Kirjoittaja Aihe: Onko liian myöhäistä aloittaa ?  (Luettu 1304 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Aquaria

• Ankeuttaja
Onko liian myöhäistä aloittaa ?
« : Elokuu 29, 2009, 01:43:30 »
Eli siis anteeksi jo etukäteen jos tälläinen aihe jo on, ja pahoitteluni mahdollisista kirjoitusvirheistä.

Eli tämä aihe koskee harrastuksista ja niiden aloittamisesta.
Onko liian myöhäistä aloittaa harrastamaan, vai onko oppi ikä joka ikä.

Tänne voi jokainen kirjoittaa omasta harraustuksestaan, ja kertoa siittä, tai vastaavasti jos olet kiinnostunut jostain tietystä voit rohkeasti kysyä tietoa täältä.
Ja kaikille tiedoksi täällä tuskin on minkään harrastuksen asian tuntiaa, joten sitten se oma päättely kyky mukaan keskusteluun.

Nyt siis asiaan itse olen kiinnostunut ollut aina pianon ja viulun soitosta, pianoa osaankin jonkin verran ja nuottejakin osaan tulkita. Viulua en osaa sen yhtään enkä mitään onko se liian myöhäistä lähteä oppimaan kumpaakaan soitinta?

Itse olen jo vähän yli 18v joten kertokaa te mielipiteitänne asiasta.

Myös tulkaa rohkeasti muutkin kysymään muista aiheista.

Poissa Leila

• Peruna
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • "Itserakkaus on paras rakkaus"
Vs: Onko liian myöhäistä aloittaa ?
« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2009, 14:17:07 »
No uskon että viulua ja ainakin nyt pianoa voi oppia soittamaan koska vain, vaikka tuskin mihinkään huipputasolle koskaan päätyykään, mutta jos se ei ole tavoitteena.. Ja onhan sekin toki mahdollista. Kannattaa siis mennä johonkin soittotunneille vaan:D

Noin yleisellä tasolla, olen sitämieltä, etttä jotkut harrastukset täytyy aloittaa nuorena, esimerkiksi joukkueurheilulajit ja muut, mutta joitakin harrastuksia, esimerkiksi soittoharrastuksen voi aloittaa vielä myöhemminkin. Esimerkkinä joukkueurheilulajeihin vaikkapa itse harrastamani lentopallo, jota harrastan nyt yhdeksättä vuotta (olen 15), ja meillä on sen verran kova ja tavoitteellinen joukkue, että meilehän ei enää tässä vaiheessa mitään uusia aloittelijoita otettaisikaan. Toisaalta taas Raision 15-vuotiaissa on toinenkin joukkue, johon voi mennä aloittelemaankin..
Tahdonvoimaa!

Poissa Suvituuli

• Tsirp tsirp krääk titityy.
  • Vuotislainen
  • You're not mating with me, sunshine!
  • Pottermore: AccioDream**
  • Tupa: VOLDEMORT!!!
« Vastaus #2 : Elokuu 29, 2009, 19:53:58 »
Tulen pätemään pianon soitosta, kun kerrankin tiedän :D
Huipputason pianistiksi on mahdollista päätyä vain jo lapsuudessa aloitetun soittoharrastuksen avulla. Tietenkin ihmeitä voi tapahtua aina, mutta mahdollisuudet on ainakin pienemmät kuin jo neljäveestä asti soittaneilla.
Soittamaan taas voi oppia koska tahansa, joten soittoharrastuksen aloittaminen ei ole ikinä liian myöhäistä. Kärsivällisyydellä ynnä muulla sellaisella pääsee kyllä hyvinkin pitkälle :) Samoin se on muidenkin soitinten kanssa. (jos nyt on erikseen vielä joku soitin, jota ei ole mitenkään mahollista oppia soittamaan enää vanhempana, niin kertokaa toki. Itse en ainakaan semmoisia tiedä)

Oikeastaan minkä tahansa harrastuksen voi aloittaa milloin tahtoo, vaikkakin mahdollisuus huipulle pääsystä on saattanut mennä jo ohi. Vaikka juuri tuo lentopallo, kyllähän sen voisi vielä aikuisenakin aloittaa, aloittajasta voi tulla vaikka kuinka hyvä. Eri asia löytääkö mistään aloittelijaryhmää, joka koostuisi omanikäisistä.. :D
Se hyppi ja pomppi, söi ja nauroi. Se istui ja itki. Se ilmassa leijui.
Outo heppu, kummajainen, vailla mieltä ja ruumista.
Itketään yhdessä, olemattomuudessa, ihan yksin.
Jos sinulle sopii, se minulle käy

Poissa Audra Dancer

• Sir Emilia Sarkington
  • Vuotislainen
  • Gaze the Haze
    • Livejournal
    • Vainajala.org
  • Pottermore: HazelNight52
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #3 : Syyskuu 27, 2009, 21:41:57 »
No, ei se liene vaarallista jos aloittelijaryhmät koostuvat vähän nuoremmistakin ellei sitten kurssille ole laitettu erikseen ikärajaa. Kyllä noita aloitusryhmiä taitaa löytyä aika hyvin aikuisillekin nykyisin, ainakin mitä itse olen kaiken maailman opistojen kursseja kyttäillyt. Itse asiassa en löytänyt itselleni sopivaa tanssiryhmää tästä lähistöltä, vaan tarjolla oli ryhmiä vanhemmille ja nuoremmille, itsehän olen kuudentoista.

