Kirjoittaja Aihe: Vi talar om Harry Potter och om allt mellan himmel och jord  (Luettu 1398 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Vi talar om Harry Potter och om allt mellan himmel och jord
« Vastaus #25 : Elokuu 08, 2011, 23:34:04 »
Jag anser att min favorit spelaren är piano. Eftersom det det är min huvudspelare.

Jag har planerat en rolig sak för nästa sommaren: jag ska låna alla kemi kursböckerna på Svenska och träna på det sätt både kemi och Svenska studenten. Försoka detsamma!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2011, 13:53:32 kirjoittanut Vispilä »
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Poissa Kamtsatka

• lahna
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Pottermore: ErisedSpell61
« Vastaus #26 : Elokuu 11, 2011, 10:39:46 »
Jag har planerat en rolig sak för nästa sommaren: jag ska låna alla kemi kursböckerna på Svenska och träna på det sätt både kemi och Svenska studenten.

Lycka till! Det kommer nog att vara svårt, tror jag. Alla termer... och det tar mycket tid att läsa på svenska. Efter att ha studerat ett par veckor för studentskrivningarna tycker jag att det också tar överraskande mycket tid att läsa skolböcker på finska.

Jag har också tänkte på Viktor Krums skola, Durmstrang. Krum är bulgarisk, men alla har namn så låtade liten ryska för mig. Talar de bara ryska eller något annat språk?

De andra slaviska språken låter likadana som ryska. Det är alltså möjligt att de också talar nåt annat språk fast det visst är troligt att huvudspråket i Durmstrang är ryska.
Äiti tietää - ja apteekki auttaa.

Poissa Sleepwalker

• Kumiankka
  • Vuotislainen
  • Pottermore: LightAsh27705
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #27 : Elokuu 20, 2011, 15:04:43 »
Jag tycker att skolan skulle kunna vara tvåspråkig om det var nordisk och inte bara finsk. Det finns fem miljoner invånare i Finland men 25 miljoner i hela Norden. Varje språk skulle ha en egen avdelning, kanske också de samiska.

Det låter förnuftig. Allt i allt, det finns bara fem miljoner invånare i Finland, så kanske det skulle inte finnas så många trollkarlar här att det skulle vara förnuftig att uprätthålla en magikskola för bara finländare.

Jag har planerat en rolig sak för nästa sommaren: jag ska låna alla kemi kursböckerna på Svenska och träna på det sätt både kemi och Svenska studenten. Försoka detsamma!

Det låter som en bra idé! Jag kan inte göra det, eftersom jag har bara svenska och engelska studenten i hösten, men jag har läst andra bäcker på svenska. Just nu läser jag Åsa Larssons Solstorm. För något orsak är nästan alla svenska böcker i biblioteket deckarna.
(Fan, nu började jag tala om böcker igen... :D)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2011, 16:41:38 kirjoittanut Sleepwalker »
Respect the funk.

Poissa augustiina

• kohtalonviivan tulkitsija
  • Vuotislainen
  • auguurin nauru
  • Pottermore: GlowSilver191
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #28 : Lokakuu 30, 2011, 21:56:36 »
Jag har inte läst Harry Potter -böckerna på svenska eller på engelska (bara på finska...), men jag ska läsa dom alla när jag ska förstå mer svenska :> Jag kan inte tala svenska nog bra ännu.

Bara två veckan och tre dagar till DH part 2 (Vad är det namn på svenska?) DVD! Jag kan inte vänta! :'D 

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 31, 2011, 17:47:59 kirjoittanut augustiina »
Sen jälkeen helpottaa
Kun kädet irrottaa

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
  • Pottermore: GhostDragon1391
« Vastaus #29 : Toukokuu 01, 2012, 22:07:49 »
Den här topiken är ganska död. :P Men inte längre! Thåhåhåhåå.

