Lukiessani tätä topicia, ensimmäiseksi sanaksi tähän alkuun olisin halunnut sanoa kirosanan, pitkän, törkeän ja ehdottomasti k-15.
Voi itku ja kyynel, ihmiset! Mielipiteet kunniaan mutta olisitte tietenkin Voinut Ottaa Selville monestakin asiasta ennen kuin päätätte painaa sitä Lähetä-nappia! Se ei olisi ollut vaikeaa, olisitte vaikka vain pistänyt googlen hakusanaksi 'Lordi+forum' ja vaivautuneet lukemaan edes muutaman topicin, tai edes käyneet kotisivuilla. Vaikka ette pitäisi ollenkan, vaikka vihaisitte, vaikka pyyhkisitte levyn kansilehdellä takapuolenne vessan jälkeen, se on se ja sama, mutta minua todella raivostuttaa parin henkilön puheet tässä topicissa.
Kyllä, pidän Lordista, olen fani, ja rakastan sitä. Lordi on ainoa yhtye, joka on koskaan selvästi ottanut paikkansa sinä Suosikkiyhtyeenä, kaikkien muiden kärjessä, ja olen pahuksen iloinen asiasta. Lordi on minulle äitien Yö/Dingo, nuorten hevipoikien Metallica tai aloittelevien goottityttöjen Cradle of Filth. Olen Lordin suhteen yhtä kiihkeä kuin siskoni Nightwishin tai ystäväni Vampire Huntter D:hen.
Joten aion nyt pistää jauhot suuhunne, Lordin ja kaikkien Lordista pitävien puolesta.
K, sanoit että Lordi on perustettu vitsinä, ja tekevät huumorimusiikkia? Summeri soi! väärä vastaus! Nolla pistettä. Pojat, ja yksi leidi, tekevät hommaa tosissaan, sen huomaa jo asuista sekä lavasteista! Yhtye on ollut olemassa lähes kymmenen vuotta ennen Would you love a monstermania, mutta he tekivät läpimurtonsa vasta tuolla kappaleella. Itse pääpiru Lordi on aina pitänyt hirviöistä, sekä muusta genreen liittyvästä. Hänen suurin vaikuttajansa on KISS, herran oma henkilökohtainen suosikkiyhtye, ja KISS on hyvin tunnettu maskeistaan, ei kukaan sanonut niitä aikoinaan vitsiksi sanonut? Ja tarvitseeko Vitsi vähintään 16 tai 17 ihmistä joka keikalla? Ne lavasteet jota keikoilla käytetään, sekä kaikki pyrotekniikka MAKSAVAT eivätkä siis ole mikään vitsin paikka! Ne myös vievät paljon tilaa ja niiden kuljettaminen on hankalaa joten tosissaan tuota tehdään!
Sydänverellä yhtyeen jokainen muusikko on mukana! Mietippä, miltä tuntuu niissä uskomattomissa asuissa heittää tunninkin keikka keskellä pyroliekkejä! Kuuma siinä tulee, kuin saunassa!
Ja asuista. Se ei ole silkkaa meikkiä ja pakkelia, vaan asut on valmistettu lateksista, larppaajat kyllä tunnistavat tämän aineen ja muut varmasti tietävät ne kumiset vappunaamanaamarit. Kuvitelkaa että sellaisesta, plus tietenkin ketjuista sekä maskeerauksesta valmistetaan esiintymisasu jonka päällevetämiseen ja laittamiseen kuluu ennen keikkaa kaksikin tuntia?! Ja Lordi, herra on ITSE tehnyt Jokaisen niistä asuista! Hän on myös piirtänyt molempien levyjen kannet, sarjakuva-albumin jossa raotetaan Lordi-yhtyeen lavahahmojen eli hirviöiden taustaa. Lordi tekee hyvin paljon itse unelmansa eteen. Jo tämän pitäisi herättää edes hieman kunnioitusta edes niissä, jotka eivät pidä musiikista.
Ja niistä naamareista. Ne eivät ole mainoskikka, ne ovat osa yhtyeen imagoa sekä musiikkia, yhdessä ne ovat kokonaisuus. Yhtyeen jäsenet eivät tahdokkaan esiintyä ilman niitä maskeja televisiossa, sillä se suo yksityisyyttä, hieman hohtoa koko jutulle, ja he kunnioittavat fanejaan jotka eivät koskaan haluaisi nähdä herroja(ja neitiä) ilman maskeja! Ennenkuin kukaan alkaa saarnata KISSin matkimisesta, sillä myös heillä oli lavapersoona, yhtyeen ja musiikin mukaan luotu identiteetti, maskitkin, ja tarinat näille. Jokainen silti huomaa että Lordi-yhtyeellä on oma juttunsa meneillään, ja Lordi itse myöntää että on ottanut vaikutteita lapsuutensa ykkösbändistä, joka edelleen on suuri osa hänen elämäänsä. Niinhän kaikki tekevät, ottavat vaikutteita idooleistaan. Minäkin otan vaikutteita Lordista jokapäiväisessä pukeutumisessani ja elämässäni.
