Kirjoittaja Aihe: Ristikot harrastuksena  (Luettu 273 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Sukupuoli: Noita
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
Ristikot harrastuksena
« : Maaliskuu 13, 2011, 18:20:23 »
Ristikot ovat hyvin suosittuja sana-arvoituspelejä, joita varmasti jokainen Vuotislainenkin on jossain elämän vaiheessaan tehnyt. Ristikot eivät ole ainoastaan vanhemman kansan puuhaa, vaan nykyajan ristikoiden värikäs kirjo tarjoaa valinnanvaraa aina tavallisista ristisanatehtävistä haasteellisiin numero- ja kuvioristikoihin.

Kuten jo tuossa yllä mainitsinkin, on olemassa hyvin erilaisia ristikkotyyppejä, joista muutamaa esittelen ihan lyhyesti. Ensin vähän erilaisista ristikkotyypeistä, joissa pelataan sanojen parissa:

• Jokainen tietää nämä tavalliset ristisanatehtävät eli sanaristikot, joissa vihjeitä on kätketty itse tehtäväruudukon sisään täytettävien ruutujen sekaan. Vihjeet voivat olla sanallisia tai kuvallisia, ja niiden perusteella tulisi keksiä oikeanmittaisia sanoja joko vaaka- tai pystysuoraan. Kun yhden sanan keksii, toisia sanoja on helpompi keksiä jo löydettyjen kirjaimien perusteella.
  • Höyryristikot ovat hyvin ristisanatehtävien kaltaisia. Höyryristikoissa sanalliset vihjeet löytyvät kuitenkin ristikon ulkopuolelta. Näitä sanallisia vihjeitä on kaksi erillistä vihjeluetteloa: toiset vihjeet pystysuoraan tuleville ja toiset vihjeet vaakasuoraan tuleville sanoille.
  • Kryptoissa jokaiseen ruutuun on merkitty numero. Jokainen numero vastaa tiettyä kirjainta, jotka ratkojan on pystyttävä ratkomaan joko jonkin annetun vihjeen avulla tai ilman mitään vihjeitä (jolloin kyseessä on sokkokrypto).
  • Myös tavuristikot saattavat olla tuttuja juttuja. Niissä vihjeiden perusteella pitäisi jälleen keksiä oikeat sanat, mutta jokaiseen ruutuun tuleekin yhden kirjaimen sijasta yksi tavu.

On olemassa myös muun tapaisia ristikoita, joissa pääosissa ei olekaan enää kirjaimet, vaan esimerkiksi numerot tai mustaksi väritetyt ruudut. Tässä on teille muutama esimerkki:

• Sudokut ovat niittäneet viime vuosina suurta suosiota myös Suomessa. Sudokuissa on tarkoituksena täyttää ruudukko jo annettujen merkkien avulla. Yleisesti sudokut täytetään numeroilla, mutta niiden sijasta voidaan käyttää myös muita merkkejä kuten kirjaimia ja erilaisia symboleja.
  • Kakurot toimivat myös luvuilla, itse asiassa niiden summilla. Kullekin pysty- ja vaakariville on annettu tietty luku, ja tyhjät ruudukot pitää täyttää niin, jotta niiden summa on tuo annettu luku. Tyhjiin ruutuihin merkitään lukuja 1-9, eikä sama luku saa toistua samalla vaaka- tai pystyrivillä liittyen yhteen summattaviin lukuihin (esimerkiksi 4 ei voi olla 2+2, vaan 1+3)
  • Itse olen innostunut suuresti japanilaisista ristikoista, joita myös siluettiristikoiksi kutsutaan. Näissä ristikoissa tarkoituksena on värittää ohjeiden, joita on merkitty numeroin ruuturivien ylä- ja sivumarginaaleihin, mukaan ristikoiden ruutuja. Vihjenumerot kertovat siis kunkin rivin peräkkäisten väritettävien ruutujen määrän, ja näiden väritettyjen ryppäiden välille tulee jättää vähintään yksi tyhjä ruutu.

