Kirjoittaja Aihe: Onko liian myöhäistä aloittaa ?  (Luettu 1323 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa wollie

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Tupa: Luihuinen
Vs: Onko liian myöhäistä aloittaa ?
« Vastaus #25 : Toukokuu 10, 2015, 14:22:29 »
Ensin pitää erottaa harrastus ja kilpailu/ammatti toisistaan. Jos tähtäät ammattimuusikoksi johonkin Radion sinfoniaorkesteriin, pitää soittaminen yleensä aloittaa jo alle kouluikäisenä. Mutta jos haluat esimerkiksi soitella pianoa omaksi iloksesi ja kenties säestää hiukan ystäviesi lauluiltoja, ei mikään estä sinua opettelemasta soittamista aikuisiälläkin.

Sama pätee esimerkiksi tuohon lentopalloon. Jos pelaat jossain kuntasi pienessä puulaakisarjassa, ei kauheasti sillä ole väliä koska olet aloittanut. Nämä ovat enemmän näitä "kaikki pelaa" -juttuja, tosin joukkueesta ja sarjasta riippuen joku osaaminen on silti oltava. Jos taas pelaat SM-tasolla tai kilpailet ties missä korkeammissa sarjoissa, on luonnollista, että kaikki eivät pelaa. Ne pelaavat, jotka osaavat ja yleensä ne osaajat ovat harrastaneet lentopalloa koko ikänsä, kauan siis.

Baletti voi olla vaikeampaa aloittaa aikuisiällä, etenkin jos ei aiempaa liikuntataustaa ole. Ammatilaiseksi aikuisena aloittaessa ei tietenkään enää pääse (koska balettitanssijoiden eläkeikäkin on joku 40-v), mutta jo notkeuden ja liikkeiden hallinta voi olla vaikeampaa. Ei tietenkään mikään estä ihmistä harrastamasta balettia vaikka 50-vuotiaana, mutta eri asia on, että miten ja missä sitä voi silloin harrastaa..

Mielestäni siis mitään ikärajaa harrastusten aloittamiselle ei ole. Jos haluaa kilpailla ja kehittyä huipuksi, kannattaa aloittaa harrastaminen mahdollisimman nuorena. Tärkeämpää on kuitenkin kannustaa kaikkia liikkumaan ja harrastamaan omaksi ilokseen, eikä pelkästään menestyäkseen.
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • No books, no life
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #26 : Syyskuu 08, 2015, 23:34:40 »
Tottakai harrastuksen voi aloittaa milloin vain. Mutta kuten on jo sanottu, huipputasolle pääsee yleensä vain aloittamalla pienenä.
Kun itse aloitin sulkapallon 12-vuotiaana, oli vaikea löytää ryhmää, koska lähes poikkeuksetta oletetaan, että olet aloittanut harrastuksen viisivuotiaana.
Muistaakseni esim. jos haluaa lapsesta huippuvoimistelijan, lasta pitää alkaa venyttämään alle 5-vuotiaana, jotta hänestä tulee notkea. Ja tietysti monet asiat oppii helpommin lapsena. Mutta jos halua harrastukseen löytyy, niin siitä vain!
"Mutta sinähän olet kuollut", Harry sanoi.
"Niin olen", Dumbledore sanoi arkisesti.

Poissa Hattaraprinsessa

• Pikkunoita jääräpää
  • Vuotislainen
  • Pottermore: miisaneen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #27 : Toukokuu 11, 2017, 20:49:48 »
Baletti on ainakin vaikea aloittaa. Itse harrastin yhdeksän vuotta ja lopetin. Taitoluistelu on kai kanssa vaikeaa aloittaa vvanhempana.

Ihan noin vaan tiedoksi, että jos tahtoo aloittaa (yksin)luistelun yli 10-vuotiaana, olis järkevämpää mennä muodostelmaan tai keksiä joku toinen laji.

Itse olen taas sitä mieltä että muodostelmaluistelukin on vaikea aloittaa yli 10 vuotiaana. Otetaan nyt vaikka esimerkillä eräs kaverini rinnakkaisluokkalainen joka aloitti muodostelmaluistelun kilpatasolla vissiin 13 vuotiaana ja joutui lopettamaan sillä ei päässyt eteenpäin. Muodostelmassahan on ns. yläraja minkä ikäisenä voi luistella missäkin joukkueessa. Se ei kuitenkaan tarkoita että jos on yläikäinen niin ei saisi olla jossakin joukkueessa. Joukkueessa voi olla vaikka miten monta yläikäistä mutta vain 1-2 (ainakin minori-tasolla) saa luistella kilpailussa. Ongelmana on vain se, että jos aloittaa myöhään kilpajoukkueessa niin on hyvin vikeaa päästä eteenpäin seuraaviin joukkueisiin jos taidot eivät riitä. Mutta tietenkin jos taidot ovat valmentajien mielestä riittävät niin mikäs siinä :) Itse aloitin muodostelmaluistelun 8-vuotiaana ja riitti vuoden mittainen romahdus motivaatiossa ja se saattoi johtaa siihen, että en pääse enää sm-tasolle. (Nythän siis olen 13 ja seuraavalle kaudelle olisin siirtymässä sm-tasolle, mutta ehtisin olla kyseisessä joukkueessa vain kauden ennen yli-ikäiseksi jäämistä)
Mutta lainatakseni monen sanoja "Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa lajia". Olen varma, että lähes jokaisessa luisteluseurassa on harrasteryhmiä kaiken ikäisille luistelusta innostuneile!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2018, 22:49:16 kirjoittanut Hattaraprinsessa »
Warning! Olet astunut vaaravyöhykkeelle! Varo ärsyttävää ja hattarapäistä prinsessaa!

Miisaneen -> Hattaraprinsessa

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #28 : Toukokuu 12, 2017, 19:47:08 »
Mua kiinnostaisi oppia ratsastamaan, sitten kun opinnot on ohitse ja aikaa ja toivottavasti rahaakin on :))
Lähinnä haluaisin oppia ratsastuksen ja hevosten käsittelyn perustaidot, niin että sitten voisi omatoimisesti myöhemmin ratsastaa maastossa yms. Kouluratsastus tai kilpaileminen ei kiinnosta. Sanokaas te jotka tiedätte, miten paljon ratsastus-tunteja pitää ottaa ja kuinka paljon ne tavallisesti maksaa, jos näin aikuis-iällä aloittaisi ihan alkeista?
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.