*nostaa topicin harteilleen*
Minun on myönnettävä, että käytän julkista liikennettä suhteellisen harvoin. Minua on kuskattu henkilöautolla ties mihinkin koko elämäni ajan. Ei kuitenkaan täysin syyttä, sillä esim. omalla kyydillä toteutuneet koulumatkat ovat pitkälti seurausta siitä, että isäni työt alkavat usein samoihin aikoihin kuin minun tai siskoni, taannoin myös veljeni, oppitunnit. Ala-asteemme ei ollut aivan reitin varrella, mutta kummankin nykyinen koulu sijaitsee keskustassa kuten isukin työpaikkakin. Alakoulun neljällä ensimmäisellä luokalla olisi ollut "coolia" tulla kouluun bussilla (kyllä, se oli kyläkoulu), myöhemmillä luokilla taas pyörällä tai kävellen, minkä vuoksi olisin usein tahtonut tehdä kuten kaverinikin. :') Pääsin aina välillä kotiin bussilla tai pyörällä, mutten koskaan kouluun. Koska aamut.
Asun 10 kilometrin päässä keskustasta, mikä on pääsyy sille, että minua on kuljeteltu vaikkapa nyt sinne. Koulumatkoista kerroinkin, mutta myös muinaiset harrastuskyydit oli ehdottomasti kätevintä järjestää kotijoukkojen puolesta. Siitä voisin kerätä pientä syntiä, että minut heitetään keskustaan aina kun minulla on randomeja asioita sinne, vaikka voisin mennä bussillakin. Vuoroja menee kuitenkin vähän epäedullisiin aikoihin, ja niin. Tällaisen matkan päässä asuvina on totuttu henkilöautoiluun, mikä on rehellisesti sanottuna aikamoinen harmi näin julkista liikennettä kannattavan puolesta.
Busseja on siis tullut käytettyä lähinnä koulun retkien tai leirikeskuksille matkaamisen puolesta, harvoin muissakin tapauksissa. Junat ovat lähellä sydäntäni, vaikka myös linja-autoissa onpi tunnelmaa... Junailen (:'D) normaalisti Helsinkiin tai Lahteen, yleensä miittien tai muiden vastaavien tapahtumien vuoksi. Lahteen on kyllä tullut miittimatkailtua autokyydilläkin, mutta ei ainoastaan minun tähteni! Ainakin äitini pitää muissa kaupungeissa vierailusta (isästä ja siskosta en tiedä, mutta heidätkin houkutellaan toisinaan mukaan) ja lähtee ihan mielellään shoppailureissulle samaa matkaa, kun vain mahdollista. Lappeenrantaan minut on heitetty aina omalla autolla, eipä se kovin kaukana olekaan. Köh.
Pidän julkisista kulkuneuvoista, koska niillä matkustaminen on mukavaa, niissä on täysin oma fiiliksensä (junat <3) ja ne ovat ennen kaikkea huomattavasti ympäristöystävällisempiä kuin se vaihtoehto, että vaikkapa bussi- tai junalastillinen ihmisiä suuntaisi määränpäähänsä henkilöautolla. Junatkaan kun eivät saastuta periaatteessa lainkaan. Luontoystävällisyys on omalla kohdallani vähän kyseenalainen juttu, kun kerran liikennöin junalla tai bussilla kovin harvoin, mutta kyllä, suosisin joukkoliikennettä erittäin mieluusti useamminkin. Älkää pilatko kauniita ajatuksiani kutistuvista hiilijalanjäljistä. Vielä minä isona...
Itselläni ei ole liiemmin huonoja kokemuksia busseista tai junista (minun on tunnustettava, etten ole koskaan liikennöinyt raitiovaunulla tai Helsingin metrolla), vaikka ainakin VR tuntuukin haalivan negatiivisia kommentteja. Se on mielestäni sääli, sillä minulla on siitä vain hyviä kokemuksia. Yleinen viihtyvyys ja henkilökunnan mukavuus ovat olleet huippuluokkaa. Olen matkustanut junalla lukuisia kertoja, monesti myös talvella, eikä juna ole ollut kuin kerran merkittävästi myöhässä aikataulusta. Toki ymmärrän sen, että mitä useammin junilla liikkuu, sitä useammin on mahdollista, että niitä pahoja myöhästelyjä tulee, eikä töistä tai tärkeistä tapaamisista parane myöhästellä. Busseista minulla ei taida olla valittamista.