Olen muuten joskus kuullut jostakin kitaristista joka on päätynyt soittamaan ammatikseen aloitettuaan soittamisen aikuisena. En vaan muista mistä olen kuullut ja kuka tyyppi oli, mutta siitä olen varma, etten ole nähnyt unta. Eli vaikka ikää olisi jo siunaantunut, ei kannata heittää kirvestä kaivoon jos tuntuu siltä että voisi aloittaa jonkun uuden harrastuksen. Harjoitusta ja asiaan paneutumista se kyllä vaatii, mutta niin se tekee nuoremmallakin polvella. Yleensäkin milloinkaan ei kannata aloittaa mitään suurempia taitoja vaativaa harrastusta jos ei ole valmis harjoittamaan taitojaan moisessa, mikäli siis mielii kehittyä. Itselläni oli juurikin pianonsoiton kanssa aikanaan sillä lailla, etten ollut kovin tavoitteellinen ja kävi niin etten viitsinyt harjoitella ja taidot jäivät olemaan vähän niin ja näin. Myöhemmin tosin on herännyt sellaisia kiinnostus- ja innostuspuuskia että on tullut soiteltua enemmän. Ehkä olen paradoksi ja ristiriita ja kumoan itse oman väitteeni ja sanon, että ehkä sittenkin kannattaa yrittää aina vähän kaikenlaista. Sitä saattaa huomaamatta löytää oman juttunsa, jonka huomaa olevansa itselleen sopiva hommelssön vasta vähän myöhemmin, mutta koska on jo tutustunut asiaan aiemmin, kynnys jatkaa pidemmälle on madaltunut ja jonkinmoisten pohjatietojen kanssa on helpompi kompuroida eteenpäin aloittelijuuden suota.

Itse olen ajatellut aloitella lisää uusia harrastuksia (aloitin tänäsyksynä jo joogan) tässä kohtapuolin, heti kun vain löydän sopivan tunninpitäjän jostakin inhimillisen etäisyyden päästä. Ajattelin nimittäin alkaa soittaa kitaraa.

~Moondancer (ei kivimäkeläinen)

Poissa samettiina

• huoleton huuliharppuilija
  • Sanomaton
  • *
  • Pienestä kipinästä voi syntyä roihuava liekki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #4 : Syyskuu 27, 2009, 22:27:34 »
Kuten täällä ollaan jo todettu, vanhemmalla iällä aloitetussa harrastuksessa (kuten urheilussa) ei välttämättä sinne huipputasolle päästä. Mutta saahan, ja pitääkin, sitä toki harrastaa niin kauan kuin on kaikissa sielun ja ruumiin voimissa - kunhan löytää sen oman ja mieluisan lajin (mikä se sitten lieneekin, onhan näitä kaiken näköisiä harrastuksia pitsinnypläyksen ja tanssin väliltä).
Olen syytön kaikkeen siihen, mistä kehtaatkin minua epäillä.

Keyshia

• Ankeuttaja
« Vastaus #5 : Syyskuu 30, 2009, 13:38:45 »
Pelkässä harrastusmielessä voi aloittaa varmaan mitä vain, oli ikää kuinka paljon tahansa. Pääasia, että itse nauttii siitä mitä tekee.

Koskaan ei kannata kuitenkaan toivoansa menettää, jos on kova halu pärjätä. Esimerkkinä Tiia Piili, joka aloitti aerobicin 16-vuotiaana ja muun muassa voitti sen jälkeen lajissa neljä maailmanmestaruutta. Noh, olihan hänellä urheilijataustaa, mutta oma kaverini aloitti lajin saman ikäisenä ilman sen kummempia liikuntataustoja ja pärjäsi jo ihan mukavasti muutaman vuoden päästä Suomen kisoissa, syynä varmaan motivaatio joka riitti ihan uskomattomiin suorituksiin.

Poissa Florida

• Vuotislainen
  • Ravista nyt myrskyhuonetta
    • Lillyn nettisivut
  • Pottermore: DraconisCat1558
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #6 : Tammikuu 07, 2011, 23:05:06 »
Ei. Ikä ei ole esteenä.
 Itse olen varmaan neljänneltä asti kokeillut eri lajeja. (Olen nyt kahdeksannella) Olen kokeillut kuvaamataitoa, pesäpalloa, jalkapalloa, sanataidetta, rumpujen soittoa, laulua ja jopa joukkuevoimistelua. Monta lajia on tullut ja sen mukana miljoonia uusia ystäviä.
 Kaksi parhaimpia lajeja ovat ehdottomasti olleet jalkapallo ja pesäpallo. Nautin myös kuviksesta ja saniksesta. Jalis on enimmäkseen kunnianhimoisille ihmisille tarkoitettu, mutta itse pidin todella paljon ja jos nilkkani kestäisivät kiitäisin vieläkin pallon perässä. Joskus olen jopa miettinyt, että aloitan jaliksen uudestaan, vaikka nilkkani ovatkin heikonpuoleiset.
 Pesis on myös aivan mahtava harrastus! Rakastan sitä, mutta en läheskään niin paljon kuin jalista. Jalis on sydämmessäni paras laji ikuisesti.
 Sanataide on kanssa aivan ihana harrastus. Saan sieltä aivan mahtavia vinkkejä niin ficceihin kuin omiin tarinoihinkin.
 Kuvataide oli kanssa ihanaa. Siellä sai piirtää jatkuvasti ja sen ansiosta kuvataide onkin minulla 8 todistuksessa.
 Rumpujen soitto on mukavaa ajanvietettä. Meidän perheellämme on kahdet rummut, yhdistettynä. Tosin viime aikoina en ole niitä paljoa paukutellut. Perusrytmin osaan. Mutta muut eivät edisty.
 Laulaminen on aina ollut lempiharrastuksiani. Varsinkin Karaoke. Meillä on kotona kolmet eri Karaoke vehkeet ja laulamme melkein joka viikonloppu.
 Joukkuevoimistelu oli ihan ok. Ei mitenkään lähellä sydäntä niin kuin muut. En kuitenkaan kadu sitä, että kokeilin. Oli se kivaa (yksi kavereistani harrastaa tanssia ja joukkuevoimistelua) mutta ei niin kivaa kun luulin.
Palavana paperina
   sataa maahan tarina,
   johon meidät kirjoitettiin

