Kirjoittaja Aihe: Rubikin kuutio ym. älypelit  (Luettu 387 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
Rubikin kuutio ym. älypelit
« : Maaliskuu 29, 2012, 17:30:33 »
Älypelit, mekaaniset pulmat, pulmapelit, pulmalelut... Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Jokainen on varmaan joskus ainakin nähnyt näitä. Monet myös yrittäneet itse ratkoa ja uskoisin että täältä löytyy liuta Vuotislaisia jotka ovat myös onnistuneet ratkomaan jonkinlaisen pulman. Voisin jaotella ne karkeasti kahteen eri tyyppiin. Ensimmäisessä tyypissä on ajatus siirrellä lelun osia niin että ne saa oikeaan järjestykseen/asentoon. Toisessa tyypissä ajatus on joko purkaa tai koota tai sekä että. Ensimmäisestä ryhmästä hyvä esimerkki on Rubikin kuutio. Toisesta ryhmästä voisi mainita esimerkkeinä pirunnyrkin, joka tulee koota ja vanginlukon, jonka ajatuksena on sekä purkaminen että kokoaminen. On täysin mahdollista että on myös muunlaisella ajatuksella toimivia älypelejä, mutta nuo taitaa olla kuitenkin yleisimmät ja muuta ei ainakaan omaan mieleeni tule. Jos joku muu tietää jotain muita, tervetuloa valaisemaan. :> Yleensä näissä on jokin niksi. Jos sitä ei tiedä tai keksi on ratkaiseminen vaikeaa jollei mahdotonta. Mutta kun sen tietää homma helpottuu huomattavasti.

Suosikkini taitaa olla Rubikin kuutio (se perinteinen). Siitä lähtien kun opin miten sen saa kasaan olen pyöritellyt sitä lähes päivittäin. Paljon siinä sai harjoitella että sen oppi laittamaan kuntoon ilman mitään neuvoja, mutta oli kyllä hieno fiilis kun siinä onnistui ensimmäisen kerran. Edelleenkin on aika hieno tunne kun sen saa kasaan. Sen pyörittely on koukuttavaa. Muutenkin tulee joskus leikittyä sillä. Saatan esimerkiksi vaihtaa tahkojen keskimmäiset palat. :)

Muitakin pulmaleluja on tullut räpellettyä. Kuusiosaisen pirunnyrkin olen esimerkiksi joskus osannut laittaa kasaan (nykyisin ei tosin taida onnistua. On päässyt unohtumaan, kun ei ole aikoihin koskenutkaan. :/ ) Monilla muillakin kokoa/pura leluilla on tullut niin ikään leikittyä. Omasta kodistani ei näitä löydy, mutta isälläni on näitä useita. Yksinkertaisimmassa on kaksi metallista taivuteltua palaa jotka kuuluu irrottaa toisistaan taivuttamatta tai muuten rikkomatta niitä. Yksi kiinnostavimmista (ja vaikeimmista) on isäni ulkomailta ostama kuutio. Se koostuu 27:stä kuutiosta, jotka on kiinnitetty toisiinsa kahdesta sivusta. Kun se on auki siitä muodostuu siis pötkö. Ajatuksena yksinkertaisesti koota siitä kuutio. Ei mikään helppo homma ja kukaan ei ole tainnut keksiä onko siinä mitään kaavaa kuten Rubikin kuutiossa. Vanginlukkoon olen myös törmännyt pariin otteeseen. Sekin on kiva kapine. Olisi kiva jos sellaista voisi räpeltää useamminkin. (Löytyisiköhän jostain sellaista...)

Tykkääkö muut pyöritellä ja ratkoa tällaisia leluja? Millaisten kanssa olette olleet tekemisissä?
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
Vs: Rubikin kuutio ym. älypelit
« Vastaus #1 : Maaliskuu 29, 2012, 18:52:35 »
AIV-rehulle sellainen kysymys, että voiko tässä topicissa keskustella myös netistä löytyvistä älypeleistä/-testeistä? Saataisiin luultavasti enemmän keskustelua tähän topiciin.

