Kirjoittaja Aihe: Suomenkielisten Pottereiden kannet (6. kansi julkistettu!)  (Luettu 94301 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Mörökölli

• Ankeuttaja
Suomenkielisten Pottereiden kannet (6. kansi julkistettu!)
« Vastaus #125 : Heinäkuu 25, 2004, 11:24:09 »
Meillä kun oli siellä radiossa vieraana (http://www.vuotis.net/viewtopic.php?t=7972&highlight=), niin Jaana sanoi, että Mika Launis on lukenut kyllä kaikki kirjat, vaikka joku jo sen sanoikin täällä (Mutta sanoi myös, ettei Launis lukenut, kuin pari lukua FK:sta). Kapari sanoi myös, että Launis on saanut suomenkielisten kirjojen luonnosvaiheet käsiinsä jo ennen niiden ilmestymistä.

Feeniksin killan hän kuulemma luki englanniksi.

Joten on lukenut kaikki kirjat. Myös FK:n kokonaan.

Minä pidän erityisesti Launiksen tyylistä.
Jotenkin puuveistosmainen tyyli on todella taianomainen ja erikoinen.

Kun kaikkien kirjojen kannet laittaa vierekkäin, huomaa, että Harryn nenä kasvaa joka kirjassa. Tai sitten Harry on Pinoccio.

Crystal

• Ankeuttaja
« Vastaus #126 : Heinäkuu 25, 2004, 11:54:30 »
Lainaus käyttäjältä: "calatval"
Olen varmaan  ilkeä mutta en pidä suomikirjojen kansista  juurikaan:/ Jenkki versioiden kannet on taas aika kivoja ja nyt ajattelinkin kerätä myös kirjat jenkki versioina  ehkä myös britti versioina:) Onkohan niiden sisällössä muuten eroja?

Ei periaatteessa, mutta VK:n joku luku tai kohta on jätetty pois jommasta kummasta (oisiko ollut britti-versio) mutta löytyy toisesta. Kustantajan päätös...

Poissa Salandra Taikasielu

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
« Vastaus #127 : Heinäkuu 25, 2004, 13:19:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Shiqui"
Se korvalapputyttö (?), onko se kenties Cho? Näyttää jotenkin. Se on Cho tai Hermy.

Ei ole Cho eikä Hermy. Se on Meidän kaikkien rakastama Sirius Musta. Eikös olekin näköinen*nauraa*?

Elruwen

• Ankeuttaja
« Vastaus #128 : Heinäkuu 25, 2004, 21:26:48 »
Joo, Mikan tyyli on kyllä omaperäinen ja hän on rohkea, mutta..

Viitoskirja.
Pimento. Se ei ole ihminen ollenkaan!
Kukaan ei voi olla tuollainen. Sen kädet. Katsokaa niitä, ihan kuin ne olisivat jtn. metallia. Sillä/Hänellä on sitäpaitsi vihreät hiukset (Vai onko oman FKni kannen värit jotenkin tummentuneet tjsp?)!

Entäs Snivelluksen harmaantuneet kalsarit?
Herralla on pitkät housut jalassa!

(Taitelijanvapautta, juu, mutta..)
Oletteko koskaan nähneet koirankorvaista poikaa/miestä?

Harryllä on ennemminkin turkoosit silmät. :X

Vaikka, löydän -yllätys, yllätys -  positiivistäkin!

Nimittäin Sirius on SYÖTÄVÄN KOMEA. *Drool*

Muuten - onko kukaan huomannut, että Kalkaroksella näyttää olevan siivet? *Heko*

Ja Remus (Vai Sirius?) on ihana siellä AVn alakannessa. <3

LPn kannessa Harryn taikasauva on TÖRKEÄ. :D

Ja miksi hänellä on pipo päässä FKssa ? cl:

Sitten, väärinkatsottuja:

- Luulin LPn Cedriciä  Irkoroffiksi. :P
- Myrttiä (?) samaisen kirjan kannessa kait matohännäksi.
- SKn Ginnyä Hermioneksi..
- Gilberoytä naiseksi.
- Malfoyitä joksikin AIVAN MUIKSI.

Muuten, nostan Launikselle hattua VKn Dumbledoresta!
Aivan minun mielikuvieni näköinen. ^^

Niin, ja, Tanskan kannet ovat.. todella ihanat. Todella.

