Kirjoittaja Aihe: Kasvisruoka  (Luettu 699 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Mary Sue
Kasvisruoka
« : Elokuu 31, 2011, 13:59:55 »
Kasvissyönnillä eli vegetarismilla tarkoitetaan  ruokavaliota, joka ei sisällä mitään eläinkunnan tuotteita. Yleisin muunnelma tästä on lakto-ovo-vegetarismi, jota noudattavan lautaselle kuuluvat lisäksi muna- ja maitotuotteet. Muita yleisiä ruokavalioita ovat esimerkiksi kalan jättäminen ruokavalioon, kanan jättäminen pois tai niinkutsuttu fenno-vegetarismi, jossa pyritään syömään vain kotimaassa tuotettua kasvisruokaa. Kasvisruokaa kuitenkin tarvitsevat kaikki, eivät vain tiettyjä ruokavalioita noudattavat: puolet perinteisestä lautasmallistakin on varattu niille.

Kasvisruoka herättää myös monenlaisia mielikuvia: joku toinen mieltää sen ikäviksi, tunnistamattomiksi pöperöiksi, joiden syöminen on silkkaa pakkopullaa - toisen mieleen tulevat ensimmäisenä raikkaat salaatit, kolmannelle ehkä herkullinen tofu-ateria. Kasvissyönnin yleistyessä on kauppojenkin hyllyille alkanut ilmaantua yhä enenevissä määrin erilaisia lihankorvikkeita, papuja, soijatuotteita ja muuta kasviskokkailuun sopivaa tarpeistoa, mutta samalla nämä tuotteet ja niiden käyttö ovat jääneet monille tyystin vieraiksi.

Tässä ketjussa on tarkoitus keskittyä keskustelemaan kasvisruuasta ja kasviskokkailusta - syvällisemmät kasvisruokakeskustelut säästämme vakavien puolelle. Kokkaatko kasvisruokaa ja jos kyllä/et, niin miksi? Oletko tutustunut tofuun, soijasuikaleisiin tahi seitaniin? Mistä löytyvät Suomen parhaat kasvisravintolat? :)

Psst: tässä vielä pari herkullista linkkivinkkiä kasvisruuan maailmaan.
Chocochili - suomalainen kasvisbloggaaja, joka on ehtinyt julkaista jo keittokirjankin.
Tofu-ohjeita
Ekokauppa Ruohonjuuren reseptikirja
Vegetaristiseuran kasvisruokaohjeita
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2011, 16:09:31 kirjoittanut Marygold »
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa aivokas

• Vuotislainen
    • Toisesta maailmasta
  • Pottermore: SunRain28775
  • Tupa: Puuskupuh
Vs: Kasvisruoka
« Vastaus #1 : Syyskuu 01, 2011, 16:09:24 »
Paras kaverini jätti jokunen vuosi sitten aluksi sian ja naudan pois ruokalistaltaan ja myöhemmin myös kanan. Koulussa sain maistella hänen kasvisruokiaan (tofua, kasvispihvejä, soijaa yummy!) ja siitä lähtien on myös kasvisvaihtoehdot houkuttaneet kovasti. :> Ikävä kyllä olen _surkea_ kokki, joten en itse kykene valmistamaan mitään perus-salaatin lisäksi, eikä kotona olla kovin innokkaita kasviksien syöjiä. Siispä kasvisruokailuun ei minulla ole ollut hirveästi mahdollisuuksia.

Viime aikoina olen kuitenkin alkanut pohdiskelemaan, että voisin opetella laittamaan ruokaa. Pakkohan sitä joskus on alkaa kokkailemaan, joten miksei nyt heti? Olen yrittänyt etsiskellä erilaisia, myös kasvisruokien reseptejä, mutta lähikauppamme heikohko valikoima rajoittaa joidenkin ruokien valmistamista. Tähän asti olen käyttänyt lähinnä sieniä, tomaatteja, kesäkurpitsaa ym. perusvihanneksia esim. pastakastikkeeseen. Koska en ole kasvissyöjä, ei minun tarvitse tarkkailla, onko ruoassa tarpeeksi rautaa, vitamiineja ymym. :)

Huomaa kyllä, että kirjoitan nuhassa.. yhtenäisen tekstin tuottaminen 10+ :D Mutta joo, otan Marygoldin laittamat linkit tutkailun alle!
Take one step closer to the borderline
Where night and day unite
This mortal coil I've gone and left behind
On holy soil

Poissa Amyna

• 'urmaava neito
  • Vuotislainen
  • Vapaamatkustaja
« Vastaus #2 : Syyskuu 18, 2011, 13:52:11 »
Laitan ahkerasti kasvisruokaa, vaikkei mulla ole mitään lihaa vastaan. Sitä ei vaan tarvi syödä ihan joka päivä kuitenkaan.
Toofu on ihan tuttu juttu tietenkin, kun olen Japanin puolella rampannut. Suomessa en sitä ruuanlaitossa käytä, koska se on täällä ihan ylihinnoiteltua.
Soijarouhe, pavut ja sienet on hyviä tuomaan kastikkeeseen vähän ruokaisuutta :)

Tykkään mahdottomasti tehdä kasviscurry- tai kasvischilikastikkeita ja syödä niitä sitten höyryävän kuuman riisin kanssa. Hyvin maustettu ruoka, jossa on paljon kaikenlaista namia piristää päivää kummasti.

Poissa Akaasi

• Vuotislainen
« Vastaus #3 : Tammikuu 16, 2012, 16:53:40 »
Yritetääs saada vähän eloa tähän ketjuun, pakkohan täällä on muitakin kasvisintoilijoita olla! Minä olen ollut kasvissyöjä muutaman vuoden, joten teen kasvisruokaa joka päivä. Olen saanut paljon vaikutteita kokkailuuni aasialaisista ruuista, koska niissä hyödynnetään palkokasveja, tofua ja mausteita ihan eri lailla kuin esim. eurooppalaisissa ruuissa. Kiinalaistyyppinen ruoka on suosikkiani, ja käytän paljon valmiskastikkeita (chow mein, hoisin, hapanimelä jne.) wokeissa. Wokkeihin voi heittää oikeastaan ihan mitä kasviksia vaan. Laitan mitä jääkaapista kulloinkin sattuu löytymään, keitän nuudeleita tai riisiä, lisään kastikkeen wokkiin ja herkullinen ateria on valmis. Teen myös curry-jäljitelmiä (jäljitelmiä siksi, että ne eivät maistu kovin aidoilta curreilta) samanlaisella valmiskastikeperiaatteella. Tykkään eniten biryani- ja balti-curreista.