Mulla on vähän sellainen viha-rakkaussuhde älypeleihin. Rakastan niihin tutustumista ja niiden ratkomista viiden minuutin ajan. Sen jälkeen yleensä minulla palaa hermot ja heitän pelin päin huoneeni seinää. Huomenna sama juttu, kunnes jonakin päivänä saan sen ratkaistua. Juuri sitä rakastan älypeleissä: ratkaisun löytymisen ihanuutta. <3 Mutta kuten jo sanoin, turhaudun todella nopeasti pulmapeleihin. Varsinkin jos kyseessä on joku erityisen vaikea älypeli, niin kuin esimerkiksi eräs Heureka Shopista ostamani pulma. Se meni niin pahasti solmuun, että minun piti mennä Heurekaan ostamaan se uudestaan. Ai että kun olin vihainen (ja se oli vielä kallis!). Mutta sitten kun sain sen ratkaistua, pyörin ympäri taloa ja hypähtelin onnesta. :D

Rubikin kuutio ei ole ikinä innostanut minua. Se johtuu sitten kai siitä, etten ole koskaan tajunnut, miten ne palat saa oikeaan järjestykseen. Se tuntuu olevan aivan mahdotonta jopa 2x2x2 -versiolla. *tuntee itsensä tyhmäksi* Voisin kyllä kokeilla ohjeiden kanssa, mutta minkäs teet kun olen niin laiska, etten niitä jaksa edes kaivaa mistään.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
« Vastaus #2 : Maaliskuu 29, 2012, 19:00:39 »
Kaipa täällä niistäkin voi jutella, vaikka aloituksessa en niistä sanaakaan sanonut. :)

Itse tykkään pelailla Bubbleshooteria (ammuskellaan palloja pallo kasaa päin ja jos saa kolme saman väristä vierekkäin, pallot katoaa.) Niitä taitaa olla satoja melkein samanlaisia. Ja jos lasketaan mukaan myös sanaälypelit ja visat (vaikka ne meneekin jo aika kauas aloitusviestin peleistä, mutta noh kaipa tässä voi jutella yleisesti älypeleistä), relaatio on kiva. Tosin toisinaan todella ärsyttävä, kun ei keksi sanoja ja jotkin sanat on niin kaukaa haettuja että saa miettiä mitä tekijän päässä on liikkunut. :D
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa Affu

• Vuotislainen
  • pullamies
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #3 : Maaliskuu 29, 2012, 19:06:42 »
Araghagsdga. Vihaan noita älypelejä. ö_ö
 Rubikinkuutiot, meillä on yksi isompi ja kaksi "taskukuutiota" 2x2. Ei suinkaan hermot menneet, kun revin isommasta irti ne tarrat :D
Joulupukki raahaa joka ihanan-ikinen vuosi meille jotkut ihmeen metalliset älypulmapelit, joita minä riuhdon auki, ja lopuksi tulee ragequit. Thank god tuo on vain jouluisin. On meillä mm.pirunnyrkki ja tuhansia pieniä puisia älypelejä jossain, palasina, unohdettuna.
Skäbädäm.
  Vuotiskoomalainen, epämääräisesti ölisee.
Ananas.

Poissa Linesca

• Kapinasusi
  • Vuotislainen
  • Home field advantage
  • Pottermore: WalnutRain28723
« Vastaus #4 : Heinäkuu 01, 2012, 12:33:44 »
Rubikin kuutiot on ihania :D tosin ainoastaan perinteiset 3x3x3, koska muita en oo yrittäny. Tai no. Meillä on yks 4x4x4, mut koska sen mukana ei tullu kokoamisohjeita (xd avuton minä) ni en sitte oo yrittäny ite ratkasta ;D Mutta tollasen perinteisen osaan vaikka kattomatta kuutioon :D
Se on lampi niin ihmeellinen, ja sen pinta on niin syvänsininen, siellä rauhassa unelmoida saan, ajatuksiin kauas pois vaeltaa...

