Kirjoittaja Aihe: Godricin notko  (Luettu 23011 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

jannal

• Ankeuttaja
Vs: Godricin notko
« Vastaus #25 : Toukokuu 22, 2007, 18:20:31 »
Joo, mä oon ihmetelly kans tota et miten ne sai tietää sen, mitä siel on tapahtunu. Mä oon sen verran tyhmä etten keksi. :D

Ja munmielestä aika loogista olis, että Godric Gryffindor olis asunu siellä Godricin notkossa, tai jotenkin muuten liittyy siihen. (Ja mä oon ajatellu, että se Rohkelikon miekka olis yks hirnyrkki.)

Poissa Neverlandwitch

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Vihreä Luihuinen
« Vastaus #26 : Toukokuu 22, 2007, 19:35:28 »
Mutta siis mistä he tiesivät mitä siellä on tapahtunut? Mistä he tiesivät lähettää Hagridin hakemaan Harryä? Tuskin sielä mitään valvonta kameroita oli.

Siks kun monessa kirjassa on jo sanottu et kyl ne teki sen jonkun taian tai vastaavan joka pelastaa harryn... ja luulen et sen takia ne ties sen... ja mikä tulee siriukseen niin ei se menny niin, kirjassa lukee että ku hagrid oli siel notkossa niin sirius ilmesty sinne ja pyysi saada harryn omaan kotiinsa turvaan mut hagrid ei antanu sillä dumbbis oli velvoittanut tuomaan hänet likusteritie 4...

Dumbledore viimeistely Lilyn 'muinaisentaian' laittamalla Harryn paikkaan, jossa virtasi hänen äitinsä veri. Dumbledore ei tiennyt Lilyn uhrauksesta ennakkoon, kukaan ei tiennyt. Ja se, että Hagrid oli ensin, tekee asiasta vielä mutkikkaamman. Dumbledore siis tiesi jo ennen Siriusta, ja aika paljonkin ennen. Myös se, että jästien joukossa olisi ollut velhoja jotka olisivat kertoneet jotain, on mahdoton. Dumbledorehan lähetti Hagridin hakemaan Harryn ennen jästien paikalle tuloa ihmettelemään mitä on tapahtunut. Missään ei ole koskaan kerrottu mistä Dumbledore tiesi.

~Nevvie
Yhtälailla säälittävä olen niinkuin muutkin, Yksinäinen jos et tuu, ja jos sä sitten tuutkin. Olen sulle kohtelias mutta vain sen verran, että saan sut sänkyyni tämän yhden kerran.

Koiranruusu

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Toukokuu 22, 2007, 20:41:19 »
Liittyisiköhän tämä kysymys, miten Albus tiesi Volden hyökkäyksestä niin pian, siihen samaan pakettiin, josta Row mainitsi. Eli kysymys, jota kukaan ei ole kysynyt ja joka on erityisen olennainen tarinan kannalta. Albushan sai näkymättömyysviitan ennen Jameksen kuolemaa, eikä kukaan ole sitä ihmetellyt.

Molemmat kysymykset täyttävät mieleni niin monilla teorioilla ja uusilla kysymyksillä, että olisi ajatusseulalle käyttöä. En rupea ajatusten puolikkaita tähän vielä ainakaan rustaamaan, mutta pari mieleeni noussutta mahdollisuutta kuitenkin. Kalkkaroshan oli vakooja ja oli jo siirtynyt killan puolelle, joten hän olisi saattanut ilmoittaa Volden lähdöstä notkoon Albukselle. Silloinhan kilta olisi pystynyt, tai siis nimenomaan Albus, järjestämään Harryn noudon ja muut asiat.

Näkymättömyysviittaan sitten. Kun Kalkkaros ryömi albuksen eteen kertomaan kenet volde oli ennustuksen perusteella valinnut uhrikseen ja  Pottereiden suojaamiskeinoista neuvotteltiin, niin silloin James olisi viitan Albukselle antanut. Tämä ajatus ei kuitenkaan ole aivan sama asia, kuin sanatarkka tulkinta lauseesta "juuri ennen kuolemaansa" antaa ymmärtää. Tietysti voi olla, että muistan kohdan väärin ja pyydän anteeksi jo varmuuden vuoksi :) *kaiken lisäksi rikon törkeästi kielioppia, mutta jostain syystä en saa parempaa juuri nyt aikaiseksi*

Tietysti mukana saattaa olla ajankääntäjä tai jotain muuta. Mutta kuten sanoin nämä ovat niin keskeneräisiä ajatuksia, että sisältävät runsaasti jossittelua, aukkoja ja ovat erittäin helposti kumottavissa. Eli viisainta antaa niiden vielä muhia ja kaivaa jostain ajatusseula avuksi tai antaa minua viisampien keksiä parempia teorioita.

