Kirjoittaja Aihe: Marseille trilogia (La trilogie Marseillaise)  (Luettu 785 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Jentsuma

• puhelias hölöttävä ärsyttävä pölö
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
  • Tupa: Rohkelikko
Marseille trilogia (La trilogie Marseillaise)
« : Helmikuu 14, 2009, 17:59:42 »
Järkyttävää, ettei näin ihanasta trilogiasta olla tehty topiccia. Joten minäpä sitten teen. :)

Marseille trilogia (ranskaksi: La trilogie Marseillaise) on ranskalainen kolmiosainen tv-elokuva. Tapahtumapaikkana on satamakaupunki Marseille. Trilogian tapahtumat sijoittuvat vuodesta 1930 eteenpäin. Pääosissa ovat César (Roger Hanin), joka on baarinpitäjä, hänen poikansa Marius (Eric Poulain), joka unelmoi päästä merille purjehtimaan ja Fanny (Gaëla le Devehat), joka on rakastunut Mariukseen.

Osa 1: Marius

Fanny (18 v) on syvästi rakastunut köyhään baarinpitäjä Césarin (50 v) poikaan Mariukseen (22 v). Kun taas Fannyn äiti Honore (45 v) haluaisi tytärelleen rikkaan miehen. Panissen (50 v) vaimo kuoli 3 kuukautta sitten ja hän haluaisi nuoren tytön uudeksi vaimokseen. Panisse on hyvin rikas ja siitäkös Honore innostuu. Hänen ei tarvitsisi tehdä enää töitäkään, kun hänen tyttärensä menisi naimisiin rikkaan miehen kanssa. Fanny ei tiedä, mitä tehdä, koska hän on niin rakastunut Mariukseen. Marius osoittaa, että hänkin rakastaa Fannya, muttei halua mennä naimisiin, koska jokin muu asia kiehtoo häntä enemmän. Hän kuulee meren kustun ja unelmoi aina merelle "tämä on kuin sairaus, päähänpinttymä".

Osa 2: Fanny

Fanny ja César kaipaavat kummatkin Mariusta. Fanny lupasi odottaa Mariusta kolme vuotta, mutta yllättävä uutinen saakin Fannyn tekemään toisen päätöksen ja hänen on päätettävä tulevaisuudestaan yksin. Hän ei ole onnellinen tehdessään päätöstä, mutta päätös on tehtävä, koska muuten hän häpäisee koko hänen sukunsa ainakin hänen äitinsä Honoren mielestä.

Osa 3: César

On kulunut 20 vuotta. Fanny ei ole nähnyt Mariusta lähes 20:een vuoteen. Fanny näkee parhaakseen kertoa pojalleen Césariotille totuuden isästään, joten Césariot päättää lähteä etsimään oikeaa isäänsä, jolla on Toulonissa korjaamo.

Oletteko nähneet kyseisen trilogian? Mitä te piditte siitä? Olisitteko halunneet, että jotkin asiat olisivat olleet erilaisia, esim miten henkilöille kävi tms...? Mitkä on mielestänne parhaat osat, vai ovatko kaikki yhtä hyviä? Kuka on lempihahmosi? Ja olisi kiva tietää missä olette nähneet näitä osia/kaikki osat? (koska tämä ei taida hirmu tunnettu Suomessa olla?) Itse olen nähnyt Yle teemalta.

Vastaan itse tähän nyt. Elikkäs siis. Tämä trilogia on aivan ihana! Ranskan kieli on niin hauskaa kuunneltavaa muutenkin ja maisemat ovat mahtavia ja jotenkin tunnelmakin on niin sellainen mieluisa. Marseille on kaupunkinakin todella upea! Mielestäni loppujen lopuksi kaikki päättyi hyvin. Parhaimmat osat ovat 1 ja 3, koska niissä Marius oli eniten esillä ja Mariuksen ja Fannyn keskusteluja oli niin kiva seurata.

Kertokaahan sitten te ihmiset :) Eikä pelkkiä listauksia, kunnon perusteluita miksi piditte siitä, mikä osa oli paras jne. Kyllä te osaatte. :)

// Ja siis se unohtui vielä, että mun lempihahmot ovat Marius ja César, varsinkin Marius. ;)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2009, 12:54:15 kirjoittanut Jentsuma »
Is this the real life, is this just fantasy ?

Poissa Mab

• Vuotislainen
  • Meidän Korkeutemme
  • Tupa: Tuvaton
Vs: Marseille trilogia (La trilogie Marseillaise)
« Vastaus #1 : Helmikuu 14, 2009, 18:56:02 »
Mä oon nähnyt tän kahdesti, ekan kerran joskus vuuuuosia takaperin yleltä ja tokan kerran sitten tuolta teemalta. Mun ymmärtääkseni trilogia perustuu jonkun Ranskassa suuressa maineessa olevan kirjailijan teokseen/teoksiin ja se aiheutti valmistuttuaan aika paljon närää tämän fanien joukossa. Näyttelijöiden aksentit olivat vääriä ja tuollaista... kyllähän kaikki potteristit tietävät, mikä kaikki voi mennä filmatisoinnissa pieleen :P

No, mä en ollut lukenut alkuperäisteosta enkä puhu ranskaa niin hyvin, että osaisin erottaa väärän aksentin oikeasta, joten mulla ei ollut minkäänlaisia turhautumia trilogian suhteen. Pidin siitä kovasti silloin kun sen näin ja hankkisin mieluusti omaan hyllyyn, jos joskus kaupassa törmäisin. Mä en osaa sanoa, mikä trilogian osista oli paras. Ne alkavat sitä paitsi mennä vähän sekaisin mun päässä, en muista enää mikä kohtaus kuului mihinkin. Mä pidän kaikista merkittävistä hahmoista, César muistuttaa ylihuolehtivaisuudessaan aika paljon mun äitiä, joten sikäli hän on ehkä suosikki :D Myös Fanny ja Panisse jäivät hyvällä tavalla mieleen, Marius ja Honore eivät tehneet niin suurta vaikutusta, mutta eivät he nyt huonojakaan hahmoja olleet. Kuitenkin parasta trilogiassa on mun mielestä sen tunnelma. Siitä välittyy jotenkin niin selvästi sellainen viehättävän arkinen ja yksinkertainen elämänmeno, en nyt oikein löydä sopivia sanoja, mutta jotain tuohon suuntaan. Myös ranskan kieli on tosiaan kaunista kuultavaa, ei tätä minään enkkuversiona voisi oikein katsoa (ei sellaista ole varmaankaan tehty ja toivottavasti ei tehdäkään). Mä oon ihan tyytyväinen juonellisiin ratkaisuihin, ei mulle tullut minkään kohdalla sellaista ajatusta, että oi ei, miksi piti käydä näin! Mä vaan hyväksyin kaiken ihan sellaisenaan :D
"Kun hän on kohteliaimmillaan, hän on myös kavalimmillaan, mikä lienee pettämätön sivistyksen merkki." -J.M.Barrie, Peter Pan