Jag älskar svenska klasserna i skolan och jag är ganska bra om svenska grammatik, men jag kan inte bilda bra, hela satser eller meningar. Jag bara räknar upp: en filcka, flickan, flickor, flickorna, en kille, killen, killar, killarna osv. Eller: min lilla hund, mina små hundar... :D

Förresten, vad tänker ni om den nya filmen som heter Hungerspelen (eller på finska: Nälkäpeli)? Jag gillar den väldigt mycket. :)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2012, 22:13:03 kirjoittanut Presto »
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Lauren

• Vuotislainen
  • Well hello there!
« Vastaus #30 : Toukokuu 02, 2012, 01:24:44 »
Hehee jag vill också tala svenska!

Jag har tänkt många gånger det skulle vara kul att gå på bio och titta på Hungerspelen. Vanligt är jag egentligen inte så interesserad av fantasi men den här är en undantag. Ingen aning varför. Men kan inte vänta att se på den :D

Jag har mina stundentskrivningar i svenska snart (nästä vår) så nu försöker jag att trena lite :D Oj jag skulle ge så mycket om jag var finlandsvensk (att tala både finska och svenska bra)!

//Presto, jag förskräckades när jag klickade den där texten "jag stalckar dig"! :D Jag visste inte vad skulle händas och sen jag kom till min egna profil :D

//Två inlägg kombinerades. :) -gamma
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2012, 08:57:29 kirjoittanut gamma »
Singing In The Rain Shower

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
« Vastaus #31 : Toukokuu 02, 2012, 07:48:20 »
Den här filmen var ganska tråkig och förutsägbar. Nej, jag har inte läst den boken, och bra så. En serie mindre att vara galen om... :D Jag har studentexamen snart också, i höst tar jag kemi och svenska.

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
« Vastaus #32 : Toukokuu 02, 2012, 19:49:12 »
Ooooh här är topik på svenska! Hur fint men jag talar hemsk svenska :D Nah. Någon sade här någonting om Hungerspelet. Det var inte så dålig än jag trodde. De var kapabel att görä det mycket dålig, men jag är glad att de slog inte fel med de viktigaste scener. Jag tyckte om Hungerspelet. :>

Det är svårt att skriva svenska ;_; Jag trodde det skulle bli lätt att skriva på svenska när man har inte begränsninger med order eller tema och så vidare. Och! (det låter dummt :D) Det är så roligt att vara lite sjuk, så när du bakar banan-brownies, ingen vill äta de eftersom du är sjuk :D (även om man har tvätta händer hela tiden...)
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #33 : Toukokuu 03, 2012, 08:19:51 »
Vad! Jag visste inte att det är topic där man talar svenska! Nå - nu vet jag.

Flyrashaz, jag tycker att det är odd(:D) att ingen ska äta dina brownies! :o Även om du är sjuk.

Jag älskade Hurgerspelet - men bara film. Jag nästan hatade boken. Urgh.

Ha! Jag kan inte längre svenska. Varför hittade jag inte den här topicen nästa året eller nånting? Visste ni att jag hade studentexamen i svenska och gick E? Ja, jag vet, det ser inte ut så! Jag tycker att jag har glömt ALLT.
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
« Vastaus #34 : Toukokuu 03, 2012, 09:25:22 »
Jag förstår inte hur så många kan tycka att filmen Hungerspelen är bra. Jag gäspade mig igenom den! Sååå träkigt. Men boken älskade jag. Jag tycker att de i filmen inte riktigt lyckades med att fånga in bokens känsla av desperation och uppgivenhet. I filmen joggade Katniss igenom spelen, och blev inte ens rufsig i håret. Grr.
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa augustiina

• Vuotislainen
  • auguurin nauru
« Vastaus #35 : Toukokuu 03, 2012, 15:33:34 »
Jag älskar Hungerspelen -böcker, de är stiliga. Filmen är också bra, men böckerna var bättre. Det är ganska alltid så, böcker är bättre som filmer. Jag grät när Rue dött. Det var tråkigt eftersom jag tyckte om henne mycket. Jag gillar inte Peeta men jag inte vet varför.