Valma

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Toukokuu 22, 2007, 22:50:16 »
luulen vain että siin oli joku hälytysjärjestelmä tai jokin vastaava... tai heidän kodissaan oli taulu???

Hei, tuo oli hyvä idea! Mitäs jos se olikin Godric Gryffindorin taulu! Voidaan olettaa, että myös talo, jossa Potterit majailivat, liittyi jotenkin Gryffindoriin, joten olisi loogista, että seinällä olisi Gryffindorin taulu... mutta muistaako kukaan mainintaa koulun perustajien tauluista Tylypahkassa? itselleni ei tule näin äkkiseltään mieleen. Saattoihan taulussa olla joku muukin. Luulisi taulujen olevan mainioita "hälytysjärjestelmiä" juuri tällaisissa tilanteissa. Kaikenlaista on tähän mennessä uskottu taulujen (tai siis niiden asukkaiden) hoideltavaksi, miksei siis Pottereiden "hälytysjärjestelmää".

Poissa Neverlandwitch

• Vuotislainen
  • Vihreä Luihuinen
« Vastaus #29 : Toukokuu 22, 2007, 23:46:43 »
luulen vain että siin oli joku hälytysjärjestelmä tai jokin vastaava... tai heidän kodissaan oli taulu???

Hei, tuo oli hyvä idea! Mitäs jos se olikin Godric Gryffindorin taulu! Voidaan olettaa, että myös talo, jossa Potterit majailivat, liittyi jotenkin Gryffindoriin, joten olisi loogista, että seinällä olisi Gryffindorin taulu... mutta muistaako kukaan mainintaa koulun perustajien tauluista Tylypahkassa? itselleni ei tule näin äkkiseltään mieleen. Saattoihan taulussa olla joku muukin. Luulisi taulujen olevan mainioita "hälytysjärjestelmiä" juuri tällaisissa tilanteissa. Kaikenlaista on tähän mennessä uskottu taulujen (tai siis niiden asukkaiden) hoideltavaksi, miksei siis Pottereiden "hälytysjärjestelmää".

Koko talo oli raunioina, miten taulu olisi säästynyt? talo oli kuitenkin jästikylässä, enkä uskon sen sisältäneen jästeille epänormaaleja asioita, kuten liikkuvia tauluja. Tiedän, olen piiipmäinen kun kumoan kaikki, mutta jossain vaiheessa joku ne kumoaisi kuitenkin.
Yhtälailla säälittävä olen niinkuin muutkin, Yksinäinen jos et tuu, ja jos sä sitten tuutkin. Olen sulle kohtelias mutta vain sen verran, että saan sut sänkyyni tämän yhden kerran.

Poissa Grytolle

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #30 : Toukokuu 23, 2007, 21:25:42 »
Olen melko varma, että Godricin notko on Pyulzen salaisen tukikohdan paikka.
En ole aivan varma aikooko Rowling tosiaan nimetä hahmon jota luultavasti tarkoitat Pyulzeksi. Kuitenkin olen kanssasi hieman samaa mieltä. Godricin notko olisi loistava paikka Pyulzen salaiseksi tukikohdaksi. Enisnnäkin se on GODRICIN notko. (huomatkaa Rohkelikko yhteys) Toiseksi se on lähellä Harryn vanhempien kotia. Sieltä Pyulze saattaisi hyvin pitää silmällä Voldemortin mahdollisia aikeita siirtää horcruxiaan Pottereiden talossa.
Huom. Luulen vahvasti, että pottereiden luona olevasta pöytälampusta tuli vahingossa horcrux "sinä yönä". 

Toisaalta, oletteko varmoja ettei Hagrid hieman liioitellut...

Olen aika varma, että Hagrid ei näin tärkeässä asiassa liioittelisi. Hänhän on tunnettu siitä, että hän nimenomaan vähättelee kaikkea. Esimerkiksi Aragogista hän puhuu kuin se olisi pieni söpö pehmolelu, vaikka todellisuudessa kyseessä on sairaan vaarallinen myrkkyhämähäkki.

Poissa Nemorosa

• Vuotislainen
« Vastaus #31 : Toukokuu 23, 2007, 21:44:36 »
siis jos talo on kokonaan murentunu, niin miten harry säilys sen jälkeen hengissä? mietitäänpäs nyt, jos yhtäkkiä talo murtuis meidän päälle niin me ei välttämättä selvittäis hengissä?!

