Kirjoittaja Aihe: Töissä kirjastossa  (Luettu 2911 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Hupi

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Tuvaton
Töissä kirjastossa
« : Kesäkuu 27, 2012, 17:37:57 »
Onko täällä muita, jotka ovat päätyneet töihin kirjastoon? Tai ovat joskus olleet kirjaston ihmemaassa töissä?

Itse olen ollut nyt kuukauden päivät erään Savolaisen kirjaston musiikkiosastolla. Työ on rentoa, välillä liiankin jos ei ole asiakkaita :D
Saisikohan tästä jotain keskustelua aikaiseksi? :)

Muoks Muoks. Jos joku miettii kirjastoon työntymistä töihin, niin minulta voipi kysellä, jos kysyttävää tulee mieleen :D
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2012, 18:56:48 kirjoittanut Hupi »

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Töissä kirjastossa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 05, 2012, 09:08:58 »
Mitä siihen sun työhösi oikeastaan kuuluu, että oletko kokoajan lainaustiskillä, vai? Minusta voisi olla ihan kiva työskennellä kirjastossa, jos ei tarvitsisi olla siinä tiskillä niin paljon (epäsosiaalinen olen, juu) vaan saisi vaikka lajitella niitä kirjoja tai jotain... Itse viihdyn kuitenkin niin hyvin kirjastossa, ettei siellä työskenteleminenkään olisi yhtään hullumpi idea. :)
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.

Poissa Hupi

• Vuotislainen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2012, 15:23:25 »
Melkein koko aika menee lainaustiskillä, mutta kyllä tämä minun mielestä sopii epäsosiaalisemmallekkin kun ei tässä paljon tarvitse muuta sanoa, kun kiitos ja heippa :D. Tietysti sitten välillä tulee tilanteita, jos vaikka asiakkaalla on maksuja tai muuta selviteltävää.
Ja luulisin, että tässä työssä se ujouskin vähenee. Yleensä asiakkaat on tosi mukavia, kun tännehän tullaan ihan omasta tahdosta asioimaan :D.
Mä voisin oikeastaan laittaa tähän mun tavallisen päivän "aikataulun". Eli aamuvuoro alkaa kahdeksalta. Puoli kymmeneen asti on edellisenä päivänä palautettujen levyjen hyllyyn viemistä ja aakkostamista. Aakkostaminen tarkoittaa sitä, että tarkistetaan että levyt/kirjat on aakkosjärjestyksessä.
Kun kirjasto aukeaa klo 10.00, siirryn lainaustiskille. Mun työ on nimenomaan sitä lainausta, meillä on erikseen palautustiski ja tietopalvelu, josta voi pyytää apua jos vaikka haluaa jonkun tietyn levyn/kirjan.
Välillä pitää sitten etsiä asiakkaiden varaamia levyjä ja kärrätä niitä valmiiksi kirjastoautojen luokse.
Suosittelen kyllä kokeilemaan kirjastossa työskentelyä, jos vaan on mahdollista :)

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2012, 16:03:46 »
Kiitos erinomaisesta kuvauksesta, voi olla että innostunkin joskus tuohon ammattiin, jos en muuta keksi. :)
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.

Poissa Hupi

• Vuotislainen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2012, 17:56:44 »
Oleppa hyvä :) Kannattaa kysellä työkkäristä, jos olisi mahdollista päästä kirjastoon työharjoitteluun vaikka pariksi kuukaudeksi niin saisi katsoa miltä se vaikuttaa :)

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #5 : Helmikuu 20, 2013, 22:36:10 »
Mie opiskelen kirjastovirkailijaksi paraikaa Lahdessa. Olinkohan nyt varasijalla 14 tai jotain kun postilaatikkoon tipahti kirje viime heinäkuussa, että pääsin kuin pääsinkin Salpaukseen. Oli muuten listallani viimisin paikka minne hain ja minne en oikeastaan halunnut, mutta kurillani nyt vaan pistin. Kuinkas kävikään?...

Eka vuosi kahdesta alkaa olla kohtapuolin pulkassa, keväällä on edessä toinen työssäoppimisjakso asiakaspalvelun merkeissä. Ensimmäinen oli tuossa joulu-tammikuu aikana ja itsehän viihdyin kahdessa eri paikassa muiden luokkalaisteni ollessa siinä yhdessä. Itelläni aika lensi kuin siivillä ja vaikka vähän jännitinkin sitä, että miten tulen selviytymäänn hivenen ujohkona ihmisenä ja varsinkin kun kesken TOP-jakson vaihdan paikasta A paikkaan B.

