Kirjoittaja Aihe: Vi talar om Harry Potter och om allt mellan himmel och jord  (Luettu 2168 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
  • Sukupuoli: Noita
    • Vuotis
  • Pottermore: MoonstoneMarauder79
  • Tupa: Korpinkynsi
Den här diskussionen kom till efter att flera personer klagat över att de inte har en möjlighet att tala svenska utanför skolan. Nu har vi en plats där vi kan tala så mycket vi vill. Alla får delta, men vi skriver bara på svenska. Vi rättar inte varandras språk, utan vi koncentrerar oss på att göra oss förstådda. Det är inte farligt att göra fel. Välkommen att delta i vår diskussion :)

Tämä aihe on perustettu, koska useampi ihminen tuskaili että hänellä ei ikinä ole käyttöä ruotsin kielelle. Nyt on. Tässä topicissa saa jutella vähän vapaammin kuin muilla osastoilla, mutta sen tulee tapahtua ruotsiksi. Jokainen puhuu oman taitonsa mukaan, eikä muiden mahdollisia virheitä aleta korjailla, jos sitä ei erikseen pyydetä. Jutteleminen on tärkeämpää kuin kielioppi. Tämän viestin jälkeen tässä ketjussa ei käytetä muuta kieltä kuin ruotsia. Kaikki rohkeasti mukaan :)
---------------------------------------------------------------

Jaha. Vi börjar... Hmm. Det är bara två månader kvar tills en ny film on Harry Potter. Vad tror ni, blir den lika bra som boken?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2011, 11:49:51 kirjoittanut Lupin »
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Aiëdaíl

• Näätärikkaus
  • Valvojaoppilas
  • *
Vs: Vi talar om Harry Potter
« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2010, 18:54:39 »
Jag hoppas att filmen ska vara lika bra som de förra Potter-filmer, men filmer kan aldrig vara bättre än böcker.
Jag har min studentexam i morgon. Hoppas det går bra! Och var snälla och rätt (?) min grammatik, jag måste lära mig svenska. Jag har inte pluggat ännu, bara lyssnat på ljudböcker när jag har sovit. Ja, jag vet... jag är jättelat. (Jag lyssnade på Harry Potter och den flammande bägaren. Så är det ingen offtopic!)
Den här topiken är jättekiva! (<- är topiken ett ord? :D). Och jag tycker att rikssvenska låter härlig, men jag kan tala bara finlandssvenska...

Offtopic: I december ska jag gå se Utresning på Åbo Svenska Teatern. Jag undrar om jag ska förstå något.

Hmm... Varför har mina meningar ingenting gemensamt?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2010, 18:57:48 kirjoittanut Aiëdaíl »

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2010, 18:58:50 »
Aie låter som en äkta finlandssvensk :D Du måste åka till Sverige för några månader, så lär du dig att tala som de. Jag kan inte tala rikssvenska... jag får ont i munnen :(

Du har rätt, en film är aldrig lika bra som boken. Jag ska se filmen med alla människor från Vuotis, för annars skulle jag säkert somna... Jag tyckte att Harry Potter och halvblodsprinsen (heter den så?) var ganska tråkig.

Hej, Aie, hoppas du får skriva om Harry Potter i ditt studentexamensprov :D
Äitiyslomalla! Hoidan (hitaalla aikataululla) HP-faneihin ja Vuotiksen Facebook-sivuihin tai Facebook-ryhmään liittyviä asioita.

Poissa Zenzibar

• Pelastaja katsoi profiiliaan ja läikytti teetä pöydälle
  • Aurori
  • *
  • kesäinen-eskapisti-merirosvo-jedi-söpö-skotti
    • Home sweet home
  • Pottermore: BloodNight6399
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2010, 19:23:11 »
Du gör det! Tack så mycket Lupin, jag behöver det där topik! :)

( Jag hoppas att ni rättar mitt språk om jag gör stora fel. :))

Jag anser också att filmen kan aldrig vara lika bra som boken. Men jag hoppas att de sista filmerna är bättre än de färre. Jag tycker att det nya trailer är spännande!