Rakastan tofujen marinoimista, mutta vasta viime aikoina vastaani on tullut oikeasti hyviä marinoimisreseptejä, esim. ruokalehtiä ostamalla. Suunnitelmallisuuteni ruuan laiton suhteen on myös jonkin verran kasvanut, mikä tekee myös marinoimisesta otollisempaa. Ennen useimmiten aloin laittaa ruokaa juuri sillä hetkellä, kun minulla oli nälkä, mutta nykyään saatan suunnitella seuraavan päivän ruuat etukäteen. Tällöin laitan tofut maustumaan n. tuntia ennen niiden paistamista. Käytän marinaadin pohjana useimmiten soijakastiketta, mutta joskus myös hunajaa. Tykkään paistaa tofua pannulla erilaisissa öljyissä, kuten seesam- tai saksanpähkinäöljyssä. Joskus ostan myös valmiiksi marinoituja tofuja, jotka ovat tosin harvinaista herkkua korkean hinnan takia. Niissä on paljon eroja - jotkut ovat oikein maittavia (esim. basilika), ja jotkut taas pettymyksiä. Savutofu on ihanaa leivän päällä.

Tämän hetkinen ruokainnostukseni on nuudelikeiton kaikenlaiset muunnelmat. Tykkään käyttää niissä erimakuisia liemikuutioita (esim. sieni tai yrtti), mitä tahansa kasviksia ja sieniä ja vaihdellen eri nuudeleita. Koska nuudelit eivät taida olla kovin ravitsevaa ruokaa, olen alkanut käyttää tummia nuudeleita. Suosikkejani ovat kuitenkin paksut udon-nuudelit.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2012, 12:43:03 »
Tofu ei oikeastaan ole ikinä saanut minua ihan täydellisesti puolelleen, mutta jonkin verran sitä silti syön. Ennen myöskin marinoin tofun itse (marinadissa myytävä tofu on järjettömän hintaista ja pussin kylkeä vilkaisemalla näkee, että marinadin voi yhtä hyvin kötäistä kasaan itsekin...), mutta nykyään olen syönyt tofuni mieluummin ihan marinoimattomana. Vähän aikaa sitten maistoin hampputofua ja siitä tykkäsin kovasti, ja sitten pehmeä tofu on saanut minut ihan kokonaan puolelleen, siinä kun ei ole sellaista kiinteälle tofulle ominaista pyyhekumimaista suutuntumaa ja makukin on paljon pehmeämpi, minkä lisäksi sitä tarvitsee paistaa hädin tuskin ollenkaan, puolen minuutin pyöräytys pannulla riittää :) Valitettavasti tuntuu olevan niin, että suomalaiset tofunsyöjät vielä toistaiseksi osaavat käyttää pehmeäät tofua lähinnä jälkiruokiin, mikä on kyllä melkoinen menetys...

Tämänhetkinen (ja oikeastaan jo varmaan viime keväästä asti jatkunut) innostukseni koskee kuitenkin papuja ja idättämistä. Olen aina rakastanut ituja, mutta kaupassa niitä on tarjolla aika huonosti ja nekin vähät ovat kalliita ja elähtäneen näköisiä. Nykyään minulla onkin astiakaapissa melkein jatkuvasti satsi jonkun sortin ituja tulossa. Pavut puolestaan tuppaavat olemaan vähän työläitä kaikkine liotteluineen ja keittämisineen, mutta toisaalta niin hyviä, että hankin niitä nyt vihdoin kaapit täyteen ja tein vakaan päätöksen että alan niitä myös käyttää. Purkkipavut kun eivät ole ollenkaan sama asia makunsa puolesta, vaikka hätätapauksessa käyvät nekin.

Ja sieniruuat ovat tietysti myös lähellä sydäntäni, mutta siinä nyt ei ole mitään uutta. :) Niitä vihanneksia tietenkään unohtamatta! Munakoiso, tomaatti, fenkoli, pinaatti, rucola ja sipulit, siinä muutama joita ilman en voisi elää.  Vaikka kasvissyöjä en itse olekaan, niin haaveenani olisi kyllä oppia valmistamaan muutakin kuin lihaa mahdollisimman monipuolisesti, jotta ehkä tulevaisuudessa sellaiseksi uskaltaisin ryhtyä.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #5 : Helmikuu 03, 2012, 19:59:55 »
Tuleehan kasvisruokaa laitettua. 15-vuotiaana aloin laittaa kasvisruokaa satunnaisesti huomattuani, että jaksan paremmin, jos jätän lihan vähemmälle. Kotoa muutettuani lihansyöti väheni edelleen, koska omassa kämpässäni ei ollut oikein mahdollisuutta säilyttää lihatuotteita pitkään. Kämpillä olen tehnyt lähes pelkkää kasvisruokaa siis jo reilun vuoden, opiskelijaruokalassa syön sitten tarjonnasta riippuen kasvis- tai sekaruokaa. Lihaa tai kalaa tulee syötyä kahdesta viiteen kertaa viikossa.

Nykyisessä kämpässäni on jo ihan kunnon keittiö ja näin, mutta en usko, että alan lihaa silti juurikaan ostaa kotiin. Kalaa ehkä enemmän, kun satun kalaruoista kovasti pitämään. Vanhempien luona kyllä laitan liharuokia, he kun kustantavat ainekset ja taitavat panostaa ruoan laatupuoleen vähän tavallista enemmän, kun vaivaudun sinne. Mutta kun laittaa ruokaa yksin ja itselleen, niin minusta kasvisruoka on oikeasti helpompaa. Viime aikoina olen ruvennut kehittelemään myös vegaanireseptejä siinä toivossa, että houkuttelisin erään vegaaniystäväni vierailulle. Ihan hyvää ja monipuolista kasvisruokaa saa aikaiseksi perusaineksilla, itse lähden todella harvoin hifistelemään supereksoottisilla raaka-aineilla. Turvaudun mielelläni mahdollisimman lähellä tuotettuihin - satokausina kotimaiset sienet, marjat, hedelmät... Ihanuutta. Ajattelin tänä keväänä alkaa laittaa kasvimaata, josta saisin omia pottuja ja muuta pientä.