Itse pidin kummastakin kirjastosta, ja aihepiirikin molemmissa oli aikalailla sama, hoitoalaan kun kummatkin painottivat. Tiskityöskentelyä kammosin ehkä eniten ja ensimmäisessä paikassa en koskenut edes puhelimeen vaikka hengenlähdöllä olisi uhattu. Joulukuussa ei onneksi kovin paljoa porukkaa liikkunut, kun oli top-jaksot ja lomat lähestyi sun muuta. Siinäkin kyllä tosin ujous karisi aika hyvin, kun asiakkaita yritin parhaan taitoni mukaan auttaa. Asiakaspalvelun lisäksi pääsin tekemään aika monipuolisesti kaikkea, ja vähän sellaistakin mikä ei oikeastaan kirjastovirkailijalle kuulu, mutta kun kysessä oli oppilaitoskirjasto ja opettjilla oli kädet täynnä joulun alla, niin tietenkin sitä tungettiin kaikkii mahdollinen kirjastoalan harjoittelijalle...

Toisessa kirjastossa oli puolestaan sitäkin enemmän asiakaspalvelua ja sitä kirottuun puhelimeen vastaamista. Ja koska koko ajan siinä tiskillä siis istuin, niin minähän se sitten tein sitä. Ehkä mielenkiintosimpana puolena loppuajoilla tuolla oli, että pääsin tekemään lehtien saapumisvalvontaa sekä poistelemaan lehtien vuosikertoja tietokannasta yms. Tulipahan sitä tehtyä myös iso läjä kirjastokortteja sekä suomalaisille opiskelijoille, että vaihto-opiskelijoille, joiden nimistä ei välillä meinannut saada mitään selvää. Miut pistettiin myös etsimään kadonneita kirjoja, tyhjentämään käsikirjasto ja sitten laittamaan osa sen kirjoista takaisin paikalleen, koska ensimmäinen lista olikin väärä... Kaiken kaikkiaan nautin töissä olemisesta, koska mikään päivä ei ollut samanlainen, ainakaan kovin usein.

Se miksi oikeastaan edes olen koskaan harkinnut kirjastoa työpaikkana johtuu työkkärin ammatinvalinnanohjaajasta, jonne minut ohjattiin joitakin vuosia sitten ja sitä kautta vietin pari kuukautta kotikaupunkini kirjastossa tylsästi vain hyllyttäen kirjoja ja muovittaen uusia kirjoja. Eipä tuo mitään maailmaa mullistavaa ollut, mutta tykästyin alaan tästäkin huolimatta. Tosin taisin vasta viime vuonna hakea ensimmäistä kertaa alan kouluun.

Ja jos nyt miettii tosiaankin hakeutumista kirjastoon töihin, niin kannattaa miettiä minkälaista työtä on valmis tekemään. Isommissa kirjastoissa se saattaa juurikin olla vain sitä tylsää hyllyttämistä kuusi kuukautta putkeen ilman mitään mahdollisuutta päästä tekemään muuta. Joku pieni sivukirjasto vois olla suosiollisempi, jos haluaa jotain muutakin kirjastoon liittyvää kokeilla.
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Bellex

• triX
  • Vuotislainen
  • Just smile, let it shine!
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #6 : Toukokuu 23, 2013, 21:38:59 »
Nyt muakin alko kiinnostaa kun luin viestit :D missä kaikkialla vois tähän opiskella?
"You're never fully dressed
Without a smile!"

Poissa Taru

• Kesäkettu
  • Sanomaton
  • *
  • ID 12 (Sessun vaimo)
  • Pottermore: BronzePhoenix3707
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #7 : Toukokuu 23, 2013, 22:03:33 »
Nyt muakin alko kiinnostaa kun luin viestit :D missä kaikkialla vois tähän opiskella?

Googlella löytyi tällainen sivu kuin "kirjastot.fi" ja sieltä löytyy vastaus kysymykseen.

