Kirjoittaja Aihe: Antiikin mytologia Pottereissa  (Luettu 1595 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Cookie

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Antiikin mytologia Pottereissa
« : Huhtikuu 22, 2014, 17:12:23 »
Hei!

Teen historian kurssille tutkielmaa antiikin mytologiasta ja siitä, miten se näkyy nykyaikana. Osassa tutkielmaa ajattelin pohtia, miten antiikin mytologia näkyy lempikirjasarjassani eli Harry Potterissa :). Olen lueskellut Harry Potter ja kumppani -kirjaa ja mietiskellyt itse, mutta ajattelin kysyä vielä täällä, josko joku osaisi auttaa? Itse olen löytänyt mm. Feeniks-linnun, kentaurit ja ihmissudet. Noilla kaikilla on jonkinlainen tausta antiikin mytologiassa. Tiedätkö sinä jotain muuta? Olen todella kiitollinen kaikesta tiedosta!

Mukavaa kevättä!

Cookie
It is the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more.-A. Dumbledore

Poissa Black Raven

• Vuotislainen
  • Pottermore: ThestralSnidget21678
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
Vs: Antiikin mytologia Pottereissa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 22, 2014, 17:55:29 »
Ah yksi lempiaiheistani on antiikin Kreikan ja Rooman mytologia ja tarut. Muinasesta Egyptistäkin pidän. Minäkin haluan tehdä tommosen tutkielman!
 Mutta asiaan. Myös sfinkseillä on mytologista taustaa. Muistaakseni luin jostain etteivät hevoskotkat ole Rowlingin keksimiä vaan niitä on mainittu taruissa ennenkin ( korjatkaa jos olen väärässä) Myös vamppyyreja on antiikin Kreikan mytologiassa.
  Lupinin etunimi on Remus joka on Rooman syntytarinan mukaan toinen Rooman perustaja ja KVssä pottervahti radio jutussa Lupinin salanimi on taas toinen Rooman perustaja Romulus. Vielä sopivasti Lupin on ihmissusi ja Romulusta ja Remustahan imetti susi.

Tuossa nyt jotain. Muoksin jos tulee lisää mielään.

Muoks. Ennustaminenhan on antiikin Kreikan ja Rooman taruissa ja mytologiassa yleistä. Kreikassa oli Delfoin oraakkeli ja usein ennustukset toutuivat koska kuulijat itse laittoivat ne toimeen (ihan niinkuin Volde ). Roomassa taas  oli oli auguureja ja Sibylloja. Ja sehän Punurmion etunimi. Sibyllat menivät transsiin ennustaessaan ja niinhän myös meidän Punurmiomme.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2014, 21:44:47 kirjoittanut Kentauri »
"The true power is knowing your weaknesses."

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #2 : Huhtikuu 23, 2014, 09:40:53 »
Hevoskotka tosiaan tunnetaan myös nimellä hippogryfi. Hevoskotkia ei tosin ollut olemassa vielä antiikissa, vaan se syntyi vasta joskus 1500-luvulla. Sen sijaan aarnikotkia on tietääkseni ollut olemassa jo pidemmän aikaan. Ja myös hippokamppeja, jotka vetivät Poseidonin vaunuja aikanaan. :) Myös basiliskeja on ollut olemassa tietääkseni myös antiikin aikoina?

Oli pakko kaivaa esiin Ihmeotukset ja niiden olinpaikat ja alkaa selailla sieltä näitä olentoja; kimeera, salamanteri (joka on myös oikea lisko, mutta antiikin aikoina pidettiin taikavoimaisena olentona), siivekäs ratsu (pegasos?), vedenväki (tunnetaan myös nimeää seireenit) sekä yksisarvinen.
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Cookie

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2014, 15:51:15 »
Kiitos paljon! Noista jutuista oli jo apua ja löysin itsekin lisää kun tajusin netistä hakea englanniksi.
It is the unknown we fear when we look upon death and darkness, nothing more.-A. Dumbledore