Lycka till, Aie! Ja tror att du gör mycket bra! Du skriver svenska jättebra om ni frågar mig! Jag skulle plugga engelska, eftersom jag har ett prov i morgon. Men jag är här :P

Jag ska sluta nu och kanske komma tillbaka senare. :DD (Förran jag har mitt svenska provet som är på tisdag. Iik.)
"You're only given a little spark of madness. You mustn't lose it." -Robin Williams

Poissa Ginger

• Tyy
  • Vuotislainen
  • Melko yksinkertainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2010, 19:26:12 »
Jag tycker att den här diskussionen är en väldig bra idé!
Har någon läst Harry Potter på svenska? Några år sedan köpte jag en svensk Harry Potter och Fenixorden men det var lite svårförklarligt för mig. Nu ligger det på hyllen. Skulle jag ge det en annan möjlighet?

Lupin, Halvblodsprinsen (oj, jag älskar Wikipedia!) var inte en tråkig film! Det hade bara en trist början och ett tråkigt slut...
Those who don't believe in magic will never find it.
~ Roald Dahl ~
Ikuisuusprojekti

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2010, 20:10:59 »
Skulle jag ge det en annan möjlighet?
Kanske om du förstå svenska. Jag tänkte läsa någon boken i svenska men sen jag fattade att jag skulle förstå ingenting! :< Jag beslutade då läsa Artemis Fowl på engelska.

Kanske jag ge annan möjlighet också till den svenska Harry Potter och låna det från biblioteket :D Min svenska är lite glömde eftersom jag har talade inte det för några månader.

//Kan vi tala här om alla vi vilja eller bara om Harry Potter?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2010, 20:23:15 kirjoittanut Suvituuli »
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #6 : Syyskuu 25, 2010, 11:57:30 »
Oh, min svenska är så dålig jag tycker jag kan inte skriva något i här men jag skulle försöka nu. Jag tycker att den sista Harry Potter filmen var ganska gud och jag hoppas den nästa ska vara det också... Men jag tyckte inte om Harry Potter och den flämmande bägaren. Naturligtvis jag gillade den bok men den bio var inte så bra. Men det är just normal, som biorna gjorde om böcker är inte så bra vanligt. Hur som helst, jag tittade ett bra film igår och det var gjord om en bok: A Clockwork Orange. Det var inte så sann med den bok men det var fortfarande en god bio.

Förresten, har du läst Harry Potter böcker på svenska? Jag har inte, men jag ska göra det någån gång.

- Audra, fågel

Poissa Mameha

• Peilijään uurtaja
  • Vuotislainen
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #7 : Lokakuu 03, 2010, 18:51:35 »
Alla låter så svenska här att jag funderar om jag kan även skriva nånting här! En bra idé att skriva på svenska. Jag tycker att rikssvenska låter mycket vackrare än finlandssvenska men jag kan prata ingen av dem :D

Jag ventar på de sista filmerna så mycket! Jag hoppas att de är bättre än Halvblodprinsen. Det gillade jag inte alls eftersom det hade så många nya scener.. T.ex. scenen när de brännade Weasleys hus var dåligt. Jag hoppas att jag kan titta den sjunde filmen med alla andra från Vuotis. Det är inte helt säkert för mig... Jag måste ha pengar för tågbiljetten! Men det är jättekul att vår uppvisning är på onsdag. Jag är i Åbo på fredag..
Wow! We're identical!

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2011, 21:16:09 »
Jag har tänkat att läsa Potter-böckerna på Svenska. Men det ska skulle vara jättesvår, fast jag är bra att Svenska (9). Det, eftersom Potter-böckerna har så så så mycket främmande orden, som är inte lärt sig på skolan. Namn också, shush. Men jag ju vill läsa dem. Det skulle vara kul... :D Men du kan inte klaga om du inte försoka först!

// Inga namnen? Oo, det låter mycket bättre.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2011, 16:12:58 kirjoittanut Vispilä »
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #9 : Toukokuu 10, 2011, 22:12:52 »
Men Vispilä, de har inte översatt namnen i de svenska böckerna. Eller minns jag helt fel?

Poissa Miizhaa

• Tähtililja
  • Vuotislainen
  • Rohkelikko <33
    • Ja kaikki kirjoittaa mun ystikseen! <3
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #10 : Toukokuu 31, 2011, 22:03:40 »
Jag tycker Harry Potter böckerna. Jag tycker Harry Potter, när de besktriva sött.
Kuolema on mysteeri ja hautaus salaisuus
 Stephen King

Poissa Lupin

• Äitiyslomalla
  • Ylihörhö
  • *
    • Vuotis
« Vastaus #11 : Kesäkuu 01, 2011, 08:32:15 »
Vem tänker läsa Harry Potter på sommaren? På svenska, finska eller något annat språk?