Usch, jag har biologiprovet i morgon och orkar inte läsa... Jag är inte interesserad om djur :/ Jag vill göra något kul :'D

//Hej, varför har vi inte topic på tyska? :>
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2012, 16:57:43 kirjoittanut augustiina »
Sen jälkeen helpottaa
Kun kädet irrottaa

Poissa nominal

• Kuriositeetti
  • Vuotislainen
  • Pottermore: FireboltLumos114
« Vastaus #36 : Toukokuu 03, 2012, 16:41:50 »
Böckerna är alltid bättre än filmer - men inte i Hurgerspelen! Hahah, Lupin, om du växer allt vad du sade från boken till filmen, då har du min åsikt :D Men jag också tycker att både i filmen och i boken känsla skulle ha varit mer spännande än den var. Och det är varför jag ska skriva fanfic, hihi! (:

Yrgh. Jag hade prov idag i logistik (eller vad det heter). Jag läste inte - men! - jag skrev mycket. Jag är inte säkert om jag skrev riktiga saker, men "mycket" är alltid bättre än "ingenting" :D
Peitetty liekki on tulisin ~ Entä jos Voldemort olisikin valinnut toisin? ~ Taikalaiva Titanic

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
« Vastaus #37 : Toukokuu 03, 2012, 20:14:30 »
Oho, den här topiken är mycket mer livlig än för två dagar sen. Ni kan tacka mig. x)

//Presto, jag förskräckades när jag klickade den där texten "jag stalckar dig"! :D Jag visste inte vad skulle händas och sen jag kom till min egna profil :D

Det är ganska skrämmande, eller hur? :P Bwahhahaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2012, 23:43:14 kirjoittanut Presto »
                        Stalkkaan sinua.

Poissa Flyrashaz

• sub rosa
  • Vuotislainen
  • Northern Light
    • Livejournal
« Vastaus #38 : Toukokuu 03, 2012, 21:16:18 »
Ja, Hungerspelet-böcker är mycket bättre än film, men jag tycker att de gjorde det kanske god. Jag var rädd eftersom människor har skämmat (?) många goda böcker med en tråkig film.

nominal, jag trodde fel :( De åt störst del. Och de alla är inte sjuka. Jag hatar den här halsfluss :(

Eller hur låter så rolig när jag läste den här topik. :D Det berättar mycket om min situation, jag har skrattat hela dagen för allting. Jag skulle gå sova över den här halsfluss ->

(ja had lärde mig så roliga saker i svenska, till exempel den här och det här och eller hur och många roliga order så jag måste användä de alla! Men det är sorglig att jag är inte så bra i svenska :( )
"Oh, the bad guy of the game, me, you're not serious, I'm... umm... fortuneteller!"

Poissa augustiina

• Vuotislainen
  • auguurin nauru
« Vastaus #39 : Toukokuu 05, 2012, 00:13:20 »

Det är jätte skrämmande, Presto! O.o Hur du gör det?? Jag förstår inte och är nyfiken. Är 'nyfiken' riktig ordet? Jag vet inte eftersom jag är så trött :'D

Ojdå, jag fattade nyss vad rubriken menar :'D 
Sen jälkeen helpottaa
Kun kädet irrottaa

Poissa Presto

• Mozartin kummipoika
  • Vuotislainen
  • ilovepasta.org
« Vastaus #40 : Toukokuu 05, 2012, 10:50:45 »

Det är jätte skrämmande, Presto! O.o Hur du gör det?? Jag förstår inte och är nyfiken. Är 'nyfiken' riktig ordet? Jag vet inte eftersom jag är så trött :'D

augustiina, jag ska inte berätta. >) Eller kanske berättar jag, om du vill sända mig ett privat meddelande. Och ja, 'nyfiken' är ett riktig ord, det menar 'utelias' på finska.

Ännu har jag inte läst Hungerspelen-böcker, men jag ska läsa dem snart.
                        Stalkkaan sinua.