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #5 : Elokuu 06, 2012, 22:05:48 »
Minä vihaan älypelejä. Jaan siis tunteesi, Affu!

Ne paljastavat aina, että olen tyhmä. En ole koskaan saanut koottua Rubikin kuutiota. Sudokut saavat minut kirkumaan. Matematiikan tehtävät, joissa juoksee kanoja ja kissoja, amputoituja siilejä ja ihmisiä jolloin näiden prosentuaalinen jakauma tulisi keksiä jalkaparien perusteella, ovat helvetillisiä. Tuttavallani oli kirja Antero Vipunen Ja Hänen Ärsyttävät Keksintönsä, joka oli täynnä kaikenlaisia pieniä jäyniä, joita en koskaan tajunnut, ja hän askarteli aivan innoissaan. Oi niitä päiviä...

Ongelma ei olisi niin piinallinen, jos osaisin ratkaista kielellisiä kenkkuiluja, arvoituksia tai sanaristikoita, mutten taivu edes niihin! Voiko ihminen olla sekä matemaattisesti että kielellisesti näin vajavainen? Kiinnitän huomiota aivan vääriin asioihin tai alan vängätä vastaan kuin surkein häviäjä.

Älypeleihin tarvitaan sitä älyä tai edes kärsivällisyyttä eikä minulla ole kumpaakaan. Onko kukaan koskaan jalostanut itseään pitämään älypeleistä? Onko tie kovinkin kivikkoinen? Olisi näet aika kivaa päteä.

On tosi kätevää, jos tuttavapiirissä on älypelien harrastajia. Ei siksi, että näiden kanssa voisi tehdä mitään kivaa koska ne vaan näpräävät niitä pirunnyrkkejään vaan koska lahjojen ostaminen on helppoa.
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Elokuu 08, 2012, 19:46:47 »
Minä ja Rubikin kuutio = ei mikään hyvä yhdistelmä. En ole ikinä osannut ratkaista, vaikka muuten kyllä tuota logiikkaa löytyy. Älypään visoissa ja testeissä pärjään ihan hyvin ja varsinkin siinä missä etsitään virheitä. :P Noista pulmaleluista on markkinoilla (vai missä-lie) tullut kokeiltua jos minkälaista, ja meillä on ainakin Siansaparot-niminen kapine, jonka osaan ratkaista. Kai siinä Rubikin kuutiossakin on joku sääntö, mitä meikäläinen ei tahdo ymmärtää...

Tekeekös kukaan Mensan pulmatehtäviä? Kirjastosta löytyy kirjoja, missä on monenlaista mietittävää ja ratkomista. Olen tehnyt myös Mensan ÄO-testejä, ja pärjännyt yllättävän hyvin. Ehkä en osaa ratkoa Rubikia mutta muuten tykkään pulmatehtävistä! :D

// Tarkoitan Mensan tehtävillä sitä, kun löysin kirjastosta kirjan, jossa oli enimmäkseen niitä numerotehtäviä, mutta möäs muita esim. arvoituksia. Siinä käskettiin ratkaista vaikkapa viisi tai kymmenen numerotehtävää, ottamaan aikaa ja vertailla oikeisiin vastauksiin niin sai tietää suuntaa antavan ÄO:n. Siinä oli myös ÄO-pikatesti.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2012, 20:22:22 kirjoittanut goldensnitch »
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.

Poissa Undef

• Allons-y!
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FangMahogany16903
« Vastaus #7 : Elokuu 08, 2012, 20:06:32 »
Rakastan pulmia :).

Rubiikin kuution ostin laivalta, ja se on siitä asti ollut hyllyssä ja siitä on vain 1 sivu selvitetty. Perus 3x3x3 kuutio.