Poissa Fishi

• ateistinen kadunylittäjä
  • Vuotislainen
  • Älkää olko neliöitä!
« Vastaus #12 : Kesäkuu 01, 2011, 15:04:33 »
Jag lovade på nyårsafton att jag skulle läsa åtminstone lite av den första Harry Potter bok på svenska. Kanske jag gör det på sommaren!
Kylä
"the piano keys are black and white
but they sound like a million colours in your mind"
- Katie Melua
"a passionate hour's never a wasted one" - Tuomas Holopainen

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Kesäkuu 02, 2011, 01:54:00 »
Hmm kanske, kanske inte. Jag har tänkt att läsa Harry Potter Film Wizardry -boken, men på engelska. Först har jag några skolböcker och Galenos... arbete före nöje! ;) Potter-böckerna på svenska... kanske då jag förberedar för studentexamen. Jag ska skriva svenska på A-nivå, fast jag läser mig det på B-nivå... det ska bli svårt.

Poissa Suvituuli

• Vuotislainen
« Vastaus #14 : Kesäkuu 02, 2011, 11:45:54 »
Vem tänker läsa Harry Potter på sommaren? På svenska, finska eller något annat språk?
Det skulle vara en bra idé! Jag ska ta studenten på hösten så jag måste läsa böcker och titta på svenska tv-program. Eftersom min svenska är inte så bra som jag tycker att det borde vara, Harry Potter -böckerna skulle vara lättare att läsa än någon annan bok. Dessutom vill jag läsa denna böcker i alla fall därför att jag har läste dem senast i somras.

(ei mtn hajua, miten sanotaan 'viimeksi kesällä', joten jos joku tietää, saa kertoa! :D)

Poissa Kamtsatka

• lahna
  • Vuotislainen
  • Pottermore: ErisedSpell61
Vs: Vi talar om Harry Potter och om allt mellan himmel och jord
« Vastaus #15 : Heinäkuu 20, 2011, 18:20:29 »
Oj, en diskussion på svenska! Det här låter roligt. :D Jag vill komma med.

Jag tänker snart läsa Harry Potter och de vises sten på svenska. Jag köpte den och Hemligheternas kammare (på svenska också) på loppmarknad för några månader sen. Jag har läst andra böcker på svenska men ännu inga Harry Potter -böcker. Egentligen borde jag kanske läsa nåt på engelska eftersom jag tar studenten i engelska på hösten, men det är på nåt sätt intressantare att läsa på svenska. Det är krävande och mer fascinerande för att värden nuförtiden är full av engelska och en liten flicka som jag har sällan en möjlighet att använda det svenska språket.
Äiti tietää - ja apteekki auttaa.

Poissa Hartsa

• Vuotislainen
    • http://www.freewebs.com/moottoriurheilu05
« Vastaus #16 : Heinäkuu 21, 2011, 11:00:19 »
Den är nu över. Den var den. Harry Potter -serie alltså. Jag tittade den sist filmen i förrgår och den var mycker bra. Fin beslut till serien. Jag hoppas att Rowling kommer skriva ännu till exempel biografi till Dumbledore, Voldemort eller Marodörerna/Snape som är inte dock egentlig fortsåttning till serien. Jag kan nödvändigt inte talar läsä pä nästa generation när det skulle vara pä sätt och vis samma saga åter och Rowling skulle måste finna en nu värsting eftersom Voldemort är död. Också övrigt, någon är inte evig. Jag kommer inte förgata Harry Potter -serien. Den kommer att stanna i mitt hjärta för evigt. <3 Stor tack för J.K. Rowling till den där mäktig serien!

Jag har läste Vises sten, Hemligheternas kammare, Halvblodsprinsen och Dödsrelikerna pä svenska.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2011, 09:17:23 kirjoittanut Hartsa »
Terve kaikille!

Poissa Sleepwalker

• Kumiankka
  • Vuotislainen
  • Pottermore: LightAsh27705
« Vastaus #17 : Heinäkuu 21, 2011, 14:36:28 »
Jag var så glad när jag hittade den här diskussionen! Jag ska ta studenten på hösten och jag är inte så bra på att tala svenska så den här diskussionen är en bra möjlighet för mig för att tränä svenska.

Jag läst alla HP-böckerna i juni på finska. Jag har tänkt att läsa några av dem på svenska, kanske Harry Potter och de vises sten. Jag har läst den och Harry Potter och dödsrelikerna på engelska, så det inte skulle vara den förstä gången när jag läsä Harry Potter på något andra språket än finska.
Respect the funk.