Turkinpippuri

• Ankeuttaja
Vitosen kansi
« Vastaus #129 : Heinäkuu 25, 2004, 23:15:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Elruwen"
Sillä/Hänellä on sitäpaitsi vihreät hiukset

Pimennolla on hiirenharmaat hiukset.

Lainaus käyttäjältä: "Elruwen"
Ja Remus (Vai Sirius?) on ihana siellä AVn alakannessa.

Missä "alakannessa"?

Poissa Mirrekala

• Suklaamurmeli
  • Vuotislainen
  • Tupa: Korpinkynsi
Re: Vitosen kansi
« Vastaus #130 : Heinäkuu 26, 2004, 00:29:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Turkinpippuri"
Missä "alakannessa"?

Hän tarkoittaa armaan sitä koiraa/sutta siinä Harryn aj Hermun ''takana'' ankeuttajien seassa. Siinä alhaalla siis. Minä sen olen mieltänyt aina Siriukseksi, mutta voipihan se tosiaan olla Remuskin... Ja edelleen sanon, että mitä tahansa te sanotte, minä rakastan Launiksen tyyliä =)
"Paras tapa toimia on ystäville kostaa
jos päältä kauniin hevosen saa silmiin tuijottaa
Mut takaisin ei käytettyä sieluaan voi ostaa
kun kalpein kauppamiehistä ovelle kolkuttaa
" -Viikate: Tie

juska

• Ankeuttaja
« Vastaus #131 : Syyskuu 20, 2004, 20:37:57 »
Koska täällä on tullut esiin jo monta kertaa se, ettei moni pidä suomenkielisten Potterien kansien tyylistä (kuulun itsekin näihin), aloin miettiä, että pitävätkö pojat näistä kansista enemmän kuin tytöt. (Katselin tässä muutama viikko sitten Vuotiksen sukupuolijakaumaa ja huomasin, että meitä tyttöjä on täällä enemmän.)

Kansien värimaailma ainakin on melkoisen miehinen: tummia värejä, sinistä, harmaata, virheää. Värimaailma poikkeaa erityisen paljon tytöille suunnattujen kirjojen kansien väreistä. Oliko kenties Launiksella (itsekin mies) tarkoitus tehdä kirjojen ulkoasusta poikia houkutteva?

Toinen piirre kirjojen kansissa ovat tietysti karikatyyriset ihmishahmot. Jotenkin olen ollut havaitsevinani, että karikatyyreihin liittyvä huumori vetoaa poikiin enemmän kuin tyttöihin. (Samantapaista karikatyyristä kansikuvataidetta muuten myös Roald Dahlin kirjan "Kuka pelkää noitia?" kannessa. Tätä kirjaa olen kuullut usean pojan kehuvan.)

Tietysti voi olla, että Launis, itse miehenä, on vain kehittänyt tällaisen piirrostyylin, eikä yritä sillä mitään viestittää. Kuitenkin jatkuvasti kuulee tutkimuksia, joiden perusteella tytöt Suomessa lukevat poikia enemmän ja mieleen nousee kysymys, voisiko tähän suuntaukseen vaikuttaa tekemällä kirjojen ulkoasua pojille houkuttelevimmiksi.

Poissa kaappimörkö

• Vuotislainen
« Vastaus #132 : Syyskuu 20, 2004, 22:07:00 »
Mie en oikein pahemmin pidä Launiksen kansista. Onhan ne omaperäisiä ja taiteilijallahan saa olla vapauksia, mutta rajansa kaikella. En mie sillä että mie `taiteesta` jotain tietäsin, mutta täähän on vaan oma mielipiteeni.

Inhoan ihmisten neniä. Ne on niin isot. Ja kulmikkaat!.. ja isot. Ja parempi ois että ne hahmot ois jotensakkiin selvempiä, koska vaikka ite oonki mieltäny aina sen FK:n kannen `korvalappu/tummanhiuksisen tytön` Siriukseksi, niin ärsyttää ihmiset (siis kaverit) jotka tulee muuta väittämään.

Ja itteeni häirihtee myös esim. Malfoyden tummahiuksisuus. Ja saman kirjan kannessa oleva Lockhart on miusta niin luotansa työntävä. Tuo oli ainakin miun eka ajatus kun näin kirjan ensimmäistä kertaa.
It´s over.