Sitten pulmiin joita osaan selvittää. Sudokut. Mahtavaa ajanvietettä sekä hauskaa puuhaa! Jotkut kaverit ei ymmärrä mun mieltymystä sudokuihin. Sitte osaan ratkaista tollassii "lukkoja". Siis 2 esinettä, jotka pitää saada erilleen. Ainoa ongelma niissä on, että en saa niitä takas yhteen siihen alotuspisteeseen. Näitä "lukkoja" löytyy 2 kappaletta hyllystä.

Sanallisissa pulmissa en ole niin hyvä, mutta kyllä niihin jonkinlainen vastaus tulee :).
"Kerro liikkeillä tanssijan: minä rakastan, minä välitän vieläkin.
 Kerro maailmassa näytelmän: minä ymmärrän, minä kutsun sielläkin."

Poissa Hufflepuff Charm

• Käytöksellisesti rajoittunut ja silti julkisesti uskottava
  • Ylihörhö
  • *
  • sekä välttelevä yökein nolife-stalkkaaja
    • Vuotis, duh!
  • Pottermore: StormSpell22
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #8 : Elokuu 08, 2012, 20:16:14 »
Tekeekös kukaan Mensan pulmatehtäviä? Kirjastosta löytyy kirjoja, missä on monenlaista mietittävää ja ratkomista. Olen tehnyt myös Mensan ÄO-testejä, ja pärjännyt yllättävän hyvin. Ehkä en osaa ratkoa Rubikia mutta muuten tykkään pulmatehtävistä! :D
Tarkoitatko Mensan pulmatehtävillä sellaisia numerotehtäviä? Joku sellainen kirjanen, jonka nimessä mainitaan mensa tms.? Koska Mensahan ei ole virallisesti julkaissut mitään älypelejä tai -tehtäviä tai vastaavia, vaan yleisimmin "Mensän älypeleinä" pidetyt kirjaset ovat jonkun entisen Mensan jäsenen julkaisemia ja hän on vain käyttänyt Mensan nimeä niissä.

Mensan älykkyystestejä ei myöskään voi tehdä muualla kuin virallisissa Mensan testitapahtumissa. Mensan sivuilta löytyy kyllä lyhyt suuntaa-antava nettitesti, mutta varsinaiseen viralliseen Mensan älykkyystestiin se ei ole verrattavissa. Maailman Mensat käyttävät toki eri testejä ja Suomen Mensallakin on aikojen saatossa ollut useampi testi käytössä, mutta koska kyseessä on psykologinen testi, oikean psykologin pitäisi arvioida testi, jotta tulokset olisivat luotettavat ja vertailukelpoiset. :)

Itse rakastan pulmaleluja ja voin viettää tuntikausia niiden kanssa näprätessä. "Älypelit" on minusta siksi vähän huono termi noille pulmaleluille (joka on paljon parempi termi), koska "älyn" voi määritellä niin monella eri tavalla. On mm. kielellistä älyä, matemaattista älyä, sosiaalista älyä, ja "yleiseksi" älykkyydeksi kutsuttu G-faktori, jota mm. Mensan testi mittaa. Tuo "yleinen" älykkyyskin on lähinnä loogista päättelykykyä mittaava. Lisäksi monissa pulmaleluissa tarvitsee vain keksiä se "jippo" millä pulman saa ratkaistua. Jos sen katsoo ohjeista (esim. Rubikin-kuution tapauksessa), ei ole tapahtunut minkäänlaista oppimista. Itse rakastan sitä tajuamisen tunnetta kun keksii miten jotain palaa pitää kääntää, että se sulahtaa juuri oikeassa asennossa pois muista paloista tai niihin kiinni. Oman oivaltamisen kautta oppii kaikkein parhaiten ja jos se, että pulmalelun parissa näpertää ja pohtii erilaisia ratkaisuja, vaikkevät ne toimisikaan, lisää aivojen hyvinvointia.

