Kirjoittaja Aihe: Blogit, bloggaaminen yms.  (Luettu 11917 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Vs: Blogit, bloggaaminen yms.
« Vastaus #50 : Kesäkuu 26, 2013, 12:04:55 »
Seuraan tällä hetkellä intohimoisesti pääsykoeblogeja, ja kirjoitan sellaista myös itse täällä opinto-ohjaajaksi pyrkimisestä. Pelkkiä muotiblogeja en lue, mutta esimerkiksi kuntoblogiin ujutettu muotijuttu voi olla hyvä.

Blogit ja niiden tutkiminen olivat osa mediakasvatuksen opintojani kandidaatin tutkinnossa, joten koulunkin puolesta niihin on tullut tutustuttua. Myös työni puolesta minun pitää kirjoittaa blogiteksti heinäkuussa. Blogaaminen on mielestäni nykymuoto päiväkirjan kirjoittamiselle. Useimmiten blogit ovat kuitenkin julkisia tai rajatulle yleisölle suunnattuja, joten "päiväkirjaharrastus" on muuttunut näkyvämmäksi, osittain sosiaalisen median valtakauden ansiosta myös. Onko blogaaminen yleisön tavoittelua vai oman itsensä ilmaisua? Varmaan riippuu tapauksesta, sekä että. Itse kirjoitan pääsykoeblogia siksi, että jäsennän hakuprosessiani ja voin tarjoan samalla vertaistukea samassa tilanteessa oleville. Jatkan blogausta opiskelujen alettua, jotta pysyn kärryillä siitä, mitä opin.

Yksi ilmiö, joka koskee niin blogeja kuin nettikeskusteluja yleensä, on vihapuhe. Kommentoijat saattavat huomauttaa käyttäjän ulkonäöstä tai taustasta. Vihapuhetta voi ehkäistä olemalla huomioimatta asiattomia kommentteja. Onneksi Vuotiksessa ei ole vihapuhetta!
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Renefer

• Koira
  • Aurori
  • *
  • Teidän alhaisuutenne Renefernefernefer
« Vastaus #51 : Elokuu 03, 2013, 13:42:49 »
Lainaus käyttäjältä: anji
Oma vastaukseni julkaisua koskeviin kysymyksiin siis olisi varmaankin, että hyvää mieltä tai kiintoisia kokemuksia ja ajatuksia vyöryttäviä blogeja ei voi olla liikaa ;)

Vähän anjin perusteluista menen sivuraiteille, mutta olen huomannut yhden perustelun (julkaisemiselle), joka saa minulta karvat pystyyn. Nimittäin sen, että onhan tää positiivista tekemistä. Kommentilla ei viitata siihen, että muuten oltaisiin ryteikössä piikittämässä vaan siihen, että maailma on kurja ja kamala paikka. Tympeä ja julma, täynnä kateellisia pikkusieluja. Ja suomalaiset rumia ja melankolisia. Siksi on oikeutettua ja oikein levittää ympärilleen kauneutta kertomalla kivoja asioita ja laittamalla kivoja kuvia. Omasta halusta ja tarpeesta tehdään melkeinpä sankarillinen missio.

Kun minusta paska on paskaa. Oli se paska sitten negatiivista tai positiivista. Paskaakin saa olla, luojan kiitos, muuten en voisi koskaan kirjoittaa täällä mitään, mutta pitääkö se kietoa hyvyyden lähettilään lahjapaperiin? Tämä ei ole pelkästään nettimaailman ilmiö. Esimerkiksi laulajat saattavat puolustella tyhjänpäiväisiä rallejaan samalla kaavalla ("noku on lama ja kaikkee, tarvii piristystä") ja se ihmetyttää minua.