Poissa Nenyan

• kedavrankäyttäjä korkokengissä
  • Vuotislainen
  • kuolonsyöjätär
« Vastaus #7 : Tammikuu 08, 2011, 11:29:05 »
Baletti on ainakin vaikea aloittaa. Itse harrastin yhdeksän vuotta ja lopetin. Taitoluistelu on kai kanssa vaikeaa aloittaa vvanhempana.
I´m touching hands with someone seriously beautiful
I feel it burning andI know I´m standing far too close
I´m telling lies and if it shows I see that he don´t care
I know he wants to take me home and get on out of here

Poissa Vispilä

• kermavaahdossa
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
  • Pottermore: SkyLight149
« Vastaus #8 : Tammikuu 09, 2011, 16:32:13 »
Ymmärrän urheilusta olevan vaikea päästä MM-tasolle, jos aloitat rapakunnosta 16-vuotiaana, mutta ööm, miksei esmes 16-vuotiaana aloittanut pianisti voisi 30-vuotiaana olla huipputasolla? Miksi se pitää 4-vuotiaana jo aloittaa? Johtuuko tämä jotenkin aivojen olemisesta vielä siinä tasolla, että sinne saa helpommin syötettyä asiaa? Näin brutaalisti sanottuna :>
Monet harrastukset on kuitenkin varmasti aivan yhtä oikein aloittaa myöhään, kuin ei milloinkaan. Esmes. vpk-harrastukseen saattaa tulla jo 30-vuotiaitakin mukaan ilman mitään kokemusta etukäteen, mutta kuka kieltää? Keikoille pääsee, kun kokemusta on hallituksen mielestä tarpeeksi.
Tänään on hyvä päivä auttaa.

Poissa Drámella

• ihan hirveen ilkeä
  • Vuotislainen
    • Livejournal
    • LJ
  • Pottermore: NifflerHallow18061
« Vastaus #9 : Tammikuu 10, 2011, 08:17:48 »
Minusta kaikkia harrastuksia voi aloittaa harrastamaan missä tahansa vaiheessa elämää ainakin omaksi ilokseen. Eri juttu sitten, jos tahtoo lajin parissa menestyä kilpailumielessä jne. Minua ärsyttää suunnattomasti se, että itse esimerkiksi tahtoisin harrastaa lentopalloa. En voi kuitenkaan aloittaa, koska lähistöllä ei ole yhtäkään joukkuetta minulle. Kaikki ovat juuri näitä "pelattu 5- vuotiaasta lähtien, ei me mitään aloittelijaa oteta". Itse en tahtoisi kilpailla ollenkaan, vaan "vain" harrastaa, koska lentopallo nyt sattuu olemaan järkyttävän mukavaa. Olen lajia harrastanut muutamia vuosia ala-asteella sekä kesäisin ollaan pelailtu kavereiden kanssa rannalla, joten ihan alkeita minun ei edes tarvitsisi oppia.

Asiaan saattaa toki vaikuttaa se, että asun pienellä paikkakunnalla, jossain isommissa kaupungeissa saattaisikin olla joukkueita myös ihan harrastelijoille. Se on kuitenkin ärsyttävää, että tässä parinkymmenen kilometrin säteellä kuitenkin olisi viitisen lentopalloseuraa, mutta kaikki "ovat pelanneet junnusta asti ja tahtovat huipulle".
haistan, haistan ihmislihaa, sanoi kuu ja hymyili julmaa, verenhimoista hymyään.

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
« Vastaus #10 : Tammikuu 12, 2011, 01:36:00 »
Yleisesti sanottuna mitään ei ole liian myöhäistä aloittaa. Harrastelijatasolla kaikkea voi tehdä, mikä luonnistuu ja mistä tykkää, eihän sitä tarvitse ammattilaiseksi välttämättä edes tähdätä. Urheiluharrastukset on aina hyviä valintoja, sillä terveessä ruumiissa terve mieli majailee :D

Musiikkipuolelta uskallan sanoa vain sen, että aikuisena aloitettu musiikkiharrastus voi olla hankalaa, mutta ei mahdotonta. Itse olen viulunsoiton aloittanut "vasta" 9-vuotiaana, mutta kun 15-vuotiaana pohdin, ottaisinko sellon sivuaineeksi, opettajani totesi, että olisi aika vaikeaa aloittaa moinen, vaikka molemmat ovatkin jousisoittimia. (o.O) Tietenkin vanhempana opiskelu on erilaista kuin nuorempana, aloitat harrastuksen täysin siksi, että olet itse kiinnostunut siitä ja opettajan kanssa voi jutustella ihan eri tavoin. Viulunsoitto vaatii sävelkorvaa ja tekniikka jatkuvaa hiomista (kuten tietenkin oikeastaan kaikki soittimet sekä laulu), ja totta kai säännöllistä harjoittelua.
Pakko ottaa rinnalle vertaukseksi vielä nokkahuilu: siinä missä käytin reilut 7 vuotta viulun perustopintoihin, nokkahuilun (jonka aloitin vajaat 16-vuotiaana) selvitin reilussa neljässä vuodessa :D (toisaalta 16-vuotiaalla on yleensä vahvemmat keuhkot kuin 10-vuotiaalla, siksi kehityin nopeammin :P)

Mitä tahansa mieliikin tehdä, jos innostusta ja sitoutumista harjoitteluun riitää, mikään ei ole mahdotonta.

