Kirjoittaja Aihe: Poliitikkojen ja eduskunnan uskottavuus  (Luettu 644 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
  • Tupa: Luihuinen
Poliitikkojen ja eduskunnan uskottavuus
« : Tammikuu 20, 2011, 23:40:15 »
Mitä mieltä olet kansanedustajista? Onko heitä syytä uskoa, kun he vakuuttelevat parempaa tulevaisuutta? Luotatko eduskunnan päätöksentekoihin? Eduskuntavaalit lähestyvät - tuleeko muutos parempaan vai huonompaan, vai pysyykö kaikki samana? Onko puolueiden "piilevät huonot puolet" jätetty nimenomaan liian piiloon? Eli lyhyesti: LUOTATKO MEIDÄN PÄÄTTÄJIIMME?

Minä kuulun siihen kastiin, joka omaa aika lailla ristiriitaisia tuntemuksia päätöksentekijöitä kohtaan. Kyllä minä luotan suurimpaan osaan ministereistä - en lähde erittelemään keihin en. Syynä tässä on se, että niin monet asiat kuitenkin sujuvat, vaikka esmes. tuloerot ovat nykyään suuri riesa. En osaa edes kuvitella, kuinka monesta asiasta päätöksentekovalta vastaa... Toisaalta, lähellekään kaikki edustajat eivät ole käyneet yhteiskunnallista koulutusta, vaikkakin raja päästä ehdokkaaksi vaatii jo aika hyviä tietoja, eikös? Sanotaan usein, että eduskunnan kannatus ja uskottavuus on laskenut nykyään, mutta onko näin? Ja suuresti ärsyttää myös se, että kansanedustajille myönnetään pitkien päivien takia torkkupeittoja, mutta mitäs peittoja vaikkapa 12h putkeen tekevät kirurgit saavat? o.o Ja suurempi ärsytys on eräs netissä pyörinyt video, jossa kuvataan eduskunnan kyselytuntia. En-muista-kenen puhuessa poliitikkojen uskottavuudesta Astrid Thors nojailee hänen vieressään seinään silmät kiinni, enkä ihmettele, vaikka hän olisi nukahtanutkin. Tästä olisi saanut muualla potkut. Nukkuminen suoraan kuvatessa päin. Huhhuh.

Lainailen vähän rakasta valtiovarainministeriämme Jyrki Kataista: "Sen myönnän, että luottamus poliittiseen järjestelmään on varmasti monen silmissä horjunut. Sitten taas meillä on tehty tutkimuksia, joissa on osoitettu, että luottamus ei ole muuttunut, kun se ei ole ollut kovin korkealla tasolla aikaisemminkaan."

Jos topicin aihe sivuaa liikaa muuta edus- ja yhteiskuntaan liittyviä aiheita, yhdistelkää ihmeessä.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Poissa Flamerie

• Emotionaalinen
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: ProphecyHowl3
  • Tupa: Rohkelikko
Vs: Poliitikkojen ja eduskunnan uskottavuus
« Vastaus #1 : Tammikuu 24, 2011, 03:55:30 »
Hankala aihe sinällään. Olen melko varma siitä, että suurin osa kansasta tuntee eduskunnan tekevän huonoja päätöksiä, mutta mitäs eivät äänestä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että jos ei käy äänestämässä, ei voi valittaa eduskunnan kokoonpanosta. (En nyt siis tarkoita syyllistää edeltävää kirjoittajaa!) Äänestysprosentti laskee joka vaaleissa. Syyksi voi kuitenkin ajatella sen, että politiikka on niin vierasta kansalaisille. Kansallinen päätöksenteko ajatellaan jonakin suurena, abstraktina juttuna, johon ei itse voi vaikuttaa, vaikka todellisuudessa politiikka on ihan arkipäiväisiä asioita.

Itse olen ainakin sitä mieltä, että äänestysaktiivisuutta saataisiin pitkällä tähtäimellä lisättyä sillä, että ihmisiä osallistettaisiin kaikennäköiseen päätöksentekoon jo pienestä pitäen. Nuorisojärjestöissä on pitkään puhuttu ns. kansalaiskasvatuksesta. Otettaisiin se kouluihin ihan alusta asti, ottaen toki huomioon sen, mikä kutakin ikävaihetta kiinnostaa. Ala-asteella kyseessä olisi siis esimerkiksi lähiympäristöön vaikuttaminen; luokkaviihtyvyys, leikkipuistot, lasten tapahtumat jne. Jos tällä tavalla jatkettaisiin koko kouluajan, ihminen kasvaisi ikään kuin sisään vaikuttamiseen, eikä politiikan päivittäinen seuraaminen ja siihen osallistuminen tuntuisi niin kovin vieraalta.

Minä en ole ihan mukana ministereiden jutuissa. Voinee johtua siitä ettei yksikään hallituksen jäsen edusta omaa puoluekantaani. Ottaahan tuo aivoon olla ties monettako kautta oppositiossa, mutta sekin taitaa olla melkolailla puolueen markkinoinnista kiinni. Kysymykseen "Onko puolueiden 'piilevät huonot puolet' jätetty liian piiloon?" voisin vastata, että kansalaisella on velvollisuus ottaa itse selvää ja tehdä omat päätöksensä; eihän se ole demokratiaa, jos joku muu jauhaa tiedon valmiiksi. Tottakai tässä tulee myös vastaan se, ettei tietoa ole jokapäiväisessä elämässä tarpeeksi tarjolla.

Ja niin, kansanedustajaksi pyrkiminen toki vaatii tietoa, mutta esimerkiksi Keskustan listoille pääsee myös sillä, että on julkisuuden henkilö - katsotaan sitä tietopuolta sitten myöhemmin. :) Yleisesti ottaen ehdokkaat ovat kuitenkin joko pitkään mukana olleita aktiiveja, joilla ei välttämättä ole ehkä yhteiskuntatieteellistä koulutusta, mutta jotka tietävät mistä puhuvat. Elikkä yksinkertaisesti osaavia henkilöitä.
Forces collide.