En todellakaan tarkoita, että itsemurhablogit olisivat automaattisesti syvällisempiä kuin iloiset kokkauspalstat - saatika että ne olisivat oiketetumpia tai parempia. Mä ihailen edelleen netin demokraattisuutta (huolimatta niistä ikävistä lieveilmiöistä joista esimerkiksi Röhkö kirjoitti) ja pidän ilmaisuvapautta erittäin hyvänä asiana. En vain selvästikään ole vielä ihan sinut julkaisun kanssa. Julkisuus (yksityisyys) ei minua niinkään häiritse vaan nimenomaan julkaisemisen matala kynnys. Mietin, miten ihmiset perustelevat itselleen julkaisunsa mutta hitto, eiväthän he mieti. He julkaisevat, koska se on luontevaa. Se ei ole keneltäkään pois.

Enkä edes lue blogeja! Että ihminen voi olla TYHMÄ ja rakentaa itselleen tällaisenkin ongelman! Miten tästä pääsee eroon, apua! Varmaan aloittamalla blogin. :D
Muista tervehtiä alakuloisia lintuja
POISSAOLEVAINEN
Toistaiseksi lopullisesti.

Poissa thefiach

• Vuotislainen
    • Amundalan taikakoulu
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #52 : Elokuu 04, 2013, 21:53:53 »
Minä aloitin bloggaamisen 2009. Olin lukenut vain paria blogia, ja aloitin blogin (http://myfeelings-only.blogspot.com) ehkä enemmänkin kirjoituksenharjoitteluna, kuvailin paljon ympäröivää maailmaa. Siitä sitten lähti blogini evoluutio pari kuukautta myöhemmin eteenpäin, muutamien ensimmäisten kuvien jälkeen, ja nyt se keskittyy vintagetyyliini, rockabilly-keikkoihin, inspiraatioihin ja tekemisiini. Lukijakuntaa on mukavasti, mutta minusta ei ole tärkeintä se, kuinka paljon lukijoita on, vaan enemmän merkitsee se, että sitä luetaan koska ollaan kiinnostuneita. Minusta on ihanaa kuulla lukijoiltani, että inspiroin heitä. Se piristää jatkamaan, mutta lopettamista en ole oikeastaan koskaan harkinnut, ja kolme viikkoa on ehkä ollut pisin aika päivittelemättä.

Olen saanut paljon ystäviä blogaamisen avulla ympäri maailmaa! Luulen, että jos alan joskus myymään ompelemiani vaatteita (opiskelen vaatetusta) netissä, olisi blogistani hyötyä (vaatteita on nimitäin sitä kautta jo kyselty!) Se on todella mukava harrastus, ja toimii kuin päiväkirja. Elämä tuntuisi oudolta, jos en blogaisi. En kuitenkaan voi suositella sitä niille, keillä ei ole kärsivällisyyttä tai aikaa blogille, enkä myöskään niille, ketkä kirjoittavat vaan jotain koska blogit on niin in. Persoonalliset blogit ovat mielestäni mukavia ja ne, joissa on laadukkaat kuvat, selkeä ulkoasu ja ymmärrettävää tekstiä.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
« Vastaus #53 : Elokuu 13, 2013, 14:34:03 »
Istuksin täällä jännissä fiiliksissä, sillä työpaikkani nettisivuille perustettiin pari kuukautta sitten oma blogi ja tänään siellä sitten julkaistiin minun kirjoittamani blogiteksti kuvani kera :D
Teksti ei tietenkään voinut olla ihan mitä tahansa diiba daabaa, vaan sen piti liittyä työhöni mahdollisimman kriittisellä otteella. Onneksi viestintävastaavamme oikoluki tekstin (vain muutama virhe, jes!) ennen julkaisua.
Jännä tunne, kun voin sanoa, että blogaaminen kuuluu löyhästi osaksi työtäni.
"Pants - like shorts, but longer!"

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #54 : Elokuu 13, 2013, 15:38:17 »
Lainaus
Esimerkiksi laulajat saattavat puolustella tyhjänpäiväisiä rallejaan samalla kaavalla ("noku on lama ja kaikkee, tarvii piristystä") ja se ihmetyttää minua.

