Kirjoittaja Aihe: Rowlingin elämäkerta  (Luettu 2466 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
Rowlingin elämäkerta
« : Elokuu 25, 2012, 23:48:09 »
Sean Smith on kirjoittanut kirjan J.K. Rowling, Elämäkerta, Harry Potterin luoja. Kirja on kirjoitettu vuonna 2003 eli melkein kymmenen vuotta sitten, silloin kun Pottereita oli päässyt maailmalle vasta neljä kirjaa, pikkukirjat (Ihmeotukset ja niiden olinpaikat ja Huispaus kautta aikojen) ja kaksi elokuvaa. Mikä on hieman sääli, sillä se tekee kirjan joistain osista hieman surkuhupaisan, mutta siihen palailen kohta.

Kirja on ehdottomasti mielenkiintoinen. Siinä on runsaasti tietoa Rowlingista, taustatietoa Pottereista ja viitteitä siitä mistä mikin asia on Rowlingin elämän varrella kirjoihin tupsahtanut - tai saattanut tupsahtaa. Kirjailija on selvästi nähnyt runsaasti vaivaa. Lopputulos on nautittava ja suositeltava jokaiselle joka haluaa hamuta kaiken mahdollisen tiedon, mitä Pottereista on saatavana. Ei voi kuin hämmästellä, mistä kirjoittaja on kaiken tiedon nyhtänyt. Ja epäillä että Rowling ei ehkä hypi riemusta tämän kirjan takia. Se kun sisältää runsaasti henkilökohtaista tietoa Rowlingin elämästä ja Rowling ei taida rakastaa julkisuutta..

Koska kirja ei ansaitse pelkkää suitsutusta, pääsenkin tästä kirjan kehnompiin puoliin. Jotkin Rowlingin elämän ja Pottereiden yhteneväisyydet on kaukaa haettuja. Kuten se että eräästä metsästä, jonka lähellä Rowling on asunut on löytynyt kivi, jolla on kirottu ihminen. Tuon ihmisen nimi on kirjoitettu kiveen takaperin. Tästä kirjailija on keksinyt yhteyden siihen että Iseeviot-peilin iseeviot on takaperin toiveesi. Surkuhupaisaa on se, että tuon metsän nimi on Forest of Dean. Eli sama metsä, joka pääsee esille vuosia myöhemmin Kuoleman varjeluksissa. Paljon vähemmän kaukaa haettava yhteys, mutta eihän kirjailija tuota voinut tietää kirjaa kirjoittaessaan. Sitten kirjassa on ainakin yksi yhteys, joka aiheuttaa lähinnä "Anteeksi MITÄ!?" reaktion. Siellä nimittäin väitetään, että eräs Rowlingin rehtori muistuttaa Dumbledorea, sillä hän palautti fyysiset rangaistukset kouluun. Yksikään joka on lukenut Potterit ei voi sanoa noin.

Suomentajien (kyllä heitä on kaksi) työssä on myös parantamisen varaa. Jotenkin mystisesti kirjassa menee iloisesti eurot ja markat sekaisin ja ehkä pahimpana mokana chaser (jahtaaja) on käännetty takaa-ajajaksi. Ilmeisesti kaksikolta oli liikaa vaadittu tutustua Pottermaailman sanastoon...

Jos sitten sulkisin suuni (toistaiseksi) ja antaisin muillekin suuvuoron. Täällä on varmasti muitakin joita on lukeneet kirjan. Mielipiteitä? Keskustelua? Mainittakoon vielä, että tästä on ollut ennenkin keskustelua, mutta se on arkistoitu.
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Linesca

• Kapinasusi
  • Vuotislainen
  • Home field advantage
  • Pottermore: WalnutRain28723
Vs: Rowlingin elämäkerta
« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2012, 23:57:07 »
Minähän en edes tiennyt kyseisen kirjan olemassaolosta (jes, hyvä minä) mutta pitääpä lukaista läpi :D tosin aika mielenkiintosen kuulosia faileja noi suomennosvirheet, sekä dumppiksen, öh, fyysiset rangaistukset? Mutta tutustua toki pitää (;
Se on lampi niin ihmeellinen, ja sen pinta on niin syvänsininen, siellä rauhassa unelmoida saan, ajatuksiin kauas pois vaeltaa...

