Kirjoittaja Aihe: Transsukupuolisuus  (Luettu 2028 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Miizhaa

• Tähtililja
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Rohkelikko <33
    • Ja kaikki kirjoittaa mun ystikseen! <3
  • Tupa: Rohkelikko
Transsukupuolisuus
« : Tammikuu 03, 2012, 13:13:00 »
En ainakaan itse löytänyt topiikkia tästä aiheesta, joten ajattelin tehdä sen. Älkää jooko tappako mua, jos tällänen onkin jo :D
 Transsukupuolisuus. Mitä mieltä olette? Wikipedia kertoo olennaisen asian. Eli siis transsukupuolisuus tarkoittaa sitä, että henkilö tuntee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen.
 Oletko sinä transsukupuolinen? Mitä ajattelit tehdä asialle, jos olet? Mitä mieltä olet transsukupuolisuudesta?
 Minä en ole transsukupuolinen ihminen, mutta en tuomitse niitä, jotka ovat. Itse asiassa, isäni paras kaveri oli transsukupuolinen ihminen- hän meni jopa leikkaukseen.
 Tässä muutamia aiheesta löytyviä linkkejä:
Trasek RY
Tässä on transsukupuolisuudesta löytyviä blogilista.
 Sana on vapaa, vuotislaiset! Mitä mieltä sinä olet?
Kuolema on mysteeri ja hautaus salaisuus
 Stephen King

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
  • Tupa: Korpinkynsi
Vs: Transsukupuolisuus
« Vastaus #1 : Tammikuu 03, 2012, 15:47:46 »
Öh, mä en ymmärrä miksi jonkun sukupuolesta pitäisi olla mitään mieltä. :D Ja ihan vaan selventääkseni: Transsukupuolinen ei tunne kuuluvansa mihinkään vastakkaiseen sukupuoleen, vaan hän ON sitä sukupuolta mitä on, vaikka kroppa on väärässä. Eihän se ole vastakohta millekään, koska tämä tyyppi ei ole koskaan ollutkaan toista sukupuolta, jos nyt vaan tajuatte mitä yritän selittää... Eikä ole olemassa mitään yhtä ainoaa sukupuolenkorjausleikkausta, vaan on useampia vaihtoehtoja mistä voi valita haluamansa tai olla valitsematta mikäli kirurgia ei houkuttele. Useimmiten prosessiin kuuluu nimenvaihto, hormonihoito sekä henkilötunnuksen vaihto. Leikkauksia on monia erilaisia, jotkut eivät halua niistä yhtäkään ja toiset ottavat koko potin. Esimerkiksi lähes kaikki transmiehet leikkauttavat rintansa pois, kun taas genitaalikirurgiaan menee melko vähän porukkaa. Leikkaustapojakin on hyvin erilaisia, saman leikkauksen voi suorittaa usein kolmellakin eri tavalla.

Ja vielä yksi hyvin tärkeä selvennys, mistä ihmisillä yleensä on väärä käsitys: KUKAAN ei ole transsukupuolinen omasta tahdostaan, se on asia jolle ei voi mitään. Ihan samalla tavalla kuin te olette naisia ja miehiä ettekä kyseenalaista sitä, transihmisetkin ovat sitä sukupuolta mitä ovat, eivätkä voi päättää siitä itse. Voin vakuuttaa, että transsukupuoliset saavat joka hiton päivä p*skaa niskaansa kilokaupalla, ja sellaista tahtoakseen täytyisi olla mielenvikainen ja hc-masokisti.

