Kirjoittaja Aihe: Dieetit eli erityisruokavaliot  (Luettu 246 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Epona

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Huutaa vastatuuleen
    • Kolmekuusviis
  • Pottermore: LovePotion1*
  • Tupa: Korpinkynsi
Dieetit eli erityisruokavaliot
« : Helmikuu 02, 2013, 02:39:58 »
Huom! Dieetti ei välttämättä tarkoita laihtumiseen tähtäävää ruokavaliota, vaan termi pitää sisällään paljon muutakin, kuten esim. allergioihin liittyviä ruokakysymyksiä. Vakavissa keskusteluissa on oma ketjunsa joka painottuu kasvisruokavalioihin ja niiden syihin, ja kasvissyöjille on oma keskustelunsa tälläkin alueella. Tässä aiheessa on kuitenkin tarkoitus keskustella dieeteistä enemmänkin uoan laittamisen kannalta.

Oletko itse jollain tietyllä dieetillä? Miten se vaikuttaa ruoanlaittoosi vai vaikuttaako ollenkaan eli onko välttämiäsi ruoka-aineita helppo korvata? Oletko törmännyt ennakkoluuloihin ruokavaliosi takia?

Minä olen laktoosi-intolerantikko ja näin ollen olen jostain ala-asteen alusta saakka ollut vähälaktoosisella dieetillä. Näiden vuosien aikana olen oppinut aika hyvin tarkkailemaan että käyttämistäni maitotuotteista löytyy joko Hyla- tai laktoositon-merkintä, ja koska nykyään näitä tuotteita löytyy oikeastaan joka kaupasta, allergiani ei vaikuta ruoanlaittooni paljoakaan. Tietenkin raaka-aineet tulevat hieman kalliimmiksi kuin tavalliset, laktoosilliset tuotteet, mutta mielestäni hinnat ovat kuitenkin aika pienet siihen nähden että niitä käyttämällä vältyn vatsakivuilta ja kiusallisilta ilmavaivoilta.

Enää en oikeastaan törmää ennakkoluuloihin laktoosittomuuteni takia, mutta muistan vieläkin elävästi sen millaista oli kun ala-asteella juuri kukaan luokkakavereistani ei käsittänyt miksi söin eri ruokaa kuin muut. Osa kavereista oli siinä uskossa että olen kokonaan allerginen maidolle, ja loput luulivat että olen keksinyt koko jutun huijatakseni muita. Silloin se tuntui kovin hassulta kun tietysti itse tiesin mistä juttu johtuu, mutta nyt jo ymmärtää että voihan tuollainenkin asia jollekin vaikka tokaluokkalaiselle kuulostaa todella omituiselta.

Ehkä ainoa ongelma johon olen törmännyt laktoosi-intolerantikkona on se, että kun minua tavallaan kiinnostaisi ehkä siirtyä kasvispainotteisempaan ruokavalioon niin koen että laktoositon kasvisdieetti voisi olla esim. koulun keittiölle ja juhliin mennessä aika ongelmallinen. Osa tästä johtuu kyllä siitäkin että inhoan olla vaivaksi, ja mitäpä muuta tuollainen aiheuttaisi kuin ylimääräistä vaivaa. Kumpikin kun on kuitenkin sellainen josta ei kamalasti voi joustaa, koska laktoosillisesta ruoasta tulee hyvin nopeasti maha kipeäksi ja samoin käy jos syö lihaa kun vatsa on tottunut muihin proteiinin lähteisiin. Minulle ei sovi edes se vaihtoehto että ottaisin sellaisen laktoosin pilkkomista edistävän kapselin ennen ruokailua, koska en nyt 17-vuotiaanakaan yksinkertaisesti kykene nielemään mitään suuria lääkkeitä. Ehkä kuitenkin joskus saan sysättyä vaivan aiheuttamisen pelkoni pois ja siirtyn tuolle kasvisdieetille, mutta toistaiseksi aion vielä mennä tällä vanhalla tutulla ruokavaliollani. (:

10.3.2012 ♥ 15.6.2012 ♥ 10.11.2012
And there forever remains that change from G to Em.  -Nightwish

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Dieetit eli erityisruokavaliot
« Vastaus #1 : Helmikuu 02, 2013, 09:49:16 »
Noudatan vähähiilihydraattista elämäntapaa eli karppaan. En kuitenkaan ole tiukkapipo asian suhteen, esim. juhlissa voin syödä kakkua tai anopin kahvipöydässä pieni pala pullaa on ihan ok. Jne.

