Kirjoittaja Aihe: Keittokirjat  (Luettu 228 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Mary Sue
Keittokirjat
« : Syyskuu 04, 2011, 18:38:59 »
Keittokirjat - täytyy sanoa, että täältä löytyy yksi niihin addiktoitunut. Nyt ruokablogien aikakaudellakaan mikään ei mielestäni voita vanhaa kunnon keittokirjaa. :)

Tässä keskustelussa sopii mielestäni keskustella keittokirjoista ylipäänsä sekä jakaa vinkkejä hyvistä (tai huonoista...) keittokirjakokemuksista. Itse yleispätevänä vinkkinä muuten alkuun sanoisin, että kirjastoissa, jopa ihan pienimmissä, on omien kokemuksieni mukaan yleensä melkoisen hyvät keittokirjavalikoimat. Monet kirjoista tosin ovat jo aika vanhoja, mutta reseptithän eivät sillä tavalla 'vanhene', että siitä olisi mitään haittaa - päin vastoin. Rahaa keittokirjoihin ei siis välttämättä tarvitse käyttää senttiäkään! Kirjastosta lainaamisen lisäksi itse olen saanut keittokirjoja lähinnä lahjaksi, ostanut kirppikseltä sekä hankkinut itselleni muutaman *köh* syntymäpäivälahjaksi.

Pinnallista tahi ei, niin mielestäni hyvän keittokirjan yksi tärkeimmistä ominaisuuksista ovat kuvat. Ilman kuvia minun on jotenkin vaikea hahmottaa, etenkin vähän vieraamman ruuan ollessa kyseessä, että millainen lopputuloksen oikein pitäisi olla - ja toisaalta kuvat myös inspiroivat ja herättävät ruokahalua. Ainoat kuvattomat tai vähäkuvaiset keittokirjani ovatkin sinänsä mainio vanha köksänkirjani sekä muinoin kotitalousopettaja-kummitädiltäni saatu Otavan Kotiruoka-teos, joka onkin kyllä ihan mainio opus ruuanlaiton tekniikoihin ja hyvään, suomalaiseen perusruokaan. Muita omia keittokirjasuosikkejani ovat olleet monet Jamie Oliverin kirjat, syynä sekä hyvät, suhteellisen simppelit ohjeet että mainio kuvitus (ja huumori!), joskin huonona puolena niistä sanottakoon, että kaikkia raaka-aineita ei saa Suomesta. Myös Susannah Blaken 500 keittoa ja Yukiko Duken Viisi aasialaista keittiötä ovat olleet aika kovalla käytöllä :)
Jos yhtä keittokirjaa ehkä vielä kokoelmiini kaipaisin, niin jotain säilömiseen liittyvää...

Millaisista keittokirjoista te vuotislaiset pidätte tai vaihtoehtoisesti ette pidä? Millaisia keittokirjoja ylipäänsä löytyy hyllystänne tai kaipaisitte sinne? Miten käytätte keittokirjoja - seuraatteko ohjetta millin tarkkuudella vaiko sovellatte mieluummin?
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Amyna

• 'urmaava neito
  • Vuotislainen
  • Vapaamatkustaja
Vs: Keittokirjat
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2011, 13:59:46 »
Joo, keittokirjat kunniaan! Kyllä ohjeiden selailu sohvalta (jos olis sohva) on mukavampaa kun netissä haeskelu.

Mulla on vaan pari keittokirja, Sami Garamin Aku Ankka -tyylisiä gurmeereseptejä sisältävä, sekä nimenomaan tuo Kotiruoka-opus, joka varmaan jokaisesta suomalaisesta ruokaa laittavasta huushollista löytyy :)
Sen lisäks talon kirjahyllystä löytyy varsin mukava, kiireiselle ja kokeilunhaluiselle kulinaristille tarkoitettu pannukeittiökirjanen, joka on kyllä huippuhankinta! Ihania, suuria värikkäitä kuvia ja kerrotaan prikulleen kuinka kauan menee (aka jos ympärillä on susilauma odottamassa).

Tykkään kanssa Jamie Oliverin kokkailuista, mutta kun ukko käyttää keittiössään paljon esimerkiksi sellaisia kaloja, joita ei Suomesta (tai täältä) löydy muuta kuin erikoisliikkeen pakastealtaasta. Ja kyllä kalan pitää olla tuoretta!

Olen kyllä eri mieltä kanssasi keittokirjojen vanhenemisesta (kenties et ole perehtynyt viiskytlukulaisiin keittokirjoihin), vanhoissa keittokirjoissa oletetaan usein, että ruuanlaittaja on kotirouva, eikä siis haittaa, jos kokkaus on pikkutarkkaa näpertelyä ja vie tunti(tai päivä)kausia. Mutta vanhoja keittokirjoja on ihana selata, varsinkin jos niissä on mainoksia välissä!

Poissa Xanie

• hymyilevä huomispäivä
  • Aurori
  • *
  • *reps*
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2012, 01:20:21 »
Mää rakastan vanhoja keittokirjoja <3 Netistä toki löytää hirveästi kivoja reseptejä ja netistä mää aika usein etsinkin jos haluan kokeilla jotain uutta / haluan kokeilla jotain jostain tietystä raaka-aineesta. Noista vanhoista keittokirjoista kuitenkin tuntuu löytyvän paljon kivempia ja perinteisempiä reseptejä :) 

Mulla on tällä hetkellä kymmenisen keittokirjaa, joista suurimman osan sain mummiltani kun he muuttivat ja hänen piti päästä niistä eroon. Lähinnä ihan peruskeittokirjoja, mutta sitten esimerkiksi yksi paksu keittokirja sieniruoille :) Ja sitten taisi olla yksi Jamie Oliverin keittokirja.. En jaksa käydä tarkistamassa :D Musta on kiva, että on erilaisia, eivätkä kaikki ole niitä "yleiskeittokirjoja" vaan että esimerkiksi on sienikeittokirja ja sitten omansa leipomiseen.

