29 »
   Näin kohta-15-vuotiaana en ansaitse rahaa juuri mitenkään. Olen ollut kerran töissä avioliittoleirillä lapsenvahtina, josta me kaikki saimme yksitoista euroa päivässä. Mutta kesätöihin en tänäkään vuonna hakenut, koska tänä kesänä menen rippileirille, ja haluan muutenkin olla vapaa kulkemaan. Ensi vuonna olisi ihan kiva saada mm. bensarahaa mopoon, vaikkei niin pieni kone paljoa tuhlaakaan rahaa.
   Mutta minulla ei ole mitään akuuttia tarvetta rahalle kun vielä kotona asun, ja vaikka olisikin, saisin rahat vanhemmiltani :)
"Kaunis puukko rinnassa haavoittaa ruostuneen lailla"
-Apulanta

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
  • No books, no life
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Kesäkuu 26, 2015, 18:58:09 »
Mulla ei koskaan aiemmin oo ollut rahapulaa - olen yläasteikäinen - ja oikeesti järkytyin yhtenä aamuna, kun huomasin, että rahat alkaa olla loppu. Lapsena olin tosi pihi, en ostanu mitään. Nyt vanhempana rahaa taas menee vaatteisiin ja meikkeihin lähinnä ja nehän ei oo aina kovin halpoja. Eli nyt olen aika tuhlari, mutta velkoja ei ole.

Omaa rahaa saan oikeastaan vain isovanhemmilta. Antavat aina kivoja kirjekuoria, joista löytyy muutama kymppi ja xylitolipakkaus tai suklaapatukka. Mutta nämäkin rahat menevät shoppailuun :D
En oo koskaan saanut viikkorahaa, kuukausirahaa yms. Kesätöissä en oo koskaan ollut. Tän ikäiset harvemmin saa töitä ja tänä kesänä ei välttämättä olis ollut aikaakaan.

En tajua, että jotkut saa rahaa kotitöistä. Meillä kaikki pyyhkii pölyjä, imuroi, järjestelee tavaroita, vie omat pyykit itse vaatekaappiin, kattaa ruokapöydän, tyhjää tiskikoneen (liian usein), laittaa ruokaa, tyhjää kauppakassit, vie roskat ja näin edelleen eikä kukaan todellakaan saa rahaa! Jotkut voi saada rahaa siitä, että vie roskat! Meidän taloyhtiön roskakatos on kymmenen metriä ulko-ovelta ja jos roskien viemisestä sais rahaa, meillä riideltäis joka päivä, kuka saa viedä roskat. Meillä oletetaan, että tottakai lapset siivoaa ja kokkaa siinä missä muutkin, ne on ihan itsestäänselvyyksiä!
"Mutta sinähän olet kuollut", Harry sanoi.
"Niin olen", Dumbledore sanoi arkisesti.

Poissa Kynttiläkäärme

• Syksyn liekki
  • Vuotislainen
  • Pottermore: potioncharm26553
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2015, 14:08:28 »
Kun olin siinä yläasteikäinen sain kuukausirahaa, 20 € kuussa. Se tuli vain silloin, jos autoin kotitöissä. Meillä oli aika sotkuisia kissoja, joten lattianpesu oli päivittäistä, samoin astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys ja pyykkikoneen täyttö ja tyhjennys. Tähän päälle minulle kului vielä ruuanlaitto, koska äiti teki niin pitkää päivää, ettei jaskanut sitä ite tehtyä töistä tultuaan. Minusta se oli ihan hyvä. Oppi arvostamaan saamaansa rahaa ja sitten koitin käyttää sitä harkiten harrastuksiini, eli elokuviin.

Myöhemmin työelämään päästyäni rahan arvostus on todellakin kasvanut. Kun menee kauppaan, niin tulee laskettua senttejä ja töissä pyrkii tekemään hyvää työtä rahan ansaitsemiseki. Aina tarvii tarkistaa palkkalaskelmat, että onhan mulle oikein maksettu.

Säästämään olen aina ollut hyvä. Viimeidet neljävuotta tililläni on ollut kakstonnia, kun olen tarkkana ollut siitä, että se on ihan hätärahani ja pohjaa tulevaan asuntoon mikä on tavoitteena. Opintotuki ja epäsäännöllinen palkka siihen päälle kuluu aika nopiaa, vuokriin, laskuihin, bussikorttiin, ruokaan ym. 