Tofua en ole laittanut koskaan. Legenda kertoo, että hyvää on, mutta vielä en ole sellaista tofua eteeni saanut, että olisi herkuksi thenyt mieli kehua. Sitä odotellessa. Ja vaikka erilaisia kasvisreseptejä miellelläni kokeilen, en silti usko jättäväni sekasyöntiä lähiaikoina, jos ikinä. Siinä määrin en taida jaksaa koskaan syömisiäni vahtia. Joka päivä lihaa tuskin tulee olemaan pöydässä vastedeskään, koska voin huomattavasti paremmin kasvispainotteisella ruoalla. Varsinaista kasvissyöjää ei tähän topikkiin löytynyt siis täältäkään, hyvälaatuista ja hyvin valmistettua lihaa syönen mielelläni jatkossakin, ja kalasta ja riistasta pidän oikein kovasti. Mutta olen eettisten kasvisyöjien kanssa samaa mieltä siitä, että ihmisen ei tarvitse syödä lihaa päivittäin.
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2012, 11:46:09 »
Äiti teki viikonloppuna suppilovahverolasagnea, oli hyvää. Hän pilkkoi sipulit ja paistoi ne sienien kanssa pannulla, suolat sekaan lisäsi porkkanaraastetta (ja timjami muuten käy sienien kanssa hyvin, rakuuna taas tykkää porkkanasta -tää on miun henk.koht.huomio) ja sitten 3 juuston ruokakermaa.  Vähän aikaa kastikkeen hauduttelua ja sitten lasagnelevyjen kanssa uuniin 45 min. Itse en arkiruokana syö ihan noin hiilihydraattipitoista, mutta nyt ihan nautin täysillä kun olimme äidin luona.

Kasvisruoka on hyvää. Soijarouhetta aika ajoin käytän, tofu on vieraampaa. Pavut, linssit, pähkinät jne. kuuluu kyllä ruokavaliooni. harvemmin teen ihan puhdasta kasvisruokaa, mutta joskus kyllä. Kasvissosekeitot on lempparia, sienimuhennos tai -piirakka on ihan parasta, pavut ja linssit on hyviä lisukkeita. Itse voisin kuvitella jättäväni lihan pois, mutta kalan ja maitotuotteet pitäisin ruokavaliossa. niin ja muna on ihan parasat mahdollista ravintoa kanssa.

Poissa Always

• Tittelitön
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PatronusSpell15386
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2012, 11:52:29 »
Kasvisruoka on ihanan kevyttä! :)

Itse olin kasvissyöjä melkein viisi vuotta, mutta jouduin lääkärin määräyksestä lopettamaan ja vaihtamaan takaisin sekasyöjäksi. Parhaita kasvisruokia on mun mielestä soijarouhemakaroonilaatikko, soijarouhelasagne ja erilaiset sieniruuat. :) Varsinkin fetasienipiiraat ovat ihania <3

Poissa Kami

• Nuoriherra
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • deviantART
  • Pottermore: BatNimbus906
« Vastaus #8 : Helmikuu 07, 2012, 19:27:55 »
...mutta jouduin lääkärin määräyksestä lopettamaan ja vaihtamaan takaisin sekasyöjäksi.

Anteeksi jos kuulostan töykeältä, mutta mun on vähän vaikea uskoa että mikään sairaus estäisi kasvissyönnin kokonaan. Onko varma ettei lääkäri ollut tietämätön pälli, joka luuli että kasvisruoka on pelkkää porkkanaraastetta ja salaattia? Olen nääs itse törmännyt usein siihen uskomukseen, että kuolen vegaaniuteeni kun en mukamas saa proteiinia mistään.

Mutta mikäli kyseessä oli ihan asiantunteva lääkäri eikä kasvisruokavalio ole mitenkään mahdollinen, niin ei sitten mitään.
"Much more running about with bangaa at my heels and I'm apt to give up sky pirating altogether."

Poissa Nefgliniel

• Puuton lehti
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #9 : Helmikuu 09, 2012, 11:34:12 »
Juuh, oikein koostettu kasvisruokavalio on hyvä valinta. Itse kun katselen ruokamaailmaa tosiaan karppiajattelun läpi, niin voisin kuvitella senkin puoleen ovo-laktovegetarismia omakseni. (Niin ja siitä kalasta en luovu, Puruveden muikut savustettuna tai voissa paistettuna kun on lempiruokani =D.) Vähähiilihydraattisessahan ei proteiinia syödä yhtään sen enempää kuin virallisesti terveellisen näkemyksen mukaan. Niin varmasti kasvisproteiinilla (+maitoproteiini ja muna jos niinkseen on) saa tarpeen tyydytettyä. Kasvisruuasta saa tosiaan myös kevyttä jos haluaa, mutta itsehän teen ruuan rasvaisena (ei sitä rasvalla läträtä tarvii kuitenkaan) ja saan vähemmällä ruokamäärällä nälän tyydytettyä ja pidettyä verensokerin tasaisena, syön 3 ateriaa päivässä, joskus 4 (pieni iltapala tyyliin 3,5 rasva% viili). Ruualla jossa on hyviä rasvoja (oliiviöljy, voi, avokado, luonnollinen eläinrasva, kookosrasva, jne.) olen saanut koko iän vaivanneen atooppisen ihon kuriin, mitään ulkoisesti laitettavia rasvoja en ole tarvinnut kuin ihan pakkasilla uimahallin jälkeen.

Äsken tein hummus di tahinia. Kypsiä kik-herneitä, oliiviöljyä, seesaminsiemeniä, sitruunamehua, valkosipulia, rouhittua pippuria sauvasekoittimella tasaiseksi tahnaksi. Hyvää leivän kanssa (juu sitäkin saatan viipaleen päivässä syödä vhh:sta huolimatta), mahtava kasvispihvien pohjana, antaa rakennetta ja makua. Tai sit ihan sellaisenaan syötynä tosi hyvää.