Tietenkin mainonta kuuluu asiaa, mitenkäs muuten myyt musiikkiasi?
Ja vielä siitä, että Lordin musiikki on teinixrääyntää. No jos kerran sitä mieltä olet, niin älä kuuntele. Lordin musiikki ottaa vaikutteita 80-luvun hardrockista sekä hevistä. Lordi itse ei kutsuisi musiikkiaan heviksi, vaan ennemminkin juuri hardrockiksi, monet fanit taas ovat toista mieltä. Itse kutsun koko hommaa monsterimätöksi, sillä siitä selviää. Ärjyntä sun muu kuuluu asiaan, kuunnelkaa niitä kitarasointuja, selvää 80-lukua. Lukekaa lyrikoita. Uusimmassa levyssä jokaiseen kappaleeseen sisältyy pieni hirviötarina.
Ja olen käynyt keikoilla, tavannut paljon faneja, ja en ole törmännyt vielä yhteenkään teinixiin Lordin keikoilla! Tietenkin myös heillä on oikeus pitää vaikka Lordista, jos siltä tuntuu, ja varman jotkut pitävätkin. Siellä keikoilla on nuorta ja vanhaa, olenpahan jutellut 40 vuotiaan naisenkin kanssa. Lordi-foorumilla on todella monen ikäisiä ihmisiä jotka ottavat musiikin hyvin sydämenasiaksi, ja varsinkin Lordin. Lordi on myös suomen faniystävällisimpiä bändejä, ehkä vain Nightwish menee tässä edelle!
Olen monesti saanut puolustaa Lordia ystävilleni, sillä koska Lordi on erillaista, Lordi näyttää erikoiselta ja kuulostaakin siltä, koska tämä on uutta, monet hevi-ihmiset ja siltä väliltä vierastavat koko hommaa, ja minun ystäväpiirini kun on melko vahvasti hevihenkinen, tai muuten vain kohottelee kulmia Lordille. Ei minua haittaa se, että ystäväni saattavat naurahdella asialle, samat henkilöt hekottavat jos sanon pitäväni HIMistä. Puolustan omaa musiikkimakuani. HIM ja Lordi ovat sellaisia yhtyeitä, joiden kuuntelemista ei mukamas kuuluisi myöntää. Ja pah! Ei kannata kuunnella ahdasmielisiä 'musiikkielitistejä' jotka kuvittelevat tietävänsä parhaiten.
Mutta tämä on ensimmäinen kerta kun puolustan suosikkiyhtyettäni veren maku suussa.
Suosittelen jokaiselle joka aikoo kommenttoida vielä jotakin tähän, niin vaikka etsimään pari vanhaa Soundia tai muita lehtiä joissa on Lordin haastatteluja, ja lukemaan! Tai menkää vaikka foorumille, katsomaan ihmisten intoa sekä rakkautta Lordia kohtaan. Samanlaista se on kuin muidenkin bändien faneilla.
Itse... Lähden kuuntelemaan Lordia, lukemaan talteen ottamiani juttuja, katsomaan kesän kuvia Lordin keikalta, muistelemaan sitä kuinka itkin Would you love a monstermanin aikana, tuijottelemaan Ruisrockista otettua suurennettu kuvaa, jossa olen Lordin kainalossa, tai sitten kirjoittamaan palautetta yhtyeen jäsenille sähköpostitse.
(Ja voitte väittää että otan tämän kuolemanvakavasti, ehkä otankin. Mutta ei, en tule yöllä ikkunoidenne taakse kirveen kanssa jos ette pidä Lordista, mutta voisitte miettiä pari kertaa uudestaan mielipiteitäinne.)
Love your inner monster.
P.S Ou, ai niin, ja kaikki Lordiin positiivisesti suhtautuneille tai mielipiteensä hyvinperustelleille: \m/
"Red drops stain satin so white
-The way I sign my name.
The neighborhood's pretty deat at night
-And I'm the one to blame.
Can your hear how the children weep?
Chills of fear like a sawblade cutting deep
Scream all you want you won't wake up when you scream
No-one leaves...
...The Monsterican Dream."