Omasta mielestäni ristikot ovat mukavaa ajanvietettä, joka virkistää mieltä. Erilaisten ristikoiden ratkaiseminen ruokkii myös luovaa ajattelukykyä, matemaattista ajattelua sekä sanojen verkoston kehitystä. Ristikot tuovat myös hyvin ihmisiä yhteen - niitä voi ratkoa yhdessä perheen tai kavereiden kanssa.

Itse olen pitänyt aina pienestä aivotyöskentelystä ja pohdiskelusta, ja erilaiset ristikot antavat tuohon loistavan mahdollisuuden. Kun postista tulee jokin lehti, jossa on jokin ristikko, olen heti sen kimpussa. Tavallisia sanaristikkoja en kaupasta osta, mutta noita siluettiristikoita tulee osteltua. Siluettiristikoihin tutustuin yhden tuttavani kautta, ja opin niiden täyttämisen tekniikan helposti.

Nyt kuitenkin on aika päästää kansa puhumaan ristikoista noin harrastuksena. Minkälaisia kokemuksia teillä on ristikoista? Onko jotain tiettyä ristikko-tyyppiä, joka on vienyt sydämenne ja haluatte sitä suositella ja esitellä muille? Mitä hyvää, mitä huonoa näette ristikoiden tekemisessä? Miten olette saaneet kipinän alkaa ratkomaan ristikoita? Sana on vapaa kaikille ristikoiden ystäville :)
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Poissa Helena T

• Keijukaismuori
  • Vuotislainen
  • Pottermore: AccioQuill137
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Ristikot harrastuksena
« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2011, 09:40:02 »
Ristikot ovat mitä oivallisinta ajanvietettä ja huomion kiinnittämistä mukaviin asioihin esim. rankan työpäivän jälkeen. Huonon nimimuistini takia en ole kovin innostunut tavallisista sanaristikoista, mutta höyryristikot onnistuvat jostain syystä paremmin.
Kryptot ovat sudokujen ohella ehdottommia suosikkejani. Joskus voi olla vain aika vaikeaa keksiä krypton vihjesanaa - yleensä näin käy, kun kuvassa on monta mahdollista sanaa, joista oikein mikään ei satu aloitusruutuihin. Kakuroita olen joitakin koittanut ratkaista, mutta lopullinen oivaltaminen on vielä hakusessa. Ja siluettiristiko tuntuvat liian haastavilta tai sitten en vain jaksa keskittyä niihin.

Sudoku-lehtiä ostan. Joskus niitä on useampikin odottamassa tekemistä. Loma-aikoina tulee ostettua myös krypto-lehtiä.
Olen ostanut myös ns. ongelma-/ pähkinälehtiä, joissa on erilaisia loogista ajattelua vaativia ongelmia, esim." 5 x 5 ruudukko, johon tulee sijoittaa riviehin ja sarakkeisiin viisi erikorkuista "taloa".Ruudukon sivussa olevat luvut kertovat, kuinka monta taloa näkyy juuri siitä kohdasta katsoen. Saman korkuisia taloja voi olla vain yksi kullakin rivillä ja sarakkeella".

Ongelmana näissä ristikko-jutuissa on se, että kun alkaa tekemään, on hankala lopettaa. Eli pitää miettiä, onko aikaa tehdä.

// Itse olen osatanut lehteä nimeltä Pähkinä-logiikkatehtävälehti.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2011, 21:38:17 kirjoittanut Helena T »

Poissa AIV-rehu

• Lupus Tigris
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Apulannan kasvattama
  • Pottermore: FeatherProphecy121
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #2 : Maaliskuu 22, 2011, 20:32:13 »
Ristikot.. Niitä teen varsin vaihtelevasti. Välillä tulee ratkottua ahkerasti välillä ei yhtään. (Miks musta tuntuu et teen lähes kaikkea kausittain. :D )

Nykyisin en pahemmin ole ostellut ristikkolehtiä, mutta pienenä ostin sellaista lapsille tarkoitettua lehteä. Toisinaan teen mainosten yms välissä olevia ristikoita. Myös kryptoja teen jonkinverran, mutta en pidä niistä niin paljoa. Ne tuntuu jotenkin tylsältä kirjaimien numeroituihin ruutuihin lätkimiseltä, vaikka toki niissäkin saa miettiä että keksii mikä kirjain mitäkin numeroa vastaa. Muihinkin ristikkotyyppeihin kuten tavuristikoihin olen myös tutustunut. Nämäkään eivät vie voittoa tavalliselta ristikolta.