Rowling on kertonut, että taikavoimaiset ihmiset eivät loukkaannu yhtä helposti kuin jästit. Esim. Harryhan tippui luudanvarrelta, oliko se SK:ssa, ties kuinka korkealta, eikä taittanut kuin kätensä. Yritin etsiä pikaisesti jotain Rowlingin kommenttia tuohon, mutta en löytänyt. Ja ehkä tuolla Voldemortin epäonnistuneella kirouksella ja Lilyn suojauksella saattoi olla myös jotain tekemistä asian kanssa. Ehkä se hajotti kaiken Harryn ympärillä olevan, mutta suojasi itse kohdetta..

Poissa emmeliini

• vähän tällainen
  • Vuotislainen
  • *nukkuu seisaallaan*
« Vastaus #32 : Toukokuu 23, 2007, 22:10:25 »
Jatkan tuohon mitä Nemorosa taikavoimasista ihmisistä sanoi. Eikös Nevillenkin taikavoimat paljastuneet, kun tämä tippui ikkunasta, ja ei käynyt kuinkaan. Jostakin muistelen joskus lukeneeni, että (mahdollisesti Rowling on sanonut, en muista) taikavoimaiset ihmiset kestävät vahinkoa paremmin kuin "normaalit" ihmiset. Tuosta nyt tuli vähän hassu lause, mutta onhan kirjoissakin sanottu, etteivät Harryn vanhemmat olisi kuolleet autokolarissa. Sinänsä ihan loogista Rowlingilta tehdä taikavoimaisista ihmisistä kestävämpiä, muuten Harrylle ja kumpaneille ei voisi sattua puolia asioista joita heille on kirjoissa tapahtunut. :)
Tuli vähän offia, kun en tuosta Godricin notkosta nyt oikein jaksa spekuloida.
Joskus paremmalla ajalla sitten.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2007, 11:30:38 kirjoittanut emmeliini »

Poissa Grytolle

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #33 : Toukokuu 24, 2007, 20:03:47 »
Kun Storgé pääsee valloilleen siinä räjähtää yhtä sun toista. Voldemortin Kedavra jo yksissään on niin tehokas, että se pirstoo patsaita säpäleiksi ja sytyttää tiskejä tuleen. Entä sitten Lilyn Storgé? Dumbledoren mukaan se on ihana ja erittäin mahtava voima. (OOtp. 883) Eikö Siriuksen veitsikin sulanut Room of Storgén lukkoon?

Minusta on erittäin todennäköistä, että tämä talo tosiaan räjähti aivan täydellisesti. Harryä suojasi tämä Storgé ja siksi hän ei vahingoittunut vaikka kaikki muut kuolivatkin.

Poissa Valeriana

• Enimmäkseen harmiton
  • Reservi
  • *
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #34 : Toukokuu 24, 2007, 20:10:44 »
Mitä kieltä tuo Storgé on? Minun tekee mieli aina nauraa kun näen koko sanan ja sitten täällä puhutaan siitä niin kuin se olisi joku vahvistettu fakta että siellä huoneessa on jotain Storgéa ja se vielä räjähtääkin. Minun tietääkseni äidinrakkaus ei ole vielä konkreettisesti saanut ketään posahtamaan kappaleiksi.
If God does not understand, then he is not God, and we have nothing to fear.

jannal

• Ankeuttaja
« Vastaus #35 : Toukokuu 28, 2007, 17:07:46 »
Toisaalta, oletteko varmoja ettei Hagrid hieman liioitellut...
Niih, mä uskon että se ainakin vähän liiotteli.. vois olla sen tapasta. <:
Mut hei, tääl on ehdotettu et on käytetty ajankääntäjää näkymättömyysviitan hakemises (?) ,
ni jos Hagrid käytti kans sitä, ja sitten kävi pöllimäs Harryn Pottereilta. XD No joo, mahdoton teoria..
Mut koko ajan musta alkaa vaan enemmän tuntuu siltä, että Godricin notko liittyy Gryffindoriin..

Poissa Neverlandwitch

• Vuotislainen
  • Vihreä Luihuinen
« Vastaus #36 : Kesäkuu 01, 2007, 18:57:12 »
Sanon sen vielä, Godricin notko liittyy Godric Gryffiniin. (Gryffindor on tupa, mutta sukunimi on Gryffin). Enkä usko Hagridin liitoitelleen näinkin tärkeässä asiassa. Mutta siis, mitä muita keinoja Dumbledorella oli tietää Potterien kuolemasta ja tahon tuhoutumisesta? Suora videolähetys Päivän profeettaan...? :D Tai kristallipallo. Ei kovinkaan monta vakavasti otettavaa ole, enkä minä ainakaan keksi ainuttakaan järkevää syytä sille, mistä Dumbbis sai tietää. Mutta niin.