Ihmisillä on edelleen ihan kummallisia olettamuksia siitä, mitä VHH pitää sisällään. Ei, en syö proteiinia yhtään sen enempää mitä ns. virallisetkaan suositukset pitää sisällään. Eli ei tämä ole mikään lihanmättödieetti. Kasvisproteiini on ihan yhtä hyvä vaihtoehto myös. Tykkään kalasta, syön sitä melko paljon. Tykkään lähiruoka- ja luomuajattelusta, toteutan sitä niin paljon kuin pystyn. Mitä sitten syön? No, sen puoli kiloa kasviksia päivässä, joskus enemmänkin. Suosin kasviksia jossa ei ole suurin osa lähinnä ravinneköyhää tärkkelystä (peruna). Syön kaaleja, porkkanaa, lanttua, kesäkurpitsaa, munakoisoa, palsternakkaa, sipuleita, kurkkua, tomaattia, paprikaa, lehtisalaattia, jne. Hedelmiä kohtuudella, ½ verigreippi päivässä on esimerkkiannos, joka päivä ei tule edes hedelmiä syötyä. Paitsi avokadoa, jossa on hyvää rasvaa ja paljon. En juo maitoa, mutta ruuanlaitossa käytän täysrasvaisia maitotuotteita. Lihat täysrasvaisena. Oliiviöljy ja voi paistamiseen. Neitsytkookosöljyä laitan kahvin sekaan noin teelusikallisen/kuppi. Leipää ja muita viljatuotteita en syö juuri ollenkaan ja teolliset margariinit ja rasvakkeet on ehdottomasti ei ei ja ei. Lisäaineet minimissä (aina ei jaksa välittää -jos nyt vaikka marinoituja kanakoipia saa puoleen hintaan niin niistä voi tehdä ihan hyvin ruokaa). Syön siis melko puhdasta, mutta äärimmäisen herkullista ja ravitsevaa ruokaa. Kaloreita ei päivän mittaan tule sen enempää kuin ns. virallisesti terveellisellä hiilihydraattiin perustuvalla ruokavaliollakaan. Rasvainen ruoka on energiatiheämpää ja pitää nälän poissa pienemmällä määrällä ruokaa. Lisäksi insuliinit pysyy tasaisena joten silläkin nälän tunne pysyy poissa. En koe jääväni paitsi mistään enkä ajattele että joutuisin korvaamaan mitään millään. Laitan vaan ruokaa hyvistä ja puhtaista aineista ja syön sitä. Ilman leipää pärjää ihan hyvin.

Terveydenhuollossa en jaksa selittää elämäntapaani, kuuntelen sujuvasti viralliset valistukset rasvan vähentämisestä. Hymyilen vaan tyytyväisenä kun lääkäri kehuu erinomaisia kolestroliarvojani (mitattu työterveyshuollon vuositarkastuksessa kuukausi sitten, erittäin hyvät olivat), hyvässä kunnossa olevaa ihoani ja niin edelleen. Lihava olen edelleen (valitettavasti), mutta pikku hiljaa kilojakin on tipahdellut ja mikäs kiire minulla tässä valmiissa maailmassa. Kun muuten elämä on kuitenkin kunnossa: koti on, muksut voi hyvin, vakituinen virka ja ihana parisuhde. Kilot katoaa jos on kadotakseen, muuten nautin hyvästä olosta ja terveydestä. Atooppinen ihoni on parantunut, siitepölyallergia oli keväällä huomattavasti lievempi kuin 20 vuoteen, koirani ei aiheuta allergiaa, kummalliset vatsakivut, pieretykset ja turvotukset ovat poissa.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2013, 22:29:52 »
Lainaus
Ihmisillä on edelleen ihan kummallisia olettamuksia siitä, mitä VHH pitää sisällään. Ei, en syö proteiinia yhtään sen enempää mitä ns. virallisetkaan suositukset pitää sisällään. Eli ei tämä ole mikään lihanmättödieetti.

Luulisin näiden käsitysten (tai osin väärinkäsitysten) karppaamisesta perustuvan kuitenkin osaltaan siihen, että osa karppaajista todella tuntuu lisäävän sitä proteiinia pääosin nimenomaan eläinproteiinien muodossa, ja tilastoissa karppauksen suosio on näkynyt juuri lihansyömisen kasvuna.