Ja siltä varaltä, että joku ei jaksa avata linkkiä niin "kirjasto- ja tietopalvelualaa voi opiskella yliopistossa (Tampere, Oulu, Åbo Akademi Turku), ammattikorkeakoulussa (Oulu, Seinäjoki, Turku omana koulutusohjelmana) ja ammatillisessa koulutuksessa tai suorittaa ammattitutkinnon (Kerava, Seinäjoki, Helsinki, Heinola, Valkeakoski)."
Ilmamerirosvot tottelevat aina äitiään.
<AdamGibbon> (( Mun sydän hakkaa hirveän lujaa. ))
<CainGibbon> (( iik, iik, jännää jännää. o: ))

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #8 : Toukokuu 24, 2013, 09:32:21 »
Informaatikon ura kiinnosti minua joskus, mutta päädyin sitten taidemuseoon kesätöihin. Kumpikaan työpaikka ei minua enää kiinnosta, koska haluan tosissaan jotain sosiaalisempaa hommaa kuin tiskin takana istumista ja hyllyttämistä. Haluan pitää kirjastoilun ihan vain harrastuksena.

Minusta voisi olla ihan kiva työskennellä kirjastossa, jos ei tarvitsisi olla siinä tiskillä niin paljon (epäsosiaalinen olen, juu) vaan saisi vaikka lajitella niitä kirjoja tai jotain..
Monessa ammatissä täytyy olla edes niin sosiaalinen, että pystyy muiden työntekijöiden kanssa neuvottelemaan. Vaikka olisit vain lajittelemassa kirjoja, joutuisit luultavasti neuvomaan asiakkaita. Harvassa työssä voi olla ihan omissa oloissaan. Kaiken lisäksi työhaastatteluissa pitää osata ilmaista itseään. Kyllä se ujous siitä iän ja kokemuksen myötä jonkin verran karisee! T: entinen luokan hissukka.
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Ronry

• Vuotislainen
    • ketunluola
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #9 : Kesäkuu 03, 2013, 23:12:12 »
Ammattitutkinnon voi suorittaa myös Oulussa ;)

Opiskelen (tai siis olen kirjoilla) Oulun seudun ammattioppilaitoksessa, jossa luen kirjastoalaa.
Kirjastossahan on oikeesti ihan parasta, kun saa hyllyttää kirjoja :D Olin kolme vuotta sitten Hämeessä yhdessä pääkirjastossa työharjoittelussa, ja suurin osa ajasta meni hyllyttämiseen. Sain myös muovittaa ja korjata pikkuvikoja kirjoista, hoitaa palautuksia ja noin. Silloin en päässyt asiakaspalveluun ollenkaan, mitä nyt hyllyttämisen ohessa neuvoin asiakkaita.
Viime kesänä olin kesätöissä Oulun kirjastossa, ja pääsin taas hyllyttämään. Nyt pääsin tiskillekin uusimaan asiakkaitten kortteja (silloin siirryttiin uusiin kirjastokortteihin) ja hoitamaan laskuja ja muita. Se oli kivaa.

Nyt vain harmittaa, kun on tullut vuosi taukoa opiskelusta, mutta jaksanpa taas syksyllä.
A good friend will bail you out of jail, but best friend will be in the next cell saying "that was fucking awesome!"

Poissa Diibi Do

• Haisku
  • Vuotislainen
  • Elämä on välillä liian mustavalkoista
« Vastaus #10 : Syyskuu 10, 2013, 15:31:58 »
Itse juuri aloitin opinnot kirjastoalalla. Vielä en ole ollut työharjoittelussa :) Odotan innolla kun opinnot lähtevät kunnolla rullaamaan...
...En pelkää pimeää, mutta inhoan silti sitä...

...Elämäni rakkaus odottaa minua vielä jossain...

Poissa Zaira

• 42
  • Valvojaoppilas
  • *
  • ^o^
    • Ei mitään nähtävää täällä
  • Pottermore: LumosDragon46
« Vastaus #11 : Syyskuu 10, 2013, 18:47:52 »
Diibi Do, saanko udella missä opiskelet?
"When I lead the big patient rebellion, Voldemort here is the first to go."
[The pessimist sees difficulty in every opportunity.
The optimist sees the opportunity in every difficulty. -Winston Churchill]

Poissa Diibi Do

• Haisku
  • Vuotislainen
  • Elämä on välillä liian mustavalkoista
« Vastaus #12 : Syyskuu 11, 2013, 20:36:17 »
Diibi Do, saanko udella missä opiskelet?

Toki saa :) Sedun Aikuiskoulutuksessa. Aloitin 4 päivä tätäkuuta.. jännittävä tää alku :)
...En pelkää pimeää, mutta inhoan silti sitä...

...Elämäni rakkaus odottaa minua vielä jossain...