Poissa Kamtsatka

• lahna
  • Vuotislainen
« Vastaus #18 : Elokuu 06, 2011, 10:56:05 »
Jag ska ta studenten på hösten och jag är inte så bra på att tala svenska så den här diskussionen är en bra möjlighet för mig för att tränä svenska.

Sen borde vi kanske diskutera nåt och inte bara berätta vilka böcker vi läst. Vad har ni gjort under sommarlovet? Jag var i Singapore i två veckor i juni eftersom min bästa vän bor där. Det var fantastiskt! Vanligen tycker jag inte om att resa utomlands men den här resan var en undantag. Kanske beror det på vem som reser med mig.

Efter resan har jag jobbat. Jag jobbar i en restaurang i Helsingfors. Oftast städer jag bara därför att jag ännu inte får vara kassör. Man måste nämligen var myndig för att göra det.

Nu pluggar jag hårt. Åtminstone försöker jag det. Jag kommer att ta studenten i engelska och historia på hösten. Svenskan skriver jag sen på våren.

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
« Vastaus #19 : Elokuu 06, 2011, 12:12:19 »
Jag har alltid drömmt om besök på Singapore... men nuförtiden är det inte så viktig för mig. Under sommarlovet.. hmm... har jag tränat, sett kompisarna, jobbat och spelat med olika spelaren, särskilt piano. För Potter har min sommar varit lata: jag har bara läst Tales of Beedle the Bard på Engelska, Suuri velhouskirja på Finska och tittat på senaste filmen. Men det är mera än ingenting - aha?

Poissa Kamtsatka

• lahna
  • Vuotislainen
« Vastaus #20 : Elokuu 08, 2011, 10:12:19 »
Vispilä, spelar du också nåt annat instrument än piano? Jag spelade flöjt i sex år men jag var tvungen att sluta därför att jag aldrig gjorde nåt hemma. Och varför har du drömt om att besöka Singapore? Jag visste ingenting om Singapore för några år sen och ville inte särskilt resa till Asien. Nu har jag gjort det och det var inte dåligt. Visst är Singapore annorlunda än de andra länderna i Sydostasien, renare, tryggare, alltså inte så vilt. Men det är i Asien i alla fall.

Poissa Scaredy Dandelion

• Vuotislainen
  • Pottermore: QueenStrike5
« Vastaus #21 : Elokuu 08, 2011, 10:21:05 »
Skulle Finlands magiskolan vara tvåspråkig? :O
"You can't give a Dementor the old one-two!"

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
« Vastaus #22 : Elokuu 08, 2011, 10:32:36 »
Jag har några vänner i Singapore, och dom har berättat mig bra saker om Singapore. Och ja, jag spelar totalt... nio spelaren. Bas och gitarr till exempel. :) Andra spelaren spelar jag inte så gått, men.. den idén är viktigaste ;)

Poissa Suvituuli

• Vuotislainen
« Vastaus #23 : Elokuu 08, 2011, 10:36:38 »
Jag ska också skriva här någonting eftersom jag tar studenten på hösten och min svenska är så dåligt :P Jag behöver träningen!
Vispilä, jag med spelar piano :D Nu jag har praktiserat "The heart asks pleasure first" som är ett mycket vackert stycke.

Jag borde ha läst Harry Potter och de vises sten, men jag nu har alla Harry Potter -böckerna förutom HP2 på finska. Ja, jag var i biblioteket och jag sökte Potter-böckerna men jag då tar dem alla på finska D: Jag är så bra. Så bra..

Scaredy Dandelion, kanske! Jag vet inte hur det skulle verka :D Och de samiska! I vad språket skulle de lära sig? Om den magiskolan var i Lappland, samiska skulle vara också med. Men vad om alla var bara finskspåriga förutom några samor och finlandsvensken?
Jag har också tänkte på Viktor Krums skola, Durmstrang. Krum är bulgarisk, men alla har namn så låtade liten ryska för mig. Talar de bara ryska eller något annat språk?

//Vispilä :(

Poissa Kamtsatka

• lahna
  • Vuotislainen
« Vastaus #24 : Elokuu 08, 2011, 10:52:17 »
Jag tycker att skolan skulle kunna vara tvåspråkig om det var nordisk och inte bara finsk. Det finns fem miljoner invånare i Finland men 25 miljoner i hela Norden. Varje språk skulle ha en egen avdelning, kanske också de samiska.

Vispilä: Nio instrument! Det är ju nånting. Vilket instrument är din favorit?