Pehmolelu

• Ankeuttaja
« Vastaus #133 : Syyskuu 22, 2004, 12:50:19 »
Juups! Omasta mielestäni HP-kirjojen kannet ovat kauhistuttavat. En ymmärrä miksi Harrylla on oltava niin ISO nenä? Myös SK:n takakannessa oleva Dobby ei mielestäni näytä yhtään Dobbylta! Itsekkin olen erehtynyt luulemaan AV:n kannessa olevaa Siriusta Hermioneksi ja Lupiniksi. Mutta voin kuitenkin sanoa, että suomalaiset kannet eivät ole mitää verrattuna esim pokkarimallisen PS:n  kanteen. Jestas! Se se vasta karmea onki! Huh huh! Suomalaisista kansista voin kuitenkin sen verran hyvääkin sanoa, että mielestäni on kuitenkin ihan mukavaa arvuutella kuka kukin on! Siinä saa sitten mukavasti naurun aihetta omista kämmeistä!

mellulii

• Ankeuttaja
« Vastaus #134 : Syyskuu 23, 2004, 17:38:43 »
En pidä Suomalaisista kansista. Varsinkin tämä viidennen kirjan kansi oli suoraansanoen aikamoinen pohjanoteeraus! Paras kansi on mielestäni Azkabanin vanki-kansikuva. En koskaan tiedä ketä ne kannessa olevat ukot ovat. Ja ne nenät... Mitä järkeä niistä on tehdä niin kulmikkaat, miksi ne eivät voi olla tavallisia neniä?

Mutta tosiaan, suomalaiset kannet eivät ole mitään verrattuna Phisopher's stone:n kansikuvaan. Se on aivan kauhean näkönen, ihan kuin joku pilapiirros!

Muutenkin kaikki piirrokset ovat jotenkin niin kulmikkaita ja..aika rumia. VK:n kannessa oleva kuningas shakkilaudalla on typerän näköinen. Samantien kaikki muut nappulat.
FK:ssa Punurmio on liian sammakkomainen. Miksi ihmeessä sillä on jotain vihreätä silmien ympärillä? Onko Sirius todellakin FK:n nurkassa oleva ihmekorvainen ihminen? Huh huh.

No, onhan tuo kuvat tietysti ihan hyvin tehty, itse en pystyisi piirtämään noinkaan hyvin. Mutta silti toivoisisin hahmoista paremman näköisiä.

Gina

• Ankeuttaja
........
« Vastaus #135 : Syyskuu 23, 2004, 18:49:10 »
Minun mielestän toisen kirjan kannessa on  Lucius Malfoy, Draco _''_, Giny Weasley, Harry Potter Gilderoy Lokhart

Mun mielestä 4 kirjan kansi on hieman sekainen..

(mut toisaalta suomen kielillä potter kirjoilla on kahdet eri kannet kokemusta: SErkuilla on  suomenkieliset Kannet eri näköiset kun meillä..)

Pohjantähti

• Ankeuttaja
« Vastaus #136 : Syyskuu 24, 2004, 18:50:06 »
Itse rakastan Launiksen tyyliä. Suurin osa suomalaisista tuntuu vihaavan niitä, eivätkä tunnu ulkomaalaisetkaan lämpenevän. Minua ei haittaa. Kiltaan asti onnistuin päättelemään kaikki hahmot (ei niissä edes paljoa pääteltävää ollut), mutta Killassa vähän kummastutti, että kukas se tyttö (siis Sirius) oli. Veikkasin Lunaksi, eihän hiustenväri ole Launista ennenkään estellyt ;)

Joitain häiritsee Launiksen liioiteltu tyyli ja faktojen "vääristely". Mutta olen vähän käsittänyt, että esim. SK:ta tehdessään Launis ei ollut tietoinen Malfoyden tukan väristä. Eikä minua muutenkaan juuri häiritse, että joidenkin hahmojen ulkonäköä on muuteltu. Ne ovat taiteellisia vapauksia, olkoon. Launiksella on sitä paitsi kyky esittää mielenkiintoinen kohtaus spoilaamatta sitä, eikä minua ainakaan kansi työntänyt pois Pottereiden luota. Joihinkin se kuulemma vaikuttaa sillä tavalla...