Anteeksi mikäli pauhaan turhan raivoisasti, mää vaan haluaisin että kaikki ei olisi ihan pihalla koko asiasta. Tosi usein törmää ihmisiin, joilla ei ole kertakaikkiaan lainkaan tietoa transsukupuolisuudesta, tai vielä pahempaa, luulevat aivan vääriä asioita siitä.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #2 : Tammikuu 03, 2012, 15:59:17 »
^komppaan aikalailla Kamia tässä suhteessa: miksi asiasta pitäis olla jotain mieltä? Se on jokaisen oma asia ja se, tekevätkö he leikkauksia tai nimenvaihdoksia tai mitä ikinä, on myös heidän asiansa. Myönnän, että jos nyt sanotaan vaikka joku hyvistä ystävistäni ilmoittaisi, että on omasta mielestään mies ja haluaisi mennä leikkaukseen ja ottaa mieshormoneja yms. saattaisin vähän hätkähtää. En ole homo- tai transfobinen, mutta jos on tuntenut jonkun miehenä tai naisena (ainakin fyysisen määritelmän mukaan) koko ikänsä, niin kai se nyt vähän oudoksuttaisi, mutta en todellakaan ole niin kapeakatseinen, että hylkäisin kys. ystävän tai alkaisin käyttäytyä jotenkin eri tavalla. Ei se ystävän luonne tai käytös mihinkään ole muuttumassa, hän on sama vanha tuttu, ehkä erilainen fyysisesti, mutta enpä kovinkaan usein välitä siitä miltä ihminen näyttää.

Yhden transsukupuolisen ihmisen tiedän ja todella mukava ihminen on kyseessä! En ole tuntenut häntä kauaa, eikä liikuta samassa porukassa, mutta en oikeastaan pitänyt asiaa yhtään minään, kun sain kuulla, että kyseinen tyttö onkin omasta mielestään poika. Mikäs siinä. Hän on vaihtanut virallisesti nimensä, mutta ei tietääkseni ole tehnyt vielä muuta. En ole nähnyt kenenkään käyttäytyvän mitenkään oudosti hänen kanssaan, kaikki hänen kaverinsa ovat sen suhteen OK ja hänellä on erittäin mukava tyttöystävä :) Ainoa asia mikä häntä ärsyttää, on se, ettei hänen vanhat kaverinsa osaa kutsua häntä vielä uudella nimellä :D mutta sehän nyt on aika normaalia, ihan sama kuka sitä nimeä vaihtaa, vanhoista tavoista on vaikea päästä eroon.

Tulipas nyt kauhea sepustus tuosta tutusta, mutta halusin vain näyttää esimerkin siitä, että kaikkien transsukupuolisten ei tarvitse saada "paskaa niskaansa" niinkuin Kami ilmaisi, koska oikeat ystävät ei pidä transsukupuolisuutta mitenkään suurena asiana, vaan pelkästään faktana.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #3 : Tammikuu 03, 2012, 16:11:56 »
...kaikkien transsukupuolisten ei tarvitse saada "paskaa niskaansa" niinkuin Kami ilmaisi, koska oikeat ystävät ei pidä transsukupuolisuutta mitenkään suurena asiana, vaan pelkästään faktana.

Eihän se kakka tule niskaan ystäviltä, vaan koko muulta maailmalta. Kun koulussa opettajat käyttävät vääriä sukupuolimääritelmiä, kun täytyy näyttää henkilöllisyystodistus josta näkyy väärä sukupuoli, kun joku häätää ulos julkisesta vessasta perustelemalla että "sä et kuulu tänne", kun vaateliikkeen myyjä huomauttaa että olet väärällä osastolla, kun maksat liikaa/liian vähän vakuutuksistasi koska papereissa lukee väärä sukupuoli, kun saat vääriä kehuja biologisen sukupuolen takia (jos esim. transmiehelle sössötetään että "ooooiiii kun olet nätti tyttö, sulle sopisi pinkki mekko"), kun kielletään tekemästä tiettyjä asioita vetoamalla papereissa lukevaan sukupuoleen (esim. ei saa lapsena leikkiä pikkuautoilla kun päiväkodissa tuputetaan että "sä olet tyttö, sun pitää leikkiä nukeilla"), kun hakee töihin tai koulutukseen missä pitää merkitä lomakkeeseen virallinen (=väärä) sukupuoli, kun saa väärälle sukupuolelle suunnattuja lehtimainoksia ja puhelinmyyntisoittoja... Juu, näitä tilanteita on vaikka mikä määrä. Usein "tavikset" eivät tule ikinä ajatelleeksi kuinka monessa tilanteessa ihmisiä sukupuolitetaan.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Zenzibar

• Aurori
  • *
    • Home sweet home
« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2012, 16:22:03 »
^No siis joo, toihan on totta, mutta eihän joku kassan myyjä voi tietää tollasta asiaa. Ei se ole niiden vika, ei ne tee sitä tahallaan! Tietysti on niitäki, jotka on vaan luonnostaa ilkeitä ja näin, mutta yleensä se on tietämättömyyttä. Kyllä mulla ainaki kilahtais, jos näkisin, että mies tulis vaikka naisten pukuhuoneeseen, tuskinpa mulle ekana tulis mieleen, että: "Hei toi on varmaan transsukupuolinen, joten on ihan OK, et se on täällä!"