Poissa Tylypahkan luuta

• Varmasti oudoin
  • Vuotislainen
  • Pottermore: PurpleSnitch12495
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #11 : Helmikuu 04, 2012, 17:27:22 »
Kuten täällä on jo sanottukkin niin koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että se voi olla vain hieman hankalaa. En nyt tarkemmin kerro siitä.
   Itse haluaisin ehkä aloittaa kilpauinnin, mutta sekin on ehkä sellainen laji, joka kannattaa aloittaa aikaisin (esim. yksi kaverini aikoi aloittaa sen, mutta homma kariutuikin siihen kun hän oli jo "liian vanha" 13 vuotiaana mennäkseen kilparyhmään valmistelevaan ryhmään, jonka kautta voisi siis pyrkiä kilparyhmään). Toisaalta se kuviouinti - vai mikä sitten onkaan kuulostaa mukavalle (naapurini aloitti sen). Partio kuulostaa myös mukavalle harrastukselle ja sehän on ainakin kaiken ikäisille, mutta viikonloput menisivät partioleireillä (mutta eihän niille ole pakko mennä?).

Muokkailin vähän, olin näköjään ollut vihaisella päällä kirjoitellessani, joten tein tekstistä mukavampaa luettavaa. :)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2013, 19:54:55 kirjoittanut Tylypahkan luuta »

Poissa jaida

• ikuinen hattutyttö
  • Vuotislainen
  • Kasva aikuiseksi, mutta säilytä lapsenmielisyytesi
« Vastaus #12 : Helmikuu 12, 2012, 12:44:20 »
Itse olisin halunnut viime vuonna aloittaa baletin, mutta se nyt ainakin on sellainen harrastus joka pitää aloittaa pienenä tai ei koskaan. Jos tahtoo siis menestyä ja olla muiden kanssa samalla vaikeus tasolla. Päätin olla aloittamatta. Olen kyllä harrastanut tanssia aijemminkin mutta en kutienkaan voinut sanoa olevani niin hyvä tanssia, että voisin aloittaa näin haastavan lajin näin myöhään.

Olen monta kertaa suuttunut äidilleni ja issälleni, koska he eivät ole laittaneet minua pienenä balettiin, tai opettaneet minua luistemaan hyvin tai opettaneet pelaamaan fudista tai laittaneet musiikkiopiskoon tai laittaneet minua mihinkään -.-' Tiedän monta monta ystävääni jotka ovat pienestä asti harrastanet fudista, tai tanssineet tai soittaneet viulua ja he ovat todella hyviä kiitos vanhempiensa. Nykyään ei voi aloitttaa mitään harrastusta jollei ole pyrkimässä huippu tasolle. Lisäksi kaikki ryhmät ovat täynnä huippuja. Jos aloitat pesäpallon "aloittelija"-ryhmässä niin ryhmä koostuu mukamas aloittelijoista. Mutta todellisuudessa kaikki ovat syntyneet pelaamaan ja heitä on opetettu pelaamaan siitä asti kun ovat oppineet kävelemään ja lisäksi he ovat kaikki alle kouluikäisiä.. Itse haluasin, edelleen aloittaa baletin mutta vain harrastajana.
Itse harrastan cheerleadingia kilpajoukkueessa. Seurallamme on harraste ryhmä pienille (alle 12 vuotialle kai :D ) ja isoille ( 12-16 vuotialle tai jotain sellasta luokkaa) , jossa siis harrastetaan vain harrastuksena eikä pyritä kilpailemaan. Ja, jos intoa löytyy on kilparyhmä, jossa lähdemme kisaamaan. Harrasteryhmästä voi siis siirtyä kilparyhmään kun ja jos haluaa.

Et voi aloittaa esim. sitä balettia 15 vuotiaana, huono kuntoisena ja taidottomana, JOS haluat menestyä ja tulla ammattilaiseksi. Tai tietenkin voit, mutta on epäuskottavaa, että pääset tälläiseksi näillä ominaisuuksissa. Koska tanssi on laji, jossa oppiminen viel paljon aikaa ja venyvyyttä ei hommata ihan yhdessä yössä. Ja kunnon hankkiminen nyt vie viellä enemmän aikaa.

Joten mielestäni iällä on ikävä kyllä väliä, ainakin jossain määrin.

- jaida :)
"Dobby died a Free Elf, still it makes me kill myself... "<3

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #13 : Helmikuu 19, 2012, 01:47:12 »
jaida, kotikaupungissani Vantaalla on (tai ainakin oli aikaisemmin) balettiryhmiä myös aikuisille aloittelijoille. Niissä ei toki tähdätty ammattilaisuuteen vaan tanssin iloon ja notkeuden, voiman ja kunnon kasvuun, mutta siinähän on yllin kyllin hyvää sellaiselle, joka haluaa vain tanssia.

Itse aloitin juuri uuden lajin, bujinkan budo taijutsun, näin 35 vuoden kypsässä iässä, enkä näe asiassa mitään ongelmaa. Tavoitteenani on tulla kelpo kunoichiksi siihen mennessä kuin täytän 50 =)
Constantem decorat honor

Poissa erised

• Vuotislainen
  • Pottermore: PixieMoon3
« Vastaus #14 : Maaliskuu 25, 2012, 20:24:44 »
Itseänikin harmittaa ihan hirveästi, kun en silloin lapsena aloittanut mitään lajia, koska nyt tuntuu jo siltä, että on liian myöhäistä tulla hyväksi missään. Ja tarkoitan siis nimeomaan urheilulajeja. Joukkuelajit kiinnostavat edelleen, mutta en vain jaksa uskoa, että voisin tulla enää kovin hyväksi vaikka en nyt mikään ikäloppu vielä olekaan. En ole edes varma onko joukkueita tällaisille vähän varttuneemmille amatööreille. Täytynee varmaan tyytyä pelailemaan kavereiden kanssa rennolla meiningillä.