Muoks* Gina: Serkullasi on kaiketi jenkkikannet. Kaverillani on joku Potter myös missä on amerikkalaiset kannet. Tiedä sitten mistä johtuu.

Rattlesnake

• Ankeuttaja
« Vastaus #137 : Marraskuu 08, 2004, 21:44:57 »
Mika Launis (no okei se on melkein samanlainen kuin Lommi) tekemät kannet ovat mielestäni hirveät. Varsinkin FK:n kannet. Jos se vihreä öhkömönkiäinen on esittävinään Pimentoa niin apuva, eihän tuo edes näytä ihmiseltä. Muut menevät jotenkuten, mutta huonoja ne silti ovat.

Alexiel

• Ankeuttaja
« Vastaus #138 : Marraskuu 08, 2004, 21:51:22 »
en jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta haluan vain sanoa että suomalaiset kannet ovet aivan ihastuttavia. Launiksen tyyli on ainutlaatuinen ja mielestäni Potter-kansista parhaat paitsi ruotsalaiset kirivät kyllä aika lähellä kannoilla. Hahmot eivät kyllä vastaa mielikuviani, mutta ei se silti vähennä kansien hienoutta(en nyt keksinyt parempaakaan sanaa).Pitäähän taiteilijalla olla oikeus ottaa niitä kuuluisia taiteilijanvapauksia.

Mörökölli

• Ankeuttaja
« Vastaus #139 : Marraskuu 09, 2004, 15:40:08 »
Jokin kirjakerho on tehnyt Pottereista erikoispainoksia.
Yhdellä kaverillani on niitä kaksi.

Niissä on eri kannet.

Alexiel

• Ankeuttaja
« Vastaus #140 : Marraskuu 09, 2004, 16:19:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörökölli"
Jokin kirjakerho on tehnyt Pottereista erikoispainoksia.
Yhdellä kaverillani on niitä kaksi.

Niissä on eri kannet.
taidan tietää nämä kannet. Tuttuni ovat hankkineet Potterinsa myös kirjakerhosta ja jonkin kumman takia niissä on amerikkalaiset kannet.Mahdollisesti siis samat.En kyllä tiedä miksi ihmeessä.

Half Blood Princess

• Ankeuttaja
« Vastaus #141 : Marraskuu 09, 2004, 18:16:45 »
Mun mielestä Launiksen kannet on KAMALAT! Ensinnäkin ne koulukaavut, niittenhän kuuluis olla mustia. Ruotsinkielisten kirjojen kannet on paljon parempia. Ruotsinkielisen Feeniksin killan kansi on aivan MAHTAVA!!!

Poissa Wicked Beast

• Sus
  • Vuotislainen
  • Lost and searching
« Vastaus #142 : Marraskuu 09, 2004, 23:06:48 »
Minun mielestä Launis on lukenut kirjat, koska ei niitä oikeen muuten voisi hyvin taiteilla. Esim. se viidennen kirjan kansi on ihan selvästi siitä minkä Harry näki ajatuseulassa, siis se Kalkaroksen kauhein muisto-juttu. Siinä kannessa Harry on se jolla on VIHREÄT silmät ja Pimento vieressä, ja se "toinen Potter" on ihan ilmiselvästi James > huomatkaa ruskeat silmät ja eriväriset silmälasien sangat. Ja se kolmas tyyppi on tietty Sirius. Ja taustalla lentelevä tyyppi on Kalkaros. Että kyllä se Launis on varmaan lukenut kirjat, eihän se muuten olisi voinut kuvailla esim juuri tuota tapahtumaa niin hyvin. Ja mitä tulee siihen Malfoy-erehdykseen, niin täytyy kyllä myöntää että itsekin jostain kumman syystä (taisi johtua juuri niistä kakkosen kansista) luulin Dracoa tummaksi, kunnes 3. kirjassa oli ilmaisu "platinanvaaleat hiukset valuivat kuraa.".
Ja mä kyllä tykkään kaikista niistä kansista, ne ykkösen kannet on jotenkin jännät (varsinkin kun niissä on Ronnie Ponnie :)), ja kolmosen kansissa on älyttömän hyvin osattu kuvata Hiinokkaa. Ja Krumin ilme nelosen kansissa on just oikean Krumimainen :)
|| Weasley is my king ||
I am Wolf. It is my cry you hear in the night, My eyes that gaze at you from the shadows. It is my heart that beats in your Soul, My strength that makes you whole. I am Wolf. I am in you. You are in Me. We Are Wolves.