Oma ajatusmaailmani lähtee siitä, että meillä kaikilla on hiukan erilainen kroppa, ja sitä myötä sellainen ruokavalio, joka toimii toisen kohdalla, ei välttämättä tee ollenkaan hyvää toiselle. Itselläni on esimerkiksi ollut lapsesta asti kaikenlaisia ihmeellisiä mahakipuja, joiden syyksi on epäilty vaikka ja mitä, mutta tutkimuksissa ei kuitenkaan ole löydetty esimerkiksi keliakiaa, vaikka sitä minulla suvussa kulkeekin. Itse ruokapäiväkirjan kanssa asiaa seurattuani olen kuitenkin huomannut, että mahakipuja tulee minulle lihansyönnin ja ennen kaikkea punaisen lihan syönnin jälkeen, mikä on taas ollut yksi hyvä syy itselleni vähentää lihan syömistä. Olo on ollut selvästi parempi.  Pari kertaa elämässäni olen keliaepäilyjen vuoksi kokeillut ruokavaliota, josta olen jättänyt leivät, pastat ja vastaavat pois, mutta itselleni tulee siitä lähinnä jatkuvasti väsynyt olo. Vaaleita viljoja en tosin ole koskaan mättänyt muutenkaan, en välitä pullista enkä leivoksista, ja suosin yleensä täysjyvää ja leivässä ruisleipää.

Lainaus
Ehkä ainoa ongelma johon olen törmännyt laktoosi-intolerantikkona on se, että kun minua tavallaan kiinnostaisi ehkä siirtyä kasvispainotteisempaan ruokavalioon niin koen että laktoositon kasvisdieetti voisi olla esim. koulun keittiölle ja juhliin mennessä aika ongelmallinen.

Eikö nimenomaan maitotuotteille kuitenkin ole olemassa paljon hyviä kasvispohjaisia vaihtoehtoja? Itselläni ei varsinaista laktoosi-intoleranssia ole, en vain ole koskaan välittänyt maidon juomisesta kovin paljon, joten käytän aika paljon soijapohjaisia sekä nykyään etenkin kaurapohjaisia maidonkorvikkeita. Ja juustollekin löytyy nykyään korvaavia kasvistuotteita melkein joka marketista :)

Yleisemmin sitten: meillä Suomessahan tilanne on kuitenkin sikäli ihan mukava, että ihmisillä yleisesti, puhumattakaan sitten ammattilaisista, on kuitenkin aika hyvä käsitys siitä, mitä erilaiset erityisruokavaliot pitävät sisällään. Tilanne on ihan toinen jossain ulkomailla, minkä esimerkiksi työnsä puolesta jonkin verran reissaava keliaakikkoisäni on usein joutunut kokemaan.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #3 : Helmikuu 06, 2013, 06:59:50 »
Minulla ei ole aavistustakaan mitä ne tilastot pitää sisällään. :) Tarkoittaako "lihansyönnin kasvu" kaikkea lihatuotteita yleensäkin? Koska proteiiniahan se liha mitä karppaaja suosii, ei sisällä sen enempää. Suositaan rasvaisia ruhonosia ja jätetään ne (muutenkin melko lailla turhat) rasvattomat sisäfileet ostamatta.

Luulen, ettei monikaan perus-Pekka tai tavis-Tiina syö tarpeeksi proteiinia, saa sen sitten kasviksesta tai lihasta tai kalasta ja mikä sitten on muutenkin ruokavalio mitä ainakin teoriassa kannattaa. Vähävaraisille ruoka on kallista, moni laihduttaja luulee että salaatteja syömällä laihtuu. (Njoo, mutta se ei ole terveellistä pidemmän päälle). Kiireisille ihmisille tuntuu olevan helpompaa syödä leipää, hedelmiä ja suklaapatukoita. Joskus sitten mikroaterioita lämpimäksi ruuaksi.

Olen ehdottomasti samaa mieltä että jokaisella on erilainen kroppa ja aineenvaihdunta jne, ja kannattaa nähdä hieman vaivaa löytääkseen itselleen sopivan.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #4 : Helmikuu 06, 2013, 14:54:57 »
En ole sen tarkemmin tilastojen sisältöihin perehtynyt, mutta aika laajastihan tästä viime vuonna uutisoitiin. Muistaakseni tutkimuksissa ilmeni jotain sen suuntaista, että nimenomaan lihan päivittäinen syöminen olisi Suomessa lisääntynyt ja runsaasti lihaa syöviä on enemmän, samaan aikaan kun lihan osittain tai kokonaan pois jättäneitäkin on enemmän. Perusteluksi lihan suuremmalle kulutukselle moni oli nimenomaan nimennyt karppaamisen ja lihan terveysvaikutukset.

Huomauttaisin kuitenkin tähän väliin, että minulla ei ole mitään ennakkoasenteita karppaamista ja vähähiilarista ruokavaliota kohtaan sinänsä, osalla ihmisistä se varmasti toimii oikein mainiosti, jos vain vaivautuu vähän ottamaan selvää asioista. Mutta asiahan ei välttämättä ole niin, että kaikki karppaamaan ruvenneet hoksaisivat tai haluaisivat hoksata homman idean oikein, vaan ajattelevat vain, että kun vedän enemmän pihviä, niin laihdun, ja karppaamisesta tulee enemmänkin tekosyy syödä enemmän lihaa ja jättää kasviksia pois. Ehkä yhdessä välissä karppaamisen 'muodikkuus' saattoi näkyä tilastoissa juuri tämän porukan ansiosta, mutta tämä nyt on vain tällaista spekulaatiota :)
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #5 : Helmikuu 06, 2013, 16:18:51 »
Lainaus käyttäjältä: Nefgliniel
Luulen, ettei monikaan perus-Pekka tai tavis-Tiina syö tarpeeksi proteiinia, saa sen sitten kasviksesta tai lihasta tai kalasta ja mikä sitten on muutenkin ruokavalio mitä ainakin teoriassa kannattaa.

