Kirjoittaja Aihe: Harrastuksena sukututkimus  (Luettu 335 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
Harrastuksena sukututkimus
« : Huhtikuu 12, 2011, 13:07:24 »
Onko joku innostunut harrastamaan sukututkimusta? Tämä on minun harrastuksistani uusin, innostuin siitä jokunen kuukausi takaperin. Vaikka olen vasta aloittelija, olen onnistuntu seuraamaan osaa sukuni haaroista jo 1600-luvun loppupuolelle.

Tuntuu jotenkin jännittävältä selvitellä esi-isien ja -äitien elämää. En vielä ole päässyt kurkistamaan kovin syvälle, mutta sen tiedän että useimmat esi-isäni ovat olleet joko torppareita, renkiä ja piikoja, tai sitten hieman korkeampaa yhteiskuntaluokkaa, eli talonpoikia. Yhtään "hienoa väkeä" en ole sukupuustani löytänyt, vaan varpaani ovat syvällä Kirkkonummen ja lähikuntien mullassa. Toisaalta minulta löytyy myös Karjalan haara, joka johtaa nykyisen rajan taakse, menetetylle alueelle.

Tällä hetkellä olen muutaman haaran suhteen jumissa, koska paikkakuntani ennen vuotta 1730 kirjoitetut kirkonkirjat ovat kadonneet tai tuhoutuneet, osittain Ison vihan aikana. Tiettyjä muitakin keinoja päästä ajassa taaksepäin on kai olemassa, mutta en vielä ole ennättänyt perehtyä niihin. Olen kovasti yrittänyt päästä sukututkimuskurssille, oppiakseni enemmän, mutta vielä ei ole onnistanut: kaksi ensimmäistä kurssia oli täynnä, ja kolmas peruttiin viime hetkellä liian vähäisen osanottajamäärän takia. Hmph.

Onko kukaan muu innostunut tästä kiehtovasta harrastuksesta, ja minkälaisia löytöjä olette tehneet?
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
Vs: Harrastuksena sukututkimus