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #15 : Maaliskuu 26, 2012, 09:53:47 »
kultapieni, joukkueiden perään kannattaa kysellä kotiseutusi urheiluseuroista. Ainakin meidän esikoisemme edellisessä fudisseurassa oli joukkueita myös aloitteleville aikuisille, ja voisin kuvitella, että vastaavaa toimintaa löytyy muistakin isoista seuroista.
Constantem decorat honor

Poissa Rohkelikkokummitus

• Vuotislainen
« Vastaus #16 : Huhtikuu 13, 2012, 15:33:47 »
Minusta minkä ikäisenä vaan voi aloittaa harrastuksen, jos löytyy sopiva ryhmä, joka otaa aloittelijoita mukaan. Itse harrastan sirkuskoulua, alotin kyl 9 vuotiaana enkä oo nyt katellu oikee mitää, mut meille saa ainaki viel tulla.
Karkotaseet!

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #17 : Huhtikuu 13, 2012, 17:08:17 »
Meidän esikoisemme aikoinaan harrastamassa sirkuskoulussa Espoossa on aikuisryhmäkin. Minä tykästyin vanhempainpäivänä kovasti vaijerilla tasapainoiluun, ja opettaja oli heti värväämässä minua mukaan aikuisten tunnille =)
Constantem decorat honor

Poissa Ihmissusi

• Vuotislainen
Vs: Onko liian myöhäistä aloittaa?
« Vastaus #18 : Huhtikuu 14, 2012, 22:08:53 »
Kiinnostuin ratsastamisesta noin kaksi vuotta sitten ja kun menin alkeiskurssille, olin kaikkia ainakin kaksinkerroin vanhempi xD Hävetti vähäsen olla joukon vanhin. No sitten alkeiskurssin loputtua en enää kehdannut/halunnut mennä ratsastamaan koska kaikki samassa ryhmässä olivat minua niin paljon nuorempia.. No se harrastus loppui siihen :D

On niin paljon harrastuksia joita tahtoisin kokeilla. Pidän musiikista ja tahtoisin aloittaa jonkin soittimen soittamisen mutta se on tavallaan jäänyt koska tuntuu kuin olisi liian myöhäistä aloittaa soittaa nyt vaikka pianoa. Tiedän ettei se oli myöhäistä mutta en tiedä :/ Tanssiminenkin kiinnostaisi mutta olen todella huono. En ole koskaan harrastamalla harrastanut mitään joten tuntuu ettei mikään harrastus sopisi minulle, tai ainakaan sellainen taitoa vaativa harrastus.

Lapsena juoksentelin lehmien perässä enkä mennyt tekemään mitään hyödyllistä :D Piirtelin ja olin olevinani suuri taitelija XD En kai vain älynnyt aloittaa mitään kivaa harrastusta. On käynyt mielessä monta kertaa kokeilla jotakin uutta mutta tunnen jotenkin itseni niin tyhmäksi ja tumpeloksi /: Moni harrastus vaatii sen että pitää aloittaa pienenä jotta voisi menestyä joten kai ajattelen ettei minusta tulisi mitään vaikka kuinka yrittäisin. Tallillakin tuntui että kuusivuotiaatkin osasivat hommat paremmin kuin minä ja opettaja otti minut aina silmätikukseen. Ehkä pelkään tunarointia niin pahasti etten edes uskalla yrittää o3o

~ww

Poissa Puppet

• Vuotislainen
  • Pottermore: PhoenixAccio1128
« Vastaus #19 : Huhtikuu 16, 2012, 21:26:58 »
Voimistelun aloitin jo pikkutyttönä, ja en ole koskaan ajatellut lopettavani tätä ihanaa lajia. Itse olen kyllä aika vahvasti sitä mieltä, että voimistelu kannattaisi aloittaa jo pienenä. Varsinkin joukkuevoimistelu sekä rytminen voimistelu vaatii paljon notkeutta, kuntoa, motivaatiota jne., joten on melkein mahdotonta saavuttaa ainakaan hyviä liikkuvuustuloksia parikymppisenä. Pikkuisenahan venyy paljon enemmän, ja ei se venyvyys mihinkään katoa, jos aktiivisesti jaksaa venytellä. :)

Itselle on kertynyt jo monia kymmeniä mitaleja, ja olen mielestäni ne ansainnutkin. Harjoituksia on parhaimmillaan kuusi kertaa viikossa + kisat, joita on yleensä viikonloppuisin. Kiireistä on ainakin, mutta onneksi näin keväisin treenejä on vain neljä kertaa viikossa niin jää aikaa vähän muuhunkin. :)

Musiikkisoittimissa olen kyllä täysin eri mieltä kuin jonkinlaisten vaativien lajien kanssa. Tunnen erään henkilön, jonka musiikinnumero oli peruskoulussa 7, sillä ko. henkilö ei osannut soittaa mitään. Lukion toisella luokalla, eli 17-vuotiaana, hän alkoi soittaa viulua, joka on todella vaativa soitin mm. kitaraan ja pianoon verrattuna. Parin vuoden harjoittelun jälkeen munkin oli pakko todeta, että ei tyyppi turhaan harjotellut. Nykyään tämä henkilö on aivan mitättömän hyvä viulisti, vaikka onkin soittanut vasta muutaman vuoden. Soittimissa ei siis omasta mielestäni ole mitään tiettyä ikää, milloin niiden harrastaminen pitäisi aloittaa. Kyllähän ihan hyvin 60-vuotias vanhuskin voisi harjoitella pianon soittoa, vaikka ei olisi kovin hyvä koskaan ollutkaan. :)
Draco Malfoy: Training for the ballet, Potter?