Nykyään on mun mielestä tehty tosi paljon parannuksia näiden asioiden suhteen, mutta koska ihmisiä vieläki kasvatetaan uskomaan, että ainoastaan "normaalit" heterot on OK, ei tää maailma nyt ihan hetkessä oo muuttumassa kaikille ystävälliseksi.

Ja toi, että johonki kaavakkeeseen laitetaan "väärä sukupuoli" voidaan hoitaa sillä, että muuttaa nimen - joka on ilmaista ensimmäisellä kerralla - ja sitten sosiaaliturvatunnuksen, joka tietysti vie vähän enemmän aikaa, mutta on tehtävissä.
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
    • deviantART
« Vastaus #5 : Tammikuu 03, 2012, 16:35:42 »
Ja toi, että johonki kaavakkeeseen laitetaan "väärä sukupuoli" voidaan hoitaa sillä, että muuttaa nimen - joka on ilmaista ensimmäisellä kerralla - ja sitten sosiaaliturvatunnuksen, joka tietysti vie vähän enemmän aikaa, mutta on tehtävissä.

Nämä tehdäkseen tarvitsee transsukupuolisuusdiagnoosin, ja hetun vaihtaakseen täytyy osoittaa olevansa lisääntymiskyvytön, mikä käytännössä tarkoittaa että on ollut yhden vuoden hormonihoidolla, jota sitäkään ei saa ennen diagnoosia... :/ Eikä diagnoosia varten käytävät tutkimuksetkaan mitään supernopeaa ole, itse olin ensin jonossa 6 kuukautta, nyt olen ollut tutkimuksissa 12 kuukautta ja diagnoosia ei vielä näy. Ja koska haluan kuitenkin edistyä prosessissa, olen syytänyt 4150 euroa siihen, että pääsisin rintakehäkirurgiaan tämän kuun 19. päivä. Kallista hommaa...

Ja siis juu, en mä tarkoittanut että tuntemattomien ihmisten pitäisi tietää kaikesta etukäteen, vaan yritin jotenkuten selittää että transihmisen elämä on toisinaan aika karmivaa juuri siksi että ulkonäkö menee ristiin sukupuolikokemuksen kanssa. Ja siksi olisi täysin sekopäistä haluta olla trans. (Ugh, mä olen tosi huono ilmaisemaan itseäni, toivottavasti mun selityksistä saa selvää...)

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
« Vastaus #6 : Tammikuu 03, 2012, 16:41:00 »
Totta, mutta toisaalta ihminen, joka on vaihtanut nimensä, sotunsa ja edennyt pitkälle hoidoissa ei välttämättä enää identifioidu transsukupuoliseksi. Eniten väärinkäsityksiä kohtaavatkin ne, jotka eivät juuri ulkonäkönsä tai virallisten asiakirjojen mukaan kuulu tiettyyn sukupuoleen. Tällainen sukupuolittaminen on prosessin alkaessa saattanut tuntua väärältä jo vuosikymmeniä.

- - kyseinen tyttö onkin omasta mielestään poika.
Tiedän, ettet valinnut sanojasi pahaa tarkoittaen, mutta ilmaisusi tiivisti hyvin erään ongelman: vaikka teoriassa luokittelisi ihmisen sen sukupuolen edustajaksi kuin hän on, voi huomaamattaan määritellä hänet "tyttönä, joka ajattelee olevansa poika" tai "poikana, joka haluaa tulla tytöksi".

Sitä paitsi jotkut voivat nähdä transsukupuolisuuden vain välivaiheena, jonka he viettävät ns. väärän sukupuolen asemassa ja kehossa. Heistä voi olla loukkaavaa, että heidät nähdään etenkin leikkausten ja hormonihoitojen jälkeen edelleen transihmisinä, ei "tavallisina" miehinä tai naisina.