Poissa Aallo

• Vuotislainen
    • Livejournal
    • Tähteinvälinen - tekstejä
« Vastaus #10 : Huhtikuu 09, 2012, 09:48:48 »
Äh, tulen avautumaan tänne eettisesti nirsoilustani, koska tämä tilanne nyt ahdistaa vähän! En tiedä kuuluisiko tämä paremminkin tuonne Vakavat - osastolle, mutta ehkä täältä jotain vinkkejä saisi. (Enkä uskalla mennä sinne, iik.)

Eli. En ole muutamaan vuoteen tykännyt lihansyönnistä juurikaan ja sain viimein jätettyä sen kokonaan pois ruokavaliosta viime syksynä. Elämäntilanne on sellainen, että asun viikot kouluasuntolassa ja viikonloppuisin tulen kotiin ja kaikki on ihan hienosti. Lihansyönnin lopettamiseen oli perusteena lähinnä ekologiset syyt ja myös se, että kasvisruoka on mielestäni yksinkertaisesti parempaa.

Syön maito- ja munatuotteita, mutta tiedostan sen, että ne eivät loppujen lopuksi ole yhtään sen ekologisempaa ruokaa kuin lihakaan, eli jos todella tahtoisin vaikuttaa asiaan ruokavaliolla, minun pitäsi ruveta ihan kokonaan vegetaristiksi. Tai edes sen verran, että korvaisin maidon ja munat muilla tuotteilla niin hyvin kuin pystyn, en itse ostaisi mitään eläinkunnan tuotteita jne., käytännössä tarkoittaisi sitä, että voisin siirtyä ihan kokonaan vegaaniruokavalioon siinä vaiheessa kun muutan omilleni. Toisaalta taas en tiedä voinko koskaan ihan kokonaan ruveta välttelemään ko. ruoka-aineita, koska se aiheuttaisi kamalasti päänvaivaa esimerkiksi sukulaisilleni ja perheelle, kun heidän luonaan kuitenkin tykkäisin vierailla ja syödä myöhemminkin.

Sen lisäksi vähän kirpaisee ajatus, että joutuisin luopumaan juustosta ja jogurtista, jota tällä hetkellä aika paljon käytän. Varsinkin tuo jogurtti on paha, en nimittäin hirveästi pidä soijajogurtista, mutta ehkä se menisi myslin kanssa. Niin joo ja jäätelö!

Kaiken lisäksi olen vasta pikkuhiljaa pääsemässä eroon syömishäiriöstä, jonka kanssa olen tapellut muutaman vuoden ajan ja toisaalta vähän epäilyttää, että kannattaako minun lähteä "vaikeuttamaan" ruokailuani yhtään enempää, kun olen kuitenkin vasta päässyt pahimman yli. Väistämättä vähän mietityttää, että onko minulla yksinkertaisesti joku tarve kontrolloida ja hallita ruokavaliotani edes jollakin tavalla ja kun en voi tehdä sitä laskemalla kaloreita, on keksittävä jotkut muut rajat.

En vain mahda mitään sille, että maito-/munatuotteiden kanssa tulee helposti huono omatunto ja ne kaikki "tätäkin varten on harrastettu ympäristöä saastuttavaa tehotuotanto" - ajatukset. Joskus todella ärsyttää olla tällainen ituhippiäinen. Vertaustukea tai jotain? Eli kokemuksia eläinkunnattomasta ruokavaliosta, mitä ongelmia sen kanssa voi olla ja muita vihjeitä otetaan mielellään vastaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2012, 18:28:55 kirjoittanut Aallo »
Itse en koskaan uskalla puhua muusta kuin raitiovaunuista.

Löytöretkivuosi
Kirosäkeet

Poissa Cakauki

• "SEMMONE KUTINA O NY PERSEESSÄ"-huutoa huuteleva TÄYSIN VIATON pahispallero! <3
  • Vuotislainen
  • I'm nothing without you.
  • Pottermore: BatFeather132
« Vastaus #11 : Huhtikuu 09, 2012, 11:45:46 »
No tännehän minäkin voin nyt tulla valittamaan. :--)

Eli äiti lupasi minulle 40 päivää lacto-ovo-vegetaristina, koska sanoin olevani uskonnollisessa paastossa. No, se olisi nyt virallisesti päättynyt, muttei liha houkuttelisi enää, ei yhtään. Söin kyllä kalaa, se menee alas se ei aiheuta minulle nii pahaa edotusta, mutta kana, possu hyi. No äitihän ei tykkää enää yhtään siitä, että jatkaisin kasvissyöntiä, joten tänäänkin melkein pakotti minut syömään possua, hyihyi, jätin syömättä.

Tässä on vähän sama ongelma kuin Aallolla, kuitenki erikannalta. Ennen kuin halusin koittaa kasvissyöntiä, ei ruoka maistunut ei ollenkaan. En kyllä mielestäni ollut mitenkään syömishäiriöinen, mutta kuitenkin. No, sitten kuin sain itse alkaa tekemään ruokani ja näin, ruokahaluni palasi ja söin paremmin kuin pitkiin aikoihin, soijan ja tofun sun muut saa maistettua tosi hyvän makuisiksi ja ruuanlaitto taito kasvaa, kun opit maustamaan kaikkea ja voit tehdä ruokia ilman reseptejä, vähän kokeilupohjalta. :PP

Tässä nyt on Aallollekkin vinkki, voithan aina aloittaa Lacto-ovo-vegetaristina, niin sinun ei tarvitsisi jättää kananmunia ja maitotuotteita pois, ainakin aluksi voisi näin olla helpompaa! Toisaalta itselläni ei ne niin kovasti vaivaa eettisesti, kuin esim porsas, kana yms. Itsepyydetty lohi menee, riistakin voisi mennä, mutta en tiedä miten muka saisin vielä menemään kanan ja possun alas. Minusta porukoiden pitäisi kunnioittaa sitä, jos haluan olla kasvissyöjänä, eikä väittää etten syö kunnolla, sillä syön paljon paremmin silloin.

I will not die, I'll wait here for you
I feel alive, when you're beside me
I will not die, I'll wait here for you
In my time of dying !