Tykkään enemmän vanhoista keittokirjoista, joissa on perinteisiä reseptejä ja ruoat tehdään alusta loppuun itse. Ja tottakai keittokirjassa täytyy olla kuvia, eihän sitä muuten oikein tiedä, että miltä valmis lopputulos kuuluisi näyttää! :D Minusta keittokirjat eivät voi "vanheta". Tottakai uusia reseptejä ja raaka-aineita tulee, joita ei vanhoissa keittokirjoissa käytetä, mutta minusta se ei haittaa :) Ja keittokirjojen reseptejä ei ole pakko seurata orjalleen pilkuntarkasti, vaan itse tykkään ainakin vähän soveltaa oman maun ja mieltymysten mukaan. :)

//  Ei mulla sentään ihan noin vanhoja keittokirjoja oo, tai ainakaan en oo huomannut tommosia ohjeita noissa :D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2012, 16:25:27 kirjoittanut Xanie »
Kun ystäväsi katselevat sinua hyppäämässä laskuvarjolla joka ei aukea, voisi olla hauska temppu, jos esittäisit vaikkapa uintiliikkeitä.
Avasta kiitos Seatearille!
Tee päivän hyvä työ: www.freerice.com

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2012, 16:14:49 »
Hih, noista vanhoista keittokirjoista tuli mieleen, että meillä kotona on tällainen vähän vanhempi keittokirja, jonka eräs resepti alkaa sanoilla: 'Otetaan ensiksi tuore sian pää'. Ei taida moisia enää ihan joka kaupan tiskiltä löytyä ;)

Minunkin hyllyyni eksyi nyt syksyllä vihdoin pari sienikeittokirjaa, ihme ettei tuo ole tapahtunut jo aiemmin kun kerran suuri sienten ystävä olen ollut koko ikäni. Säilöntäkirja olisi edelleen hakusessa. Pari löysin syksyllä kirjastosta, mutta niissä ei harmikseni ollut kuvia...

Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa laralura

• Vuotislainen
    • Sun shinings
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2012, 12:20:48 »
Itse käytän kokatessani peruskoulun vanhaa kotsan kirjaa Hyvää Pataa, missä minusta on hyviä ohjeita, vaikkei sieltä aina kaikkia löyä. Syntymäpäivälahjaksi olen joskus saanut kirjan nimeltä Lammaskaali, ohjeet on tehty hupaisaan tyyliin. :) Kirjailijoina mm. Ismo Alanko, Maritta Kuula, Kauko Röyhkä, A. W. Yränä. :D Ja jälkiruoka ohjeiden parhaimistona Leivonnaisia Herkkusuille! Tässä testaamani ohje: http://laaarable.blogspot.fi/2012/09/kylmassa-hyydytetty-banaanijuustokakku.html
Tofu the Tössötassu♥

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2016, 08:14:19 »
Minulla itselläni ei ole kuin yksi keittokirja. Ilkeää sanoa, mutta en ole käyttänyt tuon reseptejä kertaakaan. Kai voin puolustella itseäni sillä, että en ole mikään kummoinen ruuanlaittaja, eikä joistain tosi erikoisista resepteistä tulisi kuitenkaan mitään. Toisena puolustuksena sanon, että joissain resepteissä (en puhu nyt pelkästään tuosta keittokirjasta vaan yleisesti) on useitakin raaka-aineita, joita pitäisi lähteä metsästämällä metsästämään kaupoista - osa voi olla kalliitakin, eikä kaikkia raaka-aineita välttämättä saa kulutettua kyseiseen ruokaan, jolloin tavalliselle kokkaajalle outoja raaka-aineita voi jäädä käyttämättä myöhemmin loppuun.

Netistä toki löytää hirveästi kivoja reseptejä ja netistä mää aika usein etsinkin jos haluan kokeilla jotain uutta / haluan kokeilla jotain jostain tietystä raaka-aineesta.

Joo, netin suurissa syövereissä on nykyään vaikka minkälaista ohjetta ja vaikka minkälaisella variaatiolla. Myös nettiohjeissa arvostan sitä, jos reseptien ohessa on kuvia - kirjoissa kaikista ei välttämättä ole kuvaa. Itse olen etsinyt netistä enimmäkseen leivontaohjeita, jos olen halunnut vähän jotain erilaista verrattuna normaaleihin leipomuksiini.

Vuosien saatossa olen kerännyt itselleni myös omaa "keittokirjaa". Olen nimittäin ihastunut tiettyihin ruokiin, leipomuksiin ja jälkkäreihin, joihin olen muutoin vain törmännyt tai jotka ovat kulkeneet suvussa, ja näitä reseptejä olen kirjoittanut erääseen kovakantiseen kirjaseen. Nämä reseptit on hyväksi havaittu, ja niiden avulla varmasti häärään myös tulevaisuudessa keittiössä. Itselleni onkin tärkeää näissä seurata ohjeita, sillä jos lähden sen enempää soveltamaan, lopputulos voi olla katastrofi!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2016, 08:18:27 kirjoittanut samettiina »
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.