En nyt viitsinyt lainata ihan koko Reneferin viestiä, mutta siis - amen tälle. Ja kyse ei nyt ole siitä, ettenkö itse lukisi (...ehkä jopa kirjoittaisi?) tällaisia hyvän mielen liirumlaarumblogeja. Päinvastoin. Seuraan monia kivoja ja nättejä blogeja, joihin en kaipaa pätkääkään arjen inhorealismia. Kyse ei ole niinkään sisällöstä, vaan tästä perustelusta, joka jurppii minua suunnattomasti, oli yhteys mikä tahansa. Ja ihan erityisesti se jurppii minua, kun vedotaan suomalaisten melankoliaan ja kateellisuuteen, sehän on vähän sellainen "ite oot kakkahousu" -argumentti, jolla vain tukitaan arvostelijan kita eikä oteta erilaisia näkemyksiä vastaan.

Olen omalta osaltani yrittänyt vastata tähän Reneferin esittämään julkisuuden oikeuttamisen ongelmaan jo aikaisemmassa viestissäni, joten ei siitä nyt sen enempää :) Minulle blogit ja bloggaaminen ovat ilmiönä niin rakas ja ovat antaneet niin paljon, sekä lukijana että kirjoittajana, että olen ehkä vähä jäävi puolustelemaan asiaa. Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että bloggaajien olisi hyvä tiedostaa oma vastuunsa julkaisijoina vielä nykyistä paremmin. Kyllä moni näitä asioita varmasti miettii, mutta sitten taas törmään aika usein sellaisiin argumentteihin, että "koska tää on mun blogi niin voin tehdä täällä mitä haluan". No, samaa sanoo Berlusconikin omista tv-kanavistaan varmaan...

Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Katharina

• Vuotislainen
« Vastaus #55 : Toukokuu 23, 2014, 12:59:35 »
Bloggerin käyttäjille: olen ajatellut blogin aloittamista ja ensimmäinen julkaisu onkin jo valmiiksi kirjoitettu ja blogin tavoitteet pääpiirtein asetettu. Jäljellä olisikin enää varsinainen blogin luominen. Bloggerissa on mahdollisuuksia ulkoasulle ties miten paljon. Kysymykseni siis onkin, että voiko ulkoasua muokata myöhemminkin vai luodaanko lopullinen malli heti alussa?
"I don't want other people to decide who I am. I want to decide that for myself." -Emma Watson

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #56 : Toukokuu 23, 2014, 14:03:37 »
Bloggerin käyttäjille: olen ajatellut blogin aloittamista ja ensimmäinen julkaisu onkin jo valmiiksi kirjoitettu ja blogin tavoitteet pääpiirtein asetettu. Jäljellä olisikin enää varsinainen blogin luominen. Bloggerissa on mahdollisuuksia ulkoasulle ties miten paljon. Kysymykseni siis onkin, että voiko ulkoasua muokata myöhemminkin vai luodaanko lopullinen malli heti alussa?

Voi muokata myöhemmin. :)
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Katharina

• Vuotislainen
« Vastaus #57 : Kesäkuu 07, 2014, 11:09:52 »
No niin, nyt on sitten blogi aloitettu monen vuoden harkinnan jälkeen :) http://thingsistandfor.blogspot.fi/
"I don't want other people to decide who I am. I want to decide that for myself." -Emma Watson

Poissa Hupi

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #58 : Syyskuu 08, 2014, 11:18:00 »
Blogit on kivaa ajanvietettä. En seuraile säännöllisesti mittään tiettyjä blogeja, kunhan ajankuluksi aina välillä selailen. Tykkään esim. lemmikki, askartelu, ruoka- ja leivonta blogeista, koska niistä saa itellekkin kivoja vinkkejä :). Matka blogit on kanssa ihan jees, kun itellä ei koskaan oo vara matkustaa, niin voipahan ainakin lueskella muitten matka juttuja :D.

Mulla on ollut useampikin blogi, jotka on sitten vaan jotenkin jäänyt. Nyt aloittelen taas uutta ja sitähän saapi käydä kahtomassa täällä:  http://hupina.blogspot.fi

Kirjoittelu ideoitakin saa antaa, mieluummin vaikka tuolla blogin puolella, kun täällä vähän harvemmin käyn nykyään :).