Poissa Aallo

• Vuotislainen
    • Livejournal
    • Tähteinvälinen - tekstejä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 09, 2012, 18:24:31 »
Cakauki, et tainnut lukea viestiäni, koska olen tosiaan ollut jo jonkin aikaa lakto-ovovege. Nyt on vain tosiaan alkanut mietityttää myös muiden eläinkunnan tuotteiden poisjättö tai ainakin vähentäminen.

Vanhemmat eivät välttämättä aina heti suhtaudu tällaisiin juttuihin hirveän myönteisesti. Saattavat nähdä ne villityksinä tai jotain. Omat vanhempani onneksi eivät hirveästi valittaneet, luultavasti koska olen jo melkein täysi-ikäinen ja äitikin oli nuorempana kasvissyöjä, tosin söi myös kalaa, mitä itse en käytä. Tai no kyllähän ne nyt aluksi yrittivät välillä sanoa että "voithan sinä nyt vähän syödä lihaakin", mutta pysyin kannassani ja nykyään äiti tekee ihan innolla kasvisruokaa viikonloppuisin kun olen kotona, heh.

Mutta tosiaan, ei varmaan muu auta kuin puhua aiheesta äitisi kanssa. Kysyt häneltä, että miksi et saa jatkaa kasvissyöntiä, perustelet ja näytät, että olet ottanut selvää aiheesta. Vanhempasi saattavat epäillä, ettei kasvisruoasta saa esimerkiksi kaikkia tarvittavia ravintoaineita, mikä on toki ihan väärä käsitys. Esimerkiksi Vegetaristiseuran sivuilta löytyy tietoa.

...ja tajusin juuri, että käytin taas termejä ihan miten sattuu! Vegaanihan on ihminen, joka ruokavalion lisäksi välttelee myös kaikessa muussa (kuten vaatetuksessa ja kosmetiikassa) eläinperäisiä tuotteita. Sekoilen, nyt vähän hävettää. Onneksi on muokkaus - nappula.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2012, 18:30:37 kirjoittanut Aallo »
Itse en koskaan uskalla puhua muusta kuin raitiovaunuista.

Löytöretkivuosi
Kirosäkeet

Poissa Zamira

• Valehymy
  • Vuotislainen
  • Pottermore: GhostPumpkin31142
« Vastaus #13 : Huhtikuu 09, 2012, 19:29:15 »
No äitihän ei tykkää enää yhtään siitä, että jatkaisin kasvissyöntiä, joten tänäänkin melkein pakotti minut syömään possua, hyihyi, jätin syömättä.

Kun minä aloitin "kasvissyönnin" (eli jätin lihat pois, kala + maitotuotteet ja kananmuna yms. jäi) äitini suhtautui melko samalla tavalla tähän. :D Hän kyllä lopulta myöntyi, mutta valitti paljon siitä ettei nyt tiedä miten kasvisruokia laitetaan ym. ja stressasi siitä, saanko juuri nämä kaikki ravintoaineet. Minäkään en aluksi okein tykännyt soijan tai tofun mausta, mutta nyt en osaa kuvitellakaan muita ruokia kuin kasvisruokia (tai kalaa) lautaselleni.

Alun jälkeen äiti kyllä tottui tähän ruokavaliooni ja nykyään syö paljolti itsekin kanssani "minun" ruokiani. En oikein osaa neuvoa, miten saisit äitisi suostumaan - jos kerta itse laitat omat ruokasi niin siitähän ei pitäisi olla hänelle vaivaa? Ja jos et yksinkertaisesti saa lihaa alas, niin eihän ketään voi pakottaa.
En oikein tiedä, mikä pointti tästä viestistäni nyt löytyy tai hyötyykö siitä mitään, eipä taida hyötyä. :D Vertaistukea ehkä?

Uskon, että jos haluaisin jättää kalansyönnin pois, niin minun ei annettaisiin sitä tehdä. Nytkin urheluharrastukseni takia "kasvissyönnin" lopettamisella ollaan uhattu, (verikokeissa ollaan kyllä käyty ja normaalia on) mutta toistaiseksi olen saanut vielä syödä näin.

Poissa Kajsa

• Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #14 : Huhtikuu 09, 2012, 21:15:11 »
Minä olen "osa-aikainen" kasvissyöjä. (Tälle on kait joku hieno sivistyssanakin, mutta en ikinä muista sitä.) Pääsyy kasvissyönnin aloittamiselle oli, että olen huolissani, miten maailman ruokaongelma tullaan ratkaisemaan. Ei ainakaan lihansyöntiä lisäämällä, ajattelin, ja rupesin kokkaamaan kasvissapuskaa. Plussana ovat tulleet sitten eettiset ja terveydelliset näkökulmat. Syön edelleen maitotuotteita, kananmunia, kalaa, äyriäisiä ja leikkelettä leivän päällä. Pyrkimykseni on, että arkiruoka olisi kasvisruokaa ja viikossa olisi pari erityispäivää, jolloin voisin syödä liharuokia. Ravintolassa ja vieraisilla syön sekaruokaa, koska arjen valinnat ovat kuitenkin ne, mitkä ratkaisevat. En ota turhia paineita kasvisruokailusta, vaan menen aika rennolla meiningillä. Asun yksin, joten voin aina päättää, mitä syön.

Lihaa olen korvannut soijarouheella, tofulla ja palkokasveilla. Näistä palkokasvit ovat suosikkejani. Tofusta minun pitäisi kokeilla pehmeää versiota, sillä kova tofu kyllä menee kurkusta alas, mutta minusta se on vähän kuin pyyhekumia jauhaisi. :P Seitania olisi kiva kokeilla, mutta sitä ei myydä kovin pienissä ruokakaupoissa enkä jaksaisi alkaa itse tekemään sitä.