nawanda

• Ankeuttaja
« Vastaus #143 : Marraskuu 11, 2004, 15:39:07 »
En oikein osaa sanoa pidänkö vai vihaanko Launiksen kansia. Hänen tyylinsä on erittäin omaperäinen, hän luo hahmoista oman kuvansa ja korostaa piirteitä. Eikä epäilystäkään siitä, etteikö hän olisi kirjoja lukenut. Katsokaapa ykkösen Dumbledorea, jokainen yksityiskohta on tehty kirjan kuvauksen mukaan.

Vitosen kansi kyllä järkytti. James ja Harry ovat niin samannäköisiä, että ihmettelin, miksi Harry on 'klooniintunut'. Ja se myssy, mikä se oikein on? En älyä vieläkään. Pimento on tosiaan kuin ruma rupisammakko, ei näytä edes ihmiseltä. Siriusta luulin pitkään Hermioneksi ja ihmettelin kovin, miksi hänellä on tuollaiset korvalaput :D

Toisaalta, Launiksen tyyli on ihanan persoonallinen ja voimakas. Englatilaisten kannet ovat todella tylsiä, värittömiä ja persoonattomia. Henkilöhahmoista ei saa mitään kuvaa. Tosin vitosen kannet ovat englantilaisina ihanat, tummansiniset ja kiiltävät.

Poissa Wicked Beast

• Sus
  • Vuotislainen
  • Lost and searching
« Vastaus #144 : Marraskuu 11, 2004, 15:46:46 »
Sen verran pitää vielä kirjotella että se myssy Harryn päässä siinä 5. kirjan kannessa on tietenkin semmoinen villamyssy joita Hermione neuloi kotitonttujen noukittaviksi. Siis ne mitä Ron sanoi villaisiksi virtsarakoiksi.

Mä luulin ensin että Siriuksen päässä oli jotain sulkia 5. kirjan kannessa, mutta sitten joku täällä Kattilassa sanoi että ne ovat koiran korvat, kiitos siitä. :)
|| Weasley is my king ||
I am Wolf. It is my cry you hear in the night, My eyes that gaze at you from the shadows. It is my heart that beats in your Soul, My strength that makes you whole. I am Wolf. I am in you. You are in Me. We Are Wolves.

Liex

• Ankeuttaja
« Vastaus #145 : Marraskuu 11, 2004, 16:27:21 »
Sirius!Onko se jolla on ne jännät korvat SIRIUS. Minä luulin sitä Hermioneksi.*nolostuu*

Poissa Swanheart

• Vuotislainen
  • Tupa: Puuskupuh
« Vastaus #146 : Marraskuu 12, 2004, 10:21:18 »
Minäkin itseasiassa juuri noiden kansien takia jätin kirjat aluksi lukematta mutta leffat nähtyäni uskalsin tarttua niihin lapsellisen näköisiin kirjoihin. Nyt olen kuitenkin sitä mieltä (kun olen kerta kirjat lukenut) että ne kannet ovat aivan MAHTAVAT!=) Siis toosi hassut, varsinki noi koukkunenät..=) Dumbledore varsinkin vastasi omaa mielikuvaani Vk:n takakannessa! =)
Malfoyta, Lockhartia ja Siriusta en aluksi tunnistanut mutta tajusin ne vasta myöhemmin.. Mutta suomalaiset kannet on mun mielestä tosi hienot (myös tanskalaiset) mutta ranskalaiset oli kyl kieltämättä aivan kamalat... huh huh..
"Taukki! Vollotus! Kummallisuus! Nipistus!"

Tikara

• Ankeuttaja
« Vastaus #147 : Marraskuu 12, 2004, 17:14:27 »
Minunkin mielestäni englanninkielisissä Pottereissa on kauniimmat/hienommat kannet kuin suomenkielisissä. Vaikka en ollutkaan kuvitellut hahmoja juurikaan sen näköisiksi kuin ne ovat enkun kielisissä kuvattu, näyttävät kannet paremmilta. Ne eivät ole yhtä lapsellisia kuin suomalaiset, ja muistuttavat enemmän sitä kiehtovaa ja mystistä maailmaa, joka kirjojen kansien välissä paljastuu. Suomalaisilla kirjojen kansilla on ollut minuun sellainen vaíkutus, että olen kuvitellut hahmot sen näköisiksi kuin Launis on ne tehnyt kansiin...

