Kirjoittaja Aihe: Ulkomaalaisia kirje-/mailikavereita?  (Luettu 26019 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Amy Angel

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Noita
Ulkomaalaisia kirje-/mailikavereita?
« Vastaus #25 : Huhtikuu 04, 2004, 00:19:56 »
Kun olin ala-asteella oli minulla kaksi kirjeenvaihtokaveria. Toinen ruotsista, toinen USA:sta. Alussa se sujui ihan hyvin, mutta sitten se jäi vähän vähemmälle.. en ikinä jaksanut kirjoittaa. Olen aina ollut huono kirjeenvaihdossa, jopa Suomessa liikkuvien kirjeiden kanssa.
Kirjeenvaihto ei todellakaan ole siis minun hommani.

Meseily on sitten eri asia. Siitä minä pidän.
Koulussani kävi brittikuoro tämän vuoden helmikuussa. Sieltä sain muutamia ystäviä, joihin olen pitänyt mesen kautta yhteyttä melkeinpä joka päivä. Vaikka englantini ei olekaan mikään kamalan hyvää, pystyn siltikin puhumaan mesessä heidän kanssa ja ymmärrän niitä tosi hyvin. Ja englantini on parantunut aika kivasti.
Kouluni kuoro on menossa parin viikon päästä Unkariin, ja toivon että löytäisin sieltä lisää meseilykavereita. ^^

Poissa Sun Lee

• Ronnieponnie
  • Vuotislainen
    • Tarinamaa
« Vastaus #26 : Huhtikuu 06, 2004, 10:56:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Shikoku Gin"

//*muoks*//
Sainkin selville nyt, että se Australialainen tyyppi onkin 21 vuotias mies! O_O;; Näköjään se ei osaa lukea (olin laittanut siihen ilmoituskeen,e ttä haluan 12-15 vuotiaita k-kavereita) tai sitten se vain haluaa... No, sitä voi miettiä itse. Mutta kumminkin; aion olla kirjoittamatta sille enää.
Onko jollekkin muulle kenties käynyt näin, että onkin joku hieman vanhemman sorttinen tyyppi kirjoittanut?

Minulle *murinaa*. Mikseivät miehet osaa lukea? Olen monesti laittanut ilmoituksen jollekin ulkomaalaiselle palstalle, että koskee vain 16-21 vuotiaita naisia, mutta silti jotkut 26 - vuotiaat pölkkypäät eivät tajua, että ilmoitus ei koske heitä mitenkään. Yleensä en suoraa päätä laita osoitettani nettiin vaan ensin mailiosotoitteen ja sinne monesti on joku vanhempi mieshenkilö kirjoittanut. Kerran kirjoitin takaisin, ihan mielenkiinnosta, mutta se ehdotti heti tapaamista, vaikka asu jossain toisella puolella maapalloo! Sitten ne kyselee kuvia ja mutoja ja kaikkea ärsyttävää. Minä sentään olen jo täysi-ikäinen, mutta se ärsyttää silti.

Fawilia

• Ankeuttaja
Juuh,,
« Vastaus #27 : Huhtikuu 15, 2004, 19:44:38 »
Miulta löytyy Belgialainen mailikamu jonka kanssa mailailen säännöllisesti.
Minusta on aivan ihanaa kirjoittaa ulkomaille ja mukavaa kun osaa jotenkin Englantia niin me ymmärrämme toisiamme.
Ja samallahan ulkomaille viestistelyssä saa kielentaitoa ja saa tietää uusimpia uutisia vaikka Potterista Belgiassa, koska mailikamuni on todellinen fani.
Suosittelen kaikille joilla hiukankin kielitaitoa on.

Pot

• Ankeuttaja
« Vastaus #28 : Huhtikuu 20, 2004, 16:27:23 »
En omista vielä ulkomaalaista kirjekamua, mutta toiv. muk. pian. Kiitos ihanat ihmiset antamistanne osoitteista! Raportoin jos onnistaa.

+Tietääkö kukaan mitä kirje Australiaan maksaa? Selailen tätä topikkia ja yksäröin teille, vuotislaiset, jotka olette kirjoittaneet Ausseihin. :D

+Kiitos Sun Lee, nyt on kirje matkalla Ausseihin. Kuul. Näillä näkymin olen saamassa kamun myös brasseista. ^^

Aileena

• Ankeuttaja
« Vastaus #29 : Huhtikuu 20, 2004, 19:52:31 »
Mulla on ainakin 3 vuotta ollut meilikaverina eräs kiinalainen Vicky, joka kylläkin tällä hetkellä asuu Englannissa. Hänen kanssaan on kiva keskustella kaikesta ja kysellä neuvoja kaikkeen ja kertoa päivän tapahtumista. Toinen hyvä asia on, että kun mä olen Enkku-fanaatikko, niin mä saan Vickyltä todella paljon tietoa tuosta uelmieni maasta^^ Vickyn mä tapasin jossain chatissa tai jossain, en ihan tarkkaan muista.