Perinteisiä ristikoita enemmän olen kiinnostunut sudokuista ja japanilaisista ristikoista. Näihinkin molempiin tutustuin aika pienenä. Näitä sisältäviä lehtiä myös ostan sillon tällön. Myös lehdissä oleviin sudokuihin tartun nopeasti. Japanilaisia ristikoita en harmikseni ole juurikaan nähnyt lehdissä.

Kaikenlaiset ristikot ovat mukavaa ajanvietettä. Niitä tehdessä saa mukavasti rasittaa aivojaan niin eivät tylsy liiaksi. :> Pysyy ajattelu kirkkaampana. (Tutkimusten mukaan tällainen ajanviete myös ehkäisee dementiaa ja pitää vanhusten pään virkeämpänä. (lähdettä en muista)) Ristikoita tehdessä saa myös mukavasti ajatukset irti arjesta. Joskus voi hieman turhauttaa, jos ei millään etene. Yleensä siinä asiassa auttaa, kun tekee välillä jotain muuta. Joko jotain toista ristikkoa tai sitten ihan muuta. Jossain välissä voi tulla sitten sellainen ahaa, siihen tulee se sana tai levänneillä aivoilla taas keksii jonkin kohdan, kun katsoo seuraavan kerran.

Tuollainen ongelmalehti, minkä Helena T mainitsi voisi myös olla mukava. Olisi samassa lehdessä erilaisia tehtäviä. Ei ainakaan pääsisi kyllästymään kun koko lehti ei olisi täynnä samankaltaisia tehtäviä. Pitänee joskus kokeilla sellaista. Kulkeeko sellaisia ihan ongelma- tai pähkinälehti nimillä?
Draco dormiens numquam titillandus.
Jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen.
Psykiatrisia toimia, jotka oman kokemuksen kautta täysin aukee -Apulanta

Poissa goldensnitch

• Sadetonna
  • Vuotislainen
  • Action!
  • Pottermore: HeartPotion15680
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2012, 17:14:18 »
Ristikot.. Niitä teen varsin vaihtelevasti. Välillä tulee ratkottua ahkerasti välillä ei yhtään. (Miks musta tuntuu et teen lähes kaikkea kausittain. :D )

Kuulun samaan kastiin.. Kerran tuli ratkottua monta ristikkoa päivässä ja useampaa samanaikaisesti. Ja nyt on menossa "ristikoton" kausi. Vaikka harvoimpa saan mitään täydellisesti täytettyä. :P

Ristikkoja, kryptoja, tavuristikoita (nämä ovat niitä vaikeimpia) sekä sudokuja täyttelen satunnaisesti lehdistä, varsinaista ristikkolehteä ei ole tullut kuin kerran ostettua. Sudokut luonnistuvat varsin helposti, mutta jos mokaan ei huvita yhtään ruveta kumittamaan koko ristikkoa joten sitten se jää siihen... Perinteiset  sanaristikot ovat suosikkeja, samalla paitsi että aivot saavat tekemistä myös oppii julkkisten nimiä (tosi hyödyllistä! :D) ja oppii ne sanat, jotka toistuvat useimmiten. Ja tietysti sanavarasto paranee. Joskus teen toisten itse tekemiä kryptoja, ja olen itsekin yrittänyt väkertää ristikkoa, mutta kärsivällisyys ja loogisuus loppui. :D

Jos tehtävässä on yli 4 tähteä, niin sitten en usein edes viitsi yrittää... varsinkaan kryptoissa tai tavuristikoissa.
Have you found Jesus yet?
- I didn't know I was supposed to be looking for him, sir.