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #20 : Huhtikuu 17, 2012, 11:50:48 »
Puppet, baletinkin voi aloittaa aikuisena. Sama koskee voimistelulajeja, kunhan vain löytää seuran, joka ei keksity pelkästään haalimaan mitaleja lapsesta asti treenanneita valmentamalla. Voimaa, notkeutta ja kestävyyttä saa hankittua aikuisiälläkin vallan mainiosti, kunhan vain motivaatio riittää harjoitteluun.

Ihmissusi, minkä lasket menestykseksi? Pitääkö olla puoliammattimainen kisahirmu, jotta voisi katsoa menestyneensä lajissaan? Vai riittäisikö se, että harrastus tuo iloa ja antaa mahdollisuuden oppia uutta ja kehittää itseään vähitellen paremmaksi ja paremmaksi?
Constantem decorat honor

Poissa Lovepotion

• Vuotislainen
« Vastaus #21 : Huhtikuu 19, 2012, 14:44:41 »
Baletti on ainakin vaikea aloittaa. Itse harrastin yhdeksän vuotta ja lopetin. Taitoluistelu on kai kanssa vaikeaa aloittaa vvanhempana.

Tosiaan, taitoluistelu on hankala aloittaa vanhempana, jos tahtoo esim. kilpailla suomen huipulla. Ite alotin vitosen keväällä (eli toooosi "vanhana" taitoluistelun maailmassa), ja oon harrastanu nyt reilun vuoden. Ens vuonna (kun seiskalle meen), olis tarkotus, että pääsisin kilpailemaan harrastesarjaan, mutta sekin on vielä vähän epävarmaa. Ihan noin vaan tiedoksi, että jos tahtoo aloittaa (yksin)luistelun yli 10-vuotiaana, olis järkevämpää mennä muodostelmaan tai keksiä joku toinen laji. Mutta taas jos jollakulla hiukan vanhemmalla on palava halu luistella, pokkaa käydä harjoituksissa, vaikka ryhmässä olisi itseäsi monta vuotta vanhempia/nuorempia ja parempia/ihan aloittelijoita, aikaa harjoituksiin ja rahaa maksaa harrastus (taitoluistelu maksaa PALJON) sekä edes jonkinlainen liikuntatausta, on mahdollistakin aloittaa yksinluisteluharrastus ja kehittyä siinä pitkälle omalla tasollaan.

Omasta kokemuksesta sanon, että luistelu harrastemielessäkin sulkee pois paljon asioita, kuten rahaa muihin asioihin ja aikaa olla kavereiden kanssa. Joten suosittelen harkitsemaan tarkoin, ennen kuin aloittaa lajin, sillä luistelu vaatii sitoutumista ja kärsivällistyyttä -->
Meinasin itekkin heittää just ostetut uudet taitoluistimet roskiin, kun en meinannut oppia luistelemaan niillä. Kivuista ja rakoista huolimatta pakko on vaan harjoitella ja harjoitella..

Poissa Isilmírë

• Pillipiipari
  • Vuotislainen
« Vastaus #22 : Huhtikuu 19, 2012, 15:01:00 »
Ihan noin vaan tiedoksi, että jos tahtoo aloittaa (yksin)luistelun yli 10-vuotiaana, olis järkevämpää mennä muodostelmaan tai keksiä joku toinen laji.

Ryhmiä on aikuisille aloittelijoillekin. Ainakin päätellen siitä, mitä olen yhdessä tuurauskohteessani jutellut erään intohimoisen luistelijan kanssa, joka on aloittanut harrastuksen vasta aikuisena, käynyt sitkeästi harjoituksissa selkävammasta kuntoutuessaankin ("mä hilasin itseäni eteenpäin laidasta kiinni pitäen") ja tuntuu elävän ja hengittävän lähes pelkkää luistelua. Hänen kaksi lastaan ovat myös löytäneet saman harrastuksen pariin, ja hän sanoikin, ettei tarvitse ainakaan miettiä, mihin rahansa ja aikansa laittaisi kun perheessä on kolme luistelijaa =)

Tämän threadin viesteissä nousee välillä esille se imo vähän kapeakatseinen asenne, ettei mitään harrastusta oikeastaan kannata aloittaa, jos ei ole edellytyksiä menestyä kilpailuissa tai kehittyä ammattilaiseksi. Myönnän toki, että on paljon lajeja, jossa valmentajien kiiluva katse kohdistuu vain kisoihin ja niissä menestymiseen, eikä "pelkästään" omaksi ilokseen harrastaviin oikein viitsittäisi "tuhlata" resursseja, kun vastineeksi ei tulekaan kunniaa ja mainetta seuralle ja valmentajalle. Minun mielestäni harrastuksissa pitäisi kuitenkin olla tärkeintä niistä saatava ilo ja hyvä olo, terve ylpeys omien taitojen kasvusta ja näistä nouseva motivaatio harjoitteluun ja itsensä kehittämiseen edelleen. Se, että kilpailee itsensä kanssa, pyrkii tulemaan oikeasti hyväksi eikä vain paremmaksi kuin muut. Kisaamisella muiden kanssa ei pitäisi olla mitään väliä, jos vain pitää siitä mitä tekee ja haluaa rehellisesti tulla siinä mahdollisimman hyväksi omilla edellytyksillään.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2012, 15:05:05 kirjoittanut Isilmírë »
Constantem decorat honor