Mulla oli vielä jouluun mennessä Saksasta sellainen tyttö kuin Lubina meili- ja jossain vaiheessa kirjekaverina, mutta aina kun oli hänen vuoronsa vastata minun viestiini, hän ei jostain syystä vastannutkaan, joten lopulta kyllästyin muistuttelemaan hänelle, että "hei, se on sun vuoro", eikä hän tähänkään mennessä ole minua kaivannut joten... Näin Lubinan nimen ja sähköpostiosoitteen jossain Daniel Radcliffen fanisivuilla (voi niitä aikoja, kun mä vielä fanitin sitä jätkää^^) ja koska halusin saada ulkomaalaisia meilifrendejä, lähetin hänelle sähköpostia, jossa kysyin haluaisiko hän alkaa meilailemaan kanssani.

Sitten mulla oli jossain vaiheessa Thaimaasta, Venäjältä ja Brasiliasta, mutta niiden kanssa meilaileminen jäi jotenkin... harmi!

::muoks::
Kiitos kaikille noista nettiosoitteista, joista voi löytää uusia kirje- tai meilikavereita! *haliruttaa ne*

Poissa Carola

• Tiikerinkultainen
  • Vuotislainen
    • journal
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #30 : Huhtikuu 26, 2004, 15:14:49 »
Olen aina ollut hieman hurahtanut muihin kulttuureihin. Siksipä olin hyvin iloinen tutustuessani amerikkalaiseen tyttöön netissä ja nykyään mailailen hänen kanssaan aktiivisesti. Ainut asia, mikä häiritsee, on oma puutteellinen englanninkielentaitoni. Saan kyllä ilmaistua asiani ihan kiitettävästi, mutta kun pitäisi pystyä keskustelemaan abstrakteista aiheista kuten politiikasta, uskonnosta tai filosofiasta niin kielitaitoni tyssää siihen paikkaan. Se on Rasittavaa isolla Ärrällä, koeta siinä sitten änkyttää jotain. No, onneksi olen vielä niin oppivaisessa iässä, että kielitaitoni karttuu koko ajan ja saan loistaa englannintunneilla.

Toiveissa olisi saada maílikamu myös Briteistä...
Quid times?
Snape is a steamy pile of buffalo pucky
Rip off the Wings of a dragonfly

Vera

• Ankeuttaja
« Vastaus #31 : Huhtikuu 26, 2004, 20:48:20 »
Oikeastaan minulla on ollut vain yksi ulkomaalainen mailikaveri. Kirjeitä en ole tainnut ulkomaille pahemmin kirjoitella.

Tämä mailikaverini on siis Amerikasta. Isä oli nuorena siellä vaihto-oppilaana, oikeastaan hänen isovanhempiensa luona. Isäni on pitänyt sinne edelleen tiiviisti yhteyttä. Joten myös minä olen alkanut kirjoitella sinne. Pienenä kirjoitimme siskoni kanssa suomeksi sinne ja isä laittoi mukaan aina käännetyn version, minkä hän itse teki. Ja sitten hän käänsi meille vastaukset.

Nyt sitten myöhemmin olen sähköpostilla ollut sinne yhteydessä. Lyhyitä pätkiähän ne on ja kirjoittelemme melko harvoin, mutta on se silti melko hauskaa.

Olen kerran nähnyt hänet. Kävimme Amerikassa kun olin pieni. Täytin sinä kesänä kuusi vuotta ja hän on minua vuoden vanhempi, eli oli silloin seitsämän (tai täytti sinä vuonna seitsämän, en oikein tiedä).

Olisi hauska saada muitakin ulkomaalaisia mailikavereita (tai miksei kirjekavereitakin) se kehittää kyllä kielitaitoa.

Poissa Millat

• jolie coquine
  • Vuotislainen
  • shock me like an electric eel
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #32 : Kesäkuu 23, 2004, 11:10:52 »
On minullakin ulkomaalainen kirjekaveri, Mirjam-niminen tyttö Virosta. Sain tämän kirjekaverin ala-asteen englannintunneilta, koska meidän oli tarkoitus kirjoittaa tunneilla englanniksi kirjeitä ja Mirjamin koulu oli a-ani ystävyyskoulu tai joku vastaava.

Olen kirjoittanut hänen kanssaan viimeiset 3-4 vuotta. En ole täysin varma. Mutta täytyy myöntää, että olen huono viemään kirjeitä postiin, vaikka kirjoitan ne aina valmiiksi saman viikon aikana kun saan häneltä kirjeen.

