Kirjoittaja Aihe: R&A-festivaali  (Luettu 386 kertaa)

0 vuotislaista ja 1 Ankeuttaja kyttää tätä aihetta.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
R&A-festivaali
« : Syyskuu 14, 2008, 17:20:55 »
21. Rakkautta ja anarkiaa -elokuvafestivaali järjestetään Helsingissä 18.-28.9. (eli jo tulevalla viikolla!). R&A-festivaalin tarkoituksena on tuoda katsojien eteen elokuvia valtavirtauksien ulkopuolelta. Festivaalielokuvat tulevat eri puolilta maailmaa, useimmat ovat suurelle yleisölle hieman tuntemattomampien tekijöiden tuotoksia ja monet ovat sanomaltaan kantaaottavia. Tänä vuonna ohjelmisto on laajempi kuin koskaan ennen, sillä mukana on 130 elokuvaa. Festivaalin nettisivut löytyvät seuraavasta osoitteesta:
www.hiff.fi

Löytyykö täältä R&A-leffojen faneja, jotka aikovat ottaa osaa festarinäytöksiin? Onko mukana joku erityisen kiinnostava leffa, joka olisi pakko nähdä? Olisi mukavaa saada tänne hieman keskustelua festivaalin ohjelmistosta.

Itse olen ostanut/varannut liput viiteen eri elokuvaan. Enemmänkin tekisi mieli nähdä, sillä mukana on todella paljon mielenkiintoisia elokuvia, mutta kohtuus pitää muistaa...noistakin jo varaamistani elokuvista neljä ovat peräkkäisinä päivinä. Ehkei tee hyvää totuttaa itseään käymään leffoissa päivittäin.

Ennakkoon olen odottanut eniten Wong Kar-wain elokuvaa Ashes of Time, ensinnäkin siksi, että Kar-wai on lempiohjaajani ja kyseinen elokuva on hänen ainoa (pitkä) ohjaustyönsä, jota en ole nähnyt, ja toiseksi myös siksi, että elokuva itsessään vaikuttaa erittäin kiehtovalta. Olen myös wuxia-elokuvien ystävä, joten kiinnostaa nähdä, millainen Kar-wain luoma historiallinen taisteluelokuva on. Yleensähän hän ohjaa aivan eri tyylilajin elokuvia, mutta odotan tämänkin silti olevan hyvin karwaimainen. Ohjaaja itse pitää Ashes of Timea hyvin tärkeänä osana tuotantoaan. Kaiken lisäksi elokuvassa on hyvin nimekkäät -ja taidokkaat- näyttelijät.

Toivottavasti festivaalista saadaan aikaan keskustelua, koska näin kiinnostava tapahtuma tosiaan ansaitsisi sen. Tietenkin se ikävä puoli tässä tapahtumassa on, että se rajoittuu vain Helsinkiin, eikä kauempana asuville ole ehkä mahdollista osallistua sen näytöksiin.
-Non unde possim sed unde volo-

Poissa Carlos

• Vuotislainen
  • Sukupuoli: Velho
    • LiveJournal
Vs: R&A-festivaali
« Vastaus #1 : Syyskuu 14, 2008, 17:41:57 »
Voin itsekin tunnustautua faniksi. Viime vuosi oli ensimmäinen vuosi kun pääsin kunnolla osallistumaan ja tänä vuonna on tarkoitus ottaa uusinta. Tänä vuonna leffalistalta ei löytynyt niin paljon niin houkuttelevia elokuvia kuin viime vuonna mutta kymmeneen elokuvaan on kuitenkin liput varattuna, eli:
A Complete History of My Sexual Failures
Aaltojen kuohu
Battle for Haditha
Boy A
Gone With The Woman
Love And Other Crimes
No End In Sight
White Night Wedding
Eräs Joulutarina
Chak De! India

Kovin suurta harkintaa ei leffojen suhteen ole tehty, katselin vain muutaman kiinnostavalta vaikuttavan.

Poissa Villi Lohi

• Pasi
  • Hirnyrkki
  • Sukupuoli: Noita
  • Morning is working.
« Vastaus #2 : Syyskuu 14, 2008, 18:53:23 »
Juu, menossa ollaan. Tällä kertaa osallistun kahdeksaan näytökseen, joten ei tarvitse miettiä, mitä viikon päästä tekisi ylimääräisellä ajalla. Nämä menen katsomaan:

Burn After Reading
Eagle vs. Shark
The Man Who Loved Yngve
Involuntary
Blindness
Gone with the Woman
Boy A
Luokka

Pikkasen vielä kismittää, etten hankkinut lippuja Aleksandraan ja Patti Smith: Dream of Lifeen, mutta kun eivät ne enää mihinkään mahdu niin olkoot sitten. Myös Om Shanti Om olisi ollut ihan pakollinen, mutta sekin oli jätettävä välistä, koska sitä esitetään vain 20.-21.9. enkä ole silloin Helsingissä.

Näin yleisesti ottaen tykkään käydä katsomassa hieman raskaampien ja kylmien elokuvien ohella myös kevyempiä ja lämpimiä, koska yli viikko pelkkää kurjuutta ja surullisia kohtaloita alkaa aika äkkiä syödä miestä, ainakin allekirjoittanutta (olen kai sitten jotenkin herkkä, öh). Vaikka nyt kun tuota listaa katsoo, niin tänä vuonna tuli varmaankin ne ns. masentavimmat elokuvat jätettyä kokonaan välistä, mikä toisaalta on myös huono asia, sillä ne ovat usein myös muita elokuvia vaikuttavampia.

Poissa Musta Koira

• Veni, vidi, vici.
  • Vuotislainen
  • libertiini
  • Tupa: Korpinkynsi
« Vastaus #3 : Syyskuu 17, 2008, 09:59:53 »
Minä menen katsomaan (ainakin) nämä:

Ashes of Time Redux
    - Tulikin jo selitettyä miksi.
Boy A
    - Vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, ja brittileffat nyt yleensäkin ovat mieleeni. Kotimaassaan leffa sai käsittääkseni hyvät arvostelut.
Garage
    - Irkkuleffa, kuuluu myös teemaan "Boys of Britain". Siellä päin maailmaa osataan tehdä hyviä, realistisia elokuvia, jotka ovat kaukana jenkkien sokerisesta massatuotannosta.
Leonera
    - Vankilaäitien kuvaus Argentiinasta. Hyvin todenmukaiseksi luonnehdittu fiktio. Minulle on kehittynyt pienimuotoinen innostus argentiinalaisiin elokuviin, joka alkoi alunperin siitä, että olen kiinnostunut argentiinanespanjasta ja halusin kuulla sitä puhuttuna. Niinpä menen nyt katsomaan tämänkin.
Om shanti om
    - Pidän hirveästi Bollywood-leffoista, vaikka sellaisen katsottuaan olo on samanlainen kuin jos olisi syönyt kokonaisen täytekakun. Tämä on kuulemma vielä jopa Bollywood-asteikolla mitattuna hyvin suurieleinen.
-Non unde possim sed unde volo-