Poissa Greenfinch

• Vuotislainen
  • don't let the muggles get you down
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2013, 15:26:55 »
Olen määrittelemättömän ajan ratkonut tavallisia sanaristikoita. Alunperin se taitaa tulla isoäidiltäni, joka myös ratkoo ristikoita. Siitä sitten innostuin ihan omia ristikoita täyttelemään.
Kuten muutkin ovat jo kirjoitelleet, on minullakin ristikko-kausia ja ristikottomia-kausia. "Ristikko-kautena" on kivaa muiden kanssa täytellä ristikoita yhdessä, irtoaa siinä yleensä parit naurutkin jonkun tekemistä kirjoitusvirheistä.:)
Muutenkin ristikot on mukavia, kun niistä oppii synonyymejä ja muuta vastaavaa.:)

Poissa Aurican

• vinokas
  • Vuotislainen
  • Kirjoittaa liian pitkiä viestejä.
« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2013, 00:15:11 »
Mä oon ennen kaikkea addiktoitunu numeropohjasiin ristikoihin (sudokut, japanilaiset ristikot...). Sanat eivät kuulu meikäläisen vahvuuksiin. Yhdessä vaiheessa ostin sillon tällön lehden japanilaisia ristikoita, ne oli loistavaa ajanvietettä. Mut yhessä vaiheessa löysin tämmösen sivun:
http://www.conceptispuzzles.com/
Pääosin siellä on maksullisia ristikoita, mut jokasta tyyppiä on pari kokeilukappaletta ja joka viikko perjantaina 13:00 tulee yhdet ilmaiset ristikot, joihin pääsee käsiksi jos tekee käyttäjätilin. (Ja todellakin on joskus käyny niin et oon perjantaina koneella odottamassa et ne tulee. Ja mulle on muodostunu ihan tietty järjestys missä teen ne ristikot jotka teen.) Mä pidän eniten niistä mistä tulee kuva, koska se on jotenki hienoa et on mahdollista tehdä ristikko josta tulee järjellinen kuva ja joka on edelleen mahdollista ratkasta niiden annettujen vihjeiden avulla. Ja on kai se jotenki palkitsevampaakin ku heti näkee et sai järkevän kuvan.
Lily:"You're disgusting, Black -- I don't know what Remus sees in you. If you were my boyfriend I'd poison your morning pumpkinjuice."
Sirius:"If you were my girlfriend, I'd drink it"
-Casting Moonshadows, chapter 59
deviantArt | Tumblr | instagram

Poissa Élwe

• Vuotislainen
  • Pottermore: StarMoon3677
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2014, 23:41:35 »
Olen totaalisen koukussa japanilaisiin ristikoihin. Tavalliset sanaristikotkin ovat ihan hauskoja, mutta japanilaisten ristikoiden parissa saattaa helposti vierähtää pari tuntia ilman, että olen ollenkaan huomannut ajan kulua. Silloin tällöin otan ristikkolehden mukaan luennoille. Opettajan puheisiin keskittyminen sujuu jotenkin helpommin, kun voi samalla väritellä ruutuja.
Sudokut ovat sen sijaan aina olleet mielestäni kovin tylsiä. 

Paikalla samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
« Vastaus #7 : Lokakuu 28, 2016, 09:41:50 »
Kuten muutkin ovat jo kirjoitelleet, on minullakin ristikko-kausia ja ristikottomia-kausia. "Ristikko-kautena" on kivaa muiden kanssa täytellä ristikoita yhdessä, irtoaa siinä yleensä parit naurutkin jonkun tekemistä kirjoitusvirheistä.

Itse huomasin, että minulla on meneillään siluettiristikkobuumi - ja elämäni ensimmäistä kertaa sain tehtyä ison lähes A4-kokoisen ristikon tehtyä oikein (yleensä jokin virheväritys on tullut esille loppuvaiheessa, jolloin en ole koskaan osannut/viitsinyt lähteä venkslaamaan mihin kaikkialle virhe on vaikuttanut) :) Sadepäivät ovat ailaansaaneet tosiaan mahdollisuudet viettää aikaa ristikoiden äärellä.

Tiedän jo tässä vaiheessa, että saan varmuudella tavallisia sanaristikoita joululahjaksi. Niitä on kiva sitten yksin ja yhdessä täytellä. Onko täällä ketään muuta, jotka myös ovat saaneet useampana jouluna lahjaksi ristikoita?
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.