Poissa Larten

• Anarkisti tarhatäti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: Nimbuspumpkin12006
« Vastaus #59 : Syyskuu 19, 2014, 11:14:06 »
Itse olen enemmän ja vähemmän blogannut vuodesta 2008. Välillä olen lopettanut ja sitten taas jatkanut uudella innolla. Käytin ensimmäiset 5 vuotta blogialustana Googlen Bloggeria, joka oli hyvä perusalusta ja sitä oli helppo käyttää. Viime vuoden puolella minulle tuli kamala kirjoitusjumitus, ja monen kuukauden bloggaamattomuuden jälkeen ajattelin aloittaa kokonaan puhtaalta pöydältä ja vaihtaa blogialustaa. Ammattikorkeassa, jossa koulua tätä nykyä käyn, oli viime vuonna kurssi nettinuorisotyöstä ja siellä esiteltiin Wordpress-blogialustaa. Minusta se oli sopivan yksinkertainen ja siistin näköinen, joten siirsin blogini sinne.

En ole mainostanut blogiani oikein missään, kirjoitan sitä enemmän vain itselleni. Läheiset ystävät ja perhe tietää blogistani, ja heistä se on helppo tapa lukea minun kuulumisiani jos emme ole vähään aikaan olleet yhteyksissä - vanhemmat ja muutama ystävä kun asuu eri paikkakunnalla kuin minä. Blogini on siis ehkä jonkinmoinen lifestyle-blogi. Välillä mietin että olisi mukava saada blogille näkyvyyttä, mutta olen niin huono ja epäsäännöllinen postaaja niin en usko että saisin koottua itselleni kovinkaan vakaata lukijakuntaa. Pysyn siis enemmän tällaisena päiväkirjan pitäjänä kuin työkseen bloggaavana. Ja ihan hyvä näin.

Itse luen mieluiten lifestyle-blogeja ja sellaisia, joissa on tietty teema. Esimerkiksi vaikka en äiti olekaan, luen useampaa nuoren äidin kirjoittamaa blogia. En pidä muotiblogeista, enkä sellaisista, joiden postaukset koostuvat vain mainostuksesta ja yhteistyökuvioista. Moni hyvä blogi on suosion myötä muuttunut tällaiseksi asukuvien ja mainostusten viidakoksi. Haluan lukea ihmisten tavallisesta elämästä enkä sellaisesta kiiltokuvamaailmasta jossa kilistellään ja juodaan coctaileja ja käydään kaikenmaailman kissanristiäisissä.
Jos sanon että taivas on musta
se on niin musta kuin tahdon sen olevan ja
jos sanon että maailma ei pyöri
se ei silloin pyöri, jumalauta

Poissa sluibero

• Puhpallura
  • Vuotislainen
    • Toxicity
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #60 : Marraskuu 01, 2014, 17:33:38 »
Luen useita blogeja ja kirjoitan blogia myös itse. Blogimaailmaan jouduin vuonna 2007 ja siitä lähtien olen seuraillut blogeja enemmän tai vähemmän. Eniten seurailen lifestyleblogeja, mutta listalta löytyy myös muutama muoti/kauneusblogi ja "fitness"blogi. Mieluiten luen suomalaisia blogeja. Hyvässä blogissa on selkeä ulkoasu, omalaatuinen kirjoitustapa, hyvälaatuisia kuvia ja kiinnostava sisältö. Blogin kiinnostavuuteen vaikuttaa myös se, onko kirjoittaja samanhenkinen kuin minä. Liialliset mainos- ja yhteistyöpostaukset vähentävät blogin kiinnostavuutta.

Ensimmäisen blogini aloitin juurikin vuonna 2007. Sen jälkeen minulla on ollut useita blogeja, joihin kaikkiin olen aina loppuen lopuksi kyllästynyt. Ihmeellisesti päädyn kuitenkin aina perustamaan uuden blogin. Niin pääsi käymään tälläkin kertaa ja http://oonatuuliablog.blogspot.fi/ syntyi. En varsinaisesti tiedä, että mistä tulen bloggaamaan, mutta ehkä suunta löytyy ajan myötä.
Why be a king when you can be a God?