Poissa augustiina

• Vuotislainen
  • auguurin nauru
« Vastaus #41 : Toukokuu 14, 2012, 15:38:50 »

augustiina, jag ska inte berätta. >) Eller kanske berättar jag, om du vill sända mig ett privat meddelande. Och ja, 'nyfiken' är ett riktig ord, det menar 'utelias' på finska.

Oj, jag vet nu hur du gör det!! :'D Muah! Jag just listade det ut.

Jag hade engelska provet i dag. Det var jätte lätt. Jag hoppas att det gick bra :'> Usch, jag har religion provet i övermorgon och matte provet nästa fredag... Men de är sista prov!!
Sen jälkeen helpottaa
Kun kädet irrottaa

Poissa Kaminski

• Vuotislainen
« Vastaus #42 : Elokuu 12, 2014, 19:37:02 »
Och så... Ingen har talat svenska sen 2012?

Såå... Hungerspelen, säger ni? Har läst hela serien och såg på de två första filmerna. Jag är inte sugen på dystopier, anser att de är lite problematisk, alltför ofta det känns som om en diktatur var bara en spännande backdrop för en kärleks-/tonåringshistoria. Det kan dock vara ett enkelt sätt att bringa samhällsfrågor närmare ungdomar eller väcka folkets intresse men t.ex. tortyr eller dödande av andra människor är nåt som jag kan aldrig se bara som nåt romantiskt eller underhållande. Och på nätet tycks Hungerspelen vara just det: romantik och underhållning.
Det finns ju andra nivåer på Hungerspelen än Katniss kärleksdrama & tonåringsempowerment men ändå... Jo jag vet dock att jag är lite gammaldags. Och jag faktiskt gillade den första boken, den andra var helt okej också men den tredje, herrejösses. Katniss blir Kim Il-Sung den andra? :D (Spoilar den här?) Den hela personkultgrejen kring henne är nåt som jag inte fattar. (Tack för det, nu har en punklåt från Melodifestivalen 2010 fastnat i huvudet. Kommer inte ihåg vad den hette men nån målbrotsröstgåsse sångaren skrek "JAG FATTAR INGENTING" i den. Aargh. Ut ur min hjärna, nu.)

/när jag ser på mitt signatur tycks hela meddelandet vara lite hypokritiskt eller hur. :D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2014, 19:41:48 kirjoittanut Kaminski »

Poissa Sakura

• Sudenmorsian
  • Vuotislainen
  • 私は悪魔で執事ですから。
« Vastaus #43 : Tammikuu 06, 2015, 18:58:28 »
Svenska. Ugh, min svenska är ganska dåligt eftersom jag har inte talat svenska eller behövt det efter 2012. Och jag har studerat norska sen så jag tänker att min svenska är nästan norska just nu. Men det är god att tala svenska tid och tid om jag vill inte ha så många problemer med min akademisk svenska i universitet. Usch, biologi på svenska... Denna kurs är en död. Det är inte problem att jag tycker inte om svenska - jag tycker om svenska det är vacker språk och ganska lätt (om du har inte glömt det förstås) och jag var kanske bra med det - men inte nu. Jag kan inte tala svenska jätte bra eftersom jag har glömt alla ord.

Hungerspelen, eh.. Jag har såg (är det det riktigt ord?) det första Hungerspelen och okej, jag tycker om dystopier men Hungerspelen, det är inte för mig. Jag tänker att historian är god men filmer... Nä, inte så bra tänker jag. Jag hoppas att min lilla syster vill inte gå på bio och titta den sista filmen eftersom jag vet att hon ska ta mig med henne och jag gillar inte om de här filmerna så mycket.