Lihansyönnin (osittaisen) poisjättämisen jälkeen merkittävää oli, miten paljon silmäni avautuivat. Aikaisemmin kun meni kauppaan, sitä marssi ensimmäisenä lihatiskille ja mietti ateriakokonaisuuden sen ympärille. Myöhemmin minua on naurattanut, miten tiukasti ajatukseni olivat silloin fokusoituneet siihen, että se liha on pakollinen osa ateriaa. :D

Kuulostaa hassulta, mutta yksi kannustavimmista asioista, mikä terveydellisestä näkökulmasta "pitää" minut kasvissyöjänä, on paksusuolensyövän välttäminen. Minulla ei ole mitään syöpäfobiaa, mutta terveys noin muuten on minulle tärkeä arvo ja siksi kasvisruoan kivana plussana tulee tuon paksusuolensyövän riskin pieneneminen.
"I do not care what comes after; I have seen the dragons on the wind of morning."
— Ursula K. Le Guin (Kaukaisin ranta)

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #15 : Joulukuu 05, 2012, 23:34:34 »
Minulla on ruokavalio jatkuvasti muuttunut kasvispainotteisemmaksi sitä mukaan, kun olen oppinut laittamaan kasvisruokaa enemmän. Olen myös ollut huomaavinani, että liharuuat aiheuttavat minulle vatsakipuja, joista olen kärsinyt noin yläasteiästä lähtien, mikä on tietysti ihan hyvä syy jättää niitä vähemmälle. Kanan syömisen lopetin kokonaan puolitoista vuotta sitten ja kuvittelin sen silloin olevan vaikeaa, koska kana oli lempiruokaani, mutta kävikin niin, ettei minun kerran lopetettuani kertakaikkiaan tehnyt koskaan enää mieli syödä kanaa. Sianlihaa olen myös pyrkinyt jättämään nyt pois. Lihaa (ylipäänsä minkäänlaista) syön nykyisin keskimäärin alle kerran viikossa kun se ennen kuului melkein päivittäiseen ruokavaliooni.

Viimeksi tänään kokkailin ruuaksi currynmakuista linssi-ohrasalaattia, merileväsipsejä sekä avokadodippiä. Falafelit ovat myös uutta vakioruokaani. Yhtenä päivänä teimme myös kasvissyöjän version saksalaisesta kulttiruuasta eli currywurstista, ihan huippuhyvää :D

Aallolle haluen vielä sanoa, vaikka kirjoituksesi on vanha, että toisaalta ymmärrän tuskasi, mutta toisaalta olen itse sitä mieltä, että kohtuus on aina hyvä pitää mielessä ja että jos sinua yhtään epäilyttää (etenkin syömishäiriötaustasi huomioiden!) lähteä tiukentamaan ruokavaliotasi, niin et ehkä siihen ole vielä valmis. Ehdottaisin että yrittäisit suhtautua asiaan vähän rennommin - kyllähän lihansyönnin lopettaminen jo itsessään on ekoteko, kunhan et vain sitten hirveästi lisää niiden munien ja maidon käyttöä sen kustannuksella. Niille on kuitenkin nykyään olemassa valtavasti hyviä ei-eläinperäisiä korvikkeita, joten jos haluat, lähde rohkeasti sekoittamaan niitä nykyiseen ruokavalioosi, tee kokeiluja.

Joku voi ehkä olla eri mieltä kanssani, mutta minun mielestäni eettisissä valinnoissaan ei aina tarvitse olla absolutisti. Jos kasvissyöjän kerran vuodessa tekee mieli vaikka vuohenjuustoa, niin eiköhän maailma pyöri vielä senkin jälkeen. 

Poissa Dewie

• Vuotislainen
  • Pottermore: HazelNight86
« Vastaus #16 : Joulukuu 19, 2012, 15:34:56 »
Yksi osa-aikainen kasvissyöjä hei! Avomieheni on kasvissyöjä (syö kyllä lihaakin esim kotonaan, kun ei jaksa vaatia itselleen "erikoiruokaa), joten sitä kautta minäkin olen sitten päässyt tutustumaan siihen ihmeelliseen maailmaan.

Ei sillä, en ole kyllä koskaan muutenkaan ollut mikään hirvittä liha-ihminen. Kalasta ja kanasta tykkään eniten ja lihalihasta syön lähinnä lihapullia ja mureketta. Pihvejä olen erittäin huono syömään, en tiiä, ne on vaan jotenkin ällöjä.

Alkuun oli tietysti aika pelottavaa syödä jotain soijarouhetta, kun siitä oli kuullut niin kamalia kommentteja koulun ruokalassa kasvissyöjiltä (no ihme, koulun kasvisruut harvemmin ovat mitään luksusta). Siitä sitten pikkuhiljaa opin myös syömään tofua. Sen rakenne on edelleen aika hassu, mutta hyvin maistuu! Pavut on edelleen aikamoinen murheenkryyni, en ole _ikinä_ tykännyt niistä. Kidneypavut ja kikherneet on ihan sillä samalla viivalla maksaruokien kanssa *kakoo*. Ne on vaan semmosia pölypalloja, kun niitä puraisee! sjgpsjfkjgsd hyi.

Mustapapuja olen sen sijaan oppinut syömään, kun avomies laittoi niitä munakkaaseen. (2hlölle: 4 munaa, pannulla käytettyä pinaattia ja sipulia. valmiina munakkaan väliin tomaattisiivuja ja mustapapuja. kyllon hyvää!)

Yhteiselon alussa kasvissyönti aiheutti aika paljon keskustelua, juurikin sen takia kun minä en mikään "oikea" kasvissyöjä ole. Silloin sovittiin, että silloin kun minun tekee mieli esim kanaa tai kalaa tai vaikka lihapullia niin sitten niitä syödään ihan mukisematta ja sitten muutoin tehdään kasvisruokaa. Suurilta liha vs kasvis-taisteluilta ollaan vältytty ja olen jopa saanut avomiehen pitämään kalasta! Lähinnä tapellaan siitä, että kumpi joutuu keksimään ruuan. Itse olen edelleen todella arka keksimään kasvisruokia ja joudun usein avomiehen ärsytykseen asti kyselemään onko tämä ruoka ok :) Nyt olen tämän syksyn asunut kotikotona työharjoittelun takia, joten olen syönyt pelkkiä liharuokia. Odotankin jo innolla, että pääsen taas viettämään normaalia arkea avomiehen kanssa ja väittelemään ruuan keksimis-vuoroista :)

Lemppariruokia ovat paneroidut siojafileet ja appelsiinirisotto, basmati-riisi, falafellat ja kookosmaitokastiketta *kuolaa*

Kasvissyönnilläni ei ole mitään eettisiä perusteita, pääasia on, että ruoka maistuu!
Olen esihistoriallinen käärme joka ulvoo ja murisee! -Pikku Myy-

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #17 : Huhtikuu 03, 2013, 13:43:23 »
Meikä on nyt ihastunut quorniin. Etukäteen epäilytti, mutta ainakin wokissa se oli kerrassaan mahtavaa.