Olen yrittänyt kovasti netin kautta hakea kirjekavereita, mutta tuntuu, että koneeni sekoaa joillain sivuilla, enkä uskalla käydä niillä enää, sillä sieltä koneeni saa "tietoturvahälytyksen" tai jonkun tuollaisen. Se on masentavaa, sillä tahtoisin ulkomaisia kirjekavereita niin kovasti. Olen aina tahtonut. :)

Minulla oli ranskalainen Florine-tyttökin kirjekaverina (hänkin ala-asteen kautta), mutta kirjeenvaihto tyssäsi koulunvaihtooni. Ehdin saada häneltä pari kirjettä ja itse kirjoitin tietääkseni kaksi ja yhden tai kaksi sähköpostia. Sähköposteihin en vain ikinä saanut vastausta... :( Tai sain jonkin sähköpostin yli puolivuotta myöhemmin, mutta silloin luulin sitä roskapostiksi, koska lähettäjä oli joku JM + Florinen sukunimi ja mukana oli liitetiedosto. Mutta olisiko ollut samana vai seuraavana päivänä, jolloin löysin Florinen kirjoittaman kirjeen ja tajusin että JM oli tarkoittanut hänen perheenjäsenensä nimeä ja sitten sukunimi. Lähetin Florinelle s-postiviestin, jossa kerroin poistaneeni viestin ja jotain muuta sekä pyysin häntä kirjoittamaan minulle, mutta Florine ei ikinä kirjoittanut.
"Je vais bien, t'en fais pas."

Poissa Ruiskaunokki

• Vuotislainen
  • Tupa: Luihuinen
« Vastaus #33 : Kesäkuu 24, 2004, 00:24:31 »
Minullakin on ulkomaalaisia kirje- ja mailikavereita. Joskus ala-asteella sain kieltenopettajani kautta kirjekavereita, Eglannista, Tanskasta ja Saksasta kustakin yhden. Harmikseni englantilainen jostain syystä lakkasi kirjoittamasta. Sain häneltä vain kaksi kirjettä. Mutta tanskalaisen ja saksalaisen kanssa olen kirjoitellut nelisen vuotta. Ja ihan englanniksi. En edes yritä ruotsia tai saksaa, kun ne eivät niin vahvoja kieliä minulla ole.

Sitten minulla on mailikaveri Romaniasta. En tiedä mistä hän sai MSN-mailiosoitteeni, mutta kirjoittelen kuitenkin hänen kanssaan. Tietenkin vähän arveluttaa, jos hän ei sittenkään ole 13-vuotias poika, mutta saa nähdä. Yhteistä meillä on kyllä se, että molemmat ovat Darren Shan -"faneja".

Swappailun kautta eräs ghanalainen minulle kirjoitti kirjeen. Reilu parikymppinen hän oli. En sitten jaksannut vastata hänelle edes maililla. En edes tiennyt mikä osa hänen nimestään on etunimeä ja mikä sukuniemä ja että onko hän nais- vai miespuolinen.

Timri

• Ankeuttaja
« Vastaus #34 : Heinäkuu 02, 2004, 15:03:47 »
Miulla on paljon ulkomaalaisia kirjekavereita, itseasiassa nykyään enää yksi. Aluksi oli 1 Itävaltalainen ja 2 saksalaista, mutta tämän itävaltalaisen Karinin osoitteen minä hävitin ja tämä ei sitten kirjoittanut enää kun en ollut vastannut (juuri sen takia että osoite katosi [muutossa]) Toinen näistä saksalaisista oli ensimmäinen ulkomainen kirjekaverini, mutta tämänkin osoite katosi muutossa juuri kun oli minun vuoroni kirjoittaa. Kyllä se muutto vähän haittaa aiheutti. Yksi saksalainen kirjekaveri miulla vielä on, nimittäin Laura. Sain juuri eilen häneltä kirjeen. Me puhutaan ihan saksaa ja miulla olikin vain saksankielisiä kirjekavereita koska olen itse puoliksi saksalainen. Onhan minulla vielä yksi helsinkiläinen kirjekaveri Elvira, mutta en maininnut tätä koska hän ei siis ole ulkomaalainen. (Elsu asuu samalla alueella kuin mummoni ;])
Haluaisin vielä tietää, että mistä te saatte noita englantilaisia kirjekavereita? Haluaisin nimittäin jonkun tällaisen... :) Paitsi sieltä missä osoitteet maksavat... Kun haluaisin kovasti englantilaisen kirjekaverin, jos tiedätte jonkun hyvän paikan, olkaa kilttejä ja kirjoitelkaa tänne taikka yksätkää! Kiitos jos viitsitte... :)