Riippuu tietenkin, mikä on tarpeeksi ja mikä liian vähän, mutta käsittääkseni eurooppalaiset keskimäärin syövät virallisiin standardeihin nähden erinomaisesti proteiinia, jopa hieman enemmän kuin tarvitsikaan. :)

Vierastan yltiöitynyttä suhdetta ruokavalioihin. Yksi syö vain pieniä kiviä, koska suolistossamme on kuuleman mukaan muinainen mutka, toinen tulittaa italialaista pastaa ja kolmas uskoo siitepölyn parantavaan voimaa. Kaikilla on todisteensa, että juuri tämä toimii. En ole uskonnollinen, mutta ruoka demonina, vapahtajana ja jumalana on sekin outo ajatus. Epäilen, että pian saamme esimerkiksi karppauksella kuntoon jo budjettivajeenkin, kunhan alkoholismi on hoideltu. Ko. lääkärin ammattimaisuutta minulla ei ole halua kyseenalaistaa vaan tunnustaa, että ulkopuolisin silmin esimerkiksi E-koodeista käyty sota on hyvin kaukaista.

Uskon minäkin, että sillä mitä syömme on vaikutusta siihen, miltä meistä tuntuu. Kohottelen kulmiani kuitenkin, kun ihmiset oppivat näkemään pimeässä, virtsaamaan kultaa ja kävelemään päällään uuden dieetin alettua ("minusta paljastui seksipeto") mutta en tietenkään voi kieltää kenenkään tuntemusten aitoutta saati hyvää oloa. :)

Vanha dieettikeskustelu täällä, hieman eri otteella.
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #6 : Elokuu 27, 2016, 22:07:54 »
Ihmiskunta on siitä hauska, että kun ilmoille pykäistään uusi, entistä ehompi muotidieetti, sitä hypetetään ja se saa monet ihmiset katsomaan kauppakoriinsa ja keittiön kaappeihinsa. Netissä nämä ruokapirkkojen niksipiirit pyörivät, joskus kuin unohtaen tieteelliset tosiasiat monipuolisesta ja ravitsevasta ravinnosta. Mutta en valita, onhan näissä varmasti jotain hyvääkin aina välillä - mutta itse suosisin tervettä järkeä ruuan kanssa. Kohtuus kaikessa, niin hyvä tulee.

Uskon minäkin, että sillä mitä syömme on vaikutusta siihen, miltä meistä tuntuu.

^Koen myös, että tuo on totisinta totta. Jo pelkästään parin päivän epämääräisellä ruokavaliolla saa vatsansa sököksi ja ajatukset junnaamaam, puhumattakaan muista ei-niin-suotuisan ruokavalion vaikutuksista kehoon. Syömämme ruoka ja hyvinvointimme ovat hyvin pitkälti kytkeytyneet toisiinsa, joten sopivan tasapainoisen ruokavalion löytäminen on hyväksi.

Näiden vuosien aikana olen oppinut aika hyvin tarkkailemaan että käyttämistäni maitotuotteista löytyy joko Hyla- tai laktoositon-merkintä, ja koska nykyään näitä tuotteita löytyy oikeastaan joka kaupasta, allergiani ei vaikuta ruoanlaittooni paljoakaan.

Itselläni todettiin jokin aika sitten laktoosi-intoleranssi, ja olen tyytyväinen siihen, ettei vatsaongelmiini ollut mitään vakavaa syytä. Silti osa tutuistani otti asian vastaan kuin minulla olisi todettu jokin kuolemansairaus. Toppuuttelin heitä ja totesin, ettei tilanne ole paha, sillä nykyään laktoosittomat elintarvikkeet ovat hyvin edustettuina. Ja jos vahingossa saisin sisuksiini laktoosia, en saisi siitä kuitenkaan mitään hengenvaarallisia allergisia reaktioita. Laktoosittomuus ei juurikaan ole vaikuttanut enää elämääni, sillä en juurikaan enää ajattele asiaa "dieettinä"/vikana - paitsi keveämpänä kukkarona, ovathan käyttämäni laktoosittomat tuotteet pääsääntöisesti kalliimpia kuin normituotteet.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.