Kirjoittaja Aihe: Tyttö ja helmikorvakoru  (Luettu 468 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Röhkö

• Kasvatustieteen kandi
  • Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Tyttö ja helmikorvakoru
« : Tammikuu 31, 2009, 17:57:13 »
Joko en osaa käyttää haku-laitetta oikein tai sitten tälle teokselle ei tosiaan ole vielä omaa topicia.

Tracy Chevalierin kaunis historiallinen teos, jonka tapahtumat sijoittuvat 1600-luvulle. Tyttö ja helmikorvakoru on kuitenkin kirjoitettu vasta vuonna 1999. Päähenkilö on 16-vuotias Griet, joka joutuu piiaksi katolilaiseen Vermeerin perheeseen. Vermeerien isäntä on taidemaalari, oikeastikin elänyt hollantilainen Johannes Vermeer. Muita perheenjäseniä ovat alituiseen raskaana oleva Catharina, Johanneksen vaimo, ja Catharinan äiti, Maria Thins. Grietin lisäksi talossa on toinenkin piika, arpikasvoinen Tanneke. Johanneksella ja Catharinalla on monta lasta, joista eniten esiin nousee n. 9-12-vuotias Caroline, joka aiheuttaa Grietille monenlaista harmia.
Grietin ja hänen isäntänsä välille kehittyy erityinen side. Pienehköön Hollantilaiseen kaupunkiin sijouttuva kertomus on taidokas ja herkkä. Ihmisten suhtautuminen hiljaiseen Grietiin on monitasoista.

Itse luin kyseisen kirjan eilen. En ollut aiemmin siitä kovin kiinnostunut, koska luulin sen olevan kirjoitettu joskus satoja vuosia sitten. Ymmärrettävä kerronta yllätti minut ja vilkaisin teoksen ilmestymisvuoden - kirja onkin ilmestynyt vasta kymmenen vuotta sitten ja kirjailija on yhä elossa! :'D
Ei minulla suoranaisesti ole mitään vanhoja kirjoja kohtaan, ovathan J. Austeninkin romaanit selkeitä, mutta Chevalierin tavassa kuvata ihmisiä on nerokkuutta.
CarolineCornelia ja se irstas mies, mikälie Von Rujven, olivat hyvin onnistuneita hahmoja. Lukija rupeaa oikein tosissaan vihaamaan heitä. Catharina oli hyvä esimerkki hahmosta, joka on ilkeä vain siksi, että hän on itse kohdannut pahaa ja vääryyttä.
Chevalier on myös tehnyt (oikean) Vermeerin teoksista uskottavan tarinan. Itse luin kuvitetun laitoksen, eli tilanteita kuvitti joukko taideteoksia. Juoni siis eteni mukavasti kuvien avulla. Tiedän että moni täälläkin pitää ko. kirjasta ja siksi haluan keskustelua aiheesta. Annan siis puheenvuoron ns. oikeille faneille. :}
Tyttö ja helmikorvakorun aion seuraavaksi tarkastaa elokuvana, onneksi se näköjään löytyy kirjastostamme.

Lisäys 4.2.2009: Jaa ei täältä sitten löytynytkään innokkaita TJH-faneja?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2009, 17:37:02 kirjoittanut Röhkö »
"Pants - like shorts, but longer!"