Om Hungerspelen är inte min kopp av kaffe (om jag kan säg det, det kan vara engleska...), tyckte jag om Hobbiter. Min syster har den här böcken på svenska (och jag har den på englenska och på finska) och jag har sett alla tre filmer. Jag har älskat den Mitt-Världen (jag gillar inte det här översättningen men Middle Earth är ganska roligt i svenska topiken) för många år nu och jag tänker att Lord of the Rings och Hobbiter är bra filmer. Jag vill inte spoila er så jag ska inte tala mycket av de här Hobbit filmerna men jag kan säga att jag älskat den sista filmen. Och jag kunde inte hjälpa mig och börjat att gråta i den sista filmen. Det just var så ledsen men Thranduil var så kul. Jag har alltid gillat älvar så jag var just glad att Thranduil har så stor roll i den filmen. Hur du tänkar om Hobbiter? Har Peter Jackson lyckat i framställning eller är det just nånting liksom fanfiction?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 06, 2015, 19:02:07 kirjoittanut Sakura »
信じることさ必ず最後に愛は勝つ。
You've gotta believe that one day love will win.

Poissa Kaminski

• Vuotislainen
« Vastaus #44 : Tammikuu 16, 2016, 23:41:24 »
Lainaus käyttäjältä: Sakura
Jag har såg (är det det riktigt ord?)
"Jag har sett" skulle det vara. Kanske plockade du det från min post för jag hade 'såg' där och det var inte det bästa valet. Jag menade ju att jag "såg på filmerna" (utan det där "ha"-verbet) och "har läst böckerna". Det skulle, antar jag, vara bättre att skriva "har sett filmerna". Mer korrekt språk alltså. "Såg på filmerna" går nog men är kanske inte det bästa alternativet i det här fallet.
(Men jag måste säga att jag inte är någon expert på såna här saker... jag har också några stavfel och andra konstigheter i det där tidigare meddelandet så använda inte det som mönster.)

Nu när vi talar om filmer här; vad skulle ni säga, vilka var de bästa filmerna i 2015?

Poissa augustiina

• Vuotislainen
  • auguurin nauru
« Vastaus #45 : Helmikuu 05, 2018, 02:22:46 »
Jag hade glömt helt och hållet att det finns en diskussion på svenska här! Vad fint :-) Men fy... Jag vill inte ens börja om hur det kännde att läsa vad jag hade skrivit här år 2012... nuförtiden studerar jag svenska vid universitet och gudskelov att jag hart lärt mig åtminstone något!

Hmm, man har pratat om Hungerspelen och de bästa filmerna i 2015 här... Jag kan inte komma ihåg! Det var så länge sen :D Var det då då den sista Hungerspelen-filmen kom ut? Kanske, jag måste googla det lite senare. Om det var år 2015 då den fjärde hungerspelen-filmen kom ut skulle jag naturligtvis säga att den var den bästa filmen. Alla Hungerspelen filmer (och böcker! Jag håller fortfarande med mig själv - böcker är ju bättre än filmer) är så härliga även om storyn är hjärtskärande. De är de filmer som har fått mig att gråta mest, inte ens Harry Potter filmer fick mig att gråta så mycket. Det här är en riktig chock, det vet jag!

Som barn tittade jag ganska ofta filmer, t.ex. Disneys klassiker, men nuförtiden gör jag det nästan aldrig! Och det är inte så att jag inte har tillräckligt med tid att Titta på filmer utan filmer intresserar mig mycket mindre än tidigare. Jag tittar hellre på tv-serier. Just nu tittar jag One day at a time på netflix och jag måste säga att jag älskar den. Att titta på någon fin komedi efter en lång skoldag är det bästa jag vet.
Sen jälkeen helpottaa
Kun kädet irrottaa

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
« Vastaus #46 : Helmikuu 20, 2018, 23:51:34 »
Jag hade glömt helt och hållet att det finns en diskussion på svenska här! Vad fint :-) Men fy... Jag vill inte ens börja om hur det kännde att läsa vad jag hade skrivit här år 2012... nuförtiden studerar jag svenska vid universitet och gudskelov att jag hart lärt mig åtminstone något!

Haha, samma här! Jag har skrivit 2011 att jag har började att spela piano, och det känns att det har varit längesen. Även om min pianokunskaper skulle ha blivit bättre, min svenska har blivit... rostande.

Jag fick ett jobberbjudande i augusti 2018, och allt skulle vara på svenska! Hur klarar jag mig där? Spännande...