Meiju

• Ankeuttaja
Ensimmäinen ulkomaalainen kirjekaverini - noloa.
« Vastaus #35 : Syyskuu 17, 2004, 17:48:50 »
Ala-asteella sain koulun välityksellä ensimmäisen kirjekaverini. Hän oli unkarilainen poika, ja olin hyvin innoissani. Mutta englanti oli sitä mitä oli, ja töppäys sattui sitten, kun poika tuli yllätysvierailulle Suomeen! Hän oli tullut johonkin koulututustumiseen tai vastaavaan, sillä hänen koulunsa oli kouluni ystävyyskoulu, joten.. Hän ei sanonut siitä mitään, ja en osannut valmistautua ollenkaan tapaamiseen henkisesti. Ja tietäähän sitä, mitä tapahtui. Olin siis seiskoilla silloin, ja olimme tunteneet toisemme ehkä vuoden.  Hän vain yllättäen tuli koulun käytävällä vastaan, ja menin aivan lukkoon. En osannut sanoa mitään enkä ymmärtänyt mitään...

Ja siihen se jäi. Hän taisi loukkaantua. Ja pahasti. Sillä hän ei enää vastannut kirjeisiini eikä tainnut ottaa kuuleviin korviinsa ollenkaan anteeksipyyntöjäni.

Tästä tietenkin tuli hirveä kammo pariksi vuodeksi, mutta vuosi sitten yritin kirjoittaa sähköposteja eräälle bulgarialaiselle tytölle. Mutta ei siitäkään jostain syystä tullut yhtikäs mitään...

Taize-luostarissa Ranskassa ollessani sain itsevarmuutta, ja tutustuin pariin ruotsalaiseen tyttöön. Ja toisen kanssa messetellään ahkerasti. Samalla surkea englannin kielen taitoni kehittyy, ja toivon vielä jossain vaiheessa kirjoittavani kirjeitä ulkomaille. :)

Marnie of Gondor

• Ankeuttaja
« Vastaus #36 : Syyskuu 20, 2004, 10:25:01 »
Mulla on ollut kirjekavereita ulkomailta 12-vuotiaasta lähtien, eli siis viimeiset 16 vuotta. Ensimmäinen kirjekaverini, Lisa, oli Australiasta, ja kesti uskomattomasti läpi minun ala-asteen englanninkieleni.. me kirjoiteltiin ainakin kymmenen vuotta, mutta sitten yhteys katkesi. Samoihin aikoihin sain Yhdysvalloista kirjekaverin, Terin, joka oli myös aivan ihana ihminen - muistan miten lähettelimme Beverly Hills 90210-julisteita toisillemme (Brandon oli kuumaa kamaa..) ja muuta pientä rihkamaa kirjeiden ohessa. Sitten kun hän aloitti collegen ja minä ammattikorkeaopiskelut, niin kirjoittelu väheni, nykyään kirjoitetaan yksi kirje joulun tienoilla ja kerrotaan kuulumiset. Mutta silti todella kiva että vielä pidetään edes jonkunnäköistä yhteyttä.

Mun vanhimpien kirjekaverien kanssa olen kirjoitellut 11 vuotta tällä hetkellä, he asuu Englannissa, Irlannissa, USAssa ja Australiassa. Mulla on vähän yli 10 kirjekaveria tällä hetkellä, pääasiassa Yhdysvalloista. Muutama heistä on todella hyvä kaveri, joiden kanssa tulee puhuttua paljon sellaista mitä en useimpien suomalaisten hyvänpäiväntuttujen kanssa jakaisi.

Kolme kirjekaveriani olen tavannut; irlantilaisen Sineadin, Australialaisen Bradin (kahdesti) ja Karlan, joka on Yhdysvalloista kolme kertaa. Tämän yhdysvaltalaisen naisen kanssa olemme todella hyviä ystäviä, on uskomatonta miten paljon yhteistä meillä on (muutakin kuin Sean Bean :P). Minä olen käynyt hänen luonaan kaksi kertaa ja hän täällä kerran, ensi kesänä on hänen vuoronsa vierailla minun luonani.

Mailikavereita minulla ei ole, minusta perinteiset kirjeet ovat niin paljon persoonallisempia kuin mailit. Karlan kanssa irkkaillaan joskus, se käy halvemmaksi kuin puhelin. Mutta kirjeenvaihto on kyllä sellainen harrastus, mistä minun olisi vaikea luopua.