Pidän myös ruotsalaisista kansista. Varsinkin Feeniksin killasta. Harry näyttää siinä juuri sellaiselta, kuin olen kuvitellut hänen olevan. Monesti olen kirjakaupassa pohtinut, että ostaisinko ruotsinkielisen Feeniksin killan vain sen kannen takia. Totta kyllä osaan ruotsia, mutta en viellä tarpeeksi hyvin pysyäkseni kärryillä kirjaa lukiessa.

pikkuruinen homssu

• Ankeuttaja
« Vastaus #148 : Marraskuu 12, 2004, 18:03:57 »
Mulla on ne yhdet amerikan kannet, neloseen. ne on iha jees. Suomen kirjojen kannet ovat mielestäni erittäin omaperäisiä. Sellaisia, omituisen oloisia. Launiksella on kiva tyyli piirtää ihmisiä silleen kunnon oudon näköseksi.

Poissa Mariapaige

• Noita-akka
  • Hirnyrkki
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #149 : Maaliskuu 19, 2005, 14:05:08 »
Tästäkin keskustelusta on näköjään hävinnyt kaikki tämän vuoden viestit.
Noin yleisesti ottaen, en pidä Launiksen luomista hahmoista kansiin, mutta aiemman keskustelun jälkeen olen Katsonut niitä nyt tarkemmin ja huomaan niissä myös huumoria.

Viisasten kiven kansi on varsin onnistunut, vaikka Launis ei olekaan seurannut kirjan tekstiä (valkoiset nappulat esim. kasvottomia). Minusta kuninkaan punainen nenä ja kuningataren jokseenkin avara kaula-aukko ovat hauskoja yksityiskohtia. Hermionella on hiuksissaan jonkinlainen lepakko-koriste... Takakannen Dumbledore on mainio. Hänen silmissään on juuri sellainen lempeän huvittunut katse, jonka oletan hänellä olevan välillä tekstienkin mukaan.

Salaisuuksien kammio on puolestaan epäonnistunut. Lockhart näyttää naiselta, Ginny pikkupojalta ja Malfoyt (joita en heti tunnistanut) ovat varsin karsean näköisiä. Heidän hiuksensa ovat väärän värisiä, mutta ei väriä kakkoskirjaan mennessä oltu vielä kerrottukaan. Dobbykaan ei vastaa mielikuvaani, varsinkaan ne hampaat. Dobby näyttää enemmän hiireltä kuin tontulta.

Azkabanin vangista pidän. Kaikki tuntuu olevan kohdallaan. Takakannen Koukkujalalla on tosin omituinen vihreä sävytys kellanpunaisen sijaan. Kutkan häntä suussa on hauska yksityiskohta.

Liekehtivä pikari on taas muuten onnistunut, mutta Myrtti (onko se todella?) ihmetyttää. Krumin kultainen korvarengas on hilpeä... en muista siitä mainintaa kirjassa, oliko sitä?. Myös Harryn taikasauvan väritys hieman häiritsee, samoin kuin Cedricin väärän väriset hiukset. Takana oleva hautausmaa Vol-paasineen on ovela. Tuota Fleurin hiuksissa olevaa vaaleanpunaista hökötystä olen miettinyt mikä se on?

Feeniksin kilta ärsyttää eniten. En tunnistanut siitä ainakaan Siriusta! Luulin Jamesiakin ensin Harryksi, mutta sitten tajusin katsoa silmien väriä.
Harrylla on päässä jokin ihme pipo. Vasta kun joku sanoi, että takana pää alaspäin roikkuva hahmo on Kalkaros, niin oivalsin, että Jameshan harrastaa kannessa koulukiusausta (siitä ajatusseula-kohtauksesta). Etualalla taitaa sitten olla tuo ajatusseula, jonka reunaan on riimustettu Tammi.

Harryn nenä on todentotta kasvanut ensimmäisestä kirjasta viidenteen, saas nähdä kuinka iso se on 7. kirjan kannessa :)