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
Vs: Onko liian myöhäistä aloittaa?
« Vastaus #23 : Heinäkuu 09, 2012, 01:28:11 »
Kiinnostuin ratsastamisesta noin kaksi vuotta sitten ja kun menin alkeiskurssille, olin kaikkia ainakin kaksinkerroin vanhempi xD Hävetti vähäsen olla joukon vanhin. No sitten alkeiskurssin loputtua en enää kehdannut/halunnut mennä ratsastamaan koska kaikki samassa ryhmässä olivat minua niin paljon nuorempia.. No se harrastus loppui siihen :D
Onko sillä kuitenkaan merkitystä, vaikka muut olisivatkin huomattavasti nuorempia? Ratsastus on kuitenkin yksilölaji, jossa on tarkoitus keskittyä omaan suoritukseen ratsunsa kanssa, joten eihän siinä tarvitse olla kontaktissa muiden kanssa - mitä nyt muut on otettava huomioon. Eri asia olisi joku cheerleading, jossa voi olla hankalaa olla kolmekymppisenä teini-ikäisten parissa, mutta eihän ratsastustunneilla iällä ole väliä, ellei ihan minien talutustunneille eksy. Aikuisille on myös omia ryhmiä ja joillain talleilla on erikseen ponien ja hevosten ryhmät, eikä hevosten puolelle pääse ihan pienenä.

Minua ei lasketa uuden lajin aloittajaksi, vaikka nyt vuosien tauon jälkeen olen päättänyt mennä ratsastustunneille, mikäli töiden suhteen löytyy joustoa. On se uudelleen aloittaminen kuitenkin aloittamista, koska siitä kun viimeksi kävin ihan tunneilla ja tähtäsin ratsastajana kehittymiseen on kulunut jo tosiaan vuosia ja olin silloin ponipuolella. Sen jälkeen olen ratsastellut epäsäännöllisesti tuttujen hevosia ja touhunnut epäaktiivisesti hevosten parissa. Nyt kauhistuttaa ajatella, etten ole kolmeen vuoteen ollut selässä lainkaan, sillä ratsastus on ihana harrastus.

Sinänsä en välitä, vaikka menisinkin sekaryhmään, jossa on kaikenikäisiä ja/tai sekä poneja että hevosia, mutta eniten pelottaa se, että kuinka homma lähtee sujumaan, sillä en ole aikeissa mennä alkeiskurssille, kun ratsastuspohjaa on kuitenkin useammalta vuodelta. Toisaalta mun tekniikka voi olla sen verran ruosteessa, ettei kannata mennä kovin edistyneeseen ryhmään vaikka osaakin laittaa hevosen tekemään vaaditut asiat. :D

Ratsastuksessa muuten on ihan hyvät mahdollisuudet kehittyä kilpatasolle saakka, vaikka aloittaisi myöhemmin. Suurin osa kansainvälisen tason ratsastajista on toki aloittanut jo todella nuorena, mutta kyllä aluetasolta jo löytyy useita vanhempanakin harrastuksen pariin löytäneitä. Tämä siis siinä tapauksessa, jos tähtää kisoihin. Ratsastus on niitä harvoja urheilulajeja, joissa voi olla huipulla vielä eläkeikäisenäkin, joten olisihan se perin outoa, jos pitäisi pikkulapsena aloittaa, jotta voisi kehittyä.
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Poissa Ooka

• Siivet kantapäissä -liitelijä
  • Vuotislainen
  • Pilvilinnan kuningas
    • Tuliaavikko
« Vastaus #24 : Huhtikuu 30, 2015, 23:43:43 »
Mä haluaisin aloittaa laulamisen! Siis aina mulle on sanottu, että on todella korkea ääni.. joten, olisi kiva tietää miten korkea se todellisuudessa on ja jos se on "viritetty" oikein niin mitä kaikkea saisin aikaiseksi! Se on salainen haaveeni, jonka ehkä joskus aikuisena sitten toteutan.. Toinen harrastus olisi ratsastus, mikä olisi todella kiva aloittaa myös. Tosin tällaisella opiskelija raukalla ei todellakaan ole varaa niin kalliiseen harrastukseen. Kivointa olisi, jos löytäisi jonkun tallin missä voi työnteolla maksaa ratsastustunteja - lannan luominen on kuitenkin ihan kivaa jos tietää, että siitä saa palkkion. Pitäisi ehkä ottaa selvää lähialueiden talleista?

Jotenkin mua vähän, noh, ärsyttää sellaset ihmiset jotka on että "ois kiva osata piirtää/soittaa kitaraa jne"... no MENE :D ei se ole niin vaikeaa, jos on vaan rahaa. Muutama tuttuni valittaa tällaisia asioita aivan koko ajan... ite olen sitä mieltä, että aina kannattaa mennä ja tehdä jos vähänkin kiinnostusta löytyy! Aina kehittyy ja kuten aikaisemmin puhuttiin, niin ei ole pakko mennä kisoihin tms. Harrastuksen kuuluu olla mun mielestä hauskaa ja rentoa ja harrastuksia on olemassa siksi, että voidaan unohtaa ne työt ja stressit! ^^
Do the impossible, see the invisible.
ROW ROW FIGHT DA POWER!
Touch the untouchable, break the unbreakable.
ROW ROW FIGHT DA POWER!

Poissa wollie

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #25 : Toukokuu 10, 2015, 14:22:29 »
Ensin pitää erottaa harrastus ja kilpailu/ammatti toisistaan. Jos tähtäät ammattimuusikoksi johonkin Radion sinfoniaorkesteriin, pitää soittaminen yleensä aloittaa jo alle kouluikäisenä. Mutta jos haluat esimerkiksi soitella pianoa omaksi iloksesi ja kenties säestää hiukan ystäviesi lauluiltoja, ei mikään estä sinua opettelemasta soittamista aikuisiälläkin.

Sama pätee esimerkiksi tuohon lentopalloon. Jos pelaat jossain kuntasi pienessä puulaakisarjassa, ei kauheasti sillä ole väliä koska olet aloittanut. Nämä ovat enemmän näitä "kaikki pelaa" -juttuja, tosin joukkueesta ja sarjasta riippuen joku osaaminen on silti oltava. Jos taas pelaat SM-tasolla tai kilpailet ties missä korkeammissa sarjoissa, on luonnollista, että kaikki eivät pelaa. Ne pelaavat, jotka osaavat ja yleensä ne osaajat ovat harrastaneet lentopalloa koko ikänsä, kauan siis.

Baletti voi olla vaikeampaa aloittaa aikuisiällä, etenkin jos ei aiempaa liikuntataustaa ole. Ammatilaiseksi aikuisena aloittaessa ei tietenkään enää pääse (koska balettitanssijoiden eläkeikäkin on joku 40-v), mutta jo notkeuden ja liikkeiden hallinta voi olla vaikeampaa. Ei tietenkään mikään estä ihmistä harrastamasta balettia vaikka 50-vuotiaana, mutta eri asia on, että miten ja missä sitä voi silloin harrastaa..

Mielestäni siis mitään ikärajaa harrastusten aloittamiselle ei ole. Jos haluaa kilpailla ja kehittyä huipuksi, kannattaa aloittaa harrastaminen mahdollisimman nuorena. Tärkeämpää on kuitenkin kannustaa kaikkia liikkumaan ja harrastamaan omaksi ilokseen, eikä pelkästään menestyäkseen.
Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema

Poissa Charlotte

• Vuotislainen
  • No books, no life
« Vastaus #26 : Syyskuu 08, 2015, 23:34:40 »
Tottakai harrastuksen voi aloittaa milloin vain. Mutta kuten on jo sanottu, huipputasolle pääsee yleensä vain aloittamalla pienenä.
Kun itse aloitin sulkapallon 12-vuotiaana, oli vaikea löytää ryhmää, koska lähes poikkeuksetta oletetaan, että olet aloittanut harrastuksen viisivuotiaana.
Muistaakseni esim. jos haluaa lapsesta huippuvoimistelijan, lasta pitää alkaa venyttämään alle 5-vuotiaana, jotta hänestä tulee notkea. Ja tietysti monet asiat oppii helpommin lapsena. Mutta jos halua harrastukseen löytyy, niin siitä vain!
"Mutta sinähän olet kuollut", Harry sanoi.
"Niin olen", Dumbledore sanoi arkisesti.

Poissa Hattaraprinsessa

• Pikkunoita jääräpää
  • Vuotislainen
  • Pottermore: miisaneen
« Vastaus #27 : Toukokuu 11, 2017, 20:49:48 »

Ihan noin vaan tiedoksi, että jos tahtoo aloittaa (yksin)luistelun yli 10-vuotiaana, olis järkevämpää mennä muodostelmaan tai keksiä joku toinen laji.

Itse olen taas sitä mieltä että muodostelmaluistelukin on vaikea aloittaa yli 10 vuotiaana. Otetaan nyt vaikka esimerkillä eräs kaverini rinnakkaisluokkalainen joka aloitti muodostelmaluistelun kilpatasolla vissiin 13 vuotiaana ja joutui lopettamaan sillä ei päässyt eteenpäin. Muodostelmassahan on ns. yläraja minkä ikäisenä voi luistella missäkin joukkueessa. Se ei kuitenkaan tarkoita että jos on yläikäinen niin ei saisi olla jossakin joukkueessa. Joukkueessa voi olla vaikka miten monta yläikäistä mutta vain 1-2 (ainakin minori-tasolla) saa luistella kilpailussa. Ongelmana on vain se, että jos aloittaa myöhään kilpajoukkueessa niin on hyvin vikeaa päästä eteenpäin seuraaviin joukkueisiin jos taidot eivät riitä. Mutta tietenkin jos taidot ovat valmentajien mielestä riittävät niin mikäs siinä :) Itse aloitin muodostelmaluistelun 8-vuotiaana ja riitti vuoden mittainen romahdus motivaatiossa ja se saattoi johtaa siihen, että en pääse enää sm-tasolle. (Nythän siis olen 13 ja seuraavalle kaudelle olisin siirtymässä sm-tasolle, mutta ehtisin olla kyseisessä joukkueessa vain kauden ennen yli-ikäiseksi jäämistä)
Mutta lainatakseni monen sanoja "Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa lajia". Olen varma, että lähes jokaisessa luisteluseurassa on harrasteryhmiä kaiken ikäisille luistelusta innostuneile!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2018, 22:49:16 kirjoittanut Hattaraprinsessa »
Warning! Olet astunut vaaravyöhykkeelle! Varo ärsyttävää ja hattarapäistä prinsessaa!

Miisaneen -> Hattaraprinsessa

Poissa Fimca Worthleberr

• Vuotislainen
  • Capricorn Ascending
« Vastaus #28 : Toukokuu 12, 2017, 19:47:08 »
Mua kiinnostaisi oppia ratsastamaan, sitten kun opinnot on ohitse ja aikaa ja toivottavasti rahaakin on :))
Lähinnä haluaisin oppia ratsastuksen ja hevosten käsittelyn perustaidot, niin että sitten voisi omatoimisesti myöhemmin ratsastaa maastossa yms. Kouluratsastus tai kilpaileminen ei kiinnosta. Sanokaas te jotka tiedätte, miten paljon ratsastus-tunteja pitää ottaa ja kuinka paljon ne tavallisesti maksaa, jos näin aikuis-iällä aloittaisi ihan alkeista?
Look, look, keep looking straight into those cold eyes.