Marizki

• Ankeuttaja
« Vastaus #37 : Syyskuu 25, 2004, 21:51:46 »
Minulla on norjalainen kirjekaveri, sain hänet viime vuonna kun jokaiselle luokkalaisellemme "annettiin" kirjekamu, minä taidan olla ainoa joka on enää yhteydessä sinne päin...Kirjekaverini englanti ei ole parasta mahdollista, mutta kyllä siitä selvää saa, jotenkuten.
On kuitenkin ihan mukava kun on ulkomaalainen kirjekaveri, englanti pysyy terässä ja saa olla vähän yhteydessä muuhun maailmaan.

Sisarellani oli muinoin afrikkalainen kirjekaveri...minä olin kylläkin silloin hyvin pieni, enkä tajunnut mistään mitään...^___^

Pohjantähti

• Ankeuttaja
« Vastaus #38 : Syyskuu 26, 2004, 04:24:38 »
Mm, no mesekavereita on tällä hetkellä...  *laskee*  Noh, kourallinen, Jenkeistä, Ausseista ja yksi Norjasta (tosin asuu nyt Islannissa). Vähän aikaa sitten oli jenkeistä kaverin poikaystävän kaveri jonka kanssa juteltiin lomaan saakka jopa päivä mesessä kunnes sitten se tuli lomalla tänne. Oli kivaa, kunnes kaverin pikaystävän käyttäytyminen tarttui siihen ja siitä tuli ääliö. Kaikki noista tuntuu olevan muo huomattavasti vanhempia, tuo edellämainittu jenkkikin on 24. Ei se vaan sitä tuntunut haittaavan, että olen juuri ja juuri sakkolihaikärajan yläpuolelle! Miehet.

Sitten LiveJournalissa on sellaisia joiden kanssa tulee kunnolla juteltua yksi suomalaisjuurinen jenkki ja ööh... pari muuta jenkkiä... Sitten oudosti Sushi joka on aika BNF HP-fanikunnassa (Civil Warin kirjoittaja), mutta sen kanssa tulee harvemmin juteltua.

Ihan kirjekavereita on vain Briteistä yksi samanikäinen tyttö. Asuu Cornwallissa, Potter-fanaatikko kuten minäkin ja muutenkin pitää samoista asioista, mikä on mukavaa.

Poissa Marygold

• Irorua
  • Aurori
  • *
  • Tupa: Mary Sue
« Vastaus #39 : Syyskuu 26, 2004, 10:52:51 »
Minullakin on ulkomainen kirjeystävä; 16-vuotias poika, joka on asunut puolet elämästään Australiassa ja muutti vasta pari kuukautta sitten takaisin kotimaahansa Kiinaan. Tapasin hänet erään ulkomaisen e-mailkaveripalstan kautta viime talvena. Aluksi kirjoittelimme lähinnä e-maileja ja juttelimme silloin tällöin mesessä. Kielipääni on ihan kiitettävä, ja Euroword-sanakirjasta on ollut paljon apua :D

Keväällä aloimme kirjoittaa toisillemme myös tavallisia kirjeitä. Tosin ensimmäinen kirjeeni ei mennyt perille, koska kirjoitin osoitteen (meille) tavallisilla kirjaimilla. Seuraavan kirjeen mukana sain häneltä lapun, johon osoite oli kirjoitettu kiinaksi. Liimasin sen sitten kirjekuoreen vastatessani.

Kuulin hänestä viimeksi toissapäivänä, kun sain häneltä syntymäpäiväkortin ja nettisivuillani olleen valokuvan pohjalta piirretyn lyijykynäpiirroksen :)

Minulla on ollut myös useita muita ulkomaalaisia kirjekavereita; mm. Koreasta, USA:sta, Saksasta ja Ranskasta, mutta kaikki ovat jääneet melko lyhytaikaisiksi tuttavuuksiksi.
Sadevesiämpärit, auringonkukkaniityt, saippuapalat ja raparperinvarret... Oikullisesti versoilevat lommot elämän alaviitteissä.

Poissa Vilena

• Hirnyrkki
  • Tupa: Rohkelikko
« Vastaus #40 : Marraskuu 25, 2004, 19:49:39 »
Minulla on saksalainen kirjekaveri koulun kautta. Olin hänen luonaan kylässä syyskuun lopussa, ja mukavaa oli! Me oltiin kirjoteltu jotain puoli vuotta ennen sinne menoani, ja nyt hän tulee helmikuun lopulla tänne meille. Oli jo silloin syyskuussa aivan innoissaan, kun täällä on niin paljon lunta.. Siellä oli vielä ihan kesä silloin lokakuun alussa, kun lähdin kotiin sieltä. Se oli siís koulun järjestämä juttu, siellä oli muitakin suomalaisia yhtä aikaa mun kans, ja me tehtiin kaikkea yhdessä siellä, me ja saksalaiset. Minusta on tosi hienoa, kun järjestetään tollaista, ja niitä kirjeitä on mielettömän mukava saada ja kirjoittaa. Kehittyy englanninkielen taito ainakin jonkin verran. toivon, että meidän kirjoittelu jatkuu vielä pitkään eikä vaan yhtäkkiä lopahda. Voisin ottaa muutaman muunkin ulkomaalaisen kirjekaveriksi, niille on mukavaa kirjoittaa. Vaikka joskus on vaikea selittää joitain asioita, joten jätän kertomatta, kun ei osaa oikein muotoilla ymmärrettävästi. Mutta kaiken kaikkiaan sen on hauska ja hyvä juttu, ja toivon että pääsen niiden luokse kylään vielä uudestaan!
Humor me.