Rubikin-kuutioista olen ratkonut 2x2 ja 3x3 kuutiot. Olen yrittänyt etsiä eri paikoista itselleni 4x4 kuutiota, mutten ole vielä löytänyt. Sen jälkeen tulisi sitten siirto 5x5 -kuutioihin. :D

Hanayama on yksi hyvä pulmaleluvalmistaja. Itselläni on Hanayamoista Cast Quartet ja Cast Enigma ja olen ratkonut monia muita eri paikoissa. Lisäksi itseltäni löytyy läjä puisia helpompia pulmaleluja. Kaikki nykyiseni ovat tosin tylsyyteen asti koottuja ja purettuja ja uudelleenkoottuja, että pitäisi varmaan käydä ostamassa muutama uusi ajanvietteeksi.
Jos et näe sen kauneutta, mitä järkeä sinun on katsoa sitä?

Poissa ghostie

• Vuotislainen
  • DFTBA
« Vastaus #9 : Tammikuu 22, 2013, 13:52:12 »
Pulmapelit ovat todella hauskoja :)
Joskus tuli tehtyä todella ahkerasti, mutta nyt on ollut vähän taukoa.
Rubikin kuutio on suosikkini, sitä olen tehnyt eniten. Itse omistan vain tuon 3x3x3 version, mutta olen tehnyt myös 2x2x2 ja 4x4x4, mutta en itse omista noita. Pitkään pitänyt hankkia sellainen 'speed cube', jolla pystyy niitä siirtoja tekemään oikesti todella nopeasti kun oppii sen tekniikan. Tuollaistakin on joskus tullut kaverin luona pyöriteltyä.
Olen siis opetellut rubikin kuution itsekseni, ilman mitään ohjeita, koska se on vain niin paljon palkitsevampaa. Aloin vain kokeilemaan niitä siirtoja ja jossain kohtaa vain ymmärsi miten se toimii. Nyt olen päässyt sisää muutamaan eri tekniikkaan. Toivottavasti muistan ne vielä, koska on ollut aika pitkä tauko.

Muitakin pulmapelejä on tullut harrastettua, sellaisia perus missä pitää esimerkiksi irrottaa joku osaa ja sitten saada se takaisin. En tiedä onko niille mitään omia nimiä.
"'Cause I need Harry Potter like a grindylow needs water"
11 years and counting ♥

Poissa Lucid

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2014, 03:10:50 »
Rakastan kaiken kokoisia ja muotoisia rubikin kuutioita ja sen sukulaisia.
Suurin osa luulee että rubikin kuutio on itselleen liian vaikea oppia ja siksi ei edes yritä. Voisin melkein väittää että apinakin oppisi ratkaisemaan sen jos sitä opettais. Itse olen opettanut useita kavereita ja suurin osa on jo parin päivän harjoittelun jälkeen kyennyt ratkaisemaan sen ilman apuani.
Olen harrastanut speedcubingia noin vuoden ja ratkaisen rubikin kuution alle 18 sekuntiin. Ennätykseni on 9.46 sekuntia.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2014, 10:38:48 kirjoittanut Lucid »

Poissa Gatyena

• Taiteellinen kirjatoukka
  • Vuotislainen
  • Outo hyyppä maton alla
  • Pottermore: DustAuror27790
« Vastaus #11 : Maaliskuu 25, 2014, 22:38:53 »
Itse suorastaan nautin pulmapeleistä ja yksi omista suosikeistani on Rush Hour, jossa tavaoitteena on saada punainen auto ulos pelilaudalta siirtelemällä laudalle aseteut muut autot pois sen tieltä. Tehtäviä on 40 erilaista (plus saatavilla olevat lisäpakat joissa on myös 40 tehtävää per pakka) lapsellisen helposta suorastaan (ainakin omasta mielestäni) tuskastuttavan vaikeaan, mutta aika kuluu taatusti rattoisasti tämän pelin kanssa.

Toinen suosikkini on Rubik-firman Snake, joka on mielestäni perinteistä kuutiota hauskempi. Vaikka sen mukana tuleekin vihkonen täynnä erilaisia helpompia ja vaikeampia ratkaisumalleja, sen kanssa kiva leikkiä myös muuten ja kehitellä omia viritelemiä. Rubikin kuutiotakin on tullut kokeiltua mutten vain saanut sitä ratkaistuia. Olenkohan vähän tyhmä :P. Rubikin pyramidin kanssa sama homma ja sitten seuraan sivusta enoani joka osaa ratkaista molemmat alta minuutin olivat ne sitten miten sekaisin hyvänsä :D.

Muitakin todella kivoja pulmapelejä olen ratkonut tai ainakin yrittänyt ja välillä on toki meinannut mennä hermot kun en ole yrityksistäni huolimatta saanut mitään ratkaisua aikaan, vaikka yrittäisin miten paljon ja kuinka kauan hyvänsä.

Yksi kiinnostavimmista (ja vaikeimmista) on isäni ulkomailta ostama kuutio. Se koostuu 27:stä kuutiosta, jotka on kiinnitetty toisiinsa kahdesta sivusta. Kun se on auki siitä muodostuu siis pötkö. Ajatuksena yksinkertaisesti koota siitä kuutio. Ei mikään helppo homma ja kukaan ei ole tainnut keksiä onko siinä mitään kaavaa kuten Rubikin kuutiossa.

Itselläni on juuri tuollainen mainitsemasi kuutiopötkö ja kyllä siihen on tietty kaava millä sen saa kasaan sen keksiminen tosin ottaa aikansa. Itse olen ainakin saanut sen kasaan joka kerta samalla tekniikalla. Nyt on tosin hetki siitä kun viimeeksi tuon hyllyssäni kököttävän kuution purin ja kasasin, että saattaisi hetki mennä pähkäillessä, että miten se nyt taas menikään :D.

Myös noita kappaleiden toisistaan irrotuspulmia on tullut ratkottua tai ainakin yritettyä. Joskus on mennyt paremmin ja joskus kehnommin :D

Kuinka moni on muuten kokeillut tangarammia eli eräänalaista palapeliä, jossa seitsemän palaa mutta joista voi saada aikaiseksi muistaakseni 170 erilaista kuvaa/kuviota, joiden siluetit ovat pelin mukana tulevassa ohjepaperissa?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 25, 2014, 22:59:20 kirjoittanut Gatyena »
"Välistä täytyy olla vihoissaan. Jok'ikisellä Nyytillä on oikeus suuttua. Mutta Muumipappa on vihoissaan väärällä tavalla. Hän ei puhalla mitään ulos, hän vetää kaiken sisään." -Pikku Myy-

Poissa Hopeakettu

• Vuotislainen
« Vastaus #12 : Tammikuu 16, 2017, 22:37:40 »
"Älypelit" on minusta siksi vähän huono termi noille pulmaleluille (joka on paljon parempi termi), koska "älyn" voi määritellä niin monella eri tavalla. On mm. kielellistä älyä, matemaattista älyä, sosiaalista älyä, ja "yleiseksi" älykkyydeksi kutsuttu G-faktori, jota mm. Mensan testi mittaa. Tuo "yleinen" älykkyyskin on lähinnä loogista päättelykykyä mittaava.

Juurikin näin. Älykkyyttä todellakin on montaa erilaista laatua, mutta se, että joku on tietyllä tavalla "vähemmän älykäs", ei tarkoita, että olisi jotenkin "vajaampi" tai "tyhmempi" kuin toinen.