Sab

• Ankeuttaja
« Vastaus #2 : Elokuu 26, 2012, 10:04:26 »
Olen lukenut kirjan jo jokunen vuosi sitten enkä huomannut mitään kummallista - ehkä olin vielä vähän vähemmän kritiikkiä harrastava lukija. Oli äärimmäisen mielenkiintoista lukea Rowlingin elämänvaiheista eikä semmoisia suuria maan kaatavia asiavirheitä tosiaan tule mieleen. Olisi kiinnostavaa, jos Smith nyt melkein kymmenen vuotta myöhemmin tekisi uuden elämänkertaromaanin, kun sarja on jo julkaistu.

Kirja on muistikuvani perusteella melko nopea- ja helppolukuinen eikä sisällä mitään järkyttyvää sinänsä, joten sitä voisi kai suositella kenelle tahansa Pottereista pitävälle ja kirjailijasta kiinnostuneelle.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2012, 15:28:38 »
Sab, mielenkiintoista on, että minäkin olen lukenut tuon kirjan ensimmäisen kerran joskus vuosia sitten. Silloin en huomannut siinä mitään kummallista, mutta nyt, uuden lukemisen myötä muutamat jutut hyppi silmille. Ehkä olen tullut kriittisemmäksi tai jotain.

Poissa Rupertismyking

• Luppakorva
  • Vuotislainen
  • Mun rakkaat<3
  • Pottermore: WitchWatch10541
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #4 : Syyskuu 02, 2012, 22:27:01 »
Minä myös! Siis olen lukenut myös kyseisen kirjan noin vuosi sitten.? Mielestäni siinä oli ihania ja mielenkiintoisia juttuja jne. En oikein muista hirveesti siitä enää mitään mutta. Oli kiva lukea Rowlingin elämästä ja lisää Pottereista. Tosin muistaakseni kirjassa oli pari kirjoitusvirhettä, mutten ole varma. Ja ja ja.. Mä haluisin ostaa semmosen, mutta siitä on jo melkein 10 vuotta, kun se kirja on painettu.. Voisi lukea uudestaankin..
I will cry when you go away because I love you forever♥

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #5 : Syyskuu 03, 2012, 15:50:18 »
Minäkin luin tämän montamonta (eli pari-kolme) vuotta sitten niin että muistikuva on jo alkanut hämärtyä... Voi olla etten ihan kannesta kanteen lukenut, kun jäi nuo virheetkin huomaamatta (jei, hyvä minä!) Mutta todella hyvä, että joku on Rowlingista tämän elämänkerran kirjoittanut, tässä alkaa toivoa, että joku muukin tarttuisi haasteeseen. Ja kyllä, pitää lukea uudestaan, ja kyllä, olisihan se kiva omistaa. (tosin ei ole minulla tietoa, mistä tämän saisi...)
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
« Vastaus #6 : Syyskuu 03, 2012, 16:57:34 »
Kirjan perään haikaileville: Tutkiskelin pikaisesti nettiä. Suomalaisen ja Akateemisen sivut tuottivat pettymyksen, mutta Levykauppa x myy kirjaa. Hinta tosin on aika suolainen. Voi olla että jostain muistakin nettikaupoista voisi löytyä tai pienemmistä kirjakaupoista. Ahkeruuteni kului loppuun, enkä jaksa tutkia enempää. Omani ostin antikvariaatista muistaakseni aika halvalla. Sellaisia ja kirpputoreja kannattaa kurkkia. Ja jos ei muualta löydy hintaan, jonka lompakko hyväksyy, kirjastoissa nyt ainakin luulisi olevan.

Poissa LLK

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2014, 21:54:19 »
Itsekkin olen lukenut kirjan. Mielestäni se oli mielenkiintoista luettavaa, mutta itsekkin huomasin näitä kaukaa haettuja juttuja.. joille tuli lähinnä pyöriteltyä silmiä. Mutta suosittelen kyllä kaikkia lukemaan.

Jos jollain ei vielä ole tätä kirjaa niin kannattaa kattoa netistä myyntisivustoilta myykö joku.. itse ostin joltain käytettynä muutamalla eurolla tämän kirjan :D ja oli ihan loistavassa kunnossakin vielä.