korven kummajainen

• Ankeuttaja
« Vastaus #41 : Marraskuu 28, 2004, 16:46:00 »
Minulla on tällä hetkellä japanilainen kirjekamu, hän kirjoittaa usein ja suhkot pitkiä kirjeitä. Hän on miun ikäiseni ja juttumme natsaa hyvin juttuun; olemme molemmat kiinnostuneita mangasta ja animesta, erityisesti ranmasta. Hän on hirmuisen paljon parempi englannissa kuin minä, vaikka olen lukenut paljon kauemmin, mutta kyllä hän taitaa silti ymmärtää höpötykseni. Hän opettaa miulle japania ja mie suomea ja aina on hauskaa lukea hänen kirjeitään.

Vilkaiskaa muuten tuota vuotiskurssia kirjekamuista, siellä on hyviä vinkkejä ja linkkejä!

Lils

• Ankeuttaja
« Vastaus #42 : Toukokuu 12, 2005, 19:36:24 »
Sain tässä vastikään päähäni laittaa ilmoituksen Penpal World-nimiselle sivustolle. Sain sieltä kaksi mailikaveria Italiasta ja yhden USA:sta. Ajatusten vaihtaminen eri maasta kotoisin olevien kanssa on hyvin mielenkiintoista. Oppii asioita uudesta kulttuurista ja toisen elämästä. Tähän mennessä etenkin yhden italialaisen pojan kanssa olemme löytäneet paljon samanlaisia kiinnostuksenkohteita ja ajatuksia.

Minulla oli joskus ala-asteaikoina kirjekavereita Iso-Britanniasta. Muistan ainakin, että vastausteni kirjoittamiseen meni ikuisuus, sillä englantini oli vasta alkeistasioista.

Suosittelen ulkomaalaisia kirje/maili/yms -kavereita kaikille, joita eri kulttuureissa elävien ajatukset kiinnostavat.

talvi

• Ankeuttaja
« Vastaus #43 : Toukokuu 15, 2005, 16:47:32 »
Täältäkin löytyy yksi ulkomaalaisia kirjekavereita omaava. Tällä hetkellä kirjoittelen Saksalaiselle Kristinille(kirjoittelumme on tällä hetkellä ollut katkolla sillä yksi kirjeistämme katosi postissa) ja Kreikkalaiselle Marialle.

Kummatkin löysin http://www.polyglot-learn-language.comista, mikä on ihan hyvä, helppokäyttöinen, ilmainen sivu, josta saa ja löytää kirjekavereita suhteellisen helposti. Pääasiassa sivusto on tarkoitettu ihmisille, jotka hakevat maili ja kirjekavereita eri maista tarkoituksenaan ensisijaisesti löytää ihmisiä joiden kanssa harjoittaa eri kieliä. Kuitenkin monet hakevat kirjekavereita ihan muistakin syistä kirjoitellakseen pelkästään huvin vuoksi.
Marian kanssa lähettelemmekin kirjeiden mukana paljon erilaista oman maamme tilpehöörää, karkkia ja suklaata jne. On ihanaa odottaa, että mitä hän seuraavaksi lähettää ja kirjoittaa..

Kirjoittelu eri maalaiselle on kyllä helppoa ja yhteinen sävel kirjoitteluun löytyy aika helposti. Eikä haittaa, niin kuin muutkin ovat sanoneet, vaikka oma kielitaitosi olisikin huono sillä kyllä sitä aina ymmärtää mitä toinen yrittää sanoa, jos ei muuten niin kysymällä, tai sanakirjaa käyttämällä. Kirjoittelu on hauskaa ja parantaa omaa sanavarastoasi hurjasti.
Suosittelen!

Wolfie

• Ankeuttaja
« Vastaus #44 : Toukokuu 22, 2005, 18:07:25 »
Vuotis on yksi harvoista suomalaisista sivustoista joilla käyn. Eikun niin, toinen niistä, aivan. Kaikki muu on englanninkielistä.

Mesessä noin 89% tyypeistä on ulkomailta. Englannista, USAsta, Italiasta, Brasiliasta...

