Ähh... Tulee mieleen niin paljon kaikkea mitä pitäs kirjottaa.
Ihan aluksi kun löysin Nälkäpelin kaupasta ja luin takakannen kiinnostus nousi valtavaksi. Se on ollu melkein kaikista takakansista kiinnostavin ja se oli pakko lukea. Monta muuta kirjaa oli kesken joten odotin jouluun ja luin vasta sitten. Se oli mahtava kirja! Nyt kun oon lukenu muiden mielipiteitä oon alkanu ajatella hieman kriittisemmin ja näin.
Koska ekan lukemisen jälkeen halusin pitkittää sitä, ettei sarjalle tulis loppua luin tokan vasta kesäl ja nyt vikan jouluna. Vähän hassua.. :D
Nyt mitä tulee mieleen...
Aluksi olin ihan, että Gale on ihana, mutta sitten ykkösen puolivälis ihastuin Peetaan aivan silmittömästi ja Gale olis saanu painua hiiteen. Mut sitte taas ajattelin, et on se Galekin ihan kiva.
Monet on kirjottanu et lempihahmo oli Rue ja eräs kaverikin oli siihen ihan hullua kuin myös Primiin. Mä en vaa jotenkin hellu noille. Ku ne on älykkäitä pikkusia ja nii rohkeita ja jotenkin ärsyttäviä. :))
Itse en ole ikinä verrannut Nälkäpeliä ja Twilightia, eikä ne kyllä toisiaan edes muistuta... Eikä Bella ole Katniss läheskään ja niillähän on ihan eri lähtökohdatkin.
Kerronta oli hyvää, mutta kuten muutkin on laittanu tarinassa olisi saanut kuvata tappamisesta aiheutuvia tunteita yms. enemmän. Tykkään enemmän lukea jos kirjassa on paljon vuoropuheluita, koska joskus pitkät kerronnat alkaa pitkästyttää ja se häiritsi lukiessa sillä henkilöt eivät puhu paljon keskenään, eikä heidän anneta puhua. Kaikki tulee niin Katnissin kertomana, ei hyvä. Tällöin hahmojen luonne ja piirteet eivät pääse niin hyvin esille ja niistä saattaa tulla yksitoikkoisia, jos ymmärrätte. :D
Preesens-kerronta oli virkistävä, vaikka aluksi häiritsikin.
Ykkösestä en nyt hirveästi muista kun siitä lukemisesta on vuosi... Mutta Haymith (miten kirjotetaan??) oli kyllä jotenkin samastuttava ja kakkosen alussa se kohta, jossa Katniss saa tietää joutuvansa uudestaan areenalle (jännitys huokui kirjasta!!) ja hän ja Haymith juo on en tiedä tosi hauska ja yhdistävä hetki hahmoille. (:
Vihan liekit oli varmaankin paras osa, Peeta ja Katniss oli siinä tosi söpöt. Ja myös yllättävä käänne että he joutuvat toistamiseen areenalle oli hyvä.
Muutenkin olisin paljon mieluummin lukenut siitä kun koko juttu päättyy, nyt vaan mentiin siitä missä aita on matalin, pistettiin Katniss matalaks ja sitte kerrottiin vaan mitä oli tapahtunut, kuinka Capitolin valta oli kukistettu, kenestä tuli uus presidentti jne.
Tässä asiassa olen aivan samaa mieltä. Kaikki vain oli kolmosen lopussa ohitse. Oikein odotin kuinka Katniss pääsee Snown pressanlinnaan tappamaan sen. Se vaan sivuutettiin. Ja vaikken erityisesti Primistä tykännyt oli hirveän ilkeää tapaa hänet, Katniss raukka ja äiti...
Olin myös aivan varma että Peeta taikka Gale kuolee ja kappas! Kumpikin jäävät eloon, ei hyvä. Kerrankin ajattelin, että tässä on kirjasarja, joka ei säästä kaikkia päähenkilöitä, mutta ei. Ei sillä että haluaisin, että kukaan kuolee, mutta sivuhahmot ovat aina vain auttaakseen ja sitten kuolkoot vaan pois ja päähenkilöt selviää hengissä. Gale oli ihan kiva, mutta olisi voinut mieluummin kuolla ja Prim elää. Finnickin kuolema oli surku sillä, se olikin ihana tyyppi, joka oli kokenut kovia!
Loppu oli kyllä todella omituinen. En meinannut ymmärtää että Katnissin pikkusisko kuoli. Ja oliko Gale suunnitellut viimeisen iskun vai kuka. Olin tyytyväinen kun Katniss ei ampunutkaan Snow:ta, se oli mukava lisä, mutta oli hyvä, että hän silti kuoli. En ole varma mutta oliko siis níin että "viimeistä nälkäpeliä" ei lopulta järjestettykään??
Samat ajatukset tässäkin kuin minulla. :))
Mutta siis aivan mahtava sarja, mitä nyt loppu jäi vähän vaisuksi. Ja tämä oli myös siksi hyvä, ettei ikinä voinut olla varma milloin ja kuka kuolee, ja mitä tapahtuu. Ehdottomasti toisena Pottereiden jälkeen! :)