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #37 : Kesäkuu 02, 2007, 20:33:44 »
Harry Potter kumppani on todella epäluotettava teos, pelkkä vitsi suorastaan. Kyllä hän oli nimeltään Gryffindor. Johan sen kuulee kun elokuvissa mm. McGarmiwa luettelee nuo perustajien nimet, olisiko ollut Salaisuuksien kammiossa. Toisaalta, eivät elokuvatkaan maailman parhaimpia tietolähteitä ole, mutta niissä sentään itse Rowling on tarkistanut ettei mikään mene pieleen.

Poissa Mariapaige

• Noita-akka
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #38 : Kesäkuu 02, 2007, 21:07:52 »
Godrick Rohkelikon nimi on Godric Gryffindor englanniksi. Ja tämä on sanottu useampaan kertaan alkuperäiskielisissä Potter-kirjoissa, jotka ovat ainoa oikea luotettava lähde. Nopeiten nimen tarkistaa esim. Chamber of Secrets -kirjasta yhdeksännestä luvusta, jossa professori Binns kertoo Tylypahkan perustamisesta.

Valma

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Kesäkuu 05, 2007, 20:13:53 »
Koko talo oli raunioina, miten taulu olisi säästynyt? talo oli kuitenkin jästikylässä, enkä uskon sen sisältäneen jästeille epänormaaleja asioita, kuten liikkuvia tauluja. Tiedän, olen piiipmäinen kun kumoan kaikki, mutta jossain vaiheessa joku ne kumoaisi kuitenkin.

Talo ei sijainnut ihan missä tahansa jästikylässä, koska Rowling on itse myöntänyt haastattelussa, että Godricin notko liittyy nimenomaan Godric Gryffindoriin. Ja jos Voldemort itse marssi taloon ja aloitti iloittelun tappamalla Jamesin, ei mahdollisen taulun asukas varmaankaan ole jäänyt peukaloitaan pyörittelemään vaan on kaiken järjen mukaan häippäissyt toiseen tauluunsa jossain muualla (Dumbledoren toimisto/Feeniksin killan päämaja) ja tehnyt hälytyksen. Siinä vaiheessa, kun talo on tuhottu ja taulu kenties hajonnut, ei sillä ole ollut enää merkitystä taulun asukkaan kannalta.

Poissa Neverlandwitch

• Vuotislainen
  • Vihreä Luihuinen
« Vastaus #40 : Kesäkuu 06, 2007, 16:32:09 »

Talo ei sijainnut ihan missä tahansa jästikylässä, koska Rowling on itse myöntänyt haastattelussa, että Godricin notko liittyy nimenomaan Godric Gryffindoriin. Ja jos Voldemort itse marssi taloon ja aloitti iloittelun tappamalla Jamesin, ei mahdollisen taulun asukas varmaankaan ole jäänyt peukaloitaan pyörittelemään vaan on kaiken järjen mukaan häippäissyt toiseen tauluunsa jossain muualla (Dumbledoren toimisto/Feeniksin killan päämaja) ja tehnyt hälytyksen. Siinä vaiheessa, kun talo on tuhottu ja taulu kenties hajonnut, ei sillä ole ollut enää merkitystä taulun asukkaan kannalta.

Piinaan teitä taulu ihmisiä:D Jos taulun henkilö olisi lähtenyt kalppimaan(mikä ei ole mahdollista jossei ole toista muotokuvaa itsestä jossain muualla) ennen posahtamista, kuinka hän olisi nähnyt Harryn jääneen henkiin? Jos henkilö luikki pois Jamesin kuoleman jälkeen, eihän hän edes ehtinyt nähdä koko tarinaa. Eikä hän voisi takaisinkaan palata, jos taulu on tuhkakasana tai riekaleina. Tuskin talo sentään mitenkään kauhean eristyksiin oli muista laitettu, sehän olisi epäilyttävää. Ehkä Gryffindor perusti jästikylän tai Jamesin ja Lilyn talo sijaitsi hänen hautansa päällä?:D

~Nevvie

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #41 : Kesäkuu 06, 2007, 16:35:45 »
Mutta eihän Jamesista ja Lilystä tiennyt kukaan muu kuin Sirius/Matohäntä. Kukaan muu eí olisi voinut nähdä heitä vaikka olisi kurkkinut olohuoneen ikkunasta sisälle, ellei salaisuuksien haltija kerro salaisuuttaan. Joten ei talo välttämättä ollut eristyksissä muista. Ja oli varmasti automaattista, että joku meni talolle katsomaan jäikö kukaan henkiin tms, eivät kai he nyt voineet vain ajatella että "jaa, he sitten kuolivat. Sääli, ei voi mitään", tms.