Maili/kirjekamuja ei oo ulkomailta koska kirjeitä en jaksa kirjoittaa. Mailailen nykyään myös harvoin. Jotain läppää tulee parhaan kamun kanssa heitettyä.

Mutta siis, viikonloppuisin kun koneella suurinpiirtein asun, kieleni vaihtuu melkein täysin suomesta englanniksi. Ulkomaalaiset kamut kehittää ihan hirveästi muuten enkuntaitoa! Keskustelen aivan sujuvasti niin suomeksi kuin enkuksikin.
Kaikki nuo ulkomaalaset kamut on jostain foorumeilta, kun TombRaiderfoorumeilla viikonloppusin siellä liikuskelen.

Poissa Vela

• Vuotislainen
« Vastaus #45 : Heinäkuu 08, 2005, 13:21:07 »
Minulla on yksi kirjekaveri Unkarista, läheltä Budapestiä. Hän on tyttö ja samanikäinen kuin minä, eli 16-vuotias.

Ajatus siitä että hankkisin kirjekaverin ulkomailta lähti halusta parantaa englanninkielen taitoa ja halusin tutustua muiden maiden kulttuuriin ja elämän tapaan. Laitoin ilmoituksen nettiin jollekkin kirjeenvaihtosivulle, osoite ei nyt oikein muistu mieleen. Sain jonkin verran vastauksia, useimmat tyylisiä "Hei olen 45 -vuotias mies Nepalista ja haluaisin tutustua sinuun tarkemmin. Ehkä voisimme tavata pian? Ystävyydestämme voisi kehkeytyä jotain." Siis joo ei!

Onneksi unkarilainen Blanka päätti sitten kirjoittaa minulle. Pidämme suunnilleen samoista asioista, Tolkienin teoksista ja muista fantasia kirjoista, hän ei kyllä erityisemmin välitä Pottereista, mutta mitäpä siitä. Hän pitää kaikesta joka liittyy mytologiaan ja sen semmoiseen. Myös luonto ja eläimet ovat hänen sydäntään lähellä, kuin myös minun sydäntäni. Kuuntelemme aikalailla samanlaista musiikkiakin.
Toivon että ystävyyssuhteemme ei katkea.

Voin suositella lämpimästi kirjekaverin hankkimista, vaikka englannin numero ei olisikaan sieltä parhaimmasta päästä. (Kröhöm. Enkku 7 ysin päästötodistuksessa.) Kirjekaverini on ainakin tähän mennessä tajunnut kaiken mitä olen hänelle kirjoitellut. (tai niin minä ainakin luulen)
Laajoina levittäytyvät Pohjolan synkät metsät, ikivanhoina, salaperäisinä villeissä unelmissaan, siellä asuu metsien suuri jumala, metsän henget kutovat salaisuuksiaan hämärässä.

Joonatan

• Ankeuttaja
« Vastaus #46 : Heinäkuu 11, 2005, 12:45:42 »
Minulla(kin) on meilikavereita ulkomailta. Koulussamme oli toissavuonna amerikkalainen Janet englannintuntien avustajana, ja taas meidän koulustamme meni opettaja Amerikkaan opettamaan. Janetin kanssa sitten ystävystyin ja nykyään meseilemme ja meilailemme monta kertaa viikossa. Hän on käynytkin meillä monta kertaa. Samallahan tässä oppii englantia. :)

Minulla on myös ruotsalainen kirjekaveri, Thomas. Kirjoitamme ruotsiksi, joskin nyt kirjoittelu on vähentynyt Thomaksen halvaannuttua. Hän joutui auto-onnettomuuteen, ja makaa pedissä ainakin tämän vuoden loppuun saakka.

Partio- lehdessä on palsta, jossa voi hakea ulkomaalaisia partiomeilikavereita. Suosittelen kaikille partiolaisille! Koko kirjekaveri-ideasta pidän, se on kuin ystävyyden ensimmäinen aste jossa tutustutaan jne.

Poissa Ibiza

• Vuotislainen
  • Tupa: Tuvaton
« Vastaus #47 : Elokuu 16, 2005, 15:15:49 »
Minulla on tällä hetkellä vain yksi kirjekaveri ulkomailta. Italialainen tyttö Mahé, joka on samanikäinen kuin minä. Sain osoitteen kaveriltani, joka oli taas oli kirjoitellut Mahén kanssa jo aiemmin saatuaan osoitteen koulun kautta tms.