Soijarouheista ja suikaleista en kyllä hirveästi perusta. Pari kertaa olen tehnyt ja esimerkiksi soya limonellossa ne toimivat, mutta quorn hakkasi kyllä rakenteensa puolesta mennen tullen. Se ei sitten kylläkään ole vegaanista, koska sisältää kananmunaa... joskin vegaanistakin versiota on kuulemma jo kehitteillä.

Tofuun suhtautumiseni on hiukan vaihtelevaa, välillä tykkään siitä ja välillä en jaksaisi sitä ollenkaan. Ehkä yksi suosikeistani ovat tofusta tehdyt pyörykät, jotka paistetaan pannulla. Tofu teriyaki (kts. Google) on myös loistavaa, mutta sitä tuli syötyä yhteen väliin niin paljon, että täytyy pitää hiukan taukoa...

Seitania olen valmistanut myös pariin otteeseen, mutta se ohje, jota käytän, ei jostain syystä ole ollut ihan sieltä parhaasta päästä. Olen nimittäin maistanut ravintolassa seitan-pihviä hampurilaisessa ja seitan-kebabia, ja ne ovat ihan erilaisia (ja huomattavasti parempia) kuin omat tähänastiset kötöstykseni...

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #18 : Lokakuu 02, 2013, 20:10:23 »
Lainaus
Onko joku vuotislaisista mukana? Täällä on kuitenkin aktiivisesti mediaa/somea seuraavia ihmisiä, valveutuneita käyttäjiä ja innokkaita ruuanlaittajia! Tai mitä mieltä olette koko jutusta? Ihan turhaa? Loistavaa?

Minulle tämä koko juttu tuli eilen vähän puskista, kun ihmiset alkoivat hehkuttaa sitä pitkin somea ja blogimaailmaa. Ihan mukava idea minusta, niin kuin mikä tahansa, mikä saisi meidät juntit suomalaiset syömään kasvisruokaa enemmän ja monipuolisemmin. Ja pitäähän sitä elämässä haasteita olla. Lokakuu tosin on aika omituinen aika tälle, aiemmin kesällä tai syksyllä olisi tuoretta vihannesta voinut olla tarjolla enemmän.

Minulla kun on nykyään lihaton jokakuu, ei vain ole kauheasti tarvetta lihatonta lokakuuta viettää. ;) Mutta jos joku tähän on innostunut ja kaipailee helppoja arkiruokaideoita, jaan niitä mielelläni eteenkin päin :D

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
« Vastaus #19 : Lokakuu 04, 2013, 13:28:29 »
Lainaus
Mulla olisi sellainen kysymys tietureille, että tarviiko sitä lihaa välttämättä korvata? Varsinkin joku kuukauden kisa... Jos minä ryhtyisin lihatonta lokakuuta viettämään, niin riittäisivätkö jokapäiväiset papuni ja rahkani paikkaamaan aukon ihan hyvin? Vai pitäisikö ruokavaliota alkaa noinkin lyhyen ajan vuoksi miettimään uudelleen?

Lihan "korvikkeeksi" riittää ihan vain se, että saa ne proteiininsa sitten jostain muualta, vaikka pavuista, ja jos maitotuotteita ja munia edelleen syö, niin tämähän ei ole mikään suuren suuri probleema.

Itse en oikeastaan ajattele sitä varsinaisena lihan "korvaamisena", että käytän ruuassa papuja, linssejä, ituja, soijarouhetta tai -paloja, tofua tai vaikka falafeleja, vaan pikemminkin enemmän sitä, että ruoka on täyttävämpää. Syön myös monina päivinä ihan vain "kasvisruokaa" (no, vaikka simppelisti pastaa tomaattikastikkeessa...) ilman että sen kummemmin mietin mitään lihankorviketta siihen, mutta tiedän, että kaikilla ei edes lähde nälkä tällaisella ruualla. :)

Vegaaniruokavalio on sillä tavalla asia erikseen, että kun eläinkunnan tuotteita ei ole mukana ollenkaan, ei ole ruuassa myöskään B12-vitamiinia, joka on silloin välttämättä hankittava lisäravinteista. Muutenkin on silloin mietittävä enemmän mm. kalsiumin ja d-vitamiinin saantia, joskaan tämä ei ole mikään ongelma ravintoasiansa tuntevalle vegaanille, koskapa molempia on aivan hyvin saatavilla myös vegaanisista tuotteista, ja lisäksi lisäravinteet ovat aina olemassa.

Mitä suosituksiin tulee, en itse usko, että olisi oikeasti olemassa sellainen ruokavalio, jonka voisi oikeasti ympätä kaikille ihmisille, ja kaikki voisivat hyvin syödessään juuri siten. Itse en siis suosituksia pahemmin seuraile.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2013, 13:36:01 kirjoittanut Marygold »

Poissa Isfet

• Haahuilija
  • Vuotislainen
« Vastaus #20 : Marraskuu 02, 2016, 17:07:19 »
Hei, nyt on tullut lyhyen ajanjakson sisään useampia suomalaisia (vau, täällä tapahtuu jotain kehitystä sittenkin!) ns. lihaa korvaavia tuotteita.

Ensimmäisenä markkinoille tuotiin käsittääkseni nyhtökaura, joka valmistetaan kaurasta ja pavuista mekaanisilla menetelmillä. Kaura ja pavut tulevat Suomesta ja Ruotsista, herneproteiini Keski-Euroopasta. Se on vegaaninen tuote.
Härkis on myös vegaaninen, valmistettu pääosin härkäpavusta ja herneproteiinista. Mutta toisin kuin nyhtökaura, se sisältää säilöntä-/stabilointiaineita (e-koodit).
Mifu on Valion lanseeraama paistettava ruokarae, joka perustuu maitoproteiiniin. Se sopii siis kasvissyöjälle, vaan ei vegaanille.