(Ja vaikka topicin aihe onkin vain transsukupuolisuus, lisäisin, että lomakkeiden sukupuolirastittaminen on rasittavaa myös ihmisille, jotka eivät identifioudu yksiselitteisesti kumpaankaan binääriseen ääripäähän.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2012, 16:53:54 kirjoittanut Aiëdaíl »

Poissa Zenzibar

• Aurori
  • *
    • Home sweet home
« Vastaus #7 : Tammikuu 03, 2012, 16:58:12 »

Nämä tehdäkseen tarvitsee transsukupuolisuusdiagnoosin, ja hetun vaihtaakseen täytyy osoittaa olevansa lisääntymiskyvytön, mikä käytännössä tarkoittaa että on ollut yhden vuoden hormonihoidolla, jota sitäkään ei saa ennen diagnoosia... :/ Eikä diagnoosia varten käytävät tutkimuksetkaan mitään supernopeaa ole, itse olin ensin jonossa 6 kuukautta, nyt olen ollut tutkimuksissa 12 kuukautta ja diagnoosia ei vielä näy. Ja koska haluan kuitenkin edistyä prosessissa, olen syytänyt 4150 euroa siihen, että pääsisin rintakehäkirurgiaan tämän kuun 19. päivä. Kallista hommaa...

Okei, myönnän olevani väärässä, sillä en ole perehtynyt asiaan tarpeeksi, enkä tiennyt sen olevan noin vaikeaa. Pahoittelen.

- - kyseinen tyttö onkin omasta mielestään poika.
Tiedän, ettet valinnut sanojasi pahaa tarkoittaen, mutta ilmaisusi tiivisti hyvin erään ongelman: vaikka teoriassa luokittelisi ihmisen sen sukupuolen edustajaksi kuin hän on, voi huomaamattaan määritellä hänet "tyttönä, joka ajattelee olevansa poika" tai "poikana, joka haluaa tulla tytöksi".

Pahoittelen myös tätä virhettä, en tarkoittanut sillä mitään, mutta näen kyllä miten pahalta se kuulostaa kun sen sanoo noin. Olen kai tarpeeksi kapeakatseinen, etten osaa sanoa, että hän kyseinen tyttö on poika. Olen kai kasvatuksen uhri, kun minulle kuitenkin fyysisesti naiselta näyttävät ovat naisia ja miehet miehiä, ennen kuin he itse ilmoittavat toisin ja edelleenkin fyysiset seikat sotivat ajatuksiani vastaan. Vaikken koekaan sen olevan minulle mikään ongelma, toivon vain, etten sitten tee tai sano epähuomiossa jotain, joka loukkaisi transsukupuolisia ihmisiä.

Ehkä olen vain hiljaa.

Poissa Neithan

• Vuotislainen
« Vastaus #8 : Tammikuu 04, 2012, 01:31:05 »
Mitä mieltä olet transsukupuolisuudesta?

nothin wrong w it. olen tullut siihen lopputulokseen, että elämässä on tärkeintä tehdä mitä itse kokee parhaaksi ja koittaa vain olla mahdollisimman onnellinen. ihailen sitä rohkeutta jota niiltä ihmisiltä löytyy, jotka uskaltavat vapaasti olla mitä ovat.

ennen tuomitsin tämän rankasti, koska olin ymmärtämätön.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2012, 01:34:47 kirjoittanut Neithan »

Poissa Aurican

• vinokas
  • Vuotislainen
  • Kirjoittaa liian pitkiä viestejä.
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #9 : Heinäkuu 23, 2012, 19:01:14 »
(Ja vaikka topicin aihe onkin vain transsukupuolisuus, lisäisin, että lomakkeiden sukupuolirastittaminen on rasittavaa myös ihmisille, jotka eivät identifioudu yksiselitteisesti kumpaankaan binääriseen ääripäähän.)

Tämä! Itse koen sijoittuvani jonnekkin sinne väliin. Tätä on toisinaan kovin vaikeaa selittää ihmisille, jotka ovat hyvin jumittuneet perinteiseen ajatukseen, että ihmiset ovat 100% joko naisia tai miehiä. Yleensä jätänkin sen tekemättä ja annan ihmisten suhtautua minuun poikamaisesti käyttäytyvänä nais-ihmisenä. Ei se minusta niin pahalta tunnu. (Edit.2016 Kylläpäs.) Tosin nämä "Voi kun nuori neiti näyttää niin sievältä tuossa hameessa"-kommentit aiheuttavat aina pientä irvistelyä selostuksen muunsukupuolisuudesta.

