Jästien keskuudessa > Viihdettä niin että heikompia hirvittää

Mistä tunnistat hyvän biisin?

(1/19) > >>

Lingwé:
Eli mistä tunnistat hyvän biisin?
Onko sulla joku tietty tunne tai vastaava kun kuulet jonkun biisin ekaa kertaa tai  muuten vaan?

Mulla nyt esimerkiksi on tälläinen, että mun iho menee kananlihalle. Liikutuksesta? En tiedä, mutta tuleepahan kumminkin. Sitten on myös sellainen, että kun alan hyräillä tai aukoa suutani laulun mukana,  silmäni alkavat vuotaa. Eli jotain tälläistä itkemisen tapaista. Tämä koski lähinnä näitä surullisempi biisejä.

sahh:
Hyvä biisi herättää tunteita. Siis muitakin, kuin että haluaa heittää radion ulos ikkunasta. Surullisia biisejä kuunnellessani saatan hyvin liikuttua kyyneliin asti, mm. Joutsenlaulu on tälläinen. Tai sitten hyvä biisi tekee iloiseksi. Kuten erinäiset South Park-laulut ja remixit. ;) Yleisesti ottaen, biisin pitää herättää jotain ajatuksia. Melkein mitä vain. Se, että hyräilen kappaletta ei takaa sen laatua - useampaan otteeseen tänäänkin olen havahtunut tajuttuani viheltäväni Kylien Can't Get You Out Of My Headia... Sen sijaan se, että miun on pakko alkaa rummuttaa musiikin tahdissa tai soittaa ilmakitaraa merkitsee yleensä, että kappale on hyvä. Tai jos alan ihan kunnolla "laulaa". ((Ei huolta, nämä tapahtuvat vain, kun olen yksin kotona))

Yleensä pidän tärkeänä sitä, että laulussa on jokin sanoma. Mutta kun olen huomannut pitäväni myös kappaleista, joista en ymmärrä tai saa selvää puolistakaan sanoista, niin sekään ei voi pitää paikkaansa.

No, hyvän kappaleen vain tunnistaa. Ei ehkä ensimmäisellä kuuntelukerralla, mutta kyllä sen löytää.

Orashan:
Biisejä on näin yksinkertaistettuna kolmenlaisia:
Ne, jotka tarttuvat heti
Ne, jotka tarvitsevat toisen kuuntelukerran
Ja ne, jotka ovat aina merkityksettömiä.

Minun mielestäni hyvässä biisissä pitää olla -hyvä, kaunis melodia. -koskettava, tunteita herättävä kokonaisuus. -Sanat..

Kun biisi iskee todella, minulle tulee käsittämätön olo. Jotain hyvän ja huonon olon väliltä. Sanaton kaipuu.

Yoshi:
Sanoisinko näi, että miltei jokainen biisi voi olla hyvä, kunhan se tulee
vain oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. :wink:

Esim, jos on joraustuulella, tunnistaa melko heti sen biisin mitä on kiva tanssia. Sen täytyy olla rytkmikäs, ehkäpä nopea tempo ja juuri se, että se on tanssittava.

Sitten, jos illalla on väsynyt, saattaa kuunnella sellaisia rauhallisia taikka hitaita kappleita. Nehän vois olla vaikka sellaisia koskettavia ja tunteita herättäviä... Ja, että sais sellasen mukavan fiiliksen.

Hyvässä nopeassa biisissä miun mielestä pitäis olla kiva rytmi ja ehkä laulettavakin. Mutta ei sellainen missä jauhetaan sitä yhtä ja samaa. Sellainen mikä ns. tempaa mukaansa.
Hyvässä vähän hitaammassa pitää olla sellainen kiva rauhottava sävel. Kun kuule sellaisen kivan biisin, joskus saattaa alkaa muistella joitakin kivoja muistoja. Taikka vähän surullisemmassa biisissä sitten niitä vähän epämiellyttäviäkin muistoja...

Ääh... En mie tiiä... :roll:

Buckbeak:

--- Lainaus käyttäjältä: "Orashan" ---Biisejä on näin yksinkertaistettuna kolmenlaisia:
Ne, jotka tarttuvat heti
Ne, jotka tarvitsevat toisen kuuntelukerran
Ja ne, jotka ovat aina merkityksettömiä.

--- Lainaus päättyy ---

Jups, näin on. Jollei kappaleesta löydy vähintään toisella kuuntelukerralla mitään, mistä ottaa kiinni, niin tuskin se on kovin hyvä. Sen ei tartte olla kertosäe. Parhaita on sellaset, että niitä voi jälkeenpäin hyräillä, vaikka ei tietäis, mikä kappaleen nimi oli. Se kyllä ärsyttää.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta