Kirjoittaja Aihe: Ennakkoluulot Potter-faniudesta  (Luettu 52842 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Ramona

• Vuotislainen
Ennakkoluulot Potter-faniudesta.
« Vastaus #25 : Kesäkuu 06, 2003, 18:23:15 »
Enpä minäkään pahemmin ennakkoluuloihin tai tuhahteluhin Pottereiden takia ole törmännyt. Muutaman kaverin olen saanut käännytettyä lukemaan Potterit, jopa pitämään niistä ja -tadaa- myös ficeistä. Ehkä eniten, mikä tuntemiani ihmisiä (tässä tapauksessa lähipiiriäni siis lähinnä) häiritsee Pottereissa, on minun jo-unholaan-joutunut hillitön fanitukseni.

Nyt se into on laantunut (mutta ODOTTAKAAPAS viidennettä kirjaa ja sen jälkeistä hysteriaa :)), mutta vuosi-puolitoista sitten lähes jokaisella meni hermot hysterisoimiseni. Kukaan ei ihmetellyt siitä, että juuri _Pottereista_ hehkutin, vaan lähinnä sitä että Jotain Kirjaa niin tuputin kaikille ja ihkuilin kirja- ja ficcihahmojen perään. Tällä olen saanut n. puolet tuntemistani ihmisistä lupaamaan, etteivät koske moisiin opuksiin. :p

Nykyään eniten ihmetystä herättää se, että netissä sanon heiluvani Vuotiksessa, josta tunnen paljon ihmisiä joita näen usein ("Se on semmonen Harry Potter-foorumi. No IHAN oikeasti.") ja että irkkaan vain yhdellä kanavalla ("#hpfaneilla Espernetissä. Ei mikään HP-mauste, vaan Harry Potter. Mutta ei siellä koskaan Pottereista puhuta.").

Tosin, minä kun en larppaa tai muuten heilu hassuissa roolivaatteissa edes toisinaan, eivät random-ulkopuoliset Pottereiden lukemisestani tiedä... :p

Poissa Cielo

• fearless
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
potterfanius
« Vastaus #26 : Kesäkuu 06, 2003, 19:43:54 »
Kyllä sen huomaa, että jos puhuu Pottereista yleisellä paikalla saa osakseen merkitseviä katseita. Ja syynä on juuri nämä pikkulapsille tehdyt oheistuotteet.
Ja se, että Potterit on leimattu lastenkirjoiksi.
Kun olin seiskalla, rinnakkaisluokka (joilla oli eri opettaja kun meillä) luki Pottereita äidinkielen tunnilla. Kerran eräs meidänluokkalainen poika kysyi äärettömän vanhanaikaiselta opettajaltamme, että miksei me lueta niitä. Ja vastauksena tuli: "Nehän ovat lastenkirjoja."
Pitäisiköhän meilläkin, UK:n tapaan tehdä Pottereista versiot myös aikuisille? (siis eri kannet)
LaForks.net                                    
suomenkielinen Houkutus-foorumi
--
ava by blackdogicons @ LJ

Coriana

• Ankeuttaja
« Vastaus #27 : Kesäkuu 07, 2003, 19:22:43 »
Jaa, jaa. Minullahan nyt sattuu olemaan näin, että ala-asteelta pääsin samalle luokalle kolmen parhaan kouluystini kanssa. Ja kuinka, nämä kolem ovat Tinjam, Silverea ja Milaqa täältä Vuotiksesta. Ja kuinka ollakaan, olemme kaikki Potterfaneja. Yläasteella jengiimme liittyi sitten viides tyttö, joka ei ole Pottereita lukenut, mutta leffat tai ainakin toisen kyllä katsonut. Olen jo melkein saanut hänet Vuotikseen... Se laiskamato ei vain jaksa lähettää hakemusta. *tuhahtaa*

Kaiken kaikkiaan jokainen, paitsi oma äitini, on kannustanut minua Pottereiden lukemisessa. Ensimmäisen Potterin lainasin omalta opettajaltani viidennen joulomaksi, kun bestis ja tuo edellämainittu klaani kaikki suosittelivat sitä. Sen samaisen joululoman aikana luin sitten kaikki kolme kirjaa, jotka silloin olivat ilmestyneet... Ja sitten saman vuoden keväällä, piti pitää kirjaesitelmä luokalle. Meidän luokassahan syntyi melkein tappelu siitä, että kuka saa minkäkin Potterin. Lopulta minä sain AV:n ja yksi poika VK:n, SK:ta ei sitten tehtykään, vaikka ensin aiottiin. LP ei ollut silloin ilmestynytkään... Minulla ja  ko. pojalla oli oikein mukavaa kun yritimme jakaa esitelmämme sopivasti, ettei kumpikin esitelmöisi henkilöistä ja huispauksesta. Lopulta luovutin ja päätin sittenkin antaa hänen selostaa koko Potter- sarjasta. Se oli virhe, huomasin myöhemmin: tyypiltä meni kaato ja ryhmy sekaisin, ja Hagridin hän kuvaili ainakin päätä lyhyemmäksi kuin herra on ja Ronilta hän unohti pisamat ja... *vaikenee* Jaa. Noiden kirjaesitelmien jälkeen kun tuli aina ablodit, niin sen jälkeen opettaja kysyi aina minulta, joka tunnetusti olin lukenut melkein kaikki esitelmien aiheet, oliko jotain unohtunut. Ja minä pidin pitkät selonteot jostain silmienväristä ja nimen lausunnasta... *punastuu* Joo, silloin ne taisivat keksiä sen, että muistutan Hermionea. Eräskin poika vain yksi päivä kaappasi minut kainaloonsa ja osoitti Hermua AV:n kannessa: "Kato ny, sä näytät ihan siltä! Tollanen samanlainen nenä ja hiukset, sul on vaan eri väriset silmät! Ja sä oot muutenkin ihan samanlainen kun se." Siitä tuli sitten luokan oma juttu. "Hei, meidän luokallapas on oikee Hermione..." Ainahan minä vastustin, mutta kyllä se oli oikein mukavaa aikaa.

Äh. JA äiti minulla on samalla kannalla kuin Hiddeninkin.

zith

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Heinäkuu 09, 2003, 11:56:25 »
Minulla ei ole sitä ongelmaa, että Pottereita luultaisiin lastenkirjoiksi, mutta...

Yksi uskovainen kaverini on sitä mieltä, että Potterit ja Taru Sormusten Herrasta on pahasta ja syntiä jne. Hänen isosiskonsa on kertonut jotain juttuja syntisestä Potter-kirjasta ja kun hehkutin Order of the Phoenixista, hän suhtautui taas rasittavasti. Eikä tämä siskokaan ole lukenut kirjaa tai katsonut elokuvaa.

Kyllä minäkin uskon Jumalaan ja iltarukouskin tulee luettua, mutta mielestäni on naurettavaa leimata jokin kirja vain kuulopuheiden perusteella. Enkä ole saanut pahoja vaikutteita pahasta Potter-kirjasta.

Hmm... jos jotain vaikutteita olen saanut, niin olen innostunut piirtämään lohikäärmeitä ja lukemaan lisää fantasiaa! Mutta lukeminenhan on vain hyvä asia.

Toinen ystäväni sen sijaan on lukenut Viisasten Kiven ja pitänytkin siitä, mutta ei kuitenkaan innostunut niin, että olisi lukenut Salaisuuksien kammionkin.

Paras ystäväni on kyllä Potter-fani, mutta on jo vuosia sitten muuttanut pois :/.

Qia

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Elokuu 08, 2003, 14:48:57 »
Ei minua ole nyt sinänsä kiusattu itseasiassa kaikki kysyvät pottereista kaikenlaista vaikka minulla ei semmosta kaveria olekkaan joka tykkäisi potterista yhtä paljon kuin minä eikä kukaan minun kaveri käytä vuotista ja  Vuotislaisistakaan en tunne ketään :cry: äitini on lukenut VK ja SK englanniksi hän aloitti OotP:nkin
vähän aikaa sitten.Haluaisin larpata mutta tuota kun en saa lupaa lähteä muka ventovieraitten kanssa minnekkään.

Yhden kaverin olen Vuotikseenkin saanut suostuteltua (Thar) joka on minun luokalla. Koulussa kaikki ei varmaan edes tiedä että fanitan Potteria
niinkuin joku fanitta vaikka RDN:ää (yök!) Kaikki niinsanotut "kaverini"
ja muut tyypit joita tunnen on teinäxiä, paitsi kyseinen Thar ja pari muuta... Ne jotka tuntevat minut nauravat minulle... Kyllä minua yleensä oudoksi sanotaan mutta ei välttämättä Pottujen takia.

Tuo Potter syrjintä on todella typerää. Ihankuin me  syrjittäisiin vaikka The Rasmus faneja... Vaikka en minä sitä (siis syrjintää) ole koskaan kokenut.

Tiedän että tämä viesti on vähän sekava...

Lils

• Ankeuttaja
« Vastaus #30 : Elokuu 08, 2003, 20:42:42 »
Lainaus käyttäjältä: "kaneli"
Kun meillä oli koulussa puhetta siitä MTV3-haastattelusta, niin äidinkielenopettajamme oli selvästikin potterfaneja vastaan.

"Sinne oltaisiin haluttu mukamas jotain ihme hörhöjä kaavut päällä ja sauvat heiluen haastatteluun. Olen iloinen, ettei teidän tarvinnut mennä sinne. Potterfanit ovat usein jotain 2.-5. luokkalaisia, eivät yläastelaisia! Siellä oltaisiin puhuttu kaikenmaailman yhteisöistä sun muista." ja loppuun nyrpeä ilme. Juu. Oli sitä hauskaa kuunnella :lol:

No johan on! o_O Melko törkeästi sanottu vieläpä äidinkielenopettajalta... Potterit eivät todellakaan sovi mielestäni esim. 2. luokkalaisille 8-vuotiaille lapsille. Ehkä Viisasten kivi ja Salaisuuksien kammio saattaisi menetellä, mutta seuraavat ovat jo senverran pelottavia ja "monimutkaisia" etteivät ne sovi tuon ikäisille mielestäni. Itse olen pitänyt esitelmän 7. luokalla Azkabanin vanki-kirjasta. Äidinkielenopettajamme suhtautui kirjaan kiinnostuneesti. Äidinkielenluokastamme löytyy kaikki neljä suomenkielistä Potteria. ^^ Seinällä on lisäksi suuri Potter-juliste. Luokkakin suhtautui myönteisesti esitelmään, kukaan ei haukkunut kirjaa lapselliseksi tai muuta vastaavaa. Ei ainakaan minun kuulteni.

Mielestäni on törkeää syrjiä ihmisiä esimerkiksi Potter-faniuden takia. o_O Pakko tosin myöntää, että usein tulen sanoneeksi kaverilleni, nykyiselle Taru Sormusten Herrasta-fanille, että puhutaan välillä muustakin kuin TSH:sta, miten jaksat höpöttää siitä kokoajan... Itse pidän paljon enemmän Pottereista, mutta makunsa kullakin. ^^

Minua ei ole Potter-faniuden takia juuri syrjitty, mitä nyt yksi kavereista sanoi, että lapsellisia kirjoja. Ja pah. Kaksi muuta kaveriani pitävät kovasti Pottereista, toinen on lukenut muutaman kirjan, toinen kaikki paitsi uusimman eli vitoskirjan. Toisena mainittu kaveri tosin katsoi hieman kieroon, kun osoitin kuvaamataidontyötäni varten ulkoa hakemallani oksalla käytävää koulussa ja huusin: "Valois!" (kröhöm... ^^)

skottityttö

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Elokuu 10, 2003, 16:29:42 »
Itseäni ei ole ainakaan syrkitty Potter-faniuteni takia, mutten kyllä usko että kovin moni siitä tietääkään, että ei sen puoleen. Vastasin siksi että kaverini vanhemmat yrittävät vähentää tyttärensä lukemista tyttökirjoihin, tuntuu että kaikissa seikkailee jokin noita tai muu kummajainen - pelkäävät että tyttö alkaa sekoittamaan todellisuuden ja 'noitamaailman' keskenään.
Syrjimistä ja ilkeitä kommentteja tulee varmaankin juuri tästä kaupallisesta krääsästä, tulee mieleen jokin lastenkirja aivan. Mutta lukevathan tuota vanhemmatkin :)

Luna

• Ankeuttaja
« Vastaus #32 : Elokuu 13, 2003, 19:20:47 »
No juu, varsinaista syrjintää ei ole koskaan tullut eteen. Mitä nyt kaveri joskus huomautteli kun aloin puhumaan liiankin innokkaasti Pottereista. Ja yksi luokkatoverini kysyi minulta kokeillessaan reppuni painavuutta, että kuinka monta Harry Potteria minulla oikein oli repussa.
Katsoi sitten hiukan oudosti, kun selitin reppuni sisältävän vain yhden ainoan Potterin... :)

Monet ovat pikemminkin kiinnostuneet luokassamme Pottereista (eivät tietenkään yhtä paljon kuin minä!), ja tulivat jopa kysymään minulta viidennestä kirjasta ja koska se ilmestyy...

Isoveljeni kiusaavat joskus hiukan, kun joskus selitin Salaisuuksien kammio - leffasta, toinen veljistä rupesi kyselemään, onko siinä röyhkelikköjä ja huispausta. ^^

Cait

• Ankeuttaja
« Vastaus #33 : Elokuu 13, 2003, 20:34:03 »
Minä en ole oikeastaan tuommoiseen kiusaamiseen ja pilkkaamiseen törmännyt, mitä nyt pieniä mulkoiluja ja tuhahteluja kuuluu, kun kävelee ohi.
Kaksi minun kavereistani on yhtä Potter-holisteja kuin minä ja yksikin on lukenut kirjat, nähnyt leffat, lukenut muutamat ficit, fanittanut joskus, mutta nyt on enemmän innostunut TSH:sta. Sitten on myös kaksi kamua, jotka eivät voi ymmärtää minua. Vähän väliä tulee kommenttia, että "Hei pliis, ne on niin surkeita lasten kirjoja. Miten sä voit fanittaa jotain Potterii?" mutta he itse fanittavat The Rasmusta, joten ei siitä sen enempää... Sitä paitsi nykyään olemme päässeet yhteisymmärykseen. Minä en hauku Rasmusta eivätkä he Potteria. ^^
Koulussa minut, Yoshi ja cloe tunnetaan varmasti sinä Potterholisti-kolmikkona-joka-on-vähintäänkin-menettänyt-viimeiset-järjenrippeensä-ja-heistä-kannattaa-pysyä-mahdollisimman-kaukana. Luokkamme on kylläkin jo aika tottunut meihin ja meidän omituisiin keskustelunaiheisiin. Ja muukin koulu saa luvan tottua. *voldenaurua* Koulupuvut olisi tarkoitus laittaa vielä tässä syksyllä ja HP-larppia ollaan järjestämässä vierusluokalle, jotka viime vuonna innostuivat larppaamisesta. (köh, köh, ja kenelleköhän kiitos kuuluu?)
Eli ei, kiusaamista ei ole näkynyt ollenkaan ja toivotaan, ettei tule näkymäänkään.

Mielestäni tuo on niin tyhmää. Siis tuo syrjiminen, kiusaaminen, pilkkaaminen ennakkoluulojen takia. Ymmärrän kyllä, että jokaisella on omat mielipiteensä, mutta myös toisten mielipiteitä pitäisi kunnioittaa!
Selitän taas jotain omaa... *gluks*
Kyllä vielä koulussa pärjää, mutta jos kotona vanhemmat ovat semmoisia, niin huh, huh. Onneksi minun perheessäni ei ole näin. Pikkusisko ja äiti pitävät molemmat Potterista, isä ymmärtää, eikä veljiä voisi vähempää kiinnostaa.

nyt lopetan tämän selittämisen ja toivon, että edes joku ymmärsi jotain viestistäni... O.o

Jack Q

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Elokuu 13, 2003, 21:20:12 »
En pidä itseäni mitenkään erityisen fanaattisena Potter-fanina, mutta kyllä kirjat ehdottomasti lukemieni kirjojen kärkijoukossa. Ehkä tarina myös näyttäytyy hiukan erilaisena näin yli parikymppisen silmin luettuna.

Kaverini eivät tiedä minun kirjoja lukevan, enkä sitä ole erityisesti ruvennut toitottamaankaan. Ei sen puoleen, en uskoisi kenenkään siitä kuitenkaan erityisesti ihmettelevän kun monet tuntuvat jo nyt pitävän minua hieman erikoisena. Ovat Potter-kirjat kuitenkin niin hyvää luettavaa että kyllä varmasti puolustaisin kirjoja, jos sattuisin keskelle aiheeseen liittyvää keskustelua.

Satuin tässä aikoinaan käväisemään Potteria tai oikeastaan kirjojen kansantarinoihin tms. liittyviä asioita käsitelleellä luennolla ja olihan se mielenkiintoista kuunnella kun ulkomaalainen luennoitsija puhuu aivan tosissaan aiheesta.

Poissa Tanis

• Tapiiri
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Velho
« Vastaus #35 : Elokuu 14, 2003, 18:00:13 »
En ole ennen nähnyt tätä topicia, joten vastaan nyt tähän, vaikka tämän viimeinen viesti onkin tammikuusta. Toivottavasti tämä saa keskustelun aiheesta taas jatkumaan.

En ole chateissa etc. joutunut kovin paljon ns. Potter-vainoajien - kuten olen heitä jo pitkään kutsunut - syrjimäksi. Tosin joitakin tyyppejä olen tavannut - siis tavannut chateissa -, jotka ovat laittaneet jotain tyyliin:  "Olisko täällä juttuseuraa? Ja hei, Potter-fanit, älkää ees vaivautuko, pliis. En jaksa taas kuunnella Potter sitä, Potter tätä.."

Minusta tuollainen on naurettavaa. Itse en ole yrittänyt käännyttää ketään Potter-faniksi, enkä ole siitä kauheasti puhunut niiden kavereideni kanssa - jos heitä nyt voi kavereiksi kutsua -, joiden tiedän suunnattomasti inhoavan Pottereita. Tiedän silti, että osa esittää vain inhoavansa Pottereita. En tiedä, miksi. Ilmeisesti heidän ah-niin-ihana-pikku-jenginsä ei hyväksy Pottereita. Eikä kyseessä edes itse asiassa ole jengi, vaan joku pieni kaveriporukka, johon kuuluu parisen jäsentä, mutta jotka yrittää olla niin olevinaan.

Itse en ole vaivautunut esittämään mitään. Kaikki tietävät, että pidän, rakastan, jumaloin, fanaan etc.  (voisin jatkaa listaa loputtomiin) Pottereita.

Kunnioitan kuitenkin myös muiden mielipiteitä Pottereista. Enkä ole ikinä alkanut aukomaan päätäni, jos joku on ilmoittanut asiallisesti inhoavansa Pottereita. Harmi vain, että suurin osa näistä pienen pienistä pikku jengiläisistä, jotka jo mainitsin, eivät yleensä osaa pitää ylisuurta suutaan kiinni, joten minä olen kysynyt ensin täysin asiallisesti perusteluja asialle. Selvää ja asiallista vastausta en ole koskaan vielä kuullut, ja toivon syvästi, että jos joku on joskus itse sellaisen kuullut/sanonut itse, kertovansa sen myös minulle, ja useimmiten he alkavat vaan haukkumaan Pottereita vältellen kysymystä ja ohittamalla sen täysin.

Ei siis mitään perusteluja, pelkkää haukuntoja, eikä edes omasta mielensä mukaan, vaan kavereiden.

Kerta kaikkiaan älytöntä.
Kiltit lapset eivät vaadi mitään, kiltit lapset eivät saa mitään.
- Otto von Bismarck

Araminta Meliflua

• Ankeuttaja
Tämähän on tosi suosittu palsta!!!
« Vastaus #36 : Toukokuu 21, 2004, 15:07:46 »
Itse en ole kertonut kun muutamalle tyypille koulussa Potteriudestani. Ei ne mitenkään ollut että hyi, mutta näyttivät vähän huvittuneilta ja kyllästyneiltä. Yksi tyyppi sanoi, että on ärsyttävää kun kaikki puhuu koko ajan Potterista (ehdotus: lue Potterit, niin ei tarvitse ärsyyntyä, kun sitten edes tietää mistä muut puhuu!).
Kotona kun kerron esimerkiksi teidän muiden vuotislaisten hassuista jutuista (esim. joku huusi tunnilla "Hermione!" kun on pelannut liikaa Potter-lautapeliä. Huvitti mua kovasti!), teen Pottervaakunoita, pyydän veljeäni tekemään taikasauvan mulle puukässässä tai muuta sellaista, reaktiot:
Äiti: huvittunut hymy
Veli: halveksunta
NIIN TIETÄMÄTTÖMIÄ OVAT POTTERITTOMAT IHMISET!

Poissa Peetuli

• Spoilaajia syövä
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #37 : Toukokuu 21, 2004, 15:54:51 »
Itse yritin pyytää kaveriani mukaan Harry Potter ja Azkabanin vankia katsomaan. Samalla myös mainititsin huispauksesta täällä. Kaverini vain kysyi kalseasti, että oletko sä joku Potter-fani, vai? (Sama tyyppi itse venasi kanssani 12.3 keskellä yötä uutta Potteria) Minusta tuollainen on typerää. En ole koskaan peittänyt faniuttani, jos joku kysyy, olenko Potteristi, vastaan suoraan että olen. Miksi pitäisi esittää muuta kuin on?

Lamia

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Toukokuu 24, 2004, 14:47:35 »
Hmmm... Itseäni ei ole ikinä aiheesta kiusattu (niinkuin ei kyllä mistään muustakaan kukaan ole vielä uskaltanut...), vaan pikemminkin olin alkuun se kiusaaja. Mitään syytä minulla ei siihen ollut, kuin kavereiden kanssa ja yllyttämänä alettiin pitää sen vastaisia kampanjoita joskus tuolloin Potterin suosion alkupuoliskolla. Lisää pontta asiaan antoi se, että kaikkein epäsuosituimmat tyypit pitivät siintä, kaikki ns. ihastuksen tyyliset pitivät sitä lapsellisena ja olin ensimmäisellä lukukerrallani vuonna erkki nukahtanut muutaman kymmenen sivun jälkeen. *kröhm* Lapsellista, mutta tuolloin se tuntui niin hauskalta sotkea ja silputa sen luokan hiljaisimman tytön kirja vittuillen samalla oikein urakalla. Silloin suosittuna ihmisenä taisin suunnattomasti edesauttaa kouluni potter- vastaisuutta. Nykyäänkin saa turpaansa jos sitä alkaa kehumaan maasta taivaisiin.

Noh, miten sitten päädyin kirjojen pariin? Äitini luki kirjaa pikkuveljelleni ja myöhemmin tämän ollessa sairas he vuokrasivat filmin. Hirveällä huudolla ja metelillä jouduin sen sitten katsomaan muiden seurassa. Vaikken myöntänytkään alkuun mielenkiintoni heränneen niin aloin nähdä unia Dracosta (Oih...^^) ja jo kuukauden sisällä tulin kirjat salaa lukaisseeksi saadakseni lisää tietoa hänestä. Vieläkään en voi koulussa myöntää pitäväni niistä niin erityisemmin, mutta henkisesti paljon kasvaneena ihmisenä olen nykyään noiden kiusaamieni ihmisten hyvä ystävä ja heidän kauttaan Vuotikseenkin eksyin. Eivät kirjat minulle nyt maailmaa merkitse, koska en pidä Harrysta ja niin erityisemmin Rowlingin kirjoitustyylistäkään, mutta kova ihkutus on päällä varsinkin ficcien kaltaiseen oheistuotantoon. *hymy*

Mielelläni otan vastaan kritiikkiä, koska ette arvaakkaan miten olen itseäni soimannut käytöksestäni. Naurettavaa ja epä-kypsää tosiaankin.

Rime

• Ankeuttaja
« Vastaus #39 : Toukokuu 24, 2004, 20:08:28 »
Minusta tuntuu pahalta kun olen joutunut pilkan kohteeksi koulussa, koska luen Pottereita. Luokallani on kaksi tytöä, jotka saavat kauhean "kyllästymiskohtauksen" aina kun vihjaankin jotain Potterien suuntaan. Esimerkiksi tällä tavalla:

Minä: Tiesittekö että se seuraava Potterelokuva ilmestyy jo kesällä?
Tyttö 1: Miten sinä aina jaksat jauhaa tuota?
Tyttö 2: Niin juuri, sehän on ihan kauheata!
Minä jatkan puhumista kuin en olisi kuullut tai heitän jotain ilkeää tai vähemmän ilkeää vastaukseksi.

Nämä samat tytöt plus kaikki loput pitävät kirjasarjasta Sweet Valley High ja he loukkantuvat, jos vain sanon jotain pahaa niistä. En ole keksinyt mitään tapaa puolustautua, sillä kukaan ei koskaan tajua mitä minä puhun enkä koskaan saa enkä tule saamaan muita lukemaan Pottereja. Aina kun ehdotan sitä, tulee kommentti: "Niin mutku ne on niin kauheen pitkii!" taia"Mä katon ne leffat, se on sama asia". Melkein jokainen on katsonut ne elokuvat mutta kukaan ei suostu koskemaan kirjoihin.

Poissa Giladra Carrion

• Kuolonsyöjä
  • Valvojaoppilas
  • *
  • Pottermore: ShieldFang27063
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #40 : Heinäkuu 22, 2006, 19:02:25 »
Meidän koulussa (ja varsinkin meidän luokalla) kannattaa varoa ilmaisemasta Potter-faniuttaan... Jotenkin ahdasmielinen yhteisö tämä meidän koulumme tuntuu muutenkin olevan (kiitos oppilaiden)... Eli jos tulet koulupuku päällä kouluun, niin silloin kyylätään ja vittuillaan.

Itse en koe kovaa tarvetta mainostaa kaikille, että olen Potter-fani, mutta kaikki tuttavani sen kyllä tietävät:) Pari hyvää kaveriani pitävät myös Pottereista, mutta eivät jaksa puhua niistä syvällisemmin...

Vastasin sähköpostitse kerran erään tytön mielenkiintoiseen viestiin, jossa hän etsi kirjekavereita. Kun ilmoitin olevani Potter fani, niin vastaus oli: "Anteeksi kuule, mutta mä en halua mitään lapsellisia Harryn fanittajia kirjekavereikseni! Sorry..."
Minkäköhän takia Pottereita pidetään NIIIN lapsellisina?
“We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars.
But we won't. And we're slowly learning that fact. And we're very, very pissed off.”

Sosuli

• Ankeuttaja
Vs: Ennakkoluulot Potter-faniudesta.
« Vastaus #41 : Heinäkuu 27, 2007, 19:30:07 »
Mulla on parikin kaveria jotka lukevat/ovat lukeneet Pottereita, ja ovat olleet sitä mieltä että hyviä kirjojahan ne on, mutta.. Joko he pelkäävät että heidät leimataan "potterhulluiksi" tai yksinkertaisiesti pitävät niitä niin kauhean lapsellisina, ettei niistä nyt voi keskustella järkevästi.
 Yksi esimerkki olisi se, kun sanoin tässä viikko sitten, että sähän oot lukenu niitä Pottereita että ajattelitkos ostaa ton seitsemännen kun se tulee? Vastaus oli, että joo oon mut en mä nyt mikään niin potterfani et mä juoksisin heti aamulla kauppaan ostaa sen. Olin siinä sitten vähän että juu, no ei se sitä tarkota että pitää heti juosta ekana kauppaan ostaa se vaan... Välillä ottaa aivoon nämä ennakkoluulot lapsellisuudesta, tai outoudesta, vain ja ainoastaan sen takia että lukee Pottereita. Lukisivat itse, niin tajuaisivat ettei ne ole vain seitsemän kirjaa täynnä jotain onnetonta sauvanheilutusta. Onhan niissä muutakin, niinkuin varmasti hyvin tiedätte.

Poissa Kay

• Ikuisesti lapsi
  • Hirnyrkki
« Vastaus #42 : Heinäkuu 27, 2007, 20:58:13 »
Minulla on yksi kaveri,joka on myös totaalinen potter-fani ja koulussa me tietysti puhutaan kaikesta harry potteriin liittyvästä,ainakin kun on uusi kirja tai elokuva tullut. On kuitenkin eräs toinen kaveri,joka ei hirveästi pidä kirjoista eikä välitä potterista,joten yleensä kun me kaverin kanssa päästään vauhtiin,toinen kaveri on silleen että ei kai taas.. Ei kai muuta. Joskus kyllä tulee mielipiteitä potter-fanioudesta,mutta niistä nyt ei kannata välittää.
Just remember in the winter far beneath the bitter snows. Lies the seed that with the sun's love in the spring becomes the Rose.
LOMALLA

Poissa Pomeroy

• Siriuksen jalkavaimo
  • Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #43 : Heinäkuu 28, 2007, 15:47:48 »
Itse en tähän ole mitenkään törmäillyt, toki vähäsen. En näytä todellakaan Potterfanilta ulkopuolisesti. Kukaan ulkopuolinen ei tajuaisi minun olevan potterholisti, ellei kiinnitä huomiotani puheeseen. Puhun nimittäin Pottereista ihan kokoajan. Tai ainakin melkein. Asuinpaikkani ei katso pitkään faneja - ellei pukeudu. En minä siksi ole pukeutumatta että häpeäisin, olen joskus ilmoittanutkin että rakastan sarjaa. En ole päässyt jotenkin "mukaan" tähän pukeutumisvillitykseen. Jos näkisin koulupuvussa kävelevän kadulla, minusta se olisi söpöä :D En huutelisi mitään..

..toisin kuin ne Potterin vastustajat. En tiedä.. kyllähän niitä silmien pyörityksiä saa ja tuhahduksia aika tutuiltakin, mutta niinsanottu ylpeyteni vain nousee kun tiedän että olen totaalinen potterfani :D Minua ei haittaa nämä syrjinnät mutta jos jotkut ulkopuoliset alkaa huutelemaan niin se on jo fanitusrauhan rikkomista. En halua kyllä leimautua friikiksi, mutta mielummin leimaudun friikiksi kuin jätän ikuisen fanituksen kohteen. Olen ajatellut lähteväni sitten kun ajokortti ilmaantuu kesällä kiertämään Tylypahkan uniformut päällä Englantia ja Skotlantia autolla useammassa paikassa mikä liittyy Pottereihin, kiitos JFA:lle ja MariaPaigelle vinkeistä HP-fanien sivustolla olevalle HP-matkailuoppaalle :) Se oli loistava.
Tuskin Lontoossa ainakaan katsotaan kauhean pitkään Potterfaneja.. ainakin luulisi?

En minä alkaisi ennakkoluuloja Potter-faniudesta luokittelemaan mihinkään erikoiseen ennakkoluulokagekoriaan, koska muillekin faneille tätä ilmiintyy. Mutta tosiaan, ehkä Pottereilla onkin eniten faneja maailmassa kuin kellään muulla, jos siltä kannalta ajattelee. Ennakkoluuloiset, eikö teidän fanituskohdetta saa pilkata?
\\\\\\\"Suurin aarre on ymmärrys rajaton\\\\\\\"

Slytherin

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Heinäkuu 28, 2007, 19:47:07 »
Äiti ihmettelee miten mä ja mun sisko jaksetaan jauhaa Harry Pottereista tuntikaupalla.
Jotkut mun luokalla on silleen et-Toi on ihan friikki.
Mut ei se mua haittaa.Mielestäni en oo friikki niin silloin mä en oo friikki.Ärsyttää tosin välillä kun jotkut naljailee siitä.Kyllä aika monen suu on loksahtanut auki jopa siitä,että minulla on Luihuisen tupakaulahuivi.Mitä vikaa siinä on?Kaverit ei jaksa sitä kun jauhan koko ajan Pottereista kun eivät itse ole mitään suuria fanittajia.Katsovat vain elokuvat ei niitä muu kiinnosta,mutta mä luen kirjat katon elokuvat ja silleen.Potterit on mulle luonnollinen osa elämää.Jotkut ihmettelevät kun pidän pottereista.Mutta enhän mäkään ihmettele jos joku pitää Prinsessa Ruususesta.Miksi niiden pitää?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2007, 19:52:13 kirjoittanut Slytherin »

Mantikori

• Ankeuttaja
« Vastaus #45 : Heinäkuu 29, 2007, 14:30:00 »
Luulempa, että Pottereita pidetään lähinnä lapsellisena, mikä on erittäin typerää, koska minun mielestäni Potterit eivät ole mitään pienten lasten kirjoja.
Luultavasti nämä, jotka pitävät pottereita lapsellisena, ovat katsoneet vain ensimmäistä elokuvaa, eivätkä ole kirjoihin koskeneetkaan. En väitä että VK olisi elokuvana mitenkään lapsellinen, mutta myöhemmät leffat mukaalukien kirjat, ovat paljon synkempää tavara.

Poissa Huhutar

• Reservi
  • *
  • Henkilö, jota ei tunnista ilman teekupposta
    • Livejournal
  • Pottermore: dustpatronus46
« Vastaus #46 : Heinäkuu 29, 2007, 17:53:39 »
En ole koskaan joutunut kiusatuksi potter-faniuteni takia, mutta sellaisia "fanni ei"-lauseita olen kuullut aika paljon tutuilta. Aika suuri osa ystävistäni kumminkin lukee Pottereita, että he ovat ihan ymmärtäväisiä touhujani kohtaan. Viimeksi musiikkileirillä tuli mainittua vuotis, kun keskustelin kaveripojan kanssa netin käytöstä laittaessamme ruokaa. Hän ei tiennyt paikasta mitään ja kun sanoin että "semmoinen potter-fanien foorumi", niin häneltä tuli että "lol potter" (aika yleinen reaktio muuten). Noh kumminkin jonkun ajan päästä käykin ilmi, että hänkin lukee pottereita. Kaappifani!

Vanhempani olivat alussa vähän kummastuneita näihin potter-kirjoihin. Tai se johtui kyllä siitä, että olin kolmannella luokalla lukenut Azkabanin vangin ekan kerran ja kävelin unissani alakertaan ja kehotin vanhempia suojautumaan Voldemortilta ja ankeuttajilta. ^^ He sitten miettivät olivatko kirjat nyt niin sopivia, mutta eivät he sen pahemmin puuttuneet. Nyt he kumminkin tietävät, että kirjassa toteutuu kunnon moraali jne. ^^ Muihin potter-faneihin vanhempani eivät aluksi osanneet suhtautua. Miitithän ovat tietenkin sellaisia, minne potter-fanit kokoontuvat uhraamaan pikkueläimiä pimeän lordille! :'> Kumminkin he ovat nähneet nyt lehdestä ja lineparty-blogista, että ihan normaalejahan kaikki ovat. ;> Vanhempani eivät nykyään enää häpeä faniuttani, vaan kehtaavat ihan hyvin kertoa, että olen ollut jonottamassa potteria yöllä kahteen asti. ^^