Ja ettei nyt hypitä kokonaan ohi aiheeen, niin eräs kaverini, jonka internetin kautta tapasin on trans poika. En ihan alussa tiennyt sitä, mutta hän kyllä kertoi että inhoaa oikeaa nimeään eikä ole "niinkuin tytön kuuluisi", joten laskin siitä asiat yhteen ja kysyin onko asia niin kuin arvelin. Sen jälkeen olen aina pyrkinyt olemaan hänelle tukena niinkuin kavereille nyt yleensä ollaan; Kannustanut kertomaan äidille ja yrittämään uudestaan kun nimenvaihto-hakemus hylättiin ensimmäisellä yrityksellä. Ja ymmärtämällä ilman sen kummempia selityksiä monia juttuja, joita hän tekee välttääkseen tilanteita, joissa hänen biologinen sukupuolensa tulee väkisin esiin (julkiset vessat, ennen nimen vaihtoa virallisen, papereissa olevan nimen käyttäminen, vaatteiden vaihto samassa tilassa muiden kanssa, jne.)
Tälle kaverille on myös pari kertaa käynyt niin, että uudet tutut eivät ole pystyneet ulkonäöstä varmaksi päättelemään tämän sukupuolta ja kaveri on yrittänyt kohteliaasti sivuttaa kysymyksen, joten nämä tyypit ovat sitten turvautuneet yrityksiin koskea kaverin rintakehää ja kaulaa ottaakseen selvää, mikä on luonnollisesti ihan tavattoman törkeää.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2016, 23:33:47 kirjoittanut Aurican »
Lily:"You're disgusting, Black -- I don't know what Remus sees in you. If you were my boyfriend I'd poison your morning pumpkinjuice."
Sirius:"If you were my girlfriend, I'd drink it"
-Casting Moonshadows, chapter 59
deviantArt | Tumblr | instagram

Poissa Craza

• välikappale
  • Vuotislainen
« Vastaus #10 : Heinäkuu 23, 2012, 21:18:12 »
^ Hyi todella inhottavaa ja törkeää kyllä tuollainen sörkkiminen :S 

Tässä mietinkin, että minkähän takia se sukupuolen tietäminen on niin kamalan tärkeää? Jos tapaa ihmisen, josta ei tiedä kumpaa sukupuolta hän on niin minkähän vuoksi se on jotenkin...suorastaan ongelma? Etenkin jos sillä ei ole sinänsä tilanteessa mitään merkitystä, ei tule tapaamaan henkilöä enää, tai muutenkin.

Onhan tuota itsekin tullut joskus mietittyä jossain että onkohan tuo nyt tyttö vai poika kun ei osaa sanoa ollenkaan. Eipä sitäkään mitenkään pahalla ole tullut pohdittua, mutta onpahan tullut mietittyä kuitenkin. Jotenkin sitä kai uteliaisuus herää.

Poissa gwinde

• Hiiviö
  • Vuotislainen
« Vastaus #11 : Syyskuu 07, 2012, 02:48:32 »
Tapasin kerran henkilön, jonka luokittelin automaattisesti söpöksi pojaksi. Myöhemmin kävi ilmi, että hän on fyysisesti tyttö. En kuitenkaan koskaan osannut ajatella häntä naissukupuolen edustajana, enkä osaa edelleen, vaikka tunnen toisia tyttöjä, jotka ovat tasan yhtä pojan näköisiä kuin hän, ja heidät koen naisiksi. Yritän siis sanoa, että sukupuoli on paljon fyysistä olemusta syvempi asia, ja joillakin ihmisillä sukupuoli tuntuu olevan hyvin selvä, fyysisistä seikoista riippumatta, toiset taas ovat "poikamaisia tyttöjä" ja sillä selvä.

Kaikille väärässä kehossa (oikea termi?) eläville toivoisin voimia tehdä kaikkensa ollakseen onnellisia, mitä se sitten vaatiikin.
Matkalla Nangijalaan, toistaiseksi etsin sateenkaaria.