Englanniksi tietysti kirjoittelemme, joskin nykyään hyvin harvoin. Tai no pitäisikö sanoa, että se kirjeiden lähettely on jäänyt lähes kokonaan. Meilejä tulee läheteltyä toisinaan. Mahé vain vastailee niin harvoin nykyään :/

Ala- ja yläasteella minulla oli joitakin ulkomaalaisia kirjekavereita myös, jotka sain koulun kautta (ystävyyskouluista). Yksi poika taisi olla Virosta, sitten oli kai joku tyttö Latviasta. Saattoi olla jotain muitakin, joita en enää muista. Ne aina jäivät, kun minulle ei enää vastattu.

Nyt haluaisin kovasti uusia kirje/meilikavereita ulkomailta. Ruotsista olisi mukavaa saada joku, jotta voisi kirjoittaa ruotsiksi. Sitten haluaisin jostain Englannista tms. jotta voisin harjoitella englantia. Ja lisäksi haluaisin vielä kirjekaverin Espanjasta, jolle voisin ehkä kirjoittaa espanjaksikin joskus jotakin. Vaikkakaan en kyllä vielä osaa espanjaa ihan niin hyvin!

Joka tapauksessa kaikki ulkomaalaiset kirjekaverit, mitä minulla on ollut, ovat olleet hauskoja. Ajatuksia ja mielipiteitä on mukavaa vaihtaa ja samalla oppii paljon uutta vieraista maista ja kulttuureista. Ja tietysti kielitaito paranee!

Mutta niin. Pitääkin varmaan selailla noita antamianne nettiosoitteita läpi, jos vaikka löytyisi uusia kirje/meilikavereita ulkomailta^^

Kuollut Ankka

• Ankeuttaja
« Vastaus #48 : Elokuu 16, 2005, 18:16:58 »
Minulla oli kirjeystävä viimevuonna. Hän asui Ruotsissa, mutta kirjoitimme englanniksi. Koulussamme oli nimittäin mahdollisuus saada ulkomaalainen kirjeystävä jonka kanssa kirjoittaa englanniksi. Jos halusi kirjeystävän piti kai täyttää joku lomake tai antaa opettajalle rahat. En ihan muista. En kyllä nykyään kirjoita eneen ruotsalaisen kirjeystäväni kanssa, koska minua ei enään kiinnostanut vastata hänelle yhteen kirjeeseen joten siihen se loppui. Sen jälkeen en ole kuullut hänestä mitään. Haluaisin ehkä uuden kirjeystävän ulkomailta, mutta kummiskaan en jaksaisi enään vastata niin taidan jättää väliin. X>

alcor

• Ankeuttaja
Re: Ulkomaalaisia kirje-/mailikavereita ym.?
« Vastaus #49 : Elokuu 19, 2005, 12:34:59 »
Hmm. Minulla on pari meilikaveria ulkomailta, molemmat tuolta lännestä päin Amerikan suurelta mantereelta. Toisen nimi on Sarah ja hän asuu Floridassa ja toisen nimi Brittany ja hän asuu Marylandissa. Sarahin sain meilikaverikseni, kun ystäväni kävi Amerikassa ja tutustui paikalliseen väkeen. Kaverini itse asuu Englannissa, joten puhuu sujuvaa englantia, mutta minä sitten kysyin kaverilta, jos hän voisi vähän kysellä, olisiko mahdollisuuksia saada jotakin meilikaveria.. Nyt olen sitten Sarahin kanssa meilaillut reilut puoli vuotta ja meilailu ei enää ole niin virallista kuin alkuaikoina, nykyisin meilailen ihan samoja juttuja Sarahille kuin muillekin kavereilleni. Pari kaveriani on tosin kysellyt, voisivatko hekin saada Sarahin osoitteen, mutta vastaus on ikävä kyllä ei, koska Sarah ei halua Suomesta useampaa meilikaveria. Sarahin kautta tosin löysin Brittanyn, jonka kanssa hän kaiketi oli jotain meilaillut... En ole ihan varma, osoitteen Brittanylle kuitenkin sain Sarahilta. Nyt olen meilannut Brittanylle suurin piirtein kolme kuukautta ja kaveripohjalla kai olemme, mikä on hauska homma=) Britkään ei tosin kaipaile meilikavereita enää lisää.

Mutta. Viestin pointti olikin se, että meilikavereita olisi ihanteellista juuri saada ystävien kautta, mutta koska se ei ole mahdollista, niin netti tulee tässäkin apuun. Netissähän tosin voi väittää olevansa joku aivan muu, joten se ei ole yhtä hyvä asia. Mutta aika hyvin meilikavereita löytyy, kun lähtee vain etsimään ulkomaisia kirjoitusfoorumeita.. En itse ole kokeillut, mutta eräs kaverini on sanonut, että se on melko hyvä vaihtoehto.

Kielitaitoon tämä tuskin kuitenkaan on vaikuttanut. En ainakaan ole huomannut.