Joka tapauksessa. Minulla on hiukan omituinen suhde pulmatehtäviin, sillä en ole niissä erityisen hyvä, mutta pidän niiden ratkomisesta silti. Suosikkejani ovat esimerkiksi sudokut - voisin istua tunteja tekemässä niitä! - ja erilaiset päättelytehtävät, yhtenä esimerkkinä perinteinen "kuinka saada lammas, kaali ja susi joen toiselle puolelle" -tehtävä, jonka jokainen taatusti tuntee. Lisäksi pidän hurjasti arvoituksista, vaikka usein joudunkin miettimään vastauksia useampaan otteeseen. Mutta voi sitä tunnetta, kun viimein tajuaa, mistä on kyse! :D

Pulmaleluista en sen sijaan liiemmin pidä. Rubikin kuutiosta en ole ikinä oikein välittänyt, se on minulle liian vaikea. Olen saanut tasan kaksi sivua valmiiksi yhtäaikaisesti, ja siihen se onkin jäänyt. Myöskään nämä pirunnyrkit ja muut sellaiset eivät juurikaan kiinnosta.

En ole varma, liittyykö tämä aiheeseen, mutta tulipa mieleeni: oletteko koskaan kokeilleet pakohuonepelejä, eivätkö ne ole ikään kuin isomman joukon pulmapelejä? Tarkoituksena on siis vihjeitä jahtaamalla ja erilaisia pieniä pulmia ratkomalla päästä pakenemaan suljetusta huoneesta tietyn ajan sisällä. Itse tahtoisin joskus kokeilla pakohuonepelin pelaamista, joten kuulisin mielelläni muiden kokemuksia niistä. :)

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #13 : Tammikuu 17, 2017, 09:45:59 »
Kovinkaan paljoa näitä "älynystyröitä" vaativia pulmajuttuja en ole tehnyt. Tutuin on itsellenikin tuo Rubikin kuutio, jota joskus yläasteella yritin ratkaista - tuloksetta (se oli pieni avaimenperä, joka roikkui joskus repussani, ja muutama muukin henkilö sitä sekoitteli, hekin tuloksetta). Tapauksessani se oli vain arvotonta pyörittelyä, sillä en koskaan hoksannut miten sen olisi saanut valmiiksi. Noiden yläasteaikojen jälkeen en ole Rubikin kuutioon sitten koskenutkaan.

Yksinkertaisimmassa on kaksi metallista taivuteltua palaa jotka kuuluu irrottaa toisistaan taivuttamatta tai muuten rikkomatta niitä.

Olen enemmän tutustunut näihin. Kun näiden kääntelyssä ja vääntelyssä alkaa hahmottaa miten osaset liikkuvat toisiinsa nähden, alkaa päästä jyvälle. Näissä kun on kuitenkin (yleensä) rajattu ratkaisujen määrä (yleensä yksi tai kaksi), niin kun kerran hoksaa ratkaisun, pulmaan menee tietty mielenkiinto.

Ja tuohon "onko älypeli hyvä termi vai ei" juttuun. Kyllä, älykkyyttä on erilaista. Vaikkakin nämä pulmapelit yms mittaavat tiettyä loogista ajattelua, mielestäni myös tuurilla on osansa. Esimerkiksi juuri noissa tekemissäni taivuteltuissa metallinpaloissa kävi itselleni kerran niin, että sain ne palat ihan vahingossa irti toisistaan.

Pulmapelien lisäksi olen kiinnostunut myös sanalliset päättelytehtävät, sillä niitä on mielestäni kiva pohtia.

En ole varma, liittyykö tämä aiheeseen, mutta tulipa mieleeni: oletteko koskaan kokeilleet pakohuonepelejä, eivätkö ne ole ikään kuin isomman joukon pulmapelejä?

En ole vielä kokeillut, mutta aikeissa on ollut!  Olen kuullut näistä pakohuoneista vain hyvää: yleensä alkuun saattaa olla vaikeaa, mutta kun pääsee jyvälle, homma alkaa vähitellen sujua. Pakenemista ei kuitenkaan ole tehty helpoksi, vaan siinä pitää ottaa monipuolisesti asioita huomioon. Olen myös kuullut, että joidenkin mielestä pakohuoneesta pääsee läpi hyvin kahdestaankin, osa on sitä mieltä että isommalla porukalla ehdottomasti on tehtävä. No, riippuu varmaan pakohuoneen sisällöstä sekä pelaajien valmiuksista.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.