Mitä mieltä olette näistä? Mielipiteitä, käyttökokemuksia? Itse olen tähän mennessä ehtinyt testaamaan vasta Mifua, minusta se oli hyvän makuista ja täyttävää, joskin rakenne on hassun kumimainen.
Ajattelen, siis olen.

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #21 : Marraskuu 02, 2016, 19:50:15 »
Kasvisruoka on oikeinlaitettuna oikein makoisaa ja kielen mennessään vievää, ja esimerkiksi yliopistolla syönkin suhteellisen usein kasvisruokaa. Miksikö? Pääasiassa hyvän maun takia, sekä vaihtelun vuoksi - pelkkä "perunaa ja lihakastiketta" ei houkuta montaa kertaa viikossa. Toki monille vaikkapa uskonnolliset, ekologiset sekä eläinten hyvinvoinnin kysymykset ovat tärkeitä asioita kasvisruokaa valitessa. Itse kuitenkin syön lihaa ja käytän maitotuotteita ja kananmunia, ja siltikin ekologiset näkökulmat ja eläinten hyvinvoinnin kysymykset ovat hyvin tärkeitä: vaikka siis syönkin eläinkunnan tuotteita, haluaisin että kuluttamani eläinkunnastakin peräisin oleva ruoka on tuotettu järkevästi.

Viime päivinä on käyny vähän kihinää ja kuhinaa, sillä lihaton lokakuu on startannut. Tavoitteena on päästellä koko lokakuu ilman lihatuotteita. Jokaisella on omia vaikuttimiaan, jotkut haluavat säästää luontoa, toiset hakevat hyvää oloa ja potkua ja kolmannet vain kokeilla, mitä kaikkia muita vaihtoehtoja on tarjolla.

Onko joku vuotislaisista mukana?

^En ole koskaan kokeillut tuota lihatonta lokakuuta, mutta muutama kaverini on. Itselleni tulisi ongelmaksi se, etten ole mikään kovin hyvä ruuanlaittaja, enkä osaa laittaa kovin hyvää kasvisruokaa. Sekin rajoittaa ruoanlaittoa, kun kuukausittain olen kuitenkin saman katon alla jonkun lihansyöjän kanssa, eikä viitsisi alkaa kovin montaa eri ruokalajia kokkaileman.

Mulle punaisen lihan välttäminen tuli kyllä tosi yllätyksenä. On toki monenlaisia tutkimuksia, esimerkiksi se, ettei punainen liha/prosessoitu liha ole suolistolle hyväksi vaan lisää esimerkiksi riskiä sairastua tiettyihin syöpiin hyvin nopeasti tietyn grammamäärän jälkeen, mutta tuntui silti tosi radikaalilta - vaikka en itse punaista lihaa juuri syökään. :D Toisaalta vältettävien listalla olivat ainakin myös vaaleat jauhot, rasvaiset maitovalmisteet sekä sokerit.

Luuletteko, että tällaiset suositukset saavat ihmiset muuttamaan käytöstään?

^Tuntuu, että jokaisesta ruoka-aineesta saadaan suurtakin haloota puolesta ja vastaan. Milloin asiaa x pitää saada jonkin verran, y estää tietyn sairauden syntyä, missä menee z:n rajat. Milloin mitäkin, jolloin voi syntyä esimerkiksi erilaisia muoti-ilmiöitä syömiseen. Mielestäni tärkeintä kuitenkin on ravitseva ja mahdollisimman monipuolinen ruokavalio, liittyi siihen sitten lihaa tai ei.

Hei, nyt on tullut lyhyen ajanjakson sisään useampia suomalaisia (vau, täällä tapahtuu jotain kehitystä sittenkin!) ns. lihaa korvaavia tuotteita.

^Itsekin olen yllättynyt, kuinka paljon viime aikoina on tullut tällaisia uusia juttuja. Mitään noista maintsemistasi en tosin ole maistanut - tosin en tiedä osaisinkokaan käyttää. Saa nähdä, kuinka hyvin nuo tuotteet päätyvät ihmisten lautasille, ja kuinka nämä "uutuustuotteet" käyvät kaupaksi.
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
« Vastaus #22 : Tammikuu 19, 2017, 21:58:00 »
Olen viimeisen vajaan parin vuoden aikana alkanut vähentämään erityisesti punaisen lihan syöntiä kotona. Aiemmin punainen liha oli mulle lähinnä sika-nautajauheliha pannulle ja loppuviikon ruokana vain pasta bolognesea, mutta sitten kun päätin vähentää kyseistä raaka-ainetta, olen vaihtanut soijarouheeseen. Aluksi olin vähän epävarma siitä, miten ylipäänsä saisin lihan pois ruuista kun jostain syystä takaraivoon oli iskostunut ajatus, että ruoka = lihaa + peruna/pasta tai sitten vihersalaatti kanalla tms, mutta sitten tajusin, että eihän mun tarvitse lihaa korvata jollain lihankorvikkeella. Onhan sitä ennenkin syöty kasvisruokaa ilman, että siitä on tehty suurta numeroa (hernesoppaa ilman kinkkua!)

En ole varsinaisesti mikään innokas kokki, mutta on kiva kokeilla jotain uutta ruokaa välillä. Intialainen kukkakaalipata, punajuuriraastepihvit seesamimarinoidun parsakaalin kanssa ja ihan vain simppeli tofu-kasviswokki. Joskus valitsen jonkun uuden tai vähemmän käyttämäni raaka-aineen ja etsin netistä reseptejä. Tällä tavalla opin syömään munakoisoakin. En kuitenkaan ole täysipäiväinen kasvissyöjä, syön kananmunia ja juustoa ja jos kylässä ruokana on liharuokaa, syön sitä. Olen ajatellut, että sinä päivänä kun liha jää kokonaan pois ruokavaliostani, ryhdyn ihan vegaaniksi. Juuri nyt se vain tuntuu vielä liian kaukaiselta ajatukselta, koska esimerkiksi olen enemmän okei riistan syömisen suhteen verrattuna vaikkapa maatilan nautaan. Fleksaan siihen saakka.

Pitänee sitä nyhtökauraa käydä jostain etsimässä ja testata. Kauppojen hyllyt vain yleensä ammottavat tyhjyyttään sen kohdalla, mutta ei se mitään, härkis menee hienosti jauhelihan sijasta italianpadassa. :)