Seiskakirjaa jonottaessamme meitä huudeltiin pelleiksi ja kaikkea, mutta en minä ainakaan jaksa välittää. Potter-fani ja ylpeä siitä. ^^

Poissa Posityyhtynen

• Nokankopauttaja
  • Vuotislainen
« Vastaus #47 : Heinäkuu 29, 2007, 21:14:14 »
Ei minuakaan ole mitenkään kaltoin kohdeltu kun puhun Pottreista, voi vain tulla sellaisia "voitko lopettaa"-katseita. Kunhan oikein innostun puhuaan niistä, puhun vain ja monet vain nyökyttelevät tylsistyneinä. Mutta aina käy samoin, että kaikki ovat kuitenkin lukeneet Potterit yhdesti taikka useampaan kertaan ja katsovat elokuvat ja pitävät niistä, mutteivat halua tunnustaa, kuten Huhutar sanoi, Kaappifani.
Sukulaisilta olen saanut vain myönteistä palautetta, varsinkin kun kerroin että aijon lukea englanniksi. Ehkä eräs kummitätini pitää minua hieman "outona", kun sanoin että voisin mennä katsomaan elokuvan kolmannen kerran hän sanoi, että mielummin sitoisi minut puuhun kuin antaisi mennä. Saman kummin tyttö(serkkuni) sanoi mesessä kun kerroin vuotiksesta joskus nakki ja pottu, että "Laura, voi nolo, ei semmoset kannata" mutta ite näppärästi tokaisin hänen Antti Tuisku faniuteen joka on mennyt yli laidan, suku muutenkin kannattaa kirjallisuutta enemmän.
Kuitenkin, ihmiset saavat ajatella Potterista mitä haluavat, ei ole meidän vika jos heillä on outoja ennakkoluuloja tätä kohtaan. Omat on ongelmat, otetaan kuitenkin huomioon kuinka paljonn maailmassa on Potter faneja, eivätkä he ole mitenkään muista ihmisistä poikkeavia "friikkejä".
♥ When you are feeling sad, read Harry Potters and you'll be happy again, with chocolate you'll be superhappy Ü
(PS. Twilight is also good alternative)

sooda

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Elokuu 01, 2007, 22:57:44 »
Pidin esitelmän koulussa J.K. Rowlingista. Esitelmän lopuksi kaikki sai vielä kysyä minulta jotain ja joku kysyi että oonko suurikin potter-fani, Vastasin tietty että joo, että fanitan ihan sikana. Se vaan sano jotain tyylin että hahaa, vähän noloo. Kysyin siltä sitten että mikä siinä on noloo ja se meni ihan hiljaseks ja yritti sönköttää jotain "lastenkirjoista". Sen jälkeen kerroin että olin lukenut kaikki kirjat moneen kertaan enkuks ja suomeks ja taisin mainita jotain vuotiksestakin. Joku kysyi että mikä se on mutta sitten aika loppui, enkä kerennyt selittämään.

Toi on kyllä ainut kerta kun olen kuullut jonkun sanovan että Pottereiden fanitus on noloa. Siis mikä siinä on noloa, että pitää joistain kirjoista tosi paljon? Ne ei todellakaan ole mitään lastenkirjoja, niitähän voi lukea ihan kaikenikäiset!

Vanhempani pitävät minua erittäin outona, kun haluan lähteä viideltä aamulla kirjakaupan eteen jonottamaan vain sen takia, että saisin jonkun kirjan. Olen yrittänyt selittää, että ei se ole vaan joku kirja, vaan ihan sika tärkeä kirja, mutta sitäkään ne eivät ymmärrä. Ovat kyllä kummatkin lukeneet VK:n, mutta siihen sekin sitten jäi.

Omat on ongelmat, otetaan kuitenkin huomioon kuinka paljonn maailmassa on Potter faneja, eivätkä he ole mitenkään muista ihmisistä poikkeavia "friikkejä".
Niinpä. Yksi kaverini ei ymmärrä Potter-faniuttani yhtään, sanoo aina että mä oon varmaan ainut koko maailmassa joka fanittaa niitä. Siis eikä.

Mutta siis, ei minua kyllä sen takia syrjitty eikä mitään vastaavaa ole. Suurin osa kavereistakin on lukenut pottereita, että ne kyllä ymmärtää sen...

Poissa Dreik

• Fanpire
  • Vuotislainen
  • UuhLaLaahLaLaaLaLaahLaLaahLaLaa!!!
« Vastaus #49 : Elokuu 03, 2007, 23:26:38 »
Kaverit pitävät lapsellisena ja kotiväki ihmettelee, mutta niitä ei kuitenkaan haittaa. En kerro ikinä kellekkään muille kuin hyville kavereille, että olen todella "omistautunut" Pottereille. Se on aika epäreilua, että jos lukee ja fanittaa Pottereita pidetään lapsellisena. Hyvä muitten on sanoo, kun nei mitään mistään tiiä!
Lukekaa Hömppätarinaa, se kasvattaa oven narinaa... ;)