Poissa Raparperi

• Pahislynkkarikerhon puheenjohtaja ;)
  • Vuotislainen
« Vastaus #5 : Lokakuu 23, 2015, 21:25:30 »
Meillä ollaan arjessa äärimmäisen pihejä koko suku, mutta jos jotain oikeasti tarvitsee hankkia niin siihen on aina löytynyt rahaa. Pienestä asti on opetettu katsomaan hintoja kaupassa ja jättämään turhuudet ostamatta.

En ole koskaan saanut mitään viikkorahan tapaistakaan. Papalla oli tapana antaa todistuksista vitonen tai kymppi, mutta opiskelija kun ei saa enää todistuksia niin ei tule rahaakaan. Sen sijaan olen ollut kesätöissä 15-vuotiaasta asti, mistä sitä omaa rahaa tuli sitten paremmin.

Pihinä tyttönä olen pistänyt lähes kaiken tienaamani aina säästöön. Porukat olivat pistäneet koko elämäni lapsilisät säästötilille, jonka sain 18-vuotiaana itselleni. Jatkoin säästämistä ja pistin rahat kasvamaan korkoa, osan jätin säästötilille, osalla ostin osakkeita iskän neuvosta.

Kotona asuessa oli helppo säästää kun ei ollut mitään säännöllisiä menoja, iskä maksoi bensatkin mopoon ja autoon. Opiskelemaan muuttaessa tuli maksettavaksi vuokraa ja muita kulueriä, jotka haukkaavat aimo osan opintotuesta, kuten Kynttiläkäärme tuossa edellä sanoi. Onnekseni olen opintojen ohella pystynyt tekemään jonkin verran töitä, joten missään vaiheessa ei ole tullut oikeaa rahapulaa. Kynttiläkäärmeen tapaan tykkään pitää pari tonnia tilillä, ja jos summa laskee alle sen, tuntuu kuin holvin pohja häämöttäisi Weasleyn holvissa Irvetassa ja olisin joutumassa vararikkoon :D

Pidän kirjaa tuloistani ja menoistani, vaikka en eläkään kädestä suuhun. Minusta on mielenkiintoista seurata mihin olen käyttänyt rahaa minkäkin verran, mutta en suunnittele etukäteen mitään tai laske että tässä kuussa voin nyt käyttää 60 € ruokaan. Silti uskon, että halutessani voisin elää pelkällä opintotuella.
"Muikkunen, ota airo."

Solemn Spoiler Alert -blogi tv-addikteille ja lukutoukille ;)

Poissa MariKok

• Vuotislainen
« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2015, 11:17:04 »
Minullakin on rahaongelmia ja valitettavasti luottotiedotkin ovat menneet. Yritin hakea rahaa lainastosta, mutta en saanut maksuhäiriömerkinnän takia. Onko vinkkejä, miten luottotiedoton voisi tienata täällä rahaa?

Poissa Weasleyn Welhokaniini

• Kynttilöiden lumo Suuressa salissa
  • Vuotislainen
  • Pottermore: MoonstoneSeeker27459
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #7 : Marraskuu 12, 2015, 18:54:33 »
Jos on opiskelemassa toisen asteen koulutuksessa (amiska, lukio), voi saada Kelan myöntämää opintotukea täytettyään 17 -vuotta. Opintotukeen kuuluu opintoraha ja opintotukeen kuuluva asumislisä. Opintotuen asumislisää ei saa, jos asuu vielä vanhempien luona. 18 vuotta täyttänyt voi hakea opintolainan takauksen Kelalta, mutta nuorempikin voi hakea, jos on antanut Kelalle riittävät syyt opintolainan hakemiselle. Opintolainaan ei vaikuta vanhempien tulot, toisin kuin opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot.

Sos.toimelta saa haettua toimeentulotukea, jos on siihen oikeutettu, mutta opiskelijoille toimeentulotuki on se viimesijainen tuki, jota myönnetään, joten kannattaa hakea opintotuki Kelalta ensin.

Sitten tietenkin tyhjät pullot ja tölkit koulun käytävillä, tien varsilla yms. paikoissa. Viikonloppuiltaisin baarien läheisyydestä, löytyy pantillisia tölkkejä ja pulloja (löytyy myös pantittomiakin tölkkejä, mutta parempi olisi viedä pantittomatkin pullonkeräykseen). Mutta löytyy näitä tolkkejä ja pulloja myös erilaisten tapahtumien yhteydessä, esim. Kuopio RockCockin aikana festarialueen ympäristöstä.

Opinto- ja toimeentulotuki ovat ehkä enemmin toisen asteen opiskelijoille ja omillaan asuville ihmisille, mutta pullojen keräys sopii niin lapsille kuin vanhuksille.
Welhokaniini -> Weasleyn Welhokaniini