Valma

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Kesäkuu 18, 2007, 15:35:05 »
Jos taulun asukas lähtikin taulustaan varoittamaan Dumbledorea/muita kiltalaisia ennen Pottereiden murhaa, on sinne siltikin varmasti lähetetty heti joku tarkistamaan asiaa, vaikkei taulu olisikaan ehtinyt nähdä murhia. Sillä jos itse Voldemort on saapunut, hälytyksen saaja on kuitenkin osannut epäillä pahinta. Mielestäni tauluteoria on hyvinkin mahdollinen, jopa todennäköinen hälytysmetodi. Dumbledoren on nähty luottavan tauluihin vartioimisessa ja viestien välityksessä, etenkin Tylypahkan entisiin rehtoreihin, jotka on velvoitettu auttamaan nykyistä rehtoria. Toinen mahdollisuus olisi joku sneakoskopen (en nyt muista mikä suomeksi..) kaltainen vehje, mutta ne tuppaavat hälyyttämään vain paikallaolijoita.

Poissa villahousu

• Äiti Maa
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #43 : Kesäkuu 22, 2007, 22:39:42 »
Menee hiukan offiksi, mutta tohon on pakko sanoa että koko kirjasarjan ensimmäinen luku on englanniksi The Boy Who Lived.
Eli Poika Joka Eli. Jos yhtään osaan englantia. =) Mutta ei siitä sitten enempää.

Ja jos osaa yhtään enempää englantia, tai on edes pienoisella maalaisjärjellä varustettu, ymmärtää myös sen, ettei kieliä voi kääntää sanasta sanaan. Kielissä on erilaisia rakenteita, jotka tarkoittavat jotakin ihan muuta kuin mille näyttää (esim. "if I wrote a book" = "jos kirjoittaisin kirjan", ei suinkaan "jos kirjoitin kirjan"). Palataksemme Pottereihin, koko kirjasarjan ensimmäinen luku suomeksi on "Poika joka elää" - ja sietää ollakin, koska tämä kyseinen poika siinä luvussa ja kaikessa sen jälkeenkin annetussa tiedossa elää. Mutta ei siitä sen enempää.

Poissa Neverlandwitch

• Vuotislainen
  • Vihreä Luihuinen
« Vastaus #44 : Kesäkuu 24, 2007, 23:27:42 »
Menee hiukan offiksi, mutta tohon on pakko sanoa että koko kirjasarjan ensimmäinen luku on englanniksi The Boy Who Lived.
Eli Poika Joka Eli. Jos yhtään osaan englantia. =) Mutta ei siitä sitten enempää.

Ja jos osaa yhtään enempää englantia, tai on edes pienoisella maalaisjärjellä varustettu, ymmärtää myös sen, ettei kieliä voi kääntää sanasta sanaan. Kielissä on erilaisia rakenteita, jotka tarkoittavat jotakin ihan muuta kuin mille näyttää (esim. "if I wrote a book" = "jos kirjoittaisin kirjan", ei suinkaan "jos kirjoitin kirjan"). Palataksemme Pottereihin, koko kirjasarjan ensimmäinen luku suomeksi on "Poika joka elää" - ja sietää ollakin, koska tämä kyseinen poika siinä luvussa ja kaikessa sen jälkeenkin annetussa tiedossa elää. Mutta ei siitä sen enempää.

Totta, se suomennetaan elää. Kuulostaisi typerältä jos hengissä olevasta pojasta puhuttaisiin pojasta joka eli. Eikö vain? Ja voisin loukkaantua tuosta jos osaa yhtään englantia jutusta, enkku on minulla 9, minä OSAAN englantia. Onneksi olen muutenkin niin agressiivisella tuulella, etten jaksa välittää.

//: jeij, ja olen maalaisjärjellä(kin) varustettu, olen maalta! :D
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2007, 23:51:57 kirjoittanut Neverlandwitch »

Poissa iseeyou

• Huispaajien atleetti
  • Vuotislainen
  • Mää nään sut
  • Pottermore: QueenPotion7180
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #45 : Elokuu 07, 2012, 20:39:49 »
Lainaus
Albushan sai näkymättömyysviitan ennen Jameksen kuolemaa, eikä kukaan ole sitä ihmetellyt.

Totta....
Always, untill the end...